1 Car Seat Headrest - Teens Of Denial (Matador)
Yes! indie is niet dood. Geniale teksten, Nobel prijs over 50 jaar?(Of misschien hang ik gewoon al 10 jaar te lang in mijn 10er fase
) Catchy nummers, epische nummers het heeft het allemaal en misschien wel het belangrijkste deze plaat verveelt me gewoon niet ook al heb ik hem met afstand het meeste geluisterd van al de albums in mijn lijst.
2 Orphx – Pitch Black Mirror (Sonic Groove/ Hands Productions)
Zoals de naam van het album zeer duister album. Noise/techno/ebm/industrial het is er allemaal genoeg maar Orphx is beter. Als soundtrack voor een jaar als 2016 is het perfect.
3 Prince Of Denmark – 8 (Forum)
Op dit album staat denk ik kwantitatief het grootste aantal aan kwalitatieve tracks. Maar als album is het gewoon te lang om op nummer 1 te zetten. Het is 4 platen dub-techno/house genot. Met ambient nummers als Pulsierendes Leben van 18 minuten. Tot nummers die je ook in de Boiler-room kan horen zoals Tool 517
4 Sortlegeme – Untitled (Moral Defeat)
Tof album van onbekend Deens persoon/personen. Techno met tribale techno met wereldmuziek drums en gevoel. Uitgebracht op cassette.
5 Vatican Shadow - Media In Service Of Terror (Hospital Productions)
Heerlijk duistere plaat, Vatican Shadow is echt een tof project van Dominik Fernrow/Prurient, maakt vaak noise maar zijn techno is op het moment echt sterk.
6 Daughter - Not To Dissappear (4AD)
Stukken beter album dan hun vorige, die een paar topnummers had en verder vrij tam was. Dit album is continue goed. Toffe shoegaze die niet klinkt als een herhaling van zetten.
7 The Field - The Follower (Kompakt)
Hij flikt het weer, nog een plaat die klinkt als al zijn andere maar toch niet repetitief aanvoelt voor me. Axel Willner blijft de master van de loop.
8 Croatian Armor - Love Means Taking Action (Posh Isolation)
Heel origineel album, geen ide hoe ik het moet omschrijven, ik denk dat ambient het dichtst in de buurt komt alleen is er soms ook zang. Het is allemaal redelijk down of sinister.
9 Convextion – 2845 (A.r.t.less)
Futuristische techno met zoveel details dat het een genot blijft om te luisteren.
10 D..R.F.D.H.S. – Frensligandet (Northern Electronics)
Experimenteel ambient/techno album, als je bekend ben met Northern Electronics ken je deze sound wel maar dit is wel heel goed.
11 Black Mountain – IV (Jagjaguwar)
De 4e van Black Mountain best wel weer een terugkeer in vorm stoner rock met Pink Floyd invloeden.
12 Umwelt – Company Of Lies (Boidae)
Moeilijk veel over te zeggen, donker electro plaatje denk Detroit niet electroclash.
13 Marie Davidson - Adieux Au Dancefloor (Cititrax)
Tof album van Davidson, die ook te horen is op het album van Orphx in mijn lijst. Coole teksten, in het Engels met meestal een simpele beat eronder de Franse versta ik niet en zijn wat zweveriger. De stijl is van EBM tot spacey techno
14 Death In Vegas – Transmission (Drone)
6e album van Death In Vegas met Sasha Grey op de vocals. Dit album heeft een vrij rare sound, heel broeierig en duister. Het is denk ik ook het eerste album van DiV dat ik echt een goed album vind. Grey is ook geen gimmick maar past echt goed bij deze vrij vreemde plaat, hij zit in tussen de EBM/Darkwave/Techno.
15 Luigi Tozzi - Deep Blue: Volume 2 (Hypnus Records)
Heel relaxed techno album. Allemaal zeer ‘diepe’ tracks. Tozzi heeft een beetje die hypnotische diepe stijl die ze in Itali ook vaak bezigen, ala Donato Dozzy, Claudio PRC. Wel dansbaar maar niet per s gemaakt voor de dansvloer verwacht geen ruige geluiden.
16 Dino Sabatini – Omonimo (Outis Music)
Net als Tozzi is Sabatini afgestudeerd aan de italiaanse diepe techno school. Dit album is wel iets anders dat de andere Techno albums in deze lijst. Het tempo ligt een stuk lager, ik geloof ongeveer tussen de 90 en 110 BPM waar normaal 128 de standaard is. Verwacht hypnotische tracks.
17 Black Merlin – Hypnotik Tradisi (Island Of The Gods)
Ambient gemaakt met geluiden opgenomen in Bali best wel wat tribale invloeden en grappige samples zoals van vogels. Doet wel een beetje denken aan Demdike stare.
18 The Orb - COW Chill Out World (Kompakt)
Chillste album van het jaar. Electronische muziek die allemaal super relaxed/chill is.
19 Daniel Avery - DJ-Kicks (Studio K7!)
Techno album zoals ik het graag in de club hoor. Met Nederlandse inbreng van Artefakt en JP Enfant
20 SNTS – Losing Sight (Sacred Court)
Super donkere industrial Techno plaat, geen vocals of ander geouwehoer. Naast de rustige opener en afsluiter is het gewoon knallen.
21 The Gods Planet - The Gods Planet 2 (TGP)
Ook een diep techno album van Claudio PRC en Ness. Lijkt qua stijl veel op die van Tozzi maar iets meer dansvloer gericht.
22 SHXCXCHCXSH – SsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSs (Avian)
Deze plaat begint echt als genot om te luisteren, maar na een track 6 wordt het allemaal wat te onprettig om te horen. Het zijn geen slechte tracks alleen ze zijn voor mij iets te zwaar te verteren. Een meesterwerk als hun vorige album is het dus niet.
23 Omar-S – The Best (FXHE Records)
Als ik mijn lijst tot nu toe bekijk lijkt het er inderdaad op dat Omar S de beste houseplaat van het jaar heft afgeleverd.
24 Holy Fuck – Congratz (Innovative Leisure Records)
Holy Fuck is terug <3 De 3 man electronica band is weer lekker bezig. De beste tracks van het album zijn dit keer echt keihard, waar ze hiervoor toch een wat minder oorbloedende stijl hadden. Al met al goede comeback al vind ik het middenstuk van het album niet zo sterk en het is jammer dat het in tegenstelling tot de vorige albums iets minder een geheel lijkt.
25 Elephant Tree - Elephant Tree (Magnetic Eye Records)
Deze gasten hebben goed naar Black Sabbath en Kyuss geluisterd, zo klinken ze in ieder g eval
26 Monomyth – Exo (Suburban Records)
Nederlandse stonerrock weinig origineel maar wel lekker.
27 Dinosaur Jr. – Give A Glimpse Of What Yer Not (Jagjaguwar)
Ze zijn weer terug in vorm wat mij betreft de beste sinds Farm
28 Petar Dundov – At The Turn Of The Equilibrium. (Music Man Records)
Deze Kroaat maakt al een tijdje hetzelfde type Techno, emotionele lange tracks vaak een beetje bezwerend ala de Field maar met minder loops. Dit album is geheel in zijn stijl en luistert dus ook prima weg.
29 Wo Fat – Midnight Commeth (Ripple Music)
Als je ze al kent weet je wat er gaat gebeuren, dikke riffs en stoner dingen inclusief cliche teksten. Als je fan bent van het genre vind je dit zeker weten top.
30 Shifted - Appropriation Stories (Hospital Productions)
3e album van Shifted, die voor zijn switch naar techno drum n bass producer was. Voor dit album gebruikt (appropriate) hij Drum & Bass productie technieken. Dat werkt erg goed het is vrij kale techno zoals je wel van hem gewend bent maar toch is er genoeg te horen zodat het niet saai wordt.
31 Michael Mayer - & (!K7 Records)
House plaatje, Mayer werkt op elk nummer met een andere producer de meeste vrij bekend samen en dat werkt best goed. Typisch kompakt plaatje daardoor ook weinig uniek maar wel lekker.
32 Hante. – This Fog That Never Ends ( Synth Religion)
Darkwave plaat, als je nog in die Stranger Things sferen zit goed te genieten. Franse teksten dus onverstaanbaar voor mij.
33 Mothers Of The Land – Mothers Of The LandVrij generic stoner-rock maar wel lekker, ze hebben hun plaat uitgebracht zonder label. Te beluisteren op youtube.
34 Monoloc – The Untold Way (Dystopian)
Het eerste album op Dystopian (heerlijk techno label).
35 Sunwatchers – Sunwatchers (Castle Face)
Dit album is een grote jam soms een beetje jazzy maar voornamelijk psych-achtige rock
36 In Aeternam Vale – Pink Flamingo’s (Dement3d Records)
Dit album heeft een beetje hetzelfde probleem als die van Prince Of Denmark, hij is veel te lang. Maar dit album heeft ook een paar mindere nummers en de intermezzo’s zijn ook niet altijd geweldig. De tracks die wel geslaagd zijn zijn top lekkere dubby techno.
37 VC-118A –Shift Register (Tabernacle Records)
Electro/techno/dubby album van Samuel van Dijk. Zoals de naam al suggereerd perfect om te luisteren onderweg. Het zijn allemaal goede tracks maar er steekt weinig echt bovenuit daarom relatief laag in mijn lijst.
38 The Kills - Ashe & Ice (Domino)
Redelijk album van de Kills ze hebben genoeg beters maar ik vind hem toch wel lekker weg luisteren.
39 Swan Valley Heights - Swan Valley Heights (Oak Island Records)
Vrij generic stoner-rock maar wel lekker. De tracks duren allemaal wel even met 7 nummers ben je 65 minuten kwijt.
40 Sortlegeme – DAF (Moral Defeat)
Het tweed album van het mysterieuze Sortlegeme in mijn lijst. Ook deze is uitgebracht op cassette maar als album vind ik hem wat minder dan de untitled, hij heeft wel de sterkste track van beide Circles.
41 LVL UP - Return To Love (Sub Pop)
Just gimme indierock, dit sort muziek hoor ik veel te weinig tegenwoordig. Klinkt een beetje als Built To Spill.
42 S U R V I V E - rr7349 (Mannequin)
Dudes van de Stranger things muziek met een synthwave album.
43 JK Flesh – Rise Above (Electric Deluxe)
Industrial-techno/noise-techno alias van Justin Broadrick. Het zijn allemaal tracks die ik graag genoeg zou horen op een groot systeem. Het nadeel is dat er weinig tot niets origineel aan is. Qua dat aangaat kun je dan veel beter eerst bijvoorbeeld die Orphx en SNTS platen die in mijn lijst staan luisteren
44 Huerco S. - For Those Of You Who Have Never (And Also Those Who Have) (Proibito)
Lekker ambient album, maar dat waren er meer dit jaar dus geen hele hoge plek.
45 Skee Mask – Shred (Illian Tape)
Spacey techno album met veel breakbeats.
46 The Dandy Warhols – Distortland (Dine Alone Records)
Lekker kort Dandy Warhols album.
47 Weval – Weval (Kompakt)
Prima electronisch album van Nederlands duo. Weinig bijzondere stijl ala Jamie XX maar dan enkele klassen beter.
48 Charity Children – Fabel (Charity Children Records)
Vrolijk zelf uitgebracht folk-album. Jammer genoeg is de band al wel gesplitst.
49 Droids Attack – Sci-Fi Or Die (Riff Reaper Records)
Riff heavy stoner, zoals alles in het genre niet origineel wel baas.
50 Emma Ruth Rundle – Marked For Death (Sargent House)
Sterk folk album maar nogal zware muziek dus ik heb er niet zo vaak zin in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit is mijn lijst en daarmee zult u het moeten doen.