abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166483752
Ik heb me eigen rot zitten zoeken naar de eisen voor de badkamer, Veelal lees ik wat anders en ik kom er eigenlijk niet meer uit. Om het in 1x goed te doen vraag ik de ervaring van mede forum leden.
Het gaat om onderstaande situatie mb.t. de aarding in de badkamer:

Mag bovenstaande? Of moet ik de aarding anders aanleggen?
Ik hoor graag wat nu precies de eisen zijn in de badkamer.
pi_166483892
Volgens mij moet alles apart naar de meterkast.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_166484146
Oh.. Das niet echt fijn :S dan krijg ik 3 buizen bij de meterkast alleen al voor de aarding!
  PR/Manusje van alles maandag 7 november 2016 @ 20:13:19 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_166484194
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:03 schreef halfway het volgende:
Volgens mij moet alles apart naar de meterkast.
Nope.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_166484540
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:03 schreef halfway het volgende:
Volgens mij moet alles apart naar de meterkast.
Nee.
Bij mij in de badkamer worden in een inbouwdoos 3 aarddraden gekoppeld via een aardingsblok(je) tot 1 aarddraad die naar de meterkast gaat.
pi_166484617
Ok, ja dat is in dit geval niet meer mogelijk, alles is beton dus dan moet er onwijs veel geboord en gesleufd worden. kan ik dat blokje ook in de meterkast plaatsen en daar alle aardedraden naartoe brengen?
pi_166484672
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:24 schreef MikeJoow het volgende:
Ok, ja dat is in dit geval niet meer mogelijk, alles is beton dus dan moet er onwijs veel geboord en gesleufd worden. kan ik dat blokje ook in de meterkast plaatsen en daar alle aardedraden naartoe brengen?
Voor zover ik weet wel, maar ik heb dit topic naar Vonkenboer gestuurd, ik denk dat hij het zeker zal weten.
pi_166484677
Je hoeft überhaupt geen draad naar de meterkast te leggen!

Volgens de laatste normen koppel je het CAP (centraal aard punt) met een groen/gele draad met de centraaldoos van de badkamer.

Verder ga je vanaf de draingoot, de waterleiding en de aardmat in de vloer met afzonderlijke draden naar het CAP. Het CAP is gewoon een inbouwdoos (bijvoorbeeld) onder de wastafel waar je alle draden koppelt. Op je plaatje lijkt het net alsof je alle draden aan de aardmat wilt koppelen, dat is dus niet de manier.

Heb je verder geen radiator? Of nog andere elektrogroepen in de badkamer (wasmachine, elektrische badkamerkachel oid)?
pi_166484757
"Aarde" naar de meterkast is niet meer nodig.
Je haalt een aarde (vd2,5mm2)uit de installatie van de badkamer en die breng je naar je aardpunt bij de wastafel, vanaf daar ga je met je "aarde"(cu6mm2) naar de drain, vloer ed.
pi_166484805
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:26 schreef XanderH het volgende:
Je hoeft überhaupt geen draad naar de meterkast te leggen!

Volgens de laatste normen koppel je het CAP met een groen/gele draad met de centraaldoos van de badkamer.

Heb je verder geen radiator? Of nog andere elektrogroepen in de badkamer (wasmachine, elektrische badkamerkachel oid)?
Er is een wastafel, dus wastafelkraan en een draingoot, en er komt uiteraard een aardmat in. maar hoe kom ik dan vanaf de centraaldoos naar de wastafelkraan en de draingoot?
Er zit wel een radiator maar dat is een elektrische.
pi_166485001
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:30 schreef MikeJoow het volgende:

[..]

Er is een wastafel, dus wastafelkraan en een draingoot, en er komt uiteraard een aardmat in. maar hoe kom ik dan vanaf de centraaldoos naar de wastafelkraan en de draingoot?
Er zit wel een radiator maar dat is een elektrische.
Je maakt onder de wastafel een inbouwdoos in de muur. Dit is je CAP.

Vervolgens maak je een leiding van de centraaldoos naar deze nieuwe doos. Of mogelijk kun je een leiding aanwerken op de lichtschakelaar, wandcontactdoos bij de wastafel of het wandlichtpunt bij de spiegel (dit is allemaal gekoppeld met de centraaldoos).

Vervolgens leg je vanaf de kraan, drain en aardmat een blank vertinde 6mm2 draad naar dit CAP toe. Deze hoeft verder niet mechanisch beschermd in buis te zitten, dus dat valt mee qua frezen. Als je hem zo in de muur smeert is het prima.

Als die elektrische radiator op een andere groep zit dan de rest van de installatie in de badkamer, moet je vanaf deze contactdoos ook een leiding naar het CAP leggen, met daar in een groen/gele draad om ook dit te koppelen.
pi_166485810
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 20:36 schreef XanderH het volgende:

[..]

Je maakt onder de wastafel een inbouwdoos in de muur. Dit is je CAP.

Vervolgens maak je een leiding van de centraaldoos naar deze nieuwe doos. Of mogelijk kun je een leiding aanwerken op de lichtschakelaar, wandcontactdoos bij de wastafel of het wandlichtpunt bij de spiegel (dit is allemaal gekoppeld met de centraaldoos).

Vervolgens leg je vanaf de kraan, drain en aardmat een blank vertinde 6mm2 draad naar dit CAP toe. Deze hoeft verder niet mechanisch beschermd in buis te zitten, dus dat valt mee qua frezen. Als je hem zo in de muur smeert is het prima.

Als die elektrische radiator op een andere groep zit dan de rest van de installatie in de badkamer, moet je vanaf deze contactdoos ook een leiding naar het CAP leggen, met daar in een groen/gele draad om ook dit te koppelen.
De CAP moet in een aparte doos zitten?
Ik kan hem wel van de lichtschakelaar aftakken maar het is natuurlijk niet mooi als je badkamer netjes getegeld is en vervolgens er een grote witte deksel op zit in het zicht. Snap je wat ik bedoel?
Nabij het wandlichtpunt is het ook niet mogelijk wat dat is allemaal hard beton.
Moet de CAP altijd bereikbaar zijn?
In de meterkast de CAP plaatsen mag echt niet? Dit zou voor mij de enige makkelijke optie zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2016 21:18:35 ]
pi_166486822
Nee. Het hele doel is juist dat je *lokaal* potentiaalvereffening toepast. Dit moet dus in de badkamer.

CAP is inderdaad een aparte doos. Deze moet te bereiken zijn.

En zo'n deksel is inderdaad niet zo fraai, maar je moet toch wel een onopvallende plek kunnen vinden? Onder de wastafel, achter de spiegel, achter een meubel...
pi_166487131
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:28 schreef Noodels het volgende:
ga je met je "aarde"(cu6mm2) naar de drain, vloer ed.
waarom 6mm2?

Zonde van je geld en nergens goed voor.

2,5mm2 mits beschermd door een buis o.i.d. en anders 4mm2
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_166487247
quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2016 20:54 schreef MikeJoow het volgende:
In de meterkast de CAP plaatsen mag echt niet? Dit zou voor mij de enige makkelijke optie zijn.
Dient volgens de regels in de badkamer te zijn aangebracht.

Voor de werking maakt het trouwens geen ruk uit of je hem in de badkamer plaats of al die draden aan de andere kant van de vloer aan elkaar knoopt. Dus hoewel hij in de badkamer moet zou ik daar zelf ook niet meer alles voor open frezen.

(ja ja, advies tegens de regels in, maar de veiligheid is gelijk, en laten we ook praktisch blijven._
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_166487497
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 21:21 schreef XanderH het volgende:
Nee. Het hele doel is juist dat je *lokaal* potentiaalvereffening toepast. Dit moet dus in de badkamer.

CAP is inderdaad een aparte doos. Deze moet te bereiken zijn.

En zo'n deksel is inderdaad niet zo fraai, maar je moet toch wel een onopvallende plek kunnen vinden? Onder de wastafel, achter de spiegel, achter een meubel...
Ja, onder de wastafel zou dan de beste optie zijn, dan kun je vanaf daar over de vloer alles aarden. wel moet er dan in 12 woningen geboord worden in beton en dat vlakbij de wastafelkraan is niet handig.

Stel hé: ik doe het uberhaubt niet maar ik zou geen vereffeningsleiding maken en ik zou toch alles aan het aardnet knopen, werkt dan de hele aarding niet of heeft het alleen met het meten van de aarde te maken?
pi_166488530
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 21:28 schreef hottentot het volgende:

[..]

waarom 6mm2?

Zonde van je geld en nergens goed voor.

2,5mm2 mits beschermd door een buis o.i.d. en anders 4mm2
Whoops, 4mm2 inderdaad. :)

quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 21:37 schreef MikeJoow het volgende:

[..]

Ja, onder de wastafel zou dan de beste optie zijn, dan kun je vanaf daar over de vloer alles aarden. wel moet er dan in 12 woningen geboord worden in beton en dat vlakbij de wastafelkraan is niet handig.

Stel hé: ik doe het uberhaubt niet maar ik zou geen vereffeningsleiding maken en ik zou toch alles aan het aardnet knopen, werkt dan de hele aarding niet of heeft het alleen met het meten van de aarde te maken?
Daarmee creëer je een onveilige situatie.

Het doel van potentiaalvereffening is dat alle vreemde geleiders en metalen gestellen altijd hetzelfde potentiaal hebben. Of dat nou aardpotentiaal is (das op zich wel de bedoeling natuurlijk) of niet, dat maakt voor het verhaal van potentiaalvereffening in principe niet uit. Immers als alles onder spanning zou komen te staan ben je als gebruiker in principe alsnog beschermd, zo lang dan ook maar alle geleiders die je aan kunt raken onder dezelfde spanning staan gaat er alsnog geen stroom door het lichaam lopen.

Dus stel dat er een probleem zit in de elektrische installatie waardoor de aarde naar de centraaldoos van de badkamer is onderbroken en onder spanning komt te staan. Dan staat de behuizing van de lamp boven de spiegel misschien wel onder spanning. Het idee van potentiaalvereffening is dan juist dat de vloer en de kraan ook diezelfde spanning voeren waardoor het spanningsverschil 0 is.

Dit is ook de reden dat je tegenwoordig het CAP lokaal moet verbinden met de centraaldoos en eventueel andere aanwezige eindgroepen, in plaats van de ouderwetse methode met een draad naar de hoofdaardrail in de meterkast.

Hoezo 12 woningen trouwens? Ik dacht dat je voor jezelf aan het klussen was. Als je met een seriematige (ver)bouw(ing) bezig bent lijkt me dat des te meer reden om je gewoon netjes aan de regels te houden.

Plus dan kun je de betonboorder één keer langs laten komen voor die 12 woningen. :P
pi_166489068
Ok, maar mag de oude manier ook nog,
Dus de CAP in de badkamer monteren en dan toch naar de hoofdaardrail in de meterkast of is deze manier helemaal niet meer toegestaan?
Dus zoals deze afbeelding:



4mmq, dat is dus ook voldoende? mag ik met 4mmq ook door de vloer zonder een buis te hoeven leggen?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2016 22:19:55 ]
pi_166490479
Nee, de oude manier mag niet meer. Ik lees op een ander forum dat het over nieuwbouw appartementen gaat ;) dus dan is het heel erg duidelijk: je moet gewoon aan de geldende normen voldoen.

Trouwens nog een plaatje bij het praatje:


Vergeet ook die elektrische radiator niet als die op een eigen groep zou komen. Die moet je dan uitvoeren net zoals de wasmachine/wasdroger of "aansluitpunt andere afzonderlijke eindgroep in de badkamer".

De norm staat trouwens toe dat het CAP buiten de badkamer geplaatst wordt, in plaats van erin. Maar dan wel "bij" de badkamer, dus niet aan de andere kant van de woning in de meterkast, naar mijn idee ook niet op een andere verdieping. Dat zie je vaak in utiliteitsbouw, dat het CAP in de gang boven het systeemplafond op de kabelgoot zit ofzo. In een naastgelegen ruimte monteren zou dus mogen.
pi_166493202
Nu wordt het mij toch wat onduidelijk, de ene zegt dat het CAP verplicht in de badkamer moet en de ander zegt dat hij wel buiten de badkamer mag. Het laatste zou voor mij echt ideaal zijn! Meterkast zit in veel gevallen vlakbij de badkamer

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2016 06:22:46 ]
pi_166494388
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 06:21 schreef MikeJoow het volgende:
Nu wordt het mij toch wat onduidelijk, de ene zegt dat het CAP verplicht in de badkamer moet en de ander zegt dat hij wel buiten de badkamer mag. Het laatste zou voor mij echt ideaal zijn! Meterkast zit in veel gevallen vlakbij de badkamer
Mag wel buiten de badkamer geplaatst worden, zolang ie maar controleerbaar&inspecteerbaar is. Wegsmeren achter een stuclaag of achter een plint mag dus weer niet. Je moet het doosje open kunnen schroeven om de bedrading te kunnen controleren.

Bij dat laatste bedenk ik me nog iets: als alles gemonteerd zit, kan je het beste met een multimeter en een verlengsnoer (met randaarde) controleren of alle metalen delen (kranen, douchebak, radiator, CV buizen) inderdaad met 0 Ohm weerstand, op aarde zitten gemoneertd
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166495132
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 09:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Mag wel buiten de badkamer geplaatst worden, zolang ie maar controleerbaar&inspecteerbaar is. Wegsmeren achter een stuclaag of achter een plint mag dus weer niet. Je moet het doosje open kunnen schroeven om de bedrading te kunnen controleren.

Bij dat laatste bedenk ik me nog iets: als alles gemonteerd zit, kan je het beste met een multimeter en een verlengsnoer (met randaarde) controleren of alle metalen delen (kranen, douchebak, radiator, CV buizen) inderdaad met 0 Ohm weerstand, op aarde zitten gemoneertd
Waar staat dat dit mag? bepaling 701.413.1.2.2 denkt daar namelijk heel anders over.

En 0 ohm klinkt natuurlijk leuk maar is onhaalbaar, niet realistisch en word niet gevraagd
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_166496498
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 10:18 schreef hottentot het volgende:

[..]

Waar staat dat dit mag? bepaling 701.413.1.2.2 denkt daar namelijk heel anders over.
Welke versie van de NEN zit jij in te kijken? Zowel in de NEN 1010:2015 als in de NEN 1010:2007+C1:2008 bestaat deze paragraaf niet?

NEN 1010:2015:


NEN 1010:2007+C1:2008:


En nog een stukje interpretatie uit NPR5310 blad 10:


Geen idee of de meterkast van TS aan die laatste eis voldoet. Praktijkvoorbeelden die ik ken komen meestal neer op "direct voor de toegangsdeur boven het systeemplafond" o.i.d. :)
pi_166497085
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 11:43 schreef XanderH het volgende:

[..]

Welke versie van de NEN zit jij in te kijken? Zowel in de NEN 1010:2015 als in de NEN 1010:2007+C1:2008 bestaat deze paragraaf niet?

NEN 1010:2015:
[ afbeelding ]

NEN 1010:2007+C1:2008:
[ afbeelding ]

En nog een stukje interpretatie uit NPR5310 blad 10:
[ afbeelding ]

Geen idee of de meterkast van TS aan die laatste eis voldoet. Praktijkvoorbeelden die ik ken komen meestal neer op "direct voor de toegangsdeur boven het systeemplafond" o.i.d. :)
Ik heb mijn NEN boeken vorig jaar wegens nutteloosheid bij het oud papier gesmeten :)

Kan inderdaad zo zijn dat die bepaling is vervallen, en dan zit ik fout.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 18:05:56 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166505022
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 11:43 schreef XanderH het volgende:

[..]

Welke versie van de NEN zit jij in te kijken? Zowel in de NEN 1010:2015 als in de NEN 1010:2007+C1:2008 bestaat deze paragraaf niet?

NEN 1010:2015:
[ afbeelding ]

NEN 1010:2007+C1:2008:
[ afbeelding ]

En nog een stukje interpretatie uit NPR5310 blad 10:
[ afbeelding ]

Geen idee of de meterkast van TS aan die laatste eis voldoet. Praktijkvoorbeelden die ik ken komen meestal neer op "direct voor de toegangsdeur boven het systeemplafond" o.i.d. :)
Zolang de cap zonder hak en breekwerk te bereiken is; dan mag hij ook buiten de badkamer zitten oid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')