quote:De Slag op de Javazee maakt deel uit van ons collectief geheugen.
Torpederen die boten!quote:Op dinsdag 15 november 2016 15:00 schreef Nibb-it het volgende:
Ik heb nou niet het idee dat hier effectief tegen opgetreden kan/zal worden.
Het zal wel bij een vermanend vingertje blijven vanuit NL.quote:Op dinsdag 15 november 2016 15:00 schreef Nibb-it het volgende:
Ik heb nou niet het idee dat hier effectief tegen opgetreden kan/zal worden.
Deels intact.quote:Op woensdag 16 november 2016 00:45 schreef Elan het volgende:
Wie schond het zeemansgraf van Karel Doorman?
http://www.ad.nl/binnenla(...)el-doorman~a8656590/
Volgens bergingsexperts is het gezien de diepte waarop ze lagen niet rendabel om als oud ijzer op te duiken.
Ook is een derde schip dat er naast ligt geheel in tact.
Die O-16 was een fractie van deze schepen. En lag daarnaast minder diep.quote:Op woensdag 16 november 2016 01:17 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Deels intact.
En ja. Mammoet zal een stuk duurder, en dus lagere winst, zijn dan bv zo'n schip welk betrapt is op het illegaal ruimen van de O-16. Zie de foto eerder in het topic. Die werken, gok ik, ook iets minder net en wat sneller. En goedkoper.
En of het ongezien kan? Ik heb geen idee eigenlijk of de rustplaatsen van die schepen ver bij scheepvaartroute vandaan liggen.
quote:Drie Nederlandse scheepswrakken in de Javazee zijn ineens verdwenen
Grafschennis Het idee was om drie scheepswrakken uit de Tweede Wereldoorlog te filmen, als aandenken voor de nabestaanden van de 900 doden. Ze zijn verdwenen.
(...) De wrakken lagen op zo’n honderd kilometer uit de kust, uit het zicht van het land, en buiten grote scheepvaartroutes. Maar je kunt zulke grote schepen „niet zomaar laten verdwijnen zonder dat iemand een oogje toeknijpt”, zegt een maritieme insider.
Het is ook onwaarschijnlijk dat de Indonesische marine - het gebied hoort tot de territoriale zee van Indonesië - niets heeft gemerkt. Want dat hier een zeer omvangrijke operatie heeft plaatsgehad, met kranen om de wrakken boven water te krijgen, staat vast. Het zou niet voor het eerst zijn; in 2013 werd de Nederlandse onderzeeboot O-16 voor de kust van Maleisië vermoedelijk gelicht.
Naar het motief is het gissen. Of de waarde van het ijzer opweegt tegen de bergingskosten, is niet te zeggen, leert navraag onder scheepsslopers. (NRC).
Dat pleit dan niet voor hun oplettendheidquote:Op woensdag 16 november 2016 18:00 schreef Cobra4 het volgende:
Reactie vanuit Indonesië:
The Indonesian Navy, when contacted by the BBC, said they were unaware of the disappearance but said they would investigate.
"To say that the wreckage had gone suddenly, doesn't make sense," Navy spokesman Colonel Gig Sipasulta said. "It is underwater activities that can take months even years."
http://www.bbc.com/news/world-asia-37997640
Wie heeft toen aan de grote klok gehangen wat de lokatie van de schepen was?quote:Op dinsdag 15 november 2016 21:10 schreef Cobra4 het volgende:
In 2002 werden zij teruggevonden door amateurduikers.
Goede vraag.quote:Op woensdag 16 november 2016 18:16 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Wie heeft toen aan de grote klok gehangen wat de lokatie van de schepen was?
Dat zal toch wel gebeuren? Hoop ik.....quote:Op woensdag 16 november 2016 18:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De Indonesische ambassadeur op het matje roepen!
En dan?quote:Op woensdag 16 november 2016 18:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De Indonesische ambassadeur op het matje roepen!
Als de wrakken naar surubaya zijn gebracht, zoals het er nu op lijkt, kan dit niet zonder medeweten van de Indonesische autoriteiten zijn geweest.quote:
quote:Teller aantal verdwenen wrakken uit Javazee nu op zeven
Niet alleen drie Nederlandse wrakken zijn weg, ook drie gezonken Britse schepen en een Amerikaanse onderzeeër zijn verdwenen. (NRC).
Hoezo?quote:Op woensdag 16 november 2016 20:50 schreef Dagonet het volgende:
Tja, dit is misschien wel vervelend voor nabestaanden, maar voor toekomstige productie van medische instrumenten en sensoren in satellieten is het nog wat ernstiger als dit soort staal de normale handel in gaat.
Heeft te maken met het productieproces, vanaf 1945 en de kernbommen op Japan is de atmosfeer licht radioactief en staal hé t zuurstof nodig in de productie dus al het staal van na 1945 is besmet en niet bruikbaar voor detectieapparatuur die heel minieme straling moeten detecteren. De beste voorraad staal die niet besmet is ligt onder water in scheepswrakken.quote:
Ah weer wat geleerdquote:Op donderdag 17 november 2016 00:19 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Heeft te maken met het productieproces, vanaf 1945 en de kernbommen op Japan is de atmosfeer licht radioactief en staal hé t zuurstof nodig in de productie dus al het staal van na 1945 is besmet en niet bruikbaar voor detectieapparatuur die heel minieme straling moeten detecteren. De beste voorraad staal die niet besmet is ligt onder water in scheepswrakken.
quote:Samenwerking met Jakarta over oorlogsschepen
DEN HAAG - Nederland en Indonesië gaan nauw samenwerken om erachter te komen wat er met de verdwenen Nederlandse oorlogsschepen in de Javazee is gebeurd. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag. Hij vertrekt zondag voor een handelsmissie naar dat land.
(Telegraaf)
quote:Nederlandse berger gaat op zoek in Javazee
VIJFHUIZEN - De Nederlandse berger Koole Mammoet is van plan onderzoek te doen in de Javazee om honderd procent zeker te zijn dat de Harer Majesteits De Ruyter en Java zijn verdwenen. Wanneer het bedrijf dat zelf heeft vastgesteld, wil het bekijken wat er nog aan resten ligt.
Ondanks sonarbeelden die Defensie donderdag vrijgaf, is berger Paul Koole niet helemaal van de dramatische verdwijning overtuigd. „Die beelden waren behoorlijk grof. Ik blijf me afvragen of ze op de juiste plek zijn geweest”, motiveert directeur Paul Koole zijn plan.
Het bedrijf ontplooit de activiteit op eigen initiatief en voor eigen rekening. „Het liefst zouden we ontdekken dat die schepen er nog liggen.”
(Telegraaf)
quote:Rutte wil samen met Indonesië onderzoek naar scheepswrakken Javazee
Nederland wil samen met Indonesië een onderzoek beginnen naar de verdwijning van de oorlogsschepen De Ruyter en Java.
Dat zegt premier Rutte, die in Indonesië is voor een handelsmissie. In een gesprek met correspondent Michel Maas zegt hij te hopen op 'klaarheid'. Vorige week werd bekend dat de wrakken van Nederlandse oorlogsschepen zijn verdwenen van de bodem van de Javazee. Mogelijk zijn ze tot oud ijzer verwerkt.
(NOS)
quote:Zijn de Nederlandse schepen op Indonesische sloop geëindigd?
Correspondent Michel Maas ging kijken op het Indonesische eiland Madura, waar zelfs de grootste schepen in stukjes worden geknipt. Daar zeggen ze van niks te weten. "De Ruyter en Java zijn hier niet, zeker niet", vertelde een van de eilandbewoners. Wellicht zijn er getuigen die iets hebben gezien. Vissers zagen op zee brokstukken voorbij komen die van de oude Nederlandse oorlogsschepen afkomstig zouden kunnen zijn. Mogelijk ging het transport richting het eiland Madura.
(NOS)
Dan had je wel andere feedback op de sonar gezien, lijkt mij. Het heeft er op het moment alle schijn van dat de wrakken gewoon opgevist zijn.quote:Op maandag 21 november 2016 20:01 schreef Hyperdude het volgende:
I'm not saying it was tectonics, but it was tectonics.
quote:'Illegaal bergen van scheepswrakken gebeurt ook op de Noordzee'
Niet alleen in de Javazee plunderen bergers wrakken, het gebeurt ook op de Noordzee. Dat zeggen amateurduikers en een maritiem archeoloog na een rondgang van NOS op 3.
Sinds juli is de nieuwe erfgoedwet van kracht. Volgens die wet mag je niets meer uit een wrak meenemen. De Rijksdienst Cultureel Erfgoed is verantwoordelijk voor de handhaving van de wet, maar zegt dat het moeilijk controleren is op de Noordzee.
(NOS)
quote:Onderzoek bevestigt verdwijnen marineschepen uit Javazee
De 3 verdwenen Nederlandse marineschepen in de Javazee zijn daadwerkelijk van hun plek op de zeebodem gehaald. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat Nederland en Indonesië samen hadden ingesteld.
Experts van beide landen concludeerden dat het duikteam van het Karel Doorman Fonds vorig jaar op de juiste locatie zocht. Ook bevestigden ze dat er sprake is geweest van bergingsoperaties om de schepen van hun plek te halen.
Maritiem erfgoed beschermen
De bevindingen zijn aangeboden aan minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), die nu in Indonesië is. In het rapport adviseren de onderzoekers verder dat gezamenlijk onderzoek nodig is op de locaties van de verdwenen schepen om meer informatie te verzamelen. Daarnaast zijn Nederland en Indonesië overeengekomen om in de toekomst nauwer samen te werken door onder meer beschikbare informatie en kennis te delen. Zo willen de landen cultureel maritiem erfgoed gezamenlijk beter beschermen.
Oorlogsgraven
De marineschepen Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en Hr. Ms. Kortenaer vergingen tijdens de Slag in de Javazee op 27 februari 1942. Daarbij vonden 915 militairen een zeemansgraf, onder wie ruim 200 Indisch-Nederlandse militairen. Een internationaal duikteam van het Karel Doorman Fonds constateerde de verdwijning eind vorig jaar. Het team was bezig met een expeditie met het oog op de 75e herdenking van de Slag in de Javazee dit jaar.
(Defensie)
Met zulke bedragen begrijp ik waarom mensen dit soort laffe acties uithalen.quote:Op woensdag 16 november 2016 20:42 schreef Cobra4 het volgende:
Volgens Bussemaker, die een boek schreef over zijn vader, is het lucratief om oude schepen op te takelen. "Arbeidskrachten zijn daar in de buurt voor anderhalve cent te koop en als er ongelukken gebeuren, dan heeft niemand daar een probleem mee. Dus het is zeer aantrekkelijk."
Bovendien is het kostbaar materiaal dat in zee ligt. "Het schroot van vooroorlogs materiaal is meer waard dan nieuw schroot", zegt Bussemaker in het radioprogramma van de AVROTROS. "Tegenwoordig zitten er radio-isotopen in het staal. Ik heb mij laten vertellen dat een oude onderzeeër 1 miljoen euro oplevert en kruisers ongeveer 8 miljoen."
quote:Slag in de Javazee herdacht in Kloosterkerk
DEN HAAG/SOERABAJA - In de Haagse Kloosterkerk wordt maandagochtend herdacht dat het 75 jaar geleden is dat de Slag in de Javazee plaatsvond. Ruim 450 nabestaanden, één overlevende en de ministers Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) en Jet Bussemaker (Cultuur) zijn bij de plechtigheid aanwezig.
De zeeslag in 1942 kostte 915 Nederlandse marinemannen het leven, onder wie meer dan tweehonderd Indisch-Nederlandse militairen. Marineschepen probeerden in het huidige Indonesië tevergeefs de Japanse invasievloot, die naar Java op weg was, te stoppen. Schout-bij-nacht Karel Doorman voerde het commando.
Vorig jaar werd bekend dat drie tot zinken gebrachte oorlogsschepen niet meer op de zeebodem liggen. De wrakken zijn vrijwel zeker illegaal geborgen. Ze vormden een officieel oorlogsgraf voor honderden opvarenden.
Ook in Indonesië is er een herdenking. Tientallen nabestaanden wonen een ceremonie bij op het Nederlands Ereveld Kembang Kuning in Soerabaja. Bij het Karel Doorman-monument worden kransen neergelegd. Oud-minister Piet Hein Donner van de Oorlogsgravenstichting is bij de plechtigheid.
(Telegraaf)
quote:Slag in de Javazee: een geweldige klap en toen lag ik in het water
Hij denkt er niet graag aan terug: de Slag in de Javazee. Felix Jans besloot op zijn achttiende bij de Marine te gaan, zonder zich goed te realiseren waar hij eigenlijk voor tekende. In 1942 trokken Nederlandse, Amerikaanse, Australische en Britse schepen naar de Javazee om Japanse strijdkrachten op weg naar Java tegen te houden. Maar alles liep anders. Jans is een van de laatste Nederlandse overlevenden.
"Er was ineens een geweldige klap en toen lag ik in het water", vertelt de inmiddels 93-jarige oud-marineman. "Zonder te beseffen wat er gebeurd was, hebben we een tijdje rondgedreven. Vasthoudend aan hout en stukken boot." De angst onder de overlevenden was groot. "Diepe angst. Maar we hielden elkaar in de gaten. Gelukkig waren er genoeg wrakstukken om aan vast te klampen."
De Hr.Ms. Kortenaer, waar Jans verantwoordelijk was voor Kanon 1, werd op 27 februari 1942 geraakt door een Japanse torpedo. "We voeren de vijand eigenlijk tegemoet." Het schip brak in tweeën en was niet meer te redden. "We dachten dat de jappen alleen maar derdehands wapens hadden. Maar ze hadden het beste van het beste. Ze schoten goed, ze manoeuvreerden goed. Kansloos!"
Felix Jans weet niet meer precies hoe lang hij in het water heeft gedreven, wachtend op hulp. "Maar het was in ieder geval langer dan tien uur." Hij weet nog wel dat de Kortenaer die dag om 16.13 uur ten onder ging. "En de volgende ochtend kwamen ze ons ophalen."
Hij doelt op de Engelsen, die de schipbreukelingen met de Encounter uit zee oppikten. "We lagen in het schemerdonker. Ineens kwam er een schip voorlangs. Iedereen begon te schreeuwen en te gillen." En dat werkte. De Engelsen merkten de levende drenkelingen op en haalden ze uit zee.
Maar het geluk van oud-marineman Jans en zijn lotgenoten bleek van korte duur. De ellende begon pas echt toen de overlevenden van de slag op Java aan wal werden gebracht. Ze vielen in handen van de Japanners, als krijgsgevangenen.
"Dat is het ergste dat ik in mijn leven heb meegemaakt", zegt Jans. "Het eerste waarmee de jappen ons begroetten waren klappen. Ook schelden, maar we verstonden ze niet." Hij haat ze. "En waarom? Omdat ze laf zijn. Ze waren altijd met twee of drie man op je in aan het slaan."
De toen nog jonge matroos werd in die tijd als krijgsgevangene aan het werk gezet. Hij werkte 3,5 jaar aan de Birma-spoorlijn. Ook wel de Dodenspoorlijn genoemd. "Ik heb er van begin tot eind aan gewerkt. In Bangkok begonnen, dwars door Thailand heen. En dan de over de grens naar Cambodja. Allemaal lopend!"
De Birma-spoorlijn werd aangelegd tussen Nong Pladuk in Thailand en Thanbyauzayat in Myanmar, over een afstand van 415 kilometer. Heel veel krijgsgevangenen bezweken tijdens het werk. Bijna 3000 Nederlanders, 7000 Britten, 4500 Australiërs en 131 Amerikanen kwamen nooit meer thuis.
Ik was altijd een sportidioot. Veel hardlopen, veel zwemmen, boksen.
Felix Jans
Maar Nederlander Felix Jans vocht zich er doorheen. Dat is te danken aan zijn goede lichamelijke conditie, zegt hij. "Ik was altijd een sportidioot. Veel hardlopen, veel zwemmen, boksen. Mijn lichaam was in een geweldige conditie. Misschien dat ik het daardoor kon hebben." De mensen die het niet overleefden, waren volgens Jans de jongens die ongetraind van huis kwamen.
De onverwachte bevrijding van de krijgsgevangenen kan hij zich nog goed herinneren. In augustus 1945. Het moment ontroert hem, tot op de dag van vandaag.
Komende maandag wordt de Slag in de Javazee herdacht. Op 27 februari 2017, precies 75 jaar later, met een herdenkingsceremonie op het ereveld bij het Karel Doorman-monument in Den Haag. Tientallen nabestaanden zijn daarbij aanwezig.
Ook Felix Jans is er maandag bij, al praat hij normaal gesproken vrijwel met niemand over de Slag in de Javazee. “Zelfs niet met mijn dochter. Zij hoeft mijn verdriet niet te delen, het is erg genoeg. Het is op ons neergegooid, voorbij is voorbij. Maar ik denk er wel vaak aan.”
Tóch kan hij niet zeggen dat hij spijt heeft gehad van zijn keuze om bij de Marine te gaan. "Je kreeg je bordje nasi en saté. Zat je niet bij de Marine, dan kreeg je niets. Dus iedereen deed zijn best om bij de Landmacht, de Luchtmacht of de Marine te komen. Want dan had je onderdak, dan had je verzorging. Ze hebben goed voor ons gezorgd. Ze hebben ons niet in de steek gelaten."
(NOS)
Dank je.quote:Op maandag 27 februari 2017 21:02 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.omroepmax.nl/s(...)ag-26-februari-2017/
Op zoek naar de verdwenen wrakken
quote:‘Afdruk in zeebodem is wat er nog rest’
De herdenking had extra lading: onlangs bleken zeemansgraven geschonden. „Alsof zo’n veld met die witte kruisjes ineens verdwenen is.” (NRC).
https://www.ad.nl/binnenl(...)jke-resten~a7107752/quote:Nabestaanden slag Javazee willen herbegrafenis stoffelijke resten
Nabestaanden willen dat de menselijke resten die illegaal uit oorlogswrakken in de Javazee werden gehaald en vermoedelijk in een graf zijn gestort, weer worden opgegraven. Daarna zouden ze op een respectvolle manier moeten worden herbegraven.
quote:De botresten gingen in plastic zakken. Zijn ze van Nederlandse oorlogsslachtoffers?
Zijn op Java gevonden lichamen afkomstig van verdwenen Nederlandse marineschepen? Het lijkt erop, maar bewijs ontbreekt.
Agus wil best laten zien waar hij de zakken met botten heeft begraven. Er zaten volgens hem zelfs een paar intacte schedels bij. Hij vraagt 750.000 Indonesische roepia per locatie, zo’n 45 euro.
Op vier plekken in het Oost-Javaanse kustdorp Sedayulawas heeft hij zakken met menselijke resten begraven, zegt hij. De stoffelijke overschotten zaten tussen wrakstukken van schepen die hier aan land kwamen. Het zouden Nederlandse oorlogsslachtoffers kunnen zijn. (NRC).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Degene die het leven van vissers niet op het spel willen zetten misschien?quote:Op woensdag 16 november 2016 18:16 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Wie heeft toen aan de grote klok gehangen wat de lokatie van de schepen was?
Gewoon een paar luchtzakken eraan knopen en net onder het wateroppervlak verslepen is doodsimpel..quote:Op woensdag 16 november 2016 01:17 schreef Cobra4 het volgende:
En of het ongezien kan? Ik heb geen idee eigenlijk of de rustplaatsen van die schepen ver bij scheepvaartroutes vandaan liggen.
Thx.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 10:53 schreef Bluesdude het volgende:
In zijn woonplaats Den Haag is Felix Jans (94) overleden, de laatste Nederlandse overlevende van de Slag in de Javazee.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-overleden~a4dfce1e/
quote:Twee Nederlandse onderzeeboten die tijdens de Tweede Wereldoorlog zonken in Maleisische wateren, blijken te zijn verdwenen. Eerder dit jaar maakte Nederland nog afspraken met Maleisië over bescherming van de wrakken.
Dat de O16 en de KXVI weg zijn, is ontdekt door een team van Nederlandse en Maleisische experts die de plekken hebben bezocht waar ze waren gezonken. Dat meldt minister Ank Bijleveld (Defensie) vrijdag aan de Tweede Kamer.
https://www.nu.nl/buitenl(...)teren-verdwenen.html
In Maleisische wateren... niet de verantwoordelijkheid van Indonesië.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:08 schreef Cobra4 het volgende:
En weer is het raak.....
Ditmaal betreft het de wrakken van de O16 en KXVI.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |