abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 12 december 2016 @ 14:14:05 #51
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167279014
Dat is het idd een beetje, we oefenen ons suf, maar J weigert gewoon.

Ik heb over de zindelijkheid al wel contact gehad in oktober/november, toen was een luierbroekje naar school 'geen probleem'. Het was vanochtend gewoon het verkeerde moment (voor mij), en commentaar op iets waar ik echt wel mee bezig ben, maar waar ik gewoon niet zo veel invloed op heb.

Het frustreert idd, vooral omdat vriend hier ook lijkt te denken dat "het wel goed zal komen", en ik daar inmiddels niet meer zo zeker van ben. Maar hoe en wat weet ik nu ook niet meer :'(

Kyara, hoe hebben jullie M uiteindelijk zindelijk gekregen? Hier gaan we nu 5 keer per dag op de wc (tot nu toe zonder resultaat), en heb ik uitgelegd dat je op de basisschool echt zelf moet plassen omdat de juffen geen luiers verschonen. Tot nu toe maakt het allemaal geen indruk...
pi_167279124
Kleuters maken vaak een enorme sprong als ze eenmaal op school zitten. Vooral ook qua zelfredzaamheid
pi_167279477
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 13:20 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Ik was nogal verrast, deze juf komt namelijk heel lief en zacht over (qua uiterlijk en benadering van de kinderen), en wilde ook niet meteen de relatie op scherp zetten, we moeten nog 2,5jaar verder. Ik wacht zowieso volgende week af (nogmaals wennen) misschien communiceert ze gewoon niet zo handig.
Dit. Ik zou ervan uitgaan dat ze gewoon doorgeeft wat ze gezien heeft en het niet als kritiek op jou bedoelt. Hij is blijkbaar nog vrij jong in doen en laten en doet zijn jas nog niet zelf aan. Is toch gewoon een feit dan? Maar zou verder gewoon het gesprek met de juf aangaan en vragen of zij tips heeft wb zindelijkheid ed? Verder, sommige kinderen zijn gewoon "jonger" komt vanzelf, en ontwikkeld snel als ze eenmaal elke dag naar school gaan..
pi_167279733
W is ook enorm veranderd/gegroeid sinds ze op school zit dus wat FR zegt herken ik wel.

Verder valt me wel echt een verschil tussen eerste en tweede kind op. W had ook wel een zelfdoen fase, maar laat zich in principe dingen graag aanleunen. Wil dat je helpt met alles, met jas en schoenen en aankleden sowieso (ze kan het wel, maar wil liever niet of t duurt eindeloos). Billen afvegen wil ze uit principe bijvoorbeeld niet. Pas nu haar jongere broertje wél al zelf wil afvegen doet ze t ineens toch maar wel..
L daarentegen. Hij is nu 2 en zit in de zelfdoenfase, maar wil echt alles wat zijn zus ook kan. Kan het ook goed van haar leren. Dus die doet meestal wel zelf zijn jas en schoenen uit, wil wél afvegen en handenwassen na het plassen en is verder 2 jaar jonger.. Dus een ouder kind om van af te kijken helpt wel echt enorm blijkbaar..
en in die zin helpt het waarschijnlijk om in een klas vol kleuters te zitten die allemaal wél zelf hun jas aandoen, hij wil vanzelf niet meer de enige zijn die geholpen wordt denk ik
pi_167279760
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 14:14 schreef mousemicky het volgende:
Dat is het idd een beetje, we oefenen ons suf, maar J weigert gewoon.

Ik heb over de zindelijkheid al wel contact gehad in oktober/november, toen was een luierbroekje naar school 'geen probleem'. Het was vanochtend gewoon het verkeerde moment (voor mij), en commentaar op iets waar ik echt wel mee bezig ben, maar waar ik gewoon niet zo veel invloed op heb.

Het frustreert idd, vooral omdat vriend hier ook lijkt te denken dat "het wel goed zal komen", en ik daar inmiddels niet meer zo zeker van ben. Maar hoe en wat weet ik nu ook niet meer :'(

Kyara, hoe hebben jullie M uiteindelijk zindelijk gekregen? Hier gaan we nu 5 keer per dag op de wc (tot nu toe zonder resultaat), en heb ik uitgelegd dat je op de basisschool echt zelf moet plassen omdat de juffen geen luiers verschonen. Tot nu toe maakt het allemaal geen indruk...
We hebben op een gegeven moment afgesproken om op de korte dagen zonder luier te gaan. Dat ging, al hield hij het wel op. En in de pauze ging juf met hem naar de wc. Vaak zonder resultaat maar wel stapje voor stapje. De truk was hier trouwens staand plassen. Niet ideaal maar het werkt.
  maandag 12 december 2016 @ 15:09:17 #56
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167280285
Staand plassen hebben we recentelijk niet geprobeerd, een tijdje geleden wel gevraagd, maar toen werd ook dat (natuurlijk) geweigerd. Misschien eens proberen.

Wmik, J lijkt volledig ongevoelig voor groepsdruk, ik hoop idd dat het zo werkt, maar ik vrees van niet. Op de PSZ zijn de meeste kindjes ook veel verder dan hij namelijk, en dat vindt ie wel prima. De zellufdoen-fase hebben we hier ook totaal niet gehad...
pi_167280559
Het lijkt me ook frustrerend, mm. Hopelijk kun je een goed gesprek voeren met de school over hoe jullie samen zijn ontwikkeling gaan begeleiden.

I is vandaag weer zo lekker aan het kletsen. _O- .

"Ik ben de mama en ik ga de krant lezen. En dan ben jij de baby. Afgesproken?" :D . En toen we herrie hoorde van een gebouw dat gesloopt wordt: "Baby je hoeft niet bang te zijn. Maar als je wel bang bent, snap ik dat. Nee, het is geen onweer, ze zijn een huisje kapot aan het maken. Als je bang bent, mag je bij mama in het grote bed slapen." _O- . (Je hoort jezelf dus terug de hele tijd :D .)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_167280702
Wat een zorg zo MM :{ Een gesprek met school lijkt me idd een goede start, hij zal toch niet het eerste kind zijn waarbij het zo gaat??

Leuk hè dat geklets Franny O+

F verzint nu steeds liedjes, op de wijs van olifantje in het bos. Dan zegt hij: 'ken jij een liedje over een zebra?' 'Ik wel :Y' om dan vervolgens te zingen: 'zebra zebra in het bos, laat je sleepboot toch niet los' :')

Ik hou zo van die peuter fantasie O+

Dit weekend ging hij ook nog muziek maken met papa O+ O+ O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167280740
Hebben jullie een intake gesprek gehad mm?
Wellicht dat de juf vanuit her inschrijfformulier een ander beeld gevormd had van hem.
pi_167281365
Oh MM wat rot is dat. Zulk commentaar :*

Ik herken veel van J in Riley. Hoewel zij nu het zindelijk zijn wel doorheeft. Sinds gisteren ook zonder luier *O*
Maar zelf aankleden doet ze niet. Jas kan ze wel. Maar de rits krijgt ze niet dicht. Laarsjes krijgt ze ook niet aan.
En ik merk dat ik haar ook vaak help zonder commentaar ofzo. Ik vind vier ook nog gewoon zo jong en geloof echt dat ze het wel leert :@
Maar volgende week heb ik intake op de basisschool (zou eigenlijk morgen zijn, maar is veranderd) en dan ga ik dit wel alvast aangeven :@

Franny, wat een heerlijk meisje is I toch O+
En haar fantasie O+

Fazz O+
  maandag 12 december 2016 @ 16:29:28 #61
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167281763
Een intakegesprek hebben we dus niet gehad. Ja, vriend heeft een van de juffen telefonisch gesproken, maar denkt er dan dus niet aan dit soort zaken ter sprake te brengen. Ook vorige week toen hij met J is gaan kijken heeft ie niet de helderheid gehad er iets over te zeggen. In het inschrijfformulier staat dit soort informatie hier niet hoor? Alleen evt. relevante medische gegevens, maar niets over de 'normale' ontwikkeling. Staat wel wat over in het overdrachtsformulier van de PSZ, maar dat heb ik vandaag pas afgegeven.

Ik stuur juf vanavond (als de kinderen slapen ;) ) een mailtje om hier even op terug te komen en indien nodig een afspraak te maken over hoe aan te pakken. Ik hoop sowieso een aantal dingen (jas/schoenen/aankleden) de komende 3 weken nog verder te oefenen en automatiseren, maar die zindelijkheid verwacht ik geen wonderen van. Al geeft Omen's verhaal wel hoop, is uiteindelijk nog snel gegaan toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door mousemicky op 12-12-2016 16:35:10 ]
pi_167281903
rits niet dicht is echt heel normaal hoor, das echt best lastig soms..

Wij hadden pas na 6 weken echt een intakegesprek. gelukkig herkende de juf W helemaal terug in wat wij in het inschrijfformulier hadden gezet. En waar jullie het laatst over hadden. W is dat 'sneue' kindje dat de eerste weken op het schoolplein alleen wat rondloopt en observeert. Prima gewend aan groepen op t kdv en speelt ook prima met andere kindjes. Haar 'leerstrategie' is nou eenmaal vanuit observatie en niet vanuit gewoon proberen. Dat doet ze ín de klas ook. Vooral kijken wat de rest doet en dan na een tijd doet ze het ook. Ik herken mezelf daar ook in ik kijk ook eerst. Maar daar is niets sneu's aan hoor.
Voorbeeldje. Ze was mee op dansles. In de kring staat ze stil, terwijl alle kindjes bewegen, handen boven t hoofd, bukken enzovoorts. Maar na afloop verteld ze vol vuur wat ze allemaal heeft gedaan. In haar hoofd heeft ze helemaal meegedaan (dat ze vrijwel niet bewogen heeft is bijzaak). De volgende keer doet haar lichaam dan wél mee..
Maar als ze dus een beetje staat te kijken aan de kant is dat niet omdat ze niet durft ofzo en ze is ook nergens verdrietig over, ze kijkt gewoon eerst..

Oh en wat ik dus eigenlijk wilde zeggen: W is dus ook écht niet van oefenen. Dat wil ze nooit! Ze kijkt af en als ze er genoeg vertrouwen in heeft doet ze het en dan meestal ook in 1 keer goed. Zo ook met zindelijk worden. Nou was ze daar een stuk eerder mee. Maar het was wel echt van de een op de andere dag en oefenen wilde ze nooit. Dus wat dat betreft hoop ik dat dat bij jou ook uiteindelijk zo gaat MM

[ Bericht 14% gewijzigd door watmoetikkiezen op 12-12-2016 16:48:25 ]
pi_167282030
Mm, voor wat het waard is, mijn zusje was pas zindelijk op haar 4e. Ze dreef mijn ouders ook nogal tot wanhoop, hoewel de druk van school minder was als die van nu bij jou.

Op de één op andere dag was ze opeens zindelijk. Waarschijnlijk toch afgekeken van de andere kindjes op school.
pi_167282073
Maar mm, als het ondanks alle inspanningen niet lukt met zindelijk worden.. misschien is hij er dan gewoon nog niet aan toe?
pi_167282365
Had ooit ergens gelezen dat er pas actie wordt ondernomen als een kind 6 jaar is en niet zindelijk. Daarvoor wordt het niet als problematisch beschouwd.

Maargoed, dit is dus eigenlijk wat ik bedoelde in mijn posts van gister. Er wordt veel (misschien wel teveel) van kinderen verwacht tegenwoordig.
pi_167282637
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:02 schreef Sunshine1982 het volgende:
Had ooit ergens gelezen dat er pas actie wordt ondernomen als een kind 6 jaar is en niet zindelijk. Daarvoor wordt het niet als problematisch beschouwd.

Maargoed, dit is dus eigenlijk wat ik bedoelde in mijn posts van gister. Er wordt veel (misschien wel teveel) van kinderen verwacht tegenwoordig.
Ja dat gevoel heb ik inderdaad ook wel eens. Maar, on the bright side, ik had op het inschrijfformulier van school gezet dat ik het wel geloof dat W goed gaat leren en dat ik liever heb dat de juf haar volgt qua interesse en wat mij betreft helemaal niet hoeft te stimuleren in leren lezen/schrijven/rekenen. Montessori dus dat kan ook. Maar juf was het er helemaal mee eens en zei nog dat ze blij was dat te horen, dat ze ook dacht dat dat wel goed zou komen en gezien had dat W eerst kijkt en dan vanzelf zelf met iets komt en dat ze liever heeft dat iedereen lekker in zijn vel zit in de klas en een fijne tijd heeft, dat dat belangrijker is omdat dat er ook voor zorgt dat leren als leuk wordt ervaren... Dus heb het gevoel dat dat helemaal goed gaat komen..

Iemand nog een tip hoe ik mijn peuter kan vertellen dat school heus niet leuk is? Ik moet nu op de dagen dat ik thuis ben altijd een krijsende peuter mee naar huis sleuren die "L ook chool!" roept..
  maandag 12 december 2016 @ 17:20:16 #67
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167282670
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:46 schreef L-E het volgende:
Maar mm, als het ondanks alle inspanningen niet lukt met zindelijk worden.. misschien is hij er dan gewoon nog niet aan toe?
Het is hier echt een gevalletje lichamelijk kan ie het helemaal, psychisch wil ie niet. Hij weet precies wanneer hij moet plassen/ poepen, zegt ook letterlijk: 'er komt een plasje maar ik hou hem tegen'. En dat doet ie dus ook, soms van 's ochtend's vroeg tot half 4 's middags. We hadden vanmiddag trouwnes wel een doorbraak: op de wc geplast! Ik hoop op herhaling :D

Helaas is nog niet naar school geen optie (opvangtechnisch), en behalve het toiletbezoek vindt ie het wel echt heel leuk.
pi_167282697
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 17:20 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Het is hier echt een gevalletje lichamelijk kan ie het helemaal, psychisch wil ie niet. Hij weet precies wanneer hij moet plassen/ poepen, zegt ook letterlijk: 'er komt een plasje maar ik hou hem tegen'. En dat doet ie dus ook, soms van 's ochtend's vroeg tot half 4 's middags.

Helaas is nog niet naar school geen optie (opvangtechnisch), en behalve het toiletbezoek vindt ie het wel echt heel leuk.
Maar je kan toch ook ergens mentaal niet aan toe zijn? :)
  maandag 12 december 2016 @ 17:22:02 #69
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167282709
Dat kan, maar helaas heeft school daar geen boodschap aan...
pi_167282723
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 17:20 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Het is hier echt een gevalletje lichamelijk kan ie het helemaal, psychisch wil ie niet. Hij weet precies wanneer hij moet plassen/ poepen, zegt ook letterlijk: 'er komt een plasje maar ik hou hem tegen'. En dat doet ie dus ook, soms van 's ochtend's vroeg tot half 4 's middags. We hadden vanmiddag trouwnes wel een doorbraak: op de wc geplast! Ik hoop op herhaling :D

Helaas is nog niet naar school geen optie (opvangtechnisch), en behalve het toiletbezoek vindt ie het wel echt heel leuk.
Dan is de kans wel heel groot dat ie inderdaad áls hij eenmaal wél wilproberen ook meteen in 1 keer helemaal zindelijk is ;)
pi_167282747
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 17:22 schreef mousemicky het volgende:
Dat kan, maar helaas heeft school daar geen boodschap aan...
Dan zou ik lekker een andere school kiezen...
  maandag 12 december 2016 @ 17:24:04 #72
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167282754
Daar hoop ik ook nog steeds op ;)

T kind is gewoon erg koppig en eigenwijs (heel herkenbaar :@ ) en dat met dit soort dingen erg onpraktisch...
pi_167282760
Oh en hier ook zomaar een succes: de hele dag droog, zelfs droog gebleven toen hij in slaap viel. Hij doet er ook heel nonchalant over, alsof hij dit eigenlijk al driekwart jaar kan :') :D
  maandag 12 december 2016 @ 17:26:45 #74
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_167282803
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 17:23 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Dan zou ik lekker een andere school kiezen...
Geen optie, alle scholen hier hebben hetzelfde zindelijkheidsbeleid (ik heb het nagevraagd) en buiten het dorp op school lijkt me bijzonder ompraktisch. En ik snap ook wel dat een juf geen tijd heeft om met een kind luiers te gaan verschonen, ze kan die andere 22 niet alleen laten. Het zal uiteindelijk best goed komen, maar voor nu is het gewoon kut.
pi_167282906
Luierbroekje aan naar school kan toch best?

Edit: ik lees nu dat eerder toegezegd is dat het geen probleem is. Ik zou idd wel even met juf om tafel wat hier nu precies de afspraken over zijn.

[ Bericht 64% gewijzigd door L-E op 12-12-2016 17:41:10 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')