Dat de sociale wetenschappen een grote impact hebben op de maatschappij lijkt me niet meer dan logisch. De maatschappij is nou juist zo'n macroschaal systeem dat chaotisch en onvoorspelbaar is. Het heeft weinig zin om de maatschappij te bezien vanuit de scheikunde. Hoewel alles herleidbaar is tot scheikunde is dat echt vrij zinloos.quote:Op zondag 20 november 2016 15:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ah, heel goed uitgelegd.
Maar het probleem met sociale wetenschappen is dat zij, ondanks die inherente onbetrouwbaarheid dankzij de grote schaal, onevenredig invloed hebben in de media en de beeldvorming. En dat komt mijnsinziens omdat de wetenschappelijke integriteit in het veld geen hoge standaard heeft. Sterker, er wordt juist gehamerd op het feit dat sociale wetenschap ook daadwerkelijk sociale impact moet hebben. Met andere woorden, het is wetenschap met een doel en dat staat mij tegen.

Eens, maar dat is het punt nietquote:Op zondag 20 november 2016 15:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat de sociale wetenschappen een grote impact hebben op de maatschappij lijkt me niet meer dan logisch. De maatschappij is nou juist zo'n macroschaal systeem dat chaotisch en onvoorspelbaar is. Het heeft weinig zin om de maatschappij te bezien vanuit de scheikunde. Hoewel alles herleidbaar is tot scheikunde is dat echt vrij zinloos.
Het gaat me niet eens om politici, maar om de mensen in de maatschappij. Die houden er allerlei bizarre denkbeelden op na die bevestigd worden door halfbakken onderzoekjes van net afgestuurde psychologiestudenten.quote:Ik denk echter wel dat we ook daar een onderscheid moeten blijven maken tussen de wetenschappelijke wereld en de maatschappelijke wereld. Dat politici vrij uitgesproken meningen hebben over diverse vakgebieden zonder dat ze daartoe gekwalificeerd zijn betekent natuurlijk niet dat die vakgebieden corrupt zijn.

Ik denk dat het probleem veel meer ligt bij de consument van de media die de "kennis" presenteren. Mensen zijn helemaal niet geinteresseerd in kwaliteit of de waarheid.quote:Op zondag 20 november 2016 15:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eens, maar dat is het punt niet. Omdat dat zo is moet er wat mij betreft juist een veel strenger en meer rigoureus proces aan vooraf gaan voordat men resultaten met potentiële maatschappelijke gevolgen publiceert. Veel strenger dan nu.
[..]
Het gaat me niet eens om politici, maar om de mensen in de maatschappij. Die houden er allerlei bizarre denkbeelden op na die bevestigd worden door halfbakken onderzoekjes van net afgestuurde psychologiestudenten.

Eens, daarom moet wat mij betreft die controle eerder in het proces plaatsvinden. Wat nu niet genoeg gebeurt naar mijn mening.quote:Op zondag 20 november 2016 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het probleem is dat die controle in de media zo goed als niet bestaat. Niet omdat men het niet wil, maar omdat het geen factor is in het succes van de media. Als het gaat om mediasucces is kwaliteitsinformatie saai. No one really cares.

Zeker:quote:

Wat ik op zich nog aardig zou vinden is een soort van "wetenschappelijk keurmerk" voor mediakanalen. Certified bullshit checkers, etc.quote:Op zondag 20 november 2016 16:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eens, daarom moet wat mij betreft die controle eerder in het proces plaatsvinden. Wat nu niet genoeg gebeurt naar mijn mening.

Daarmee bedoel ik de universiteiten zelf. Die lijken alles maar te publiceren wat publiciteit kan opleveren in de media zonder enige controle.quote:Op zondag 20 november 2016 16:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik op zich nog aardig zou vinden is een soort van "wetenschappelijk keurmerk" voor mediakanalen. Certified bullshit checkers, etc.
We kunnen als consumenten niet weten hoe de kip die je koopt is geproduceerd, maar een erkend keurmerk kan je daar wel over informeren. Wellicht dat iets soortgelijks wenselijk is voor mediabronnen.
Aan de andere kant kun je je ook daarvan afvragen wat het uithaalt. We hebben nu al gerenommeerde tijdschriften zoals Nature. Maar het aantal mensen dat daarin is geinteresseerd is zeer beperkt.
Dus wat stel je je eigenlijk voor bij "vroeg in het proces controleren"? Als een zender daar "saai" van wordt stapt men gewoon over naar de volgende commerciele zender of maffe omroep a la WNL.
Daarom is mijn punt ook dat we wat mij betreft meer moeite moeten steken in het verkleinen van de markt voor bullshitquote:De kern van het probleem blijft dat er helemaal geen markt is voor non-bullshit.

Universiteiten publiceren helemaal niet in de media. Althans, niet in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Hooguit in het kader van PR.quote:Op zondag 20 november 2016 16:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik de universiteiten zelf. Die lijken alles maar te publiceren wat publiciteit kan opleveren in de media zonder enige controle.

Publiceren is het verkeerde woord, noem het promoten.quote:Op zondag 20 november 2016 16:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Universiteiten publiceren helemaal niet in de media. Althans, niet in het kader van wetenschappelijk onderzoek. Hooguit in het kader van PR.
Wetenschappelijke publicaties zijn heel andere dingen ieg.

Dat doen door de markt te verschonen van bullshit lijkt me in elk geval niet de juiste methode.quote:Op zondag 20 november 2016 16:09 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daarom is mijn punt ook dat we wat mij betreft meer moeite moeten steken in het verkleinen van de markt voor bullshit.

Waarom niet? En wat zou wel de juiste methode zijn?quote:Op zondag 20 november 2016 16:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat doen door de markt te verschonen van bullshit lijkt me in elk geval niet de juiste methode.

Dat weet ik niet. Maar als we gaan stellen dat elke uitspraak in de media wetenschappelijk verantwoorde non-bullshit moet zijn dan help je daarmee in mijn ogen zowel entertainment als vrijheid van meningsuiting volledig om zeep.quote:Op zondag 20 november 2016 16:11 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom niet? En wat zou wel de juiste methode zijn?

Gelukkig is dat ook niet wat ik zeg, dus dat valt mee.quote:Op zondag 20 november 2016 16:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Maar als we gaan stellen dat elke uitspraak in de media wetenschappelijk verantwoorde non-bullshit moet zijn dan help je daarmee in mijn ogen zowel entertainment als vrijheid van meningsuiting volledig om zeep.
De hoeveelheid onzin beperken lijkt mee een goede start.quote:Ik zou niet willen stellen dat ik pasklare oplossingen heb voor het probleem dat mensen liever onzin horen dan betrouwbare informatie. Beter onderwijs kan hierin wellicht helpen, maar dat effect is ook maar beperkt.

Zolang je de informatiemarkt vrij laat om onzin te produceren zal men dat prefereren boven wat voor gecontroleerde informatie je ze ook voorschotelt.quote:Op zondag 20 november 2016 16:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gelukkig is dat ook niet wat ik zeg, dus dat valt mee.
[..]
De hoeveelheid onzin beperken lijkt mee een goede start.

Goede post. Dat kon wel eens kloppen..quote:Op zondag 20 november 2016 16:15 schreef Mainport het volgende:
Mensen zijn geen rationele wezens die zich laten overtuigen door argumenten. Mensen zijn (onbewust) religieuze wezens die rationele argumenten als instrument gebruiken om hun religie/overtuiging te onderbouwen. Dat is precies wat de media (onbewust) ziet en waar de wetenschap een blinde vlek voor heeft.

En dat is juist goed. Wetenschap heeft helemaal niets te maken met wat mensen willen.quote:Op zondag 20 november 2016 16:15 schreef Mainport het volgende:
en waar de wetenschap een blinde vlek voor heeft.

Ook dat ja. Wat nou precies objectief is kun je vraagtekens bij zetten. Dat de media over het algemeen niet objectief zijn moge duidelijk zijn, maar wie dan wel objectief is....quote:Op zondag 20 november 2016 16:18 schreef Mainport het volgende:
Ook objectieve waarheidsvinding is overigens een overtuiging die men kan hebben, en in door kan slaan.

Maar je vindt echt niet dat wetenschappelijke wereld zelf een taak hier in heeft? Ik neem aan dat je niet hier een pleidooi houdt voor de Stapels in de wereld om door te gaan met onzin verspreiden.quote:Op zondag 20 november 2016 16:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang je de informatiemarkt vrij laat om onzin te produceren zal men dat prefereren boven wat voor gecontroleerde informatie je ze ook voorschotelt.
De hoeveelheid van elk wordt dan bepaald door vraag en aanbod. Als men meer onzin wil dan zal er ook meer onzin worden aangeboden.

Nou, nee. Dat is juist het hele punt van de wetenschappelijke methode, het maakt niet uit wie het doet of wat men voor overtuiging heeft. De data blijft hetzelfde. De interpretatie daar van is uiteraard onderhevig aan subjectiviteit, dat zal niemand ontkennen.quote:Op zondag 20 november 2016 16:18 schreef Mainport het volgende:
Ook objectieve waarheidsvinding is overigens een overtuiging die men kan hebben, en in door kan slaan.

Ook binnen de methodologie bestaat daar genoeg discussie over.quote:Op zondag 20 november 2016 16:23 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou, nee. Dat is juist het hele punt van de wetenschappelijke methode, het maakt niet uit wie het doet of wat men voor overtuiging heeft. De data blijft hetzelfde. De interpretatie daar van is uiteraard onderhevig aan subjectiviteit, dat zal niemand ontkennen.

Ik denk niet dat zij in staat zijn om de vraag naar betrouwbare informatie te vergroten, nee. Het beste dat zij kunnen doen is gewoon betrouwbare informatie aanbieden, en in principe doen ze dat al.quote:Op zondag 20 november 2016 16:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Maar je vindt echt niet dat wetenschappelijke wereld zelf een taak hier in heeft?

Onzin verspreiden in de media en wetenschappelijke fraude lijken mij nog steeds fundamenteel verschillende dingen.quote:Op zondag 20 november 2016 16:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je niet hier een pleidooi houdt voor de Stapels in de wereld om door te gaan met onzin verspreiden.

Uiteraard. Er zal altijd wel iemand zijn die roept dat we leven in een simulatie.quote:Op zondag 20 november 2016 16:24 schreef Mainport het volgende:
[..]
Ook binnen de methodologie bestaat daar genoeg discussie over.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |