Voor mij is het echt heel simpel. Apple is de enige fabrikant die voldoet aan mijn wensen op het gebied van software, design, security en privacy. Dat er 1001 Windows fabrikanten zijn die daar níet aan voldoen is voor mij volkomen irrelevant.quote:Op vrijdag 11 november 2016 11:39 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Wat de TS juist probeert te zeggen, is dat je dat met een Windows based pc allemaal kan. Je kunt er alles mee wat je met een Mac ook kan, alleen dan voor minder geld en met een langere levensduur. Wil je grijs en saai? Dat kan makkelijk zonder dat je een iMac koopt.
Het aanbod van hardware en de veelzijdigheid van Windows, zorgen ervoor dat je er alles mee kan. Dat hij als voorbeeld een paar game pc's laat zien, is misschien niet de beste ondersteuning van zij verhaal.
En dat is natuurlijk ook helemaal prima. Niet iedereen heeft de flexibiliteit, performance en levensduur nodig, die een pc met Windows als OS kan leverenquote:Op vrijdag 11 november 2016 13:59 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Voor mij is het echt heel simpel. Apple is de enige fabrikant die voldoet aan mijn wensen op het gebied van software, design, security en privacy. Dat er 1001 Windows fabrikanten zijn die daar níet aan voldoen is voor mij volkomen irrelevant.
Het kan altijd simpeler natuurlijk. Perfectie bestaat niet.quote:Op vrijdag 11 november 2016 09:58 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Behalve je iPhone verbinden met je gloednieuwe MacBook. Of de foto's van je camera overzetten. Of je gloednieuwe lightning headset in je gloednieuwe MacBook stoppen.
Oh, wacht.. Dongles zeg je? Maar het zou simpel moeten zijn!
Iedereen is vrij om een non-Apple product te kopen, en iedereen is vrij om met Apple producten te concurreren. Dat is een vrije markt.quote:[..]
We hebben geen vrije markt als we MacOS willen. Als we een voorkeur voor MacOS hebben, hebben we maar te slikken wat Apple ons voorschotelt.
Nou ja, en daar begon het mee, TS vroeg zich af waarom iemand überhaupt een Mac kocht.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:02 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk ook helemaal prima. Niet iedereen heeft de flexibiliteit, performance en levensduur nodig, die een pc met Windows als OS kan leveren
Als je een telefoon of tablet koopt dan ben je toch ook afhankelijk van het OS dat de fabrikant van die tablet of telefoon heeft gekozen?quote:Op vrijdag 11 november 2016 09:58 schreef Splackavellie02 het volgende:
We hebben geen vrije markt als we MacOS willen. Als we een voorkeur voor MacOS hebben, hebben we maar te slikken wat Apple ons voorschotelt.
Maar we hebben het niet over laptops. Dat had je kunnen zien aan de foto's in de eerst post.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nou ja, en daar begon het mee, TS vroeg zich af waarom iemand überhaupt een Mac kocht.
Overigens, levensduur? Wat bedoel je daarmee? Ik heb juist het idee dat Apples over het algemeen wat langer mee gaan. Ik heb onlangs mijn 2011 MacBookPro verkocht omdat ik een laptop van werk heb gekregen, maar tot vorige maand kon ik daar nog prima op werken. Windows gebruikers in mijn omgeving hebben in die tijd al twee laptops versleten en moeten alsnog overal binnen een kwartier een stopcontact hebben.
Overigens, ik weet dat er ook onder Windows betere hardware te krijgen is, maar dat is niet wat het gros van de gebruikers heeft.
Het is vrij lastig om MacOS op een PC te draaien. Daarnaast vind ik de iMac de mooiste desktop. Als jij dat grijs en saai wil vinden, ook goed. Maar zo zie je maar: er is niet één waarheid.quote:Op vrijdag 11 november 2016 11:39 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Wat de TS juist probeert te zeggen, is dat je dat met een Windows based pc allemaal kan. Je kunt er alles mee wat je met een Mac ook kan, alleen dan voor minder geld en met een langere levensduur. Wil je grijs en saai? Dat kan makkelijk zonder dat je een iMac koopt.
Het aanbod van hardware en de veelzijdigheid van Windows, zorgen ervoor dat je er alles mee kan. Dat hij als voorbeeld een paar game pc's laat zien, is misschien niet de beste ondersteuning van zij verhaal.
Er wordt in de hele openingspost niet 1 keer over MacOs gesproken.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is vrij lastig om MacOS op een PC te draaien. Daarnaast vind ik de iMac de mooiste desktop. Als jij dat grijs en saai wil vinden, ook goed. Maar zo zie je maar: er is niet één waarheid.
Wie heeft het over perfectie? Het is niet dat het simpeler kan; het kan out of the box helemaal niet. Weet je waarop het wel kon, en probleemloos? Op de vorige generatie MacBooks.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:10 schreef retorbrapi het volgende:
[..]
Het kan altijd simpeler natuurlijk. Perfectie bestaat niet.
De PC-markt is een vrije markt. Op MacOS rust echter een monopolie. Dát is het hele punt: als je MacOS wilt gebruiken, wat bij veel mensen de voorkeur heeft, zit je gebonden aan de hardware die Apple uitbrengt. Laat dát nou precies de reden zijn dat zoveel mensen hun onvrede uitspreken.quote:Iedereen is vrij om een non-Apple product te kopen, en iedereen is vrij om met Apple producten te concurreren. Dat is een vrije markt.
Deze redenatie is precies andersom. Het punt is dat, wanneer je kiest voor MacOS, je gebonden bent aan de hardware die Apple uitbrengt. Dat is prima wanneer Apple blijft innoveren, vernieuwen en streven naar de best mogelijke hardware voor de gebruiker. Maar wanneer Apple erachter komt dat mensen die MacOS willen gebruiken hun hardware wel MOETEN kopen, kunnen ze er met de pet naar gooien. Die monopoliepositie is killing voor innovatie, zoals uit de nieuwste generatie MacBooks blijkt.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:17 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Als je een telefoon of tablet koopt dan ben je toch ook afhankelijk van het OS dat de fabrikant van die tablet of telefoon heeft gekozen?
quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is vrij lastig om MacOS op een PC te draaien. Daarnaast vind ik de iMac de mooiste desktop. Als jij dat grijs en saai wil vinden, ook goed. Maar zo zie je maar: er is niet één waarheid.
Ik had de vraag van TS (waarom zou iemand überhaupt nog een Apple kopen?) breder geïnterpreteerd dan alleen desktops. En omdat ik zelf geen desktops gebruik heb ik het over laptops.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:17 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Maar we hebben het niet over laptops. Dat had je kunnen zien aan de foto's in de eerst post.
Nu doe je een beetje hetzelfde als de TS eerder deed, dingen die je zelf gebruikt doortrekken naar wat 'de consument zou willen gebruiken'. Ik geloof helemaal dat dat jouw ervaring was, en dan is voor jou de Mac misschien geen goede keus. Andersom heb ik in die vijf jaar geen enkel probleem gehad met niet meer werkende software (consument en 'professioneel' binnen mijn vakgebied) en ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat op een desktop Mac van twee jaar ouder wel een probleem zou zijn geweest.quote:Ik weet wel dat mijn 7 jaar oude desktop nog steeds alle software kan draaien die je als consument zou willen gebruiken en dat een 7 jaar oude iMac dat niet altijd meer kan. Zeker geen software die grafisch wat meer vraagt.
Mwa, weet ik niet. 'Je betaalt veel meer' is het eerste argument uit de OP, maar dat gaat vooral op in vergelijking met budget machines. Die Surface Book is een prachtige machine, maar is ongeveer even duur als een nieuwe MacBook Pro, bijvoorbeeld. En er zullen allicht andere hoge kwaliteit Windows laptops zijn die minder kosten, maar het is dan echt geen kwestie meer van 'veel meer betalen'.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:54 schreef Splackavellie02 het volgende:
Zowel Windows-laptops als MacOS-laptops kunnen prima 6 jaar mee, tenzij je een budget Windows-laptop koopt natuurlijk. Maar dan slaat de vergelijking nergens op.
MacOS is voor velen DE reden om een mac te kopen.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:24 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Er wordt in de hele openingspost niet 1 keer over MacOs gesproken.
Ik vind een iMac inderdaad grijs en saai. Maar over smaak valt niet te twisten. Jij hebt een uitstekende smaak, alleen niet dezelfde als de mijne. Performance is wel gewoon meetbaar en daar kun je wel degelijk een 'waarheid' vaststellen.
Ga je nou weer beginnen met jouw definitie van monopoly?quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:42 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Wie heeft het over perfectie? Het is niet dat het simpeler kan; het kan out of the box helemaal niet. Weet je waarop het wel kon, en probleemloos? Op de vorige generatie MacBooks.
[..]
De PC-markt is een vrije markt. Op MacOS rust echter een monopolie. Dát is het hele punt: als je MacOS wilt gebruiken, wat bij veel mensen de voorkeur heeft, zit je gebonden aan de hardware die Apple uitbrengt. Laat dát nou precies de reden zijn dat zoveel mensen hun onvrede uitspreken.
Mensen zijn niet teleurgesteld omdat de MacBooks niet de meest krachtige hardware ter wereld zijn. Mensen zijn teleurgesteld in Apple's aanpak van de MacBooks, en tegelijkertijd prijzen opdrijft en de hardware beperkter maakt tov vorige generaties.
Nou.. Bij de nieuwe generatie MacBooks is dat juist wel degelijk het geval. Daarom ontstaat juist de onvrede. Professionals en powerusers vinden het vaak een stuk minder erg om meer geld te betalen voor high end laptops. Het punt is alleen dat Apple steeds meer voor middelmatige hardware kiest, maar tegelijkertijd de prijs opdrijft omdat ze weten dat de mensen die MacOS willen gebruiken het toch wel moeten betalen.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:07 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Mwa, weet ik niet. 'Je betaalt veel meer' is het eerste argument uit de OP, maar dat gaat vooral op in vergelijking met budget machines. Die Surface Book is een prachtige machine, maar is ongeveer even duur als een nieuwe MacBook Pro, bijvoorbeeld. En er zullen allicht andere hoge kwaliteit Windows laptops zijn die minder kosten, maar het is dan echt geen kwestie meer van 'veel meer betalen'.
De Surface Book is vrij duur, maar kijk naar wat je krijgt, in vergelijking met de 13" MacBook Pro voor hetzelfde geld: betere accuduur, hogere resolutie scherm, nieuwere generatie CPU en een (relatief) krachtige discrete GPU. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je het scherm kunt loskoppelen voor tablet functionaliteit, en de pen input voor grafisch werk. Zelfs als je dat niet gebruikt, biedt de Surface Book meer dan de MacBook pro voor hetzelfde geld. En dat is een van de duurste Windows laptops.quote:Waarmee ik niet bedoel dat ik die Surface Book te duur vind, overigens. Als ik Windows gebruiker zou zijn zou ik waarschijnlijk zo iets aanschaffen.
Nee, met de definitie die in het woordenboek staat, en die voor MacOS van toepassing is.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ga je nou weer beginnen met jouw definitie van monopoly?
De iMac is mooi, ik heb werkelijk niets met de surface. Gewoon een kloon. Als het bij de Aldi zou liggen zou niemand het mooi vinden denk ik.quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:46 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Want niemand die MacOS gebruikt, heeft behoefte aan high end performance...quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
MacOS is voor velen DE reden om een mac te kopen.
Performance is alleen interessant als je de computer gebruikt voor iets waar je performance nodig voor hebt.
Dit is gewoon een leugen. Jammer dat je jezelf zo laat kennen, en niet eerlijk durft te zijn uit angst om ook maar enigszins kritiek op Apple te geven.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De iMac is mooi, ik heb werkelijk niets met de surface. Gewoon een kloon. Als het bij de Aldi zou liggen zou niemand het mooi vinden denk ik.
Maar jij mag het van mij mooi vinden.
Dit is een genuanceerde post, waar ik het helemaal mee eens benquote:Op vrijdag 11 november 2016 15:12 schreef AlwaysHappy het volgende:
Jaren enkel met Windows gewerkt, maar niet omdat ik er zo tevreden over was. Ik kende niet beter, omdat Windows producten toentertijd de enige producten waren die in mijn budget lagen. Toen m'n budget steeg ben ik voorzichtig begonnen met een iPad en een paar maanden later een iPhone. Ik was er zo tevreden over dat ik een jaar later een MacBook Pro heb gekocht. Ik heb thuis nog steeds een Windows PC staan, gezien ik veel game en Apple producten daar niet bepaald voor zijn gemaakt. Als ik niet zou veel zou gamen had ik een paar maanden geleden geen nieuwe game PC gekocht, maar had ik een iMac in huis gehaald.
Waarom? En waarom heb ik zoveel Apple producten? Omdat het fijn werkt voor MIJ. IK heb er het geld voor over, omdat ik weet dat ik IN MIJN OGEN kwaliteit in huis haal. Kwaliteit die een grote levensduur heeft (om maar te zwijgen over de batterijduur van bv een MacBook, helemaal in vergelijking met de nieuwste Windows laptops) en kwaliteit die jaren later nog veel meer opbrengt dan een tweedehandse Windows laptop/PC (wat veel mensen vergeten mee te nemen als ze de waarde van een MacBook en Windows laptop vergelijken). In mijn ervaringen worden Windows PC's/laptops veel sneller trager en zijn ze veel vatbaarder voor virussen/malware, etc. IK vind de producten er ook gewoon veel mooier uitzien.
Ik heb een paar worden express groot gemaakt, omdat het soms niet helemaal wordt geaccepteerd dat mensen nou eenmaal van mening kunnen verschillen. Elke mening en ervaring is er één en elke mening is valid.
Nu ben ik het er wel mee eens dat Apple toe is aan iets nieuws. De nieuwe MacBooks (in vergelijking met de 2015 versies) draai ik niet echt warm van en de iMac is ook al jaren niet vernieuwd. Daarnaast zijn ze veel te duur geprijsd. Dat mag wel echt veranderen.
Ben wel erg benieuwd naar de aangekondigde Microsoft Surface Studio en de Book, al ga ik ze waarschijnlijk niet in huis halen. Naast een game PC ga ik voorlopig niet terug naar Windows. Niet dat Windows slecht is, maar voor mijn wensen werkt Mac OS/iOS gewoon heel wat beter.
Als het om begrippen uit de economische wetenschap gaat ben je beter af met een boek over economie.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:14 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Nee, met de definitie die in het woordenboek staat, en die voor MacOS van toepassing is.
Lees eens zorgvuldiger.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:15 schreef Splackavellie02 het volgende:
[..]
Want niemand die MacOS gebruikt, heeft behoefte aan high end performance...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |