het is beledigend voor zwarte mensen. het is gebaseerd op afschuwelijke stereotypen. toen kon dat niet, en nu al helemaal niet.quote:Op donderdag 10 november 2016 14:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, dat zegt genoeg over jou en je medestanders. Die zien iets racistisch in iets wat nooit racistisch is geweest. Of ook maar enigszins zo is bedoeld.
Kappen met dat gebazel, want je beweringen hebben gewoon geen waarheidsfundament.
Roetveegpiet = Racisme!quote:Op donderdag 10 november 2016 09:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het failliet van de Zwartepietendisussie.
[..]
"De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'"
Echt, WTF! Donkere mensen worden door die roetpiet nu dus echt buitengesloten van het Sinterklaasspel. Dat was toch niet de bedoeling lijkt me.
zucht...quote:Op donderdag 10 november 2016 14:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Schijnbaar dus wel. Gezien die 'poll' op de tribune.
Je bedoelt die witte man?quote:Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
Veel zwarte mensen zijn het hier niet mee eens anders.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:
het is beledigend voor zwarte mensen.
Jou mening, dat is niet zo. Jou mening is geen feit. Ruim 80% vind nog steeds dat Zwarte Piet prima is en geen verandering behoeft.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
het is beledigend voor zwarte mensen. het is gebaseerd op afschuwelijke stereotypen. toen kon dat niet, en nu al helemaal niet.
misschien was dat gewoon naiviteit, vroeger. maakt niet uit.
of jij het beledigend vind of bedoelt, dat doet helemaal niet ter zake. maar dat je, ondanks dat je weet dat het beledigend wordt opgevat, en met goede reden, er gewoon mee door wilt gaan, ja. dat zegt wel degelijk iets over jou. sorrie.
Ik.quote:Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Ah, je bedoelt Pauwquote:Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Zet maar in de openingspost.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
Breaking: Sinterklaasbestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland
bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben
![]()
Lees hier verder
Vaag verhaal dat rammelt aan alle kanten
Sowieso de gestrekte benen van quincy op de enkels van achteren, wordt niet gewaardeerd. Had het beter anders groot onder de aandacht gebracht. En ik denk dat we dan een stuk verder waren geweest.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:43 schreef Montagui het volgende:
Elke keer dat Zwarte Piet = racisme. Zelfs het Meertens Instituut dat gedegen onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van Zwarte Piet kan niet bevestigen dat Zwarte Piet door Schenkman geschapen is naar het evenbeeld van een neger.
Aangezien niemand de oorsprong van Zwarte Piet kan bewijzen kan je niet zeggen Zwarte Piet MOET een neger voorstellen en dus Zwarte Piet = racisme.
Wat je wel kan zeggen is dat je Zwarte Piet racisme VIND. En dat Zwarte Piet in de 20e eeuw een aantal als karikaturale kenmerken (van een neger) heeft meegekregen die als negatief stereotiep opgevat kunnen worden. Die kenmerken zijn inmiddels weg. Desondanks mag je nog steeds Zwarte Piet racistisch vinden, maar je kan niet claimen dat het zo IS.
En aangezien de claim Zwarte Piet = racisme niet hard gemaakt kan worden is er geen enkele reden om hem van zijn zwarte uiterlijk te ontdoen.
Quinsy had er daarom beter aan gedaan om als opschrift voor zijn t-shirt te gebruiken: "ik vind Zwarte Piet racisme". Maar ja, dat provoceert niet zo.
Ouwe koek. Zwarte Piet is na Schenk in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger. Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde. Die karikatuur stamt uit een tijd dat we het normaal vonden om mensen te discrimineren op grond van hun huidskleur.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
Breaking: Sinterklaasbestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland
bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben
![]()
Lees hier verder
Doe je filter af.quote:Op donderdag 10 november 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Ouwe koek. Zwarte Piet is na Schenk in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger. Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde. Die karikatuur stamt uit een tijd dat we het normaal vonden om mensen te discrimineren op grond van hun huidskleur.
quote:Dat Zwarte Pieten 'negers' zijn is pertinent niet waar, want nogmaals, Zwarte Piet is slechts een verbeelding van deugd en ondeugd. Sinterklaas deelde cadeautje uit en Zwarte Piet strafte de stoute kinderen.
Ik lees hier nog iets saillants:quote:Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
![]()
Lees hier verder
quote:Sinterklaas zelf kan het eerste exemplaar niet in ontvangst nemen omdat hij pas een dag later in ons land aankomt, dus is Dieuwertje Blok gevraagd om de honneurs waar te nemen. “
De stelling kende ik nog niet. Ik wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.quote:
Niet Ard Schenk, maar ene Schenkman.quote:Zwarte Piet is na Schenk
De karikatuur-kenmerken zijn allang weer verwijderd.quote:in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger.
Niet alleen de WIC, ook hun bloedeigen voorouders in zowel Afrika als Amerika.quote:Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde.
Nog saillanter. Ik heb het al zo'n 2 weken in huis.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:15 schreef Red_85 het volgende:
Sinterklaas zelf kan het eerste exemplaar niet in ontvangst nemen omdat hij pas een dag later in ons land aankomt, dus is Dieuwertje Blok gevraagd om de honneurs waar te nemen. “
Waarschijnlijk wel. sylvana werd publiekelijk op haar hoaxbron gewezen na de intro van Jeroen: 'laten we vrolijk eindigen, we moeten iets rechtzetten... ' Waarna ze met de staart tussen de benen moest toegeven dat ze als aspirant politica haar bronnen niet controleert.quote:
Niet paul maar pauw was het dus!quote:Op donderdag 10 november 2016 17:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. sylvana werd publiekelijk op haar hoaxbron gewezen na de intro van Jeroen: 'laten we vrolijk eindigen, we moeten iets rechtzetten... ' Waarna ze met de staart tussen de benen moest toegeven dat ze als aspirant politica haar bronnen niet controleert.
Mijn god, wat ontzettend naïef wat betreft dat cursief gedrukte. Alsof dat zou kunnen met die anti-Pieters. Die gaan net zolang door tot in de diepste krochten van Nederland de laatste mensen die Zwarte Piet leuk vinden als racist worden veroordeeld en ze daar door (publieke) druk ook mee stoppen.quote:Op dinsdag 8 november 2016 22:17 schreef Kijkertje het volgende:
Je kan ook gewoon ophouden het nodeloos ingewikkeld te maken. Een gedeelte van onze landgenoten vindt (gezien hun verleden) het beeld van Zwarte Piet beledigend/ kwetsend en kunnen daar ieder jaar in Sinterklaastijd last hebben (bv. uitschelden, pesten, zich er niet prettig bij voelen, uitsluiting)
Als je dat allemaal onzin vindt ga je lekker door met de zwarte Piet. Als je dat een goed argument vindt (zoals ik) hou je daar rekening mee en kies je voor een andere oplossing (roetveegpiet, regenboogpiet etc.)
Opgelost
En door met hun gebedel om herstelbetalingen.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:30 schreef Zelva het volgende:
[..]
Mijn god, wat ontzettend naïef wat betreft dat cursief gedrukte. Alsof dat zou kunnen met die anti-Pieters. Die gaan net zolang door tot in de diepste krochten van Nederland de laatste mensen die Zwarte Piet leuk vinden als racist worden veroordeeld en ze daar door (publieke) druk ook mee stoppen.
Nou ja al lang. Daar is nog niet zo hel erg lang geleden mee begonnen terwijl de discussie veel ouder is.quote:Op donderdag 10 november 2016 17:15 schreef Lunatiek het volgende:
De karikatuur-kenmerken zijn allang weer verwijderd.
Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend. Evenals het feit dat deze minderheid op grond van hun afstamming hier in Nederland minder kansen krijgt dan de blanke bevolking.quote:Niet alleen de WIC, ook hun bloedeigen voorouders in zowel Afrika als Amerika.
Dat zij uitsluitend van slaven afstammen en niet van slavenhandelaren is onbewezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |