Tuurlijk is er waarde en geloof, anders was het geen religie geweest. Maar die hangt niet aan de goden.quote:Op vrijdag 18 november 2016 22:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En heeft het dus ook geen betekenis. Zonder geloof in die boeddhistische kosmos ben je geen boeddhist. Het geloof geeft het betekenis.
Niet echt. Ook hier weer, de waarde in mijn religie hangt niet aan de goden, wel aan de natuur (met al haar natuurwetten). Ze hebben niet echt meer waarde dan een leeuw (ze zijn niet eens algoed, laat staan almachtig, ze zijn gewoon, net zoals jij en ik en die leeuw), heb jij je moraal stelsel e.d. om een leeuw gebouwd? Nee, waarom probeer je het dan nu wel zo te draaien omdat je op een fout wordt gewezen in je redenering? Sterker nog, binnen mijn religie zijn er velen die de goden archetypisch bekijken en nogsteeds is het een religie/geloof.quote:Dat is natuurlijk onzin, anders zou je niet in de goden geloven. Je moet ze definieren en dat geeft ze waarde.
Leuk dat jij dat vindt, maar velen vinden anders. Die zetten groepen en organisatie's op met dat atheisme als peiler, bouwen er een ideologie omheen, profileren zichzelf als atheistische groep.quote:Zucht...... Het wordt nu wel een beetje vermoeiend hoor...
Nogmaals: atheisme is als begrip niet geschikt om een levensbeschouwing aan te ontlenen. De afwezigheid van geloof in (of als je wil ontkenning van het bestaan van) een god heeft geen waarde. Het is een afwijzing van een andere stelling, geen stelling op zich.
quote:Op zaterdag 19 november 2016 11:39 schreef Elzies het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
De link laat zien dat atheïsme allerminst een lege of eenduidige term is. De link laat zien hoeveel verschillende stromingen het atheïsme kent en de wisselwerking met andere niet-atheïstische stromingen. Er staat zelfs een verwijzing naar atheïstische religies.
Dus nee, de enige die karaktermoord pleegt op de term atheïsme zijn die atheïsten die in hun eigen naïviteit volhouden dat het atheïsme een afgebakend denkhokje vormt van het slechts niet- willen geloven.
Atheisme als 'het gebrek aan geloof in god(en)' omvat alle atheisten. Binnen die groep vallen onderverdelingen te maken in anti-theistische atheisten, sterke/zwakke atheisten, etc. Afhankelijk van hoe het begrip god(en) wordt gedefinieerd door iemand, kun je als atheist je precieze positie bepalen; van een logisch inconsistente god kun je best zeggen dat ie niet bestaat, van de god van de ietsisten kun je niets zeggen en zit je dus weer in een andere onderverdeling. De definitie van 'gebrek aan geloof in god(en)' is van toepassing op alle voorgestelde goden, en zou dus voor dit soort discussies het uitgangspunt moeten zijn.quote:Op zaterdag 19 november 2016 12:17 schreef Molurus het volgende:
Atheisme is echt niet meer dan "ik verwerp de godshypothese".
Er wordt doorgaans nogal veel toegevoegd, zowel door atheisten als theisten, aan dit begrip. Maar in de basis is atheisme niets meer of minder dan dat.
Wel kun je zeggen dat atheisten een grote neiging hebben om voorstanders te zijn van wetenschap, maar er is niets in het begrip 'atheisme' dat dat impliceert.
Je zou ook kunnen zeggen dat er best veel anti-theistische atheisten zijn, maar ook dat heeft niet per se iets te maken met atheisme.
Enz, enz.
Ik zie niet helemaal waarom je dat nu zou aanwijzen als onderverdelingen. We kunnen net zo goed onderverdelingen maken op basis van andere criteria.quote:Op zaterdag 19 november 2016 13:34 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Atheisme als 'het gebrek aan geloof in god(en)' omvat alle atheisten. Binnen die groep vallen onderverdelingen te maken in anti-theistische atheisten, sterke/zwakke atheisten, etc. Afhankelijk van hoe het begrip god(en) wordt gedefinieerd door iemand, kun je als atheist je precieze positie bepalen; van een logisch inconsistente god kun je best zeggen dat ie niet bestaat, van de god van de ietsisten kun je niets zeggen en zit je dus weer in een andere onderverdeling. De definitie van 'gebrek aan geloof in god(en)' is van toepassing op alle voorgestelde goden, en zou dus voor dit soort discussies het uitgangspunt moeten zijn.
Het lijkt me dus ook eigenlijk enkel relevant hoe iemand zijn leven invult wat betreft geloof en religie. Het gros van de atheïsten zijn verder weinig tot nooit bezig met "hun atheïsme", het komt niet ten sprake aan de diner-tafel, het speelt geen rol bij het zoeken naar werk of het kiezen van een sport, muziek, film etc.quote:Op zaterdag 19 november 2016 11:49 schreef erodome het volgende:
Dat vind ik geen karaktermoord Elzies, voor hun is dat zo. Voor een heleboel atheisten is dat zo, zit er verder geen waarde aan behalve gewoonweg niet geloven in een godsbeeld.
Tja, dat komt wellicht ook dat die andere vormen vrijwel onbekend zijn voor veel atheïsten...weet ik veel dat er atheïsten zijn die er een hobby-clubje van hebben gemaakt...voor mij is het niks anders dan wat Molurus als zegt: "verwerpen van alle(rlei) gods-hypotheses".quote:Op zaterdag 19 november 2016 11:49 schreef erodome het volgende:Alleen vind ik het ontkennen van die andere vormen vrij raar.
Wat ik probeer aan te geven is dat ik als atheist ten opzichte van allerlei verschillende godshypotheses, ook allerlei verschillende posities inneem (van 'ik geloof dat god X niet bestaat' tot 'over god Y valt niets zinnigs te zeggen' tot 'voor god Z is geen enkel bewijs'). Al die posities voldoen wel aan de definitie van atheisme als 'ontbreken van geloof'.quote:Op zaterdag 19 november 2016 13:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie niet helemaal waarom je dat nu zou aanwijzen als onderverdelingen. We kunnen net zo goed onderverdelingen maken op basis van andere criteria.
Ik zou zeggen dat anti-theisme niets met atheisme te maken heeft. In potentie kan iemand ook een anti-theistische theist zijn.
Ik begrijp Sam Harris wel, als hij zegt: "as a word it is disastrous and we probably shouldn't use it. Atheism really is philosophically without content."
Oh, ik kan mij prima vinden in die definitie, dat is niet het punt. Ik denk alleen dat we heel voorzichtig moeten zijn met het koppelen van andere zaken daaraan. Dat kunnen we beter niet doen omdat dit een grote neiging heeft om te leiden tot een hele shitload aan misvattingen tav atheisten.quote:Op zaterdag 19 november 2016 13:54 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Wat ik probeer aan te geven is dat ik als atheist ten opzichte van allerlei verschillende godshypotheses, ook allerlei verschillende posities inneem (van 'ik geloof dat god X niet bestaat' tot 'over god Y valt niets zinnigs te zeggen' tot 'voor god Z is geen enkel bewijs'). Al die posities voldoen wel aan de definitie van atheisme als 'ontbreken van geloof'.
Dus in zijn algemeenheid, of in reactie op ongedefinieerde goden, gaat altijd die definitie op.
Mensen die "actief" atheist zijn misschien, maar dat geldt niet noodzakelijk voor de random persoon die niet in een god gelooft. Hoger opgeleiden zijn minder vaak gelovig, homeopatie is vooral populair onder hoger opgeleiden. Terwijl het aantal gelovigen de laatste decennia gedaald is, is het aantal gebruikers van alternatieve geneeskunde fel gestegen. Ik heb mensen gekend die, wanneer op tv over god gesproken werd, reageerden: "hoe kan iemand in zo'n bullshit geloven", maar die geen beslissing namen zonder hun Tarot kaarten te raadplegen...quote:Op zaterdag 19 november 2016 12:17 schreef Molurus het volgende:
Wel kun je zeggen dat atheisten een grote neiging hebben om voorstanders te zijn van wetenschap, maar er is niets in het begrip 'atheisme' dat dat impliceert.
Dat is het doelbewust creëren van een blinde vlek omdat andere definities en verwijzingen van dezelfde term toevallig niet overeenkomt met de atheïstische definitie die je zelf hanteert.quote:Op zaterdag 19 november 2016 13:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh, ik kan mij prima vinden in die definitie, dat is niet het punt. Ik denk alleen dat we heel voorzichtig moeten zijn met het koppelen van andere zaken daaraan. Dat kunnen we beter niet doen omdat dit een grote neiging heeft om te leiden tot een hele shitload aan misvattingen tav atheisten.
Omdat mensen zoals jij graag een andere betekenis aan het woord 'atheisme' geven zou mijn definitie daarvan een blinde vlek creeren?quote:Op maandag 21 november 2016 09:39 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat is het doelbewust creëren van een blinde vlek omdat andere definities en verwijzingen van dezelfde term toevallig niet overeenkomt met de atheïstische definitie die je zelf hanteert.
Dat klopt, en dat is ook het doel van mensen die dit soort ideeën aandragen. Immers, als alles geloof is hoeven zij hun eigen geloof niet meer te verantwoorden, of kunnen ze de niet-gelovigen forceren dat wel te doen.quote:Op maandag 21 november 2016 10:10 schreef lnloggen het volgende:
Ik ben er stellig van overtuigd dat er geen goden, kabouters, elfjes, enzovoort bestaan. Als mijn ongeloof in al die dingen stuk voor stuk allemaal geloven zijn, welke overtuiging is dan precies geen geloof?
Met andere woorden, als je zelfs atheïsme al als geloof wilt bestempelen, wordt dan niet zo'n beetje *alles* een geloof? Het woord "geloven" verliest daarmee toch iedere zin of betekenis? (omdat het geen enkele onderscheidende functie meer heeft)
De overtuiging van een mens gaat altijd samen met geloven in (fenomenen worden vanuit derde persoon beschreven/verklaard, het fenomeen zelf is of beschrijft/verklaard niet. de mens is niet het fenomeen dat hij of zij beschrijft/verklaard en staat er dus altijd buiten). Het is de 'basis waarop' dat semantisch onderscheid maakt, en toekenning van 'categorie'. Zo geloof je niet dat een visualiserende droom 'echt gebeurt' is, terwijl de visualisatie van een 'herinnering' wel als werkelijke gebeurt wordt gecategoriseerd. Of dit een bewuste onderneming is, kan ik niet met zekerheid zeggen.quote:Op maandag 21 november 2016 10:10 schreef lnloggen het volgende:
Ik ben er stellig van overtuigd dat er geen goden, kabouters, elfjes, enzovoort bestaan. Als mijn ongeloof in al die dingen stuk voor stuk allemaal geloven zijn, welke overtuiging is dan precies geen geloof?
Met andere woorden, als je zelfs atheïsme al als geloof wilt bestempelen, wordt dan niet zo'n beetje *alles* een geloof? Het woord "geloven" verliest daarmee toch iedere zin of betekenis? (omdat het geen enkele onderscheidende functie meer heeft)
Ik noem hier expres even kabouters, goden, elfjes, enzovoort in één noemer, omdat ze volgens mij allemaal onder dezelfde categorie vallen: door mensen bedachte fantasieën. Die overigens cultureel historisch vast wel hun nut of waarde hadden (ik zou fervente gelovers in kabouters niet tegen de schenen willen schoppen).
Ik heb die Wikipedia pagina niet samengesteld. Daar staan toch behoorlijk wat verschillende definities van de term atheïsme in als de verschillende betekenissen en invalshoeken die je hieraan kunt ontlenen.quote:Op maandag 21 november 2016 10:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat mensen zoals jij graag een andere betekenis aan het woord 'atheisme' geven zou mijn definitie daarvan een blinde vlek creeren?![]()
Elke andere definitie die jij daaraan geeft is wat mij betreft gewoon onjuist. En door willens en wetens verkeerde definities gebruiken saboteer je de discussie.
Er worden traditioneel heel veel zaken gekoppeld aan atheisme die niets te maken hebben met atheisme, en wiki maakt daar helaas melding van. Dat helpt niet bepaald voor de discussie.quote:Op maandag 21 november 2016 14:21 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb die Wikipedia pagina niet samengesteld. Daar staan toch behoorlijk wat verschillende definities van de term atheïsme in als de verschillende betekenissen en invalshoeken die je hieraan kunt ontlenen.
Dan kun je ze allemaal wel wegwuiven omdat het niet past binnen jouw beperkte denkkader, maar dat is hetzelfde wanneer ik zou roepen dat Spinoza filosofie is en de rest er niet toe doet of onzin is.
Dat bedoelde ik dus met het versimpelen van de discussie.
Dat laatste claim ik ook nergens, maar tegelijkertijd is jouw conclusievorming dat het niets toevoegt voorbehouden aan jouw persoonlijke opvatting. Dat betekent niet automatisch dat het plaatje rondom atheïsme niet veel groter is, groter dan jij wilt aannemen.quote:Op maandag 21 november 2016 14:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er worden traditioneel heel veel zaken gekoppeld aan atheisme die niets te maken hebben met atheisme, en wiki maakt daar helaas melding van. Dat helpt niet bepaald voor de discussie.
Wiki is overigens geen woordenboek der Nederlandse taal ofzo.
Dat atheisme betekent "ik verwerp de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen" is niet mijn mening maar de manier waarop atheisten dat begrip in het algemeen uitleggen.quote:Op maandag 21 november 2016 14:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat laatste claim ik ook nergens, maar tegelijkertijd is jouw conclusievorming dat het niets toevoegt voorbehouden aan jouw persoonlijke opvatting. Dat betekent niet automatisch dat het plaatje rondom atheïsme niet veel groter is, groter dan jij wilt aannemen.
Nogmaals, ik koppel niets. Het gros aan verschillende atheïstische stromingen doen dat. Ik verwijs en benoem het alleen maar.quote:Op maandag 21 november 2016 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat atheisme betekent "ik verwerp de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen" is niet mijn mening maar de manier waarop atheisten dat begrip in het algemeen uitleggen.
Alles wat je daar vervolgens aan koppelt heeft niets met dit begrip te maken.
Er zijn geen "atheistische stromingen". Atheisme heeft geen filosofische of ideologische content, dus zijn er ook geen stromingen.quote:Op maandag 21 november 2016 14:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nogmaals, ik koppel niets. Het gros aan verschillende atheïstische stromingen doen dat.
Een standpunt ten aanzien van de validiteit van de godshypothese. Meer dan dat is het niet.quote:Op maandag 21 november 2016 15:23 schreef anonymoussie het volgende:
Als je een atheïst bent, dan neem je gewoon een bepaald standpunt in.
quote:Op maandag 21 november 2016 15:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een standpunt ten aanzien van de validiteit van de godshypothese. Meer dan dat is het niet.
Het is niet:
- een mening over het wel of niet bestaan van goden
- een mening over religie
- een mening over moraliteit
- etc, etc.
Die zijn er wel Molurus...quote:Op maandag 21 november 2016 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn geen "atheistische stromingen". Atheisme heeft geen filosofische of ideologische content, dus zijn er ook geen stromingen.
Neem de term "new atheism" bv, waar dit bovenstaande citaat op slaat. Met de "four Horsemen" die als grote mannen achter deze beweging zitten. Waarbij het "atheisme" meer inhoud dan alleen die afwijzing van een godsbeeld. Dat atheisme een peiler is waar omheen meer gebouwd is.quote:New Atheism lends itself to and often overlaps with secular humanism and antitheism, particularly in its criticism of what many New Atheists regard as the indoctrination of children and the perpetuation of ideologies founded on belief in the supernatural.
Simpelweg omdat erg erg veel atheisten zijn die dat zelf koppelen aan dat atheisme. Kijk maar naar de atheistische bewegingen die er zijn, de organisatie's, zelfs de "kerken" of bewegingen zoals "new atheism". Die doen dat echt helemaal zelf, dat gaat niet om "gelovigen" die dat er maar van maken omdat X, maar om atheisten die het echt zelf zo neerzetten, zichzelf zo profileren.quote:Op maandag 21 november 2016 15:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een standpunt ten aanzien van de validiteit van de godshypothese. Meer dan dat is het niet.
Het is niet:
- een mening over het wel of niet bestaan van goden
- een mening over religie
- een mening over moraliteit
- etc, etc.
Toch worden die zaken bijna zonder uitzondering door gelovigen gekoppeld aan atheisme.
Sterk atheisme heeft wel filosofische content en omvat ook een positieve claim. "Zwak atheisme" en "sterk atheisme" uitleggen als twee kanten van dezelfde medaille is misleidend.quote:Op maandag 21 november 2016 15:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Die zijn er wel Molurus...
Dit is dat ontkennen wat ik vreemd vind. Want het is bewezen onwaar dat er geen verschillende stromingen zijn binnen de overkoepelende term "atheisme".
Je hebt zwak en sterk atheisme,
Iets dat geen filosofische content heeft kan per definitie niet worden uitgedragen. Je kunt wel anti-theisme uitdragen, maar dat is iets heel anders.quote:
Dat kan per definitie niet, ook weer vanwege de afwezigheid van filosofische of ideologische content.quote:Op maandag 21 november 2016 15:36 schreef erodome het volgende:
je hebt atheisme die als peiler wordt gebruikt voor een ideologie/moreel stelsel.
Juist omdat jij dat vindt ben ik het wel met Sam Harris eens: we zouden het woord "atheisme" beter niet kunnen gebruiken, zodat tenminste duidelijk is wat ideologisch van aard is en wat niet.quote:Op maandag 21 november 2016 15:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind echt dat een hoop mensen hier aan definitie-neuken doen, wat ze dan vrij selectief toepassen.
Dit is echt puur analoog aan "als niet postzegels verzamelen geen hobby is, dan is wel postzegels verzamelen ook geen hobby." En het is om dezelfde reden klinkklare onzin.quote:Op maandag 21 november 2016 15:36 schreef erodome het volgende:
Want als "atheisme" verder geen inhoud heeft, heeft de term "geloof" dat ook niet.
Klopt. Atheisten doen ook mee aan die begripsverwarring inderdaad.quote:Op maandag 21 november 2016 15:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Simpelweg omdat erg erg veel atheisten zijn die dat zelf koppelen aan dat atheisme.
Die zijn er niet. (!!) Net zoals er geen bewegingen zijn van "niet-postzegelverzamelaars". Je kunt de lokale voetbalclub wel gaan uitleggen als een "beweging van niet-postzegelverzamelaars" maar dat is en blijft onzin.quote:Op maandag 21 november 2016 15:38 schreef erodome het volgende:
Kijk maar naar de atheistische bewegingen die er zijn,
Die invulling gaat een stuk verder dan alleen het standpunt zelf.quote:Op maandag 21 november 2016 15:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Simpelweg omdat erg erg veel atheisten zijn die dat zelf koppelen aan dat atheisme. Kijk maar naar de atheistische bewegingen die er zijn, de organisatie's, zelfs de "kerken" of bewegingen zoals "new atheism". Die doen dat echt helemaal zelf, dat gaat niet om "gelovigen" die dat er maar van maken omdat X, maar om atheisten die het echt zelf zo neerzetten, zichzelf zo profileren.
Maar zodra een gelovige daarop wijst krijgt hij ineens de wind van voren... Dat is best raar te noemen.
Het heeft beide dat atheisme als peiler, als beginpunt. Het valt beide onder de noemer "atheisme".quote:Op maandag 21 november 2016 15:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sterk atheisme heeft wel filosofische content en omvat ook een positieve claim. "Zwak atheisme" en "sterk atheisme" uitleggen als twee kanten van dezelfde medaille is misleidend.
Mensen bouwen er zelf een filosofische content omheen. Atheisme is dan de peiler, zonder dat atheisme zou het niet bestaan. Net zoals religie (met filosofische content) niet zou bestaan zonder de peiler geloof (die op zichzelf geen filosofische content heeft als je net zo strak omgaat met de definitie als bij atheisme).quote:Iets dat geen filosofische content heeft kan per definitie niet worden uitgedragen. Je kunt wel anti-theisme uitdragen, maar dat is iets heel anders.
Dat kan wel en gebeurd dan ook veelvuldig. Als het echt niet kon gebeurde het gewoonweg niet.quote:Dat kan per definitie niet, ook weer vanwege de afwezigheid van filosofische of ideologische content.
Ik pleit dan ook voor wat extra definitie's die dit beter uit kunnen leggen. Het is nu een veelste vage definitie die tekort doet aan de verschillende stromingen. Ik ben het dus geheel eens met Sam Harris.quote:Juist omdat jij dat vindt ben ik het wel met Sam Harris eens: we zouden het woord "atheisme" beter niet kunnen gebruiken, zodat tenminste duidelijk is wat ideologisch van aard is en wat niet.
Hun zien het toch echt anders. En dat maakt deze discussie zo lastig.quote:De four horsemen die je noemt bijvoorbeeld zou ik uitleggen als een anti-theistische beweging. Maar atheisme impliceert op geen enkele manier anti-theisme. In die zin is het geen atheistische beweging. (!!)
Nee, dan begrijp je me echt heel erg verkeerd.quote:Dit is echt puur analoog aan "als niet postzegels verzamelen geen hobby is, dan is wel postzegels verzamelen ook geen hobby." En het is om dezelfde reden klinkklare onzin.
Die zijn er niet, is dat nu echt je antwoord??????????quote:Op maandag 21 november 2016 15:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt. Atheisten doen ook mee aan die begripsverwarring inderdaad.
[..]
Die zijn er niet. (!!) Net zoals er geen bewegingen zijn van "niet-postzegelverzamelaars". Je kunt de lokale voetbalclub wel gaan uitleggen als een "beweging van niet-postzegelverzamelaars" maar dat is en blijft onzin.
Toch is er echt helemaal niemand hier die jarenlang pagina's vol schrijft met wat een onzin het is om de term "gelovig" te gebruiken voor iets wat meer inhoud heeft dan "acceptatie van een godsbeeld"....quote:Op maandag 21 november 2016 15:55 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Die invulling gaat een stuk verder dan alleen het standpunt zelf.
De betekenis van atheïsme is letterlijk de afwezigheid van het geloof in één of meer goden.
Dus niet meer en niet minder. Ga je dat anders invullen, zal je dat ook anders moeten benoemen.
Dat zou je ook van een 'gelovige' kunnen zeggen.
Zie theïsme.
Waarschijnlijk omdat 'gelovigen' zichzelf al in een hokje plaatsen door voor een bepaalde religie te kiezen, Christendom/ Islam enz. Welke gelovige noemt zichzelf een theist in de praktijk?quote:Op maandag 21 november 2016 16:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Toch is er echt helemaal niemand hier die jarenlang pagina's vol schrijft met wat een onzin het is om de term "gelovig" te gebruiken voor iets wat meer inhoud heeft dan "acceptatie van een godsbeeld"....
We kennen allemaal de strakke definitie van dat woord, maar we accepteren ook dat het meer dan alleen die strakke definitie kan betekenen.
Waarom dan bij de term atheisme niet?
Het maakt vooral dat de definitie een onderverdeling heeft. Er stromingen zijn.quote:Op maandag 21 november 2016 16:10 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat 'gelovigen' zichzelf al in een hokje plaatsen door voor een bepaalde religie te kiezen, Christendom/ Islam enz. Welke gelovige noemt zichzelf een theist in de praktijk?
Ik snap wat je bedoelt.
Maar dat het in de praktijk 'anders' bedoeld of gebruikt wordt, veranderd niets aan de daadwerkelijke definitie.
Als ik zeg dat ik een atheïst ben, verwacht ik niet dat men er wat anders van maakt dan wat het betekent.quote:Op maandag 21 november 2016 16:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Het maakt vooral dat de definitie een onderverdeling heeft. Er stromingen zijn.
Nu ben ik het er echt mee eens dat er nieuwe definitie's moeten komen die deze spraakverwarring oplossen. Definitie's/namen voor die stromingen die onder die overkoepelende definitie vallen. Maar die zijn er nog niet echt. Tot die tijd zou ik het heel prettig vinden als er niet zo gepikeerd wordt gereageerd op het wijzen op die onderverdeling, die stromingen die tot nu toe gewoon beschreven worden met het woord "atheisme".
En elke gelovige die een "theist" is noemt zichzelf een "theist", alleen hebben ze ook namen voor de onderverdeling van dat woord, de verschillende stromingen van dat woord. Die term gebruiken ze eerder omdat die meer duidelijk maakt over de preciese stroming die ook onder de term "theisme" valt. Theisme is de overkoepelde term.
Lang niet elke gelovige valt onder de term "theisme" trouwens
Dat vind ik een beetje bull om eerlijk te zijn.quote:Op maandag 21 november 2016 16:22 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik een atheïst ben, verwacht ik niet dat men er wat anders van maakt dan wat het betekent.
Doet men dat wel, dan geeft men zelf een eigen invulling aan de definitie. Wat dus niet klopt.
Prima dat jij dat vindt, maar dan geef je er ook zelf invulling aan.quote:Op maandag 21 november 2016 16:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat vind ik een beetje bull om eerlijk te zijn.
Als ik zeg dat ik een gelovige ben gaan ook de meeste mensen er eerst vanuit dat ik een abrahamist bent. Dat dat niet waar is is iets wat ik uit zal moeten leggen.
Kan ik al die mensen wel kwalijk nemen, maar het feit dat de meeste zich openbaar profilerende gelovigen hier abrahamisten zijn maakt dat dit gebeurd. Dat is geen kwaadwillendheid, maar gewoon waar die mensen het meest mee bekend zijn.
Zo ook bij die term atheist. Degene die zich openbaar profileren als atheist zijn vaak "sterke" atheisten of anti-theisten. De "four horsemen" zijn vrij bekend, worden ook vaak aangehaald door allerlei verschillende atheisten in discussie's. Die spraakverwarring is dus vrij logisch te noemen aangezien degene die zich openbaar profileren, degene die als "grote voorvechters" van gezien worden meer zijn/doen dan enkel die strakke definitie volgen van het woord atheisme.
Ik word ook echt weleens moe van dat gelijkstellen van geloof aan abrahamisme. Maar het is zoals het is, ik zal dus elke keer weer moeten uitleggen dat het begrip "geloof" echt iets anders betekend dan "abrahamisme". Dat het begrip "religie" ook niet gelijkstaat aan "abrahamisme".
Dat er veel meer onderverdeling is.
Toch heb ik hier echt nog nooit een atheist die zo gericht is op de strakke definitie van dat woord in de bres zien springen als iemand een definitie als geloof of zelfs religie gelijkstelt aan de term abrahamisme.
Het is deze selectieviteit waar ik op wijs. Als "je" echt zo'n definitie-neuker ben zou dat ook bij die termen moeten werken. Maar dat is niet zo, sterker nog, als "je" ze daarop wijst hebben ze erg vaak allerlei redenen waarom je dat niet zo moet zien. Dat diezelfde redenen opgaan voor die overkoepelde term van het woord "atheisme" is dan ineens oh zo anders.
Nee, ik geef er niet zelf invulling aan. Ik zeg dat je je eigen invulling kenbaar moet maken om spraakverwarring te voorkomen. Als ik enkel zeg, ik ben gelovig of zelfs religieus zullen veel mensen gelijk abrahamisme denken. Ik moet kenbaar maken dat ik dat niet ben, wat ik dan wel ben om spraakverwarring te voorkomen. Ook als ik het over het boeddhisme heb, over het hindoeisme heb of over vele andere manieren van geloven of religie's zal ik kenbaar moeten maken wat ik dan precies bedoel. Enkel het woord geloof of religie zeggen is niet voldoende omdat er erg veel onder die term valt wat vaak niet eens een beetje op elkaar lijkt. Waarbij het "accepteren van een godsbeeld" de enige overeenkomst is, wat de strakke definitie van het woord "geloof" is. (en wat dus echt helemaal niets zegt over wat eraan vastgeknoopt is, welk moreel stelsel/ideologie het naar wijst, als het daar al naar wijst).quote:Op maandag 21 november 2016 16:37 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Prima dat jij dat vindt, maar dan geef je er ook zelf invulling aan.
Voor mij persoonlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld, ik hoef verder ook niet onderverdeeld te worden in één of andere subcategorie.
De definitie omschrijft prima mijn standpunt. Niet meer en niet minder.
De definitie van atheïsme heeft helemaal geen onderverdeling.quote:Op maandag 21 november 2016 16:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, ik geef er niet zelf invulling aan. Ik zeg dat je je eigen invulling kenbaar moet maken om spraakverwarring te voorkomen. Als ik enkel zeg, ik ben gelovig of zelfs religieus zullen veel mensen gelijk abrahamisme denken. Ik moet kenbaar maken dat ik dat niet ben, wat ik dan wel ben om spraakverwarring te voorkomen. Ook als ik het over het boeddhisme heb, over het hindoeisme heb of over vele andere manieren van geloven of religie's zal ik kenbaar moeten maken wat ik dan precies bedoel. Enkel het woord geloof of religie zeggen is niet voldoende omdat er erg veel onder die term valt wat vaak niet eens een beetje op elkaar lijkt. Waarbij het "accepteren van een godsbeeld" de enige overeenkomst is, wat de strakke definitie van het woord "geloof" is. (en wat dus echt helemaal niets zegt over wat eraan vastgeknoopt is, welk moreel stelsel/ideologie het naar wijst, als het daar al naar wijst).
De definitie omvat een onderverdeling. De "new atheists" vallen ook onder die definitie, sterke/zwakke atheisten vallen onder de definitie en ga zo maar door.
Er vallen dus vele vormen onder die overkoepelde definitie. Zonder kenbaar te maken welke vorm/stroming jij op doelt zal er sprake kunnen zijn van spraakverwarring, is die kans best groot zelfs aangezien degene die zich openbaar profileren als zijnde X niet hetzelfde zijn/denken als jij.
Het heeft wel een onderverdeling, zie bv de wiki pagina erover, maar ook vele site's van kenners die zichzelf profileren als zijnde atheist.quote:Op maandag 21 november 2016 16:57 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De definitie van atheïsme heeft helemaal geen onderverdeling.
De definitie is gewoon een omschrijving/ betekenis.
Als jij bedoelt dat er andere vormen van atheïsme zijn, wat dus niet kan omdat er 1 definitie is, dan zal dat anders omschreven worden dan 'atheïsme'. Daar is dan een andere benaming voor.
Zoals het new atheïsme is benoemd en niet eenzelfde definitie heeft atheïsme.
New atheïsme is namelijk een beweging. De definitie van atheïsme omschrijft slechts een standpunt, geen beweging o.i.d.
En welke onderverdeling zou je maken bij 'kaal'?quote:Op maandag 21 november 2016 17:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Het heeft wel een onderverdeling, zie bv de wiki pagina erover, maar ook vele site's van kenners die zichzelf profileren als zijnde atheist.
Al is het alleen al de onderverdeling van sterk en zwak atheisme.
En nee, het wordt niet anders beschreven dan "atheisme", er zijn vaak geen andere benamingen voor. Soms ook wel, maar erg vaak gewoonweg niet.
Aanvulling. Zie het eens als de definitie "blond".
Er is platinabond, donkerblond, goudblond. Valt allemaal onder de overkoepelende term "blond", maar is toch echt verschillend.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Alle drie blond dus... Maar toch heel verschillend. Kortom, een overkoepelende definitie heeft erg vaak gewoon verschillende onderverdelingen.
Het is niet mijn schuld, of die van ieder ander die over het onderwerp "atheisme" spreekt, dat er te weinig benamingen zijn voor die onderverdeling noch dat er een beeld ontstaat bij het woord dat die overkoepelde definitie is.
Als ik tegen jou "blond" zeg zal je eerder denken aan dat lichtblond dan aan de vorm van blond die tegen bruin aan zit, maar geen bruin is. Dan zal ik dus aan moeten geven wat ik precies bedoel, een specifieke beschrijving moeten geven. Moeten zeggen ik ben donkerblond, of goudblond, of platinablond... Allemaal blond, maar niet hetzelfde.
Zucht...quote:Op maandag 21 november 2016 17:16 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En welke onderverdeling zou je maken bij 'kaal'?
Je analogie volgend zou blond bijv. christendom zijn, met allerlei onderverdeling...bruin de islam, etc. Kalend zou daarin m.i. iemand zijn die zijn geloof aan het verliezen is. En als ie kaal is, is hij atheist.quote:Op maandag 21 november 2016 17:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Zucht...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, blond zou "geloof" zijn, platinablond "abrahamisme", donkerblond "boeddhisme", goudblond "ietsisme".quote:Op maandag 21 november 2016 17:28 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je analogie volgend zou blond bijv. christendom zijn, met allerlei onderverdeling...bruin de islam, etc. Kalend zou daarin m.i. iemand zijn die zijn geloof aan het verliezen is. En als ie kaal is, is hij atheist.
Dan zou je kunnen zeggen, goed, kaal plus een rode pruik is New Atheism. Maar daar zie je al dat het dan is: atheisme + [iets anders]
Ik snap het niet. Wat is zwart haar dan?quote:Op maandag 21 november 2016 17:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, blond zou "geloof" zijn, platinablond "abrahamisme", donkerblond "boeddhisme", goudblond "ietsisme".
Kaal zou atheistisch zijn, een volle haardos gelovig. Waarbij er een heel scala zit tussen atheistisch (zelfs zonder wenkbrouwen e.d. dus) en gelovig (haar tot op de kont en een vachtje op de billen), waarbij er echt een scala zit tussen dat volledig atheistisch en volledig gelovig. Al die tussenvormen wijzen op een onderverdeling van 1 van die 2.
Heb ik het niet over nu, had het over 1 enkele definitie, in dit geval "blond", waar meer onder valt dan de strakke definitie, een onderverdeling heeft.quote:Op maandag 21 november 2016 17:44 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Wat is zwart haar dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |