Ah, onze vriendelijke klimaatwetenschapper is er ook, om het klootjesvolk voor te lichten.quote:Op zaterdag 26 november 2016 11:10 schreef cynicus het volgende:
[..]
Simpele wiskunde en fysica. Een verdubbeling t.o.v. pre-industrieel betekent ongeveer 3.7 W/m2 forcering.
Als je het op basis van de high-resolution transmission molecular absorption database en een simpel model van de atmosfeer berekent kom je op 4.7 W/m² (voor een toename van 300 ppm tot 600 ppm):quote:Op maandag 28 november 2016 16:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ah, onze vriendelijke klimaatwetenschapper is er ook, om het klootjesvolk voor te lichten.
Nu we toch in W&T zitten, en het om simpele wiskunde en fysica gaat, kun je ons vast uitleggen waar die 3.7 W/m2 forcering vandaan komt.
I smell a rat.
Op wiki geven ze de volgende formule:quote:Op maandag 28 november 2016 19:08 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Als je het op basis van de high-resolution transmission molecular absorption database en een simpel model van de atmosfeer berekent kom je op 4.7 W/m² (voor een toename van 300 ppm tot 600 ppm):
http://clivebest.com/blog/?p=4597
Vond nergens de afleiding van die formule, enkel links naar abstracts. En bedacht dat Lyrebird's antwoord zou kunnen luiden: "dus de radiative forcing tov een atmosfeer zonder co2 is oneindig?"quote:Op maandag 28 november 2016 19:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Op wiki geven ze de volgende formule:
dF = 5,35 * ln(C/C0) W/m2
Waarbij C de C02 concentratie is, en C0 de referentieconcentratie.
https://en.wikipedia.org/(...)Example_calculations
Voor een verdubbeling van de CO2 concentratie kom ik dan uit op vrijwel exact 3,7 W/m2.
Daarom noemen ze het ongetwijfeld een 'simplified first-order approximation'.quote:Op maandag 28 november 2016 20:13 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Vond nergens de afleiding van die formule, enkel links naar abstracts. En bedacht dat Lyrebird's antwoord zou kunnen luiden: "dus de radiative forcing tov een atmosfeer zonder co2 is oneindig?"
Wat is het precies dat je hebt bekeken?quote:Op dinsdag 29 november 2016 02:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Heb nu t een en ander bekeken.
De temperatuur in de afgelopen 15 jaar is ongeveer gelijk gebleven, wat niet strookt met de theorie van rampzalige klimaatsverandering, de zeespiegel stijgt geleidelijk aan zonder versnelling, er is geen duidelijke toename in onder andere tropische stormen en tornado's en de Aarde is 14% groener geworden.
Ik zie geen reden voor alarmisme.
Goed verhaal jaquote:Op dinsdag 29 november 2016 02:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De temperatuur in de afgelopen 15 jaar is ongeveer gelijk gebleven, wat niet strookt met de theorie van rampzalige klimaatsverandering, de zeespiegel stijgt geleidelijk aan zonder versnelling, er is geen duidelijke toename in onder andere tropische stormen en tornado's en de Aarde is 14% groener geworden.
Het lijkt erop dat het onderwerp is gekaapt door onder andere politici. Een mooie reden om extra belasting te kunnen heffen en op geo-politiek niveau kun je macht uitoefenen op ontwikkelingslanden.
De manier waarop er wordt omgegaan met klimaat-sceptici slaat echt nergens op. Ik heb velen gehoord met een duidelijk goed onderbouwd verhaal, maar toch worden deze mensen nauwelijks gehoord. Het komt over als een religie en de sceptici zijn ketters.
Voorlichten lijkt me een uitstekend idee, zeker in het wetenschap forum, ik ben geen fan van de post-truth beweging. Hoe dan ook, in de zin voor het stukje dat je quote gaf ik het antwoord op je vraag:quote:Op maandag 28 november 2016 16:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ah, onze vriendelijke klimaatwetenschapper is er ook, om het klootjesvolk voor te lichten.
Nu we toch in W&T zitten, en het om simpele wiskunde en fysica gaat, kun je ons vast uitleggen waar die 3.7 W/m2 forcering vandaan komt.
I smell a rat.
Met meer CO2 in de atmosfeer moet het oppervlak harder stralen om dezelfde hoeveelheid inkomende zonneenergie kwijt te raken naar het heelal. De wet van Stefan-Bolzmann zegt dan dat het oppervlak warmer moet zijn.quote:Omdat bijv. satellieten en grondstations de inkomende en uitgaande straling van de atmosfeer meten. Zodra je weet waar de absoptielijnen van CO2 zitten en kun je gaan rekenen wat er gebeurt als er meer CO2 in de atmosfeer komt. Simpele wiskunde en fysica. Een verdubbeling t.o.v. pre-industrieel betekent ongeveer 3.7 W/m2 forcering.
Dat hoef je natuurlijk ook niet te doen, het is geen verplichting. Maar het hebben van een zeer uitgesproken mening over dit onderwerp lijkt me wel lastig te combineren met die boeken en artikelen niet lezen.quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:11 schreef Lyrebird het volgende:
Mja, ik heb een baan en een gezin. Denk je dat ik tijd heb om me door boeken en artikelen heen te werken?
Is dat zo?quote:Op dinsdag 29 november 2016 10:11 schreef Lyrebird het volgende:
In deze draad is ons meerdere keren medegedeeld dat het om hele eenvoudige wis- en natuurkunde gaat. Kom maar op.
Een lineaire stijging van de zeespiegel betekent toch dat de temperatuur van het water lineair stijgt? Of er komt water bij van smeltend landijs. In beide gevallen wijst het op opwarming van het klimaat.quote:Op dinsdag 29 november 2016 02:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De temperatuur in de afgelopen 15 jaar is ongeveer gelijk gebleven, wat niet strookt met de theorie van rampzalige klimaatsverandering, de zeespiegel stijgt geleidelijk aan zonder versnelling
Je kunt wel solliciteren bij Weet-magazinequote:Op dinsdag 29 november 2016 02:33 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het lijkt erop dat het onderwerp is gekaapt door onder andere politici. Een mooie reden om extra belasting te kunnen heffen en op geo-politiek niveau kun je macht uitoefenen op ontwikkelingslanden.
De manier waarop er wordt omgegaan met klimaat-sceptici slaat echt nergens op. Ik heb velen gehoord met een duidelijk goed onderbouwd verhaal, maar toch worden deze mensen nauwelijks gehoord. Het komt over als een religie en de sceptici zijn ketters.
Oh man... wat is dat nou weer voor gedrocht van een blad?quote:Op woensdag 30 november 2016 18:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt wel solliciteren bij Weet-magazine
Mwa, zie niet meteen iets mis met de artikels. Die kleinste wolkenkrabber ter wereld was ik al op engelse wikipedia tegengekomen (staat ergens een lijst van "vreemde" artikels), investeerders hadden de "small print" niet gelezen (de afmetingen waren in inches ipv feet) https://www.weet-magazine.nl/kleinste-wolkenkrabber-ter-wereld/quote:Op woensdag 30 november 2016 19:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh man... wat is dat nou weer voor gedrocht van een blad?
Nooit van gehoord... maar hun website belooft niet veel goeds.
Vermoedelijk heb je dit soort artikelen gemist:quote:Op woensdag 30 november 2016 20:07 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Mwa, zie niet meteen iets mis met de artikels.
Dat lijkt me niet waar (Zelfs als we landijs buiten beschouwing laten). Het kan ook zijn dat de watertemperatuur minder snel stijgt dan lineair, of zelfs bijna constant is, alleen is deze zo hoog dat er nog steeds ijs afbreekt. Immers als de temperatuur constant, maar gewoon te hoog is, blijft het ijs op hetzelfde tempo afbreken. En dus is er een lineaire stijging van de zeespiegel.quote:Op woensdag 30 november 2016 17:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Een lineaire stijging van de zeespiegel betekent toch dat de temperatuur van het water lineair stijgt?
[...knip...]
Tja, dat ook nog eens!quote:Op woensdag 30 november 2016 17:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
[...knip...]
Of er komt water bij van smeltend landijs. In beide gevallen wijst het op opwarming van het klimaat.
[...knip...]
Net hun "about" ("Over Weet") gelezen, "beschrijft de leukste ontdekkingen uit wetenschap, natuur en techniek vanuit een Christelijk perspectief. Feiten zijn feiten. Die blijven zoals ze zijn. Daar waar het de uitleg van de feiten betreft, maakt Weet Magazine verschil." Tja..quote:Op woensdag 30 november 2016 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vermoedelijk heb je dit soort artikelen gemist:
https://www.weet-magazine(...)ing-voor-wetenschap/
https://www.weet-magazine.nl/gaat-het-slecht-met-het-klimaat/
https://www.weet-magazine.nl/posts/achilleshiel-van-evolutie/
In theorie zou het kunnen maar hoe komt die watertemperatuur ineens zo warm?quote:Op woensdag 30 november 2016 20:49 schreef CarloV het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet waar (Zelfs als we landijs buiten beschouwing laten). Het kan ook zijn dat de watertemperatuur minder snel stijgt dan lineair, of zelfs bijna constant is, alleen is deze zo hoog dat er nog steeds ijs afbreekt. Immers als de temperatuur constant, maar gewoon te hoog is, blijft het ijs op hetzelfde tempo afbreken. En dus is er een lineaire stijging van de zeespiegel.
Wat een ellende, dat magazinequote:Op woensdag 30 november 2016 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vermoedelijk heb je dit soort artikelen gemist:
https://www.weet-magazine(...)ing-voor-wetenschap/
https://www.weet-magazine.nl/gaat-het-slecht-met-het-klimaat/
https://www.weet-magazine.nl/posts/achilleshiel-van-evolutie/
SPOILER: Hele lange fotoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door jogy op 01-12-2016 12:49:07 ]Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
Goed dat je zelf de calculaties doet, voor een boel mensen is dat al teveel werk (maar hebben tegelijkertijd wel een stellige mening).quote:Op donderdag 1 december 2016 12:41 schreef polderturk het volgende:
Ik had een keer een berekening gemaakt
Toen was ik sceptisch (2010). Nu niet meer
W&T / CO2 percentage neemt maar iets toe bij verbranding alle olie
Dichtheid olie = ongeveer 0,7 kg/liter
Bewezen reserves: 1000 miljard vaten olie
1 vat = 159 liter
1,59*10^14 liter olie = 1,11*10^14 kg olie. Bij verbranding van 1 kg olie komt er ongeveer 2,5 kg CO2 vrij.
Hoeveelheid CO2 wat in de lucht komt bij verbranding alle olie op aarde = 2,775*10^14 kg
Totale massa lucht op aarde = 5.517.000.000.000.000.000 kg = 5,517*10^18 kg
Totale massa CO2 op aarde = 0,005*5,517*10^18 = 2,76*10^16 (0,5% van de lucht bestaat uit CO2)
Percentage CO2 toename in de lucht wanneer we ALLE olie op aarde verbranden:
((2,775*10^14) / (2,76*10^16)) *100% = 1,005%.
Zoals je kunt zien neemt de CO2 hoeveelheid op aarde maar met 1,005% toe wanneer we alle bewezen oliereserves op aarde verbranden. Mogelijk heeft het kappen van bossen voor woon-doeleinden en landbouw een nog groter effect gehad.
Er zit natuurlijk een vrij groot verschil tussen de wetenschap achter antropogene klimaatverandering aan de ene kant en wat wij potentieel kunnen doen om de gevolgen daarvan te bestrijden aan de andere kant.quote:Op donderdag 1 december 2016 12:25 schreef jogy het volgende:
De politiek en de industrie achter het hele global warming gedoe daar ben ik het helemaal mee oneens, ze pakken het wat mij betreft niet echt efficiënt aan maar ik heb niet het idee dat de wetenschap erachter verkeerd zit eigenlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |