abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166507456
Top dat ik gelijk de werkelijke bepaling zie, Zo weet ik 100% zeker dat hij toch echt ook buiten de badkamer mag zitten. In de meterkast is voor mij dan de beste optie al zal dit in werkelijkheid niet vaak gebeuren. ik begrijp dat in de badkamer altijd het beste is.. maar in dit geval is het niet de makkelijkste oplossing.
Uiteraard is de aarde belangrijk en straks voor het doormeten ook maar daarna wordt er nooit meer iets mee gedaan! Ik heb nog nooit gehoord dat mensen hun aarding in de badkamer even gaan doormeten!
pi_166508702
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:39 schreef MikeJoow het volgende:
Uiteraard is de aarde belangrijk en straks voor het doormeten ook maar daarna wordt er nooit meer iets mee gedaan! Ik heb nog nooit gehoord dat mensen hun aarding in de badkamer even gaan doormeten!
Het zit er natuurlijk ook niet om door te meten, het zit er voor de veiligheid. 8)7

Niet iets om grappen over te maken. Ik denk niet dat jij er blij van wordt als er één van jouw appartementen straks op zo'n manier in het nieuws komt: http://nos.nl/artikel/209(...)onder-de-douche.html

Overigens, ook al plaats je het CAP buiten de badkamer, je moet nog steeds een groen/gele draad koppelen met de E-installatie in de badkamer he?
pi_166512036
Als je nou enkel 12 volt verlichting in de badkamer monteert? Geldt dit hele verhaal dan ook?
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 22:09:11 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166512505
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:55 schreef Glider76 het volgende:
Als je nou enkel 12 volt verlichting in de badkamer monteert? Geldt dit hele verhaal dan ook?
Ja, ook dan moet je aan de eisen doen voor wat betreft de vereffeningsleidingen :)
pi_166512707
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ja, ook dan moet je aan de eisen doen voor wat betreft de vereffeningsleidingen :)
Hoe zit het dan met een rvs wasbak in de keuken? Moet die ook apart geaard worden?
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 22:20:21 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166512892
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:14 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met een rvs wasbak in de keuken? Moet die ook apart geaard worden?
Een keuken is geen badkamer, douche ruimte, zwembad, sauna oid.
Vereffening en centrale aard punten beperkt zich tot (echt) natte ruimten.
En in medische ruimten maar dat laten we even voor het gemak buiten beschouwing van dit topic; dat heeft weer veelal te maken tot in hoeverre er in en uitwendig contact gemaakt wordt met een menselijk lichaam e.d.
pi_166514250
De aarde vanaf de centraaldoos pakken is gewoon niet meer mogelijk, ik snap dat dat de nieuwe regels zijn maar de oude manier is ook niet verkeerd, anders zouden alle bestaande woningen aangepast moeten worden. Het belankrijkste is idd dat de aarding zijn werk doet. Ik denk er uiteraard niet makkelijk over het is zeker een belangrijk onderdeel.
Als je soms bepaalde elektrische installaties ziet denk ik af en toe ook van nou.. Dat is een kwestie van tijd voordat de boel afbrand.
Zou het trouwens veel voorkomen dat mensen een schok krijgen van de wastafelkraan of bak?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2016 22:59:48 ]
pi_166516191
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:57 schreef MikeJoow het volgende:
De aarde vanaf de centraaldoos pakken is gewoon niet meer mogelijk, ik snap dat dat de nieuwe regels zijn maar de oude manier is ook niet verkeerd, anders zouden alle bestaande woningen aangepast moeten worden.
Tja. Ik vraag me nu wel af waar je precies mee bezig bent. Nieuwbouw appartementen bouwen zonder kennis van zaken?

Je had hier dus eerder over moeten denken voordat de wanden gestort werden...

quote:
Het belankrijkste is idd dat de aarding zijn werk doet. Ik denk er uiteraard niet makkelijk over het is zeker een belangrijk onderdeel.
Als je soms bepaalde elektrische installaties ziet denk ik af en toe ook van nou.. Dat is een kwestie van tijd voordat de boel afbrand.
Zou het trouwens veel voorkomen dat mensen een schok krijgen van de wastafelkraan of bak?
Ik kan een praktijkvoorbeeld noemen van iemand die zijn badkamervloer onder spanning heeft gezet door een verdieping lager een lamp op te hangen. Een schroef door een leiding tegen de betonwapening aan gedraaid... Zoiets kan met een waterleiding natuurlijk ook gebeuren.

Het komt blijkbaar vaak genoeg voor dat er behoefte is ontstaan om de boel via normen te reguleren.

Hoe vaak heb jij de gordels in je auto nodig? Zullen we die dan ook maar weglaten? Vroeger hadden auto's geen gordels, dat was blijkbaar ook niet verkeerd anders zouden alle oude auto's wel aangepast moeten worden.
pi_166529488
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:57 schreef MikeJoow het volgende:
De aarde vanaf de centraaldoos pakken is gewoon niet meer mogelijk, ik snap dat dat de nieuwe regels zijn maar de oude manier is ook niet verkeerd, anders zouden alle bestaande woningen aangepast moeten worden. Het belankrijkste is idd dat de aarding zijn werk doet.
Als je niet meer aan de aarde in de centraaldoos van de badkamer kunt koppelen, neem je een aarde/doos in de buurt die op dezelfde badkamergroep zit. Zo houd je de lengte het kortst.

Voor de zekerheid meet je met een multimeter de weerstand (0 ohm) tussen de metalen delen en de aarde (b.v.m. een verlengsnoer) of alles echt aan elkaar en aan aarde zit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166550277
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:02 schreef XanderH het volgende:

[..]

Tja. Ik vraag me nu wel af waar je precies mee bezig bent. Nieuwbouw appartementen bouwen zonder kennis van zaken?
Wij hebben deze klus overgenomen omdat het vorige bedrijf failliet was. Daardoor zitten wij nu met de ellende van een ander. je kan zeggen zelf voor gekozen maar het project zelf is erg leuk om te doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:31 schreef blomke het volgende:

Voor de zekerheid meet je met een multimeter de weerstand (0 ohm) tussen de metalen delen en de aarde (b.v.m. een verlengsnoer) of alles echt aan elkaar en aan aarde zit.
Je kan dit toch ook gewoon meten vanaf de binnenkomende aarding en dat het geaarde onderdeel dus bijv. de wastafelkraan of draingoot? of echt vanaf de CAP en dan de wastafelkraan en de draingoot?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2016 22:44:00 ]
pi_166556176
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:43 schreef MikeJoow het volgende:

Je kan dit toch ook gewoon meten vanaf de binnenkomende aarding en dat het geaarde onderdeel dus bijv. de wastafelkraan of draingoot?
Dat zeg ik toch ook....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')