Op vrijdag 4 november 2016 17:10 schreef xzaz het volgende:
Ja en nog steeds aan de verkeerde kant: de investeerder onderschat de risico's? De investeerder moet een gedegen analyse doen? Kijk naar het net volgelopen Collin-project... dan zie al waarom. De pitches en de sites leveren daarvoor gewoonweg veel te weinig relevante informatie. Het gemanipuleer met de defaultcijfers zegt al veelquote:Op vrijdag 11 november 2016 12:30 schreef decrowdfunder het volgende:
[..]
De AFM is er zeker mee bezig. Zie bv de nieuwsbrief van vandaag:
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)wdfunding-onderschat
Beste Marathon2000,quote:Op vrijdag 11 november 2016 12:47 schreef marathon2000 het volgende:
Dag decrowdfunder, welkom op dit forum.
Stel je eens voor: doe je zelf al aan crowdfunding, of ben je alleen nog op zoek naar projecten?
Als je de draadjes terugleest, zal je zien op welke platforms forumleden actief zijn, dit zal met name in de eerste 10 genoemde platforms zijn (behalve aygodutch, want daar gebeurt niet veel meer).
De bovenstaande lijst van platforms is zeker niet compleet, er zijn momenteel veel meer Nederlandse platforms en het aantal is stijgende.
Scherp wat betreft FundingCircle, zij hebben inderdaad een maandje geleden het maximum teruggebracht naar 100k
Het eerste punt, misschien omdat ze daar uniek in zijn en op automatisering focussen?quote:Op vrijdag 11 november 2016 12:58 schreef ZeKraut het volgende:
Funding Circle lijkt vanuit de ruime en lange ervaringen van het Engelse CF-moederbedrijf hun uitleenstrategie rigoureus te hebben aangepakt:
- maximaal leenbedrag
- maximale termijn 3 jaar
- substantieel hogere rentes voor de risicovolle(re) leningen
De redenen voor de eerste 2 punten kan ik alleen naar gissen, ik vermoed dat hogere bedragen en langere uitsmeertijd teveel foute projectaanvragen lokt. Die strategie staat opvallend haaks op die van Collin: veelal >100K, 60 mnd en lage rentevergoeding...
Volgens mij ben je nieuw op dit platform. Welkom!quote:Op vrijdag 11 november 2016 12:29 schreef decrowdfunder het volgende:
Welke platvormen investeren jullie op? Hebben jullie wel eens van Moneybrothers gehoord?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb dezelfde gedachten hierbij; pak 'm ook mee.quote:Op vrijdag 11 november 2016 13:00 schreef peterc het volgende:
Verdiepingsvloer Loonpakbedrijf
¤50.000 5.63 % A 1 jaar
Funding Circle
Goede winstgevendheid, Goede vermogenspositie, weinig schulden LT & KT , 50k terugbetalen uit de cashflow binnen een jaar, dus geen kredietje hiervoor van de bank, maar van de crowd
Eens. Ik doe ook mee.quote:Op vrijdag 11 november 2016 13:00 schreef peterc het volgende:
Verdiepingsvloer Loonpakbedrijf
¤50.000 5.63 % A 1 jaar
Funding Circle
Goede winstgevendheid, Goede vermogenspositie, weinig schulden LT & KT , 50k terugbetalen uit de cashflow binnen een jaar, dus geen kredietje hiervoor van de bank, maar van de crowd
Klopt, dank je!quote:Op vrijdag 11 november 2016 13:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Volgens mij ben je nieuw op dit platform. Welkom!
De verlaging van het maximale leenbedrag komt denk ik doordat grotere bedragen erg moeilijk vol kwamen. En dan hebben mensen geld toegezegd in projecten die uiteindelijk niet vol komen. Dat geld kunnen ze niet steken in kleinere projecten, die daardoor ook weer langzamer vol lopen.quote:Op vrijdag 11 november 2016 12:58 schreef ZeKraut het volgende:
Funding Circle lijkt vanuit de ruime en lange ervaringen van het Engelse CF-moederbedrijf hun uitleenstrategie rigoureus te hebben aangepakt:
- maximaal leenbedrag
- maximale termijn 3 jaar
- substantieel hogere rentes voor de risicovolle(re) leningen
De redenen voor de eerste 2 punten kan ik alleen naar gissen, ik vermoed dat hogere bedragen en langere uitsmeertijd teveel foute projectaanvragen lokt. Die strategie staat opvallend haaks op die van Collin: veelal >100K, 60 mnd en lage rentevergoeding...
De maatregelen van FNC hebben volgens mij wel resultaat opgeleverd: het loonpakbedrijf haalt in een uur 50k op. Dat gebeurde 'vroeger' niet zo snel bij FNC!quote:Op vrijdag 11 november 2016 14:28 schreef Benger het volgende:
[..]
De verlaging van het maximale leenbedrag komt denk ik doordat grotere bedragen erg moeilijk vol kwamen. En dan hebben mensen geld toegezegd in projecten die uiteindelijk niet vol komen. Dat geld kunnen ze niet steken in kleinere projecten, die daardoor ook weer langzamer vol lopen.
Een maximale termijn van 3 jaar zou ook wel eens risicoverlagend kunnen zijn. Ze selecteren zo op bedrijven met een redelijke aflossingscapaciteit. Dit biedt ook ruimte om de aflossing te vertragen als de cash flow achteraf tegen valt.
quote:Op vrijdag 11 november 2016 12:30 schreef decrowdfunder het volgende:
[..]
De AFM is er zeker mee bezig. Zie bv de nieuwsbrief van vandaag:
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)wdfunding-onderschat
Het ziet er naar mijn idee uit alsof ze de crowd (de mensen die investeren) gaan controleren als ze weten waar ze mee bezig zijn. Ze controleren niet de platformen, tenminste zo lees ik het. Ik ben benieuwd naar dat rapport in ieder geval.quote:Door het korte bestaan van de sector en de grote diversiteit is het op dit moment lastig om een goede inschatting te maken van de risico's. De AFM is echter, op basis van huidige inzichten, van mening dat deze consumenten de risico's onderschatten.
De risicokwalificatie die het crowdfundingplatform aan een project geeft, vindt de consument belangrijk. De AFM benadrukt dat de investeerder ook zelf een gedegen analyse zal moeten doen.Tegelijkertijd vormt dit voor de AFM ook aanleiding om scherper te kijken naar de wijze waarop de platformen projecten beoordelen en hoe ze klanten daarover informeren.
Doel van de AFM-evaluatie
Met de recente consumentenonderzoeken beoogt de AFM de effectiviteit van het toezicht op de crowdfundingsector en de werking en voorschriften te verbeteren.
De AFM krijgt hiermee inzicht in de ontwikkelingen van crowdfunding, de daaraan gelinkte risico’s, en onderzoekt of de huidige voorschriften en regelgeving hiertoe effectief zijn. De AFM onderzoekt daarnaast ook de eventuele kosten van de voorschriften. Die kunnen bijvoorbeeld bestaan uit drempels die consumenten ervaren of administratieve lasten van platformen.
De AFM informeert met een vragenlijst naar de ervaringen van consumenten en haalt input op bij platformen met een discussiedocument. De rapportage van de volledige evaluatie wordt in het voorjaar van 2017 verwacht.
voor 4.63% na kosten, zou toch wel een dieptepunt zijn qua rendement.........of zijn de zekerheden indrukwekkend?quote:
geen zekerheden. vind het ook belachelijk lage rentequote:Op vrijdag 11 november 2016 15:12 schreef obligataire het volgende:
[..]
voor 4.63% na kosten, zou toch wel een dieptepunt zijn qua rendement.........of zijn de zekerheden indrukwekkend?
Is mijn derde investering bij FNC met deze rente. Ik heb zelf liever een A met 4.6% dan een E met 13.8%.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:12 schreef obligataire het volgende:
[..]
voor 4.63% na kosten, zou toch wel een dieptepunt zijn qua rendement.........of zijn de zekerheden indrukwekkend?
Puur op de cijfertjes gebaseerd lijkt het risico mij zeer gering en door de korte looptijd is een rendement van net geen 5% prima voor mij om er een bedragje in te stoppen.quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:12 schreef obligataire het volgende:
[..]
Van FNC site:quote:Op vrijdag 11 november 2016 15:15 schreef djh77 het volgende:
[..]
geen zekerheden. vind het ook belachelijk lage rente
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |