abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 november 2016 @ 16:27:09 #201
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166562879
Breaking: Sinterklaas <O) bestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland w/ bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben O-)
Lees hier verder
Vaag verhaal dat rammelt aan alle kanten oO/
pi_166562939
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee, dat zegt genoeg over jou en je medestanders. Die zien iets racistisch in iets wat nooit racistisch is geweest. Of ook maar enigszins zo is bedoeld.
Kappen met dat gebazel, want je beweringen hebben gewoon geen waarheidsfundament.
het is beledigend voor zwarte mensen. het is gebaseerd op afschuwelijke stereotypen. toen kon dat niet, en nu al helemaal niet.
misschien was dat gewoon naiviteit, vroeger. maakt niet uit.
of jij het beledigend vind of bedoelt, dat doet helemaal niet ter zake. maar dat je, ondanks dat je weet dat het beledigend wordt opgevat, en met goede reden, er gewoon mee door wilt gaan, ja. dat zegt wel degelijk iets over jou. sorrie.
  donderdag 10 november 2016 @ 16:30:38 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166562950
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het failliet van de Zwartepietendisussie.

[..]

"De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'"

Echt, WTF! Donkere mensen worden door die roetpiet nu dus echt buitengesloten van het Sinterklaasspel. Dat was toch niet de bedoeling lijkt me.
Roetveegpiet = Racisme!

Het was te verwachten.
pi_166562985
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Schijnbaar dus wel. Gezien die 'poll' op de tribune.
zucht...
maak de pieten 5 jaar paars, en vraag dan nog een keer aan zo'n tribune of de paarse piet moet worden veranderd. wat denk je dat ze dan zeggen? nee... de paarse piet moet blijven.

maakt dus geen reet uit voor de kinderen. alleen voor jou, omdat je met racistische negerpiet bent opgegroeid.
  donderdag 10 november 2016 @ 16:35:03 #205
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166563036
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
Je bedoelt die witte man? _O-
http://www.mediacourant.n(...)ocieerd-met-racisme/
pi_166563041
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:
het is beledigend voor zwarte mensen.
Veel zwarte mensen zijn het hier niet mee eens anders.
pi_166563048
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het is beledigend voor zwarte mensen. het is gebaseerd op afschuwelijke stereotypen. toen kon dat niet, en nu al helemaal niet.
misschien was dat gewoon naiviteit, vroeger. maakt niet uit.
of jij het beledigend vind of bedoelt, dat doet helemaal niet ter zake. maar dat je, ondanks dat je weet dat het beledigend wordt opgevat, en met goede reden, er gewoon mee door wilt gaan, ja. dat zegt wel degelijk iets over jou. sorrie.
Jou mening, dat is niet zo. Jou mening is geen feit. Ruim 80% vind nog steeds dat Zwarte Piet prima is en geen verandering behoeft.

Maar waarom doen onze mening niet ter zake in jou ogen, maar wel die van de antipieten?
Dat is een beetje hypocriet op zn minst.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166563145
quote:
Ik.
1. ze zat overal ongevraagd tussen.
2. viel personen in de reden
3. kwam met bronnen aan die niet kloppen (doodzonde voor aankomend politicus)
4. liet duidelijk haar minachting blijken na een reactie van personen waar zij het niet mee eens is.
5. lokt wel erg de Zwarte Piet vergelijking uit met haar kapsel

Maar wat was het einde prachtig _O-
1947-2016
pi_166563189
Elke keer dat Zwarte Piet = racisme. Zelfs het Meertens Instituut dat gedegen onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van Zwarte Piet kan niet bevestigen dat Zwarte Piet door Schenkman geschapen is naar het evenbeeld van een neger.

Aangezien niemand de oorsprong van Zwarte Piet kan bewijzen kan je niet zeggen Zwarte Piet MOET een neger voorstellen en dus Zwarte Piet = racisme.

Wat je wel kan zeggen is dat je Zwarte Piet racisme VIND. En dat Zwarte Piet in de 20e eeuw een aantal als karikaturale kenmerken (van een neger) heeft meegekregen die als negatief stereotiep opgevat kunnen worden. Die kenmerken zijn inmiddels weg. Desondanks mag je nog steeds Zwarte Piet racistisch vinden, maar je kan niet claimen dat het zo IS.

En aangezien de claim Zwarte Piet = racisme niet hard gemaakt kan worden is er geen enkele reden om hem van zijn zwarte uiterlijk te ontdoen.

Quinsy had er daarom beter aan gedaan om als opschrift voor zijn t-shirt te gebruiken: "ik vind Zwarte Piet racisme". Maar ja, dat provoceert niet zo.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 10 november 2016 @ 16:45:30 #210
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166563228
quote:
Ah, je bedoelt Pauw :) http://pauw.vara.nl/media/366449
pi_166563311
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
Breaking: Sinterklaas <O) bestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland w/ bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben O-)
Lees hier verder
Zet maar in de openingspost.
Twitter het
Facebookddos het naar kozp
Mailbom het in anousha nzume's mailbox
duw het onder de neus van sylvana.
Lees het voor aan quincy totdat hij doof is.

Zegt het voort!
1947-2016
pi_166563350
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:43 schreef Montagui het volgende:
Elke keer dat Zwarte Piet = racisme. Zelfs het Meertens Instituut dat gedegen onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van Zwarte Piet kan niet bevestigen dat Zwarte Piet door Schenkman geschapen is naar het evenbeeld van een neger.

Aangezien niemand de oorsprong van Zwarte Piet kan bewijzen kan je niet zeggen Zwarte Piet MOET een neger voorstellen en dus Zwarte Piet = racisme.

Wat je wel kan zeggen is dat je Zwarte Piet racisme VIND. En dat Zwarte Piet in de 20e eeuw een aantal als karikaturale kenmerken (van een neger) heeft meegekregen die als negatief stereotiep opgevat kunnen worden. Die kenmerken zijn inmiddels weg. Desondanks mag je nog steeds Zwarte Piet racistisch vinden, maar je kan niet claimen dat het zo IS.

En aangezien de claim Zwarte Piet = racisme niet hard gemaakt kan worden is er geen enkele reden om hem van zijn zwarte uiterlijk te ontdoen.

Quinsy had er daarom beter aan gedaan om als opschrift voor zijn t-shirt te gebruiken: "ik vind Zwarte Piet racisme". Maar ja, dat provoceert niet zo.
Sowieso de gestrekte benen van quincy op de enkels van achteren, wordt niet gewaardeerd. Had het beter anders groot onder de aandacht gebracht. En ik denk dat we dan een stuk verder waren geweest.

Maar helaas. Die domme kneus moest dit doen om slavernij herstelbetalingen onder de aandacht te brengen.
1947-2016
pi_166563395
quote:
Lees hier verder
Ouwe koek. Zwarte Piet is na Schenk in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger. Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde. Die karikatuur stamt uit een tijd dat we het normaal vonden om mensen te discrimineren op grond van hun huidskleur.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 17:07:35 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166563633
op zich geen onaardig idee om het zwart van zwarte piet te verbergen achter een epische zwarte baard net als de sint zich vermomd met een witte baard

is wat creatief schrijfwerk voor nodig maar een generatie later weet niemand meer beter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166563722
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ouwe koek. Zwarte Piet is na Schenk in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger. Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde. Die karikatuur stamt uit een tijd dat we het normaal vonden om mensen te discrimineren op grond van hun huidskleur.
Doe je filter af.

quote:
Dat Zwarte Pieten 'negers' zijn is pertinent niet waar, want nogmaals, Zwarte Piet is slechts een verbeelding van deugd en ondeugd. Sinterklaas deelde cadeautje uit en Zwarte Piet strafte de stoute kinderen.
1947-2016
pi_166563767
quote:
Lees hier verder
Ik lees hier nog iets saillants:
quote:
Sinterklaas zelf kan het eerste exemplaar niet in ontvangst nemen omdat hij pas een dag later in ons land aankomt, dus is Dieuwertje Blok gevraagd om de honneurs waar te nemen. “
1947-2016
  donderdag 10 november 2016 @ 17:15:37 #217
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166563776
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ouwe koek
De stelling kende ik nog niet. Ik wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.

quote:
Zwarte Piet is na Schenk
Niet Ard Schenk, maar ene Schenkman.

quote:
in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger.
De karikatuur-kenmerken zijn allang weer verwijderd.

quote:
Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde.
Niet alleen de WIC, ook hun bloedeigen voorouders in zowel Afrika als Amerika.
Dat zij uitsluitend van slaven afstammen en niet van slavenhandelaren is onbewezen.
pi_166563792
Regenboog piet veeg piet het is echt ongelofelijk. Komt niet als sinterklaas meer over zo. Kunnen net zo goed kabouters worden. Die 1 keer in het jaar met de grote paddenstoel naar Nederland komt om de kinderen kadoutjes te geven😤
pi_166563804
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:15 schreef Red_85 het volgende:
Sinterklaas zelf kan het eerste exemplaar niet in ontvangst nemen omdat hij pas een dag later in ons land aankomt, dus is Dieuwertje Blok gevraagd om de honneurs waar te nemen. “
Nog saillanter. Ik heb het al zo'n 2 weken in huis. :P
pi_166563904
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Maar wat was het einde prachtig _O-
Heb ik het beste gemist?
pi_166563958
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heb ik het beste gemist?
Waarschijnlijk wel. sylvana werd publiekelijk op haar hoaxbron gewezen na de intro van Jeroen: 'laten we vrolijk eindigen, we moeten iets rechtzetten... ' Waarna ze met de staart tussen de benen moest toegeven dat ze als aspirant politica haar bronnen niet controleert.
1947-2016
pi_166564002
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel. sylvana werd publiekelijk op haar hoaxbron gewezen na de intro van Jeroen: 'laten we vrolijk eindigen, we moeten iets rechtzetten... ' Waarna ze met de staart tussen de benen moest toegeven dat ze als aspirant politica haar bronnen niet controleert.
Niet paul maar pauw was het dus!

http://pauw.vara.nl/media/366639
  donderdag 10 november 2016 @ 17:30:20 #223
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166564019
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:17 schreef Kijkertje het volgende:
Je kan ook gewoon ophouden het nodeloos ingewikkeld te maken. Een gedeelte van onze landgenoten vindt (gezien hun verleden) het beeld van Zwarte Piet beledigend/ kwetsend en kunnen daar ieder jaar in Sinterklaastijd last hebben (bv. uitschelden, pesten, zich er niet prettig bij voelen, uitsluiting)
Als je dat allemaal onzin vindt ga je lekker door met de zwarte Piet. Als je dat een goed argument vindt (zoals ik) hou je daar rekening mee en kies je voor een andere oplossing (roetveegpiet, regenboogpiet etc.)

Opgelost *O*
Mijn god, wat ontzettend naïef wat betreft dat cursief gedrukte. Alsof dat zou kunnen met die anti-Pieters. Die gaan net zolang door tot in de diepste krochten van Nederland de laatste mensen die Zwarte Piet leuk vinden als racist worden veroordeeld en ze daar door (publieke) druk ook mee stoppen.
pi_166564251
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:30 schreef Zelva het volgende:

[..]

Mijn god, wat ontzettend naïef wat betreft dat cursief gedrukte. Alsof dat zou kunnen met die anti-Pieters. Die gaan net zolang door tot in de diepste krochten van Nederland de laatste mensen die Zwarte Piet leuk vinden als racist worden veroordeeld en ze daar door (publieke) druk ook mee stoppen.
En door met hun gebedel om herstelbetalingen.
1947-2016
pi_166564268
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:15 schreef Lunatiek het volgende:

De karikatuur-kenmerken zijn allang weer verwijderd.
Nou ja al lang. Daar is nog niet zo hel erg lang geleden mee begonnen terwijl de discussie veel ouder is.

quote:
Niet alleen de WIC, ook hun bloedeigen voorouders in zowel Afrika als Amerika.
Dat zij uitsluitend van slaven afstammen en niet van slavenhandelaren is onbewezen.
Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend. Evenals het feit dat deze minderheid op grond van hun afstamming hier in Nederland minder kansen krijgt dan de blanke bevolking.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166564329
Er zijn zelfs blanke die minder kans krijgen als andere blanke hoe zou dat nu komen?

Zouden ze gediscrimineerd worden ten opzichte van hun kleur ogen?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 17:47:43 ]
pi_166564447
Maassluis bereid zich voor. Niet aangemelde demonstraties worden niet getolereerd!
quote:
Bij de intocht van Sinterklaas in Maassluis zijn zaterdag spontane demonstraties niet toegestaan. Dat maakte burgemeester Haan vandaag bekend.

Demonstreren mag alleen in speciale vakken langs de route. Betogers moeten zich van tevoren melden als zij actie willen voeren.

Iedereen die de intocht wil bijwonen, moet door speciale ingangen rond het feestterrein die worden bewaakt door particuliere beveiligers. Zij zullen activisten en demonstranten tegenhouden.

Demonstraties

De Nederlandse Volksunie is de enige groep die zich officieel heeft gemeld om in een van de vakken een pro-Zwarte Piet-demonstratie te houden. In kringen van voetbalsupporters is opgeroepen om naar Maassluis te gaan om anti-pietenacties tegen te houden.

Protestgroep Kick out Zwarte Piet heeft op sociale media al aangegeven dat ze geen gehoor geven aan de eis om in een speciaal vak te demonstreren. Zij willen demonstreren op de markt, waar de intocht eindigt.

De afgelopen week hebben zij in diverse steden mobilisatiebijeenkomsten gehouden om mensen op te roepen naar Maassluis te gaan. Daarbij kregen mensen uitleg over hoe ze moeten demonstreren, en wat ze moeten doen als ze zouden worden aangehouden.

De gemeente heeft een noodbevel en noodverordeningen klaar liggen voor als het mis gaat.
http://nos.nl/artikel/214(...)cht-sinterklaas.html

Vette streep door de rekening van anti-Piet activisten, want zij gaan uit van:
quote:
Burgemeester Van der Laan heeft in 2013 aangegeven dat mensen mochten protesteren bij de intocht, maar ze mochten geen spandoeken dragen en geen leuzen scanderen. Dat is een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting. Jelle Klaas, advocaat bij Fischer Advocaten zegt: “De hoofdregel in Nederland is dat er vrijheid van meningsuiting is. Als een burgemeester op grond van de vrees voor verstoring van de openbare orde een inbreuk wil plegen op dit recht, dan mag hij dat doen maar je hoeft het niet te accepteren.”

In de principes van geweldloos verzet gaan we uit dat een onrechtvaardige wet niet gehoorzaamd hoeft te worden.

Daarom is het van groot belang om de geweldloze actie goed voor te bereiden. De voorbereiding houdt onder meer in:

o Al heel vroeg publiekelijk aankondigen dat je wilt gaan demonstreren met spandoeken en leuzen. Jelle Klaas: “Je hebt geen vergunning nodig, maar je moet het wel melden.”
  donderdag 10 november 2016 @ 17:51:38 #228
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166564454
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:42 schreef Kijkertje het volgende:
Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend.
Op grond van hun huidskleur? Als de inwoners van Afrika blank waren geweest ben ik er van overtuigd dat er precies hetzelfde was gebeurd.
pi_166564478
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:51 schreef Montagui het volgende:
Maassluis bereid zich voor. Niet aangemelde demonstraties worden niet getolereerd!

[..]

Heerlijk daar kan ik van genieten, niet de kinderen dat beetje wat ze hebben vergallen!
  donderdag 10 november 2016 @ 17:53:50 #230
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166564498
wie vindt u liever?

Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166564594
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Op grond van hun huidskleur? Als de inwoners van Afrika blank waren geweest ben ik er van overtuigd dat er precies hetzelfde was gebeurd.
Huidskleur en alle andere lichamelijke kenmerken, het 'ras' dus. Daarom waren ze ook geschikt als werkkracht anders hadden ze de plaatselijke bewoners wel ingelijfd. Het negroide ras was groot en sterk en ze konden uren in de brandende zon werken.
pi_166564797
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het negroide ras was groot en sterk en ze konden uren in de brandende zon werken.
Was dat zeg jij goed zeg, als ik die Sylvana bekijk die breekt over als die met twee melkkannen moet lopen als een melkmeisje!
pi_166564838
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:53 schreef Onnoman het volgende:
wie vindt u liever?

[ afbeelding ]
Die rechter heeft wel grotere tieten dan Sylvana.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 10 november 2016 @ 18:11:22 #234
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166564858
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:42 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend. Evenals het feit dat deze minderheid op grond van hun afstamming hier in Nederland minder kansen krijgt dan de blanke bevolking.
Je snapt het niet: het is op dit moment niet duidelijk of de voorouders van de eisers slaven of slavenhouders waren, of zelfs beiden.
Mocht het tot herstelbetalingen komen, dan kan het zo zijn dat slachtoffers van slavernij aan de daders ervan moeten betalen, omdat een aantal mensen, waaronder jij, uitsluitend zwart/wit denkt en van mening is dat zwarten altijd en per definitie het slachtoffer zijn.
pi_166564862
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Die rechter heeft wel grotere tieten dan Sylvana.
Het ronde buikje zegt mij al genoeg, lijkt me niet verbitterd te zijn trots dat die zo nors kijkt is me die liever!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 18:12:02 ]
pi_166564885
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het ronde buikje zegt mij al genoeg, lijkt me niet verbitterd te zijn trots dat die zo nors kijkt is me die liever!
Moest lachen. _O_

Maar je hebt gelijk man.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166564918
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je snapt het niet: het is op dit moment niet duidelijk of de voorouders van de eisers slaven of slavenhouders waren, of zelfs beiden.
Mocht het tot herstelbetalingen komen, dan kan het zo zijn dat slachtoffers van slavernij aan de daders ervan moeten betalen, omdat een aantal mensen, waaronder jij, uitsluitend zwart/wit denkt en van mening is dat zwarten altijd en per definitie het slachtoffer zijn.
Jij begrijpt het niet. De herstelbetalingen zijn een heel ander verhaal. Dat deze minderheid 'last' ondervindt van hun afkomst is een feit.
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 18:19:40 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166564999
Het komt niet tot herstelbetalingen, dat punt is helemaal niet aan de orde ...
pi_166565214
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat deze minderheid 'last' ondervindt van hun afkomst is een feit.
Er zijn ook minderheden zonder die kleur en die hebben ook last van hun afkomst toch?
Waarom zouden deze een speciale behandeling behoeven?
pi_166565220
Overigens hebben (en ik zeg het nog maar een keer) de slaveneigenaren indertijd wel herstelbetalingen gehad bij de afschaffing van de slavernij. 300 gulden per slaaf meen ik. De slaven zelf kregen natuurlijk helemaal niets en waren zelfs verplicht om nog in dienst te blijven voor een aantal jaren maar dan onder een contractregeling. Dat was als 'overgangsfase' bedoeld.
pi_166565314
Doei.

[ Bericht 98% gewijzigd door Straatcommando. op 10-11-2016 19:59:54 ]
  donderdag 10 november 2016 @ 19:02:34 #242
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166565693
Reactie op edit

[ Bericht 98% gewijzigd door Straatcommando. op 10-11-2016 20:00:24 ]
  donderdag 10 november 2016 @ 19:04:24 #243
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166565722
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jij begrijpt het niet. De herstelbetalingen zijn een heel ander verhaal. Dat deze minderheid 'last' ondervindt van hun afkomst is een feit.
Dat feit is niet bewezen.
Ja, er zijn individuen die last ondervinden, en ja, er zijn individuen die last veroorzaken (en daarvoor veroordeeld kunnen worden), maar dat het complete (blanke) Nederlande volk volkomen racistisch is, is niet waar. Het is een leugen die wordt gebruikt om herstelbetalingen te eisen.
Je begrijpt dat alle anti-piet-groepen aan de groep voor herstelbetalingen zijn geliëerd?
pi_166565815
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat feit is niet bewezen.
Ja, er zijn individuen die last ondervinden, en ja, er zijn individuen die last veroorzaken (en daarvoor veroordeeld kunnen worden), maar dat het complete (blanke) Nederlande volk volkomen racistisch is, is niet waar. Het is een leugen die wordt gebruikt om herstelbetalingen te eisen.
De begrijpt dat alle anti-piet-groepen aan de groep voor herstelbetalingen zijn geliëerd?
Dat niemand het meer racistisch 'bedoelde' komt omdat we 'vergeten' zijn dat ZP een karikatuur is van een neger. Maar dat de intentie er niet is wil niet zeggen dat je niet kunt spreken van ZP als een racistische weergave van die neger.
pi_166566390
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:35 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Veel zwarte mensen zijn het hier niet mee eens anders.
alleen mensen die opgegroeid zijn met deze traditie. die hebben van hetzelfde last als witte mensen in nederland; een blinde vlek.
  donderdag 10 november 2016 @ 19:39:03 #246
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166566401
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat niemand het meer racistisch 'bedoelde' komt omdat we 'vergeten' zijn dat ZP een karikatuur is van een neger. Maar dat de intentie er niet is wil niet zeggen dat je niet kunt spreken van ZP als een racistische weergave van die neger.
Ik was off topic en had het niet specifiek over Zwarte Piet.

We zijn niks vergeten, want het is er nooit geweest. Wat je zegt doet me toch plots denken aan alle zogenaamd teruggehaalde "vergeten" herinneringen die vaders valselijk van incest beschuldigden. En zo. Google eens. Er is ontzettend veel over geschreven. Bijvoorbeeld dit, maar niet uitsluitend uit die hoek.

Oh ja, we zijn nog wel meer vergeten: http://www.joop.nl/author/marcelbas
pi_166566457
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Jou mening, dat is niet zo. Jou mening is geen feit. Ruim 80% vind nog steeds dat Zwarte Piet prima is en geen verandering behoeft.

Maar waarom doen onze mening niet ter zake in jou ogen, maar wel die van de antipieten?
Dat is een beetje hypocriet op zn minst.
de slachtoffers van racisme en discriminatie zijn meestal een minderheid, toch... maakt het dan wat uit dat de meererheid het geen probleem vind?
pi_166566581
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de slachtoffers van racisme en discriminatie zijn meestal een minderheid, toch
Wat nou als een minderheid van die minderheden ook van mening is dat het geen probleem is? Moet er dan ook gehoor worden gegeven aan die minderheid? En hoe dient dat dan gedaan te worden? Welke minderheid gun jij dan het 'gelijk'?
Conscience do cost.
  donderdag 10 november 2016 @ 19:49:11 #249
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166566656
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nog even wat duidelijker:

Zwarte Piet kan alleen een racistisch karikatuur zijn als de Nederlande volksaard diepgrondig en al langdurig zwaar racistisch is. Het enige "bewijs" daarvoor is Zwarte Piet zelf. Dat is een cirkelredenering, een drogreden.

Alleen als je kunt bewijzen dat het Nederlandse volk (op hooguit enkele uitzonderingen na) de afgelopen decennia en nog steeds racistisch is, kun je bewijzen dat Zwarte Piet racistisch is.
Ik zou zeggen: kom maar op met die bewijzen waaruit dat racisme blijkt. Niet de individuën die over de schreef gaan, maar het Nederlandse volk als geheel, in wetten, regels, gebruiken, cultuur, folklore, tradities van de afgelopen 50 jaar. Waar zie jij daarin het racisme waaruit moet blijken dat Zwarte Piet niet anders dan racistisch kan zijn bedoeld, omdat het Nederlandse Sinterklaasvierende volk zo racistisch is?
pi_166566675
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:43 schreef Montagui het volgende:

misschien moet je wat vaker die site van het meertens instituut checken, lol..
http://www.meertens.knaw.(...)-dossier-zwarte-piet
quote:
Update 2015:

Prenthistoricus en Sinterklaasonderzoeker dr. Nico Boerma beschrijft en analyseert in de nieuwsbrief van november 2015 een door hem gevonden tot nu toe onbekende bron: een Duits gedicht uit 1803 (of eerder), waarin een winterse geschenkenbrenger, de Kerstman, optreedt met naast zich een knecht. Deze knecht Ruprecht, die zijn ‘slaaf’ en een ‘neger’ genoemd wordt, werpt nieuw licht op de voorgeschiedenis van het boekje (1850) van Jan Schenkman, waarin voor het eerst die andere geschenkenbrenger, Sint-Nicolaas, te zien is samen met een man met donkere huidskleur als knecht.
pi_166566744
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nog even wat duidelijker:

Zwarte Piet kan alleen een racistisch karikatuur zijn als de Nederlande volksaard diepgrondig en al langdurig zwaar racistisch is. Het enige "bewijs" daarvoor is Zwarte Piet zelf. Dat is een cirkelredenering, een drogreden.

Alleen als je kunt bewijzen dat het Nederlandse volk (op hooguit enkele uitzonderingen na) de afgelopen decennia en nog steeds racistisch is, kun je bewijzen dat Zwarte Piet racistisch is.
Ik zou zeggen: kom maar op met die bewijzen waaruit dat racisme blijkt. Niet de individuën die over de schreef gaan, maar het Nederlandse volk als geheel, in wetten, regels, gebruiken, cultuur, folklore, tradities van de afgelopen 50 jaar. Waar zie jij daarin het racisme waaruit moet blijken dat Zwarte Piet niet anders dan racistisch kan zijn bedoeld, omdat het Nederlandse Sinterklaasvierende volk zo racistisch is?
En weer: ook al bedoel je het niet nu zo, ZP is en blijft de weergave van een karikatuur van een neger uit de tijd dat we racisten waren.
pi_166566806
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:46 schreef ems. het volgende:

[..]

Wat nou als een minderheid van die minderheden ook van mening is dat het geen probleem is? Moet er dan ook gehoor worden gegeven aan die minderheid? En hoe dient dat dan gedaan te worden? Welke minderheid gun jij dan het 'gelijk'?
hoe kies jij welke minderheid gelijk heeft? blijk je ook niet veel moeite mee te hebben...

ik kies gewoon wat ik het beste vind. toch logisch.
pi_166566851
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hoe kies jij welke minderheid gelijk heeft? blijk je ook niet veel moeite mee te hebben...

ik kies gewoon wat ik het beste vind. toch logisch.
Nee dat heet subjectief.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166566873
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En weer: ook al bedoel je het niet nu zo, ZP is en blijft de weergave van een karikatuur van een neger uit de tijd dat we racisten waren.
'We' zijn nooit racistisch geweest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Straatcommando. op 10-11-2016 20:17:20 ]
pi_166567254
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:56 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee dat heet subjectief.
nee hoor, ik kan het prima onderbouwen (en dat ga ik nu niet even voor de 100ste keer doen, op commando, zeg ik er gelijk maar even bij)
  Forum Admin donderdag 10 november 2016 @ 20:16:50 #256
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166567483
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waarom ben jij hier zo stellig in? Wat jij hier stelt is geen gegeven feit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166567790
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Waarom ben jij hier zo stellig in? Wat jij hier stelt is geen gegeven feit.
Een karikatuur van een neger was in de vorige eeuw: zwart, kroeshaar, dikke rode lippen, oorringen en een dom voorkomen. Hm waar kennen we dat van? Oh wacht.... 8}
pi_166568030
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:38 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

alleen mensen die opgegroeid zijn met deze traditie. die hebben van hetzelfde last als witte mensen in nederland; een blinde vlek.
Klopt ook niet. Anders zouden Nederlandse donkere kindjes ook niet worden gepest. Die kunnen immers niet beledigd zijn volgens jou. Die blinde blek zit juist bij de anti's.
pi_166568829
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee hoor, ik kan het prima onderbouwen (en dat ga ik nu niet even voor de 100ste keer doen, op commando, zeg ik er gelijk maar even bij)
Nee, je DENKT dat je het kan onderbouwen, met gebrekkige argumentatie waaruit eigenlijk blijkt dat je enige redenatie een van emotionele waarde is. Dat is en blijft subjectief, ook al denk je dat het niet zo is.
pi_166569819
in amerika doen ze op het moment ook aan zwarte piet....

pi_166569863
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de slachtoffers van racisme en discriminatie zijn meestal een minderheid, toch... maakt het dan wat uit dat de meererheid het geen probleem vind?
Stalin en lenin wilde ook als kleine minderheid bepalen wat de meerderheid moest doen. Toen vonden ze democratie toch beter.

Stop met de discussie, want je hebt al wat je wil. Een alternatief, dat is er nu. Waarom moet Zwarte Piet weg omdat hij zwart is?
Het is geen racisme of slavernijherinnering, dat is de foute mening van jou en je vriendjes, want sinterklaas is namelijk ouder dan de slavernij. Die connectie kan dus helemaal niet.

Maargoed, je kunt blijven hangen als een stukke plaat, maar meer gelijk krijg je er niet door.
1947-2016
pi_166569894
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:33 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Klopt ook niet. Anders zouden Nederlandse donkere kindjes ook niet worden gepest. Die kunnen immers niet beledigd zijn volgens jou. Die blinde blek zit juist bij de anti's.
eh, wat? die volg ik niet..
pi_166569917
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:54 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee, je DENKT dat je het kan onderbouwen, met gebrekkige argumentatie waaruit eigenlijk blijkt dat je enige redenatie een van emotionele waarde is. Dat is en blijft subjectief, ook al denk je dat het niet zo is.
welnee.... het is niet subjectief omdat jij het afkeurt, hoor...
pi_166569957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

welnee.... het is niet subjectief omdat jij het afkeurt, hoor...
En het is ook niet 'logisch' omdat jij het afkeurt natuurlijk. Blij dat je zelf ook je (simpele) redenatie begrijpt.
pi_166569996
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Stalin en lenin wilde ook als kleine minderheid bepalen wat de meerderheid moest doen. Toen vonden ze democratie toch beter.

Stop met de discussie, want je hebt al wat je wil. Een alternatief, dat is er nu. Waarom moet Zwarte Piet weg omdat hij zwart is?
Het is geen racisme of slavernijherinnering, dat is de foute mening van jou en je vriendjes, want sinterklaas is namelijk ouder dan de slavernij. Die connectie kan dus helemaal niet.

Maargoed, je kunt blijven hangen als een stukke plaat, maar meer gelijk krijg je er niet door.
ik praat gewoon door met diegenen die het nog niet begrijpen. je hoeft het niet te lezen, he...

en sinterklaas is ouder, het feest is misschien wel ouder dan dat hij wordt afgebeeld als heilige.
piet is ook veel ouder dan de racistische afbeelding. des te meer reden dus om die onzin te stoppen.
pi_166570035
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:20 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

En het is ook niet 'logisch' omdat jij het afkeurt natuurlijk. Blij dat je zelf ook je (simpele) redenatie begrijpt.
fijn dat jij het dus begrijpt. ik zeg namelijk niet dat mijn mening subjectief is, dat doe jij, lol..
pi_166570090
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:16 schreef pokkerdepok het volgende:
in amerika doen ze op het moment ook aan zwarte piet....

[ afbeelding ]

Je begrijpt dat je hiermee bevestigd we jou in deze discussie niet serieus moeten nemen..
pi_166570151
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je begrijpt dat je hiermee bevestigd we jou in deze discussie niet serieus moeten nemen..
We of jij?
pi_166570166
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

fijn dat jij het dus begrijpt. ik zeg namelijk niet dat mijn mening subjectief is, dat doe jij, lol..
Jammer alleen dat jij het zelf niet begrijpt
  donderdag 10 november 2016 @ 21:27:48 #270
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166570256
quote:
11s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:26 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Een karikatuur van een neger was in de vorige eeuw: zwart, kroeshaar, dikke rode lippen, oorringen en een dom voorkomen. Hm waar kennen we dat van? Oh wacht.... 8}
Het feit dat Zwarte Piet daar gelijkenis mee heeft, wil niet zeggen dat "we" racistisch waren of zijn. Kom met andere voorbeelden dan deze cirkelredenering.
pi_166570258
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:25 schreef john2406 het volgende:

[..]

We of jij?
We alsin de mensen die in staat zijn een normale discussie te voeren.
pi_166570295
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:27 schreef madam-april het volgende:

[..]

We alsin de mensen die in staat zijn een normale discussie te voeren.
Hebben die jou gemachtigd ervoor om dat te schrijven?

Hoef geen antwoord wat ik denk het al te weten, moeilijk om ik zonder kracht te schrijven he of niet?
Of het lef er niet voor?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 21:29:56 ]
pi_166570489
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

moeten niet, nee. je mag het zelf weten.
maar ik zie niet in waarom. blackface is zo langzamerhand een wereldwijd symbool voor afschuwelijk racisme.
pi_166570523
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:25 schreef madam-april het volgende:

[..]

Jammer alleen dat jij het zelf niet begrijpt
ik begrijp prima wat ik begrijp. jij begrijpt mijn begrip niet.
pi_166570557
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:33 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

maar ik zie niet in waarom. blackface is zo langzamerhand een wereldwijd symbool voor afschuwelijk racisme.
Is het niet dat maakt men ervan!
Meer ophef als wat het waard is dus!
pi_166570562
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:28 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hebben die jou gemachtigd ervoor om dat te schrijven?

Hoef geen antwoord wat ik denk het al te weten, moeilijk om ik zonder kracht te schrijven he of niet?
Of het lef er niet voor?
Nee, als ze het er niet mee eens zijn dan hoor ik het wel van ze! ^O^

Oh ik val ook onder die 'we', dat lijkt me duidelijk..
pi_166570620
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:35 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee, als ze het er niet mee eens zijn dan hoor ik het wel van ze! ^O^

Oh ik val ook onder die 'we', dat lijkt me duidelijk..
Dat recht heeft men zich niet toe te eigenen, al helemaal niet met het excuus van dan meldt men zich dan wel!
Niet dat ik veel anders denk maar het hoort niet vindt ik, moraal?
pi_166570652
quote:

[..]

Zwarte Piet heeft helemaal niks met Blackface te maken.. Dat is al 1000000x bewezen.
pi_166570694
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien moet je wat vaker die site van het meertens instituut checken, lol..
http://www.meertens.knaw.(...)-dossier-zwarte-piet

[..]

Je lolt maar, want een stuk verder in hetzelfde artikel staat:
quote:
In deze context, waarin in iconografie en bij vermommingen alles mogelijk is, past ook het gedicht van Dambmann. De daar opgevoerde figuren, de Turk en de ‘schwarzgebranter Neger’ hebben echter niet de definitieve vorm van de Duits-Oostenrijkse Kerstman en Knecht Ruprecht bepaald en lijken een – vermoedelijk niet eerder opgemerkt – unicum.

Dat Sint-Nicolaas een echte zwarte man als knecht krijgt, is in Nederland voor het eerst te zien in het boekje van Jan Schenkman van 1850. De vraag dringt zich op of er een link is tussen de Kerstman met een zwarte knecht uit 1803 (of mogelijk eerder) en de Sint Nicolaas en zijn zwarte knecht van Jan Schenkman. Vinden wij bij Dambmann een bron of voorloper van Schenkman? Een directe link is nog niet gevonden.
pi_166570745
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Lol, pokkerdepok, uitgelold, met zijn lol. Lol.
pi_166570751
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

Jij leest dat ook nog naar, ik weet dat het niet zo is, zo ben ik niet opgevoed, als het wel zo was had ik dat wel meegekregen in mijn opvoeding!

Mijn vader zag elke dag uit als een blackface!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kompel#/media/File:SFA001009537.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 21:42:09 ]
pi_166570794
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat recht heeft men zich niet toe te eigenen, al helemaal niet met het excuus van dan meldt men zich dan wel!
Niet dat ik veel anders denk maar het hoort niet vindt ik, moraal?
Ik heb geen specifieke users benoemd, ik sprak names degene die hem al niet serieus namen en zijn post als bevestiging, van die mening over hem, zagen. Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij zich aangesproken voelt.
pi_166570860
quote:

[..]

Blackface zijn altijd zwart geschminkte blanken
Maar zwart geschminkte blanken zijn niet altijd Blackface
pi_166570925
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:41 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik heb geen specifieke users benoemd, ik sprak names degene die hem al niet serieus namen en zijn post als bevestiging, van die mening over hem, zagen. Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij zich aangesproken voelt.
Dat mogen ze van mij dan ieder specifiek doen, hebben ze jou toch niet voor benoemt of wel?

Zo leg je er wel een paar de pap in de mond!
pi_166570978
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat mogen ze van mij dan ieder specifiek doen, hebben ze jou toch niet voor benoemt of wel?

Zo leg je er wel een paar de pap in de mond!
Wie dan precies?
pi_166571023
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wie dan precies?
Ik zou het niet weten jij schrijft we niet ik.
Vertel het me maar.
Of schrijf het maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 21:49:49 ]
pi_166571028
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Blackface zijn altijd zwart geschminkte blanken
Maar zwart geschminkte blanken zijn niet altijd Blackface
Dat je nog reageert.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166571465
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het feit dat Zwarte Piet daar gelijkenis mee heeft, wil niet zeggen dat "we" racistisch waren of zijn. Kom met andere voorbeelden dan deze cirkelredenering.
Gewoon je verdiepen in de geschiedenis, de verhalen etc in boeken, docu's, artikelen etc

Wij kunnen onmogelijk racistisch zijn

Ik kan nog veel meer opzoeken maar dat kan je zelf ook best :P

[ Bericht 32% gewijzigd door Specularium op 10-11-2016 23:17:02 ]
pi_166571580
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik praat gewoon door met diegenen die het nog niet begrijpen. je hoeft het niet te lezen, he...

en sinterklaas is ouder, het feest is misschien wel ouder dan dat hij wordt afgebeeld als heilige.
piet is ook veel ouder dan de racistische afbeelding. des te meer reden dus om die onzin te stoppen.
Je weet het mooi te draaien naar je eigen waarheid, met dat je door blijft gaan terwijl de waarheid boven tafel is. Je lijkt wel op een religieuze mafklapper, van die jehova's die ongevraagd, tegeb beter weten in, hun ding willen verkondigen.
1947-2016
pi_166571593
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:01 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Gewoon je verdiepen in de geschiedenis, de verhalen etc in boeken, docu's, artikelen etc

Wij kunnen onmogelijk racistisch zijn

[..]

Ik kan nog veel meer opzoeken maar dat kan je zelf ook best :P
Wij kunnen dat ook niet zijn of mijn verre voorouders dat waren?
Moeten dan wel hele verre voorouders zijn geweest dan denk ik.
En nou doe ik het ook wij schrijven!
pi_166571635
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

van die jehova's die ongevraagd hun ding willen verkondigen.
Zie ze nog staan aan de deur mijn moeder lag slap toen, we brengen U jezus in huis, kordaat als ik al was, zet hem maar achterom op de stoep!
pi_166571781
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zie ze nog staan aan de deur mijn moeder lag slap toen, we brengen U jezus in huis, kordaat als ik al was, zet hem maar achterom op de stoep!
Bij mij geven ze een complete intro over spiritualiteit... Maar zie dan al hun folder.
1947-2016
pi_166571838
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Bij mij geven ze een complete intro over spiritualiteit... Maar zie dan al hun folder.
Ja die zijn ook veranderd hoor, door de tijd heen, ik was er toen 7 of 8 jr nou ben ik een veelvoud ouder als dat!

Maar genoeg erover terug naar blackface en hoe zwaar deze het hebben ten opzichte van de blanke minder bedeelde!

Ik zie daar wel discriminatie in als die iets zouden gaan krijgen!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 22:15:28 ]
pi_166572164
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten jij schrijft we niet ik.
Vertel het me maar.
Of schrijf het maar.
Ik doelde op iedereen die mijn mening deelt..
pi_166572206
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:22 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik doelde op iedereen die mijn mening deelt..
Ik deel hem ook gedeeltelijk maar toch mag jij het niet van mij benoemen, of voor mij benoemen ongevraagd!
  donderdag 10 november 2016 @ 22:24:28 #296
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_166572240
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Kwamen ze toevallig het licht brengen?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_166573379
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Is het niet dat maakt men ervan!
Meer ophef als wat het waard is dus!
knap staaltje denial, dit.
pi_166573421
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zwarte Piet heeft helemaal niks met Blackface te maken.. Dat is al 1000000x bewezen.
tuurlijk wel. het nadoen van een neger.
pi_166573493
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:58 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

tuurlijk wel. het nadoen van een neger.
Dat ze zich dan daartoe verlagen die mensen?
Ik zou het niet doen als het toch slaven waren!
Dan zou ik er niet mee afgemaakt willen zijn!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 23:01:00 ]
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 23:02:37 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166573572
niemand die zwarte piet speelt doet dat met de intentie om een neger na te doen, ik snap dat mensen het erin kunnen zien of zelfs willen zien en daar zou je wat aan kunnen proberen te doen maar het is toch echt wat anders

itt blackface wat je per definitie doet/deed om negers belachelijk te maken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')