abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167165530
De verkiezing van Trump in de VS heeft extreem rechts de wind in de zeilen gegeven. Ook hier op FOK! zie je sterke toename van mensen die komen vertellen aan welke bevolkingsgroepen ze een hekel hebben, vooral moslims. Ze herhalen eindeloos, alles wat in dit straatje past, en zijn niet gevoelig voor enige analyse.

Het is inmiddels duidelijk dat Trump niets gaat doen aan de problemen van de gewone bevolking. Hij stelt een team samen van mede miljardairs. Ze komen uit een conservatieve hoek. Er komt een nieuwe ronde van extreme belasting verlaging, vooral voor bedrijven en de rijken. De ongelijkheid neemt daardoor verder toe. De sociale voorzieningen in de VS worden onbetaalbaar. Het onderwijs wordt geprivatiseerd en krijgt zo een winstoogmerk. Toegang tot goed onderwijs wordt een privilege.

De middelen die de overheid tot zijn beschikking heeft om protest en sociale onrust te onderdrukken zijn nog nooit zo groot geweest. Dat is een erfenis van het anti-terrorisme beleid, die zich uitstrekt tot de hele bevolking en hun burgerrechten heeft verkleint.

Ook in Europa wint de aanhang van extreem rechts terrein. In Nederland blijkt uit de peilingen dat PVV groeit, na een succesvolle hetze tegen moslims. Er is geen snel toenemende immigratie van moslims, afgezien van de mensen die de oorlog in Syrie ontvluchten. Daarom zal een verkiezingszege van extreem rechts niets veranderen aan het vermeende probleem. Het enige gevolg is een binnenlandse verharding tussen bevolkingsgroepen, segregatie ivp integratie.

Conflicten hebben de neiging te escaleren. Zo wordt het een zelf vervullende profetie. Het vergroot het probleem en leidt de aandacht af van andere problemen. Problemen met het milieu en internationale conflicten worden moeilijk op te lossen, als de internationale samenwerking afneemt, en bedrijven en onbekwame politici het heft in handen krijgen. De optelsom daarvan kan gemakkelijk uit de hand lopen. Mensen daarop wijzen, werkt als olie op het vuur. Ze zetten hun policor wapen in en voelen zich bevestigd in hun gelijk. Niemand gaat hun nog duidelijk maken dat ze hun eigen graf aan het graven zijn.

Dit is een waarschuwing.
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 13:48:40 #3
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167166298
Waarschuwen helpt niet denk ik. Je moet komen met een alternatief voor extreemrechts, een verhaal dat mensen het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van een mooi geheel. Het zou me niet verbazen wanneer de sleutel ligt bij een inclusief verhaal over (in ons geval) de Nederlandse identiteit waar geen hele groepen buitenvallen. Identeitspolitiek is sowieso iets dat niet te extreem mag overheersen. Het is fijn wanneer het helpt bij de emancipatie van bepaalde groepen in de samenleving, maar de samenhang van de maatschappij heeft grotere verhalen nodig.

Daarbij mag er wat mij betreft wel weer wat meer aandacht komen voor het idee van burgerschap. Momenteel lijkt het zo te zijn dat burgers macht hebben zonder enige verantwoordelijkheid te dragen. Ze willen er niet op aangesproken worden wanneer ze stemmen op iemand die openlijk xenofobisch is en de publieke ruimte wordt intussen gebruikt als dumpplaats voor de grootst mogelijke verbale bagger (zowel de stijl als inhoudelijk).

[ Bericht 2% gewijzigd door Linus_van_Pelt op 07-12-2016 14:14:58 ]
  Redactie Games woensdag 7 december 2016 @ 14:02:19 #4
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_167166544
quote:
15s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:48 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Waarschuwen helpt niet denk ik. Je moet komen met een alternatief voor extreemrechts, een verhaal dat mensen het gevoel geeft dat ze deel uitmaken van een mooi geheel. Het zou me niet verbazen wanneer de sleutel ligt bij een inclusief verhaal over (in ons geval) de Nederlandse identiteit waar geen hele groepen buitenvallen. Identeitspolitiek is sowieso iets dat niet te extreem mag overheersen. Het is fijn wanneer het helpt bij de emancipatie van bepaalde groepen in de samenleving, maar de samenhang van de maatschappij heeft grotere verhalen nodig.
Justin Trudeau had dat goed gedaan met zijn verkiezing in Canada, door Canadezen aan te spreken hoe trots ze mogen zijn op hun status als migrantenland. Het gaf de Canadezen iets om trots op te zijn.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_167166690
quote:
15s.gif Op woensdag 7 december 2016 13:48 schreef Linus_van_Pelt het volgende:

Daarbij mag er wat mij betreft wel weer wat meer aandacht komen voor het idee van burgerschap. Momenteel lijkt het zo te zijn dat burgers macht hebben zonder enige verantwoordelijkheid te dragen. Ze willen er niet op aangesproken worden wanneer ze stemmen op iemand die openlijk xenofobisch en de publieke ruimte wordt intussen gebruikt als dumpplaats voor de grootst mogelijke verbale bagger (zowel de stijl als inhoudelijk).
F&L / Hoe komen we tot een betere samenleving?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:11:12 #6
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167166694
Sorry als ik in het verkeerde topic gepost heb.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:02 schreef Puddington het volgende:

[..]

Justin Trudeau had dat goed gedaan met zijn verkiezing in Canada, door Canadezen aan te spreken hoe trots ze mogen zijn op hun status als migrantenland. Het gaf de Canadezen iets om trots op te zijn.
Trudeau is inderdaad een mooi voorbeeld. Hij lijkt het ook nog te kunnen waarmaken ook. Dat is helemaal mooi. Ik vraag me wel af of een Trudeau hier ook had kunnen winnen trouwens. Hij is wel een beetje een popster.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:12:29 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167166714
Ik vind het gevaarlijk en te makkelijk om Trump en ook de pvv maar weg te zetten als "extreem rechts".

Is Groenlinks dan extreem links?
pi_167166778
quote:
11s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:12 schreef Twiitch het volgende:
Ik vind het gevaarlijk en te makkelijk om Trump en ook de pvv maar weg te zetten als "extreem rechts".

Is Groenlinks dan extreem links?
Ze noemen zichzelf 'Partij Voor de Vrijheid'. Wat ben je dan? Ben ik dan niet vrij om ze extreem rechts te noemen?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:21:47 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167166878
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ze noemen zichzelf 'Partij Voor de Vrijheid'. Wat ben je dan? Ben ik dan niet vrij om ze extreem rechts te noemen?
Je mag ze noemen wat je wil uiteraard, of het verstandig is dat is een tweede. Zie Hillary met haar 'deplorables'. Het enige wat je naar mijn mening dan doet is de polarisatie versterken.
pi_167166918
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:21 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je mag ze noemen wat je wil uiteraard, of het verstandig is dat is een tweede. Zie Hillary met haar 'deplorables'.
Is dat wat ze bedoelen met policor? Dat je hen positief, begrijpend, invoelend, empathisch moet benaderen?
The view from nowhere.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:25:32 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167166930
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is dat wat ze bedoelen met policor? Dat je hun positief, begrijpend, invoelend, empathisch moet benaderen?
Je bekijkt alles nogal zwart/wit. Volgens mij kun je dan net zo goed op de pvv stemmen.
pi_167166965
quote:
10s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:25 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je bekijkt alles nogal zwart/wit.
Confronterend. Zeker.

Jij bekijkt het zwart / wit. Neem het woordje 'alles'
quote:
Volgens mij kun je net zo goed op de pvv stemmen.
Ik peins er niet over.
The view from nowhere.
  Redactie Games woensdag 7 december 2016 @ 14:40:20 #13
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_167167169
quote:
11s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:11 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Sorry als ik in het verkeerde topic gepost heb.

[..]

Trudeau is inderdaad een mooi voorbeeld. Hij lijkt het ook nog te kunnen waarmaken ook. Dat is helemaal mooi. Ik vraag me wel af of een Trudeau hier ook had kunnen winnen trouwens. Hij is wel een beetje een popster.
Klaver doet dat een beetje, maar hij aapt ze na. Ik denk dat dat dan toch minder effect heeft.
  woensdag 7 december 2016 @ 14:41:52 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_167167199
Enigszins gerelateerd:

quote:
Desperately Searching For A New Strategy

We don’t have answers for these communities. Rural and semi-rural economic development is hard. Those regions have received only negative shocks for decades; the positive shocks have accrued to the urban regions. Of course, Trump doesn’t have any answers either. But he at least pretends to care.

Just pretending to care is important. At a minimum, the electoral map makes it important.

These issues apply to more than rural and semi-rural areas. Trump’s message – that firms need to consider something more than bottom line – resonates in middle and upper-middle class households as well. They know that their grip on their economic life is tenuous, that they are the future “low-skilled” workers. And they know they will be thrown under the bus for the greater good just like “low-skilled” workers before them.

The dry statistics on trade aren’t working to counter Trump. They make for good policy at one level and terrible policy (and politics) at another. The aggregate gains are irrelevant to someone suffering a personal loss. Critics need to find an effective response to Trump. I don’t think we have it yet. And here is the hardest part: My sense is that Democrats will respond by offering a bigger safety net. But people don’t want a welfare check. They want a job. And this is what Trump, wrongly or rightly, offers.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 7 december 2016 @ 14:49:32 #15
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_167167339
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:40 schreef Puddington het volgende:

[..]

Klaver doet dat een beetje, maar hij aapt ze na. Ik denk dat dat dan toch minder effect heeft.
Klopt, dat verwacht ik ook. Al wil ik niet uitsluiten dat Trudeau ook een beetje Obama nadeed, en dus ook niet super origineel was. Het zou ook wel te maken hebben met charisma waarschijnlijk. Klaver is geen zwart gat qua charisma, maar hij is ook geen Obama of Trudeau.

Over charisma gesproken, ik vind het best wel apart dat geen van de hedendaagse kopstukken van extreem-rechts (of hoe je de stroming ook maar wil noemen) erg charismatisch is. Misschien zijn ze dat wel in persoon...
  woensdag 7 december 2016 @ 14:55:27 #16
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_167167435
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:40 schreef Puddington het volgende:

[..]

Klaver kijkt alles af van Obama en Trudeau, het is bijna zielig maar gezien de peilingen werkt het wel. Ik vind dat hij tot nu toe bar weinig inhoud heeft getoond maar goed, sommige mensen hebben vroeger PvdA gestemd door het kontje van Wouter Bos. :')
  woensdag 7 december 2016 @ 14:59:09 #17
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_167167495
Dat krijg je van 30 jaar wegkijken.
pi_167167524
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:41 schreef Perrin het volgende:
Enigszins gerelateerd:

[..]

Trickle down economics.

Er is geen kapitalistische oplossing voor de huidige problemen. Concurrerende bedrijven lossen de maatschappelijke problemen niet, als er een overschot is aan arbeid en een grens aan de groei.

Kapitalisme werkt het best als het gaat om simpele productie, als je al weet hoe, en je hoeft alleen maar aan te pakken. Zo wordt het model ook altijd uitgelegd. Juist dat werk is er steeds minder.
The view from nowhere.
  Redactie Games woensdag 7 december 2016 @ 15:03:52 #19
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_167167588
quote:
14s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:55 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Klaver kijkt alles af van Obama en Trudeau, het is bijna zielig maar gezien de peilingen werkt het wel. Ik vind dat hij tot nu toe bar weinig inhoud heeft getoond maar goed, sommige mensen hebben vroeger PvdA gestemd door het kontje van Wouter Bos. :')
Tsja, met Wilders die loopt te loeien maar die wel aan kop gaat in de peilingen bewijst het maar weer eens dat je geen inhoud hoeft te hebben om zetels te winnen :') Dan vind ik Klaver eigenlijk nog meevallen.
pi_167167647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:15 schreef deelnemer het volgende:
Nee, dat ben je niet, dat is een heel smerig trucje.
"extreem" bij een partij of beweging impliceert dat ze desnoods bereid zijn om geweld te gebruiken om hun doel te bereiken.
Dat staat bij de PVV nergens in hun programma.

Veel uitspraken van Janmaat in de jaren 80 en 90 waar hij om verguisd werd, zijn nu gemeengoed bij politici van andere partijen, ook bij die van de PvdA bijvoorbeeld.
Die worden ook langzaam wakker, ook al duurde dat bij hun wat langer.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 14:02 schreef Puddington het volgende:
40% van de Canadezen die op hem hebben gestemd dan.
De rest stemde op een ander ;)
Zijn ze er ook zo trots op dat hun belastinggeld gebruikt wordt voor die emigranten ?

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 07-12-2016 15:16:31 ]
pi_167167747
tja dat krijg je als er maar een daadwerkelijke problemen aankaart terwijl de rest zijn kop in het zand steekt.

Mensen zijn moslims zat en terecht met de ellende die ze overal met zich meebrengen
pi_167167763
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:07 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee, dat ben je niet, dat is een heel smerig trucje.
"extreem" bij een partij of beweging impliceert dat ze desnoods bereid zijn om geweld te gebruiken om hun doel te bereiken.
Dat staat bij de PVV nergens in hun programma.
Nee, extreem betekent niet geweld gebruiken om hun doel te bereiken, maar extreme standpunten.
The view from nowhere.
pi_167167794
bron ?

En wie bepaalt dat die standpunten extreem zijn ?, diegene die van de zijlijn heel hard roept dat ze extreemrechts zijn ?

De extreme standpunten van vandaag zijn het kabinetsbeleid van morgen, dus daar heb je ook niet zoveel aan.

[ Bericht 17% gewijzigd door bluemoon23 op 07-12-2016 15:23:32 ]
  woensdag 7 december 2016 @ 15:19:14 #24
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_167167810
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee, extreem betekent niet geweld gebruiken om hun doel te bereiken, maar extreme standpunten.
Extreme idioten vereisen extreme maatregelen.
pi_167167888
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 15:18 schreef bluemoon23 het volgende:
bron ?

En wie bepaalt dat die standpunten extreem zijn ?, diegene die van de zijlijn heel hard roept dat ze extreemrechts zijn ?
Het is extreem als je naar een bevolkingsgroep kijkt, en alleen de meest extreme elementen en kanten wilt zien. Als je dat doet tav van de mensheid als geheel, dan blijkt de hele mensheid ook gek.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')