Nope.quote:Op maandag 7 november 2016 20:03 schreef halfway het volgende:
Volgens mij moet alles apart naar de meterkast.
Nee.quote:Op maandag 7 november 2016 20:03 schreef halfway het volgende:
Volgens mij moet alles apart naar de meterkast.
Voor zover ik weet wel, maar ik heb dit topic naar Vonkenboer gestuurd, ik denk dat hij het zeker zal weten.quote:Op maandag 7 november 2016 20:24 schreef MikeJoow het volgende:
Ok, ja dat is in dit geval niet meer mogelijk, alles is beton dus dan moet er onwijs veel geboord en gesleufd worden. kan ik dat blokje ook in de meterkast plaatsen en daar alle aardedraden naartoe brengen?
Er is een wastafel, dus wastafelkraan en een draingoot, en er komt uiteraard een aardmat in. maar hoe kom ik dan vanaf de centraaldoos naar de wastafelkraan en de draingoot?quote:Op maandag 7 november 2016 20:26 schreef XanderH het volgende:
Je hoeft überhaupt geen draad naar de meterkast te leggen!
Volgens de laatste normen koppel je het CAP met een groen/gele draad met de centraaldoos van de badkamer.
Heb je verder geen radiator? Of nog andere elektrogroepen in de badkamer (wasmachine, elektrische badkamerkachel oid)?
Je maakt onder de wastafel een inbouwdoos in de muur. Dit is je CAP.quote:Op maandag 7 november 2016 20:30 schreef MikeJoow het volgende:
[..]
Er is een wastafel, dus wastafelkraan en een draingoot, en er komt uiteraard een aardmat in. maar hoe kom ik dan vanaf de centraaldoos naar de wastafelkraan en de draingoot?
Er zit wel een radiator maar dat is een elektrische.
De CAP moet in een aparte doos zitten?quote:Op maandag 7 november 2016 20:36 schreef XanderH het volgende:
[..]
Je maakt onder de wastafel een inbouwdoos in de muur. Dit is je CAP.
Vervolgens maak je een leiding van de centraaldoos naar deze nieuwe doos. Of mogelijk kun je een leiding aanwerken op de lichtschakelaar, wandcontactdoos bij de wastafel of het wandlichtpunt bij de spiegel (dit is allemaal gekoppeld met de centraaldoos).
Vervolgens leg je vanaf de kraan, drain en aardmat een blank vertinde 6mm2 draad naar dit CAP toe. Deze hoeft verder niet mechanisch beschermd in buis te zitten, dus dat valt mee qua frezen. Als je hem zo in de muur smeert is het prima.
Als die elektrische radiator op een andere groep zit dan de rest van de installatie in de badkamer, moet je vanaf deze contactdoos ook een leiding naar het CAP leggen, met daar in een groen/gele draad om ook dit te koppelen.
waarom 6mm2?quote:Op maandag 7 november 2016 20:28 schreef Noodels het volgende:
ga je met je "aarde"(cu6mm2) naar de drain, vloer ed.
Dient volgens de regels in de badkamer te zijn aangebracht.quote:Op maandag 7 november 2016 20:54 schreef MikeJoow het volgende:
In de meterkast de CAP plaatsen mag echt niet? Dit zou voor mij de enige makkelijke optie zijn.
Ja, onder de wastafel zou dan de beste optie zijn, dan kun je vanaf daar over de vloer alles aarden. wel moet er dan in 12 woningen geboord worden in beton en dat vlakbij de wastafelkraan is niet handig.quote:Op maandag 7 november 2016 21:21 schreef XanderH het volgende:
Nee. Het hele doel is juist dat je *lokaal* potentiaalvereffening toepast. Dit moet dus in de badkamer.
CAP is inderdaad een aparte doos. Deze moet te bereiken zijn.
En zo'n deksel is inderdaad niet zo fraai, maar je moet toch wel een onopvallende plek kunnen vinden? Onder de wastafel, achter de spiegel, achter een meubel...
Whoops, 4mm2 inderdaad.quote:Op maandag 7 november 2016 21:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
waarom 6mm2?
Zonde van je geld en nergens goed voor.
2,5mm2 mits beschermd door een buis o.i.d. en anders 4mm2
Daarmee creëer je een onveilige situatie.quote:Op maandag 7 november 2016 21:37 schreef MikeJoow het volgende:
[..]
Ja, onder de wastafel zou dan de beste optie zijn, dan kun je vanaf daar over de vloer alles aarden. wel moet er dan in 12 woningen geboord worden in beton en dat vlakbij de wastafelkraan is niet handig.
Stel hé: ik doe het uberhaubt niet maar ik zou geen vereffeningsleiding maken en ik zou toch alles aan het aardnet knopen, werkt dan de hele aarding niet of heeft het alleen met het meten van de aarde te maken?
Mag wel buiten de badkamer geplaatst worden, zolang ie maar controleerbaar&inspecteerbaar is. Wegsmeren achter een stuclaag of achter een plint mag dus weer niet. Je moet het doosje open kunnen schroeven om de bedrading te kunnen controleren.quote:Op dinsdag 8 november 2016 06:21 schreef MikeJoow het volgende:
Nu wordt het mij toch wat onduidelijk, de ene zegt dat het CAP verplicht in de badkamer moet en de ander zegt dat hij wel buiten de badkamer mag. Het laatste zou voor mij echt ideaal zijn! Meterkast zit in veel gevallen vlakbij de badkamer
Waar staat dat dit mag? bepaling 701.413.1.2.2 denkt daar namelijk heel anders over.quote:Op dinsdag 8 november 2016 09:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Mag wel buiten de badkamer geplaatst worden, zolang ie maar controleerbaar&inspecteerbaar is. Wegsmeren achter een stuclaag of achter een plint mag dus weer niet. Je moet het doosje open kunnen schroeven om de bedrading te kunnen controleren.
Bij dat laatste bedenk ik me nog iets: als alles gemonteerd zit, kan je het beste met een multimeter en een verlengsnoer (met randaarde) controleren of alle metalen delen (kranen, douchebak, radiator, CV buizen) inderdaad met 0 Ohm weerstand, op aarde zitten gemoneertd
Welke versie van de NEN zit jij in te kijken? Zowel in de NEN 1010:2015 als in de NEN 1010:2007+C1:2008 bestaat deze paragraaf niet?quote:Op dinsdag 8 november 2016 10:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waar staat dat dit mag? bepaling 701.413.1.2.2 denkt daar namelijk heel anders over.
Ik heb mijn NEN boeken vorig jaar wegens nutteloosheid bij het oud papier gesmetenquote:Op dinsdag 8 november 2016 11:43 schreef XanderH het volgende:
[..]
Welke versie van de NEN zit jij in te kijken? Zowel in de NEN 1010:2015 als in de NEN 1010:2007+C1:2008 bestaat deze paragraaf niet?
NEN 1010:2015:
[ afbeelding ]
NEN 1010:2007+C1:2008:
[ afbeelding ]
En nog een stukje interpretatie uit NPR5310 blad 10:
[ afbeelding ]
Geen idee of de meterkast van TS aan die laatste eis voldoet. Praktijkvoorbeelden die ik ken komen meestal neer op "direct voor de toegangsdeur boven het systeemplafond" o.i.d.
Zolang de cap zonder hak en breekwerk te bereiken is; dan mag hij ook buiten de badkamer zitten oid.quote:Op dinsdag 8 november 2016 11:43 schreef XanderH het volgende:
[..]
Welke versie van de NEN zit jij in te kijken? Zowel in de NEN 1010:2015 als in de NEN 1010:2007+C1:2008 bestaat deze paragraaf niet?
NEN 1010:2015:
[ afbeelding ]
NEN 1010:2007+C1:2008:
[ afbeelding ]
En nog een stukje interpretatie uit NPR5310 blad 10:
[ afbeelding ]
Geen idee of de meterkast van TS aan die laatste eis voldoet. Praktijkvoorbeelden die ik ken komen meestal neer op "direct voor de toegangsdeur boven het systeemplafond" o.i.d.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |