Same here. Ik vind brillen zo leuk! Zou er zonder problemen eentje dragen. Heb echter een +25%-zicht. Dus voordat ik een kek brilleke nodig heb, zijn we een halve eeuw verder, vrees ik.quote:Op dinsdag 22 november 2016 14:28 schreef gcjoel het volgende:
Ik vind brillen mooi staan. Wilde er zelf ook altijd een! goede ogen
Heb liever iedere keer vers ijs als ik er sla ofzo in leg, dan een x maal gebruikt zakje.quote:Op dinsdag 22 november 2016 14:15 schreef minilot het volgende:
[..]
Ja, dat wel. Maar dat doe ik dus met een bak koud water + zo'n bevroren koelzakje. Zelfde toepassing.
Ik gebruik vaak zat ijswater (ook om bijvoorbeeld hete fudge en toffee koud in te kloppen), maar doe dat dus zonder ijsklontjes![]()
Oh dat heb ik ook (verziend en in de verte een +x% zicht). Sinds ik gebaard heb is t wel iets achteruit gegaan...quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:07 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Same here. Ik vind brillen zo leuk! Zou er zonder problemen eentje dragen. Heb echter een +25%-zicht. Dus voordat ik een kek brilleke nodig heb, zijn we een halve eeuw verder, vrees ik.
Een kwart beter zien dan zichtgemiddelde zou ik niemand aanraden, trouwens. Geen detail ontgaat je en dat is gek genoeg reuze onhandig. Mijn man vindt het onderweg wel handig. Ik kan verkeersborden lezen nog voor ze zijn aangelegd, zeg maar.
Ik was de zakjes wel af voordat ze weer terug in de vriezer gaan natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb liever iedere keer vers ijs als ik er sla ofzo in leg, dan een x maal gebruikt zakje.
Geen idee wat ik hier vanavond ga maken. Gister hadden we soep op basis van tomaat en kidneybonen met sinaasappel (sap+rasp), sjalot, koriander, gemalen mengsel van komijn + guajillo + ancho, creme fraiche, knoflook (niet te veel), Chipottle-tabasco met wat mais.quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond hebben we in bouillon gepocheerd staartstuk met mierikswortelsaus en frankfurter groene saus. Daarbij peen, pastinaak en peterselie aardappels.
Jum
(Idee van Rick Steins lange weekeinden, in Wenen)
Als je wat zout door je water heen doet, wordt je zakje in je toekomstige ijswater nog veel kouderquote:Op dinsdag 22 november 2016 15:16 schreef minilot het volgende:
[..]
Ik was de zakjes wel af voordat ze weer terug in de vriezer gaan natuurlijk.
Het zijn gesealde zakjes met een speciaal soort vloeistof erin, geen dingen die ik zelf kan hervullen.quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je wat zout door je water heen doet, wordt je zakje in je toekomstige ijswater nog veel kouder
Die zijn toch om wonden te koelen en niet om in de keuken te gebruiken?quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:20 schreef minilot het volgende:
[..]
Het zijn gesealde zakjes met een speciaal soort vloeistof erin, geen dingen die ik zelf kan hervullen.
Die van mij zijn voor keukengebruik. Komen van horecagroothandel.quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:22 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Die zijn toch om wonden te koelen en niet om in de keuken te gebruiken?
Euh?quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Als je wat zout door je water heen doet, wordt je zakje in je toekomstige ijswater nog veel kouder
Pekelwater met alginaat waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:20 schreef minilot het volgende:
[..]
Het zijn gesealde zakjes met een speciaal soort vloeistof erin, geen dingen die ik zelf kan hervullen.
Als je een zakje met water neemt, daar zout bij doet, invriest, en het dan gebruikt zoals mini haar zakje, dan zal het zout forceren het ijs te smelten waardoor je meer energie = warmte onttrekt, en heb je sneller kouder ijswater (en in dat geval zonder dat je ijswater zout wordt).quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh?
Als je een bak met ijsklontjes en wat water voorziet van veel zout bereik je tot wel -20, maar ik begrijp niet zo goed wat jij bedoeld? Het water in de zakjes voorzien van zout?
Ah oke, nog nooit gezienquote:Op dinsdag 22 november 2016 15:23 schreef minilot het volgende:
[..]
Die van mij zijn voor keukengebruik. Komen van horecagroothandel.
Ik snap het ook niet zo goed, het enige wat je bereikt met toevoegen van zout is dat het vriespunt onder nul komt te liggen. Maar bevroren kraanwater van -21 is net zo koud als bevroren pekelwater van -21quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh?
Als je een bak met ijsklontjes en wat water voorziet van veel zout bereik je tot wel -20, maar ik begrijp niet zo goed wat jij bedoeld? Het water in de zakjes voorzien van zout?
Neem twee bakken met ijs van -21, gooi in één bak een paar eetlepels zout en roer dit door het ijs. Hang in beide bakken een thermometer, en de bak met het zout zal kouder wordenquote:Op dinsdag 22 november 2016 15:27 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet zo goed, het enige wat je bereikt met toevoegen van zout is dat het vriespunt onder nul komt te liggen. Maar bevroren kraanwater van -21 is net zo koud als bevroren pekelwater van -21
Zo klopt ie, bij -21 zal het effect verwaarloosbaar zijn, bij -5 zal je het naar de -20 krijgenquote:Op dinsdag 22 november 2016 15:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Neem twee bakken met ijs van -5 gooi in één bak een paar eetlepels zout en roer dit door het ijs. Hang in beide bakken een thermometer, en de bak met het zout zal kouder worden
Bij -21 blijft het principe van het versnelde ontdooien (en dus meer energie=warmte onttrekken) toch gewoon overeind?quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo klopt ie, bij -21 zal het effect verwaarloosbaar zijn, bij -5 zal je het naar de -20 krijgen
Hoeveel ijsblokjes kan die koelkast van jou eigenlijk per keer produceren? Of is er een soort voorraad bak?quote:Op dinsdag 22 november 2016 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo klopt ie, bij -21 zal het effect verwaarloosbaar zijn, bij -5 zal je het naar de -20 krijgen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |