abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 januari 2017 @ 09:17:58 #101
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_167849644
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 22:08 schreef DrLeQuack het volgende:
Excel is all I need.
Oke goed, ik heb 17b met een python scriptje opgelost, omdat het bij die nog wel kon.
17c was gewoon te uitgebreid om volledig met een script op te lossen.
17 a met de hand, 17 b met een scriptje aan het proberen maar aantal combinaties is al te groot, dus terug naar het handwerk. 17c laat ik lopen. Wel een scriptje gebruikt om alle sets die je nodig hebt te maken maar dat had ook wel in excel gekund met formules. Moet er wel bij zeggen dat ik scriptjes schrijven net zo leuk vind als puzzelen en bij de muziekkubus 2 jaar geleden heeft het me wel echt geholpen, dus win-win :-)
pi_167851134
"Maar die anderen hebben hard gewerkt om aan de oplossing te komen, en het zou dus niet eerlijk zijn om zelf dat werk er NIET in te stoppen."

Dit is natuurlijk deels waar, maar ook deels onzin. Je hebt geen idee hoeveel moeite iemand al heeft gedaan voor een opgave voordat deze een hint vraagt. Daarnaast kunnen sommige opgaven in een flits van inzicht opgelost worden, dus nul komma nul moeite voor de persoon die een hint-verzoek ontvangt.

Oplossing geven moet nooit kunnen. Goede (dus niet al te duidelijke, maar ook niet al te vage!) hints moeten zeker wel kunnen. Maar in tegenstelling tot wat velen denken vindt ik dat je niet moet blijven hinten. Op den duur houdt het op en zul je een opgave verder op eigen kracht moeten doen.

Je krijgt natuurlijk een leuke beker, maar aangezien niemand die hier gaat lopen pronken, is de enige prijs dus je eigen voldoening. Als iemand het helemaal zelf kan heeft die dus duidelijk een betere 'prijs' dan iemand die alles bij elkaar jat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Cregan op 03-01-2017 11:26:30 ]
Team van drie
  dinsdag 3 januari 2017 @ 10:51:09 #103
66825 Reya
Fier Wallon
pi_167851138
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 22:51 schreef CarloV het volgende:
Tja, het leven is niet altijd even eerlijk. Als iemand wint en vol blijft houden dat hij geen hints heeft gebruikt, blijft het lastig te controleren. Dus ach, ik zou er zelf niet zo over in zitten. Het is jammer, maar aan de andere kant zijn er nog genoeg andere jaren om te winnen.
Ik zou het afronden van de puzzel op eigen kracht ook vooral als een prestatie voor jezelf zien.
pi_167851149
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2017 22:49 schreef CathyCathy het volgende:

[..]

Had je nog iets aan mijn kleine cryptische hint over 24 per pb?
Ik snap helemaal de frustratie als je echt alles geprobeerd hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ben er nu eindelijk uit! Jeeejjjj

quote:
Ik kan zelf ook wel wat cryptische hints gebruiken. Niet voor de puzzels waar ik nog niet aan begonnen ben, dat is niet leuk en niet nodig, maar bijv. dat eerste woord van 3b. Ik krijg daar echt al dagen een punthoofd van...
een cryptische hint die ik je voor 3b kan geven is de volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Succes!
pi_167851695
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 10:51 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik zou het afronden van de puzzel op eigen kracht ook vooral als een prestatie voor jezelf zien.
Ja precies, als iemand zo graag wil winnen dat hij daarvoor vals speelt, be my guest. Ik ben trots op wat ik presteer en dit is voor mij puur voor de lol geweest. Ik begon deze puzzel niet omdat zo graag wilde winnen, maar omdat ik niks te doen had tijdens kerst. Dat ik dan 3e en 1e wordt in de 2 jaar dat ik mee doe is een leuk extraatje :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 10:51 schreef Cregan het volgende:
"Maar die anderen hebben hard gewerkt om aan de oplossing te komen, en het zou dus niet eerlijk zijn om zelf dat werk er NIET in te stoppen."

Dit is natuurlijk deels waar, maar ook deels onzin. Je hebt geen idee hoeveel moeite iemand al heeft gedaan voor een opgave voordat deze een hint vraagt. Daarnaast kunnen sommige opgaven in een flits van inzicht opgelost worden, dus nul komma nul moeite voor de persoon die een hint-verzoek ontvangt.

Oplossing geven moet nooit kunnen. Goede (dus niet al te duidelijke, maar ook niet al te vage!) hints moeten zeker wel kunnen. Maar in tegenstelling tot wat velen denken vindt ik dat je niet moet blijven hinten. Op den duur houdt het op en zul je een opgave verder op eigen kracht moeten doen.

Ik trouwens geen prijs genoemd op de site (vorig jaar een beker, maar daar zie ik dus dit jaar niets over), dus alhoewel het een wedstrijd is, is de enige prijs dus je eigen voldoening. Als iemand het helemaal zelf kan heeft die dus duidelijk een betere 'prijs' dan iemand die alles bij elkaar jat.
De beker is traditioneel, dus ook dit jaar :P

Maar goed " goede hints" voor relatief makkelijke vragen vind ik okee, niet alleen omdat ik de vraag waarschijnlijk al heb opgelost voordat er een hint wordt gegeven, maar ook omdat je daarmee mensen een plezier doet. Voor moeilijkere vragen is het misschien handig om hints tot een minimum te beperken of zelfs helemaal niets, want die vragen bepalen uiteindelijk wie er wint of verliest.

Oplossingen of hints die de hele methode zo'n beetje verklappen zijn wat mij betreft niet toegestaan, er moet nog wel wat te puzzelen blijven! Het moet geen woordzoeker worden!
pi_167851887
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 11:24 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja precies, als iemand zo graag wil winnen dat hij daarvoor vals speelt, be my guest. Ik ben trots op wat ik presteer en dit is voor mij puur voor de lol geweest. Ik begon deze puzzel niet omdat zo graag wilde winnen, maar omdat ik niks te doen had tijdens kerst. Dat ik dan 3e en 1e wordt in de 2 jaar dat ik mee doe is een leuk extraatje :)

[..]

De beker is traditioneel, dus ook dit jaar :P

Maar goed " goede hints" voor relatief makkelijke vragen vind ik okee, niet alleen omdat ik de vraag waarschijnlijk al heb opgelost voordat er een hint wordt gegeven, maar ook omdat je daarmee mensen een plezier doet. Voor moeilijkere vragen is het misschien handig om hints tot een minimum te beperken of zelfs helemaal niets, want die vragen bepalen uiteindelijk wie er wint of verliest.

Oplossingen of hints die de hele methode zo'n beetje verklappen zijn wat mij betreft niet toegestaan, er moet nog wel wat te puzzelen blijven! Het moet geen woordzoeker worden!
Ik zie de beker genoemd staan in het puzzelbestand zelf, ik heb mijn post nu ge-edit :)

Je vat het goed samen. De moeilijkere opgaven maken het verschil, dus die moeten eigenlijk overblijven. Maar als ik zie hoe moeilijk sommige mensen doen over hints over makkelijke opgaven...

Ikzelf help mensen graag als ze echt veel moeite hebben gedaan en er net niet uitkomen. En als ik zie hoe weinig en nu eigenlijk gehint wordt op dit forum, krijg ik steeds meer de neiging om harde werkers te belonen bij makkelijke vragen.
Team van drie
pi_167853057
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 10:51 schreef Cregan het volgende:
"Maar die anderen hebben hard gewerkt om aan de oplossing te komen, en het zou dus niet eerlijk zijn om zelf dat werk er NIET in te stoppen."

Dit is natuurlijk deels waar, maar ook deels onzin. Je hebt geen idee hoeveel moeite iemand al heeft gedaan voor een opgave voordat deze een hint vraagt. Daarnaast kunnen sommige opgaven in een flits van inzicht opgelost worden, dus nul komma nul moeite voor de persoon die een hint-verzoek ontvangt.

Oplossing geven moet nooit kunnen. Goede (dus niet al te duidelijke, maar ook niet al te vage!) hints moeten zeker wel kunnen. Maar in tegenstelling tot wat velen denken vindt ik dat je niet moet blijven hinten. Op den duur houdt het op en zul je een opgave verder op eigen kracht moeten doen.

Je krijgt natuurlijk een leuke beker, maar aangezien niemand die hier gaat lopen pronken, is de enige prijs dus je eigen voldoening. Als iemand het helemaal zelf kan heeft die dus duidelijk een betere 'prijs' dan iemand die alles bij elkaar jat.
Mwah. Puzzelen is ook zien. Wie meer ziet, eindigt hoger. Als je hulp krijgt bij het zien neem je de plek in van mensen die daar eigenlijk hadden horen te staan. Natuurlijk puzzel je voor je plezier en voor jezelf, alleen voor de eindscore houd je dat met dit niveau en moeilijkheid waarschijnlijk niet vol.

Zie het zo: als je meedoet met de tour de France, mag je ook geen motortje in je fiets bouwen.
pi_167853211
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 12:32 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Mwah. Puzzelen is ook zien. Wie meer ziet, eindigt hoger. Als je hulp krijgt bij het zien neem je de plek in van mensen die daar eigenlijk hadden horen te staan. Natuurlijk puzzel je voor je plezier en voor jezelf, alleen voor de eindscore houd je dat met dit niveau en moeilijkheid waarschijnlijk niet vol.

Zie het zo: als je meedoet met de tour de France, mag je ook geen motortje in je fiets bouwen.
Maar zelfs een meervoudig winnaar bleek al jaren verboden middelen te gebruiken ;)
Team van drie
pi_167853275
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 12:32 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Zie het zo: als je meedoet met de tour de France, mag je ook geen motortje in je fiets bouwen.
Maar als het motortje gebouwd en geplaatst werd door je tegenstander, en daardoor wordt je gediskwalificeerd dan baal je flink, want je wist er niks van af ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 12:39 schreef Cregan het volgende:

[..]

Maar zelfs een meervoudig winnaar bleek al jaren verboden middelen te gebruiken ;)
Ja omdat de rest het ook deed ;)
pi_167853560
Het verschil tussen wel hints en geen hints nodig hebben is ook:

Denk je:'Waarom zie ik het nu nog niet?' Of denk je:'Dit vind ik nooit!'

Het eerste spoort aan het van een andere kant te bekijken. Hoe vaak ik wel niet vast zat, alles doorhaalde en dan doodleuk opnieuw begon. Of het drie dagen later alsnog vond. Het is ook een beetje vertrouwen in jezelf hebben.

En dan heb je op 16 januari niet alles. Wat je hebt, is wel van jou. En als het je écht om het puzzelen en niet de plaats gaat, dan kan er na 16 januari toch alsnog gehint worden?
pi_167855721
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 12:54 schreef gebruiker12345 het volgende:
Het verschil tussen wel hints en geen hints nodig hebben is ook:

Denk je:'Waarom zie ik het nu nog niet?' Of denk je:'Dit vind ik nooit!'

Het eerste spoort aan het van een andere kant te bekijken. Hoe vaak ik wel niet vast zat, alles doorhaalde en dan doodleuk opnieuw begon. Of het drie dagen later alsnog vond. Het is ook een beetje vertrouwen in jezelf hebben.

En dan heb je op 16 januari niet alles. Wat je hebt, is wel van jou. En als het je écht om het puzzelen en niet de plaats gaat, dan kan er na 16 januari toch alsnog gehint worden?
Het enige waar ik bang voor ben is op 17 januari zien dat ik eigenlijk de juiste oplosmethode wel heb geprobeerd, maar dat ik een stomme fout maakte waardoor ik die weer verwierp.

Als ik bij de uitwerkingen kijk en denk "Dat had ik nooit kunnen bedenken" dan vind ik het ook niet erg dat ik die opgave niet heb :)
Team van drie
pi_167856389
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 14:20 schreef Cregan het volgende:

[..]

Het enige waar ik bang voor ben is op 17 januari zien dat ik eigenlijk de juiste oplosmethode wel heb geprobeerd, maar dat ik een stomme fout maakte waardoor ik die weer verwierp.

Als ik bij de uitwerkingen kijk en denk "Dat had ik nooit kunnen bedenken" dan vind ik het ook niet erg dat ik die opgave niet heb :)
Haha. Herkenbaar. Dat had ik vorig jaar met 1 opgave. Frustrerend achteraf :-)
pi_167857485
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 14:53 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Haha. Herkenbaar. Dat had ik vorig jaar met 1 opgave. Frustrerend achteraf :-)
Ik had het bij de ene die ik niet oploste wel de ander die ik niet oploste niet. :P
pi_167861832
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 14:20 schreef Cregan het volgende:Het enige waar ik bang voor ben is op 17 januari zien dat ik eigenlijk de juiste oplosmethode wel heb geprobeerd, maar dat ik een stomme fout maakte waardoor ik die weer verwierp.
Dat is idd. herkenbaar...

Ik heb het ook soms, regelmatig of vaak dat ik dagen kan puzzelen aan een puzzel en ik kom er maar niet uit. Wat dan weleens kan helpen, is om al je ideeën overboord te gooien en terug te gaan naar de 'tekentafel' en jezelf afvragen: hoe kan ik deze op een compleet andere manier oplossen. Je kan vastzitten in een denkpatroon en hebt voor de oplossing soms een compleet andere methode nodig. Het heeft mij ook bij deze puzzel al een aantal keren geholpen. Eerst 'overtuigd' dat ik in die hoek moest zoeken, terwijl het uiteindelijk hele andere kaas was.

En mocht iemand nog een echte uitdaging van een puzzel zoeken, ik heb er nog één al ruim tien jaar liggen, waar ik niet uitkom (iets met zelf een enigmarotor bouwen) B-)
pi_167865262
Stomme foutjes, yay. Mijn vraag 17 scriptje gebruikte een alfabet dat ging tot de 'w'. Oeps. Wel een vraagje over die opdracht als hint: is er een slimme oplossing, of is het gewoon nijver doorbuffelen?

En tja, hints. Ik ga niks inleveren, sowieso te laat begonnen. Maar de wortel van het probleem is dat je zo vijf dagen kan verprutsen doordat je te moeilijk (of te makkelijk) denkt. Je komt een eind met brute forcen, maar op een gegeven moment wil je toch graag eens wat afronden :)
pi_167865410
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 10:51 schreef Daviddowie het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ben er nu eindelijk uit! Jeeejjjj

[..]

een cryptische hint die ik je voor 3b kan geven is de volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Succes!
Top! Zo heb ik 24 3e tekst ook ontdekt. Gewoon alles proberen en dan het licht zien.
Bij 3b heb ik dus niet exact de logica door. Puur op google en tellen en dubbelingen etc bij elkaar gesprokkeld. Daarna geprobeerd het patroon te ontcijferen, maar op de een of andere manier kan ik de sleutel(s) of het verband of wat dan ook niet herleiden.
Maar....door een andere vraag, die ik gister wel opgelost kreeg, heb ik weer een ideetje. Ik doe nog één poging.
pi_167866398
Tranen van geluk en opluchting. Ik heb 2 sleutels gevonden. Dankzij een totaal andere vraag waardoor ik wat meer handigheid kreeg in deze vorm van versleutelen :)))
Er waren me wel al dingen opgevallen in opeenvolgende letters, maar sinds die andere vraag snap ik het pas echt :) ook waarom er gaten zitten in het patroon :)

Nu is het een kwestie van tijd....
pi_167866422
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:43 schreef CathyCathy het volgende:
Tranen van geluk en opluchting. Ik heb 2 sleutels gevonden. Dankzij een totaal andere vraag waardoor ik wat meer handigheid kreeg in deze vorm van versleutelen :)))
Er waren me wel al dingen opgevallen in opeenvolgende letters, maar sinds die andere vraag snap ik het pas echt :) ook waarom er gaten zitten in het patroon :)

Nu is het een kwestie van tijd....
Die laatste (eerste) zal dan snel genoeg duidelijk worden. Succes!
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_167866780
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 21:43 schreef CathyCathy het volgende:
Tranen van geluk en opluchting. Ik heb 2 sleutels gevonden. Dankzij een totaal andere vraag waardoor ik wat meer handigheid kreeg in deze vorm van versleutelen :)))
Er waren me wel al dingen opgevallen in opeenvolgende letters, maar sinds die andere vraag snap ik het pas echt :) ook waarom er gaten zitten in het patroon :)

Nu is het een kwestie van tijd....
Super!
Team van drie
pi_167866789
Ik heb tot nu toe nog niks hoeven programmeren. Maar ja, ik heb mijn google sheet met simpele decryptietools nog van vorig jaar :)
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167867026
5 puntjes vandaag, na dagen van staren. O zo blij! Wat zal ik lekker slapen vannacht.
pi_167867173
Ik heb vandaag 3 punten op een opgave, waar ik lang op heb gestaard. Nu kan ik eindelijk weer rustig op stage staan, zonder constant daar aan te denken!
pi_167867264
Nou pfff de bevalling is gelukt. Bedankt voor jullie bemoedigende woorden.
Ik miste die handigheid om terug te sleutelen, maar inmiddels heb ik dat helemaal door.
Ok next
pi_167868120
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:11 schreef CathyCathy het volgende:
Nou pfff de bevalling is gelukt. Bedankt voor jullie bemoedigende woorden.
Ik miste die handigheid om terug te sleutelen, maar inmiddels heb ik dat helemaal door.
Ok next
Super!
pi_167868295
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 22:11 schreef CathyCathy het volgende:
Nou pfff de bevalling is gelukt. Bedankt voor jullie bemoedigende woorden.
Ik miste die handigheid om terug te sleutelen, maar inmiddels heb ik dat helemaal door.
Ok next
^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')