Net weer een column geschreven. Ik laat hem een keertje zien hier op FOK! en in de Slow chat van VBL.
Val me er niet op aan. Dit lezen 20.000 Bommelerwaarders morgen. Het is niet om op te scheppen.
Maar dan heb je een idee. ben zo weer weg.....
Er was eens een krantenbezorger in Zaltbommel. Hij wist in het begin van toeten nog blazen. Ging op pad, de zebra op de omhoeken omzeilend. Zag een gapend gat. Dacht bij zichzelf en namens anderen: 'Daar heeft ooit iets gestaan, een gebouw misschien.' Er ging een lichtje branden. Iets met Philips misschien ? Alras hervatte ie zijn gezwinde pas, huppelend van links naar rechts en van zwart op wit. Eénmaal achterom kijkend in de Boschstraat dacht ie: 'Hier zat vroeger toch een snoepwinkeltje?' En daar tegenover een wielerzaak. Althans, voordat je de zaak had bereikt moest je een wirwar van fietsen omzeilen en trotseren. Een stoplicht gaf geen bureau halt.
Doorgelopen zag de krantenjongen, die zich had verdiept in de geschiedenis van het Bommel van vroeger, een kunstzinnige zaak. Hij wist niet of het een winkel was. De koe met landschap staat immers al 10 jaar in de vitrine.Misschien was het wel een dove Toon zaal. Hij kon er geen patat van maken. Van Santen en Henkie gaven ook geen uitkomst. Iets met een patatje met, terwijl een echte Bommelaar frietje mét zegt. Met dat in gedachten stak ie de straat over.
Hij verwachtte de Karel van der Heijden niet, maar toch wel enig trompet geschal en dansmariekes gericht aan de bloemkooloren. Achter Rombeek kijken heeft geen nut. Maar een geschiedenis van 80 jaar trompetgeschal uit de komkommer blaas je niet zomaar weg. De weg vervolgend zag de goedgemutste krantenjongen iets wat ie niet kon duiden. Hier waren toch de varkens vroeger, met de krulstang in de staart ? En de schijnheilge oprechte kapper voor de kust met zijn Föhn als stoomboot. Zelfs van Schijndel is hem gesmeerd. Alsof er niet al genoeg gesmeerde Pieten zijn.
Wie? Vroeg iemand aan de positieve krantenjongen. 'Nee, Verwijlen is al een tijdje wijlen.' 'Hebben ze nog mooi afscheid van genomen in het Bondshuis.' 'Hij was voor geen klijntje vervaart, net de Sint. Spreek mij er niet op aan.'
De krantenjongen schrok zich kapot, hij hoorde het schateren uit één of andere hoek. Strooiend met grappen en grollen stond Aziz te glimmen in zijn mooie zaak in hartje stad. Keith Richard en Mick Jagger worden de Glimmer Twins genoemd. Aziz is het hart van de Bommelse middenstand in zijn eentje.
Het schitterende middelpunt van het hart van Zaltbommel. Niet wit en niet zwart. Aziz is licht getint. Dat moeten ze eens laten zien. Buiten adem van alle indrukken liet de krantenjongen het erbij. Volume, Paraat, het Torentje, Boekema, kaasjager, Boele, Café Vogel, Slijterij Achterberg komen later wel aan de beurt. De krantenjongen kon nog net, voor het eerst in lange tijd de Toren in mijn brievenbus bezorgen. Wees dus niet bezorgd. Alles zal reg kom. Zelfs Arjen Robben, die te veel op een eiland staat. In de geest van Cruijff: 'As je de bal niet hep, kun je niet scoren.' Houd de bal in bezit. En we blijven echte Bommelaars. In de geest van Cruijffie Torenhoog.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !