abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167607812
quote:
1s.gif Op zondag 25 december 2016 23:37 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Je weet dat we een eigen JG topic hebben?
Zekers en daar heb ik ze al tweemaal naar verwezen.
Dat gezanik om niets en opdissen van leugens doen ze daar maar.
Je hint is duidelijk, ik zal er op toezien dat dit topic niet meer zo vervuilt. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Exrudis op 26-12-2016 00:39:14 ]
pi_167609396
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 19:43 schreef Exrudis het volgende:
Zomaar een berichtje van Donald Trump op Twitter dat ik lees op MSN nieuws vandaag:

[..]

Enige daadkracht kun je Trump niet ontzeggen anders had hij zijn fortuin niet gemaakt, maar hoe in hemelsnaam denkt hij met "alle andere landen terug te vechten"?
Hoe bevecht je die "realiteit" van Moslim terreur?
Is dat gevecht al niet lang gaande met als enig resultaat dat dat terreur toeneemt in aard en omvang? Het staat inmiddels ook voor onze deur.

Ik denk dat regeringsleiders zich inmiddels al te goed realiseren dat de enige manier om godsdienstig getinte terreur te bestrijden, is om het achterliggend gedachtengoed weg te nemen. Andersom, zolang het instituut Islam bestaat, bestaat er Moslim terreur.
Daarbij spelen belangen: hoe lang houdt de (linkse) politiek van pappen en nathouden nog stand tot het moment dat het posities zal kosten door een 'ruk naar rechts'. Laat de heersende politiek het zover komen? Ik weet het eerlijk gezegd niet en hou mij ook niet zo met politiek bezig. Wel bemerk ik dat de druk om religieus georiënteerde terreur nu eens echt aan te pakken, toeneemt.

Theoretisch zou je het instituut Islam tot de grond toe kunnen afbreken (sluiting van Moskeeën, oppakken en opsluiten van imams, verbod op religieuze samenscholing, bannen van de Koran e.d.). Maar dan jaag je als vanzelf anderhalf miljard boze Moslims in de gordijnen die constateren dat tegen de overige religies - die zich door de geschiedenis heen per slot ook altijd gewelddadig hebben betoond - geen actie wordt ondernomen; een dergelijke aktie zal derhalve weleens als een boomerang op het westen en daarbuiten kunnen terugkeren. Om dat te voorkomen ligt het voor de hand beter gelijk alle religie te ontmantelen. En gesproken over andere religie, de Katholieke Kerk bv. is qua bloedschuld en gebruik van geweld door de eeuwen heen, niet meer te passeren door Islam; bij lange na niet zelfs. Bovendien is het een kerk met veel rijkdom, er valt dus wat te halen en dat in een tijd van landen met enorme schuldposities.
Reden genoeg wellicht voor de politiek zich er maar tegelijk van te ontdoen.

Nu is dat alles louter speculatie, meer is het niet.
En veel weet ik inderdaad niet, maar wat ik wel weet is dat volgens het boek Openbaring op enig moment politieke leiders zich op grote schaal tegen alle gevestigde religie zullen keren en verwoesten. In Openbaring lees je dat in symbolische taal (Opb. 17:15-18) :

[..]

Uit de context kun je opmaken dat die "hoer" het conglomeraat is van religie dat in Gods ogen niet deugt - we lezen dat haar "zonden zich helemaal tot aan de hemel hebben opgehoopt" en dat ze "dronken is van het bloed der heiligen en van het bloed van de getuigen van Jezus". Zij zit momenteel nog "op vele wateren" en zoals vers 15 al wat verduidelijkt, zijn dat de miljarden mensen over wie ze heerst en van wie ze financiële steun geniet.
Die "hoer" (ofwel de "vrouw", de "grote stad", "Babylon de Grote") heeft altijd samengewerkt met de politiek (en daar is onnoemelijk veel leed uit voort gekomen), maar het zijn nu juist die politieke machten (de "tien horens") die haar in een gezamenlijk (militair) optreden plotseling zal vernietigen tot er niks ("woest", "naakt", "verbrand") van over is, zelfs haar bezittingen zijn dan afgepakt.

Klinkt dat vreemd? Misschien, maar het is door God zelf aldus voorspeld en zo zal het ook gebeuren.
Let er op dat het God is die die "ene gedachte" ter uitvoering in het hart legt van de politiek. Hoewel dat zo is, laten dergelijke gebeurtenissen in het verleden doorgaans een op het oog logisch, menselijk verloop zien. Voltrekt genoemd oordeel aan verkeerde religie zich eenmaal daadwerkelijk, dan lijkt het bijgevolg op het oog een louter menselijke aangelegenheid te zijn, maar dat is het toch niet. Een ware Christen zal dat herkennen en weten dat vlak daarna de wereld in chaos zal terecht komen, uitmondend in de definitieve afrekening van de rest van Satans stelsel hier op aarde, dus inclusief de politiek, het commerciële systeem en iedereen die onderdeel uitmaakt van Satans systeem. Zo staat het vervolg van die gebeurtenis profetisch namelijk verder beschreven.

Nu kan ik mij voorstellen dat je meent dat wat je leest in Openbaring louter fictie is. Maar mocht het zover zijn gekomen, weet dan dat het een vervulling is van de hier geciteerde woorden uit Openbaring.
Wat de precieze aanleiding van de in Openbaring beschreven verwoesting van religie zal zijn, weet ik niet. Wel bespeur ik een toenemende haat t.a.v. religie bij mensen i.h.a. i.c.m. een tot heden onopgelost probleem van religieuze terreur die m.i alleen te bestrijden is door ontmanteling van de verantwoordelijke religie(s).
Wellicht doelt Trump daar wel op met zijn "terugvechten door de VS en alle andere landen".
Misschien zonder zich dat momenteel volledig te realiseren.

Voor de enkeling die het mocht interesseren, rest nog de vraag wat we ons bij een gezamenlijk (militair) optreden van die politieke machten (de "tien horens") tegen religie zouden moeten voorstellen.
Openbaring werpt daar verder licht op door melding te maken van een "beeld van het beest" als „een achtste koning”. En we lezen dat de macht die het krijgt komt van het beest zelf, ofwel van de lidstaten, en noemt het een koning omdat het autoriteit krijgt, zij het maar kort, om een specifieke taak uit te voeren.
Die achtste koning blijkt het samenwerkingsverband binnen de VN te zijn die ertoe wordt gebracht dat conglomeraat van verkeerde religie aan te vallen. Ze zullen een eind maken aan haar invloed en haar rijkdom verwoesten. De val van religie zal plotseling en heftig zijn (Openb. 18:7, 8, 15-19).

Aardig detail i.v.m. dat "beeld van het beest" is dat JG op grond van Opb. 17:8 reeds in het oorlogsjaar 1942 vertelden dat de toen verdwenen Volkenbond zou terugkomen. Het kwam inderdaad terug, nu als de Verenigde Naties (Openb. 17:8).
  maandag 26 december 2016 @ 11:25:45 #203
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167614567
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 00:46 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Voor de enkeling die het mocht interesseren, rest nog de vraag wat we ons bij een gezamenlijk (militair) optreden van die politieke machten (de "tien horens") tegen religie zouden moeten voorstellen.
Openbaring werpt daar verder licht op door melding te maken van een "beeld van het beest" als „een achtste koning”. En we lezen dat de macht die het krijgt komt van het beest zelf, ofwel van de lidstaten, en noemt het een koning omdat het autoriteit krijgt, zij het maar kort, om een specifieke taak uit te voeren.
Die achtste koning blijkt het samenwerkingsverband binnen de VN te zijn die ertoe wordt gebracht dat conglomeraat van verkeerde religie aan te vallen. Ze zullen een eind maken aan haar invloed en haar rijkdom verwoesten. De val van religie zal plotseling en heftig zijn (Openb. 18:7, 8, 15-19).

Aardig detail i.v.m. dat "beeld van het beest" is dat JG op grond van Opb. 17:8 reeds in het oorlogsjaar 1942 vertelden dat de toen verdwenen Volkenbond zou terugkomen. Het kwam inderdaad terug, nu als de Verenigde Naties (Openb. 17:8).
Zelfs als je gelooft dat de Openbaring van God afkomstig is vind ik het een bizarre vondst.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_167615658
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:25 schreef Panterjong het volgende:
Zelfs als je gelooft dat de Openbaring van God afkomstig is vind ik het een bizarre vondst.
Bizar is nog een understatement ! Het beest is niks meer dan de Romeinse overheersing.
pi_167616079
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:25 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat je dat zegt uitsluitend obv het vorenstaande. Maar lezend vanuit de context zou het wel duidelijk moeten worden.
Het boek Openbaring is niet zomaar voor niets geschreven. Als je eenmaal de identiteit van de diverse entiteiten hebt achterhaald, wordt het eenvoudiger. Die worden gegeven, maar je zult je daarbij soms tevens moeten verdiepen in andere boeken voor aanvullende informatie, zoals het boek Daniël.

De voorzegde terugkeer van de Volkenbond (evenals de voorzegde val van Nazi Duitsland overigens) obv Opb. (en Dan. wat betreft het laatste) mag bizar op je overkomen, juist was die wel. Maar evenzo zal de voorzegde vernietiging van het huidige conglomeraat van verkeerde religie bizar op je overkomen. Een gebeurtenis die al sinds vele tientallen jaren eveneens onder de aandacht wordt gebracht obv Bijbels inzicht. En dat in een tijd dat zoiets nog een volstrekt belachelijke gedachte leek. In de huidige context is het dat al beduidend minder. Bizar of niet, je zult het plotseling voor je ogen zien voltrekken.
En als dat eenmaal zover is, zul je vermoedelijk eenvoudigweg veronderstellen dat dat louter mensenwerk is; in het geval van Aton komt dat door ongeloof, bij jou ligt dat weer anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door Exrudis op 26-12-2016 18:58:06 ]
pi_167616100
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:12 schreef ATON het volgende:

[..]

Bizar is nog een understatement ! Het beest is niks meer dan de Romeinse overheersing.
Ah, ga eens door met je uitleg. En geef vooral aan hoe je obv de context tot je bevinding komt.
Jij komt m.i. in jouw benadering per definitie nooit verder in de tijd dan het Romeinse rijk. Ik denk dat je daarmee vast loopt.

Je zou ter wille van de eenvoud ook eens kunnen uitleggen wat volgens jou van het beeld uit Daniël 2 de betekenis is van zijn hoofd, zijn borst en zijn armen van zilver, zijn buik en zijn dijen van koper, zijn benen van ijzer en zijn voeten deels van ijzer en deels van gevormd leem.
Let daarbij eens op het vervolg van Daniël 2, daaruit blijkt dat de respectieve onderdelen van het beeld voorname koninkrijken (wereldrijken) betreft.
Het vervolgt:
quote:
"Gij, o koning, de koning der koningen, gij aan wie de God des hemels het koninkrijk, de macht, en de sterkte en de waardigheid heeft gegeven, 38 en in wiens hand hij, overal waar de mensenzonen wonen, de dieren van het veld en de gevleugelde schepselen van de hemel heeft gegeven, en die hij tot heerser over die alle gemaakt heeft, gijzelf zijt het hoofd van goud.
39 En na u zal er een ander koninkrijk opstaan, geringer dan gij; en nog een koninkrijk, een derde, van koper, dat over de gehele aarde zal heersen.
40 En wat het vierde koninkrijk aangaat, het zal sterk als ijzer blijken te zijn. Aangezien ijzer al het andere verbrijzelt en vermaalt, zo zal het, gelijk ijzer dat verplettert, zelfs al deze verbrijzelen en verpletteren.
41 En zoals gij aanschouwd hebt dat de voeten en de tenen deels van gevormd leem van een pottenbakker en deels van ijzer waren: het koninkrijk zelf zal verdeeld blijken te zijn, maar iets van de hardheid van ijzer zal erin blijken te zijn, aangezien, zoals gij hebt aanschouwd, het ijzer vermengd was met vochtig leem."
Vraag: tot welke koning van welk rijk richt Daniël zich en geef vervolgens de identiteit van genoemde opvolgende koninkrijken eens.
Ik ben benieuwd naar je antwoord.

[ Bericht 30% gewijzigd door Exrudis op 26-12-2016 18:36:49 ]
  maandag 26 december 2016 @ 19:57:51 #207
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167623535
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:32 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Ik kan mij voorstellen dat je dat zegt uitsluitend obv het vorenstaande. Maar lezend vanuit de context zou het wel duidelijk moeten worden.
Het boek Openbaring is niet zomaar voor niets geschreven. Als je eenmaal de identiteit van de diverse entiteiten hebt achterhaald, wordt het eenvoudiger. Die worden gegeven, maar je zult je daarbij soms tevens moeten verdiepen in andere boeken voor aanvullende informatie, zoals het boek Daniël.

De voorzegde terugkeer van de Volkenbond (evenals de voorzegde val van Nazi Duitsland overigens) obv Opb. (en Dan. wat betreft het laatste) mag bizar op je overkomen, juist was die wel. Maar evenzo zal de voorzegde vernietiging van het huidige conglomeraat van verkeerde religie bizar op je overkomen. Een gebeurtenis die al sinds vele tientallen jaren eveneens onder de aandacht wordt gebracht obv Bijbels inzicht. En dat in een tijd dat zoiets nog een volstrekt belachelijke gedachte leek. In de huidige context is het dat al beduidend minder. Bizar of niet, je zult het plotseling voor je ogen zien voltrekken.
En als dat eenmaal zover is, zul je vermoedelijk eenvoudigweg veronderstellen dat dat louter mensenwerk is; in het geval van Aton komt dat door ongeloof, bij jou ligt dat weer anders.
Lezend vanuit de context kan ik niets anders doen dan me aansluiten bij wat Aton stelt.

Dat jij dit anders gelooft heeft niets met eventueel ongeloof bij anderen te maken. Ik geloof alleen niet in profetische boodschappen die in de hallucinatie van een ander gevonden wordt. Dat wel doen is pas ongelofelijk.

Vanuit historisch sociologisch oogpunt zou Openbaringen ons nog wel iets kunnen vertellen over toekomstige tijden (de geschiedenis herhaalt zich nu eenmaal) maar het heeft verder geen profetische boodschap. Het wil alleen maar iets zeggen over de plaats en tijd met haar omstandigheden van wanneer het geschreven is, zoals trouwens elk boek in de bijbel. Er is geen profetische boodschap in te vinden. Alles is geschreven na de eventuele gebeurtenissen.
  maandag 26 december 2016 @ 19:59:13 #208
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167623556
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:33 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Ah, ga eens door met je uitleg. En geef vooral aan hoe je obv de context tot je bevinding komt.
Jij komt m.i. in jouw benadering per definitie nooit verder in de tijd dan het Romeinse rijk. Ik denk dat je daarmee vast loopt.

Je zou ter wille van de eenvoud ook eens kunnen uitleggen wat volgens jou van het beeld uit Daniël 2 de betekenis is van zijn hoofd, zijn borst en zijn armen van zilver, zijn buik en zijn dijen van koper, zijn benen van ijzer en zijn voeten deels van ijzer en deels van gevormd leem.
Let daarbij eens op het vervolg van Daniël 2, daaruit blijkt dat de respectieve onderdelen van het beeld voorname koninkrijken (wereldrijken) betreft.
Het vervolgt:

[..]

Vraag: tot welke koning van welk rijk richt Daniël zich en geef vervolgens de identiteit van genoemde opvolgende koninkrijken eens.
Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Waarom wil je zo'n uitleg? Niemand kan toch met zekerheid stellen wat de schrijver bedoelde. Dan moet je minstens een ingewijde zijn geweest.
pi_167624008
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 19:59 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Waarom wil je zo'n uitleg? Niemand kan toch met zekerheid stellen wat de schrijver bedoelde. Dan moet je minstens een ingewijde zijn geweest.
Een dergelijke reaktie verwacht ik van Aton, maar minder van iemand die de gedachte dat de Schrift mogelijk door God is geïnspireerd en voor mensen bedoeld om te worden begrepen, bij voorbaat niet verwerpt.
Nee Panterjong, de Bijbel is één geheel en bevat één en eenzelfde boodschap; die is te ontcijferen.
Maar goed, nu even geen mooie woorden. Wat kan Daniël bedoeld hebben ipv zijn woorden eenvoudig maar als kabbalistisch af te doen?
Doe een gooi en begin eens bij wat Daniël er zelf al meteen over uitlegt.
pi_167625435
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 19:57 schreef Panterjong het volgende:
Lezend vanuit de context kan ik niets anders doen dan me aansluiten bij wat Aton stelt.
Daniël is zoals je weet geschreven onder Griekse overheersing : Het 3e beest.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dani%C3%ABl_(boek)
Zeker een aanrader om te lezen is dit boek wat gaat over het 4e beest :
http://cobra.canvas.be/cm(...)e-recensie/1.1256450
Gaat grotendeels over de eerste eeuwen van het christendom. ( met uitgebreide bronvermeldingen )
pi_167625672
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 19:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat jij dit anders gelooft heeft niets met eventueel ongeloof bij anderen te maken. Ik geloof alleen niet in profetische boodschappen die in de hallucinatie van een ander gevonden wordt. Dat wel doen is pas ongelofelijk.

Vanuit historisch sociologisch oogpunt zou Openbaringen ons nog wel iets kunnen vertellen over toekomstige tijden (de geschiedenis herhaalt zich nu eenmaal) maar het heeft verder geen profetische boodschap. Het wil alleen maar iets zeggen over de plaats en tijd met haar omstandigheden van wanneer het geschreven is, zoals trouwens elk boek in de bijbel. Er is geen profetische boodschap in te vinden. Alles is geschreven na de eventuele gebeurtenissen.
Zonder daarover een discussie te starten, stel ik gemakshalve dat Openbaring eind eerste eeuw is geschreven. De er in beschreven gebeurtenissen hebben aldus betrekking op een eindtijd anders dan de toen reeds voorbije verwoesting van Jeruzalem.
Is het niet wat simpel om onwetendheid af te reageren op een vermeende hallucinerende schrijver?
Daarnaast claimt en geeft Openbaring wel degelijk een profetische boodschap, het klinkt niet onredelijk daar maar eens vanuit te gaan dan.
Dus ga eens puzzelen en laat de uitkomst je overtuigen.
Zo kom je ook te weten wat er binnen de gegeven setting met die tegenbeeldige "hoer" zal gebeuren. Het zou werkelijk spijtig zijn als je daar pas achter komt als het zover is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Exrudis op 26-12-2016 22:00:08 ]
pi_167625855
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Gaat grotendeels over de eerste eeuwen van het christendom. ( met uitgebreide bronvermeldingen )
Je weet dat ik uit ga van de Bijbelse datering voor Daniël. Onder de link die je mij geeft lees je niet voor niets: "Veel orthodoxe gelovigen gaan ervan uit dat Daniël het boek zelf geschreven heeft rond 540 v.Chr."
De vervolgens verschafte argumenten voor een veel latere datum leveren toch geen enkel bewijs daarvoor? Laten we dan maar uitgaan van wat Daniël zelf te kennen geeft. Daar zijn wél argumenten voor, maar dat valt nu even buiten de discussie.

Bij Daniël 2 gaat het niet over beesten, elders overigens wel.
Mijn vraag was tot welke koning Daniël daar sprak als het hoofd van goud en wie de navolgende machten zijn.

[ Bericht 2% gewijzigd door Exrudis op 27-12-2016 00:06:46 ]
pi_167628703
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb je linkjes nog even doorgelezen, dank daarvoor.
De overgang van de ontstaansgeschiedenis naar de beesten uit Daniël komt op mij nogal onsamenhangend over, maar vooruit.
Holland schrijft: "Elk van de vier beesten stelt een wereldrijk voor (babylonisch, perzisch, romeins, islamitisch)."

Algemeen wordt door bijbeluitleggers verband gelegd tussen Daniëls droomvisioen van de vier beesten en Nebukadnezars droom van een immens beeld. The Expositor’s Bible Commentary verklaart bijvoorbeeld: „Hoofdstuk 7 [van Daniël] loopt parallel met hoofdstuk 2.” The Wycliffe Bible Commentary zegt: „Men is het er algemeen over eens dat de opeenvolging van vier heidense overheersingen . . . hier [in Daniël hoofdstuk 7] dezelfde is als die welke werd aanschouwd in [Daniël] hoofdstuk 2.” De vier wereldmachten die werden voorgesteld door de vier metalen in Nebukadnezars droom, waren het Babylonische Rijk (gouden hoofd), Medo-Perzië (zilveren borst en armen), Griekenland (koperen buik en dijen) en het Romeinse Rijk (ijzeren benen) (Daniël 2:32, 33).

Holland gaat hier de fout in: hij vergeet Griekenland. Verder vermeldt hij aan het eind merkwaardig genoeg een 'islamitisch wereldrijk'.
Wat is nu een islamitisch wereldrijk en heeft zoiets ooit bestaan? En vanwaar een religieuze entiteit plaatsen waar het een politieke had moeten zijn?

Maar hé, nu geef ik zelf de antwoorden bijna al. Behalve die voeten na het Romeinse Rijk.
Graag je mening daarover incl. de vraag of Daniël en Opb dan toch profetisch zijn?
pi_167628712
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:32 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, alweer bangmakerij door bewezen valse profeten (leren jullie het nou nooit?). Die "openbaring" van Johannes is volledig gebaseerd op keizer Nero. Alleen de valse naam Johannes heeft er voor gezorgd dat het in de bijbelcanon terecht is gekomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door de_tevreden_atheist op 26-12-2016 23:23:37 ]
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167628836
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 23:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, alweer bangmakerij door bewezen valse profeten (leren jullie het nou nooit?). Die "openbaring" van Johannes is volledig gebaseerd op keizer Nero.
Ik twijfelde al over de laatste zin. Maar als dat toch zo zal uitkomen heb je werkelijk reden voor ongerustheid. Nu ja, vergeet voor de discussie die laatste zin maar, dat was ook niet zozeer de boodschap.
Met je laatste opmerking ben ik het vanzelfsprekend grondig oneens. Zo'n opmerking vat ik op als 'we begrijpen er geen snars van maar willen wel wat te zeggen hebben'. :)
pi_167628962
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 23:21 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Ik twijfelde al over de laatste zin. Maar als dat toch zo zal uitkomen heb je werkelijk reden voor ongerustheid. Nu ja, vergeet die laatste zin maar, dat was ook niet zozeer de boodschap.
Ik laat me dus niet bangmaken, en zeker niet door "profeten" met een abominabel onbetrouwbare track record. Gebaseerd op een geschrift dat niet eens door een apostel geschreven is.
pi_167629149
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 23:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ik laat me dus niet bangmaken, en zeker niet door "profeten" met een abominabel onbetrouwbare track record. Gebaseerd op een geschrift dat niet eens door een apostel geschreven is.
Angst is een slechte raadgever. Maar een vinger aan de pols kan geen kwaad hoor.
Dat track record is niet van 'profeten', maar is heel wat beter dan jouw internet bronnen je laten geloven. Wat zou ik bij de club te zoeken hebben als dat werkelijk waar was?
Als je het niet erg vindt laat ik het uitstapje over de schrijver nog even rusten.

[ Bericht 5% gewijzigd door Exrudis op 27-12-2016 00:03:13 ]
pi_167630221
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 23:31 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Angst is een slechte raadgever. Maar een vinger aan de pols kan geen kwaad hoor.
Dat track record is niet van 'profeten', maar is heel wat beter dan jouw internet bronnen je laten geloven. Wat zou ik bij de club te zoeken hebben als dat werkelijk waar was?
Als je het niet erg vindt laat ik het uitstapje over de schrijver even rusten.
Moet ik het nog duidelijker stellen dan?

1 De schrijver van de apokalyps was een bedrieger die zich uitgaf voor de apostel Johannes
2 De "voorspellingen" die hij deed waren een rendering van de christenvervolgingen door "het beest" Nero.
3 De "profeten" die de apokalyps duiden in de huidige tijd hebben een bewezen slechte reputatie van valse eindtijdvoorspellingen, en hebben geen enkel benul van wetenschappelijk historisch-kritisch bijbelonderzoek.
pi_167630352
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 00:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Moet ik het nog duidelijker stellen dan?

1 De schrijver van de apokalyps was een bedrieger die zich uitgaf voor de apostel Johannes
2 De "voorspellingen" die hij deed waren een rendering van de christenvervolgingen door "het beest" Nero.
3 De "profeten" die de apokalyps duiden in de huidige tijd hebben een bewezen slechte reputatie van valse eindtijdvoorspellingen, en hebben geen enkel benul van wetenschappelijk historisch-kritisch bijbelonderzoek.
Ja ja, ik kan wel lezen hoor. :)
Maar ik verschil van inzicht op je eerste twee punten. Punt 3 betreft hooguit uitleggers, maar daar heb je verder aardig gelijk in.
Als je punten 1 en 2 kunt aantonen ben ik benieuwd naar je bevindingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Exrudis op 27-12-2016 11:33:29 ]
pi_167632185
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 23:17 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Ik heb je linkjes nog even doorgelezen, dank daarvoor.
De overgang van de ontstaansgeschiedenis naar de beesten uit Daniël komt op mij nogal onsamenhangend over, maar vooruit.
Holland schrijft: "Elk van de vier beesten stelt een wereldrijk voor (babylonisch, perzisch, romeins, islamitisch)."

Algemeen wordt door bijbeluitleggers verband gelegd tussen Daniëls droomvisioen van de vier beesten en Nebukadnezars droom van een immens beeld. The Expositor’s Bible Commentary verklaart bijvoorbeeld: „Hoofdstuk 7 [van Daniël] loopt parallel met hoofdstuk 2.” The Wycliffe Bible Commentary zegt: „Men is het er algemeen over eens dat de opeenvolging van vier heidense overheersingen . . . hier [in Daniël hoofdstuk 7] dezelfde is als die welke werd aanschouwd in [Daniël] hoofdstuk 2.” De vier wereldmachten die werden voorgesteld door de vier metalen in Nebukadnezars droom, waren het Babylonische Rijk (gouden hoofd), Medo-Perzië (zilveren borst en armen), Griekenland (koperen buik en dijen) en het Romeinse Rijk (ijzeren benen) (Daniël 2:32, 33).

Holland gaat hier de fout in: hij vergeet Griekenland. Verder vermeldt hij aan het eind merkwaardig genoeg een 'islamitisch wereldrijk'.
Wat is nu een islamitisch wereldrijk en heeft zoiets ooit bestaan? En vanwaar een religieuze entiteit plaatsen waar het een politieke had moeten zijn?

Maar hé, nu geef ik zelf de antwoorden bijna al. Behalve die voeten na het Romeinse Rijk.
Graag je mening daarover incl. de vraag of Daniël en Opb dan toch profetisch zijn?
Nogmaals, ik ga niet meer met jou in discussie. Klaar ?
  dinsdag 27 december 2016 @ 09:19:59 #221
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167633843
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 20:23 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Een dergelijke reaktie verwacht ik van Aton, maar minder van iemand die de gedachte dat de Schrift mogelijk door God is geïnspireerd en voor mensen bedoeld om te worden begrepen, bij voorbaat niet verwerpt.
Nee Panterjong, de Bijbel is één geheel en bevat één en eenzelfde boodschap; die is te ontcijferen.
Maar goed, nu even geen mooie woorden. Wat kan Daniël bedoeld hebben ipv zijn woorden eenvoudig maar als kabbalistisch af te doen?
Doe een gooi en begin eens bij wat Daniël er zelf al meteen over uitlegt.
Dat blijft iets wat jij gelooft en dat is prima.
Al vind ik het wel merkwaardig dat er nog steeds mensen zijn die dit zo zien. Het is ook nergens op gebaseerd. Het is puur een geloofsuitspraak.
En het blijft lullig voor de schrijvers van Henoch en andere mooie boeken die niet in de canon op zijn genomen.
En er is niet iets eenvoudig aan de kabbala. Simpelweg, tegen alle feiten in, geloven dat de bijbel 1 geheel is vind ik dat wel. Maar ach Lang leve de eenvoud!
  dinsdag 27 december 2016 @ 09:21:37 #222
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167633855
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:30 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Zonder daarover een discussie te starten, stel ik gemakshalve dat Openbaring eind eerste eeuw is geschreven. De er in beschreven gebeurtenissen hebben aldus betrekking op een eindtijd anders dan de toen reeds voorbije verwoesting van Jeruzalem.
Is het niet wat simpel om onwetendheid af te reageren op een vermeende hallucinerende schrijver?
Daarnaast claimt en geeft Openbaring wel degelijk een profetische boodschap, het klinkt niet onredelijk daar maar eens vanuit te gaan dan.
Dus ga eens puzzelen en laat de uitkomst je overtuigen.
Zo kom je ook te weten wat er binnen de gegeven setting met die tegenbeeldige "hoer" zal gebeuren. Het zou werkelijk spijtig zijn als je daar pas achter komt als het zover is.
Het probleem met jou is dat jij denkt dat je daar zelf achter bent, terwijl je naar mijn mening in werkelijkheid nog veel te leren hebt.
pi_167635427
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 01:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Nogmaals, ik ga niet meer met jou in discussie. Klaar ?
Nu je het zegt, die linkjes waren bedoeld voor Panterjong.
Anderzijds meng je je zijdelings natuurlijk wel in een (mijn) discussie.
't Is nogal vreemd wel indirekt op mijn post te reageren, maar vervolgens regelrecht de luiken dicht te gooien als daarop weerwoord komt. Ik realiseer mij best dat je wat met mijn post in je maag zit, maar of dit dan de manier moet zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Exrudis op 27-12-2016 12:12:54 ]
  dinsdag 27 december 2016 @ 11:23:31 #224
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_167635582
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2016 17:43 schreef Manke het volgende:

[..]

in welk oud religieus geschrift van deze sekte staat deze tekst?
Zie antwoord Aton.

Het is overigens hoogst onwaarschijnlijk dat Jezus ooit soortgelijke woorden zou hebben gebruikt. Het idee van het drinken van bloed, al is het maar symbolisch, druist totaal in tegen de wet, waarin duidelijk en herhaaldelijk verboden wordt om bloed te nuttigen. Als vrome jood heeft Jezus zich hier zeker aan gehouden.
pi_167635589
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 09:19 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat blijft iets wat jij gelooft en dat is prima.
Al vind ik het wel merkwaardig dat er nog steeds mensen zijn die dit zo zien. Het is ook nergens op gebaseerd. Het is puur een geloofsuitspraak.
En het blijft lullig voor de schrijvers van Henoch en andere mooie boeken die niet in de canon op zijn genomen.
En er is niet iets eenvoudig aan de kabbala. Simpelweg, tegen alle feiten in, geloven dat de bijbel 1 geheel is vind ik dat wel. Maar ach Lang leve de eenvoud!
Er zijn inderdaad nog andere boeken die de moeite waard lijken.
Dat de Bijbel één geheel is betreft een Bijbelse claim. Naar mijn mening bevestigt een eerlijk onderzoek dat slechts.
Het blijft vanzelfsprekend wel een keuze een Bijbel te lezen hoe je dat zelf wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')