Zijn die toiletten ver weg dan? Want bij ons zitten die naast het kleuterlokaal. Als ik kom helpen bij de overblijf staat juf best wel eens even bij t toilet. Maar als ze 1 stap achteruit zet kan ze de klas inkijken, dat scheelt wel denk ik.quote:Op maandag 12 december 2016 17:26 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Geen optie, alle scholen hier hebben hetzelfde zindelijkheidsbeleid (ik heb het nagevraagd) en buiten het dorp op school lijkt me bijzonder ompraktisch. En ik snap ook wel dat een juf geen tijd heeft om met een kind luiers te gaan verschonen, ze kan die andere 22 niet alleen laten. Het zal uiteindelijk best goed komen, maar voor nu is het gewoon kut.
Eens.quote:Op maandag 12 december 2016 17:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Had ooit ergens gelezen dat er pas actie wordt ondernomen als een kind 6 jaar is en niet zindelijk. Daarvoor wordt het niet als problematisch beschouwd.
Maargoed, dit is dus eigenlijk wat ik bedoelde in mijn posts van gister. Er wordt veel (misschien wel teveel) van kinderen verwacht tegenwoordig.
Ik las het gisteren. Wat ontzettend schrikken zeg. Hoe gaat het met J nu?quote:Op maandag 12 december 2016 11:54 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Saar gaat nu pas uit een beker drinken hoor.
Verder niet bijgelezen, voor meer info verwijs ik even naar t babytopic
Het heeft niks met naar gemiddelden kijken te maken. Maar een kleuter/basisschooljuf heeft niet als taak om te verschonen (en eigenlijk ook niet om billen te vegen). De opleiding neemt die verzorgende taken niet mee, de juf heeft geen hepatitis B vaccinatie zoals zorgmedewerkers die regelmatig met ontlasting te maken hebben, er zijn geen luiers, geen doekjes en er is geen verschoningsruimte, er is geen vier ogen principe etc.quote:Op maandag 12 december 2016 19:55 schreef Omentielvo het volgende:
Ik vind dat je wel van een school mag verwachten dat er gekeken wordt naar elke leerling en wat deze nodig heeft.
Ik houd eigenlijk helemaal niet om naar dat gemiddelde kind te kijken en de rest daarboven of daaronder plaatsen
We zijn er inmiddels achter dat het groter is dan in eerste instantie lijkt. Ze is hoogsensitief en kan de overgangsmomenten dus heel slecht handelen. Ze zit nu sinds 2 maanden op zwemles en nog iedere keer is het huilen bij de overgang van mij naar de zwemjuf.quote:Op maandag 12 december 2016 00:11 schreef madam-april het volgende:
[..]
Het is inderdaad klote, maar omdat ik wist dat het als ik eenmaal weg was snel over was kon ik het wel makkelijk loslaten.
Die van mij vond het, als ze er eenmaal was en ze weer gekalmeerd was nadat ik weg was, altijd wel leuk.
Heb je het idee dat ze het echt niet leuk had/vond? Of denk je dat het afscheid haar positieve ervaringen overschaduwde?
Omen, dat ben ik met je eens hoor, en op andere gebieden doen ze dat ook echt wel, maar luiers verschonen zijn de meeste scholen toch erg duidelijk in: doen we niet. Een luierbroekje mag dus, maar dat moet J in geval van nat dus zelf verschonen, en daar kwam vandaag dus de kink in de kabel, hij deed dat niet, want durfde niet/ wist even niet waar te beginnen. En ik hoop dat ik samen met juf zo ver kan komen dat ze daar doorheen prikt, en j op de juiste manier zo ver krijgt dat hij het wèl zelf probeert.quote:Op maandag 12 december 2016 19:55 schreef Omentielvo het volgende:
Ik vind dat je wel van een school mag verwachten dat er gekeken wordt naar elke leerling en wat deze nodig heeft.
Ik houd eigenlijk helemaal niet om naar dat gemiddelde kind te kijken en de rest daarboven of daaronder plaatsen
Ja dat was ik.quote:Op maandag 12 december 2016 16:36 schreef watmoetikkiezen het volgende:
rits niet dicht is echt heel normaal hoor, das echt best lastig soms..
Wij hadden pas na 6 weken echt een intakegesprek. gelukkig herkende de juf W helemaal terug in wat wij in het inschrijfformulier hadden gezet. En waar jullie het laatst over hadden. W is dat 'sneue' kindje dat de eerste weken op het schoolplein alleen wat rondloopt en observeert. Prima gewend aan groepen op t kdv en speelt ook prima met andere kindjes. Haar 'leerstrategie' is nou eenmaal vanuit observatie en niet vanuit gewoon proberen. Dat doet ze ín de klas ook. Vooral kijken wat de rest doet en dan na een tijd doet ze het ook. Ik herken mezelf daar ook in ik kijk ook eerst. Maar daar is niets sneu's aan hoor.
Voorbeeldje. Ze was mee op dansles. In de kring staat ze stil, terwijl alle kindjes bewegen, handen boven t hoofd, bukken enzovoorts. Maar na afloop verteld ze vol vuur wat ze allemaal heeft gedaan. In haar hoofd heeft ze helemaal meegedaan (dat ze vrijwel niet bewogen heeft is bijzaak). De volgende keer doet haar lichaam dan wél mee..
Maar als ze dus een beetje staat te kijken aan de kant is dat niet omdat ze niet durft ofzo en ze is ook nergens verdrietig over, ze kijkt gewoon eerst..
Zij gaat naar school als ze nog drie is?quote:Op maandag 12 december 2016 20:24 schreef Razztwizzle het volgende:
N.a.v. deze hele school-leeftijdgerelateerde-dingen-discussie:
Annie is van 16 september. Zij zal dus t.z.t. met de start van een nieuw schooljaar meteen meedraaien in groep 1. Hebben deze septemberkindjes dan ook 'last' van het feit dat ze een stuk jonger zijn dan kinderen die bijv. al vanaf april of mei van het schooljaar daarvoor meedraaiden in groep 1?
Wat ik als grootste pijnpunt daar merk is dat alle kindjes elkaar al kennen. V was nieuw in een al bestaande groep. Sinds sept is er ook maar 1 kindje bij gekomen.quote:Op maandag 12 december 2016 20:24 schreef Razztwizzle het volgende:
N.a.v. deze hele school-leeftijdgerelateerde-dingen-discussie:
Annie is van 16 september. Zij zal dus t.z.t. met de start van een nieuw schooljaar meteen meedraaien in groep 1. Hebben deze septemberkindjes dan ook 'last' van het feit dat ze een stuk jonger zijn dan kinderen die bijv. al vanaf april of mei van het schooljaar daarvoor meedraaiden in groep 1?
Sac van de 24e en start dus ook meteen. Ligt eraan hoe veel meer herfst kinderen er zijn, kinderen van juli en augustus beginnen ook vaak dan pas. Hoe groot de groep is, hoe je kind zelf is enz enz.quote:Op maandag 12 december 2016 20:24 schreef Razztwizzle het volgende:
N.a.v. deze hele school-leeftijdgerelateerde-dingen-discussie:
Annie is van 16 september. Zij zal dus t.z.t. met de start van een nieuw schooljaar meteen meedraaien in groep 1. Hebben deze septemberkindjes dan ook 'last' van het feit dat ze een stuk jonger zijn dan kinderen die bijv. al vanaf april of mei van het schooljaar daarvoor meedraaiden in groep 1?
Tja, ik denk dat die oplossing er al is: een luierbroekje aan en eventueel zelf komen verschonen of het kind leren hoe het zelf moet afvegen als het toch heeft gepoept/geplast. Juffen en meesters zijn nou eenmaal geen medewerkers op een kinderdagverblijf. Ergens is het ook wel logisch toch, de kindjes komen daar niet om verzorgd te worden, maar om naar school te gaan. Juf gaat ook geen fruit snijden en uitdelen, snoeten poetsen en bekers melk inschenken, lijkt me? Het is een in de basis heel andere taak.quote:Op maandag 12 december 2016 20:29 schreef Omentielvo het volgende:
Ik snap dat luiers verschonen geen taak is op school. Maar nog niet zindelijk op de vierde hoor je steeds vaker. Dus ik vraag me af of er dan niet iets moet veranderen op scholen ook. En dan heb ik het niet over verschonen. Maar wel over een oplossing bedenken waarbij het kind in ieder geval naar school kan.
Billen zelf vegen kan mijn bijna kleuter nog niet. Maar ze is nu net zindelijk. Dus kleine stapjes. Komt vanzelf wel
Maar toch. Ik kan me best wel zorgen maken om wat er van een kleuter verwacht wordt en wat zij op dit moment zelf kan/wil.
Gelukkig is ze nog niet leerplichtig
Haha. Mooi is dat. Paar maanden geleden kwam ik I ophalen bij de buren. De buurvrouw zelf was even boven bij haar baby en I en het buurmeisje waren beneden. Ik zag ze samen achter een stoel zitten en ze hadden koekjes. Dus ik vraag; 'Zo, zitten jullie koekjes te eten. Achter de stoel. Hebben jullie die koekjes soms zelf gepakt uit de keuken?" Buurmeisje: "Neeeee" I: "Ja mama." .quote:Op maandag 12 december 2016 20:30 schreef Razztwizzle het volgende:
Ze maakt nu ook echt van die snode plannetjes . Staat ze in de Blokker bij een stellage Nijntje-broodtrommels heel hebberig te kijken. Dus ik zeg: "Mooi hè lieverd. Kom je nu weer mee?". Krijg ik een duw en een "Nee mama jij moet weg. Naar de kassa. Annie hier blijven."
Kinderen worden gemiddeld idd wat later zindelijk heb ik het idee. Ik denk niet dat scholen zich daar aan moeten aanpassen, misschien moeten we kijken wat 'we' anders zijn gaan doen (en daarmee bedoel ik niet dat het je eigen 'schuld' is als je kind nu niet zindelijk is, maar in de breedte).quote:Op maandag 12 december 2016 20:29 schreef Omentielvo het volgende:
Ik snap dat luiers verschonen geen taak is op school. Maar nog niet zindelijk op de vierde hoor je steeds vaker. Dus ik vraag me af of er dan niet iets moet veranderen op scholen ook. En dan heb ik het niet over verschonen. Maar wel over een oplossing bedenken waarbij het kind in ieder geval naar school kan.
Billen zelf vegen kan mijn bijna kleuter nog niet. Maar ze is nu net zindelijk. Dus kleine stapjes. Komt vanzelf wel
Maar toch. Ik kan me best wel zorgen maken om wat er van een kleuter verwacht wordt en wat zij op dit moment zelf kan/wil.
Gelukkig is ze nog niet leerplichtig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |