Dat is één theorie. Er zijm er meersere, elk op basis van degelijke bronnen. Vandaar dat ik zeg dat er geen wetenschappelijke consensus over is. Een Amerikaan wiens naam ik even kwijt ben schat het aantal doden op max 100000+ mensen en stelt dat er onder het bewind van die beruchte groot inquisiteur (Tomas nogiets) al 10.000 omgekomen zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2017 19:25 schreef MrRatio het volgende:
[..]
I got news for you :
https://www.theguardian.c(...)ationaleducationnews
Anderzijds, schreven de kerkelijke voorschriften doodstraf voor bij afvalligheid? Volgens mij niet. Schrijven de islamitische voorschriften doodstraf voor bij afvalligeheid? Ja.
bullshitquote:Op woensdag 11 januari 2017 18:06 schreef Dakterras het volgende:
Mohammed (vrede zij met hem) was een vriendelijke man. Enorm barmhartig ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Banu_Qurayza
Ik snap wel dat hij ruim een miljard volgelingen heeft. (oorlog was met hem)
Interessant. Wanneer heeft de Verlichting binnen de Islam plaatsgevonden dan?quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:37 schreef Triggershot het volgende:
Het is overigens een misvatting dat het Christendom verlicht is en de Islam niet, een populaire misvatting, maar niet minder onjuist als gevolg.
Er is geen verlichting in het christendom noch de Islam geweest, er zijn groepen christenen en moslims meegegaan in modernere/humanistische opvattingen. Er is geen verlichting te bespeuren in de manier waarop de extremistische christen omgaat met andersdenkenden noch in dat van de extremistische moslims.quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:44 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Interessant. Wanneer heeft de Verlichting binnen de Islam plaatsgevonden dan?
Tja, dat is ook een soort van logica die je kunt aanhangen natuurlijk. Maar secularisme lijkt een stuk soepeler samen te gaan met de beleving van het christendom dan met de islam, of niet?quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er is geen verlichting in het christendom noch de Islam geweest, er zijn groepen christenen en moslims meegegaan in modernere/humanistische opvattingen. Er is geen verlichting te bespeuren in de manier waarop de extremistische christen omgaat met andersdenkenden noch in dat van de extremistische moslims.
Seculiere regimes in de islamitische wereld zoals Algerije, Irak, Syrië en Turkije waren behoorlijk kut. En niet een vorm wat je graag zou willen aanmoedigen. Scheiding van machten lijkt mij het ideaal, zowel de Islamitische regimes als de seculiere regimes in het Midden Oosten hebben daar beiden moeite mee en zich daartegen nogal bloeddorstig verzet. Secularisme als uitgangspunt hoeft niet per definitie utopia met zich mee te brengen. Persoonlijk zie ik geen verschil tussen Bush die claimt opdracht van God gekregen te hebben om Saddam te verdrijven met alle gevolgen van dien met een Baghdadi die weer in de naam van zijn god gaat huishouden.quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:15 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Tja, dat is ook een soort van logica die je kunt aanhangen natuurlijk. Maar secularisme lijkt een stuk soepeler samen te gaan met de beleving van het christendom dan met de islam, of niet?
Eerder een verduistering.quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:44 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Interessant. Wanneer heeft de Verlichting binnen de Islam plaatsgevonden dan?
7de/8ste eeuw.quote:Op woensdag 11 januari 2017 19:44 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Interessant. Wanneer heeft de Verlichting binnen de Islam plaatsgevonden dan?
Toch zeker wel interessant:quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:47 schreef erodome het volgende:
[..]
7de/8ste eeuw.
In de 19de eeuw was er ook 'verlichting', maar die is tot een schreeuwende stop gekomen en in zijn achteruit gegaan tijdens de 'koude oorlog'.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het antwoord op mijn vraag is ja, begrijp ik.quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Seculiere regimes in de islamitische wereld zoals Algerije, Irak, Syrië en Turkije waren behoorlijk kut. En niet een vorm wat je graag zou willen aanmoedigen. Scheiding van machten lijkt mij het ideaal, zowel de Islamitische regimes als de seculiere regimes in het Midden Oosten hebben daar beiden moeite mee en zich daartegen nogal bloeddorstig verzet.
Leuke vergelijking. Vind jij dat Irak onder de dictatuur slechter af was dan vandaag de dag met die kalifaat club?quote:Secularisme als uitgangspunt hoeft niet per definitie utopia met zich mee te brengen. Persoonlijk zie ik geen verschil tussen Bush die claimt opdracht van God gekregen te hebben om Saddam te verdrijven met alle gevolgen van dien met een Baghdadi die weer in de naam van zijn god gaat huishouden.
Niet perse, denk dat er te wijzen valt naar seculiere regimes in moslimlanden die het beter deden dan seculiere regimes in christelijke landen, met name in Afrika of Zuid Amerika bijvoorbeeld. Het lijkt me niet zo zwart-wit gebaseerd op basis van religie te benoemen.quote:Op woensdag 11 januari 2017 20:59 schreef Mugger2.0 het volgende:
[..]
Het antwoord op mijn vraag is ja, begrijp ik.
Dat het voor de gemiddelde Yezidi of Christen beter vertoeven was onder de seculiere dictatuur dan de Jihadisten lijkt me wel evident.quote:Leuke vergelijking. Vind jij dat Irak onder de dictatuur slechter af was dan vandaag de dag met die kalifaat club?
Hij legt het goed uit? Gast, hij maakt fout na fout, na fout.quote:Op donderdag 12 januari 2017 03:04 schreef Mytho het volgende:
uitleg waarom , hij legt het goed uit:
ja hij zegt ook dat mainstream scholen en universiteiten fouten na fouten maken,quote:Op donderdag 12 januari 2017 08:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hij legt het goed uit? Gast, hij maakt fout na fout, na fout.
Enkele gigantische fouten die hij maakt wat mij is opgevallen in alleen al met 5 minuten kijken:
"Niet de Germaanse barbaren maar de Islam was de schuld waarom de 'dark ages' begon. "
Ehm, de dark ages begon zo een paar eeuw voor de geboorte van Mohammed en de Islam, zeker met de Germaanse barbaren waar hij concreet naar verwijst. Onder de beste omstandigheden zit hij er 2 eeuwen naast, maar goed. Laten we vooral even vergeten gemakshalve dat Europa uit de dark ages kruipt door weer in contact te komen met klassieke Griekse filosofie wat is bewaard in de Arabische vertalingen en daarmee via Spanje Europa is binnen gekomen. Dat de verovering van Constantinopel een als directe gevolg met zich mee bracht dat heel wat literatuur ook weer Europa binnen kwam en daarmee de renaissance is begonnen.
-"Joden en Christenen waren dhimmies, christenen waren seksslavinnen"
Wanneer je een dhimmie bent kan je geen seksslaaf zijn, je bent dan 'verheven' in status. De moslims zijn dan verplicht om je leven, lichaam en bezittingen te beschermen tegen bedreigingen van moslims en niet moslims. Konden ze je niet beschermen daartegen werd Jizya terugbetaald.
-"Islam is verspreid met het zwaard met gedwongen bekeringen"
Oh dear god, verre van de waarheid, bekeren tot de Islam werd juist ontmoedigd door de vele moslim rijken omdat men hierdoor geen jizya, de belasting voor niet moslims meer zou kunnen innen. Vanwege de gebrek aan inkomsten was het bekeren van mensen eerder een last dan een lust voor de rijken.
- Geen oorzaak en gevolg in Islamitische doctrine
My ass
https://plato.stanford.ed(...)ic-causation/#EffCau
Goed uitgelegd, kom nou.
Hij zegt ook dat hij een wetenschapper is geen historicus. De islam is gestart rond 610 terwijl de expansie is gestart rond 640. Toen was Europa dus al ruim in de darkages.quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:07 schreef Mytho het volgende:
[..]
ja hij zegt ook dat mainstream scholen en universiteiten fouten na fouten maken,
dark ages (roughly the 6th to 14th centuries
https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ages_(historiography)
geboorte momhammed rond 570 na christus.
dus wil je zeggen dat de Dark Ages 2 eeuwen voor geboorte mohammed begon
jij gelooft zeker ook dat mohammed met engelen heeft gesproken en in een vliegende paard naar jerusalem vloog etc.
Wat denk je dat een rijk doet? Juist ja, veroveren en overheersen op imperialistisch niveau, als de Turken christelijk of zelfs Heidens waren geweest had het geen reet uitgemaakt, hadden ze nog steeds Istanbul veroverd op de Byzantijnen.quote:Op donderdag 12 januari 2017 20:18 schreef MrRatio het volgende:
" Dat de verovering van Constantinopel een als directe gevolg met zich mee bracht dat heel wat literatuur ook w.."
En waarom moest Konstantinopel veroverd worden? Meerdere malen werd Konstantinopel belegerd. In 1453 lukte het uiteindelijk, daarna vloeide het bloed door de straten.
Daarna het typische in islam dat de overwonnenen de geschiedenis vergeten en ook veroveraars gaan worden. Niet de enige keer, het is al eerder vertoond in nazi-Duitsland, in communistische paradijzen als China, Rusland, Albanië, Roemenië enz.
Zo ook Noord Afrika, het Midden Oosten, Pakistan, Afghanistan enz.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mehmet_IIquote:De nieuwe Ottomaanse overheersers toonden zich opvallend mild tegenover andersgelovigen in de veroverde gebieden. Er werd geen actief vergeldings- of actief bekeringsbeleid gevoerd. Aan de grondslag lagen redenen van realpolitieke aard, de aanwezigheid van grote groepen christenen in het nieuw veroverde gebied kon niet genegeerd worden. Daarnaast waren er ook religieuze motieven. De profeet Mohammed stichtte immers geen nieuwe religie maar corrigeerde, vervolmaakte en vulde de andere boodschappen aan. Hierdoor was er tegenover de andere 'volkeren van het boek' een principiële tolerantie.[7] De christelijke godsdienst werd gevrijwaard, enkel op de belastinginning werd gehamerd. Dit principe werd door Mehmet II geïnstitutionaliseerd in het millet-systeem kortstondig na diens verovering van Constantinopel in 1453. Een millet was een erkende religieuze gemeenschap die een verregaande, niet geterritorialiseerde autonomie werd gegund. Voorbeelden zijn de Rum Ermeni, Rum Yahudi en Rum milleti. Respectievelijk de Armeense, Joodse en Orthodoxe gemeenschap.
Millets
Hoe de beginsituatie was, valt niet meer te achterhalen, maar er wordt aangenomen, dat het systeem een proces van toenemende institutionalisering heeft doorgemaakt. Aan de top hiervan stonden de eigen religieuze leiders. Bij de orthodoxe christenen was dit bijvoorbeeld de Patriarch. De autonomie ging ver: wetgeving inzake erfenis, huwelijk, echtscheiding, voogdijschap en onderwijs kwamen volledig toe aan de millet. Zij konden eveneens eigen belastingen heffen. In ruil verwachtten de sultans wel een absolute gehoorzaamheid jegens hen en werd de religieuze top van de millets persoonlijk verantwoordelijk geacht bij oproer binnen hun gemeenschap. Er werd eveneens een trouwe betaling van belastingen aan de Osmaanse staat verwacht, noodzakelijk voor de enorme geldhonger van de expanderende Ottomaanse staat. Detrez ziet er een aanzet in tot een echt federaal systeem aangezien de bevoegdheden veel ruimer waren dan louter culturele autonomie.[8] Op een aantal vlakken was de autonomie groter dan die van de vazalstaten.
Sommigen, waaronder Treischke, zien in deze tolerantie echter een vorm van slavernij.[9] De moslims bleven in de reaya de absoluten, waarbij de christenen nog altijd als zondaars werden gezien. Auteurs als Binswanger zien in het systeem een soort van niemandsland, een tijdelijk getolereerd verblijf in afwachting van hun bekering tot de islam. Hoewel er enerzijds dus een relatief tolerant beleid bestond ten opzichte van de christelijke bevolking, was er eveneens een nieuwe praktijk in werking gesteld, de devsirme, waarbij om de vijf jaar christelijke jongetjes werden opgeëist om in dienst te treden bij de Ottomaanse Janitsaren. Dit gebeurde grotendeels in de Europese delen van het rijk, zijnde de Balkan. Andere gebieden waar christenen woonden werden ontzien. Bedoeling was hiermee toegewijde soldaten en ambtenaren te voorzien en op deze manier de vorming van een aparte kaste te vermijden.
Rechtssysteem
De top van het rechterlijk systeem lag uiteindelijk bij de Osmaanse staat. Hierin konden de rechterlijke macht en islamitische geestelijkheid niet van elkaar gescheiden worden.[10] De top was de çeyh ül-islâm, met daaronder de müfti. Weer daaronder stonden de kadis en vervolgens de naib. Zij opereerden op de verschillende administratieve niveaus die de Osmanen sinds Mehmet II kenden. Niet elk juridisch niveau kende dezelfde taak. Er was een verschil tussen het interpreteren van de çaria en daarover dan een bevestigende uitspraak, fetva, te doen, en het toepassen van de wet dan wel van de fetvas. Dat eerste gebeurde door de müftis, het tweede door de kadis. De naib, die op het allerlaagste niveau opereerden, namen slechts beslissingen omtrent kleine geschillen. Christenen of andere religieuze minderheden verschenen zelden voor de Islamitische rechtbanken omdat zij er gediscrimineerd werden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |