De PvdA heeft dan ook voor de kruimels gekozen als constructieve partner. Met name doordat Samsom veel te lief voor Rutte was in de campagne in 2012. Nu zijn ze in ieder geval wel begonnen met zich af te zetten tegen de VVD, maar veel te laat. Klaver heeft wel degelijk een punt dat het belangrijk is om aan te geven wat je wilt; helaas komt links daar pas achter op het moment dat ze historisch laag in de peilingen staan.quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:23 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
mmmmmmm.....volgens mij hebben wij de laatste 4 jaar een VVD-PvdA kabinet gehad.
PvdA had corrigerend kunnen optreden.
Eens. Maar er ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de burger zelf. De burger is ook wel erg lang gepampert. Daar profiteert Wilders nu van; PVV-stemmers denken dat verkiezingen een manier zijn om je humeur aan te geven, in plaats van verantwoordelijkheid te nemen over waar het met het land heen moet.quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het was de politieke trend in de hele westerse wereld en dus geen Nederlandse aangelegenheid. Het kapitaalkrachtige bedrijfsleven heeft dit grotendeels bewerkstelligd door denktanks & media op te richten, en het politieke beleid hun kant op te werken. Beleidsvorming in een globaliserende wereld speelt zich af in internationale overlegcircuits. De Nederlandse burger kan daar niet tegenop.
quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:19 schreef keste010 het volgende:
Links is nooit aan de macht geweest en kon dus ook nooit corrigerend optreden.
Wat jij wil is politiek, waarin burgers hun een rol spelen. Maar de marktideologie staat daar haaks op.quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:30 schreef keste010 het volgende:
[..]
Eens. Maar er ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de burger zelf. De burger is ook wel erg lang gepampert. Daar profiteert Wilders nu van; PVV-stemmers denken dat verkiezingen een manier zijn om je humeur aan te geven, in plaats van verantwoordelijkheid te nemen over waar het met het land heen moet.
Helemaal mee eens. Maar ik impliceer toch ook niet dat dit anders is?quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat jij wil is politiek, waarin burgers hun een rol spelen. Maar de marktideologie staat daar haaks op.
Politieke partijen waren bezig het marktmodel te verkopen, en alles zoveel mogelijk daarop in te richten. Zij hoefde dus verder niets te doen, want de markt doet alles beter. In een markt laten mensen zich aansturen door prijsprikkels (geld verdienen). Ook de media zijn ondergeschikt aan prijsprikkels. De manieren voor de burger om te komen tot zinnig beleid zijn daarmee zoek gespeeld (verkeerde ideologie & geen publieke debat). Als wat komt kijken bij verantwoordelijk beleid is daarmee achter de horizon verdwenen. Het marktdenken is louter instrumenteel. Tenzij je werkelijk gelooft dat de markt alles goed aanstuurt. En dat geloofde men en droeg men uit. Zelfs bij de PvdA geloofde ze dat.
Het zijn inderdaad grotendeels centrum-rechtse kabinetten geweest. In ieder geval altijd partijen die het kapitalistische model bejubelden en er nooit kritische noten bij plaatsten. Onder Kok heeft de PvdA juist de ruk naar rechts gemaakt. Links is nooit aan de macht geweest, waar rechts (bij diverse VVD/CDA constructies) dat zeker wel is geweest.quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:41 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]Rechts is ook nooit aan de macht geweest, het blijven coalities van meerdere partijen in Nederland.
Sinds Lubbers III in 1989, heeft de PvdA 20 jaar in het kabinet gezeten.
Nee, maar de Nederlandse burger is wel vrij kansloos geweest om dit nog in banen te leiden.quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:10 schreef keste010 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar ik impliceer toch ook niet dat dit anders is?
De Nederlandse burger kan toch gewoon op fatsoenlijke (linkse) partijen stemmen?quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee, maar de Nederlandse burger is wel vrij kansloos geweest om dit nog in banen te leiden.
Nou nee ben ik het niet mee eens.quote:Op vrijdag 9 december 2016 15:30 schreef keste010 het volgende:
[..]
Eens. Maar er ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de burger zelf. De burger is ook wel erg lang gepampert. Daar profiteert Wilders nu van; PVV-stemmers denken dat verkiezingen een manier zijn om je humeur aan te geven, in plaats van verantwoordelijkheid te nemen over waar het met het land heen moet.
Welke dan?quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:17 schreef keste010 het volgende:
[..]
De Nederlandse burger kan toch gewoon op fatsoenlijke (linkse) partijen stemmen?
De derde weg, het afschudden van de ideologische veren, ging uit van de partijtoppen van de grote linkse partijen in tal van landen. Waar moet je dan nog op stemmen?quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:17 schreef keste010 het volgende:
[..]
De Nederlandse burger kan toch gewoon op fatsoenlijke (linkse) partijen stemmen?
Je kan prima tegen de Brusselse lobby van de VVD of CDA stemmen zonder de PVV te steunen.quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:20 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nou nee ben ik het niet mee eens.
Ik denk dat men heel graag verantwoordelijkheid zou wensen te nemen maar dat sommige voorstellen niet zo lekker bij Brussel zullen aankomen.
GroenLinks of PvdD. Voor mijn partij de SP. Zolang het maar niet de VVD of PVV is. Op hen stemmen is de neoliberale elite de toestemming geven om nog 4 jaar langer de samenleving te verdelen.quote:
Welke voorstellen dan?quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:20 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nou nee ben ik het niet mee eens.
Ik denk dat men heel graag verantwoordelijkheid zou wensen te nemen maar dat sommige voorstellen niet zo lekker bij Brussel zullen aankomen.
Daar benoem je ook precies het punt. Het is teveel als vrijblijvende praat gebracht, zonder duidelijk de tegenstanders aan te geven. Op dit moment geven linkse partijen aan nooit met de PVV te regeren. Nog belangrijker is het om aan te geven dat ze nooit met de VVD te regeren. Het beleid moet inderdaad in veel groter verband uitgelegd te worden, in plaats van het poldermodel dat men zo graag voorstaat.quote:Op vrijdag 9 december 2016 16:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De derde weg, het afschudden van de ideologische veren, ging uit van de partijtoppen van de grote linkse partijen in tal van landen. Waar moet je dan nog op stemmen?
Je gaat er ook teveel vanuit dat het oordeelsvermogen absoluut is. Mensen zijn niet in staat om te volgen wat er gebeurd in het internationale overlegcircuit, als de media dat niet overbrengen. Veel van het beleid is niet in groter verband geplaatst en uitgelegd, terwijl men toch een duidelijke agenda had. Burgers kregen het voorgeschoteld in de vorm van verkooppraat.
Dat is ook de meest fundamentele kritiek op de politiek. Het was ondemocratisch, vanwege een overmaat aan propaganda en het blokkeren van het publieke debat.
PvdD is geen optie voor mij. Te zweverig en te zwak.quote:Op zaterdag 10 december 2016 04:10 schreef keste010 het volgende:
[..]
GroenLinks of PvdD. Voor mijn partij de SP. Zolang het maar niet de VVD of PVV is. Op hen stemmen is de neoliberale elite de toestemming geven om nog 4 jaar langer de samenleving te verdelen.
Regeringen in Afrika en China enz werken daar niet aan mee. En is het droppen van die lui in een woestijn al dan niet met parachute het vliegtuig uitwerpen dan bijvoorbeeld een optie? Lastig allemaal maar heb jij dan een beter voorstel?quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:50 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Om raddraaiers uit Nederland te zetten.
Op zich gaat het in de politiek om het winnen van stemmen niet om het oplossen van problemen. Dus kun je net zo goed VVD stemmen in plaats van de PVDa.quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:52 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
PvdD is geen optie voor mij. Te zweverig en te zwak.
GL zelfde verhaal.
SP voel ik meer voor maar ze moeten eens af van die Communistische aanhangsels die ze nog hanteren. Een realistische linkse koers zouden duizenden stemmen extra opleveren voor hun.
Ja druk uitoefenen. Nederland is een rijk en machtig land op de handelsbalans.quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:54 schreef Megumi het volgende:
[..]
Regeringen in Afrika en China enz werken daar niet aan mee. En is het droppen van die lui in een woestijn al dan niet met parachute het vliegtuig uitwerpen dan bijvoorbeeld een optie? Lastig allemaal maar heb jij dan een beter voorstel?
Dank je voor de 'heldere" inkijk.quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich gaat het in de politiek om het winnen van stemmen niet om het oplossen van problemen. Dus kun je net zo goed VVD stemmen in plaats van de PVDa.
Nederland is een klein land met een minister president die buigt naar Rusland en de VS.quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:57 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Ja druk uitoefenen. Nederland is een rijk en machtig land op de handelsbalans.
Je gaat mij toch niet vertellen dat bijvoorbeeld de zogenaamde Marokkaanse "asielzoekers" die nu het noorden onveilig maken niet eruit gezet kunnen worden??
Ja. En wat heeft dit met Marokko en de rest te maken?quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:59 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nederland is een klein land met een minister president die buigt naar Rusland en de VS.
De manier waarop politici stemmen winnen is al meer dan 2000 jaar hetzelfde. Beloftes maken aan om zo veel mogelijk mensen om stemmen te winnen waarvan het achteraf als je dan president of consul bent het niet zo belangrijk meer is of dat waar te maken is. Een inkijk die jij nog mist.quote:Op zaterdag 10 december 2016 06:58 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dank je voor de 'heldere" inkijk.
Ok laat maar. Ik heb begrepen dat jij niet eens mag stemmen dus waarom reageer je eigenlijk?quote:Op zaterdag 10 december 2016 07:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
De manier waarop politici stemmen winnen is al meer dan 2000 jaar hetzelfde. Beloftes maken aan om zo veel mogelijk mensen om stemmen te winnen waarvan het achteraf als je dan president of consul bent het niet zo belangrijk meer is of dat waar te maken is. Een inkijk die jij nog mist.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |