abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167165530
De verkiezing van Trump in de VS heeft extreem rechts de wind in de zeilen gegeven. Ook hier op FOK! zie je sterke toename van mensen die komen vertellen aan welke bevolkingsgroepen ze een hekel hebben, vooral moslims. Ze herhalen eindeloos, alles wat in dit straatje past, en zijn niet gevoelig voor enige analyse.

Het is inmiddels duidelijk dat Trump niets gaat doen aan de problemen van de gewone bevolking. Hij stelt een team samen van mede miljardairs. Ze komen uit een conservatieve hoek. Er komt een nieuwe ronde van extreme belasting verlaging, vooral voor bedrijven en de rijken. De ongelijkheid neemt daardoor verder toe. De sociale voorzieningen in de VS worden onbetaalbaar. Het onderwijs wordt geprivatiseerd en krijgt zo een winstoogmerk. Toegang tot goed onderwijs wordt een privilege.

De middelen die de overheid tot zijn beschikking heeft om protest en sociale onrust te onderdrukken zijn nog nooit zo groot geweest. Dat is een erfenis van het anti-terrorisme beleid, die zich uitstrekt tot de hele bevolking en hun burgerrechten heeft verkleint.

Ook in Europa wint de aanhang van extreem rechts terrein. In Nederland blijkt uit de peilingen dat PVV groeit, na een succesvolle hetze tegen moslims. Er is geen snel toenemende immigratie van moslims, afgezien van de mensen die de oorlog in Syrie ontvluchten. Daarom zal een verkiezingszege van extreem rechts niets veranderen aan het vermeende probleem. Het enige gevolg is een binnenlandse verharding tussen bevolkingsgroepen, segregatie ivp integratie.

Conflicten hebben de neiging te escaleren. Zo wordt het een zelf vervullende profetie. Het vergroot het probleem en leidt de aandacht af van andere problemen. Problemen met het milieu en internationale conflicten worden moeilijk op te lossen, als de internationale samenwerking afneemt, en bedrijven en onbekwame politici het heft in handen krijgen. De optelsom daarvan kan gemakkelijk uit de hand lopen. Mensen daarop wijzen, werkt als olie op het vuur. Ze zetten hun policor wapen in en voelen zich bevestigd in hun gelijk. Niemand gaat hun nog duidelijk maken dat ze hun eigen graf aan het graven zijn.

Dit is een waarschuwing.
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 13:48:40 #3
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167166298
Waarschuwen helpt niet denk ik. Je moet komen met een alternatief voor extreemrechts, een verhaal dat mensen het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van een mooi geheel. Het zou me niet verbazen wanneer de sleutel ligt bij een inclusief verhaal over (in ons geval) de Nederlandse identiteit waar geen hele groepen buitenvallen. Identeitspolitiek is sowieso iets dat niet te extreem mag overheersen. Het is fijn wanneer het helpt bij de emancipatie van bepaalde groepen in de samenleving, maar de samenhang van de maatschappij heeft grotere verhalen nodig.

Daarbij mag er wat mij betreft wel weer wat meer aandacht komen voor het idee van burgerschap. Momenteel lijkt het zo te zijn dat burgers macht hebben zonder enige verantwoordelijkheid te dragen. Ze willen er niet op aangesproken worden wanneer ze stemmen op iemand die openlijk xenofobisch is en de publieke ruimte wordt intussen gebruikt als dumpplaats voor de grootst mogelijke verbale bagger (zowel de stijl als inhoudelijk).

[ Bericht 2% gewijzigd door Linus_van_Pelt op 07-12-2016 14:14:58 ]
  Redactie Games woensdag 7 december 2016 @ 14:02:19 #4
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_167166544
quote:
15s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:48 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Waarschuwen helpt niet denk ik. Je moet komen met een alternatief voor extreemrechts, een verhaal dat mensen het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van een mooi geheel. Het zou me niet verbazen wanneer de sleutel ligt bij een inclusief verhaal over (in ons geval) de Nederlandse identiteit waar geen hele groepen buitenvallen. Identeitspolitiek is sowieso iets dat niet te extreem mag overheersen. Het is fijn wanneer het helpt bij de emancipatie van bepaalde groepen in de samenleving, maar de samenhang van de maatschappij heeft grotere verhalen nodig.
Justin Trudeau had dat goed gedaan met zijn verkiezing in Canada, door Canadezen aan te spreken hoe trots ze mogen zijn op hun status als migrantenland. Het gaf de Canadezen iets om trots op te zijn.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_167166690
quote:
15s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:48 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

Daarbij mag er wat mij betreft wel weer wat meer aandacht komen voor het idee van burgerschap. Momenteel lijkt het zo te zijn dat burgers macht hebben zonder enige verantwoordelijkheid te dragen. Ze willen er niet op aangesproken worden wanneer ze stemmen op iemand die openlijk xenofobisch en de publieke ruimte wordt intussen gebruikt als dumpplaats voor de grootst mogelijke verbale bagger (zowel de stijl als inhoudelijk).
F&L / Hoe komen we tot een betere samenleving?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:11:12 #6
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167166694
Sorry als ik in het verkeerde topic gepost heb.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:02 schreef Puddington het volgende:

[..]

Justin Trudeau had dat goed gedaan met zijn verkiezing in Canada, door Canadezen aan te spreken hoe trots ze mogen zijn op hun status als migrantenland. Het gaf de Canadezen iets om trots op te zijn.
Trudeau is inderdaad een mooi voorbeeld. Hij lijkt het ook nog te kunnen waarmaken ook. Dat is helemaal mooi. Ik vraag me wel af of een Trudeau hier ook had kunnen winnen trouwens. Hij is wel een beetje een popster.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:12:29 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167166714
Ik vind het gevaarlijk en te makkelijk om Trump en ook de pvv maar weg te zetten als "extreem rechts".

Is Groenlinks dan extreem links?
pi_167166778
quote:
11s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:12 schreef Twiitch het volgende:
Ik vind het gevaarlijk en te makkelijk om Trump en ook de pvv maar weg te zetten als "extreem rechts".

Is Groenlinks dan extreem links?
Ze noemen zichzelf 'Partij Voor de Vrijheid'. Wat ben je dan? Ben ik dan niet vrij om ze extreem rechts te noemen?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:21:47 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167166878
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ze noemen zichzelf 'Partij Voor de Vrijheid'. Wat ben je dan? Ben ik dan niet vrij om ze extreem rechts te noemen?
Je mag ze noemen wat je wil uiteraard, of het verstandig is dat is een tweede. Zie Hillary met haar 'deplorables'. Het enige wat je naar mijn mening dan doet is de polarisatie versterken.
pi_167166918
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:21 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je mag ze noemen wat je wil uiteraard, of het verstandig is dat is een tweede. Zie Hillary met haar 'deplorables'.
Is dat wat ze bedoelen met policor? Dat je hen positief, begrijpend, invoelend, empathisch moet benaderen?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:25:32 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167166930
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is dat wat ze bedoelen met policor? Dat je hun positief, begrijpend, invoelend, empathisch moet benaderen?
Je bekijkt alles nogal zwart/wit. Volgens mij kun je dan net zo goed op de pvv stemmen.
pi_167166965
quote:
10s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:25 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je bekijkt alles nogal zwart/wit.
Confronterend. Zeker.

Jij bekijkt het zwart / wit. Neem het woordje 'alles'
quote:
Volgens mij kun je net zo goed op de pvv stemmen.
Ik peins er niet over.
The view from nowhere.
  Redactie Games woensdag 7 december 2016 @ 14:40:20 #13
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_167167169
quote:
11s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:11 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Sorry als ik in het verkeerde topic gepost heb.

[..]

Trudeau is inderdaad een mooi voorbeeld. Hij lijkt het ook nog te kunnen waarmaken ook. Dat is helemaal mooi. Ik vraag me wel af of een Trudeau hier ook had kunnen winnen trouwens. Hij is wel een beetje een popster.
Klaver doet dat een beetje, maar hij aapt ze na. Ik denk dat dat dan toch minder effect heeft.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:41:52 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167167199
Enigszins gerelateerd:

quote:
Desperately Searching For A New Strategy

We don’t have answers for these communities. Rural and semi-rural economic development is hard. Those regions have received only negative shocks for decades; the positive shocks have accrued to the urban regions. Of course, Trump doesn’t have any answers either. But he at least pretends to care.

Just pretending to care is important. At a minimum, the electoral map makes it important.

These issues apply to more than rural and semi-rural areas. Trump’s message – that firms need to consider something more than bottom line – resonates in middle and upper-middle class households as well. They know that their grip on their economic life is tenuous, that they are the future “low-skilled” workers. And they know they will be thrown under the bus for the greater good just like “low-skilled” workers before them.

The dry statistics on trade aren’t working to counter Trump. They make for good policy at one level and terrible policy (and politics) at another. The aggregate gains are irrelevant to someone suffering a personal loss. Critics need to find an effective response to Trump. I don’t think we have it yet. And here is the hardest part: My sense is that Democrats will respond by offering a bigger safety net. But people don’t want a welfare check. They want a job. And this is what Trump, wrongly or rightly, offers.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 7 december 2016 @ 14:49:32 #15
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167167339
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:40 schreef Puddington het volgende:

[..]

Klaver doet dat een beetje, maar hij aapt ze na. Ik denk dat dat dan toch minder effect heeft.
Klopt, dat verwacht ik ook. Al wil ik niet uitsluiten dat Trudeau ook een beetje Obama nadeed, en dus ook niet super origineel was. Het zou ook wel te maken hebben met charisma waarschijnlijk. Klaver is geen zwart gat qua charisma, maar hij is ook geen Obama of Trudeau.

Over charisma gesproken, ik vind het best wel apart dat geen van de hedendaagse kopstukken van extreem-rechts (of hoe je de stroming ook maar wil noemen) erg charismatisch is. Misschien zijn ze dat wel in persoon...
  woensdag 7 december 2016 @ 14:55:27 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167167435
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:40 schreef Puddington het volgende:

[..]

Klaver kijkt alles af van Obama en Trudeau, het is bijna zielig maar gezien de peilingen werkt het wel. Ik vind dat hij tot nu toe bar weinig inhoud heeft getoond maar goed, sommige mensen hebben vroeger PvdA gestemd door het kontje van Wouter Bos. :')
  woensdag 7 december 2016 @ 14:59:09 #17
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_167167495
Dat krijg je van 30 jaar wegkijken.
pi_167167524
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:41 schreef Perrin het volgende:
Enigszins gerelateerd:

[..]

Trickle down economics.

Er is geen kapitalistische oplossing voor de huidige problemen. Concurrerende bedrijven lossen de maatschappelijke problemen niet, als er een overschot is aan arbeid en een grens aan de groei.

Kapitalisme werkt het best als het gaat om simpele productie, als je al weet hoe, en je hoeft alleen maar aan te pakken. Zo wordt het model ook altijd uitgelegd. Juist dat werk is er steeds minder.
The view from nowhere.
  Redactie Games woensdag 7 december 2016 @ 15:03:52 #19
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_167167588
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:55 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Klaver kijkt alles af van Obama en Trudeau, het is bijna zielig maar gezien de peilingen werkt het wel. Ik vind dat hij tot nu toe bar weinig inhoud heeft getoond maar goed, sommige mensen hebben vroeger PvdA gestemd door het kontje van Wouter Bos. :')
Tsja, met Wilders die loopt te loeien maar die wel aan kop gaat in de peilingen bewijst het maar weer eens dat je geen inhoud hoeft te hebben om zetels te winnen :') Dan vind ik Klaver eigenlijk nog meevallen.
pi_167167647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:15 schreef deelnemer het volgende:
Nee, dat ben je niet, dat is een heel smerig trucje.
"extreem" bij een partij of beweging impliceert dat ze desnoods bereid zijn om geweld te gebruiken om hun doel te bereiken.
Dat staat bij de PVV nergens in hun programma.

Veel uitspraken van Janmaat in de jaren 80 en 90 waar hij om verguisd werd, zijn nu gemeengoed bij politici van andere partijen, ook bij die van de PvdA bijvoorbeeld.
Die worden ook langzaam wakker, ook al duurde dat bij hun wat langer.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:02 schreef Puddington het volgende:
40% van de Canadezen die op hem hebben gestemd dan.
De rest stemde op een ander ;)
Zijn ze er ook zo trots op dat hun belastinggeld gebruikt wordt voor die emigranten ?

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 07-12-2016 15:16:31 ]
pi_167167747
tja dat krijg je als er maar een daadwerkelijke problemen aankaart terwijl de rest zijn kop in het zand steekt.

Mensen zijn moslims zat en terecht met de ellende die ze overal met zich meebrengen
pi_167167763
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:07 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee, dat ben je niet, dat is een heel smerig trucje.
"extreem" bij een partij of beweging impliceert dat ze desnoods bereid zijn om geweld te gebruiken om hun doel te bereiken.
Dat staat bij de PVV nergens in hun programma.
Nee, extreem betekent niet geweld gebruiken om hun doel te bereiken, maar extreme standpunten.
The view from nowhere.
pi_167167794
bron ?

En wie bepaalt dat die standpunten extreem zijn ?, diegene die van de zijlijn heel hard roept dat ze extreemrechts zijn ?

De extreme standpunten van vandaag zijn het kabinetsbeleid van morgen, dus daar heb je ook niet zoveel aan.

[ Bericht 17% gewijzigd door bluemoon23 op 07-12-2016 15:23:32 ]
  woensdag 7 december 2016 @ 15:19:14 #24
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_167167810
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, extreem betekent niet geweld gebruiken om hun doel te bereiken, maar extreme standpunten.
Extreme idioten vereisen extreme maatregelen.
pi_167167888
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:18 schreef bluemoon23 het volgende:
bron ?

En wie bepaalt dat die standpunten extreem zijn ?, diegene die van de zijlijn heel hard roept dat ze extreemrechts zijn ?
Het is extreem als je naar een bevolkingsgroep kijkt, en alleen de meest extreme elementen en kanten wilt zien. Als je dat doet tav van de mensheid als geheel, dan blijkt de hele mensheid ook gek.
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 15:26:07 #26
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_167167954
Hier een aardige analyse van de problemen die mensen uiteindelijk in de armen drijven van wat deelnemer extreem rechts noemt.

quote:
Hij was de laatste tijd vaak in het nieuws: de Boze Witte Man (BWM). Een illuster persoon die op meerdere continenten schijnt te vertoeven, en waarvan politici en journalisten blijkbaar heel graag willen weten wat hij nou precies wil.
De BWM is niet te verwarren met de eveneens veelvuldig in het nieuws zijnde Verwarde Man (VM). Hoewel die laatste in sommige gevallen óók een BWM is, het is dus allemaal enigszins verwarrend voor nieuwsvolgend Nederland. De BWM is dan ook nog vaak een vrouw, en als klap op de vuurpijl uit hij zijn boosheid in de meeste gevallen ook nog eens helemaal niet op een boze manier. Het gillen, schreeuwen en stampvoeten laat de BWM (m/v) graag aan lieden uit het linkse spectrum over.
De BWM heeft volgens de bekende media en politici nogal wat op zijn kerfstok. Zo zorgde hij voor de Brexit, de verkiezing van Trump in de VS en de onstuitbare opmars van mensen als Geert Wilders, Marine le Pen en Frauke Petry in de peilingen. Reden genoeg dus om te willen weten wat hem nu toch allemaal drijft. Want we hebben het toch goed met z’n allen? Wat maakt die BWM nou zo boos?
Politici van alle kanten proberen om te achterhalen wat de BWM drijft. Om daar vervolgens antwoorden op te formuleren in hun verkiezingsprogramma’s, zodat ze op de stem van die BWM kunnen rekenen. Tijd dus om die politici eens een beetje op weg te helpen, en inzicht te geven in wat die BWM nu écht drijft.
Eigenlijk is dat allemaal niet zo heel erg ingewikkeld. De BWM ziet gewoon hoe politici en hun handlangers de boel totaal in het honderd hebben laten lopen, en het dankzij hun prima salarissen en arbeidsvoorwaarden vanuit hun ivoren torentjes in de witte randgemeenten niet eens meer zien hoe slecht het gaat.
De BWM ziet dat de Europese eenwording uitdraait op een drama, stemde daarom tegen de Europese grondwet toen hem de kans werd geboden, en werd daarna een oor aangenaaid doordat politici die grondwet als ‘verdrag van Lissabon’ toch invoerden. De BWM vroeg niet om de introductie van de Euro als vervanging van de gulden, maar kreeg hem toch. Hij weet wat 2,20371 betekent, en gebruikt dat getal nog wel eens. Om zich dan wezenloos te schrikken van wat een litertje benzine, een pakje shag of een biertje in de kroeg tegenwoordig kost.
Hij weet dat hij met een snip (dat was honderd gulden) een kar vol boodschappen kon halen bij de Albert Heijn, terwijl hij nu met 40 Euro een lullig mandje bij de Aldi kan vullen.
Hij heeft altijd netjes gespaard voor zijn pensioen, en krijgt nu te horen dat die centen helaas verdwenen zijn, en dat hij moet inleveren. Van zijn eigen spaargeld! En uiteraard nog even wat jaartjes extra moet doorwerken in een baan die hij hoogstwaarschijnlijk niet meer heeft, want die geweldige economie heeft nogal wat mensen buiten het arbeidsproces geplaatst. En helaas, al die goedbedoelde regeltjes om hem te ‘beschermen’ zorgen er voor dat geen werkgever hem nog een vast contract durft aan te bieden. En nu wordt hem de mogelijkheid om dan maar als ZZP-er aan de slag te gaan ook nog ontnomen.
De BWM ging vroeger gezellig de stad in om te winkelen. Dat doet hij niet meer, omdat hij het niet meer kan betalen, of omdat de aanblik van al die lege winkelpanden hem pijn doet. Of omdat hij het parkeergeld van vijf euro per uur nog steeds omrekent. 2,20371, weet u nog? En bovendien is die stad helemaal zo gezellig niet meer. Er wordt naar zijn vrouw en dochters gesist, ze worden hoer genoemd, en als je niet uitkijkt wordt je zo voor de sokken gereden door een aso op een scooter.
In zijn woonwijk heeft de BWM het ook zien gebeuren. Die eerste gastarbeiders, och, die probeerden er nog wat van te maken. De Spanjaarden, de Grieken, de Italianen, de Indo’s, de Vietnameze bootvluchtelingen, de Chinezen, de Surinamers. Hij heeft ze zien komen en gaan. En had er geen moeite mee. Ze integreerden, openden een restaurant, scoorden in het Nederlands elftal en je had er geen last van. De BWM begon zelfs de knoflook wel te waarderen.
Maar toen kwamen de Islamieten. En daar was wat anders mee aan de hand. Die bouwden een moskee, de katholieke buurtschool moest opeens een islamitische school worden, ze openden belwinkeltjes, waren tot laat op straat, en hun kinderen zorgden voor enorm veel overlast. Die de BWM iedere week bij opsporing verzocht van kwaad tot erger ziet gaan.
En dan natuurlijk de huizenmarkt. Juichend werd ieder jaar door een makelaar in een iets te glimmend pak met iets te foute schoenen verteld dat de huizenprijzen zo lekker stegen. En dat was goed, volgens het foute pak. Terwijl de BWM er hier en daar zeker van profiteerde wist hij ook wel dat woonruimte toch echt een eerste levensbehoefte is. En een prijsstijging van een eerste levensbehoefte is natuurlijk helemaal geen goed nieuws. Ook niet als je het verkoopt met een glad verhaal.
De BWM hoorde als sinds de wederopbouw over woningnood. En hij ziet dat die nood er nog steeds is. Zestig jaar lang roepen dat er nood is en nog steeds geen oplossing, ondanks Purmerend, Almere en Lelystad, en al die lelijke Vinex-wijken. Terwijl overal de ghettovorming erger wordt en er complete wijken te boek staan als no-go area. De BWM heeft daar zo zijn mening over, en ziet dat zijn kinderen tien jaar op een wachtlijst moeten staan voor een huurwoning die de asielzoeker na een paar weken wachten met voorrang krijgt.
Hij ziet dat er een baantje voor een vertrouweling van Mark Rutte wordt gemaakt in de vorm van een minister voor wonen, en ziet ook dat er talloze bouwvakkers met een Schultenbrau in de hand werkloos thuis zitten. En hij snapt dat dat niet klopt, ook al profiteert hij zelf natuurlijk ook van zo’n goedkope klussende Pool of Slowaak, de echte Nederlandse vakman kan de BWM zelf ook niet betalen. Want ja, belastingen. Het is leuk om goed te verdienen, maar de enige die er echt lol van hebben zijn de belastingambtenaren. Die pakken meer dan de helft. Om zichzelf daar rijkelijk voor te belonen door middel van een gouden vertrekregeling.
De BWM maakt zich ook zorgen over zijn kinderen. Hij ziet dat het onderwijs ieder jaar een stukje achteruit gaat. Hij weet nog hoe het op de HBS was, de voorganger van de huidige HAVO. Hij heeft talloze onderwijsvernieuwers zien komen en gaan, en schrikt van het erbarmelijke niveau op de huidige scholengemeenschappen. Om meer hoger opgeleidden te krijgen werd niet het onderwijs verbeterd maar werden de normen verlaagd.
En de oude LTS en huishoudschool, hij mist ze. En ziet dat de arbeidsmarkt ze ook mist, want die stukadoor die Nederlands spreekt is niet te vinden. Een hulp in de huishouding? Vergeet het maar. Onbetaalbaar, onvindbaar, onbetrouwbaar of onverstaanbaar.
De BWM ziet dat het helemaal verkeerd gaat. Hij vind het niet erg dat er mensen uit het buitenland hierheen komen, hij vind het wel erg dat zijn geld daarvoor gebruikt wordt. Laat ze maar komen, maar dan ook helemaal zelf de broek ophouden. Zoals zijn vader dat na de oorlog ook moest.
Hij ziet dat iedere regering maar weer voor Sinterklaas speelt in de hele wereld. Van zijn geld. Hij ziet dat er continu gepraat wordt over bezuinigingen, maar hij ziet ook dat er anno 2016 door de regering 253 miljard Euro wordt uitgegeven, ruim 2,20371 keer zo veel als de 239 miljard gulden in 2000. De BWM snapt dat zoiets niet goed kan gaan. Zo lang hij leeft geeft de overheid meer uit dan dat er binnenkomt. En de begroting stijgt alleen maar. De BWM snapt dat zoiets niet oneindig door kan gaan. En wil dus dat er eindelijk eens gestopt wordt met alle onzin waaraan al dat geld wordt uitgegeven. Want de BWM snapt dat al die uitgaven aan Griekse reddingen, dure banken en experimentele toneelvoorstellingen allemaal uit zijn portemonnee komen. Een portemonnee die steeds dunner wordt.

En de BWM laat zich niet meer voor de gek houden door de propaganda. Hij heeft zure regen zien komen en gaan, zag gaten in de ozonlaag verdwijnen, zag al talloze doemscenario’s, hij hoorde de alarmbellen al net iets te vaak afgaan. De BWM gelooft er niet meer in. Hij snapt dat een lullig klein landje als het onze totaal geen enkele invloed heeft op het wereldklimaat, en snapt dus niet dat de politiek daar dan toch tientallen miljarden tegenaan gooit. Om van die lelijke windmolens te bouwen, waarvan de BWM precies weet dat die dingen niets toevoegen.
Hij is niet meer gek te maken met angstverhalen, maar ziet dat van overheidswege de angstscenario’s op school verplicht worden onderwezen aan kinderen die nog geen rekentoets foutloos kunnen maken. Laat staan een zin schrijven zonder SMS-taal erin verwerkt.
De BWM ziet ook dat er in de jaren zeventig gewoon overal moeders thuis waren om voor hun kinderen te zorgen. En dat dat gewoon financieel kon. Eénverdieners, je moet ze tegenwoordig met een lampje zoeken. Die veel te dure woningen, het dure levensonderhoud, de hoge belastingen, ze zorgen ervoor dat een gezin wel twee inkomens nodig heeft. Waarna de BWM weer de belastingambtenaar op de stoep krijgt voor de zoveelste extra bijdrage om de kinderopvang betaalbaar te houden. En de BWM betaalt wel weer, maar hij denkt: ‘had dan gewoon extra woningen gebouwd en de belastingen niet zo verhoogd, dan was het allemaal niet nodig geweest.’ En de BWM heeft natuurlijk gelijk. Maar het is een gelijk dat hij nooit zal krijgen.
Want de BWM moet gepaaid worden, denken de politici. Met meer bestuurlijke vernieuwing. Met meer cadeautjes. Met nog meer overheid die alles dit keer echt wel goed zal regelen. Zo beloven ze. En er zal echt geen cent meer naar Griekenland gaan. En hij krijgt duizend Euro!
De BWM hoort het gelaten aan. Hij trapt er niet meer in. Hij wil gewoon weer een land dat niet doet aan linkse of rechtse hobby’s. Hij wil een land waar hij ook ’s avonds veilig over straat kan, waar de accijnzen niet standaard ieder jaar worden verhoogd, waar één publieke zender gewoon objectief nieuws brengt, en waar hij niet verplicht wordt om 560.000 euro bij te dragen aan één of andere schreeuwlelijk van de radio.
Als hij dobber-, honger-, of AIDSnegertjes wil helpen dan weet hij het gironummer echt wel te vinden, hij heeft geen regering nodig om dat voor hem te doen. Als hij zelfstandig wil werken dan wil hij dat gewoon kunnen doen. Hij kan prima zelf bepalen wat er in zijn ziektekostenverzekering al dan niet gedekt moet worden. En stop toch eindelijk eens met dat zinloze betuttelen op elk vlak. Heeft dat rookverbod in de kroeg de boel nou echt zo veel leefbaarder gemaakt? Nee toch?
Dat is eigenlijk wat de BWM wil. Het klinkt allemaal zo eenvoudig. En het heeft maar één ding nodig: een politicus die stopt met beloven, en gewoon de snoeischaar zet in al het gratis geld. Een politicus die alle adviescommissies een welverdiende schop onder de kont geeft, die alle lobbyclubs de deur wijst, die het slap geouwehoer benoemt voor wat het is: slap geouwehoer.
Veel meer wil de BWM niet. Alleen hij weet ook nu wel weer dat hij het niet zal krijgen. Want dat is een ding wat zeker is: alle logica is verdwenen uit de politiek. Het gaat over inkomstenplaatjes, tienden van procenten meer of minder, maar de echte problemen staan als een kudde olifanten in de tweede kamer, en geen politicus die er ook maar iets over durft te zeggen.
De BWM wil niet zo veel regels, maar de regels die er zijn moeten dan ook gehandhaafd worden. De BWM wil het boerenverstand terug. Het bijhouden van een huishoudboekje, het stoppen met het belerende vingertje, het beëindigen van al die rare oorlogsmissies in landen waar de mensen zelf helemaal geen vrede lijken te willen, dat wil de BWM. Een agent die gezien wordt als een vriend, in plaats van een angstaanjagende bonnenjager met een quotum. Een openbaar ministerie dat boeven vangt in plaats van rare processen voert tegen politici. Fatsoenlijke straffen, illegalen die ook daadwerkelijk als illegaal het land worden uitgezet. Allemaal logische dingen. Wie biedt hem die logica? De eerste die dat geloofwaardig doet heeft de BWM achter zich staan.

Bron: vrijspreker.nl
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 7 december 2016 @ 15:32:38 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167168076
Wordt een beetje een linkdumpdraadje zo, maar er is dan ook de laatste weken een stormvloed aan analyses voor deze problematiek..

quote:
Hadden we de PVV'ers maar niet weggelachen

Deze aannames zijn met name sinds de jaren ’90 dogmatisch liberaal. We zijn doorgeslagen in een denkwijze die alles beredeneert in termen van rendement, marktwerking, individualisme, en recht. In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, of iets moreel of anderszins wenselijk is en hoe we ons als samenleving tot elkaar willen verhouden.

We zijn vergeten dat ook dit keuzes zijn, gebaseerd op aannames van wat wenselijk is, en dat we hierover dus kunnen verschillen van inzicht. Om samen te kunnen leven moeten we verschillen in zienswijzen erkennen en respecteren. Dat betekent niet dat je je eigen visie op moet geven of altijd maar compromissen moet sluiten. Je kunt het ook grondig met elkaar oneens zijn, en elkaar toch nog steeds serieus nemen. We moeten het samen rooien, hoe pijnlijk en moeilijk dat vaak ook is. Want het alternatief is geen samenleving hebben, de kloof, het onbegrip, die we steeds duidelijker voelen, in Nederland, in Europa
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_167168197
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:32 schreef Perrin het volgende:
We zijn doorgeslagen in een denkwijze die alles beredeneert in termen van rendement, marktwerking, individualisme, en recht. In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, of iets moreel of anderszins wenselijk is en hoe we ons als samenleving tot elkaar willen verhouden.
We hebben de sociaal democratie afgebroken. Dat was gericht tegen links. En we zijn nog steeds tegen links. De keuze die ons wordt voorgehouden is tussen economisch en extreem rechts. Waarom is de PVV daarvoor de oplossing? Waarom keren we niet terug naar de sociaal democratie?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 15:40:27 #29
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167168209
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:32 schreef Perrin het volgende:
Wordt een beetje een linkdumpdraadje zo, maar er is dan ook de laatste weken een stormvloed aan analyses voor deze problematiek..

[..]

Weglachen is nooit een goede oplossing wanneer mensen echt bang zijn. Het is echter wel de vraag of het accepteren en normaliseren van het gemiddelde PVV-gedachtegoed een goed idee is. Daarbij heeft Wilders de neiging om de rechtstaat de ondermijnen, iets dat buitengewoon gevaarlijk kan zijn. Mensen mogen wat mij betreft best gewezen worden op onfrisse standpunten en ideeën, zelfs als het een relatief grote groep is.

quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
Hier een aardige analyse van de problemen die mensen uiteindelijk in de armen drijven van wat deelnemer extreem rechts noemt.

[..]

Wat een treurig stukje, zowel qua argumentatie als de strekking van het verhaal.En wat is dit nu weer voor een taalgebruik?

quote:
dobber-, honger-, of AIDSnegertjes
:{
pi_167168246
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Bull shit, extreem rechts (of extreem links) betekent naast extreme standpunten ook de overtuiging dat geweld niet geschuwd hoeft te worden om het doel te bereiken. Wilders is dan ook geen extreem rechts, hij heeft altijd geweld afgezworen ipv verheerlijkt wat extreem rechts juist doet.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_167168328
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:23 schreef deelnemer het volgende:
Het is extreem als je naar een bevolkingsgroep kijkt, en alleen de meest extreme elementen en kanten wilt zien. Als je dat doet tav van de mensheid als geheel, dan blijkt de hele mensheid ook gek.
Je hebt over minder minder Marokkanen ?, daar minder van willen is niet extreem, dat is simpelweg kijken naar statistieken van misdaad, gebruik van uitkeringen, radicalisering etc.

En Wilders heeft het nergens over "extreme" maatregelen om minder te krijgen.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:39 schreef deelnemer het volgende:
We hebben de sociaal democratie afgebroken.
Afgebroken ?
Volgens mij is hij nog wel levend hoor.
pi_167168398
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:40 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

Wat een treurig stukje, zowel qua argumentatie als de strekking van het verhaal.En wat is dit nu weer voor een taalgebruik?
Ondanks het taalgebruik staat er wel precies wat leeft onder een boel mensen. Zo'n raar stuk vind ik het helemaal niet.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_167168437
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:47 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Je hebt over minder minder Marokkanen ?, daar minder van willen is niet extreem, dat is simpelweg kijken naar statistieken van misdaad, gebruik van uitkeringen, radicalisering etc.

En Wilders heeft het nergens over "extreme" maatregelen om minder te krijgen.
Wilders praat over alleen over de meest extreme kanten van de Islam en doet alsof dat representatief is.

quote:
[..]

Afgebroken ?
Volgens mij is hij nog wel levend hoor.
Het neo-liberale beleid was een verschuiving van overheid naar markt, van burgers naar marktspelers, van gemeenschappelijke ruimte en middelen naar private. In de retoriek stond het individu centraal, niet de samenleving; eigenbelang en niet het algemeen belang

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 07-12-2016 16:18:49 ]
The view from nowhere.
pi_167168464
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:55 schreef deelnemer het volgende:
Wilders praat over alleen over de meest extreme kanten van de Islam.
Tja, de gematigde kant van de islam doet ook niet echt zijn best om zich van hun goede kant te laten zien he ?
pi_167168520
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:57 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Tja, de gematigde kant van de islam doet ook niet echt zijn best om zich van hun goede kant te laten zien he ?
Niets laat zich zien, wat door de media niet wordt belicht.
The view from nowhere.
pi_167168617
Belangrijk is om je te beseffen en te accepteren dat het onmogelijk is de opkomst van bepaalde stromingen te voorkomen. Er zal nou eenmaal altijd ontevredenheid ontstaan en daarbij een behoefte om het eens over een andere boeg te gooien. Dit is iets waar de progressieve sociaaldemocratische partijen in tijden voordeel van hebben geplukt, maar waar ze in andere tijden de nadelen van plukken.

Nu is er bij populistisch recht logischerwijs de schrik dat dit door zou kunnen slaan in mensenrechtenschendingen die we in het verleden ook zagen. Natuurlijk is het belangrijk om daar waakzaam voor te blijven en indien nodig ons te verzetten tegen gemaakte beslissingen. Dat is iets dat we van onderaf kunnen doen.

Tegelijkertijd kun je je zelf inzetten voor waarden die je belangrijk vind in de samenleving. Er zijn verscheidene manieren om een steentje bij te dragen voor de mensen die het meest te lijden hebben van populistisch rechts beleid en met een positieve instelling en open houding jegens de rest van de samenleving - terwijl je doorbijt tot populistisch rechts is uitgespeeld - bereik je meer dan door je heel de tijd op te vreten over elke populistish rechse persoon/partij die waar dan ook aan de macht komt.
  woensdag 7 december 2016 @ 16:11:13 #37
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167168676
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ondanks het taalgebruik staat er wel precies wat leeft onder een boel mensen. Zo'n raar stuk vind ik het helemaal niet.
Als het idee van het stuk was om inzicht te geven in hoe sommige mensen denken, dan is het inderdaad wel interessant. De crux is alleen wel dat 'wat er leeft' niet altijd ook gestoeld is op de waarheid. Het idee dat het rookverbod niet heeft geleidt tot een verbeterde leefbaarheid bijvoorbeeld.
pi_167168746
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:55 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wilders praat over alleen over de meest extreme kanten van de Islam en doet alsof dat representatief is.

[..]

Het neo-liberale beleid was een verschuiving van overheid naar markt, van burgers naar marktspelers, van gemeenschappelijke ruimte en middelen naar private. In retoriek stond het individu centraal, niet de samenleving; eigenbelang en niet het algemeen belang
Zie ook dit

https://mobile.twitter.com/ewaldeng/status/805667041004896256
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_167168792
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:07 schreef AnanYaw het volgende:
Belangrijk is om je te beseffen en te accepteren dat het onmogelijk is de opkomst van bepaalde stromingen te voorkomen. Er zal nou eenmaal altijd ontevredenheid ontstaan en daarbij een behoefte om het eens over een andere boeg te gooien. Dit is iets waar de progressieve sociaaldemocratische partijen in tijden voordeel van hebben geplukt, maar waar ze in andere tijden de nadelen van plukken.

Nu is er bij populistisch recht logischerwijs de schrik dat dit door zou kunnen slaan in mensenrechtenschendingen die we in het verleden ook zagen. Natuurlijk is het belangrijk om daar waakzaam voor te blijven en indien nodig ons te verzetten tegen gemaakte beslissingen. Dat is iets dat we van onderaf kunnen doen.

Tegelijkertijd kun je je zelf inzetten voor waarden die je belangrijk vind in de samenleving. Er zijn verscheidene manieren om een steentje bij te dragen voor de mensen die het meest te lijden hebben van populistisch rechts beleid en met een positieve instelling en open houding jegens de rest van de samenleving - terwijl je doorbijt tot populistisch rechts is uitgespeeld - bereik je meer dan door je heel de tijd op te vreten over elke populistish rechse persoon/partij die waar dan ook aan de macht komt.
Dat is in Joegoslavie prima gelukt.
In Oekraine ook.
Welk percentage heeft in Nederland de Duitse bezetting overleeft?

Je begint met een onvermijdelijke loop van ontwikkelingen, en dan met een individueel eigen verantwoordelijkheidsverhaal daarbinnen. Dat is een tegenspraak.
The view from nowhere.
pi_167169001
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:11 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Als het idee van het stuk was om inzicht te geven in hoe sommige mensen denken, dan is het inderdaad wel interessant. De crux is alleen wel dat 'wat er leeft' niet altijd ook gestoeld is op de waarheid. Het idee dat het rookverbod niet heeft geleidt tot een verbeterde leefbaarheid bijvoorbeeld.
gevoel hoeft niet altijd onderbouwd te zijn door cijfers en feiten. Jij vind de leefbaarheid in de kroeg misschien beter sinds het rookverbod. Persoonlijk vind ik de gezelligheid er niet op vooruitgegaan is. Het is vaker, vooral in de zomer, buiten een stuk gezelliger als binnen.
pi_167169081
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is in Joegoslavie prima gelukt.
In Oekraine ook.
Welk percentage heeft in Nederland de Duitse bezetting overleeft?

Je begint met een onvermijdelijke loop van ontwikkelingen, en dan met een individueel eigen verantwoordelijkheidsverhaal daarbinnen. Dat is een tegenspraak.
Dat is dus niet in tegenspraak. Het is niet te vermijden dat populistisch recht opkomt, hoe je ermee omgaat is aan jezelf. Jouw voorbeeld bewijst dat juist.
pi_167169119
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:07 schreef AnanYaw het volgende:

En dat geldt echt niet alleen voor populistisch rechts, extreem links heeft nog altijd de grootste massamoordenaar onder de gelederen (Stalin) daar moeten we net zo goed waakzaam voor zijn.
pi_167169163
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:31 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Dat is dus niet in tegenspraak. Het is niet te vermijden dat populistisch recht opkomt, hoe je ermee omgaat is aan jezelf. Jouw voorbeeld bewijst dat juist.
Het is te vermijden dat een ontwikkeling plaatsvindt door er tegenin te gaan. Als dat niet kan, dan kun je niets. Een ontwikkeling bestaat ook uit een samenspel van interacties. De ontwikkeling is niet anders dan hoe mensen ergens mee omgaan.

Populistisch rechts is geen natuurkracht, maar bestaat ook gewoon uit mensen. Daar moet je nu al mee in discussie gaan.
The view from nowhere.
pi_167169204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:11 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

[..]

Het stuk bewijst dat wat er leeft nogal te lijden heeft aan beperkt inzicht. Grappig genoeg wilde de schrijver dat juist ontkrachten.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:32 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En dat geldt echt niet alleen voor populistisch rechts, extreem links heeft nog altijd de grootste massamoordenaar onder de gelederen (Stalin) daar moeten we net zo goed waakzaam voor zijn.
Stalin is niet de grootste massamoordenaar aangezien de cijfers waarmee geschermd wordt doden door hongersnoden meetellen en dat is geen moord.

Maar inderdaad links kan ook gruwelijke daden op haar geweten hebben. Al is het momenteel populistisch rechts wat opkomt.
pi_167169380
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:35 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is te vermijden dat een ontwikkeling plaatsvindt door er tegenin te gaan. Als dat niet kan, dan kun je niets. Een ontwikkeling bestaat ook uit een samenspel van interacties. De ontwikkeling is niet anders dan hoe mensen ergens mee omgaan.
Natuurlijk kun je invloed uitoefenen door je gedrag. Dat juich ik dan ook volledig toe. Wat ik je duidelijk probeer te maken is dat het onmogelijk is om te voorkomen dat populisten de politieke macht krijgen. Dat gaat hoe dan ook gebeuren.

Je kunt wel je best doen om te zorgen dat we daar zo sterk mogelijk doorheen komen en de schade zoveel mogelijk te beperken. En ik ben er van overtuigd dat de manier waarop velen er op het moment tegenin gaan vrij ineffectief is. Omdat ze juist meer bieden voor de populist om tegen te schoppen.
pi_167169808
quote:
1s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:44 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je invloed uitoefenen door je gedrag. Dat juich ik dan ook volledig toe. Wat ik je duidelijk probeer te maken is dat het onmogelijk is om te voorkomen dat populisten de politieke macht krijgen. Dat gaat hoe dan ook gebeuren.

Je kunt wel je best doen om te zorgen dat we daar zo sterk mogelijk doorheen komen en de schade zoveel mogelijk te beperken. En ik ben er van overtuigd dat de manier waarop velen er op het moment tegenin gaat vrij ineffectief is. Omdat ze juist meer bieden voor de populist om tegen te schoppen.
Nee, want ik ben ook niet tegen hen. Daarom waarschuw ik ze ook. Je kunt proberen om proefondervindelijk tot andere inzichten te komen, maar dan is het te laat. Als er een moment is voor een discussie, dan is het nu.

Zij willen uitleggen dat er veel onwenselijke dingen gebeuren, die te maken hebben met de Islam. Ze geloven dat de rest dit niet weet. Zo blijven ze maar herhalen. Ik hou ook niet van aanslagen en geweld. Ik kan mij prima vinden in liberale en humane waarden, en wil ook dat deze leidend zijn in onze samenleving. Maar ik vind dat extreem rechts zelf ook niet uitblinkt in deze waarden. Dat ze vernietigen wat ze zogezegd willen beschermen.

Wat ze onvoldoende inzien is
- dat hun angst hun inzicht in de weg staat.
- dat zij meer oog hebben voor wat hen bedreigd, dan oog voor de bedreigingen die moslims ervaren. Dat kan niet kloppen.
- hoe escalerend agressie is.

Zij mogen zich niet volledig verschuilen achter dat policor verhaal. Dan maken ze zichzelf onaantastbaar en de ander monddood.
The view from nowhere.
pi_167170674
Extreem rechts komt helemaal niet op _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_167170904
De analyse klopt ook niet helemaal wmb. TS gaat uit van óf dit, óf dat. Het is wmb én dit, én dat.
I´m back.
pi_167171020
quote:
99s.gif Op woensdag 7 december 2016 17:50 schreef bijdehand het volgende:
Extreem rechts komt helemaal niet op _O-
Het is sws een vraag of je populisten 1 op 1 onder extreemrechts of fascisme kunt scharen of niet... Mbt de term fascisme ga je die populisten uiteraard vergelijken met historische vormen van fascisme en dan met name het nazisme en dan vind ik de vergelijking uitermate zwak. Daar blijf ik gewoon bij, ook al gaat men mij met een afrekening bedreigen.
I´m back.
  woensdag 7 december 2016 @ 18:10:31 #50
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_167171068
Trump extreemrechts noemen :') Dan heb je het niet helemaal begrepen.
Fade to Black
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')