abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166485680
Omdat een ander topic elders een beetje vervuild raakte met off-topic reacties over het al dan niet wetenschappelijk zijn van zaken als psychologie, psychiatrie, sociologie, criminologie, etc. (oftewel anders dan de bètavakken) hier maar even verder.

Centrale vragen: is er sprake van een verschillende mate van wetenschappelijkheid tussen de wetenschappelijke disciplines? Kan van bepaalde wetenschappelijke disciplines zelfs de wetenschappelijkheid ontkend worden?

Disclaimer voor de nog eventueel bestaande mods hier: ja, serieus, dit betreft de filosofie.
pi_166485959
Vol verwachting klopt ons hart <O)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166487025
Ik vind het, als sociaal wetenschapper, altijd wel grappig als een stel mensen op het internet (veelal mensen zonder wetenschappelijke achtergrond) om het hardste roept dat alles buiten STEM geen wetenschap is. Maargoed, zelfs binnen de academische wereld is het helaas een hoop moddergooien, ook binnen de sociale wetenschappen tussen kwalitatief / kwantitatief / mixed methods gebruikers. Het is nooit goed voor sommige mensen. En daar valt dan ook niet echt over te discussiëren aangezien het dan in een soort zwartepietendiscussie eindigt.
Ja doei.
pi_166487784
Een wetenschappelijke discipline waarvan de wetenschappelijkheid succesvol kan worden ontkend noemen we ook wel pseudowetenschap.

Daar zijn er op zich wel wat van. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166488011
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 21:45 schreef Molurus het volgende:
Een wetenschappelijke discipline waarvan de wetenschappelijkheid succesvol kan worden ontkend noemen we ook wel pseudowetenschap.

Daar zijn er op zich wel wat van. :)
Binnen de wetenschappelijke wereld?
pi_166489874
Bij het onderwerp wetenschapsontkenning denk ik aan Trump supporters en Harun Yahya / Ken Hovind types....

sociologie & co is gewoon wetenschap, maar het is geen exacte wetenschap en daardoor veel beperkter in bepaalde opzichten.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 7 november 2016 @ 22:58:01 #7
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_166490138
Volgens mij is aantoonbare werkzaamheid van psychologische therapieën en dergelijke heel belangrijk, en wordt hierop voortdurend getest. Indien het niet werkt, komt het er ook niet door.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_166490803
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:51 schreef Jigzoz het volgende:

Centrale vragen: is er sprake van een verschillende mate van wetenschappelijkheid tussen de wetenschappelijke disciplines? Kan van bepaalde wetenschappelijke disciplines zelfs de wetenschappelijkheid ontkend worden?

Wetenschap is wetenschap als het voldoet aan de eisen dat het om rationele waarheidsvinding gaat gebaseerd op empirische bevindingen en gebruikmakend van hypothesen die falsifieerbaar zijn.

Ik denk wel dat sociale wetenschappen wetenschap zijn in de zin dat ze dezelfde principes gebruiken als bètawetenschappen, maar de uitkomst van bevindingen uit sociale wetenschappen zijn niet zo hard als die van de exacte wetenschappen.

Je kunt bijvoorbeeld het menselijk gedrag niet begrijpen zonder technische kennis van de werking van het brein. Die technische kennis van het brein is exact, maar de kwalitatieve implicaties zijn meer het terrein van de sociale wetenschappen.

Het gaat volgens mij dus om de tegenstelling van kwalitatieve wetenschap versus kwantitatieve wetenschap. Kwalitatief is per definitie subjectief, terwijl kwantitatief objectief is.

Hoewel de sociale wetenschap belangrijk is (het is absoluut belangrijk om kwalitatieve aspecten te onderzoeken en beschrijven) is het wel veel 'glibberiger' en zijn de bevindingen veel meer onderhevig aan verandering en interpretatie.....
pi_166492173
Verschil in complexiteit van het onderwerp is de reden waarom de ene discipline exacter is dan de andere. 'Falsificeerbaar' is bij hele complexe onderwerpen nauwelijks een hanteerbaar.criterium.

(PS: complex =/= abstract)
The view from nowhere.
pi_166492306
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 21:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Binnen de wetenschappelijke wereld?
Dat is dan per definitie geen echte wetenschap meer.

Maar ik denk bijvoorbeeld aan:

- homeopathie
- astrologie
- etc
pi_166492456
Overal waar wetenschap is, zul je pseudowetenschap tegen komen. Oorzaak: de beperktheid van de mens.
pi_166493112
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 00:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is dan per definitie geen echte wetenschap meer.

Maar ik denk bijvoorbeeld aan:

- homeopathie
- astrologie
- etc
Ah, ja die vallen allemaal buiten de wetenschap.
pi_166493234
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 05:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, ja die vallen allemaal buiten de wetenschap.
Therapie is wel wetenschap, van menselijk gedrag. Al afspraak gemaakt?
  dinsdag 8 november 2016 @ 06:46:43 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166493278
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 21:26 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind het, als sociaal wetenschapper, altijd wel grappig als een stel mensen op het internet (veelal mensen zonder wetenschappelijke achtergrond) om het hardste roept dat alles buiten STEM geen wetenschap is. Maargoed, zelfs binnen de academische wereld is het helaas een hoop moddergooien, ook binnen de sociale wetenschappen tussen kwalitatief / kwantitatief / mixed methods gebruikers. Het is nooit goed voor sommige mensen. En daar valt dan ook niet echt over te discussiëren aangezien het dan in een soort zwartepietendiscussie eindigt.
Zwarte materie schijnt ook geen wetenschap te zijn trouwens. Over zwartepiet gesproken. :') Los daarvan denk ik juist dat discussie over wat wel en niet juist is. En wat wel en geen wetenschap is juist onderdeel uit maakt van wetenschap. Wat is niet alleen voorbehouden aan sociale wetenschappen.

http://www.volkskrant.nl/(...)te-illusie~a4410710/
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166493474
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 06:32 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Therapie is wel wetenschap, van menselijk gedrag. Al afspraak gemaakt?
Ga jezus even trollen of zo.
pi_166493585
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 07:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ga jezus even trollen of zo.
Hm. Dit is ook ontkenning. En ik trol niet. Het was een reactie. :)
pi_166493598
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 07:54 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Hm. Dit is ook ontkenning. En ik trol niet. Het was een reactie. :)
Bij jou is dat verschil vrij moeilijk merkbaar, maar in dat geval: therapie is geen wetenschap.
pi_166493627
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 07:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Bij jou is dat verschil vrij moeilijk merkbaar, maar in dat geval: therapie is geen wetenschap.
Alleen de slimsten kunnen dat verschil zien blijkbaar. Maar hoezo is therapie geen wetenschap? Het bestudeert het gedrag en het brein. Of eigenlijk eerst de werking van het brein dat invloed heeft op gedrag. Die kennis gebruiken ze dan om het brein te "manipuleren" zodat het gedrag verbetert. Dus hoezo is dat geen wetenschap?
pi_166494125
Is dit een subjectief vs objectief topic? Wat maakt psychologie/sociologie e.d. richtingen alfa-studies tot niet-wetenschappelijk?
pi_166494196
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 08:04 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Alleen de slimsten kunnen dat verschil zien blijkbaar. Maar hoezo is therapie geen wetenschap? Het bestudeert het gedrag en het brein. Of eigenlijk eerst de werking van het brein dat invloed heeft op gedrag. Die kennis gebruiken ze dan om het brein te "manipuleren" zodat het gedrag verbetert. Dus hoezo is dat geen wetenschap?
Zoek even op wat het woord betekent.
pi_166494247
Ik denk wel dat je de meeste wetenschappen zou kunnen plotten op een twee-assen diagram met op de ene as 'mate waarin deze discipline empirisch van aard is' en op de andere as 'hoe nauwkeurig deze discipline is in haar voorspellingen'.

Kwantumfysica zou dan helemaal rechtsbovenin zitten. Dat wil zeggen: zeer empirisch en zeer nauwkeurig.

Psychologie is wel redelijk empirisch maar zeer onnauwkeurig.

Wiskunde is niet empirisch van aard, maar wel zeer nauwkeurig.

etc.
pi_166494273
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 09:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Zoek even op wat het woord betekent.
Dat is geen antwoord. Je reageert altijd met oneliners. Geen uitleg, niks. Alsof je denkt dat wat jij zegt altijd logisch is en niet te betwisten. Toch vind ik dat persoonlijke woede ongezond is en door een therapeut behandeld moet worden. Maar goed. Laat maar.
pi_166494347
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord. Je reageert altijd met oneliners. Geen uitleg, niks. Alsof je denkt dat wat jij zegt altijd logisch is en niet te betwisten. Toch vind ik dat persoonlijke woede ongezond is en door een therapeut behandeld moet worden. Maar goed. Laat maar.
Hij wijst je er terecht op dat therapie geen wetenschap is net zo min als het bouwen van een auto een wetenschap is.

Voor beide heb je wel wetenschappelijke kennis nodig.

Dus zoek het woord even op, zodat je weet wat het betekent. Dan hoeven we hier geen discussie te voeren over semantiek.
pi_166494533
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 09:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hij wijst je er terecht op dat therapie geen wetenschap is net zo min als het bouwen van een auto een wetenschap is.

Voor beide heb je wel wetenschappelijke kennis nodig.

Dus zoek het woord even op, zodat je weet wat het betekent. Dan hoeven we hier geen discussie te voeren over semantiek.
Dan had hij gewoon moeten zeggen waarom het niet wetenschappelijk is ipv steeds maar oneliners te plaatsen. We kunnen ook alles vinden via Google dus denk maar niet dat ik niet weet wat dat is. Ik probeer zijn persoonlijke woede jegens mij te verzachten door hem zelf een hand te reiken. Want als hij ook buiten het JG topic persoonlijke off topic aanvallen doet waar veel venijn en woede uit spreekt dan is dat niet normaal. Een forum is niet persoonlijk. En ik zou het leuk vinden als jij mij verder nooit meer quote.
pi_166494555
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 09:13 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Jij zou moeten ontsnappen uit je haatsekte. Lijkt me verder hiervoor niet relevant.

Hoe dan ook: als je zou weten wat het woord 'therapie' betekent, dan zou je de vraag niet stellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')