Nooit met kettingen gereden zeker? Gisteren waren er geen omstandigheden die vroegen om kettingen in Nederland. Misschien ergens op een verdwaalt heuveltje, maar voor het overgrote dee was het in combinatie met winterbanden heel goed te doen.quote:Op maandag 11 december 2017 07:24 schreef Lunatiek het volgende:
Het valt me op dat in extreme omstandigheden mensen gaan roepen over de veiligheid van winterbanden terwijl dat in de sneeuwrijke buitenlanden omstandigheden zijn waarbij de spijkerbanden of sneeuwkettingen op hun plaats zijn. Winterbanden zijn geen magische truc om onder alle winterse omstandigheden veilig te kunnen rijden alsof het zomer is.
Ga even klagen bij degene die jou een licentie heeft gegeven als jij denkt dat je veel minder grip hebt onder normale omstandigheden en evenveel met sneeuw.quote:Op maandag 11 december 2017 07:54 schreef en_agua het volgende:
Hier winterbanden (verplicht door gevaarmillenials bij de leasemaatschappij). Resultaat: veel minder grip boven de ±4 graden, gisteren met sneeuw geen verschil..
(wat wel helpt is traction control, stability control, 4WD én 3 jaar ervaring met rallysprints)
Een slipcursus is 100 x effectiever dan winterbanden, die zijn alleen maar goed voor de bandenfabrikanten.
Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren.quote:Op zondag 10 december 2017 23:22 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zit wel wat in natuurlijk. Maar het is ook drukker geworden en wagens gaan sneller/trekken sneller op, mensen lijken minder op te letten. Etc. Winterbanden kunnen dan gewoon helpen het net even veiliger te maken. Dat je bijv. wel net de auto voor je mist ipv tegen de bumper aan te knallen. Heb vandaag 3 ongelukjes (blikschade) gezien terwijl ik een halfuurtje op de weg zat. Geen idee of dat door zomerbanden of onkunde kwam. Maar dat gezegd hebbende, ook wij gingen vroeger gewoon met de 626, zonder gordels op de achterbank en met zomerbanden naar Tirol in de winter. En we leven nog steeds
Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder.quote:Op maandag 11 december 2017 09:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren.
Drukker verkeer betekent meer rekening houden met anderen, optrekken regel je met je fuckin' rechtervoet, opletten? je rijdt in de sneeuw, lijkt me dat je dan gewoon strak in de auto zit.
Ik zag gisteren een faalkonijn in nota bene een RAV4 rechtdoor gaan in een bochtje voor me.. hoekie tok, op een verkeersbord, natuurlijk plemp je hem dan in zijn achteruit en ruk je je voorbumper er effe vanaf en zet je hem 20 meter verder alsnog aan de kant nadat je over je eigen bumper heen bent gereden.
Niet gehinderd door enige kennis en/of inzicht, in een 4X4 rechtdoor in een flutbochtje, waar ik achteraan reed in een Opel Meriva op mixed all seasons en winterbanden en zonder noemenswaardige problemen hetzelfde bochtje maakte.
De eerste keer dat ik in de sneeuw reed (net m'n rijexamen achter de kiezen, pre-abs) kwam ik erachter dat rechtuit een makkie was, sturen niet echt werkte en dat remmen dat sturen onmogelijk maakte. Gelukkig knalde ik met 20 km/h tegen de stoep en niet de auto een meter verderop.quote:Op maandag 11 december 2017 00:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Vaak worden de effecten en verwachtingen van winterbanden ook enorm overdreven.
Off topic, hoe makkelijk stapt een stramme bejaarde in een Meriva? Was aangenaam verrast door de instap van de Agila, maar wat minder over de binnenruimte. Vraag me af of ik een bejaard stel in een Meriva moet laten proefrijden.quote:
Mjah, maar 4x4 doet denk ik meer voor je in de sneeuw als winterbanden onder een 2WD.. dénk ik.. zelfs op gewone all seasons.. bochten op ijs maak je rollend, niet trekkend.. zodra je spint ga je domweg rechtdoor.quote:Op maandag 11 december 2017 10:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder.
Voordeel van zo’n meriva is bovendien dat dat geen lifestyle auto is, dus gewoon dunnere bandjes (uitstekend in de sneeuw), niet overdreven hoog gezet (bij een FUV is dat lachwekkend, omdat die totaal niet vooruit kunnen in het terrein) wat de wegligging verslechtert en dat geeft dan ook geen vals gevoel van ‘mijn auto helpt mij wel uit de shit’, wat auto’s onder dit soort omstandigheden maar beperkt kunnen doen.
Noem je mij nou een stramme bejaarde?quote:Op maandag 11 december 2017 10:14 schreef loveli het volgende:
[..]
Off topic, hoe makkelijk stapt een stramme bejaarde in een Meriva? Was aangenaam verrast door de instap van de Agila, maar wat minder over de binnenruimte. Vraag me af of ik een bejaard stel in een Meriva moet laten proefrijden.
quote:Op zondag 10 december 2017 20:18 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Dat is waar, maar dat krampachtige roepen naar winterbanden van iedereen is ook overdreven.
Maar ik kom liever een bewuste bestuurder tegen die voertuigcontrole heeft en zomerbanden dan iemand die dat niet heeft en wel winterbanden onder zijn auto.
Ik ben dan ook van mening dat je prima kan doorrijden met zomerbanden, alleen even bewust zijn van de mogelijkheden.Mee eens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind het evident dat gedrag in het verkeer allesbepalend is omtrent veiligheid. Winterbanden zijn zeer nuttig, maar imo bijzaak en maar een klein deel van alle veiligheidsmaatregelen die je kan treffen. Ik begrijp de bijna ziekelijke obsessie van sommigen omtrent winterbanden niet zo. Met het weer van gistermiddag en vanmiddag is het voor iedereen onverantwoord de weg op te gaan.
Dat winterbanden nuttig zijn lijkt me duidelijk, ik rijd er zelf ook mee. Het is in Nederland (helaas) echter niet verboden om met extreem winters weer met je zomerbanden de weg op te gaan. En dan kom je op het volgende uit: rekening houden met elkaar. Als je dan leest dat iemand met zn winterbanden het geduld niet kan opbrengen om rekening te houden met anderen, getuigt dat (wellicht onbedoeld) van enige asocialiteit en is het cirkeltje strooien met verwijten en elkaar in hokjes plaatsen weer rond.
Daarbij wordt constant met de term 'krenterig' gestrooid. Wat is daarvan de relevantie? De keuze voor winterbanden is een economische afweging. Ja, ja het is veiliger, maar waarom zou je voor je koekblik met een dagwaarde van krap 1000 euro een extra set winterbanden aanschaffen? Alsof de aanwezigheid van dit soort auto's (al dan niet met winterbanden) een meerwaarde gaat bieden tov algehele veiligheid in het verkeer. Lijkt mij niet.
Ga je echt voor veiligheid, investeer dan meteen in een hypermoderne auto, voorzien van alle elektronische hulpmiddelen die je maar kan bedenken, winterbanden en niet vergeten vierwielaandrijving (ook nuttig met winterweer). Maar nee, we focussen ons liever op een zeer specifiek onderdeel. De mate van tunnelvisie is bijna tenenkrommend.
Gisteren heb ik het zelf ook meegemaakt. Van Zwolle naar Middelburg meegereden in een 18 jaar oude auto met zomerbanden van vermoedelijk al tig jaar oud. Veilig voelde ik me niet, maar de bestuurder was bekwaam genoeg om rekening te houden met anderen en 99% van de andere weggebruikers hielden ook keurig rekening met elkaar.
Ongeacht aanwezigheid van winterbanden is weggedrag aanpassen bij extreem weer dat bij voorbaat verstandig.
Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.quote:Op zondag 10 december 2017 23:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat telt voor beide kampen. En beide zijn eigenlijk niet voor rede vatbaar.
Datzelfde geldt voor systemen als ABS, traction control, stability control en zelfs 4WD.quote:Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:
Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Ooit gereden met die banden, heb 2 identieke wagens. Haha ziek hoeveel meer grip je hebt met of zonder. En spikes en sneeuwkettingen is ook niet alles. 6 jaar in Zweden gewoont, platteland mag je spikes. Toch grotendeels grindwegen. Maar de steden zijn ze gewoon een no go en verboten. het probleem ligt gewoon bij de gebruiker ervan niet het product of de omstandigheden.quote:Op maandag 11 december 2017 07:24 schreef Lunatiek het volgende:
Het valt me op dat in extreme omstandigheden mensen gaan roepen over de veiligheid van winterbanden terwijl dat in de sneeuwrijke buitenlanden omstandigheden zijn waarbij de spijkerbanden of sneeuwkettingen op hun plaats zijn. Winterbanden zijn geen magische truc om onder alle winterse omstandigheden veilig te kunnen rijden alsof het zomer is.
Gast.. Ik ben vanmorgen op de scooter door de sneeuw gereden op zomerbanden.. (niet eens allseason, zou wel beter zijn)quote:Op maandag 11 december 2017 10:35 schreef Justinn het volgende:
Het is in Nederland (helaas) echter niet verboden om met extreem winters weer met je zomerbanden de weg op te gaan.
Dat is ook een hele belangrijke. Ik snap dat het vervelend is als je achter een angsthaas zit die voor jou te langzaam gaat, maar liever dat dan dat diegene dan maar iets sneller gaat en dan niet meer kan corrigeren. Of nog erger, dat de ander gaat bumperkleven... En ook dat heb ik gisteren midden in de sneeuwbuien zien gebeurenquote:Op zondag 10 december 2017 23:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet harder rijden als je kunt nadenken. En ja, dat is voor iedereen verschillend, met of zonder winterbandjes, gewoon beetje rekening mee houden, dan komt alles goed.
Heppie sliding
Waarom gebruikers van zomerbanden en all-seasons op dezelfde hoop schuiven? Voor goede all seasons hoef je je ook niet te schamen imho.quote:Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Tx. Ook namens Opel.quote:Op maandag 11 december 2017 10:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Noem je mij nou een stramme bejaarde?
Ding is van mijn schoonouders, je zit lekker rechtop, en de instap is ook navenant
Bedankt voor de bevestiging. Een typische zomerbandrijder reactie:quote:Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Wat mij tegen valt van zomerbanden rijders is dat als ze een ongeluk Hebben, het nooooooooooit aan de banden gelegen kon hebbenquote:Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Ja dat laatste had ik ook al ergens geplaatst, denk in het irritaties topic. Een 4x4 is handig als je wilt optrekken in de sneeuw, maar je remweg wordt er echt niet korter van. Misschien dat je in de bocht net wat meer controle hebt (al betwijfel ik dat al, tenzij je een rallycoureur bent). Maar toch zie je ze stoer hard rijden, maar die komen zichzelf nog wel tegen, zoals bij jouquote:Op maandag 11 december 2017 09:20 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren.
Drukker verkeer betekent meer rekening houden met anderen, optrekken regel je met je fuckin' rechtervoet, opletten? je rijdt in de sneeuw, lijkt me dat je dan gewoon strak in de auto zit.
Ik zag gisteren een faalkonijn in nota bene een RAV4 rechtdoor gaan in een bochtje voor me.. hoekie tok, op een verkeersbord, natuurlijk plemp je hem dan in zijn achteruit en ruk je je voorbumper er effe vanaf en zet je hem 20 meter verder alsnog aan de kant nadat je over je eigen bumper heen bent gereden.
Niet gehinderd door enige kennis en/of inzicht, in een 4X4 rechtdoor in een flutbochtje, waar ik achteraan reed in een Opel Meriva op mixed all seasons en winterbanden en zonder noemenswaardige problemen hetzelfde bochtje maakte.
Weten ook weinig mensen, dat smalle banden handiger zijn. Dan zie je weer mensen met een redelijk dikke, oudere auto die het dan raar vinden dat ze geen grip hebben. Omdat ze voor een winterset gewoon weer 20" en zo breed mogelijk nemen (en als het even kan met Landsails)quote:Op maandag 11 december 2017 10:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder.
Voordeel van zo’n meriva is bovendien dat dat geen lifestyle auto is, dus gewoon dunnere bandjes (uitstekend in de sneeuw), niet overdreven hoog gezet (bij een FUV is dat lachwekkend, omdat die totaal niet vooruit kunnen in het terrein) wat de wegligging verslechtert en dat geeft dan ook geen vals gevoel van ‘mijn auto helpt mij wel uit de shit’, wat auto’s onder dit soort omstandigheden maar beperkt kunnen doen.
Er zit wel echt veel verschil tussen allseason banden onderling en ook de compound speelt een grote rol.. een allseason band in een ander werelddeel heeft ook andere temperatuureigenschappen..quote:Op maandag 11 december 2017 12:52 schreef falling_away het volgende:
Ik had in het verleden all season banden en nu zomerbanden (leaseauto) en ik merk best een groot verschil in de sneeuw. Ik denk wel dat voor de Nederlandse winters all-season banden voldoende zijn.
Ik heb eens bij verschillende mensen nagevraagd in Colorado waar ze hele strenge winters hebben en daar wisselt werkelijk niemand hun banden en rijdt vrijwel iedereen op all-season banden (ze keken me zelfs een beetje raar aan toen ik het vroeg). Ze hebben wel sneeuwkettingen voor in de bergen indien nodig.
Lijkt toch iets Europees te zijn, die bandenwissel elk jaar, terwijl we hier toch stukken mildere winters hebben dan elders (behalve in de Alpen etc.)
4x4 is voor idioten eerder een gevaar, want het helpt vooral om de vaart erin te krijgen, niet om die er weer uit te halen. Daarnaast heeft zo’n FUV vaak als ze al 4wd hebben een systeem zonder goede sperren. Nou, dat helpt ook niet.quote:Op maandag 11 december 2017 10:19 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, maar 4x4 doet denk ik meer voor je in de sneeuw als winterbanden onder een 2WD.. dénk ik.. zelfs op gewone all seasons.. bochten op ijs maak je rollend, niet trekkend.. zodra je spint ga je domweg rechtdoor.
Maargoed, wederom gewoon het bewijs dat je gewoon moet kunnen rijden in die omstandigheden.. techniek gaat je echt niet redden..
Ik rij scooter.. Maar Bridgestone (Molas ML50) is dus zo'n voorbeeldje van een plakband en mijn all time favoriet.. en dat ze wat sneller slijten is mij best... wat ik er voor terugkrijg is subliem plakken bij koud nat modderig herfstweer..quote:Op maandag 11 december 2017 13:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb overigens winterbanden.
Wel overwogen keuze om voor Bridgestones te gaan. Uit de meest recente testen kwamen deze het beste naar voren op nat wegdek (het type wat in de winter het meeste voorkomt). In de sneeuw zijn ze wat minder dan Conti's, maar goed, als het sneeuwt staat het toch stil op de Nederlandse wegen. En verder wil ik graag thuis het bergje van 7% omhoog komen als er wel sneeuw ligt. Geen zin om de auto ruim een kilometer voor mijn woning onder aan de heuvel achter te moeten lagen.
Maar ik denk inderdaad ook dat in Nederland, behalve Zuid-Limburg, je niet perse winterbanden hoeft te hebben.
Ja dat klopt zeker.. ik was iig tevreden met Vredestijn Quatrac. Daarmee mocht ik ook in Duitsland rijden in winterse omstandigheden (weet niet of dat nog zo is met de nieuwe regels).quote:Op maandag 11 december 2017 13:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Er zit wel echt veel verschil tussen allseason banden onderling en ook de compound speelt een grote rol.. een allseason band in een ander werelddeel heeft ook andere temperatuureigenschappen..
Over het algemeen is de grootste tijd van het jaar het wegdek nat en is dat dus de factor die het belangrijkst is om naar te kijken bij de aanschaf van banden..
Ik ken allseasonbanden die aan de weg plakken bij nat en koud weer.. en banden die dat zelfs niet lukt bij droog en warm weer..
Als er iets is wat je niet nodig hebt in de sneeuw is het wel een sper; dan rijdt ie alleen nog maar rechtuitquote:Op maandag 11 december 2017 13:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
4x4 is voor idioten eerder een gevaar, want het helpt vooral om de vaart erin te krijgen, niet om die er weer uit te halen. Daarnaast heeft zo’n FUV vaak als ze al 4wd hebben een systeem zonder goede sperren. Nou, dat helpt ook niet.
Wel als je op een glad stuk van zijn plaats moet komen. Bv als je ingesneeuwd bent, of ergens omhoog moet rijden waar het glad is.quote:Op maandag 11 december 2017 13:39 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als er iets is wat je niet nodig hebt in de sneeuw is het wel een sper; dan rijdt ie alleen nog maar rechtuit
Als je het bergje met sneeuwvlokje er op hebt wel. Mijn Michelin CrossClimates hebben dat wel.quote:Op maandag 11 december 2017 13:38 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ja dat klopt zeker.. ik was iig tevreden met Vredestijn Quatrac. Daarmee mocht ik ook in Duitsland rijden in winterse omstandigheden (weet niet of dat nog zo is met de nieuwe regels).
Je hebt ook nog een sneeuwvlokje zonder berg geloof ik.. meestal zijn ze gekleurd als ze nog nieuw zijn..quote:Op maandag 11 december 2017 13:59 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Als je het bergje met sneeuwvlokje er op hebt wel. Mijn Michelin CrossClimates hebben dat wel.
Mwah, ik denk dat je dan meer hebt aan fatsoenlijke ESP en een goed werkend differentieel.quote:Op maandag 11 december 2017 13:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel als je op een glad stuk van zijn plaats moet komen. Bv als je ingesneeuwd bent, of ergens omhoog moet rijden waar het glad is.
Wat mij bij staat is dat het oude logo, maar weet ik niet 100% hoor.quote:Op maandag 11 december 2017 14:42 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Je hebt ook nog een sneeuwvlokje zonder berg geloof ik.. meestal zijn ze gekleurd als ze nog nieuw zijn..
Oh dat kan ook heel goed idd..quote:Op maandag 11 december 2017 14:52 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Wat mij bij staat is dat het oude logo, maar weet ik niet 100% hoor.
Joh.. ik stap net van mn scooter af.. op zomerbanden..quote:Op maandag 11 december 2017 14:54 schreef Sounddragon het volgende:
Net trouwens effe een paar boodschappies gedaan hier in het durp met de MB op 245 Premacy zomersloffen, en hoewel de ESP het wel druk had soms was er best mee te rijden.
Productiedatum voor 31-12-2017 mag, mits ze aan de wettelijke voorwaarden voldoen, tot 2024 gebruik maken van de overgangsregeling.quote:Op maandag 11 december 2017 13:38 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ja dat klopt zeker.. ik was iig tevreden met Vredestijn Quatrac. Daarmee mocht ik ook in Duitsland rijden in winterse omstandigheden (weet niet of dat nog zo is met de nieuwe regels).
Hmm, ik zag er net ook eentje rondglibberen, was jij dat?quote:Op maandag 11 december 2017 14:55 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Joh.. ik stap net van mn scooter af.. op zomerbanden..
Behalve over mn onverharde eigen weg viel het glibberen erg mee.. (vooral gedoseerd wegrijden is een crime met kleine steenkoude bandjes en een cvt)quote:Op maandag 11 december 2017 14:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hmm, ik zag er net ook eentje rondglibberen, was jij dat?
Er zijn hele mooie filmpjes van verschillende 4wd systemen en wat het effect daarvan is op een besneeuwde berg.quote:Op maandag 11 december 2017 14:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mwah, ik denk dat je dan meer hebt aan fatsoenlijke ESP en een goed werkend differentieel.
Als het zo glad is en je moet omhoog wordt het tijd voor sneeuwkettingen, en met kettingen kom je met een Fiat Panda ook gewoon boven.
Ingesneeuwd komt niet zo veel voor in NL, en listig omhoog hoef je alleen als je onderaan een dijk woont, en dan betaal je natuurlijk gewoon een joetje aan de strooiwagencoureur om je opritje effe mee te nemen
Een sper is handig in de bagger, verder gewoon vanaf blijven.
80? mietjequote:Op maandag 11 december 2017 14:59 schreef Zolderkamer het volgende:
Hmm, ik zag er net ook eentje rondglibberen, was jij dat?
Ik speel al 20+ jaar met kranen en allerlei ander zwaar materieel; ik weet het verschil tussen en dwars- en een langssper wel hoorquote:Op maandag 11 december 2017 15:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zijn hele mooie filmpjes van verschillende 4wd systemen en wat het effect daarvan is op een besneeuwde berg.
Ik denk dat jij teveel denkt aan het centrale differentieel sluiten. Wat overigens in bepaalde omstandigheden best nuttig kan zijn.
Harder loopt ie niet.. 85 a 90 als het echt heel mooi gaat misschien (wel echte kms)quote:
Ach ja, je hebt nu iig minder roadrash als je op je bek gaat, en dikke jas aan natuurlijk, of rijd je nog in je korte broek en teenslippers? tis natuurlijk nog steeds niet echt koudquote:Op maandag 11 december 2017 15:05 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Harder loopt ie niet.. 85 a 90 als het echt heel mooi gaat misschien (wel echte kms)
In mn string ja..quote:Op maandag 11 december 2017 15:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ach ja, je hebt nu iig minder roadrash als je op je bek gaat, en dikke jas aan natuurlijk, of rijd je nog in je korte broek en teenslippers? tis natuurlijk nog steeds niet echt koud
Dan zou je moeten weten dat 4wd met volledig open sperren minder tractie heeft dan 2wd met volledig open sperren.quote:Op maandag 11 december 2017 15:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik speel al 20+ jaar met kranen en allerlei ander zwaar materieel; ik weet het verschil tussen en dwars- en een langssper wel hoor
Ik reed ook altijd gewoon in de winter hoor (geen scootah maar brommah) en ik geloof niet dat ik ooit een harde schuiver heb gemaakt omdat het glad was..quote:Op maandag 11 december 2017 15:10 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
In mn string ja..
Nee wel een fijne warme Macna jas met bescherming en Grid handschoentjes enzo..
Op mn muil is iig meer dan 15jaar geleden.. en dat was door een dronken student zonder licht...
daar heb je wel gelijk in; een X5 is geen LaRo, bepaald niet.quote:Op maandag 11 december 2017 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zou je moeten weten dat 4wd met volledig open sperren minder tractie heeft dan 2wd met volledig open sperren.
En als je dan weet dat steeds meer 4wd systemen dat dan weer ‘oplossen’ met een elektronisch sper (waaronder volgens mij bij de rav4), dan snap je hoop ik ook wel dat je dat niet kan vergelijken met een deugdelijk 4wd systeem.
Ja maar daar leer je dan wel weer van... (Zoals dat een bmw r80gs best zwaar is op je 12e )quote:Op maandag 11 december 2017 15:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik reed ook altijd gewoon in de winter hoor (geen scootah maar brommah) en ik geloof niet dat ik ooit een harde schuiver heb gemaakt omdat het glad was..
Op de motor wel een keer trouwens.. niet hard, maar wel stabiele zijligging En diverse keren omdat ik zonodig moest spelen in de sneeuw, maar die tellen niet, dat is vragen om ellende
Mjah, ik heb ook fysiek dingetje wat ik heb overgehouden aan onbedoeld liggen met de motor.. sjit heppens..quote:Op maandag 11 december 2017 15:35 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ja maar daar leer je dan wel weer van... (Zoals dat een bmw r80gs best zwaar is op je 12e )
Maar een paar keer goed op je muil en je weet iig wat je kan verwachten en waar de grens zo ongeveer ligt.. (nadeel is dat je er van die lelijke knieen en heupen van krijgt.. )
Oh ik heb vanalles gehad.. brommers motoren scooters snor etc..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |