quote:Rechtbank: Wilders schuldig maar geen straf
PVV-leider Geert Wilders is veroordeeld voor zijn uitspraken over 'minder Marokkanen', maar hij krijgt geen boete opgelegd. Hij is schuldig aan groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie. "De veroordeling is al straf genoeg", zegt de rechter. Volg alle ontwikkelingen in ons liveblog.
De uitspraak:
Geert Wilders heeft zich schuldig gemaakt aan aanzetten tot discriminatie en groepsbelediging door zijn "minder-Marokkanen'-uitspraken, gedaan op 19 maart 2014.
De rechtbank achte niet bewezen dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan aanzetten tot haat.
De rechtbank heeft besloten hem wel schuldig te bevinden maar geen straf op te leggen. Het OM had een boete van 5000 euro geëist tegen de PVV-leider.
twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:39:15Drie PVV-hatende rechters verklaren Marokkanen tot ras en veroordelen mij en half Nederland. Knettergek. reageer retweet
AD - Wilders gaat voor vrijspraak met doordachte tactiektwitter:RikReporter twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:33:40De advocaat van Wilders geeft via persbericht aan dat verdediging in hoger beroep gaat. reageer retweet
Waarom Wilders zijn collega-politici het proces in wilde slepen, wordt niet nader toegelicht in de papieren. Duidelijk is wel dat juist deze mensen fel afstand namen van Wilders' uitlatingen. Rutte zei dat hij een 'vieze smaak' in de mond kreeg van de uitspraken, terwijl ze voor Asscher reden waren een 'stemadvies' te geven om af te zien van de PVV. Opstelten ('walgelijke uitspraken'), Timmermans ('verwerpelijk') en Plasterk ('afschuwelijke scène') haalden evenzeer uit.quote:''Dan is er geen premier die er schande van spreekt''
Geert Wilders
In alles wil de PVV-leider de rechtbank gaan overtuigen dat z'n uitspraken niet uit de lucht kwamen vallen. Het past in een trend van zijn beweringen over immigranten, het had 'contextuele factoren'. Knoops zal aandacht vragen voor ' het economische, sociale en politieke klimaat waarin de uitlating wordt gedaan'.quote:
''De heer Wilders komt het recht toe om zijn politieke uitspraken te voorzien van de juiste context waarin zij geplaatst moeten worden''
Geert Jan Knoops
Veiligheid familiequote:De goede rechtsgang wordt gemankeerd doordat deskundigen zich niet vrij achten te rapporteren
Geert-Jan Knoops
Dat is niet hun interpretatie, ze hanteren de interpretatie uit het internationaal verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie .quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als 'ras' tegenwoordig zo ruim geïnterpreteerd kan worden dan zijn homo's misschien ook wel een ras?
twitter:RikReporter twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:33:40De advocaat van Wilders geeft via persbericht aan dat verdediging in hoger beroep gaat. reageer retweet
Wat een verschrikkelijke vent is het toch ook.quote:Tijdens de laatste zitting op 23 november nam Wilders het woord en bestempelde hij de officieren van justitie als handlangers van het kabinet.
Nog meer publiciteit.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:36 schreef Frutsel het volgende:
twitter:RikReporter twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:33:40De advocaat van Wilders geeft via persbericht aan dat verdediging in hoger beroep gaat. reageer retweet
Ik vind dat de makers en verspreiders van die anti-homo-flyers laatst in Amsterdam aan de hoogste boom mogen. Juridische boom, dan.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:35 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als ik in dezelfde context als Wilders, dus als politicus met camera's op mijn kop dat zou roepen, dan mag ik toch ook inderdaad hopen dat ik daarvoor gestraft wordt.
Of vind je dat dat zomaar moet kunnen?
Staat in de OPquote:Op vrijdag 9 december 2016 11:41 schreef Ebinas het volgende:
Wilders heeft gereageerd via Twitter meldt Wester zojuist.
Te laat met quoten.
Iemand die tweet?
En die andere politici maar betalen voor zendtijdquote:Op vrijdag 9 december 2016 11:41 schreef SeLang het volgende:
Die rechters zijn duidelijk corrupt. Het kan niet anders dat die op de payroll van de PVV staan. Beter valt het niet te timen zo vlak voor de verkiezingen. Dit levert weer 5 extra zetels op. Ow, en gratis want geen boete
quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:41 schreef Ebinas het volgende:
Wilders heeft gereageerd via Twitter meldt Wester zojuist.
Te laat met quoten.
Iemand die tweet?
twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:39:15Drie PVV-hatende rechters verklaren Marokkanen tot ras en veroordelen mij en half Nederland. Knettergek. reageer retweet
http://www.elsevier.nl/ne(...)-veroordeeld-402207/quote:De boete die Wilders boven het hoofd hangt, is niet voldoende om hem uit het politieke ambt te zetten. Toch kan een mogelijke veroordeling wel voor problemen zorgen, bijvoorbeeld als Wilders na de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 premier wordt. Zo kan het lastiger worden om naar Amerika te reizen, waar strenge toegangseisen gelden voor personen met een strafblad.
Het vonnis is nog niet onherroepelijk..quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:39 schreef Wespensteek het volgende:
Weer een veroordeelde crimineel in de PVV fractie, gelukkig doen ze daar niet moeilijk over veroordelingen.
Als ik het begrijp: het is niet zozeer dat je door het aanklagen van anti-homo-verspreiders deze Wilders-uitspraak zou willen devalueren maar juist wil inzetten om andere discriminatiore praktijken als schuldig weg te zetten.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik vind dat de makers en verspreiders van die anti-homo-flyers laatst in Amsterdam aan de hoogste boom mogen. Juridische boom, dan.
Ja.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:42 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als ik het begrijp: het is niet zozeer dat je door het aanklagen van anti-homo-verspreiders deze Wilders-uitspraak zou willen devalueren maar juist wil inzetten om andere discriminatiore praktijken als schuldig weg te zetten.
Dat het drie PVV-hatende rechters zijn daar heeft hij in ieder geval wel gelijk in vermoed ik.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:42 schreef Ludachrist het volgende:
[..]twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:39:15Drie PVV-hatende rechters verklaren Marokkanen tot ras en veroordelen mij en half Nederland. Knettergek. reageer retweet
In eerste instantie dacht ik zwak, maarrrrrr bij nader inzien.....de kern zit in het midden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:42 schreef Ludachrist het volgende:
[..]twitter:geertwilderspvv twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:39:15Drie PVV-hatende rechters verklaren Marokkanen tot ras en veroordelen mij en half Nederland. Knettergek. reageer retweet
Iedereen krijgt een tweede kans in dit land.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:39 schreef Wespensteek het volgende:
Weer een veroordeelde crimineel in de PVV fractie, gelukkig doen ze daar niet moeilijk over veroordelingen.
Het blijft zwak, erg zak zelfs want de uitleg die deze rechters hanteren is de uitleg die al jarenlang geldt.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:44 schreef Ebinas het volgende:
[..]
In eerste instantie dacht ik zwak, maarrrrrr bij nader inzien.....de kern zit in het midden.
quote:De juridische betekenis van de term ‘ras’ is veel ruimer dan de betekenis die dit begrip in het Nederlands spraakgebruik en de wetenschap normaal heeft. Gekeken moet worden naar het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie (IVUR). Daarin wordt onder “rassendiscriminatie” verstaan elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ‘ras’, ‘huidskleur’, ‘afkomst’ of ‘nationale of etnische afstamming’.
De heer Wilders heeft op 19 maart 2014 een groep landgenoten op een voor iedereen heldere en duidelijke wijze geïdentificeerd door te verwijzen naar hun gemeenschappelijke afkomst. Hij heeft de nationaliteit gebruikt als etnische aanduiding. Daarmee verwijst de gebruikte term ‘Marokkanen’ naar de in het IVUR opgenomen kenmerken ‘afkomst’, ‘nationale afstamming’ en ‘etnische afstamming’ en is dus sprake van ‘ras’ in de zin van de strafwet.
Een van hen heeft zich in iedergeval openlijk negatief over Wilders en de PVV uitgelaten.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:44 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Dat het drie PVV-hatende rechters zijn daar heeft hij in ieder geval wel gelijk in vermoed ik.
Denk niet dat Trump veel problemen heeft met Wilders' veroordelingquote:Op vrijdag 9 december 2016 11:42 schreef Greys het volgende:
Ik weet niet meer wie het riep dat Wilders met een strafblad geen MP meer kan worden, maar dat is dus niet zo. Er zijn wel andere eventuele gevolgen:
[..]
http://www.elsevier.nl/ne(...)-veroordeeld-402207/
quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef Ebinas het volgende:
Ik begrijp alleen nog niet waarom hij geen straf krijgt?![]()
Wat is de uitleg hiervoor?
Het ging niet om een straf, maar om de vraag of er een grens was aan de vrijheid van meningsuitingquote:De belangrijkste vraag in dit proces is of de heer Wilders een grens over is gegaan. Die vraag is in dit vonnis beantwoord. Daarmee vindt de rechtbank dat voldoende recht is gedaan. Hij krijgt daarom geen straf.
Misschien, maar in maart is het wel een 'zwakkeling' met 35 zetels ofso. Zit je dan, achter je toetsenbord met het schuim op je bek.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het blijft zwak, erg zak zelfs want de uitleg die deze rechters hanteren is de uitleg die al jarenlang geldt.
Dan nog zal hij niet nalaten, dit te herhalen en te herhalen. En waar een fatsoenlijk antwoord mijns inziens niet gegeven gaat worden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het blijft zwak, erg zak zelfs want de uitleg die deze rechters hanteren is de uitleg die al jarenlang geldt.
Owkee, mijn simpele geest moest er 3x over na denken.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:47 schreef Jovatov het volgende:
[..]
[..]
Het ging niet om een straf, maar om de vraag of er een grens was aan de vrijheid van meningsuiting
Anders was het de PvdA geworden ofzo?quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:48 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Een onterechte veroordeling in een politiek proces. Nu voel ik me gedwongen om straks uit protest op Wilders te stemmen.
Juridisch gezien behoren wij tot het Nederlandse ras.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef Jovatov het volgende:
Ik snap niet dat Wilders zich nu weer boos maakt om het 'Marokkanen tot ras'-gebeuren.
Ik vind deze uitleg toch vrij logisch:
[..]
Logisch opzich anders staat het je vrij om elke groep die niet onder een ras valt (Jodendom?) Zwart te makenquote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef Jovatov het volgende:
Ik snap niet dat Wilders zich nu weer boos maakt om het 'Marokkanen tot ras'-gebeuren.
[..]
Verandert niks, want deze interpretatie is niet nieuw.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef ChrisCarter het volgende:
Wat is de significantie van de uitspraak dat een nationaliteit nu ook een ras is? Met 2 paspoorten "ben" je 2 rassen?
Waarom zou ik daar boos over moeten zijn, ik vind het zelfs wel vrij komisch.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Misschien, maar in maart is het wel een 'zwakkeling' met 35 zetels ofso. Zit je dan, achter je toetsenbord met het schuim op je bek.
Dus voortaan dan zeggen dat je 'ik bedoel de criminele Marokkanen van het Marokkaanse ras' bedoelt?quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:46 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Proteststemmen vóór Wilders is zijn strafquote:Op vrijdag 9 december 2016 11:48 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Een onterechte veroordeling in een politiek proces. Nu voel ik me gedwongen om straks uit protest op Wilders te stemmen.
Natuurlijk maar het blijft gom gezwets, andere kamerleden weten blijkbaar wel hoe de wetten in elkaar zitten waar ze over moeten beslissen:quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:47 schreef Ebinas het volgende:
[..]
Dan nog zal hij niet nalaten, dit te herhalen en te herhalen. En waar een fatsoenlijk antwoord mijns inziens niet gegeven gaat worden.
Koren op de molen.....
https://zoek.officielebek(...)rttype=1&sortorder=4quote:Het ligt inderdaad in de rede, aan te nemen dat discriminatie op grond van het feit dat iemand Europeaan is, onder de discriminatiegrond «ras» valt. In artikel 1 van het Internationaal Verdrag ter uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie wordt naast «ras» ook genoemd: «huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming». Die opsomming is niet expliciet in de wet opgenomen; zoals de aan het woord zijnde leden memoreerden, is door de regering destijds evenwel aangegeven dat het begrip «ras» naar de kennelijke strekking van deze opsomming dient te worden uitgelegd (Kamerstukken II 1967–1968, 9724, nr. 3, p. 4). Bij deze begripsvorming heeft de Hoge Raad zich in het arrest HR 15 juni 1976, NJ 1976, 551 aangesloten.
Dat lijkt me evident.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:52 schreef Braindead2000 het volgende:
Dus ik kan nou gewoon zeggen dat Marokkanen geen Nederlanders zijn?
Blijkbaar. Want juridisch gezien een ander ras dan de NL'er.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:52 schreef Braindead2000 het volgende:
leg ns uit?quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijkbaar. Want juridisch gezien een ander ras dan de NL'er.
Dit proces levert alleen maar meer vragen op.
Heb jij eindelijk door dat Marokkanen geen Nederlanders zijn?quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:52 schreef Braindead2000 het volgende:
Alsof ze 't er om doen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:53 schreef SeLang het volgende:
De twee grote thema's bij de komende verkiezingen worden nu dus het proces van Wilders en het negeren van het Oekraïne referendum. Ongelofelijk wat een prutswerk. Allemaal self-inflicted.
Dubbelpaspoortig is ook dubbelrassig, toch?quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb jij eindelijk door dat Marokkanen geen Nederlanders zijn?
allemaal blankeboosmenschen, booslims, bozeaardbeien en boosdoenersquote:Op vrijdag 9 december 2016 11:55 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Komisch hoor. Schuldig bevonden dus de PVV aanhang is boos, maar geen straf dus de Marokkanen/Linksen zijn ook boos.Geweldig opgelost, sukkels.
Als je zegt 'ik bedoel de criminele Marokkanen' dan kan je dat sowieso al opvatten alszijnde dat iedereen met de Marokkaanse nationaliteit een crimineel is.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:51 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dus voortaan dan zeggen dat je 'ik bedoel de criminele Marokkanen van het Marokkaanse ras' bedoelt?
Want als je alleen maar zegt 'ik bedoel de criminele Marokkanen', kan dat opgevat worden als dat het hele 'ras' Marokkanen crimineel is.
quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:52 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Proteststemmen vóór Wilders is zijn straf
twitter:BartNijman twitterde op vrijdag 09-12-2016 om 11:41:05De vraag is: Heeft de rechter Wilders vandaag tot het premierschap veroordeeld? #wildersproces reageer retweet
De rechter doet gewoon uitspraak. Die hoeven zich niet bezig te houden met eventuele politieke gevolgen, en dat is maar goed ook.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:53 schreef SeLang het volgende:
De twee grote thema's bij de komende verkiezingen worden nu dus het proces van Wilders en het negeren van het Oekraïne referendum. Ongelofelijk wat een prutswerk. Allemaal self-inflicted.
Ja, maar ik denk dat hij bewust verantwoordelijk is. maw hij zou dit liever anders zien. En blijft dus hier de grenzen opzoeken.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:53 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Natuurlijk maar het blijft gom gezwets, andere kamerleden weten blijkbaar wel hoe de wetten in elkaar zitten waar ze over moeten beslissen:
[..]
https://zoek.officielebek(...)rttype=1&sortorder=4
Wilders verwijt dus de rechters iets waar hij zelf verantwoordelijk voor is.
Dat is wat links continu wel doet geloven. marokkanen in NL zijn NL'ers!!!!quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:54 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Heb jij eindelijk door dat Marokkanen geen Nederlanders zijn?
Schijnbaar heeft ras een bredere uitleg benodigd en heeft het ook iets te maken met je land van afkomst...quote:
Klopt. Het is ook niet de schuld van de rechtbank maar van degenen die het proces hebben aangespannen zodat het nu een verkiezingsthema is geworden. Echt niet slim.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:57 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
De rechter doet gewoon uitspraak. Die hoeven zich niet bezig te houden met eventuele politieke gevolgen, en dat is maar goed ook.
Dat is het OM. Ook die hoeven zich niet bezig te houden met politieke gevolgen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt. Het is ook niet de schuld van de rechtbank maar van degenen die het proces hebben aangespannen zodat het nu een verkiezingsthema is geworden. Echt niet slim.
Reden te meer om dat idiote verdrag eindelijk eens op te zeggen en die EU terug te brengen naar het principe waar het ooit voor bedoeld was: handel.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:56 schreef Jovatov het volgende:
[..]
In de Nederlandse wet staat 'ras', Marokannen is geen ras, maar dat woordje ras kan juridisch volgens EVRM ruimer worden geinterpreteerd naar afkomst/nationaliteit. Vandaar dat Wilders toch schuldig bevonden kan worden aan het beledigen van een 'ras'.
Als Marokkanen een ras zijn zijn Nederlanders ook een ras en kan je dus gewoon zeggen dat Marokkanen met een Nederlands paspoort geen Nederlanders zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is wat links continu wel doet geloven. marokkanen in NL zijn NL'ers!!!!
[..]
Schijnbaar heeft ras een bredere uitleg benodigd en heeft het ook iets te maken met je land van afkomst...
Het zijn volgens de rechter de Nederlanders met Marokkaanse afkomst of nationaliteit. Dus oa mensen met dubbel paspoort.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:55 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik bedoel Nederlandse Marokkanen in Nederland. Dat zijn volgens de rechter Marokkanen.
Wilders moet zich ook aan de wet houden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:58 schreef Ebinas het volgende:
[..]
Ja, maar ik denk dat hij bewust verantwoordelijk is. maw hij zou dit liever anders zien. En blijft dus hier de grenzen opzoeken.
De rechters moeten zich aan deze wet houden.
Lijk wel pro Wilders, maar dat ben ik niet.
Vind alleen de hele uitspraak rammelen.
Vanwaar dequote:Op vrijdag 9 december 2016 12:00 schreef CrashO het volgende:
Heeft ook de kop van CNN gehaald
[ afbeelding ]
Maar Wilders had het niet over Marokkanen met een Nederlands paspoort maar over Marokkanen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:00 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Het zijn volgens de rechter de Nederlanders met Marokkaanse afkomst of nationaliteit. Dus oa mensen met dubbel paspoort.
De rechter heeft helemaal niet een ander stickertje op Marokkanen geplakt, hoe sterk Wilders dat ook wil doen laten geloven.
Hij heeft gesteld dat de sticker 'ras' die in de wet staat voor meer staat dan alleen 'ras'.
ach ja nu is links weer schuldig dat jij er niets van begrijpt.quote:Op vrijdag 9 december 2016 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is wat links continu wel doet geloven. marokkanen in NL zijn NL'ers!!!!
[..]
Schijnbaar heeft ras een bredere uitleg benodigd en heeft het ook iets te maken met je land van afkomst...
't is een tamelijk idiote rechtzaak. Maar om dat nou op CNN als breaking news te presenteren lijkt me ook ietwat overdreven. Internationaal boeit dit weinig.quote:
Klopt. Dus iedereen met een Marokaanse afkomst of nationaliteit. En dat is een groep, en die heeft hij beledigd en daar is hij nu schuldig op bevonden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:01 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Maar Wilders had het niet over Marokkanen met een Nederlands paspoort maar over Marokkanen.
Dat begrijp ik, maar daarvan zoekt hij doelbewust de grenzen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:01 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wilders moet zich ook aan de wet houden.
Volgens de rechter zijn etnische Marokkanen met een Nederlands paspoort Marokkanen. Geen Nederlanders dus.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:03 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Klopt. Dus iedereen met een Marokaanse afkomst of nationaliteit. En dat is een groep, en die heeft hij beledigd en daar is hij nu schuldig op bevonden.
Nee hij heeft geen punt want hij heeft zich niet aan de wet gehouden en is de grens dus overschreden. Zijn onderbouwing slaat echt helemaal nergens op want het is regeringsbeleid om die uitleg van ras te hanteren en dat is dus door de hoge raad bevestigd. Voor een persoon die de regering moet controleren is het dus vrij zot dat Wilders dat niet weet.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:03 schreef Ebinas het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar daarvan zoekt hij doelbewust de grenzen.
De rechters zijn er om die te handhaven.
Mag je toch verwachten dat zij iig niet in die valkuil trappen.
Dus met die quote, heeft hij wel een punt.
Los van pot...........ketel
Nee, volgens de wet is het stigmatiseren van een hele bevolkingsgroep racisme. Dat is totaal wat anders.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:05 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Volgens de rechter zijn etnische Marokkanen met een Nederlands paspoort Marokkanen. Geen Nederlanders dus.
Het geldt wel als een eerste veroordeling zodat ze hem de volgende keer harder aan kunnen pakken. Ben dus niet blij met die uitspraak.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:05 schreef Jian het volgende:
Hebben die rechters er nu voor gezorgd dat Wilders geen strafblad krijgt? Aardig van ze!
Hij is schuldig bevonden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:05 schreef Jian het volgende:
Hebben die rechters er nu voor gezorgd dat Wilders geen strafblad krijgt? Aardig van ze!
De rechter heeft niets gezegd over etnische Marokannen. Hij heeft gesteld dat het woordje ras in de Nederlandse wet juridisch ruimer geinterpreteerd moet worden en ook voor nationaliteit/afkomst staat.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:05 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Volgens de rechter zijn etnische Marokkanen met een Nederlands paspoort Marokkanen. Geen Nederlanders dus.
Ik maak uit de uitspraak op dat ik mag zeggen: Marokkanen met een Nederlands paspoort zijn geen Nederlanders en dat ik niet het woordje "etnisch" hoeft toe te voegen. Ik hoef dus niet te zeggen: Marokkanen zijn geen etnische Nederlanders.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:06 schreef Gutmensch het volgende:
[..]
Nee, volgens de wet is het stigmatiseren van een hele bevolkingsgroep racisme. Dat is totaal wat anders.
Zou Wilders nou ook balen dat hij maar een fopstrafje krijgt?quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:08 schreef J.B. het volgende:
Schandalig, de rechtspraak blijkt wederom massaal geïnfiltreerd door smerige lakse D66-rechters die te soft zijn om fatsoenlijke straffen uit te delen
Daar kan ik niets tegen in brengen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:06 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee hij heeft geen punt want hij heeft zich niet aan de wet gehouden en is de grens dus overschreden. Zijn onderbouwing slaat echt helemaal nergens op want het is regeringsbeleid om die uitleg van ras te hanteren en dat is dus door de hoge raad bevestigd. Voor een persoon die de regering moet controleren is het dus vrij zot dat Wilders dat niet weet.
Het is gewoon vreemd dat nationaliteiten nu dus een ras zijn. Bij immigratie wordt dus gediscrimineerd op basis van ras, dus dat is dan racisme zou je zeggen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:09 schreef Ludachrist het volgende:
Ik zie hier flink wat mensen die maar geen advocaat moeten worden.
'Ja maar rechter, Marokkanen zijn toch een ras he! Dus dan zijn ze toch anders dan Nederlanders! En dat is toch met de racisme! Schuld van links!'.
Aan een overtreding toch, waarvoor geen straf is opgelegd. Er zit toch een ondergrens aan het vastleggen in een strafblad, 100 euro meen ik uit het hoofd. Zou het bedrag moeten opzoeken.quote:
Niet iedereen is zo slim als jij.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:09 schreef Ludachrist het volgende:
Ik zie hier flink wat mensen die maar geen advocaat moeten worden.
'Ja maar rechter, Marokkanen zijn toch een ras he! Dus dan zijn ze toch anders dan Nederlanders! En dat is toch met de racisme! Schuld van links!'.
Volgende rechtzaak komen we erachter dat hij 'geen d66 rechter' heeft bedoeld in context van de rest van de zin.quote:Op vrijdag 9 december 2016 12:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Wilders heeft gezegd "Geen rechter houdt mij tegen". Ernstig voor een parlementarier, want daarmee zegt hij eigenlijk dat de rechtsstaat hem niet interesseert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |