Ridocar | zondag 11 december 2016 @ 15:06 |
OP:LAPO: (Ik zit mobiel, dus ik kan niet quoten uit een gesloten topic) | |
Ridocar | zondag 11 december 2016 @ 15:12 |
Reactie op de LAPO: We zitten niet in het buitenland. Winterbanden verplichten omdat het in de omringende landen verplicht is vind ik onzin. | |
#ANONIEM | zondag 11 december 2016 @ 15:27 |
Vind ik ook. Gezond verstand gebruiken en aanpassen aan het verkeer en weer. | |
Ridocar | woensdag 6 december 2017 @ 18:51 |
Dikke schop, want winter is coming en iedereen (m/v) heeft er vast een mening over... Wie heeft ze al, wie niet? En waarom (niet)? Ts: Een kleine twee maanden terug gewone all-seasons eronder laten zetten toen ze toch vervangen moesten worden. Ik vind de winterbandendiscussie nog steeds lichtelijk overdreven. Iedereen mag dat zelf weten. | |
house_is_a_feeling | woensdag 6 december 2017 @ 18:56 |
Onveranderd. Zomerband is geen compromis, dus dat in Nederland. Ga je wel naar het buitenland dat je de aanschaf van een winterset inderdaad nuttig kunt gebruiken dan winter en zomer los. | |
oldford | woensdag 6 december 2017 @ 19:04 |
Ik had weinig keuze. Ten eerste moet ik een helling op als ik het (prive) parkeerterrein verlaat en daar wordt niet gestrooid. Vervolgens kom ik meerdere keren per week in Duistland, waar winterbanden verplicht zijn. Ik zou wel kunnen omrijden, maar dan kan ik ook niet goedkoop tanken en winkelen. En jawel, ik heb de Duitse politie een aantal maal zien controleren op de aanwezigheid van winterbanden. En daar kregen een hoop landgenoten een prent. [ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 06-12-2017 19:24:24 ] | |
Glijdt_licht | woensdag 6 december 2017 @ 19:11 |
Alleen bij winterse omstandigheden verplicht in Duitsland. Heb nu nog zomer- en winterbanden. Ook ivm dicht bij de grens wonen + heuvelachtig gebied. Waarschijnlijk neem ik in de toekomst zomer- en allseason banden. Dus zomerbanden in de zomer, allseason in de winter. Ook allseasons hebben het berg/sneeuwvlok symbool dat in Duitsland moet, en allseasons zijn op droog en nat beter dan winterbanden, (90% van de tijd is het droog of regen). In sneeuw laten allseasons dan wat vallen, maar presteren ze nog altijd beter dan zomerbanden. Ze zitten bij mij op verschillende velgen, dus is het ook om zomervelgen te beschermen. | |
Kentekenplaat | zaterdag 9 december 2017 @ 21:38 |
Ik ga deze keer allseasons onder de auto zetten. Ik had altijd zomer en winterbanden, maar ik weet niet hoe lang ik met deze auto blijf rijden en ik heb geen zin om weer een extra set wielen te scoren. Er komen volgende week Goodyear Vector4Seasons Gen. 2 onder. Die schijnen wel goed te zijn volgens de testen. Maar eerst maar even die veer laten vervangen die vanmorgen knapte. | |
DJSmiley | zaterdag 9 december 2017 @ 21:49 |
Nu nog zomer/winterbanden. Voor dit jaar de laatste keer is de planning, daarna all-seasons. Heb nu al een paar keer gehad dat ik de verkeerde banden had (16 graden met kerst 2015, toen vakantie naar Tsjechie) met winterbanden.. Dan vliegen je banden er doorheen. En met de pasen lichte sneeuw enz, terwijl de zomerbanden er al op lagen. Imho is de theorie leuk, maar de praktijk, in nederland, anders. Netto heb ik meer aan all-seaons dan het exact geschikte type op het verkeerde moment. De momenten dat er echt winterbanden meerwaarde hebben in NL wegen imho niet op tegen de gemiddelde omstandigheden in NL, waarbij all-seasons denk ik zelfs beter presteren dan winterbanden (regen, 10-11 graden). De ontwikkelingen van all-seasons zijn aardig vooruitgegaan. Als ik de reviews zie zijn de Michelin CrossClimate+ banden erg goed, dus dat lijkt me een serieuze kandidaat. De Goodyear V4S komen ook goed uit de testen. Tegen die tijd maar eens kijken welke het wordt. Wat Duitsland betreft: Die regels worden aangescherpt. Waar voorheen nog M+S of sneeuw mocht, mag per 1-jan alleen nog volwaardig sneeuw. Voor M+S geld geloof ik een overgangsregeling waarbij het (voorlopig) nog mag | |
blomke | zondag 10 december 2017 @ 09:28 |
Gisteren 4 Michelin winterbanden eronder gezet. Tot m'n stomme verbazing moest ik de auto 2 cm hoger opkrikken nadat ik de zomerbanden (Rotalla) had verwijderd (gelijke bandendruk) en de Michelins op de as wilde zetten......die Rotala's waren verder al aardig afgesleten (voorbanden) na 25000 km..... | |
Fer | zondag 10 december 2017 @ 10:02 |
Hier ook zoeits, ondanks 2 nieuwe zomerbanden voor, schraapte ik overal met mijn bumper tegen de grond. Op winterbanden nergens last van. | |
JDude | zondag 10 december 2017 @ 10:18 |
Op het leasehok al weer een paar weken de wintersloffen. Tellerafwijking is toegenomen en in de kilometeradministratie ligt m'n werk opeens 1 ŕ 2 kilometer verderop . | |
niepleuje | zondag 10 december 2017 @ 10:28 |
In Rusland nu uiteraard winterbanden. | |
Zelus | zondag 10 december 2017 @ 15:00 |
1067 km volgens nu.nl. Winterbanden: onzin, dat blijkt | |
Sjoegerd | zondag 10 december 2017 @ 15:14 |
Met winterbanden heb je nu anders ook weinig grip hoor. | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 15:15 |
| |
Sjoegerd | zondag 10 december 2017 @ 15:18 |
Ik kom zelf net van de weg af mét winterbanden. Ik kwam overal van die aangereden plakken tegen waar je heel voorzichtig moest remmen en gasgeven want je gleed gewoon door. | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 15:20 |
Met winterbanden is het wegdek dan ook niet pltoseling niet glad, je hebt alleen meer mogelijkheden. En er zit een groot verschil tussen moekiefoekie banden en degelijke merken, alsmede is het profiel ook van belang. Ik weet niet wat je erop hebt liggen? | |
bokkepoot | zondag 10 december 2017 @ 15:27 |
Kom vandaag toch de hut niet uit, dikke onzin die winterbanden dus | |
Hyperdude | zondag 10 december 2017 @ 15:28 |
| |
boertie | zondag 10 december 2017 @ 15:39 |
Straksjes even een leeg parkeerterrein opzoeken Ik hoop niet dat mijn winterbandjes te veel grip hebben | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 15:43 |
Wil je een beetje driften is wat grip wel handig en dat gaat een stuk beter met winterbanden | |
boertie | zondag 10 december 2017 @ 15:44 |
Driften zal het wel niet worden (fwd) maar een beetje spelen is altijd leuk | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 15:45 |
Hah, gay een beetje de handrem aantrekken | |
boertie | zondag 10 december 2017 @ 15:49 |
Ach dan gebruik ik die handrem ook weer eens. Das normaal maar 1x per jaar tijdens de APK | |
madeliefff | zondag 10 december 2017 @ 16:09 |
Zomerbanden. Ik vind winterbanden niet perse nodig in nl. Kijk heb ik een geldboom dan zou ik het wel doen. | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 16:10 |
Schades zijn voor jou gratis? | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 16:14 |
Prima. Vandaag lekker thuis gebleven mag ik hopen? | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 16:15 |
Rare keuze. Het moment dat banden doorslaggevend zijn (bij winterse omstandigheden) kies je voor de slechtste keuze. | |
Ridocar | zondag 10 december 2017 @ 17:21 |
En hoe denken jullie over all-seasons? | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 17:29 |
Beter als niks, maar het is altijd een compromis | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 17:32 |
Ik heb gewoon banden. Volgens mij zijn het niet per se zomer- of winterbanden. Morgenochtend in de gladheid gewoon weer op pad zonder winterbanden dus. | |
loveli | zondag 10 december 2017 @ 17:41 |
D'r reed een roedel voor me op de provinciale weg. Met 20 km/h. | |
loveli | zondag 10 december 2017 @ 17:48 |
Heb m'n ouders een set Michelin cross climate aangesmeerd. Dat leek mij het beste compromis voor oude mensen die niet veel kilometers maken, maar wel altijd veilig de weg op willen. En veiliger dan het gemiddelde seizoensgebonden budgetrubber. | |
Ridocar | zondag 10 december 2017 @ 17:59 |
Dat ligt vaak aan de bestuurder. Ik heb vandaag ook gewoon gereden, zonder winterbanden, en ik moet zeggen dat die slushpuppyzooi van vanmiddag nauwelijks glad kan worden genoemd. | |
loveli | zondag 10 december 2017 @ 18:28 |
Achterwiel aangedreven auto's met zomerbanden kwamen opritten niet op. | |
daNpy | zondag 10 december 2017 @ 18:51 |
Voorwielaangedreven auto's met zomerbanden kunnen niet tijdig remmen | |
LoveAtFirstDrive | zondag 10 december 2017 @ 19:07 |
Hier bij m’n ouders voor net 2 auto’s op elkaar geknald. VW had last van onderstuur en gleed zo in een Renault. Geen idee of ze winterbanden hadden trouwens 😄 | |
niepleuje | zondag 10 december 2017 @ 19:10 |
Valt tegen dat je dat niet even hebt gecheckt. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 10 december 2017 @ 19:22 |
Nah, kaasfondue was klaar 😉 We hadden al de politie voor ze gebeld. Alleen blikschade overigens. | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 19:24 |
Veel teveel compromis voor mij. Mits met sneeuwvlok prima voor een boodschappenwagentje. | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 19:26 |
En de rest van Nederland ophouden... Prima dat je te krenterig bent om fatsoenlijke banden te kopen, maar val anderen daarmee niet lastig! | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 19:27 |
Ik ben door de bossen gaan rijden. Kon ik sneller rijden dan op ee provinciale weg! | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 19:28 |
De omstandigheden waren door heel Nederland wisselend. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 19:28 |
Enige alternatief zijn denk ik mountainbikebanden, maar vraag me af of die niet te breed zijn voor een stadsfiets. En het grootste gedeelte van Nederland vervoert zich met hun dikke reet in de auto, dus die zal ik niet ophouden als ik op een fietspad onderuit ga. | |
loveli | zondag 10 december 2017 @ 19:29 |
Als er geen paaltjes in de berm haddeen gestaan was ik er rechts omheen gereden | |
niepleuje | zondag 10 december 2017 @ 19:33 |
Goede reden. Gelukkig viel de schade mee. | |
loveli | zondag 10 december 2017 @ 19:34 |
Tie-wraps om je banden | |
lzvtje | zondag 10 december 2017 @ 19:38 |
In de herfst was ik echt aan nieuwe banden toe en heb voor all season banden gekozen.Op droog en nat wegdek niets te klagen, en ik rij echt niet als een bejaarde. Zelfs met de sneeuw van vandaag viel het niet tegen. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 19:40 |
Per saldo kost het je niet veel extra. Je andere (zomer)banden slijten niet terwijl je op je winterbanden rijdt. Zeker nu er sneeuw ligt buiten. Al dat volk dat te zuinig is en alles en iedereen in de weg gaat zitten met hun zomerbanden en onkunde om te durven rijden. Dat veiligheid je niets boeit moet je zelf weten, maar neem geen andere mensen mee. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 19:41 |
Gewoon nergens tegenaan rijden. Ongeachte welke banden je gebruikt. Nee. Hoezo? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 19:44 |
Winterbanden neem je toch alleen maar omdat je op zomerbanden niet kunt rijden? En als jij achter me zit op je winterbandjes en denkt dat je harder kunt, dan heb je gewoon pech. | |
skrn | zondag 10 december 2017 @ 19:45 |
Heb gewoon allseasons, echt geen zin om te twee keer per jaar te verwisselen. Woon in het westen van het land en zowel mijn werk als mijn huis liggen vlakbij een afrit van een snelweg. Ik zie het nut van winterbanden daarom niet zo. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 19:50 |
Het heeft niets te maken met harder kunnen rijden. Het is gewoon verkeerde zuinigheid. Zoveel mensen gezien die bij de pont niet omhoog kunnen rijden omdat ze op zomerbanden staan. Parkeren, niet eens uit het vak komen, of erin. Doorglijden tegen andere auto's. Op binnenwegen rijden waar niet gestrooid wordt, worden gewoon ijsbanen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2017 19:55:25 (Typo) ] | |
XL | zondag 10 december 2017 @ 19:51 |
Flink wat sneeuw hier vandaag. Moest twee keer de weg op, achteraandrijving/winterbanden. Het lastigste is toch mijn geduld. Als er zo‘n truttenschudder met 20 voor je gaat rijden op de provinciale weg, ik haal hem toch in. Daardoor ontstaan eigenlijk de gevaarlijke situaties. Zo‘n bestuurder zit overduidelijk met angst in de auto en frustreert normale automobilisten. Ging vol op de rem toen ik ernaast zat, de auto‘s achter hem remde gelukkig beter. Later aan het stoplicht sloot hij aan, ging schuiven en vloog de berm in. Neem aan zomerbanden, want ik had prima grip en hij overduidelijk niet. | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 20:06 |
Nou, als jij op het fietspad op je muil wil gaan vind ik dat helemaal prima. | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 20:07 |
Ik vroeg het niet aan jou. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 20:07 |
Als je in het oosten van het land je thuis en werk dichtbij een afrit had liggen had je wel winterbanden genomen? | |
bokkepoot | zondag 10 december 2017 @ 20:09 |
Maar op ijsbanen heb je ook niet zo heel veel extra met winterbanden. Dat vraagt gewoon een stuk voertuigcontrole en rust in je rijstijl. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:11 |
Precies een scenario waar winterbanden je helemaal niets opleveren. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 20:13 |
Altijd nog meer dan zomerbanden. Alle beetjes helpen. Laat mij raden, alle zomerbanden rijders reageren nu.. [ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2017 20:14:28 ] | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 20:13 |
Nee, ook dan presteren die beter. | |
pvdplanet | zondag 10 december 2017 @ 20:15 |
Was leuk vanmiddag, effe boodschappen doen met de Ignis op Conti TS850 banden. Wegrijden, sturen en remmen was geen enkel probleem. De rest van de tijd zijn winterbanden ruk, maar als het dan echt sneeuwt een verademing | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:16 |
In jouw sprookjeswereld waarschijnlijk wel. | |
bokkepoot | zondag 10 december 2017 @ 20:18 |
Dat is waar, maar dat krampachtige roepen naar winterbanden van iedereen is ook overdreven. Maar ik kom liever een bewuste bestuurder tegen die voertuigcontrole heeft en zomerbanden dan iemand die dat niet heeft en wel winterbanden onder zijn auto. Ik ben dan ook van mening dat je prima kan doorrijden met zomerbanden, alleen even bewust zijn van de mogelijkheden.
| |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:18 |
Maak jij jezelf dat maar wijs. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 20:29 |
Maak het jezelf lekker wijs, winterbanden hebben voordelen tov zomerbanden. Dat je dat niet in wil zien is je eigen probleem. Ik kies voor veiligheid, maar blijkbaar interesseert veel mensen dat niet, want op zomerbanden lukt het ook wel, totdat je vast komt te staan. Zou willen dat ze hier ook verplicht waren in Nederland, scheelt een hoop (blik)schade. | |
skrn | zondag 10 december 2017 @ 20:32 |
Misschien. Weet ik niet zeker maar het is hier vaak wel een paar graden warmer. Genoeg gezien dat in het in de rest van het land ellende is maar hier wat regen. Vandaag was wel de uitzondering. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:33 |
Je kiest niet voor veiligheid. Als je dat wel zou doen, zou je ook op zoek gaan naar de negatieve berichten over winterbanden. Maar dat doe je niet. Winterbanden op ijzel doen niets voor je in vergelijking met zomerbanden. Aangetoond. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 20:41 |
Het ligt er maar net aan welk onderzoek je pakt. Die uit Nederland roepen dat het niet veel helpt, degene uit het buitenland roepen van wel. Zelfs schema's en alles erbij, dan nog is een All-Season band beter dan de zomerbanden, op ijs! Dus kun je nagaan hoe de winterbanden het doen in verhouding met zomerbanden . | |
agter | zondag 10 december 2017 @ 20:48 |
Zijn er echt mensen die met zomerbanden met deze sneeuw de weg op gaan? | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 20:49 |
Heel veel. Want oma kan niet een keertje een zondag zonder bezoek ofzo. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:50 |
Nee, hoor. Testen van de ADAC, bijvoorbeeld. Of Autobild. Geloof je die dan wel, omdat ze Duits zijn? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:51 |
Doen het prima. Kwestie van je koppie erbij houden en het mechaniekje begrijpen. Natuurkunde 101. | |
bokkepoot | zondag 10 december 2017 @ 20:52 |
Ja, de gemiddelde vrachtwagenchauffeur bijvoorbeeld. | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 20:52 |
Tijdens het schijten een autobild lezen en dan denken dat je helemaal op de hoogte bent. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 20:53 |
Veel leesplezier: https://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=116 | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:55 |
Testen op een plastic ondergrond.....heeeeeeel geloofwaardig. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 20:57 |
Jij had je verloren momenten tijdens het schijten nuttiger kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld even een linkje plaatsen van dat onderzoek van de Universiteit van Langenfeld waarin aangetoond is dat winterbanden 'veiliger' zijn. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 20:57 |
Er staat letterlijk Ice track bij. En nu ben ik er klaar mee. Succes met je zomerbanden. | |
RealBizkit666 | zondag 10 december 2017 @ 21:00 |
Op een ijshockeybaan bedoel je. Er zijn zelfs filmpjes van die ik elk jaar weer plaats. Op ijs zijn winterbanden echt wel beter dan zomerbanden. | |
VEM2012 | zondag 10 december 2017 @ 21:01 |
Jij bent de enige die een onderzoek als argument inbrengt en wil dat zelf niet delen. Klassiek troll gedrag. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 21:02 |
En als je verder leest zie je dat het een 'ice rink' is. En die hoeft niet van ijs te zijn. Overigens is er geen sprake van een 'onderzoek'. Het zijn drie paragraven zonder onderbouwing. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 10 december 2017 @ 21:03 |
Zegt uber-troll. Het argument is simpel: het is vooralsnog niet aangetoond dat winterbanden daadwerkelijk zorgen voor meer veiligheid op de weg. En het onderzoek van de leasemaatschappij suggereert zelfs het tegenovergestelde. En voordat jullie weer verder gaan zeuren: dat de ANWB zegt dat winderbanden meer grip leveren in de sneeuw, betekent niet dat het daardoor veiliger is als je in Nederland 6 maanden lang op winterbanden rijdt. maar het is mogelijk dat deze stelling te moelilijk is voor jullie tere hersentjes. Doei! [ Bericht 16% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 10-12-2017 21:08:34 ] | |
skrn | zondag 10 december 2017 @ 21:13 |
Oh ik geloof wel dat winterbanden in sneeuw veiliger zijn. Maar om voor die 5 dagen sneeuw een setje te gaan aanschaffen, mwoah nee. | |
#ANONIEM | zondag 10 december 2017 @ 21:33 |
Er staat onderbouwing en plaatjes bij, lees toch eens niet zo selectief.. Ik merk en voel zelf tijdens het rijden dat ik meer grip heb, al is het maar tijdens regen en onder de +7 graden. | |
Sounddragon | zondag 10 december 2017 @ 21:52 |
Ik heb een heel jaar lang op winterbanden gereden omdat ik ze op wilde rijden, en ik merkte er in de zomer geen ruk van. En slijten is ook gelul, want die dingen gingen ruim 65k mee. Vandaag móest ik naar Schiphol, auto van schoonpaps geleend met winterrubber eronder.. Was blij toe, want met mijn 245 zomersloffen had ik wel wat probleempjes gehad onderweg vrees ik. | |
fluitbekzeenaald2.0 | zondag 10 december 2017 @ 22:31 |
In onderzoek is de invloed van het soort vand aangetoond, maar verreweg het belangrijkste is hoe je als bestuurder bent. Je kunt beter als een icepro rijden met zomerbanden dan te snel of juist met witte knokkels aan het stuur op je winterrubbers. | |
Tomatenboer | zondag 10 december 2017 @ 22:41 |
Zomer- en winterbanden, het is echt een verschijnsel van de laatste jaren. Echt een marketing-verzinsel van de automotivebranche, en het is goed aangeslagen moet ik zeggen. Zomerbanden zijn in feite geen zomerbanden (want gewoon geschikt voor alle weertypen, altijd geweest ook maar daar worden ook nog steeds vorderingen in geboekt), en winterbanden zijn eigenlijk officieel gewoon sneeuwbanden, want dat is ook de enige situatie waarin die banden significant beter presteren dan fatsoenlijke zomerbanden. Dat winterbanden al onder de 7 graden beter presteren dan zomerbanden is een fabeltje, en met regen presteren ze bijvoorbeeld zelfs significant slechter dan zomerbanden. Mensen die dus maandenlang op winterbanden rijden zijn dus eigenlijk knettergek, en voor die paar dagen sneeuw per jaar zou ik niemand winterbanden adviseren. Wel zijn fatsoenlijke banden een voorwaarde natuurlijk (dus geen Ying Yang banden) en een bewust en verantwoord rijgedrag, maar dat spreekt voor zich en hoort altijd de instelling te zijn, of het nu winters weer is of hoogzomer. | |
Glijdt_licht | zondag 10 december 2017 @ 22:42 |
Valt ontzettend mee: http://www.tyrereviews.co(...)Season-Tyre-Test.htm | |
Glijdt_licht | zondag 10 december 2017 @ 22:45 |
Onzin, zomerbanden worden steeds meer op eco gezet. Minder rolweerstand. Zie je ook duidelijk aan het profiel van huidige zomerbanden. Vroeger waren ze duidelijk meer ook voor slechtere omstandigheden. De prestaties op sneeuw worden ook steeds slechter. Ik denk dat als je een zomerband van vroeger tegen een allseason van nu zet, je een eerlijkere vergelijking hebt. | |
Ridocar | zondag 10 december 2017 @ 23:04 |
Wat dan wel opvallend is: Eén dagje sneeuw, en de winterbandenfetisjisten hebben hun standaardverhaaltjes. - Zie je wel, het is ook wel eens minder goed weer. - Iedereen die niet op winterbanden rijdt, opzouten, van de weg. - Rij jij maar tegen mij aan, dan zal ik [vul hier uw fantasieclaim in] Het lijkt wel of je bij zo'n setje gelamelleerd zacht rubber een ego krijgt dat bijna niet in de auto past. Het Apple-effect zeg maar. | |
Sounddragon | zondag 10 december 2017 @ 23:14 |
zit wat in; als je niet kunt rijden, gaan die winterbanden je ook niet redden. We rijden al sinds 1903 in gemotoriseerde voertuigen, ook als het sneeuwde. We zijn niet uitgestorven, dus stiekem is dat best nog aardig gelukt, zélfs in de tijden dat auto's ook al sneller dan 100 km/u konden en reden. Tegenwoordig hebben we auto's die je aan alle kanten elektronisch helpen, en dan maken we een gigantisch drama van welk rubbertje je eronder hebt liggen. Tuurlijk helpt een goede winterband, maar de meeste hulp krijg je van een rechtervoet die goed communiceert met die grijze spaghetti tussen je oren. Niet harder rijden als je kunt nadenken. En ja, dat is voor iedereen verschillend, met of zonder winterbandjes, gewoon beetje rekening mee houden, dan komt alles goed. Heppie sliding | |
LoveAtFirstDrive | zondag 10 december 2017 @ 23:22 |
Zit wel wat in natuurlijk. Maar het is ook drukker geworden en wagens gaan sneller/trekken sneller op, mensen lijken minder op te letten. Etc. Winterbanden kunnen dan gewoon helpen het net even veiliger te maken. Dat je bijv. wel net de auto voor je mist ipv tegen de bumper aan te knallen. Heb vandaag 3 ongelukjes (blikschade) gezien terwijl ik een halfuurtje op de weg zat. Geen idee of dat door zomerbanden of onkunde kwam. Maar dat gezegd hebbende, ook wij gingen vroeger gewoon met de 626, zonder gordels op de achterbank en met zomerbanden naar Tirol in de winter. En we leven nog steeds | |
RealBizkit666 | zondag 10 december 2017 @ 23:23 |
Dat telt voor beide kampen. En beide zijn eigenlijk niet voor rede vatbaar. | |
Tomatenboer | maandag 11 december 2017 @ 00:07 |
Vaak worden de effecten en verwachtingen van winterbanden ook enorm overdreven. Eigenlijk hebben die sneeuwbanden, want dat zijn het, alleen significant voordeel bij sneeuw. Bij alle andere winterse omstandigheden (bijvoorbeeld vrieskou) maakt het echt nauwelijks tot geen verschil en soms zelfs onder die omstandigheden slechter dan 'zomerbanden' (wat eigenlijk dus een foute benaming is). Wat je wel veel ziet en hoort is dat mensen met winterbanden zich ineens superieur en onkwetsbaar achten en vervolgens net zo gaan rijden met sneeuw als onder droge omstandigheden. | |
JF_ | maandag 11 december 2017 @ 06:59 |
Iedereen mag roepen dat je met aangepast gedrag best nog kunt rijden, dacht ik zelf ook, maar als je in zn drie nog met wielspin wegrijdt en al gaat glijden bij gas lichtjes terugnemen zonder remmen dan is het gewoon echt glad en ben je idioot bezig als je zo doorploetert. Na een keertje rechtdoor op rotonde en zijwaarts tegen stoeprand geschoven te zijn ben ik stapvoets teruggegaan en morgen mag de garage kijken of alles er nog recht onder staat als ze de winterbanden monteren. Helaas was ik net weer eens een paar dagen te laat met inplannen... | |
#ANONIEM | maandag 11 december 2017 @ 07:06 |
Zeker ook een zomerbanden rijder? Er is aantoonbaar verschil tussen (een langere) stopafstand met een zomerband tov een winterband. Het is niet voor niets in veel landen verplicht (Duitsland bijvoorbeeld). Maar steek je kop lekker in het zand en doe maar eigenwijs, de gladheid achterhaald je wel. Kijk alleen al naar de tv beelden van afgelopen week, beetje glad en meteen tig auto's in de sloot of blikschade.. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2017 07:08:10 ] | |
Lunatiek | maandag 11 december 2017 @ 07:24 |
Het valt me op dat in extreme omstandigheden mensen gaan roepen over de veiligheid van winterbanden terwijl dat in de sneeuwrijke buitenlanden omstandigheden zijn waarbij de spijkerbanden of sneeuwkettingen op hun plaats zijn. Winterbanden zijn geen magische truc om onder alle winterse omstandigheden veilig te kunnen rijden alsof het zomer is. | |
#ANONIEM | maandag 11 december 2017 @ 07:43 |
Maar het kan soms beter net iets kouder zijn dan schommelend rond het vriespunt. | |
en_agua | maandag 11 december 2017 @ 07:54 |
Hier winterbanden (verplicht door gevaarmillenials bij de leasemaatschappij). Resultaat: veel minder grip boven de ą4 graden, gisteren met sneeuw geen verschil.. (wat wel helpt is traction control, stability control, 4WD én 3 jaar ervaring met rallysprints) Een slipcursus is 100 x effectiever dan winterbanden, die zijn alleen maar goed voor de bandenfabrikanten. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 09:01 |
Nooit met kettingen gereden zeker? Gisteren waren er geen omstandigheden die vroegen om kettingen in Nederland. Misschien ergens op een verdwaalt heuveltje, maar voor het overgrote dee was het in combinatie met winterbanden heel goed te doen. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 09:03 |
Ga even klagen bij degene die jou een licentie heeft gegeven als jij denkt dat je veel minder grip hebt onder normale omstandigheden en evenveel met sneeuw. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 09:20 |
Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren. Drukker verkeer betekent meer rekening houden met anderen, optrekken regel je met je fuckin' rechtervoet, opletten? je rijdt in de sneeuw, lijkt me dat je dan gewoon strak in de auto zit. Ik zag gisteren een faalkonijn in nota bene een RAV4 rechtdoor gaan in een bochtje voor me.. hoekie tok, op een verkeersbord, natuurlijk plemp je hem dan in zijn achteruit en ruk je je voorbumper er effe vanaf en zet je hem 20 meter verder alsnog aan de kant nadat je over je eigen bumper heen bent gereden. Niet gehinderd door enige kennis en/of inzicht, in een 4X4 rechtdoor in een flutbochtje, waar ik achteraan reed in een Opel Meriva op mixed all seasons en winterbanden en zonder noemenswaardige problemen hetzelfde bochtje maakte. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 10:00 |
Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder. Voordeel van zo’n meriva is bovendien dat dat geen lifestyle auto is, dus gewoon dunnere bandjes (uitstekend in de sneeuw), niet overdreven hoog gezet (bij een FUV is dat lachwekkend, omdat die totaal niet vooruit kunnen in het terrein) wat de wegligging verslechtert en dat geeft dan ook geen vals gevoel van ‘mijn auto helpt mij wel uit de shit’, wat auto’s onder dit soort omstandigheden maar beperkt kunnen doen. | |
loveli | maandag 11 december 2017 @ 10:11 |
De eerste keer dat ik in de sneeuw reed (net m'n rijexamen achter de kiezen, pre-abs) kwam ik erachter dat rechtuit een makkie was, sturen niet echt werkte en dat remmen dat sturen onmogelijk maakte. Gelukkig knalde ik met 20 km/h tegen de stoep en niet de auto een meter verderop. Toen ik m'n eerste auto ophaalde op een winterse avond tussen kerst en nieuwjaar bleek dat nog steeds te gelden. Tien jaar later reed ik met winterbanden (en abs) in een sneeuwstorm naar huis vanuit Oostenrijk zonder de controle een keer te verliezen. Op de Duitse radio waren continu berichten van ongelukken wegens "sommerreiffen" Diezelfde winter raakte ik in een automaat met abs + zomerbanden bijna van de weg. Verschillende auto's gehad met verschillende banden, ook in de bergen gereden in winters weer. Met zomerbanden had ik dat echt niet moeten proberen. Steekproef n=1 met een stuk of 10 verschillende auto's waarvan 5 met winterbanden. Met zomerbanden heb je in dit weer een stuk minder controle over je auto. | |
loveli | maandag 11 december 2017 @ 10:14 |
Off topic, hoe makkelijk stapt een stramme bejaarde in een Meriva? Was aangenaam verrast door de instap van de Agila, maar wat minder over de binnenruimte. Vraag me af of ik een bejaard stel in een Meriva moet laten proefrijden. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 10:19 |
Mjah, maar 4x4 doet denk ik meer voor je in de sneeuw als winterbanden onder een 2WD.. dénk ik.. zelfs op gewone all seasons.. bochten op ijs maak je rollend, niet trekkend.. zodra je spint ga je domweg rechtdoor. Maargoed, wederom gewoon het bewijs dat je gewoon moet kunnen rijden in die omstandigheden.. techniek gaat je echt niet redden.. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 10:20 |
Noem je mij nou een stramme bejaarde? Ding is van mijn schoonouders, je zit lekker rechtop, en de instap is ook navenant | |
Justinn | maandag 11 december 2017 @ 10:35 |
Mee eens. Ik vind het evident dat gedrag in het verkeer allesbepalend is omtrent veiligheid. Winterbanden zijn zeer nuttig, maar imo bijzaak en maar een klein deel van alle veiligheidsmaatregelen die je kan treffen. Ik begrijp de bijna ziekelijke obsessie van sommigen omtrent winterbanden niet zo. Met het weer van gistermiddag en vanmiddag is het voor iedereen onverantwoord de weg op te gaan. Dat winterbanden nuttig zijn lijkt me duidelijk, ik rijd er zelf ook mee. Het is in Nederland (helaas) echter niet verboden om met extreem winters weer met je zomerbanden de weg op te gaan. En dan kom je op het volgende uit: rekening houden met elkaar. Als je dan leest dat iemand met zn winterbanden het geduld niet kan opbrengen om rekening te houden met anderen, getuigt dat (wellicht onbedoeld) van enige asocialiteit en is het cirkeltje strooien met verwijten en elkaar in hokjes plaatsen weer rond. Daarbij wordt constant met de term 'krenterig' gestrooid. Wat is daarvan de relevantie? De keuze voor winterbanden is een economische afweging. Ja, ja het is veiliger, maar waarom zou je voor je koekblik met een dagwaarde van krap 1000 euro een extra set winterbanden aanschaffen? Alsof de aanwezigheid van dit soort auto's (al dan niet met winterbanden) een meerwaarde gaat bieden tov algehele veiligheid in het verkeer. Lijkt mij niet. Ga je echt voor veiligheid, investeer dan meteen in een hypermoderne auto, voorzien van alle elektronische hulpmiddelen die je maar kan bedenken, winterbanden en niet vergeten vierwielaandrijving (ook nuttig met winterweer). Maar nee, we focussen ons liever op een zeer specifiek onderdeel. De mate van tunnelvisie is bijna tenenkrommend. Gisteren heb ik het zelf ook meegemaakt. Van Zwolle naar Middelburg meegereden in een 18 jaar oude auto met zomerbanden van vermoedelijk al tig jaar oud. Veilig voelde ik me niet, maar de bestuurder was bekwaam genoeg om rekening te houden met anderen en 99% van de andere weggebruikers hielden ook keurig rekening met elkaar. Ongeacht aanwezigheid van winterbanden is weggedrag aanpassen bij extreem weer dat bij voorbaat verstandig. | |
Ridocar | maandag 11 december 2017 @ 11:32 |
Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben. | |
oldford | maandag 11 december 2017 @ 11:49 |
Datzelfde geldt voor systemen als ABS, traction control, stability control en zelfs 4WD. Als je daardoor te overmoedig wordt dan komt er een moment dat die systemen je ook niet meer kunnen redden. | |
funnywell | maandag 11 december 2017 @ 11:54 |
Ooit gereden met die banden, heb 2 identieke wagens. Haha ziek hoeveel meer grip je hebt met of zonder. En spikes en sneeuwkettingen is ook niet alles. 6 jaar in Zweden gewoont, platteland mag je spikes. Toch grotendeels grindwegen. Maar de steden zijn ze gewoon een no go en verboten. het probleem ligt gewoon bij de gebruiker ervan niet het product of de omstandigheden. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 11:59 |
Gast.. Ik ben vanmorgen op de scooter door de sneeuw gereden op zomerbanden.. (niet eens allseason, zou wel beter zijn) Wat heeft NL nou voor weer dat andere banden rechtvaardigt? Het is vrijwel het hele jaar warmer dan 5 graden.. Als je met dit weer al problemen hebt om op vier wielen te rijden dan kun je beter gewoon nooit meer in een auto stappen.. zo moeilijk is het allemaal niet.. | |
fluitbekzeenaald2.0 | maandag 11 december 2017 @ 12:18 |
Dat is ook een hele belangrijke. Ik snap dat het vervelend is als je achter een angsthaas zit die voor jou te langzaam gaat, maar liever dat dan dat diegene dan maar iets sneller gaat en dan niet meer kan corrigeren. Of nog erger, dat de ander gaat bumperkleven... En ook dat heb ik gisteren midden in de sneeuwbuien zien gebeuren | |
loveli | maandag 11 december 2017 @ 12:22 |
Waarom gebruikers van zomerbanden en all-seasons op dezelfde hoop schuiven? Voor goede all seasons hoef je je ook niet te schamen imho. | |
loveli | maandag 11 december 2017 @ 12:24 |
Tx. Ook namens Opel. | |
RealBizkit666 | maandag 11 december 2017 @ 12:41 |
Bedankt voor de bevestiging. Een typische zomerbandrijder reactie: "Winterbandrijders voelen zich superieur". | |
daNpy | maandag 11 december 2017 @ 12:42 |
Wat mij tegen valt van zomerbanden rijders is dat als ze een ongeluk Hebben, het nooooooooooit aan de banden gelegen kon hebben | |
falling_away | maandag 11 december 2017 @ 12:52 |
Ik had in het verleden all season banden en nu zomerbanden (leaseauto) en ik merk best een groot verschil in de sneeuw. Ik denk wel dat voor de Nederlandse winters all-season banden voldoende zijn. Ik heb eens bij verschillende mensen nagevraagd in Colorado waar ze hele strenge winters hebben en daar wisselt werkelijk niemand hun banden en rijdt vrijwel iedereen op all-season banden (ze keken me zelfs een beetje raar aan toen ik het vroeg). Ze hebben wel sneeuwkettingen voor in de bergen indien nodig. Lijkt toch iets Europees te zijn, die bandenwissel elk jaar, terwijl we hier toch stukken mildere winters hebben dan elders (behalve in de Alpen etc.) | |
LoveAtFirstDrive | maandag 11 december 2017 @ 13:08 |
Ja dat laatste had ik ook al ergens geplaatst, denk in het irritaties topic. Een 4x4 is handig als je wilt optrekken in de sneeuw, maar je remweg wordt er echt niet korter van. Misschien dat je in de bocht net wat meer controle hebt (al betwijfel ik dat al, tenzij je een rallycoureur bent). Maar toch zie je ze stoer hard rijden, maar die komen zichzelf nog wel tegen, zoals bij jou Weten ook weinig mensen, dat smalle banden handiger zijn. Dan zie je weer mensen met een redelijk dikke, oudere auto die het dan raar vinden dat ze geen grip hebben. Omdat ze voor een winterset gewoon weer 20" en zo breed mogelijk nemen (en als het even kan met Landsails) In 2004 had ik een fijne BMW E30 met zomerbandjes. Moest toen voor de spits naar m'n werk en er lag wel wat sneeuw. Ik kwam toen amper over de middenstreep heen (waar dus zeg maar een wat hoger laagje lag). Meteen daarna winterbanden besteld en dat ging verder prima. Later nog in extreem weer naar de Franse Alpen geweest voor de wintersport. Moest uiteindelijk wel verplicht winterbanden er op, voor het laatste stukje op de berg. | |
RealBizkit666 | maandag 11 december 2017 @ 13:09 |
Ik heb overigens winterbanden. Wel overwogen keuze om voor Bridgestones te gaan. Uit de meest recente testen kwamen deze het beste naar voren op nat wegdek (het type wat in de winter het meeste voorkomt). In de sneeuw zijn ze wat minder dan Conti's, maar goed, als het sneeuwt staat het toch stil op de Nederlandse wegen. En verder wil ik graag thuis het bergje van 7% omhoog komen als er wel sneeuw ligt. Geen zin om de auto ruim een kilometer voor mijn woning onder aan de heuvel achter te moeten lagen. Maar ik denk inderdaad ook dat in Nederland, behalve Zuid-Limburg, je niet perse winterbanden hoeft te hebben. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 13:14 |
Er zit wel echt veel verschil tussen allseason banden onderling en ook de compound speelt een grote rol.. een allseason band in een ander werelddeel heeft ook andere temperatuureigenschappen.. Over het algemeen is de grootste tijd van het jaar het wegdek nat en is dat dus de factor die het belangrijkst is om naar te kijken bij de aanschaf van banden.. Ik ken allseasonbanden die aan de weg plakken bij nat en koud weer.. en banden die dat zelfs niet lukt bij droog en warm weer.. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 13:18 |
4x4 is voor idioten eerder een gevaar, want het helpt vooral om de vaart erin te krijgen, niet om die er weer uit te halen. Daarnaast heeft zo’n FUV vaak als ze al 4wd hebben een systeem zonder goede sperren. Nou, dat helpt ook niet. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 13:23 |
Ik rij scooter.. Maar Bridgestone (Molas ML50) is dus zo'n voorbeeldje van een plakband en mijn all time favoriet.. en dat ze wat sneller slijten is mij best... wat ik er voor terugkrijg is subliem plakken bij koud nat modderig herfstweer.. In de auto merk je het niet maar op twee wielen geeft het zoveel meer rijcomfort en vertrouwen door de grip.. Ik rij nu nu op de fabrieksmontage (Sava).. maar dat lijken wel nylon banden.. bij 1 drup voel je al dat je moet gaan oppassen.. zolang het boven de 20 graden en droog is zijn dat verder prima banden.. (ik zou er niemand anders mee laten rijden als het nat is, laat staan sneeuwt) | |
falling_away | maandag 11 december 2017 @ 13:38 |
Ja dat klopt zeker.. ik was iig tevreden met Vredestijn Quatrac. Daarmee mocht ik ook in Duitsland rijden in winterse omstandigheden (weet niet of dat nog zo is met de nieuwe regels). | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 13:39 |
Als er iets is wat je niet nodig hebt in de sneeuw is het wel een sper; dan rijdt ie alleen nog maar rechtuit | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 13:59 |
Wel als je op een glad stuk van zijn plaats moet komen. Bv als je ingesneeuwd bent, of ergens omhoog moet rijden waar het glad is. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 11 december 2017 @ 13:59 |
Als je het bergje met sneeuwvlokje er op hebt wel. Mijn Michelin CrossClimates hebben dat wel. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 14:42 |
Je hebt ook nog een sneeuwvlokje zonder berg geloof ik.. meestal zijn ze gekleurd als ze nog nieuw zijn.. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 14:52 |
Mwah, ik denk dat je dan meer hebt aan fatsoenlijke ESP en een goed werkend differentieel. Als het zo glad is en je moet omhoog wordt het tijd voor sneeuwkettingen, en met kettingen kom je met een Fiat Panda ook gewoon boven. Ingesneeuwd komt niet zo veel voor in NL, en listig omhoog hoef je alleen als je onderaan een dijk woont, en dan betaal je natuurlijk gewoon een joetje aan de strooiwagencoureur om je opritje effe mee te nemen Een sper is handig in de bagger, verder gewoon vanaf blijven. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 11 december 2017 @ 14:52 |
Wat mij bij staat is dat het oude logo, maar weet ik niet 100% hoor. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 14:54 |
Net trouwens effe een paar boodschappies gedaan hier in het durp met de MB op 245 Premacy zomersloffen, en hoewel de ESP het wel druk had soms was er best mee te rijden. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 14:55 |
Oh dat kan ook heel goed idd.. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 14:55 |
Joh.. ik stap net van mn scooter af.. op zomerbanden.. | |
XL | maandag 11 december 2017 @ 14:55 |
Productiedatum voor 31-12-2017 mag, mits ze aan de wettelijke voorwaarden voldoen, tot 2024 gebruik maken van de overgangsregeling. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 14:56 |
Hmm, ik zag er net ook eentje rondglibberen, was jij dat? | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 14:59 |
Behalve over mn onverharde eigen weg viel het glibberen erg mee.. (vooral gedoseerd wegrijden is een crime met kleine steenkoude bandjes en een cvt) Maar verder gewoon 80 rijden hoor.. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 15:01 |
Er zijn hele mooie filmpjes van verschillende 4wd systemen en wat het effect daarvan is op een besneeuwde berg. Ik denk dat jij teveel denkt aan het centrale differentieel sluiten. Wat overigens in bepaalde omstandigheden best nuttig kan zijn. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 15:03 |
80? mietje | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 15:05 |
Ik speel al 20+ jaar met kranen en allerlei ander zwaar materieel; ik weet het verschil tussen en dwars- en een langssper wel hoor | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 15:05 |
Harder loopt ie niet.. 85 a 90 als het echt heel mooi gaat misschien (wel echte kms) | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 15:06 |
Ach ja, je hebt nu iig minder roadrash als je op je bek gaat, en dikke jas aan natuurlijk, of rijd je nog in je korte broek en teenslippers? tis natuurlijk nog steeds niet echt koud | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 15:10 |
In mn string ja.. Nee wel een fijne warme Macna jas met bescherming en Grid handschoentjes enzo.. Op mn muil is iig meer dan 15jaar geleden.. en dat was door een dronken student zonder licht... | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 15:14 |
Dan zou je moeten weten dat 4wd met volledig open sperren minder tractie heeft dan 2wd met volledig open sperren. En als je dan weet dat steeds meer 4wd systemen dat dan weer ‘oplossen’ met een elektronisch sper (waaronder volgens mij bij de rav4), dan snap je hoop ik ook wel dat je dat niet kan vergelijken met een deugdelijk 4wd systeem. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 15:15 |
Ik reed ook altijd gewoon in de winter hoor (geen scootah maar brommah) en ik geloof niet dat ik ooit een harde schuiver heb gemaakt omdat het glad was.. Op de motor wel een keer trouwens.. niet hard, maar wel stabiele zijligging En diverse keren omdat ik zonodig moest spelen in de sneeuw, maar die tellen niet, dat is vragen om ellende | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 15:16 |
daar heb je wel gelijk in; een X5 is geen LaRo, bepaald niet. | |
Zolderkamer | maandag 11 december 2017 @ 15:35 |
Ja maar daar leer je dan wel weer van... (Zoals dat een bmw r80gs best zwaar is op je 12e ) Maar een paar keer goed op je muil en je weet iig wat je kan verwachten en waar de grens zo ongeveer ligt.. (nadeel is dat je er van die lelijke knieen en heupen van krijgt.. ) Oh ik heb vanalles gehad.. brommers motoren scooters snor etc.. | |
Sounddragon | maandag 11 december 2017 @ 15:39 |
Mjah, ik heb ook fysiek dingetje wat ik heb overgehouden aan onbedoeld liggen met de motor.. sjit heppens.. Zullen we het weer over winterbanden gaan hebben hier? | |
loveli | maandag 11 december 2017 @ 15:59 |
Niemand ervaring met Nokian? | |
LoveAtFirstDrive | maandag 11 december 2017 @ 16:02 |
Een freelance koerier die ik ken is er erg over te spreken. Zelf geen ervaring mee en ga zelf meestal uit van de tests die er zijn (ANWB, ADAC, etc.). | |
XL | maandag 11 december 2017 @ 16:05 |
Ik had die een paar jaar geleden, toen ze beste koop waren bij autobild. Was prima, niks op aan te merken. Nokians dus | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 16:07 |
Zijn volgens mij heel goed in sneeuwbanden en spijkerbanden. Maar die worden in Nederland helemaal niet verkocht. Wij hebben winterbanden die veel meer op gematigde omstandigheden afgestemd zijn. Dat soort banden, daar is Nokian minder goed in. Zo’n sneeuwset uit Zweden is met het weer van gisteren en vandaag wel lekker. | |
YoshiBignose | maandag 11 december 2017 @ 16:35 |
Was te gierig voor winterbanden maar moest net wel als een bejaarde rijden hoor. Kwam bijna klem te staan bij een stoplicht met een beetje een helling. Stoplicht ging alweer op rood en was nog bezig uit de sneeuw te komen Ach ja die paar dagen. | |
Ridocar | maandag 11 december 2017 @ 17:07 |
Welke bevestiging? Zomerbandrijder? waar? Maar deze reactie geldt andersom dus ook. Je voelt je blijkbaar superieur ten opzichte van zomerbandrijders? | |
RealBizkit666 | maandag 11 december 2017 @ 17:16 |
Lees je eigen posts een terug. Je hebt over de standaardopmerkingen die kamp winterband maakt. Daarop reageer jezelf met standaardopmerkingen uit kamp zomerband. Je bent net zo erg. En nee, ik zorg er voor dat ik mijn keuze voor mijzelf kan verantwoorden, de rest moet weten wat ze doen. Daar heb ik geen last van. | |
Mr.Ping | maandag 11 december 2017 @ 17:31 |
Nou, nou vandaag eindelijk sneeuw. Met mijn 19 inch 265 zomerbandjes, en 277 pk op de achteras was het prima te doen. | |
Fer | maandag 11 december 2017 @ 17:46 |
Ja ik vond ze moah en ronduit gevaarlijk als er modderige tractoren op een nat wegdek hadden gereden. | |
Fer | maandag 11 december 2017 @ 17:48 |
Ronduit schandalig trouwens 80% van de taxi’s op zomerbanden net. Je betaalt zo’n figuur om je veilig ergens te brengen en ze komen amper de brug op zonder dwars te gaan in hun e-klasse. | |
Sometimes | maandag 11 december 2017 @ 17:51 |
Heb ze om mijn winterset. Zaten er al om, zou het zelf niet kopen. Valt niet tegen moet ik zeggen. Hoor om me heen dat ze voor winterbanden goed aangeschreven staan. | |
derLudolf | maandag 11 december 2017 @ 17:53 |
Volgens mij ook Maken ook sneeuw/ijs banden met van die ijzeren puntjes. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 18:30 |
Niet iedereen heeft zulke kleine wielen en zo weinig vermogen. | |
pvdplanet | maandag 11 december 2017 @ 18:58 |
Viel mee met de glijpartijen, meeste hebben zich goed voorbereid | |
RealBizkit666 | maandag 11 december 2017 @ 19:13 |
Zomerbanden? Knap dat je dat kunt zien in het donker. | |
H_T | maandag 11 december 2017 @ 19:15 |
Ik heb sinds begin dit jaar zomerbanden van ze, die doen het prima. | |
jitzzzze | maandag 11 december 2017 @ 19:21 |
Die zit vooral vast omdat hij veel teveel gas heeft. | |
Fer | maandag 11 december 2017 @ 19:24 |
ach zag het vandaag ook. Tergend langzaam optrekken op een recht weg, dan 30 rijden en bij een bocht met 30 erin gaan. | |
pvdplanet | maandag 11 december 2017 @ 19:24 |
Op 2 meter afstand is dat makkelijk | |
Mr.Ping | maandag 11 december 2017 @ 19:24 |
Ik heb overdreven, het is 272 pk Solly! | |
jitzzzze | maandag 11 december 2017 @ 19:33 |
Het gebrek aan je rijgedrag voldoende aanpassen aan de omstandigheden is vele malen gevaarlijker dan het niet hebben van zgn. winterbanden. | |
pvdplanet | maandag 11 december 2017 @ 19:54 |
Standaard bestelbusbandjes | |
bokkepoot | maandag 11 december 2017 @ 19:57 |
Zie er weinig falen aan , geen schade en ze komen op eigen kracht weg. | |
VEM2012 | maandag 11 december 2017 @ 20:03 |
Nog minder?! Mijn hemel! | |
Fer | maandag 11 december 2017 @ 20:03 |
Die bus komt ook lekker rustig de bocht om. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 11 december 2017 @ 20:14 |
Heb je nou echt een camera op de weg gericht om ongelukjes te filmen? | |
jitzzzze | maandag 11 december 2017 @ 20:25 |
Ook die bus past zijn rijgedrag niet aan aan de omstandigheden. | |
XL | maandag 11 december 2017 @ 20:32 |
Busje rijdt vermoedelijk veel rustiger dan normaal hoor. Dus wel aangepast, niet ver genoeg Op winterbanden in een normale auto had je dit sneller kunnen nemen. | |
OscarMopperkont | maandag 11 december 2017 @ 20:32 |
Vandaag genoeg prutsers zonder winterbanden gezien... en maar niet wegkomen bij het stoplicht. * OscarMopperkont met winterbanden... vroem weg. DOEI DOEI! | |
pvdplanet | maandag 11 december 2017 @ 20:41 |
Eigenlijk vanwege hit & run, paal is al scheef gereden. Bijvangst van zojuist | |
Kentekenplaat | maandag 11 december 2017 @ 20:46 |
Fucking hell, wat heb ik een kutbanden onder de auto. Mijn nieuwe banden zijn nog onderweg, dus ik rijd nog op echte Mastersteel Clubsport en het is inderdaad een hele sport om weg te komen met die krengen. Ik reed vanmiddag even in de doodskist Suzuki Alto van mijn moeder en daar liggen Michelins onder. Dat ging beduidend beter. Ik vermoed nog een dagje, als het mee zit heb ik ze morgen of overmorgen. | |
LoveAtFirstDrive | maandag 11 december 2017 @ 20:47 |
Haha die zijn wel baas. Quad ook nice. | |
deedeetee | maandag 11 december 2017 @ 21:08 |
Ik heb onlangs all seasons van good year gekregen. Is geregeld door de leasemaatschappij. Geen idee of t nu echt verschil uit gaat maken. Hoop ik nog achter te komen. Vandaag alleen natte sneeuw en geen last van gladheid op de weg. Wel voorzichtig moeten lopen op weg naar de winkel | |
Merkie | maandag 11 december 2017 @ 21:12 |
Stoer. | |
OscarMopperkont | maandag 11 december 2017 @ 21:25 |
| |
AchJa | maandag 11 december 2017 @ 21:41 |
Dit dus. | |
jitzzzze | maandag 11 december 2017 @ 21:44 |
Dat zeg ik; het busje heeft zijn rijstijl niet aangepast aan de omstandigheden. | |
DJSmiley | maandag 11 december 2017 @ 21:52 |
Hier inmiddels bijna 25cm. Op een parkeerplek gaan staan waar dat nog ligt en dan wegrijden gaat, maar het houd niet over. Met zomerbandjes was het niet gelukt. Oprit naar de snelweg (omhoog) lukte prima, al zag ik t asr lampje aardig knipperen. Iig weer waarbij winterbanden duidelijk meerwaarde hebben. Vanmiddag toen er amper wat lag slipte ik met de bus van de zaak (VW caddy met zomerbanden...) al meer dan nu met eigen auto. Winterbanden verplichten hoeft niet, maar all seasons mag van mij wel. Zomerbanden verbieden in de winter zou wel een optie zijn. Er ligt imho te weinig sneeuw om winterbanden verplicht te rechtvaardigen. Groot deel van de ellende ligt meer aan de gebruiker dan aan de band. Mensen die de auto niet goed kennen, krampachtig rijden, met gladde zomerbandjes.. waardoor vrachtwagens weer gaan inhalen enz. Daar gaat het mis. winterbanden helpen, maar lost het probleem van menig bestuurder niet op | |
kurk_droog | maandag 11 december 2017 @ 22:48 |
Mijn Vredestein winterbanden hebben weer knap werk verricht. Puur op de parkeerplaats met hard optrekken en sturen dat de auto in moest grijpen en je hem lichtjes voelde glijden. | |
J.B. | maandag 11 december 2017 @ 23:12 |
In Finland rijdt 's winters bijna niemand met andere banden dan Nokian spikes Is wel irritant overigens, maakt op de kinderkopjes in Helsinki echt een enorm kabaal. [ Bericht 6% gewijzigd door J.B. op 11-12-2017 23:19:32 ] | |
J.B. | maandag 11 december 2017 @ 23:18 |
Het weer is in Colorado ook heel erg raar. Ik heb er vroeger kort gewoond en ik heb eens meegemaakt dat de ene dag een halve meter sneeuw viel en het de volgende dag bijna 20 graden was en dus meteen weer weg smolt. Bovendien komt het ook geregeld voor dat het vrij warm is rond Denver maar als je over de autoweg richting westen rijdt je na de Eisenhowertunnel plotseling midden in de sneeuw zit. Door die abrupte verschillen denk ik dat vierseizoensbanden daar gewoonweg logischer zijn, in Europa is het weer toch stabieler in mijn ervaring. | |
falling_away | maandag 11 december 2017 @ 23:29 |
Mwah ik heb het anders gisteren precies zo meegemaakt in het zuiden van NL. Eerst hevige sneeuw met nauwelijks begaanbare wegen, 2 uur later was het 7 graden en lag er niks meer. Wanneer hebben wij hier in dit gedeelte van Europa nu wekenlang sneeuw en ijs op de weg? Het is altijd vrij wisselvallig, prima klimaat voor all-seasons. | |
Glijdt_licht | maandag 11 december 2017 @ 23:44 |
Amerika is sowieso een heel andere bandenmarkt dan Europa. Net zoals dat ze andere auto's krijgen, zijn ook banden gewoon verschillend. De banden die ik daar onder de gewone gezinsbak had waren Bridgestone banden, maar een heel ander profiel dan in Nederland. Vergelijk het profiel maar tussen de Europese Bridgestone Turanza ER300 en de Amerikaanse Bridgestone Turanza EL400.. Europa: Amerika: Waar in Europa banden eco moeten zijn, is dat in Amerika geen punt. Daar moeten banden gewoon grip leveren.. [ Bericht 8% gewijzigd door Glijdt_licht op 11-12-2017 23:49:11 ] | |
RealBizkit666 | dinsdag 12 december 2017 @ 00:03 |
Die banden zijn gewoon hier te krijgen? Het is maar net wat de klant wil. De klant roept alleen een merk zonder zich te verdiepen in de soorten die ze leveren. De EL is overigens een All-season en de ER een zomerband. Goede vergelijking ook. | |
Glijdt_licht | dinsdag 12 december 2017 @ 00:09 |
No shit. Dat is nu het verschil tussen Amerika en Europa. Die EL is mondjesmaat hier wel te krijgen, maar voor all season heeft Bridgestone hier vrijwel geen aanbod muv de 'weather control' series. De Turanza is in Europa gewoon een zomerband en dan alleen als ER300, T001 en T002 Misschien vergeet ik dan nog iets, maar de Turanza is in de VS zowel zomer als all season. | |
Glijdt_licht | dinsdag 12 december 2017 @ 00:15 |
Laat ik dan een ander merk pakken: Bij Goodyear nemen veel Amerikanen in simpele auto's de Goodyear Assurance. Een type dat bij ons niet verkocht wordt. Wij hebben de Vector4 als all season. Een compleet andere band. En als zomerband hebben we de Efficientgrip en de Asymmetric F1.. nergens te vinden op de USA website. Daar neem je gewoon de Assurance in de zomer en winter.. tenzij je een pickup hebt.. | |
RealBizkit666 | dinsdag 12 december 2017 @ 00:21 |
Kijk je ook even wat er in Zweden en Noorwegen voor banden geleverd worden? Waarschijnlijk ook anders dan hier. Uiteraard passen de leveranciers hun assortiment aan op hun markt. In Australië leveren ze waarschijnlijk weer andere zooi. Maar als je wilt, kan het allemaal geleverd worden waar ook ter wereld. | |
XL | dinsdag 12 december 2017 @ 07:29 |
Het raarste blijft hier dat er mensen denken dat je bij 7 graden en droog weer een nadeel hebt bij winterbanden of dat een zomerband bij 12 graden en regen sneller kan remmen. No way! | |
Tomatenboer | dinsdag 12 december 2017 @ 07:52 |
Zeker wel. Winterbanden hebben alleen significant voordeel bij sneeuw. In alle andere omstandigheden presteren fatsoenlijke zomerbanden beter. | |
Fer | dinsdag 12 december 2017 @ 07:56 |
Waarom niet, als je goed rubber hebt, dat ook bij lage temps soepel is, hou je altijd het voordeel van meer contactoppervlak. De Nokians die ik had waren echt de mindere band, tot het serieus winters werd. | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 08:05 |
7 graden, 20 graden. Bijna hetzelfde. | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 08:09 |
Dat is niet waar. Veel banden hebben geen eu goedkeuring en die worden dan ook niet hier verkocht. | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 08:10 |
Dat is niet waar. De 7 graden grens is discutabel, maar de onzin die jij de afgelopen dagen uitkraamt is dat ook! | |
falling_away | dinsdag 12 december 2017 @ 09:51 |
Wel wat betreft het effect op sneeuw/ijs en het nut van winterbanden | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 10:15 |
Het ging hier om het gebruik van all seasons. Die kunnen prima tegen 20gr. Winterbanden rook je dan op. | |
loveli | dinsdag 12 december 2017 @ 10:21 |
Serieus? Weleens geprobeerd? | |
YoshiBignose | dinsdag 12 december 2017 @ 10:56 |
Winterbanden bij 20 graden? Ja, iedere bocht ging ik met piepende banden door | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 10:58 |
Alleen op het circuit (driften, ideaal om dan winterbanden met <4mm te pakken). En dan slijten ze pas echt hard. | |
XL | dinsdag 12 december 2017 @ 11:11 |
Alle tests wijzen anders uit. Als in, bij droge omstandigheden geen significant verschil. Tenzij het echt warm is. Bij nat grote voordelen voor winter, zelfs tot relatief hoge temperaturen. Het is de trade off tussen water afvoer en contactoppervlak. Zomerbanden zijn op comfort gericht, winterbanden op veiligheid. | |
RealBizkit666 | dinsdag 12 december 2017 @ 11:13 |
Bron? | |
chiren | dinsdag 12 december 2017 @ 11:59 |
230pk op de achterwieltjes met zomerbanden en DTC aan mopmoappppp , kwam overal waar ik moest wezen Niet dat ik winterbanden overrated vind, onder deze auto heb ik ze alleen niet. Winterbanden vind ik toch een stuk lekkerder rijden in de sneeuw, maar al heb je ze niet kom je er ook wel als je een beetje oplet wat je doet en je goed aanpast | |
loveli | dinsdag 12 december 2017 @ 12:24 |
Onder die omstandigheden zijn zomerbanden net zo min duurzaam. | |
-Richard- | dinsdag 12 december 2017 @ 12:59 |
Gaat beter dan versleten winterbanden. Ik stond gisteren soms stil omdat ik het kleine bultje sneeuw niet kon trotseren. Heb meteen een afspraak gemaakt bij de bandenhandelaar, viel me smerig tegen. Ik heb de afgelopen zomer op winterbanden gereden, ging best. | |
XL | dinsdag 12 december 2017 @ 13:32 |
Alle tests, dat staat er toch. Zoek er een uit! Tip: zoek in het duits, daar is het veel relevanter en onderzoeken journalisten ook echt de regelgeving van de overheid. In plaats van NL waar journalisten de autobild quoten, zodat ze niet hoeven te onderzoeken | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 13:54 |
Nee, maar het is algemeen bekend dat winterbanden in de zomer enorm snel slijten. | |
oldford | dinsdag 12 december 2017 @ 14:12 |
Werkelijk? Ik heb noodgedwongen ook een zomer door gereden met mijn winterbanden, ook op vakantie. Daar zat ook zo'n 600 kilometer autobahn met zo'n 160-170 km/u bij, maar ze zijn nauwelijks gesleten dat jaar. Ik rij er nog steeds op en naar tevredenheid. | |
eXplorer1 | dinsdag 12 december 2017 @ 14:36 |
eerste jaar zonder winterbanden want quattro, heerlijk zonder gezeik optrekken en lekker 4 wheel driften, echt geweldig Maar, bij het remmen heb je dus geen fuck aan quattro, merkte ik derhalve ook direct, 245/45/18 helpt ook niet mee op het sneeuw. Ik ga toch echt wel winterbanden scoren (nu eigenlijk al te laat maar beter laat dan nooit). eerste winter zonder winterbanden en ik merk het direct op het sneeuw..... | |
loveli | dinsdag 12 december 2017 @ 15:21 |
Goed argument wel. Voor de duidelijkheid, ik ben team bandenwissel, maar geloof niet dat met winterbanden in de zomer rijden de grootste misdaad is die je kunt begaan. Het is vele malen onverstandiger en onveiliger om in de winter met zomerbanden te rijden dan andersom. | |
RealBizkit666 | dinsdag 12 december 2017 @ 15:37 |
Deze bijvoorbeeld?: http://i.imgur.com/bsNPH.jpg Hmm, zomerband remt sneller. Next... De zomerband test van 2016 komen zomerbanden zelfs ruim onder de 30 meter. Dus die 39 meter in bovenstaand is gewoon een gemiddelde waarde zelfs. Kom op met je bron. | |
VEM2012 | dinsdag 12 december 2017 @ 15:45 |
Ik zeg dat ze snel slijten. Dat zegt op zichzelf niets over misdaad of onveiliger. Dat maak jij er dan weer van. | |
Kentekenplaat | dinsdag 12 december 2017 @ 21:55 |
Gast, dacht je serieus dat een auto met vierwielaandrijving beter remt dan een auto met tweewielaandrijving? | |
Hyperdude | dinsdag 12 december 2017 @ 21:57 |
Bij Audi wel hoor. Quattro. Je weet zelf. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | dinsdag 12 december 2017 @ 22:33 |
Nope wel meer tractie bij accelereren dat is wat anders. | |
Kentekenplaat | dinsdag 12 december 2017 @ 22:40 |
Oh ja. | |
PluggieOD | woensdag 13 december 2017 @ 00:25 |
Super zin, elke winterband. Alleen ik rij amper in winter. En heb geld niet voor 2e set velgen/wielen. Dat.... Mijn auto bij sneeuw is zo laag dat ik ook meteen een sneeuwschuiver ben. Dat werkt ook niet. Ik rij wel, maar rij zo verzichtig als een bus. Als ik sneeuw tegenkom op de snelweg draai ik om. Eerlijk. | |
AchJa | woensdag 13 december 2017 @ 00:39 |
Goed idee ja... | |
PluggieOD | woensdag 13 december 2017 @ 00:41 |
omg een bot die het letterlijk neemt. | |
PluggieOD | woensdag 13 december 2017 @ 00:48 |
Dunlop SP1s. Ik doe lief in de sneeuw. | |
eXplorer1 | woensdag 13 december 2017 @ 12:33 |
je hebt mijn post verkeerd begrepen, was zo bezig in mijn hoofd met quattro en optrekken zonder gezeik dat ik het remmen was vergeten (in mijn oordeel wat winterbanden betreft) | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 december 2017 @ 05:06 |
Hahahahahahahahaha! De bullshit die je hier leest. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 december 2017 @ 05:07 |
Want een slechtere remweg in de zomer is niet belangrijk???? En al helemaal als je er geen rekening mee houdt. | |
XL | donderdag 14 december 2017 @ 08:31 |
Je praat over een verschil van 3% ten opzichte van 30% Winter misschien 3% slechter in de zomer Zomer misschien wel 30% slechter bij sneeuw | |
VEM2012 | donderdag 14 december 2017 @ 09:06 |
Bij 50 km/u remweg in de sneeuw: zomer 65 meter, winter 30 meter. Dus bijna 120% meer! | |
DrDarwin | donderdag 14 december 2017 @ 09:17 |
Vraag voor de lol eens aan wat bestuurders of ze weten wat voor aandrijving hun auto heeft. Je zal schrikken van het antwoord, want de meesten hebben echt geen idee. | |
loveli | donderdag 14 december 2017 @ 09:18 |
Niet vanwege de remweg, maar vanwege de controle over je auto. De kans op ongelukken neemt sterk toe als je geen controle over je voertuig hebt. Als je een langere remweg hebt kun je een ongeluk nog steeds proberen te ontwijken. Raak je door ongeschikte banden de controle over je auto kwijt, dan helpt die kortere remweg uit de tests je ook niet meer. Er zal een reden zijn dat er in Duitsland geen probleem is met winterbanden in de zomer. | |
Fer | donderdag 14 december 2017 @ 17:05 |
Weleens tot ver in April met winterbanden gereden, de eerder genoemde Nokians. Het reed wat kut op zonnige dagen, zodra het asfalt serieus op temperatuur kwam, korte snelle bochten of een links/rechts om een rotonde te verlaten voelde allemaal wat losjes, maar echt gevaarlijk niet. | |
RealBizkit666 | donderdag 14 december 2017 @ 17:25 |
Niet? In de Duitse wet staat dat je banden moeten aangepast zijn aan de omstandigheden. Dat betekent dus ook, dat als in de zomer een ongeluk gebeurd en dat mede te wijten is aan winterbanden heb je een probleem. | |
PluggieOD | donderdag 14 december 2017 @ 17:29 |
Klopt, juridisch ben je met zomerbanden in Duitsland bij een "incident" meteen de klos. Terecht wel eigenlijk. In de winter dan he. | |
Tomatenboer | donderdag 14 december 2017 @ 17:32 |
Nee hoor, als er geen sprake is van 'winterse omstandigheden' dan ben je met zomerbanden in de winter niet meteen de klos in Duitsland. | |
Tomatenboer | donderdag 14 december 2017 @ 17:33 |
Winterbanden rijden tot in april - wanneer het rustig ruim boven de 10 graden kan zijn - zorgt alleen net zo goed voor een veel langere remweg dan zomerbanden rijden in sneeuw, dus hoezo 'niet echt gevaarlijk'? Gezien het fanatisme waarmee winterbanden hier worden verdedigd. | |
Ferry_76 | donderdag 14 december 2017 @ 17:36 |
of bij deze: | |
Ferry_76 | donderdag 14 december 2017 @ 17:43 |
Overigens hier al ruim 18000 kilometer zeer tevreden met een set Michelin Cross climates. Ook de afgelopen week in de sneeuw geen problemen ermee gehad. | |
Fer | donderdag 14 december 2017 @ 17:54 |
Omdat de remweg, hoewel slechter dan een zomerband, nog steeds korter zal zijn dan in de sneeuw/regen. Maar sinds ik zelf mag beslissen, wissel ik eind November en begin Maart, gelijk na de wintersport. | |
RealBizkit666 | donderdag 14 december 2017 @ 18:04 |
Die mensen vinden sturen gewoon belangrijker. | |
Mano_ | donderdag 14 december 2017 @ 18:14 |
Pfff, watje. Deze doen het wonderbaarlijk goed op verse sneeuw (en een auto van 800kg): | |
DrDarwin | donderdag 14 december 2017 @ 20:21 |
| |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 december 2017 @ 23:25 |
Oh, really? De ADAC heeft een paar jaar geleden een testje gedaan bij 13 graden en toen had de beste winterband 4 meter meer remweg nodig bij 100km/h en de slechtste 17 meter meer. Een auto op normale banden zal bij 100km/h een remweg hebben van een slordige 40 meter. 17 meter meer is dus geen 3%, geen 30%, maar 42%. Maar aangezien de winterbandenfetisjisten dat soort geluiden liever negeren, zijn ze dus bij temperaturen vanaf een graadje of 12 al gevaarlijk bezig. Gevaarlijker dan ik, want ik houd er bij winterse omstandigheden wel degelijk rekening mee dat mijn zomerbanden mogelijk niet hun optimale performance leveren. | |
Fer | donderdag 14 december 2017 @ 23:29 |
Op droog wegdek heb ik nog nooit te weinig grip gehad, Nankang, Kumho, Energy banden, Winterbanden, maakt niet uit welke, alles voldoet in feite op droog. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 december 2017 @ 23:29 |
Terwijl het juist de ADAC is, die een paar jaar geleden met een testje bij 13 graden, heeft aangetoond dat sommige winterbanden zelfs dan al serieus te kort schieten. Maar sus jezelf maar lekker in slaap met je eigen fabeltjes.... | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 14 december 2017 @ 23:31 |
Zoals ik al zei, lekker negeren. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 00:02 |
Sowieso moet ik altijd een beetje lachen om die internet-wijzen.. Procenten hier, statistieken daar, onderzoekje zus.. Googelen als de beste om een ander met feiten voor zijn bek te rammen, maar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog niet eens fatsoenlijk rij-ervaring, laat staan enig gevoel voor het besturen van gemotoriseerde voertuigen. Alles moet altijd tot in het extreme doorgeneukt worden op cijfertjes niveau, terwijl een fatsoenlijke chauffeur misschien 2 of 3 keer in zijn leven zo extreem zal moeten leunen op die banden dat je in de buurt van die waarden komt. En dan heb ik het nog niet eens over auto's die tegenwoordig met je meevoelen, denken, accelereren, remmen en beslissen.. Zet ze in een semi-antiek Golfje I zonder abs met doorsnee Vredestein 155R13 eronder en ze poepen bij elke niet droge bocht in hun tangaslipje, laat staan op de snelweg met 130 als het hagelt of een beetje sneeuwt. | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 december 2017 @ 00:04 |
En zonder stuurbekrachtiging en rembekrachtiger. Jaaa, good old times En dan met 180km/h in je AX GT'tje, dikke 75pk. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 00:25 |
yeah baby, en nu zitten ze te mierenporneren over een friggin' winterbandje op een auto met minimaal ABS en meestal zelfs ESP Tis allemaal leeeeevensgevaarlijk, je komt echt niet aan op je bestemming als je ze niet hebt, pure zelfmoord, compleet onverantwoord, asociaal dit dat blaaaaaaat. En de grap is dat diezelfde spijkers op laag water discussie gewoon elk jaar bij de eerste sneeuwvlok op het weerbericht weer op precies dezelfde manier gevoerd gaat worden.. Elk... Jaar... Weer. Leer gewoon autorijden; gewoon op zomerbandjes, zet die ESP en andere onkunde-wegpoetseritus een uit, doe eens gek, gooi je haar los en ga eens rondrijden als het glad is. Pak een parkeerplaats en kijk- en probeer eens wat je wel en niet kunt. Ken je auto, en jezélf.. | |
Tomatenboer | vrijdag 15 december 2017 @ 00:34 |
Dat hysterische is ook iets van de laatste 10 a 15 jaar. Daarvoor had het merendeel nog nooit van winterbanden / sneeuwbanden gehoord en reed iedereen het gehele jaar door met de normale banden. Maar sinds de marketing z'n werk heeft gedaan is het ineens zwaar onverantwoord om in de winter op die normale banden te blijven doorrijden. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 15 december 2017 @ 00:59 |
True. Maar dan kan het wel het verschil zijn tussen leven en dood. Wat niet betekent dat je daar je leven op moet inrichten. Maar het kan ook geen kwaad om daar af en toe bij stil te staan. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 01:06 |
onzin; ongelukken door gladheid zijn in 99% van de gevallen blikschade door glijpartijtjes, daar gaat niemand dood van.. Leven en dood.. Alweer zo'n overdreven gedramatiseerde reaktie. Ik denk dat er meer mensen dood gaan doordat ze van de trap pleuren als dat er mensen overlijden door een auto-ongeval door gladheid. Moeten we niet eens liften gaan verplichten in doorzon-woningen? Of gewoon trappen verbieden, of een valgordel dragen op de trap? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 15 december 2017 @ 01:11 |
Iemand zal eens een andere realiteit dan die van jou presenteren. Een verschil van 5 meter in je remweg, kan makkelijk het verschil zijn tussen leven en dood. Ik ben ooit op 5 centimeter van het linkerportier van een Sceicento tot stilstand gekomen. Als ik andere banden of een andere auto had gehad, en mijn remweg was 5 meter meer geweest, dan had ik die Sceicento door midden gereden. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 01:16 |
en er zijn legio mensen die met 60km/u snelheidsverschil achterin in andere auto vlammen en die gewoon uitstappen.. Niet elk kreukeltje in je motorkap is dodelijk. 5 meter remafstand is 30 - 40km/u, als je daarvan doodgaat was je sowieso van inferieure lichamelijke kwaliteit en leidt dat hooguit tot versterking van het menselijk ras mbt tot fysiek incasseringsvermogen en tevens rijvaardigheid. Zie het als een soort van natuurlijke selectie. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 01:17 |
Als als als... Mijn tante een slurfje had gehad was het mijn oom geweest. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 15 december 2017 @ 01:20 |
Een Sceicento....daar stap je niet uit bij een klap met 60 km/h (of 40) als je vol in de zijkant geraakt wordt. Maar zoals ik al zei, iemand zal eens een keer jouw beeld van de realiteit ter discussie stellen. Ik vraag me wel af waar dat vandaan komt? Onzekerheid? Minderwaardigheidscomplex? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 15 december 2017 @ 01:20 |
Famous last words.... | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 01:25 |
Niet persoonlijk gaan zitten doen jonge, dat riekt een beetje naar onmacht. Sowieso sla je de plank zoooo vreselijk mis dat ik bijna medelijden met je krijg. Als er iemand niet onzeker is, dan ben ik het wel | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 15 december 2017 @ 01:32 |
Ik stel alleen maar een vraag. Het is een rode lijn in jouw reacties. Je gedraagt je alsof je jezelf vreselijk superieur vindt. En je arrogantie is zo goed als zeker een masker voor je onzekerheid. Als je namelijk wel zelfverzekerd zou zijn, zou je niet de behoefte hebben om iedereen af te fakkelen die een andere mening heeft. Ik bedoel, jij bent degene die meerdere malen met zijn motorfiets op zijn bek is gegaan. Ik nooit. En toch vind je zelf dat je een geweldige bestuurder bent. Bij hoeveel aanrijdingen met de auto ben je betrokken geweest in je leven? | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 01:47 |
je weet pas hoe ver je kunt gaan als je te ver gaat, en ik ben idd 3 keer op mijn bek gegaan met de motor in ruim 22 jaar en (schatting) ergens tussen de 4 en 500k km.. Met de auto.. 4 keer een aanrijding op 4 wielen gehad in 26 jaar, waarvan 2 keer schuld (achteruit een parkeervak uit toen er iemand op een snorfiets zat te snurken die ik niet aan kon zien komen en een keer achterop bij het wegrijden een provinciale weg op omdat mijn voorgang(st)er op het laatste moment toch besloot te stoppen.. Tiswat Ben je nog steeds een dramaqueen, en ik niet onzeker. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 01:49 |
Ow, en van dat alles niet één keer onder winterse omstandigheden trouwens | |
LoveAtFirstDrive | vrijdag 15 december 2017 @ 03:39 |
Haha ja dat laatste is echt een goede. Dat deed ik vroeger ook, zodra er sneeuw was (hoe laat het ook was, nacht of niet) ging ik er op uit. Eerste de beste grote ruimte ging ik omploegen. Had een keer een E30 316i leenauto. Niet zoveel natuurlijk, maar daar kun je echt heel leuk mee spelen in de sneeuw. Meerdere keren vast gestaan daarmee. Gewoon in z'n 1 zetten, uitstappen, duwen en gauw weer er in springen als 'ie weer los kwam Prima bak om mee te leren driften. Eeeh om wagencontrole te krijgen bij gladheid. Niet driften natuurlijk, da's niet verantwoordelijk.. | |
XL | vrijdag 15 december 2017 @ 06:49 |
Onzin | |
XL | vrijdag 15 december 2017 @ 06:56 |
Met 7 ongevallen in 26 jaar zijn alle sterke verhalen over rijmanskunsten wel ongedaan. 0 in 20 hier of 0 per ongeveer 800.000km | |
VEM2012 | vrijdag 15 december 2017 @ 07:05 |
Het verschil is echter veel kleiner en daar waar je op sneeuw vaak wel tegen de grenzen van de grip aan rijdt doe je dat in de zomer zelden. Dus het is allesbehalve hetzelfde. | |
Fer | vrijdag 15 december 2017 @ 07:46 |
Dit precies, ik kan mij niet meer herinneren de laatse keer dat op droog wegdek mijn ABS ingreep. Boodschappenwagen op Kumho, hobbyauto op Nankang, er kunnen bij wijze van spreken 4 kruiwagenwielen van massief rubber en zo’n kruislings patroontje op zitten, op droog wegdek heb je altijd grip voldoende en anders ken je gewoon niet rijden. | |
Ridocar | vrijdag 15 december 2017 @ 08:29 |
Want het aantal verkeersincidenten is een indicatie voor goed rijgedrag? Okee, dan rij ik blijkbaar als een natte krant. (5 aanrijdingen in 16 jaar, waarvan 1 mijn schuld is) | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 08:55 |
Doe ik nog steeds, zeker als ik een nieuwe auto heb.. enige manier om ook eens goed te voelen hoe je auto reageert in situaties die je eigenlijk wilt voorkomen. Ook met ESP áán. | |
Sounddragon | vrijdag 15 december 2017 @ 08:58 |
Je hebt altijd baas boven baas natuurlijk.. die kilometers die ik aangaf zijn alleen motor . | |
XL | vrijdag 15 december 2017 @ 09:03 |
Nou ja, als ik alle 4 jaar bij een aanrijding betrokken zou zijn zou ik niet meer zelf rijden. Los van de schuldvraag. Ik voorkom tientallen aanrijdingen waarbij ik ten koste van een aanrijding ook mijn voordeel had kunnen claimen. Tuurlijk, er zijn situaties waar je niks kan doen. Kijk ik in mijn vriendengroep dan is nul aanrijdingen ‘normaal’, waarbij er wel enkele brokkenpiloten bij zitten die tegen paaltjes, stoepranden en kaartenautomaten uitlaten en spiegels kapot rijden | |
loveli | vrijdag 15 december 2017 @ 09:14 |
Schopje R&P? | |
Cultuur058 | vrijdag 15 december 2017 @ 11:19 |
Ik heb netjes 4 continentals onder mijn focus, en kan me nog precies herinneren wanneer dat was. Fietser zonder licht 'zag mij over het hoofd'. (en ik haar ook bijna) ABS is er niet alleen voor het oplossen van eigen onkunde. | |
#ANONIEM | vrijdag 15 december 2017 @ 12:01 |
Precies dit, had laatst ook een fietser zonder enige vorm van verlichting op een donkere rotonde, schrok mij kapot. * weethetevennietmeer stiekem die fietser weleens bewust aan wil rijden, alleen al om in te laten zien hoe onverantwoord je bezig bent. Maar die nasleep en aansprakelijkheid hč [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2017 12:05:10 ] | |
zoz | maandag 18 december 2017 @ 10:20 |
Ik heb dit jaar voor het eerst winterbanden. Ik moet zeggen dat het best fijn is in combinatie met esp. Normaal had het mij niet geboeid maar ik heb nu een baby aan boord en ik wil niet in de situatie komen dat ik mijzelf moet verwijten dat ik te gierig was om 500 euro uit te geven. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 10:28 |
Een vriend van me doet dat ook he? Andere auto kopen want isofix etc.. Ik zat vroeger gewoon op zo'n zitje met beugel op het stuur van mn moeders fiets.. De Renault 4 die we later kregen werd van de weg geplukt door een motormuis die de auto geen meter meer verder liet rijden vanwege de bodem die weggerot was en alle andere ellende (toen was er nog geen apk) En toch ben ik ook gewoon twee meter geworden.. | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 10:35 |
Het kerkhof ligt ook vol met kinderen die maar 3 zijn geworden vanwege een ongeval. Ik ben geen voorstander van rubber tegels, maar de grens ligt wel bij levensgevaarlijk of kans op ernstig letsel. Van mij mogen mijn kinderen dagelijks zichzelf pijn doen (dan leer je dom doen af), maar ik grijp in waar het echt gevaarlijk wordt. | |
AchJa | maandag 18 december 2017 @ 10:36 |
Gewoon achterin bovenop de koffers zonder gordels naar het buitenland in de eend. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 10:39 |
Klopt.. meestal ontstaan ongevallen door onvoorzichtigheid.. Door esp en winterbanden kun je onvoorzichtiger doen.. Maar met weer zoals gisterochtend heb je niets aan foefjes.. getuige een strooiauto op zn kant, een dode in de auto in het water, etc... Dan kun je beter gewoon voorzichtig doen.. worden heel veel mensen heel oud van.. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 10:41 |
Precies.. gewoon met een sukkelgangetje en terug moeten schakelen naar zn derde versnelling.. Gaat niet hard en schiet niet op.. maar je komt er vanzelf.. | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 10:52 |
Ik ga liever voor de combo veilige auto en voorzichtig doen indien nodig. Lijkt mij de beste oplossing. Met name met mijn kinderen aan boord. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 10:57 |
Maar dat werkt dan weer niet zo in een brein... Mensen gaan (onbewust) enkel harder en onvoorzichtiger rijden.. Voor de grap zou je van elke moderne auto de claxon moeten activeren op het moment dat de elektronica ergens ingrijpt.. Dat zou een hoop getoeter worden.. | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 11:01 |
Dat argument werd ook gebruikt ten aanzien van esp. Moet je eens kijken hoeveel doden er jaarlijks minder vallen door esp. Het aantal is ruwweg gehalveerd! Natuurlijk zijn er idioten die zich onoverwinnelijk achten, maar idioten kunnen net zo goed denken zo goed te rijden dat ze die hulpmiddelen niet nodig hebben en ook zonder die zooi vol te gaan rijden. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 11:04 |
En waar komt die wijsheid vandaan? Tuurlijk heb je idioten.. maar ik schijf niet voor niets "onbewust" | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 11:09 |
Zelfs al zou dat zo zijn, dan nog wegen dit soort systemen daar zodanig tegenop dat we een halvering van de verkeersdoden zien. Uiteindelijk draait het om het getal onder de streep. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 11:11 |
Ja en nogmaals? Waar komt die wijsheid vandaan? Want dat klopt helemaal niet.. het aantal verkeersdoden stijgt namelijk.. | |
zoz | maandag 18 december 2017 @ 11:15 |
Cijfers, cijfers, cijfers | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 11:26 |
Comfort is de boosdoener... als iedereen in een oud barrel reed, die krom was en veel last van zijwind had, dan was iedereen bezig om dat ding op de weg te houden in plaats van met alle andere dingen die men in een auto denkt te kunnen doen.. Als het maar hard genoeg rammelt en schud om al je concentratie op te eisen.. dan rij je een stuk veiliger.. | |
zoz | maandag 18 december 2017 @ 11:52 |
En betutteling is de vijand. Dat kan je wel zeggen maar toch heb ik liever dat mijn auto sneller tot stilstand komt als ik dat van hem vraag. | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 12:00 |
Er is weldegelijk een dalende lijn. Zie SWOV. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 12:16 |
Eehm oh? Daar zeggen ze toch iets heel anders: "zien we nu opnieuw een toename in 2016" | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 14:43 |
Jij snapt echt niet dat je zoiets over meerdere jaren moet bekijken? | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 14:51 |
Zeker.. en dit is het derde jaar op rij.. | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 15:13 |
2012: 650 2013: 570 2014: 570 2015: 621 2016: 629 Twee jaar op rij, waarbij 2016 en 2015 redelijk lood om oud ijzer zijn (8 stuks). Maar dan hebben we het over totalen. Wat blijkt: de stijging zit in de fietsers en met name de oudere fietsers. Ja, dat heeft natuurlijk niets te maken met esp. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 15:40 |
Joh.. je kan hier nog heel lang verkeerde conclusies gaan trekken.. de stijging zit zowel in fietsers als auto inzittenden namelijk.. Het is wel duidelijk zo | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 15:54 |
We zaten op bijna 1500 doden in 1990, toen esp cs zijn opmars deed. Maar goed, ga jij maar lekker volhouden dat het onveiliger geworden. | |
Zolderkamer | maandag 18 december 2017 @ 15:56 |
Ja toen deed esp zijn opmars en was de wereld gered... | |
VEM2012 | maandag 18 december 2017 @ 16:15 |
Nou overdrijf je een tikje. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 19 december 2017 @ 18:14 |
Ben ik nog steeds realistisch en heb jij weinig reden om je zo superieur te gedragen. |