abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_167019133
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2016 11:41 schreef Semisane het volgende:

[..]

Maar geef eens een voorbeeld van wat jij denkt dat binnen de evolutietheorie voortdurend wijzigd? Zaken als natuurlijke selectie, mutatie, genetische drift etc zijn toch zeer solide.

Dat we continue meer kennis opdoen over deze onderdelen van de evolutietheorie is uiteraard nu juist de bedoeling van de wetenschap. :)

En de "aanhangers van de evolutietheorie" (lees: biologen) hebben alle reden om deze theorie als solide te zien. In biologie is weinig te begrijpen zonder de evolutietheorie. :)
Een theorie heet niet voor niets een theorie. Het wordt deels aannemelijk gemaakt door wetenschappelijk onderzoek waar vervolgens weer conclusies uit worden getrokken. Dat betekent niet dat al die nieuwe aannames zijn per definitie waar hoeven te zijn. Ze worden toch naar voren gebracht om een theorie zo solide als mogelijk te maken. Kortom, een theorie dient zichzelf te verkopen.

Bij de oerknaltheorie is dat de combinatie van geobserveerde en beluisterde uniforme achtergrondstraling wat wijst richting oerknal. Maar het levert nooit voor de volle 100% het bewijs dat er een oerknal heeft plaatsgevonden. We begrijpen absoluut niet waarom dit universum nu versneld uitdijt na een eerdere inflatie. Die informatie is tegengesteld aan hoe we denken hoe het universum werkt en kan mogelijkerwijs in de nabije toekomst een bestaande theorie onderuit halen. Dan krijg je een paradigmaverschuiving die altijd gepaard gaat met weerstand onder de gevestigde wetenschappers, zoals we ook zagen bij de opkomst van de kwantumfysica als bij de introductie van de verschillende snaartheorieën.

Ik zie het ook op dit forum waar aanhangers van de evolutietheorie te vuur en te zwaard blijven vastklampen aan hún versie van de evolutietheorie. Als ik op alle berichten zou moeten ingaan dan zou ik er een dagtaak aan hebben. Maar het blijft een interessante en voorspelbare psychologische reactie. Daar zou je een aparte topic over kunnen openen.

Verder spelen financiering en marketing een grote rol binnen de wetenschappen. Iemand kan met interessante ideeën komen, maar als onderzoek niet wordt gefinancierd door sponsors dan raakt zo'n idee in de vergetelheid en bereikt het de mainstream niet. Al helemaal wanneer de ene theorie de ander tegenspreekt en er sprake is van concurrentie omtrent bestaande ideeën.

Ik denk dat veel ideeën over hoe de verschillende soorten zich hebben geëvolueerd gebaseerd is op aannames. Of we het nu over de mogelijke uiterlijkheden hebben van de dinosaurus. (blijkt in veel gevallen een reusachtige wandelende kip te zijn) Of over onze eigen menselijke voorouders, waarbij we nog steeds spreken over een missing link. Die missing link wordt opgevuld met steeds wisselende aannames, maar niet met concreet onomstotelijk bewijs. Daarom is en blijft de evolutietheorie vooral een theorie.
pi_167019571
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 10:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Globaal neemt de religiositeit toe, maar de westerse wereld is juist sterk aan het seculariseren, ook Nederland. Het aandeel gelovigen neemt juist af.

Dus nee, zo heel logisch is dit niet.
Heb je daar cijfers van, dus van het totaal? Ik weet dat er een secularisatie is binnen de autochtone bevolking, maar ik zie die niet binnen de allochtone bevolking. Ik betwijfel ten zeerste of het één het andere opheft door de instroom.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_167019723
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:15 schreef Elzies het volgende:
Als je dingen bij een theorie haalt die in de eerste instantie niet door die theorie beschreven worden dan is het natuurlijk heel makkelijk om zo'n theorie te diskwalificeren. De big bang theorie komt voort uit een meting, maar er zijn nog zat zaken die niet verklaart zijn als gevolg van die theorie, dat maakt de basis van die theorie niet minder. Evenals evolutie, de basis is beschreven door Darwin, die staat. Die theorie van Darwin verklaart echter nog niet alles rondom evolutie, maar ook dat maakt die theorie niet minder waar.
  donderdag 1 december 2016 @ 11:50:03 #254
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167019840
quote:

[..]

Daarom is en blijft de evolutietheorie vooral een theorie.
Een filmpje gemaakt voor kinderen lijkt me wel van toepassing.

And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 1 december 2016 @ 11:51:55 #255
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_167019873
quote:

[..]

Een theorie heet niet voor niets een theorie. Het wordt deels aannemelijk gemaakt door wetenschappelijk onderzoek waar vervolgens weer conclusies uit worden getrokken. Dat betekent niet dat al die nieuwe aannames zijn per definitie waar hoeven te zijn. Ze worden toch naar voren gebracht om een theorie zo solide als mogelijk te maken. Kortom, een theorie dient zichzelf te verkopen.

Bij de oerknaltheorie is dat de combinatie van geobserveerde en beluisterde uniforme achtergrondstraling wat wijst richting oerknal. Maar het levert nooit voor de volle 100% het bewijs dat er een oerknal heeft plaatsgevonden. We begrijpen absoluut niet waarom dit universum nu versneld uitdijt na een eerdere inflatie. Die informatie is tegengesteld aan hoe we denken hoe het universum werkt en kan mogelijkerwijs in de nabije toekomst een bestaande theorie onderuit halen. Dan krijg je een paradigmaverschuiving die altijd gepaard gaat met weerstand onder de gevestigde wetenschappers, zoals we ook zagen bij de opkomst van de kwantumfysica als bij de introductie van de verschillende snaartheorieën.

Ik zie het ook op dit forum waar aanhangers van de evolutietheorie te vuur en te zwaard blijven vastklampen aan hún versie van de evolutietheorie. Als ik op alle berichten zou moeten ingaan dan zou ik er een dagtaak aan hebben. Maar het blijft een interessante en voorspelbare psychologische reactie. Daar zou je een aparte topic over kunnen openen.

Verder spelen financiering en marketing een grote rol binnen de wetenschappen. Iemand kan met interessante ideeën komen, maar als onderzoek niet wordt gefinancierd door sponsors dan raakt zo'n idee in de vergetelheid en bereikt het de mainstream niet. Al helemaal wanneer de ene theorie de ander tegenspreekt en er sprake is van concurrentie omtrent bestaande ideeën.

Ik denk dat veel ideeën over hoe de verschillende soorten zich hebben geëvolueerd gebaseerd is op aannames. Of we het nu over de mogelijke uiterlijkheden hebben van de dinosaurus. (blijkt in veel gevallen een reusachtige wandelende kip te zijn) Of over onze eigen menselijke voorouders, waarbij we nog steeds spreken over een missing link. Die missing link wordt opgevuld met steeds wisselende aannames, maar niet met concreet onomstotelijk bewijs. Daarom is en blijft de evolutietheorie vooral een theorie.
Ten eerste gebruik je hier niet de definitie van theorie die binnen de wetenschap gangbaar is. Dit is een veel voorkomende vergissing, maar in dit geval is dit je al meerdere keren in verschillende topics uitgelegd. Dat bedoel ik als ik je intellectueel oneerlijk noem.

Yen tweede ga je niet in op mijn vraag, ik vroeg je om concrete voorbeelden van wat er in de evolutietheorie volgens jou continue veranderd.

Je hoeft echt niet op alle posts op dit forum in te gaan, maar deze vraag nu beantwoorden zou heel mooi zijn. :)
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_167019995
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:36 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Heb je daar cijfers van, dus van het totaal? Ik weet dat er een secularisatie is binnen de autochtone bevolking, maar ik zie die niet binnen de allochtone bevolking. Ik betwijfel ten zeerste of het één het andere opheft door de instroom.

Het aandeel daalt over de hele linie. De daling is wel kleiner onder allochtonen, maar ook daar zie je een daling.

Zie ook:

http://www.nu.nl/binnenla(...)en-in-nederland.html

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-gelovigen-in.dhtml
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 1 december 2016 @ 11:58:31 #257
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167020014
Stom forum, eet mijn hele post.
pi_167020047
quote:
9s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:58 schreef Fir3fly het volgende:
Stom forum, eet mijn hele post.
Bij lange posts kopieer ik de tekst voordat ik hem post.. al te vaak meegemaakt.
  donderdag 1 december 2016 @ 12:08:03 #259
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167020209
quote:

[..]

Laten we dat eventjes vergelijken met jouw gedrag, misschien snap je het dan beter.

Bij elk onderwerp blijkt weer dat je ergens de klok hebt horen luiden maar de klepel zelf erbij verzint en daar op alle manieren krampachtig aan vast houdt. Dan verzin je er nog een paar stromannen bij en je zit compleet vast in dat zelfgemaakte wereldje. Niets van wat andere mensen jou vertellen komt binnen. Op vragen komen alleen wedervragen. Goedbedoelde posts om misvattingen op te klaren worden weggewuifd. Alles om maar uit de hoogte te kunnen blijven doen.

Want dat is het. Elzies weet alles al. Vind je het gek dat andere mensen in dit topic daar op af komen? Je bent een circusattractie, vergis je niet. Iedereen in dit topic heeft medelijden met je, en iedereen is stomverbaasd dat iemand zo ongelooflijk zelfverzekerd kan zijn in zijn onwetendheid. Dat is de reden dat mensen blijven reageren, blijven proberen. Niet omdat het een discussie is, maar omdat het moeilijk te accepteren is dat iemand zo ongelooflijk dom kan zijn en tegelijkertijd zo zelfverzekerd van zijn kennis en inzicht.

Ik begin me af te vragen of dit niet een soort experiment is en Elzies simpelweg een bot is waar we met z'n allen tegenaan lullen :D.
pi_167020239
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:51 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ten eerste gebruik je hier niet de definitie van theorie die binnen de wetenschap gangbaar is. Dit is een veel voorkomende vergissing, maar in dit geval is dit je al meerdere keren in verschillende topics uitgelegd. Dat bedoel ik als ik je intellectueel oneerlijk noem.

Yen tweede ga je niet in op mijn vraag, ik vroeg je om concrete voorbeelden van wat er in de evolutietheorie volgens jou continue veranderd.

Je hoeft echt niet op alle posts op dit forum in te gaan, maar deze vraag nu beantwoorden zou heel mooi zijn. :)
Het is gewoon de definitie die met iets andere bewoordingen precies hetzelfde zegt. Het waarheidsgehalte van een theorie is nooit 100% want anders zou het geen theorie meer zijn.

Blijkbaar doe je aan selectief lezen want ik heb in mijn vorige reactie al tig voorbeelden genoemd. De wijze waarop we het verloop van onze menselijke voorouders in kaart brengen, ze tevergeefs proberen the linken aan elkaar maar waar de missing link sinds de tijd van Darwin nog steeds fier overeind staat. Hoelang werd de neanderthaler ten onrechte weergegeven als een hersenloze aap? Hoe vaak is de ouderdom van deze mensheid en de daarvoor afgaande al bijgesteld? Ons beeld van dinosauriërs en hun uiterlijk voorkomen bijgesteld?

Evolutie tot een heel andere soort is simpelweg niet via een mensenleven aantoonbaar te maken. Daar komt dus heel veel eigentijdse aannames aan te pas. Net zoals een archeoloog op basis van een eigen inschatting bepaalde conclusies trekt. Het is nooit 100% dicht te spijkeren. Het is toch niet zoveel gevraagd dit gewoon toe te geven?

Het beste vergelijkingsmateriaal over hoe evolutie precies in zijn werk gaat zou natuurlijk liggen in het vinden van buitenaards leven. Sommige manen in dit zonnestelsel kent interessante kandidaten.
pi_167020261
quote:
3s.gif Op donderdag 1 december 2016 12:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik begin me af te vragen of dit niet een soort experiment is en Elzies simpelweg een bot is waar we met z'n allen tegenaan lullen :D.
Je nodigt jezelf uit. :)
  donderdag 1 december 2016 @ 12:10:44 #262
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167020265
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 12:09 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is gewoon de definitie die met iets andere bewoordingen precies hetzelfde zegt.
Nee. Bekijk het filmpje eens, daar wordt het netjes uitgelegd.

quote:
Evolutie tot een heel andere soort is simpelweg niet via een mensenleven aantoonbaar te maken.
Jawel hoor, en dat voorbeeld heb ik ook al gegeven. Maar dat negeer je gewoon :D.
  donderdag 1 december 2016 @ 12:23:39 #263
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167020465
Ik moest opeens hieraan denken:

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  donderdag 1 december 2016 @ 12:49:46 #264
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_167020908
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 12:09 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is gewoon de definitie die met iets andere bewoordingen precies hetzelfde zegt. Het waarheidsgehalte van een theorie is nooit 100% want anders zou het geen theorie meer zijn.

Blijkbaar doe je aan selectief lezen want ik heb in mijn vorige reactie al tig voorbeelden genoemd. De wijze waarop we het verloop van onze menselijke voorouders in kaart brengen, ze tevergeefs proberen the linken aan elkaar maar waar de missing link sinds de tijd van Darwin nog steeds fier overeind staat. Hoelang werd de neanderthaler ten onrechte weergegeven als een hersenloze aap? Hoe vaak is de ouderdom van deze mensheid en de daarvoor afgaande al bijgesteld? Ons beeld van dinosauriërs en hun uiterlijk voorkomen bijgesteld?

Evolutie tot een heel andere soort is simpelweg niet via een mensenleven aantoonbaar te maken. Daar komt dus heel veel eigentijdse aannames aan te pas. Net zoals een archeoloog op basis van een eigen inschatting bepaalde conclusies trekt. Het is nooit 100% dicht te spijkeren. Het is toch niet zoveel gevraagd dit gewoon toe te geven?

Het beste vergelijkingsmateriaal over hoe evolutie precies in zijn werk gaat zou natuurlijk liggen in het vinden van buitenaards leven. Sommige manen in dit zonnestelsel kent interessante kandidaten.
Ik heb je post wel degelijk gelezen, maar ik vroeg me af of je echt concrete voorbeelden had van wat er continue veranderd binnen de evolutietheorie buiten interpretatie van data of het opdoen van nieuwe data en kennis. Dus veranderingen waar user thruthortruth op doelde.

Maar je komt enkel met voorbeelden waarvan het, met oog op de wetenschappelijke methode, volstrekt logisch is dat die inzichten veranderen.

Dat we een heel ander beeld hebben over bijvoorbeeld de Neanderthaler lijkt me alles behalve vreemd, omdat onze kennis over deze soort enorm is toegenomen over de jaren heen.

Die verandering in kennis is toch nauwelijks zwak te noemen, dat is nou juist een voorbeeld dat laat zien hoe krachtig de wetenschappelijke methode is. :D

En je heb al voorbeelden gekregen van evolutie die is geobserveerd in de natuur. Dat jij dat continue negeerd laat zien dat je eigenlijk niet open staat voor nieuwe kennis en dat _jij_ dus degene bent die hardnekkig en halstarrig aan je eigen (en in mijn ogen zeer beperkte) wereldbeeld wilt vast houden. :)
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_167021325
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 11:57 schreef Molurus het volgende:

Het aandeel daalt over de hele linie. De daling is wel kleiner onder allochtonen, maar ook daar zie je een daling.

Zie ook:
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-in-nederland.html
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)e-gelovigen-in.dhtml
Dat is in ieder geval positief te noemen, blij dat het een het ander niet compenseert.
pi_167022098
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 13:15 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is in ieder geval positief te noemen, blij dat het een het ander niet compenseert.
Het is ook maar net hoe je het bekijkt. Zoals gezegd: globaal ziet dit plaatje er weer heel anders uit.
pi_167041551
quote:
1s.gif Op donderdag 1 december 2016 12:49 schreef Semisane het volgende:

[..]

Ik heb je post wel degelijk gelezen, maar ik vroeg me af of je echt concrete voorbeelden had van wat er continue veranderd binnen de evolutietheorie buiten interpretatie van data of het opdoen van nieuwe data en kennis. Dus veranderingen waar user thruthortruth op doelde.

Maar je komt enkel met voorbeelden waarvan het, met oog op de wetenschappelijke methode, volstrekt logisch is dat die inzichten veranderen.

Dat we een heel ander beeld hebben over bijvoorbeeld de Neanderthaler lijkt me alles behalve vreemd, omdat onze kennis over deze soort enorm is toegenomen over de jaren heen.

Die verandering in kennis is toch nauwelijks zwak te noemen, dat is nou juist een voorbeeld dat laat zien hoe krachtig de wetenschappelijke methode is. :D

En je heb al voorbeelden gekregen van evolutie die is geobserveerd in de natuur. Dat jij dat continue negeerd laat zien dat je eigenlijk niet open staat voor nieuwe kennis en dat _jij_ dus degene bent die hardnekkig en halstarrig aan je eigen (en in mijn ogen zeer beperkte) wereldbeeld wilt vast houden. :)
Misschien is het meer en/of. Ik heb af en toe het gevoel dat het door mij voorgelegde aannameprincipe binnen de evolutietheorie als iets volledig onjuist wordt beschouwd.

Kijk bijvoorbeeld naar de bestudering van de botstructuur van een fossiel als Lucy. Op basis van bestudering van de botstructuur gaat men ervan uit dat Lucy net als een mens rechtop liep maar ook in bomen klom. Dat maakt het aannemelijker (verwant aan de term aanname :) ) dat Lucy een prehistorische vroege mensensoort was die weliswaar kenmerken droeg van zowel aapachtige als mensachtige soorten, maar toch niet de gemeenschappelijke voorouder mag worden genoemd. Een aanname die er eerder is geweest en waarin sommige nog steeds geloven.

De kleine geïsoleerde Flores mens (ook wel Hobbit genoemd) blijft een vreemde eend binnen de evolutionaire schakel. Over het hoe en waarom wordt nog steeds gesteggeld. Vol aannames dus.

De rol van de neanderthaler is decennialang volledig verkeerd ingeschat. Over zijn uitsterven kunnen louter aannames worden gemaakt. Die aannames wijzigen voortdurend en geven telkens een ander geschiedkundig beeld neer. Zeker nu we ontdekt hebben dat veel Zuid-Europese en delen van Aziatische volkeren een Neanderthaler-gen bij zich dragen.

Ik heb al in eerdere reacties voorbeelden aangehaald over dinosauriërs. Dat veel van hen in plaatjes en boeken volledig verkeerd zijn weergeven. Maar een stoere Jurassicpark dinosaurus schept nu eenmaal met zijn glimmende schubben en reptielachtig voorkomen een stoerder precedent dan een reusachtige gevederde kip op poten. Laat staan dat we iets weten over zijn andere uiterlijke aspecten, zoals kleur. Toch ook niet belangrijk binnen evolutie.

Dus ontken ik de evolutietheorie niet (heb ik ook nooit gedaan) maar ik geef wel aan dat veel aspecten van die theorie doorspekt is met verschillende aannames waardoor er een misleidend beeld kan worden geschept. Het is allesbehalve een dichtgetimmerd geheel wat nieuwe technologieën en nieuwe inzichten ons inderdaad ook duidelijk maken.
  vrijdag 2 december 2016 @ 10:43:27 #268
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_167042266
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 10:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Misschien is het meer en/of. Ik heb af en toe het gevoel dat het door mij voorgelegde aannameprincipe binnen de evolutietheorie als iets volledig onjuist wordt beschouwd.

Kijk bijvoorbeeld naar de bestudering van de botstructuur van een fossiel als Lucy. Op basis van bestudering van de botstructuur gaat men ervan uit dat Lucy net als een mens rechtop liep maar ook in bomen klom. Dat maakt het aannemelijker (verwant aan de term aanname :) ) dat Lucy een prehistorische vroege mensensoort was die weliswaar kenmerken droeg van zowel aapachtige als mensachtige soorten, maar toch niet de gemeenschappelijke voorouder mag worden genoemd. Een aanname die er eerder is geweest en waarin sommige nog steeds geloven.

De kleine geïsoleerde Flores mens (ook wel Hobbit genoemd) blijft een vreemde eend binnen de evolutionaire schakel. Over het hoe en waarom wordt nog steeds gesteggeld. Vol aannames dus.

De rol van de neanderthaler is decennialang volledig verkeerd ingeschat. Over zijn uitsterven kunnen louter aannames worden gemaakt. Die aannames wijzigen voortdurend en geven telkens een ander geschiedkundig beeld neer. Zeker nu we ontdekt hebben dat veel Zuid-Europese en delen van Aziatische volkeren een Neanderthaler-gen bij zich dragen.

Ik heb al in eerdere reacties voorbeelden aangehaald over dinosauriërs. Dat veel van hen in plaatjes en boeken volledig verkeerd zijn weergeven. Maar een stoere Jurassicpark dinosaurus schept nu eenmaal met zijn glimmende schubben en reptielachtig voorkomen een stoerder precedent dan een reusachtige gevederde kip op poten. Laat staan dat we iets weten over zijn andere uiterlijke aspecten, zoals kleur. Toch ook niet belangrijk binnen evolutie.

Dus ontken ik de evolutietheorie niet (heb ik ook nooit gedaan) maar ik geef wel aan dat veel aspecten van die theorie doorspekt is met verschillende aannames waardoor er een misleidend beeld kan worden geschept. Het is allesbehalve een dichtgetimmerd geheel wat nieuwe technologieën en nieuwe inzichten ons inderdaad ook duidelijk maken.
Dat we niet alle details weten, betekent niet dat de theorie niet zo goed als zeker is.
  vrijdag 2 december 2016 @ 10:49:11 #269
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_167042385
quote:

[..]

Wellicht omdat je het woord "aanname" gebruikt op een manier waar de term 'voortschrijdend inzicht' beter is, denk ik.

Je legt het tevens uit op een manier dat die "aannames" uit de lucht worden gegrepen en dat is niet het geval. Ook hieronder doe je dat, maar dan wel iets minder nadrukkelijk dan hiervoor waardoor im zowaar het idee krijg dat er progressie wordt gemaakt...op een bijna evolutionaire manier. ;)

Binnen de biologie worden nieuwe ontdekkingen (en vonsten) uiteraard vergeleken met voorbeelden die bij moderne dieren, genen etc en dit wordt geinterpreteerd met de kennis die men op dat moment heeft.

Beide, de kennis en de voorbeelden, worden door de tijd steeds aangescherpt en verbeterd, dus aan de hand van die verbeterde kennis gebeurd het regelmatig dat bepaalde resultaten en conclusies die in het verleden zijn gemaakt worden herzien en _dat_ is alleen maar goed natuurlijk!

Dat proces van het herzien van oudere kennis en conclusies aan de hand van nieuwe kennis, data etc is bij alle, door jou, genoemde voorbeelden gedaan de laatste jaren.

Het klopt dat we nu meer weten over Neanderthalers en dinosauriërs, bij de laatste dacht men vroeger inderdaad dat deze meer op reptielen leken, vandaar schubben, maar nu is men er achter gekomen dat veel Dino's veren of dons hadden en dat ze warmbloedig waren.

Maar geen van deze gevallen van voortschrijdend inzicht is een probleem binnen de evolutietheorie, deze passen prima binnen de centrale ideeën in de evolutie, Natuurlijke selectie, genetica, punctuated equilibrium etc.

quote:
En dit is dus weer een stukje wat laat zien dat je de wetenschappelijke methode niet helemaal begrijpt. Je lijkt verwachtingen te hebben van een theorie wat een wetenschappelijke theorie helemaal niet claimt te doen.

De evolutietheorie is waarschijnlijk de meest geteste theorie die er is, maar je moet wel begrijpen dat _het_ meest belangrijke binnen zo'n theorie die centrale ideeën, zoals natuurlijke selectie, genen-theorie (genetica) etc zijn en dus niet de interpretatie van feiten.

Het is geweldig dat we meer kennis hebben over dino's en dat we nu weten dat ze (ook) veren hadden, maar dit is enkel een heel klein deel van de kennis, observaties en data binnen de evolutietheorie die worden verklaard door die "centrale ideeën" en daar gaat het dus eigenlijk om.

Op het moment dat kennis, observaties of data niet verklaard kan worden aan de hand van die "centrale ideeën" dan heb je echt iets te pakken...op z'n minst de aandacht van biologen. ;)

Dus het is niet erg dat je zaken over de evolutietheorie niet begrijpt, maar zolas je leest zijn de "problemen" die jij ziet veel minder stellig dan jij voordoet...en ik hoop dat je dat ook kan/wilt inzien uiteindelijk. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 02-12-2016 11:16:06 ]
pi_167043098
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2016 10:49 schreef Semisane het volgende:

[..]

Maar geen van deze gevallen van voortschrijdend inzicht is een probleem binnen de evolutietheorie, deze passen prima binnen de centrale ideeën in de evolutie, Natuurlijke selectie, genetica, punctuated equilibrium etc.

[..]

De evolutietheorie is waarschijnlijk de meest geteste theorie die er is, maar je moet wel begrijpen dat de meest belangrijke binnen zo'n theorie die centrale ideeën, zoals natuurlijke selectie, genen-theorie (genetica) etc zijn en niet de interpretatie van feiten.

Je maakt onderscheid tussen de centrale ideeën en de daaruit voortvloeiende aannames en conclusies.

Ik denk dat voor de wijze waarop natuurlijk selectie plaatsvind (juist vanwege de verschillende aannames) je ze niet als volledig los van elkaar kunt zien. De wijze waarop de homo-sapien en de neanderthaler met elkaar hebben gepaard geeft toch weer een ander stuk inzicht over de geschiedenis waarop de menselijke soorten zijn geëvolueerd.

Dus om de werkzaamheid van het centrale idee beter te begrijpen zijn bepaalde aannames en conclusies nodig. Daarmee kan op den duur ook een idee gedeeltelijk worden gewijzigd. Dat natuurlijk selectie toch op een iets andere wijze plaatsvond dan we eerder aannamen.

Dat de ene soort toch minder verbonden lijkt met een andere soort of dat er juist aanwijzingen worden gevonden die een uitgestorven soort linkt met een bestaande soort, zoals we zien bij de dinosauriërs. Dat ondermijnt niet het centrale idee, maar het geeft wel veranderende inzichten van het hoe en wat.

De evolutietheorie is een van de bekendste theorieën naast de oerknaltheorie. Het is een mainstream onderwerp voor het publiek en discussievoer op talloze forums ter wereld. Het is natuurlijk een theorie die op veel vlakken uiteen wordt getrokken. Ik denk dat ik met mijn opvattingen nog best wel redelijk binnen de lijntjes blijf. :)
  vrijdag 2 december 2016 @ 11:44:25 #271
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_167043523
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je maakt onderscheid tussen de centrale ideeën en de daaruit voortvloeiende aannames en conclusies.

Ik denk dat voor de wijze waarop natuurlijk selectie plaatsvind (juist vanwege de verschillende aannames) je ze niet als volledig los van elkaar kunt zien. De wijze waarop de homo-sapien en de neanderthaler met elkaar hebben gepaard geeft toch weer een ander stuk inzicht over de geschiedenis waarop de menselijke soorten zijn geëvolueerd.

Dus om de werkzaamheid van het centrale idee beter te begrijpen zijn bepaalde aannames en conclusies nodig. Daarmee kan op den duur ook een idee gedeeltelijk worden gewijzigd. Dat natuurlijk selectie toch op een iets andere wijze plaatsvond dan we eerder aannamen.

Dat de ene soort toch minder verbonden lijkt met een andere soort of dat er juist aanwijzingen worden gevonden die een uitgestorven soort linkt met een bestaande soort, zoals we zien bij de dinosauriërs. Dat ondermijnt niet het centrale idee, maar het geeft wel veranderende inzichten van het hoe en wat.

De evolutietheorie is een van de bekendste theorieën naast de oerknaltheorie. Het is een mainstream onderwerp voor het publiek en discussievoer op talloze forums ter wereld. Het is natuurlijk een theorie die op veel vlakken uiteen wordt getrokken. Ik denk dat ik met mijn opvattingen nog best wel redelijk binnen de lijntjes blijf. :)
Je hebt gelijk dat de bevindingen en observaties niet los staan van zoiets als natuurlijke selectie, maar wat ik aangeef is dat die observaties worden verklaard volgens die centrale ideeën als natuurlijke selectie en dat daaruit prima voortschrijdend inzicht m.b.t. die observaties kan ontstaan.

Het is dus geen probleem dat onze kennis over die data, observaties of bevindingen veranderd en dat soort voortschrijdend inzicht trekt op geen enkele manier die theorie uit elkaar en als jij dat wel denkt is dat dus weldegelijk iets waar jij je in vergist.

De evolutietheorie is zeer solide in dat die centrale zaken als natuurlijke selectie, genetica etc niet alleen zeer goed worden begrepen, maar ook gewoon bewezen zijn op een manier dat er geen twijfel meer bestaat dat de natuur zo werkt.

Wilt dat zeggen dat we alles weten van de natuur of al onze interpretaties en conclusies met betrekking tot data, observaties correct zijn? Nee, maar dat is niet waar een theorie op staat of valt.

Pas als er observaties, data etc zijn die niet zijn te verklaren binnen de centrale kaders van een theorie, moet er serieus gekeken worden naar de fundamenten van een theorie.

Maar vernieuwde inzichten bij neanderthalers of dinosauriërs bedreigen die fundamenten dus niet en dat kwartje zal toch wel een keer moeten gaan vallen bij je als je een serieuze discussie over evolutie wilt hebben. :)
pi_167045921
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2016 11:44 schreef Semisane het volgende:

[..]

Wilt dat zeggen dat we alles weten van de natuur of al onze interpretaties en conclusies met betrekking tot data, observaties correct zijn? Nee, maar dat is niet waar een theorie op staat of valt.

Zekers, tenzij er sprake is van een paradigmaverschuiving. Dat zagen we bij de opkomst van de kwantumfysica eind negentiende- en begin vorige twintigste eeuw toen de gevestigde wetenschap dacht klaar te zijn met de ontleding van de materiële werkelijkheid.

Of dat nieuwe theorieën zoals de relativiteitstheorie bestaande theorieën vervangt of aanvult.

Bijvoorbeeld evolutie en de ontwikkeling van zoiets als intelligentie laat zich moeilijk meten. Dat soort gegevens haal je moeizaam uit een stel botten of een versteend fossiel. Met de menselijke soorten als uitzondering. Zo gaf de ontdekking dat de Neanderthaler aan lichaamsversiering en aan dodenverering deed een ander beeld van die specifieke mensensoort.

Maar bij dieren is het al veel moeilijker te meten. Toch speelt een mate van intelligentie een grote rol binnen de gedragingen van de soorten. De wijze hoe ze binnen groepsverband met elkaar omgaan. Pas de afgelopen decennia ontdekken we dat de olifant het vermogen heeft tot zelfherkenning (bv. in een spiegel) wat altijd werd voorbehouden aan de mens alleen. Dat bepaalde kraaisoorten probleemoplossend denken op een haast menselijk niveau. Las gisteren nog een artikel wat ging over hoe mieren communiceren. Dat doen ze door te 'zoenen' door regelmatig via hun monden vocht uit te wisselen. Het speeksel wat ze overbrengen bevat weer informatie over stofjes die weer van invloed zijn hoeveel jonge mieren eten.

Dus ook dát is evolutie. De ontwikkeling van vernuftige systemen waar ogenschijnlijke details op elkaar aansluiten. Dat stukje evolutie kunnen we natuurlijk niet beoordelen over soorten die al miljoenen jaren zijn uitgestorven.
pi_167046256
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 13:37 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zekers, tenzij er sprake is van een paradigmaverschuiving. Dat zagen we bij de opkomst van de kwantumfysica eind negentiende- en begin vorige twintigste eeuw toen de gevestigde wetenschap dacht klaar te zijn met de ontleding van de materiële werkelijkheid.

Of dat nieuwe theorieën zoals de relativiteitstheorie bestaande theorieën vervangt of aanvult.

Bijvoorbeeld evolutie en de ontwikkeling van zoiets als intelligentie laat zich moeilijk meten. Dat soort gegevens haal je moeizaam uit een stel botten of een versteend fossiel. Met de menselijke soorten als uitzondering. Zo gaf de ontdekking dat de Neanderthaler aan lichaamsversiering en aan dodenverering deed een ander beeld van die specifieke mensensoort.

Maar bij dieren is het al veel moeilijker te meten. Toch speelt een mate van intelligentie een grote rol binnen de gedragingen van de soorten. De wijze hoe ze binnen groepsverband met elkaar omgaan. Pas de afgelopen decennia ontdekken we dat de olifant het vermogen heeft tot zelfherkenning (bv. in een spiegel) wat altijd werd voorbehouden aan de mens alleen. Dat bepaalde kraaisoorten probleemoplossend denken op een haast menselijk niveau. Las gisteren nog een artikel wat ging over hoe mieren communiceren. Dat doen ze door te 'zoenen' door regelmatig via hun monden vocht uit te wisselen. Het speeksel wat ze overbrengen bevat weer informatie over stofjes die weer van invloed zijn hoeveel jonge mieren eten.

Dus ook dát is evolutie. De ontwikkeling van vernuftige systemen waar ogenschijnlijke details op elkaar aansluiten. Dat stukje evolutie kunnen we natuurlijk niet beoordelen over soorten die al miljoenen jaren zijn uitgestorven.
Maar in tegenstelling tot wat je steeds wil beweren staaft dit hele verhaal totaal niet dat wetenschap een geloof is. Evolutie is een bewezen theorie, dat we nog meer van die theorie te weten komen, beter weten te onderbouwen, beter snappen hoe het precies werkt, weerlegt dat niet, maakt het niet dat het maar een geloof is.
pi_167046386
Je kunt evolutie enigszins vergelijken met klimaatwetenschappen. We hebben een verregaand begrip van welke mechanismes een rol spelen, en toch blijft het lastig om het weer van volgende week te voorspellen.

Dat heb je nou eenmaal met chaotische systemen. :) Dat betekent niet dat er gaten in de theorie zitten, het betekent alleen maar dat de enorme hoeveelheid informatie het lastig maakt om concrete voorspellingen te doen.
  vrijdag 2 december 2016 @ 14:11:47 #275
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_167046682
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 13:37 schreef Elzies het volgende:

[..]

Paradigmaverschuiving aan de hand van een enkel feit, zoals veren bij dinosauriërs komt niet voor en dat snap jij, gezien dit bovenstaande, ook wel.

En geen de voorbeelen die je tot nu toe hebt gegeven, inclusief die in de post staan waar ik nu op reageer zijn van die aard dat ze onmogelijk te verklaren te zijn aan de hand van de evolutietheorie.

Er zullen nog veel vragen onbeantwoord zijn, maar zo mysterieus als jij het voordoet is het echt niet, ook wat betreft intelligentie bij dieren, daar is veel onderzoek naar.

Het is uiteraard lastig om iets te zeggen over de intelligentie van soorten die zijn uitgestorven, maar bijvoorbeeld fosielen geven wel indicatie met betrekking tot grote van het brein en er is correlatie tussen omvang van het brein en intelligentie.

En zo vergelijkt men vaak eigenschappen, lichaams-structurenvan moderne dieren met fosiele restanten van uitgestorven soorten.

Aan de hand daarvan kunnen hypotheses geformuleerd worden over die uitgestorven soorten.

Is dit waterdicht? Nee, maar nogmaals dat is voor de wetenschap geen probleem en onderdeel van voortdurend opdoen van meer en betere kennis.

En tegenwoordig weet men steeds vaker genetisch materiaal te vinden en wordt het onderzoek alleen maar beter en meer secuur.

Dus nogmaals de "problemen" die jij ziet m.b.t. de evolutietheorie zijn bij lange na niet zo groot of fundamenteel als je voordoet, enkel lijk je daar het een tikkeltje moeilijk mee te hebben. :)
  vrijdag 2 december 2016 @ 14:19:19 #276
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167046877
Ik zie het heel anders. Elzies weet het verschil simpelweg niet tussen een methode en/of theorie, en kennis. Evolutietheorie gaat over (even heel simpel gezegd zodat Elzies het misschien ook kan lezen) hoe soorten veranderen in andere soorten. Daar zijn een aantal mechanismen voor. Natuurlijke selectie is er een van. Met een theorie kun je voorspellingen doen en die kun je vervolgens weer toetsen, en zo doe je kennis op.

Om het nog duidelijker te maken een simpele vraag: met welke methodes en theorieën denk je dat men tot nieuwe kennis komt? Al die voorbeelden die worden genoemd zijn voorbeelden van kennis die is opgedaan dankzij de evolutietheorie. En de wetenschappelijke methode. Daardoor wordt de theorie alleen maar nauwkeuriger en beter onderbouwd. Hoewel dat bij evolutie vrijwel onmogelijk is, die theorie is beter onderbouwd dan welke andere theorie dan ook. En nogmaals, fossielen zijn daar maar een heel klein onderdeel van.

Verder lijkt Elzies niet helemaal te snappen wat intelligentie is, maar dat is ook geen verrassing inmiddels.
pi_167067195
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 13:52 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar in tegenstelling tot wat je steeds wil beweren staaft dit hele verhaal totaal niet dat wetenschap een geloof is. Evolutie is een bewezen theorie, dat we nog meer van die theorie te weten komen, beter weten te onderbouwen, beter snappen hoe het precies werkt, weerlegt dat niet, maakt het niet dat het maar een geloof is.
Ik schrijf ook nergens op dat dé wetenschap geloof is. Ik schrijf wel op dat ook binnen de verschillende wetenschappelijke theorieën bepaalde aannames zijn gestaafd op blind geloof.

Vergelijk het met ontbrekende puzzelstukjes waarbij je verondersteld dat wanneer de puzzel op zijn plaats valt je een bepaalde afbeelding krijgt te zien. Net zoals je bij een theorie die nog niet volledig is uitgediept een bepaalde uitkomst. Soms moet je iets verzinnen om tot een bepaalde uitkomst te komen. Ik noemde al eerder het voorbeeld van donkere materie en donkere energie, waarvan we bepaalde gevolgtrekkingen objectief kunnen meten (namelijk dat sterrenstelsels niet uit elkaar vallen en dat ons universum versnelt uitdijt) maar we de achterliggende oorzaak an sich niet begrijpen en we daar dus gemakshalve maar een naam aan geven.

De evolutietheorie is meer gestaafd op biologische mechanismen (de uiterlijke aspecten van natuurlijke selectie en genetica) ) maar het geeft geen invulling op de evolutie van intelligentie en persoonlijk zelf gewaar. Daarvoor is de theorie mijnsinziens nog te subjectief en verre van volledig. We kunnen hoogstens speculeren wat het achterliggende mechanisme was wat de eerste mensensoorten ertoe bewoog vuur te maken en fantasie te ontwikkelen wat leidde tot het maken van afbeeldingen. Daar bestaat geen eenduidige consensus over. Wat was het wat maakte dat onze hersenstructuren zo evolueerde dat we nu in staat zijn sondes naar de uithoeken van ons eigen zonnestelsel te sturen?

Verder zie ik in aanpassingen toch een vorm van kennisoverdracht, informatie ofwel intelligentie (wel binnen een ruimere context bezien) Niet van een onafhankelijke bron maar vanuit het bio-systeem zelf. (wij zelfbewuste en denkende mensen zijn daar het levende bewijs van) Dat is een stap die niet iedereen durft te maken en net als bij een natuurlijke samenloop van omstandigheden (wat evenwel ruim geïnterpreteerd kan worden) niet onomstotelijk kan worden aangetoond.
pi_167068418
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 09:44 schreef Elzies het volgende:
Verder zie ik in aanpassingen toch een vorm van kennisoverdracht, informatie ofwel intelligentie (wel binnen een ruimere context bezien) Niet van een onafhankelijke bron maar vanuit het bio-systeem zelf. (wij zelfbewuste en denkende mensen zijn daar het levende bewijs van) Dat is een stap die niet iedereen durft te maken en net als bij een natuurlijke samenloop van omstandigheden (wat evenwel ruim geïnterpreteerd kan worden) niet onomstotelijk kan worden aangetoond.
Je kunt fase-overgangen ook vanuit een informatiekundig oogpunt beschrijven, net zoals b.v. maatschappelijke segregatie, de ontwikkeling van financiële markten of, zoals Verlinde laatst beweerde, zwaartekracht. Informatie staat niet gelijk aan intelligentie, of jij moet er (weer) je eigen definities op nahouden, natuurlijk.

Waarom zou je dan zo'n stap überhaupt willen maken? Dat heeft weinig te maken met "durven".
pi_167069703
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 09:44 schreef Elzies het volgende:
Ik schrijf ook nergens op dat dé wetenschap geloof is. Ik schrijf wel op dat ook binnen de verschillende wetenschappelijke theorieën bepaalde aannames zijn gestaafd op blind geloof.
Ik ben niet op de hoogte van ook maar een enkele wetenschappelijke theorie die gebaseerd is op blind geloof.
pi_167070015
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 11:59 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik ben niet op de hoogte van ook maar een enkele wetenschappelijke theorie die gebaseerd is op blind geloof.
Snaartheorie misschien? :+
  zaterdag 3 december 2016 @ 12:16:49 #281
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_167070033
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 12:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is slechts een hypothese.
pi_167070153
quote:
[..]
Het blijft een lastig woord :P Nog afgezien van de wiskundige onderbouwing die ik niet echt blind of een geloof zou willen noemen.
pi_167070219
quote:

[..]

Snaartheorie is een constructie waarbij je de belangrijkste principes van de laatste 100 jaar natuurkunde combineert. Dat lijkt me volstrekt wetenschappelijk.

Daarbij zou ik snaartheorie een paradigma willen noemen, in het verlengde van de kwantumveldentheorie. Net zomin als dat je kwantumveldentheorie niet kunt falsificeren maar het standaardmodel wel, kun je snaartheorie ook niet falsificeren, maar specifieke modellen hierin wel.
pi_167074426
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 12:25 schreef Haushofer het volgende:
Snaartheorie is een constructie waarbij je de belangrijkste principes van de laatste 100 jaar natuurkunde combineert. Dat lijkt me volstrekt wetenschappelijk.

Daarbij zou ik snaartheorie een paradigma willen noemen, in het verlengde van de kwantumveldentheorie. Net zomin als dat je kwantumveldentheorie niet kunt falsificeren maar het standaardmodel wel, kun je snaartheorie ook niet falsificeren, maar specifieke modellen hierin wel.
Maar van kwantumveldentheorie kunnen we wel kleinere praktische (in vergelijking tot het totale systeem) experimenten opzetten. Bij snaartheorie hebben we daar nog geen idee van voor zover ik weet.
  zaterdag 3 december 2016 @ 16:18:57 #285
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167075115
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 11:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je kunt fase-overgangen ook vanuit een informatiekundig oogpunt beschrijven, net zoals b.v. maatschappelijke segregatie, de ontwikkeling van financiële markten of, zoals Verlinde laatst beweerde, zwaartekracht. Informatie staat niet gelijk aan intelligentie, of jij moet er (weer) je eigen definities op nahouden, natuurlijk.

Waarom zou je dan zo'n stap überhaupt willen maken? Dat heeft weinig te maken met "durven".
Zou je aan mij, als leek, kunnen uitleggen wat er nou precies met dat informatiekundig oogpunt wordt bedoeld?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_167091431
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 16:18 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Zou je aan mij, als leek, kunnen uitleggen wat er nou precies met dat informatiekundig oogpunt wordt bedoeld?
Het komt er in het kort op neer dat "informatie" de fundamentele grootheid lijkt te zijn om allerlei verschillende processen te beschrijven, in plaats van b.v. massa, energie of andere zaken. Zo kun je b.v. een fase-overgang beschrijven door vergelijkingen en principes op te schrijven voor je informatie (in dit geval: entropie). Hetzelfde geldt voor biologische evolutie en een hele rits andere zaken. Een aardig boek hierover is Vedrals "Decoding Reality",

https://en.wikipedia.org/wiki/Decoding_Reality
  zondag 4 december 2016 @ 14:44:58 #287
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_167095359
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 12:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het komt er in het kort op neer dat "informatie" de fundamentele grootheid lijkt te zijn om allerlei verschillende processen te beschrijven, in plaats van b.v. massa, energie of andere zaken. Zo kun je b.v. een fase-overgang beschrijven door vergelijkingen en principes op te schrijven voor je informatie (in dit geval: entropie). Hetzelfde geldt voor biologische evolutie en een hele rits andere zaken. Een aardig boek hierover is Vedrals "Decoding Reality",

https://en.wikipedia.org/wiki/Decoding_Reality
Ik snap het nog steeds niet ;(
pi_167137856
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 11:59 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het blijft jammer dat men selectief leest, want ik heb meerdere malen het voorbeeld van donkere materie genoemd. Een concept wat nu ter discussie staat met de nieuwe theorie van een Nederlandse onderzoeker, maar feitelijk als concept geaccepteerd is binnen de kringen van de meeste kosmologen.

Zwaartekracht is ook zo'n leuke. Net als bij bewustzijn kunnen we hiervan slechts de gevolgtrekkingen ervaren maar hebben we geen flauw idee wat zwaartekracht nu precies is.
pi_167138113
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 10:18 schreef Elzies het volgende:
Het blijft jammer dat men selectief leest, want ik heb meerdere malen het voorbeeld van donkere materie genoemd. Een concept wat nu ter discussie staat met de nieuwe theorie van een Nederlandse onderzoeker, maar feitelijk als concept geaccepteerd is binnen kosmologische onderzoekers.
Je probeert iets te interpreteren wat je hoort of leest, maar je slaat de plank mis. Donkere materie benoemen als een theorie gebaseerd op blind geloof komt totaal niet in de buurt van de status van donkere materie in de wetenschap.
quote:
Zwaartekracht is ook zo'n leuke. Net als bij bewustzijn kunnen we hiervan slechts de gevolgtrekkingen ervaren maar hebben we geen flauw idee wat zwaartekracht nu precies is.
We hebben dan ook alleen theorie die zwaartekracht beschrijft, niet eentje die het verklaart.
pi_167138280
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 10:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het blijft jammer dat men selectief leest, want ik heb meerdere malen het voorbeeld van donkere materie genoemd. Een concept wat nu ter discussie staat met de nieuwe theorie van een Nederlandse onderzoeker, maar feitelijk als concept geaccepteerd is binnen de kringen van de meeste kosmologen.
Het blijft jammer dat jij zo slecht leest. Er werd gezegd:

"Ik ben niet op de hoogte van ook maar een enkele wetenschappelijke theorie die gebaseerd is op blind geloof."

Vervolgens geef je een voorbeeld van een wetenschappelijke theorie die helemaal niet gebaseerd is op blind geloof. Het zou best kunnen dat donkere materie niet bestaat, maar dat betekent niet dat die theorie niet direct op waarnemingen is gebaseerd.
pi_167138314
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 10:35 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je probeert iets te interpreteren wat je hoort of leest, maar je slaat de plank mis. Donkere materie benoemen als een theorie gebaseerd op blind geloof komt totaal niet in de buurt van de status van donkere materie in de wetenschap.

[..]

We hebben dan ook alleen theorie die zwaartekracht beschrijft, niet eentje die het verklaart.
Bij gebrek aan dan. We hebben tot nu toe nog geen grammetje donkere materie gevonden. We weten dat onze huidige zwaartekrachtmodellen geen verklaring geeft voor het bijeen houden van de haast oneindig aantallen sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels. Ook nog eens in een universum die versneld uitdijt.

Zwaartekracht kun je inderdaad in hetzelfde onverklaarbare rijtje als bewustzijn plaatsen. We kunnen het beschrijven, ervaren en diens gevolgtrekkingen observeren, maar niet verklaren.

Toch spreken we over een geünificeerde theorie van alles terwijl we weten dat zwaartekracht er niet in thuis hoort. Waarom? Omdat men gelooft dat er uiteindelijk toch een manier wordt gevonden om zwaartekracht erin te kunnen plaatsen? Lijkt mij een typisch gevalletje van blind geloof bij gebrek aan.
pi_167138441
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 10:46 schreef Elzies het volgende:
Bij gebrek aan dan. We hebben tot nu toe nog geen grammetje donkere materie gevonden. We weten dat onze huidige zwaartekrachtmodellen geen verklaring geeft voor het bijeen houden van de haast oneindig aantallen sterrenstelsels en clusters van sterrenstelsels. Ook nog eens in een universum die versneld uitdijt.

Zwaartekracht kun je inderdaad in hetzelfde onverklaarbare rijtje als bewustzijn plaatsen. We kunnen het beschrijven, ervaren en diens gevolgtrekkingen observeren, maar niet verklaren.
Maar blind geloof en theorie, daar heeft het niets mee te maken.
quote:
Toch spreken we over een geünificeerde theorie van alles terwijl we weten dat zwaartekracht er niet in thuis hoort. Waarom? Omdat men gelooft dat er uiteindelijk toch een manier wordt gevonden om zwaartekracht erin te kunnen plaatsen? Lijkt mij een typisch gevalletje van blind geloof bij gebrek aan.
Jij doet nu een aanname over zwaartekracht die ik niet herken in de wetenschap.
pi_167138564
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 10:54 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar blind geloof en theorie, daar heeft het niets mee te maken.

[..]

Jij doet nu een aanname over zwaartekracht die ik niet herken in de wetenschap.
Die mening deel ik niet. Ook theorieën zijn onderworpen aan geloofsstructuren. Dat betekent overigens niet dat ik opschrijf dat theorieën volledig zijn gebaseerd op blind geloof. Iedere theorie begint met een idee waar men wel of niet in gelooft. Stapsgewijs ga je zo'n theorie uitbouwen en versterken. Maar het gros van theorieën zijn helemaal niet af. Pas vorig jaar werd de zwaartekrachtgolftheorie van Einstein bewezen. Twee zwarte gaten die een rimpeling veroorzaakte in het weefsel van ruimtetijd en dat werd gedetecteerd. Daarvoor was de theorie gebaseerd op het geloof hierin.

Zwaartekracht past niet binnen de geünificeerde theorie van alles die elektromagnetisme, de zwakke en sterke kernkracht met elkaar verbind tot een allesomvattende theorie.
pi_167138574
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Die mening deel ik niet. Ook theorieën zijn onderworpen aan geloofsstructuren. Dat betekent overigens niet dat ik opschrijf dat theorieën volledig zijn gebaseerd op blind geloof. Iedere theorie begint met een idee waar men wel of niet in gelooft. Stapsgewijs ga je zo'n theorie uitbouwen en versterken. Maar het gros van theorieën zijn helemaal niet af. Pas vorig jaar werd de zwaartekrachtgolftheorie van Einstein bewezen. Twee zwarte gaten die een rimpeling veroorzaakte in het weefsel van ruimtetijd en dat werd gedetecteerd. Daarvoor was de theorie gebaseerd op het geloof hierin.

Zwaartekracht past niet binnen de geünificeerde theorie van alles die elektromagnetisme, de zwakke en sterke kernkracht met elkaar verbind tot een allesomvattende theorie.
Je haalt hypothese en theorie door elkaar.
pi_167138597
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Je haalt hypothese en theorie door elkaar.
Leg uit.
pi_167138644
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:03 schreef Elzies het volgende:
[..]
Leg uit.
Een hypothese kan prima op blind geloof zijn gebaseerd. Er zijn in dit topic al verschillende filmpjes en uitleg gepost over het verschil tussen een hypothese en een theorie. En ze komen allebei voor in de wetenschap. Veel van je betoog is prima toepasbaar op hypotheses, maar gelden niet voor wetenschappelijke theorieën.
pi_167138861

[ Bericht 100% gewijzigd door Elzies op 06-12-2016 11:22:07 ]
pi_167138889
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:20 schreef Elzies het volgende:

[..]

We spreken toch echt over de geünificeerde theorie van alles. Niet over een hypothese. Mede door de link tussen elektriciteit en magnetisme, elektromagnetisme. Dat is een theoretische waarheid. Maar de link met zwaartekracht is nog niet gevonden.

Daarom geloof ik niet in een directe scheidslijn tussen hypothese en theorie. Zeker wanneer een theorie nog onvoldoende is uitgediept.
pi_167138941
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:20 schreef Elzies het volgende:
We spreken toch echt over de geünificeerde theorie van alles. Niet over een hypothese.
Men is op zoek naar een geünificeerde theorie van alles, hij is er niet.
quote:
Bovendien geloof ik niet in een directe scheidslijn tussen hypothese en theorie. Zeker wanneer een theorie nog onvoldoende is uitgediept.
Dit is dus een hele rare stellingname. Die definities zijn er gewoon, dat heeft niets met geloven te maken. Dat een definitie niet altijd in zijn zuiverste vorm gebruikt wordt doet daar niets aan af. Als je met elkaar wil communiceren is het wel zo makkelijk om dezelfde taal te spreken.
pi_167139100
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 11:24 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Men is op zoek naar een geünificeerde theorie van alles, hij is er niet.

[..]

Dit is dus een hele rare stellingname. Die definities zijn er gewoon, dat heeft niets met geloven te maken. Dat een definitie niet altijd in zijn zuiverste vorm gebruikt wordt doet daar niets aan af. Als je met elkaar wil communiceren is het wel zo makkelijk om dezelfde taal te spreken.
Toch vreemd? Het is er niet maar we noemen het toch een theorie. Puur op basis van een gedeeltelijk bewezen stelling genaamd elektromagnetisme. Dan zou driekwart van die theorie toch gewoon een hypothese moeten zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')