Dat ben ik al (vrije tijd).quote:
Ik haat stof, zeker in de keuken is dat mega irritant. Als je voor optie 1 alles al in huis heb, kan je daar toch mee beginnen? En uitkappen is niet zo'n ramp als het al is voorgeboord.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:02 schreef blomke het volgende:
Ben bezig in de keuken om de afzuigkap aan te passen zodat ie via het dak naar buiten afblaast i.p.v. in de keuken zelf.
Ik moet met een slang diameter 80 mm door één tussenmuur (halfsteens baksteen) heen.
Nu kan ik natuurlijk een cirkel tekenen en met m'n slagboor 40 gaten rond omtrek boren, beitel en gat is daar.
Alternatief is een diamantboor huren:
[ afbeelding ]
maar dat is ook een log zwaar ding dat veel stof geeft. Voordeel is dat het gat uitkappen vervalt.
Weegt die laatste voordeel op tegen het rondom uitboren?
Duidelijk plaatje, nu snap ik hoe dat met dat statief moet. Bedankt.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:34 schreef ueberduitser het volgende:
80mm voor aan keukenafvoer lijkt me inderdaad niet helemaal o.k.
Ik heb het met een diamantboor gedaan, perfect!
[ afbeelding ]
Zeg je zo wat, ik denk dat 100 mm wel een beter optie is.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:13 schreef draadstalig het volgende:
Heeft bij mij iig perfect gewerkt. 80 mm was de grootste uitdaging daarbij, aangezien ik ze alleen maar van 60 en 100 kon vinden. 80mm is veelal uitverkocht dus vandaar
Uitgang van de kap is ook "maar" 80 mm. Om dan op 150 mm over te gaan, lijkt me overdone, temeer daar ik de afzuigkap meestal maar op stand 1 & 2 (van de 4) gebruik.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:22 schreef Nixxor het volgende:
80mm maar? Ik dacht dat een standaard afzuiging buis 125mm was. Soms zelfs 150.
Stroomt er dan veel water langs de muur naar beneden? Ik zit nl. binnenshuis. Wordt een afweging tussen veel stof of waterballet....quote:Op donderdag 15 december 2016 11:34 schreef ueberduitser het volgende:
Ik heb het met een diamantboor gedaan, perfect!
Dat valt reuze mee. Ik heb het beneden in de kelder ook gedaan voor de afvoeren van de badkamer naar buiten. Paar dweilen rondom. Het hoeft ook niet hard te stromen, gewoon precies genoeg om te koelen.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Stroomt er dan veel water langs de muur naar beneden? Ik zit nl. binnenshuis. Wordt een afweging tussen veel stof of waterballet....
Volgens mij had TS gezegd dat hij dit prima zelf kanquote:
Stellage is voor TS wat overbodig als hij alleen maar door een halfsteens muurtje met een rond 100(of 80) hoeft te boren.quote:Zorg dat je een waterstofzuiger bij de hand hebt en de rotzooi valt erg mee.
Afzuigkappen hebben toch meestal wel 150mm pijp nodig voor hun capaciteit. Het gaat er juist om hoeveel meters pijp en bochten er nog gaan volgen na de afzuigkap.
80mm zou je trouwens zelf nog wel met een handboormachine kunnen doen. Een dozenboor is ook al gauw 73 of 83mm.
Die stellage lijkt mij overbodig.
Bedankt voor je tips! Hier ga ik mee verder. Op zich hebben we een ruime keuken en met een flink zeil op de grond moet het water wel tegen te houden zijn, dus....quote:Op donderdag 15 december 2016 12:18 schreef ueberduitser het volgende:
Dat valt reuze mee. Ik heb het beneden in de kelder ook gedaan voor de afvoeren van de badkamer naar buiten. Paar dweilen rondom. Het hoeft ook niet hard te stromen, gewoon precies genoeg om te koelen.
Ik zou altijd kiezen voor water, stof komt echt overal! Dat heb ik met de nodige verbouwingen wel geleerd.
Stellage is voor TS wat overbodig als hij alleen maar door een halfsteens muurtje met een rond 100(of 80) hoeft te boren.
Ik moest echter door een spouwmuur van ongeveer 43cm en het ging mij hier gewoon om het plaatje.
Die ervaring heb ik ook. "Gewone" boor werkt prima!! Stof viel mij ook nog mee. Even natmaken en gaan...quote:Op donderdag 15 december 2016 13:10 schreef Ivo1985 het volgende:
80mm door een baksteen muurtje kan nog wel met een gewone boormachine. Moet je dus alleen even een boor regelen.
Stof valt reuze mee. T is echt niet zo dat je meteen in een stofwolk zit waardoor de hele ruimte onder een laag stof zit. Uiteraard moet je wel even met een sopje de onderliggende oppervlakken afnemen.
Zeg je zo wat, moet nog even kijken wat voor steensoort. Huis uit 1915, was kalkzandsteen toen wel gebruikelijk voor binnenmuren (?)quote:Op donderdag 15 december 2016 13:39 schreef hottentot het volgende:
Als het rode steen is zou ik het droog doen tenzij je de muur opnieuw wilt verven.
Ja het was gebruikelijk, maar zeer zeker niet het enige gebruikelijke materiaal.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Zeg je zo wat, moet nog even kijken wat voor steensoort. Huis uit 1915, was kalkzandsteen toen wel gebruikelijk voor binnenmuren (?)
Ervaring mee ?quote:Op donderdag 15 december 2016 13:39 schreef hottentot het volgende:
Als het rode steen is zou ik het droog doen tenzij je de muur opnieuw wilt verven.
Bezint eer ge begint.quote:
Duidelijk, bedankt. Ik zie wel een rode "vlek" daar op de buitenmuur, rond het geboorde gat?quote:Op donderdag 15 december 2016 18:47 schreef boertie het volgende:
Ik heb hem uitgehakt. Het was een steens buitenmuur. Half uurtje werk met fatsoenlijk gereedschap.
[ afbeelding ]
Btw is dit een gat van 15cm diameter. Hoe kleiner de afvoer hoe meer lawaai een afzuigkap gaat maken.
Gave tip. Ik denk dat ik t.z.t. (volgende week) daarmee begin. Als het ophalen en wegbrengen van niet noodzakelijk gereedschap al meer tijd vergt dan het edele handwerk, dan eerst het huis-tuin en keuken gereedschapspul maar gebruiken.quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:39 schreef jpajs het volgende:
Zou twee laagjes 18 mm plex op elkaar schroeven. Even een cirkel van allemaal 6 mm gaatjes boren. Plaatje op de gevel schroeven en elk gat 6 mm met de steenboor doorboren. Daarna met een 8 mm steenboor alles gaatjes op nieuw doen.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij thuis wel beschikt over een goede hamerboor en een beste handvol SDS boren.quote:Op vrijdag 16 december 2016 15:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Gave tip. Ik denk dat ik t.z.t. (volgende week) daarmee begin. Als het ophalen en wegbrengen van niet noodzakelijk gereedschap al meer tijd vergt dan het edele handwerk, dan eerst het huis-tuin en keuken gereedschapspul maar gebruiken.
Snap niet helemaal wat dit toevoegt? Wat ga je met de gaten doen die je overhoudt van de plaat tegen de gevel schroeven?quote:Op vrijdag 16 december 2016 11:39 schreef jpajs het volgende:
Zou twee laagjes 18 mm plex op elkaar schroeven. Even een cirkel van allemaal 6 mm gaatjes boren. Plaatje op de gevel schroeven en elk gat 6 mm met de steenboor doorboren. Daarna met een 8 mm steenboor alles gaatjes op nieuw doen.
Het grote voordeel is dat je met de SDS boor recht door de muur gaat. De 36 mm is een mooi manier om haaks en recht door de muur te gaan. Daarnaast lukt het je nooit uit de hand twee gaten 6 mm strak naast elkaar te boren. Op deze manier lukt het je om de gaten te boren met 4 mm tussen wand dus hoh 10 mm. Als je gaten daarna opboort met een maatje groter 8 mm is de tussen wand bijna minimaal.quote:Op vrijdag 16 december 2016 21:33 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Snap niet helemaal wat dit toevoegt? Wat ga je met de gaten doen die je overhoudt van de plaat tegen de gevel schroeven?
Gewoon een cirkel trekken en klein beginnen te boren.
Voordeel van die methode is dat je een mal hebt waardoor je steenboor wordt geleid.quote:Op vrijdag 16 december 2016 21:33 schreef Knuppel1983 het volgende:
[..]
Snap niet helemaal wat dit toevoegt? Wat ga je met de gaten doen die je overhoudt van de plaat tegen de gevel schroeven?
Heb ik.quote:Op vrijdag 16 december 2016 21:53 schreef jpajs het volgende:
Enige nadeel is dat je wel de beschikking moet hebben van een kolomboormachine.
Zo had ik hem nog niet bekeken :-)quote:Op vrijdag 16 december 2016 21:53 schreef jpajs het volgende:
De plaat zet je stevig vast in het midden met twee schroeven dus je hebt nergens gaten zitten waar je het niet wilt. Die twee gaten zitten namelijk in het stuk steen wat je juist weg wilt hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |