Mijn oudste, N van net 7 jaar, is hooggevoelig en daarbij hoogstimulatief. Dit houdt bij hem in dat hij prikkels opzoekt en nodig heeft, anders raakt hij heel lamlendig en verveeld door onderprikkeling, maar wel heel snel overprikkeld raakt.
Mijn jongste, S van bijna 3,5 jaar, is wel gevoelig, maar ik weet niet zeker of hij hooggevoelig is, maar dat kan ook komen doordat hij extrovert is en ik vooral ervaring heb met introverte hooggevoeligheid. Hij laat wel heel veel kenmerken van strong willed kinderen zien.
Een aantal recente voorbeelden van waar N tegenaan loopt door zijn hooggevoeligheid, misschien herkennen jullie hier iets in:
Hij is heel bang om fouten te maken en maakt daardoor werkjes op school liever niet. Hij vlucht naar de wc als hij iets tegenkomt dat hij niet meteen kan of snapt of wanneer het moeilijk lijkt. Ook thuis lopen we hier tegenaan, hij moet echt een (enorme) drempel over geholpen worden, ook bij dingen zoals zelf tandenpoetsen.
http://gevoeligheidgrootbrengen.nl/legt-zelf-de-lat-zo-hoog/Op zwemles is hij zo ontzettend bang om water in zijn gezicht te krijgen en te verdrinken dat hij een schooljaar lang in het eerste watergewenningsbadje gezeten heeft. Uiteindelijk heb ik zelf het initiatief genomen om hem met een drijfvest meteen naar het diepe gedeelte te laten gaan en dat werkte gelukkig meteen. Hij zwemt nu mee met de groep, met alleen kurken.
Vorige week was hij na schooltijd de enige die intens verdrietig was omdat hij iets niet eerlijk vond van de meester. Die had een groepje beloond omdat ze snel stil waren, terwijl N's groepje net zo snel stil was. Hij heeft maandag zelf aan de meester verteld wat hij niet leuk vond en wat volgens hem een goede oplossing zou zijn, namelijk de hele klas belonen als ze snel stil zijn (en de meester heeft geluisterd, hoera!).
Hij wilde niet mee naar de Sinterklaasintocht, omdat hij de drukte en de herrie heel naar vindt.
Morgen heeft hij een kinderfeestje met jongens van 7-8 jaar. Ze gaan naar de bioscoop en dat vindt hij heel erg spannend. Hij wilde eigenlijk dat een van ons mee zou gaan, maar het voorstel dat de moeder van de jarige dichtbij hem blijft en voor hem zorgt vond hij ook goed.
Hij heeft een groot inlevingsvermogen. Bijvoorbeeld: als een vriendje niet wil spelen, bedenkt hij zelf waarom niet ("Misschien is hij heel moe of wil hij liever even alleen zijn, dat heb ik ook wel eens")
Motorische overgevoeligheid uit zich bij hem in veel wiebelen en friemelen en soms geluidjes maken. Dit doet hij vaak uit onderprikkeling op school, als hij zichzelf probeert op te peppen om op te letten.
De intellectuele overgevoeligheid uit zich bij hem in alles willen weten, begrijpen en goed verbanden kunnen leggen. Hij heeft een grote algemene kennis, maar schoolvakken vindt hij maar niks.
Wat betreft gevoelige verbeeldingskracht. Hij had als peuter een fantasievijand (geen vriendje dus

), Juju, die alles deed wat verkeerd was. En nu nog steeds zit hij heel snel in zijn fantasie en moet je vaak eerst zijn aandacht trekken voordat je iets zegt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Twinkly op 18-11-2016 16:36:38 ]
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>