abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 november 2016 @ 12:36:20 #276
462230 decrowdfunder
Op zoek crodwfund projecten
pi_166580762
[quote]0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 17:10 schreef xzaz het volgende:
[ afbeelding ]
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).

FundingCircle doet nog maar tot 100k ipv 250k.

Waarom staat zonnepanelendelen.nl er niet bij? Heeft dat een speciale reden?
Altijd opzoek naar interessante crowdfund projecten om in te investeren.
pi_166580859
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 12:30 schreef decrowdfunder het volgende:

[..]

De AFM is er zeker mee bezig. Zie bv de nieuwsbrief van vandaag:

https://www.afm.nl/nl-nl/(...)wdfunding-onderschat
Ja en nog steeds aan de verkeerde kant: de investeerder onderschat de risico's? De investeerder moet een gedegen analyse doen? Kijk naar het net volgelopen Collin-project... dan zie al waarom. De pitches en de sites leveren daarvoor gewoonweg veel te weinig relevante informatie. Het gemanipuleer met de defaultcijfers zegt al veel

[ Bericht 0% gewijzigd door ZeKraut op 11-11-2016 12:51:54 ]
pi_166580932
Dag decrowdfunder, welkom op dit forum.
Stel je eens voor: doe je zelf al aan crowdfunding, of ben je alleen nog op zoek naar projecten?

Als je de draadjes terugleest, zal je zien op welke platforms forumleden actief zijn, dit zal met name in de eerste 10 genoemde platforms zijn (behalve aygodutch, want daar gebeurt niet veel meer).

De bovenstaande lijst van platforms is zeker niet compleet, er zijn momenteel veel meer Nederlandse platforms en het aantal is stijgende.

Scherp wat betreft FundingCircle, zij hebben inderdaad een maandje geleden het maximum teruggebracht naar 100k
pi_166581114
Funding Circle lijkt vanuit de ruime en lange ervaringen van het Engelse CF-moederbedrijf hun uitleenstrategie rigoureus te hebben aangepakt:
- maximaal leenbedrag
- maximale termijn 3 jaar
- substantieel hogere rentes voor de risicovolle(re) leningen

De redenen voor de eerste 2 punten kan ik alleen naar gissen, ik vermoed dat hogere bedragen en langere uitsmeertijd teveel foute projectaanvragen lokt. Die strategie staat opvallend haaks op die van Collin: veelal >100K, 60 mnd en lage rentevergoeding...
pi_166581152
Verdiepingsvloer Loonpakbedrijf

¤50.000 5.63 % A 1 jaar

Funding Circle

Goede winstgevendheid, Goede vermogenspositie, weinig schulden LT & KT , 50k terugbetalen uit de cashflow binnen een jaar, dus geen kredietje hiervoor van de bank, maar van de crowd
pi_166581193
Bij LAH een Zambiaanse project:
18mnd x 4%
https://www.lendahand.com(...)airtech-investement/
  vrijdag 11 november 2016 @ 13:04:46 #282
462230 decrowdfunder
pi_166581238
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 12:47 schreef marathon2000 het volgende:
Dag decrowdfunder, welkom op dit forum.
Stel je eens voor: doe je zelf al aan crowdfunding, of ben je alleen nog op zoek naar projecten?

Als je de draadjes terugleest, zal je zien op welke platforms forumleden actief zijn, dit zal met name in de eerste 10 genoemde platforms zijn (behalve aygodutch, want daar gebeurt niet veel meer).

De bovenstaande lijst van platforms is zeker niet compleet, er zijn momenteel veel meer Nederlandse platforms en het aantal is stijgende.

Scherp wat betreft FundingCircle, zij hebben inderdaad een maandje geleden het maximum teruggebracht naar 100k
Beste Marathon2000,
dank je. Ik ben al een tijdje actief in crowdfunding. Ondertussen heb ik in meer dan 50 projecten geïnvesteerd. Spreiden spreiden spreiden is mijn motto! So far so good!
Daarom ben ik ook maar eens hier gaan kijken wat ervaringen van andere zijn en of ik naar meer platformen moet gaan kijken.
Grt
  vrijdag 11 november 2016 @ 13:11:25 #283
462230 decrowdfunder
pi_166581341
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 12:58 schreef ZeKraut het volgende:
Funding Circle lijkt vanuit de ruime en lange ervaringen van het Engelse CF-moederbedrijf hun uitleenstrategie rigoureus te hebben aangepakt:
- maximaal leenbedrag

De redenen voor de eerste 2 punten kan ik alleen naar gissen, ik vermoed dat hogere bedragen en langere uitsmeertijd teveel foute projectaanvragen lokt. Die strategie staat opvallend haaks op die van Collin: veelal >100K, 60 mnd en lage rentevergoeding...
Het eerste punt, misschien omdat ze daar uniek in zijn en op automatisering focussen?
Veel andere (alle??) platformen doen vanaf 20k of zelfs 50k. Dus als Funding Circle 5k tot 100k doet, dan is dat hun oa onderscheidend vermogen.
pi_166581398
hmm, de tot nu toe grootste speler, gve, biedt ook ruimte voor kleine <10K bedragen. Het grabbelwerk zit toch vooral bij Lendico, waar het opvallend rustig is de laatste tijd
pi_166581455
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 12:29 schreef decrowdfunder het volgende:
Welke platvormen investeren jullie op? Hebben jullie wel eens van Moneybrothers gehoord?
Volgens mij ben je nieuw op dit platform. Welkom!
pi_166581875
Knab heeft geleerd van het feit dat zelfs Professoren slecht spreiden :) en heeft daarom naar alle Knab CF investeerders een mail gestuurd waarin het spreiden nogmaals benadrukt wordt. Men voelt denk ik toch wat nattigheid als men de investeringen bij de eerste 4 KNab projecten doorkijkt en is bang voor negatieve publiciteit als er een project omvalt en iemand er dik inzit. Nette mail overigens:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166582037
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 november 2016 13:00 schreef peterc het volgende:

¤50.000 5.63 % A 1 jaar

Funding Circle

Goede winstgevendheid, Goede vermogenspositie, weinig schulden LT & KT , 50k terugbetalen uit de cashflow binnen een jaar, dus geen kredietje hiervoor van de bank, maar van de crowd
Ik heb dezelfde gedachten hierbij; pak 'm ook mee.
pi_166582243
quote:
12s.gif Op vrijdag 11 november 2016 13:00 schreef peterc het volgende:

¤50.000 5.63 % A 1 jaar

Funding Circle

Eens. Ik doe ook mee.
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:20:18 #289
462230 decrowdfunder
pi_166582850
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 13:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij ben je nieuw op dit platform. Welkom!

Klopt, dank je!
pi_166582999
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 12:58 schreef ZeKraut het volgende:
- maximaal leenbedrag

De verlaging van het maximale leenbedrag komt denk ik doordat grotere bedragen erg moeilijk vol kwamen. En dan hebben mensen geld toegezegd in projecten die uiteindelijk niet vol komen. Dat geld kunnen ze niet steken in kleinere projecten, die daardoor ook weer langzamer vol lopen.
Een maximale termijn van 3 jaar zou ook wel eens risicoverlagend kunnen zijn. Ze selecteren zo op bedrijven met een redelijke aflossingscapaciteit. Dit biedt ook ruimte om de aflossing te vertragen als de cash flow achteraf tegen valt.
pi_166583398
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:28 schreef Benger het volgende:

[..]

De verlaging van het maximale leenbedrag komt denk ik doordat grotere bedragen erg moeilijk vol kwamen. En dan hebben mensen geld toegezegd in projecten die uiteindelijk niet vol komen. Dat geld kunnen ze niet steken in kleinere projecten, die daardoor ook weer langzamer vol lopen.
Een maximale termijn van 3 jaar zou ook wel eens risicoverlagend kunnen zijn. Ze selecteren zo op bedrijven met een redelijke aflossingscapaciteit. Dit biedt ook ruimte om de aflossing te vertragen als de cash flow achteraf tegen valt.
De maatregelen van FNC hebben volgens mij wel resultaat opgeleverd: het loonpakbedrijf haalt in een uur 50k op. Dat gebeurde 'vroeger' niet zo snel bij FNC!
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:53:21 #292
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_166583445
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 12:30 schreef decrowdfunder het volgende:

[..]

De AFM is er zeker mee bezig. Zie bv de nieuwsbrief van vandaag:

https://www.afm.nl/nl-nl/(...)wdfunding-onderschat
quote:
Door het korte bestaan van de sector en de grote diversiteit is het op dit moment lastig om een goede inschatting te maken van de risico's. De AFM is echter, op basis van huidige inzichten, van mening dat deze consumenten de risico's onderschatten.

De risicokwalificatie die het crowdfundingplatform aan een project geeft, vindt de consument belangrijk. De AFM benadrukt dat de investeerder ook zelf een gedegen analyse zal moeten doen.Tegelijkertijd vormt dit voor de AFM ook aanleiding om scherper te kijken naar de wijze waarop de platformen projecten beoordelen en hoe ze klanten daarover informeren.

Doel van de AFM-evaluatie

Met de recente consumentenonderzoeken beoogt de AFM de effectiviteit van het toezicht op de crowdfundingsector en de werking en voorschriften te verbeteren.
De AFM krijgt hiermee inzicht in de ontwikkelingen van crowdfunding, de daaraan gelinkte risico’s, en onderzoekt of de huidige voorschriften en regelgeving hiertoe effectief zijn. De AFM onderzoekt daarnaast ook de eventuele kosten van de voorschriften. Die kunnen bijvoorbeeld bestaan uit drempels die consumenten ervaren of administratieve lasten van platformen.
De AFM informeert met een vragenlijst naar de ervaringen van consumenten en haalt input op bij platformen met een discussiedocument. De rapportage van de volledige evaluatie wordt in het voorjaar van 2017 verwacht.
Het ziet er naar mijn idee uit alsof ze de crowd (de mensen die investeren) gaan controleren als ze weten waar ze mee bezig zijn. Ze controleren niet de platformen, tenminste zo lees ik het. Ik ben benieuwd naar dat rapport in ieder geval.
pi_166583604
@ Rockenfeller: Ik ben wel benieuwd naar het antwoord van Collin
pi_166583713
Nieuwe op Crowdestate: https://www.crowdestate.n(...)ten-sloterdijkstraat

36 mnd, 4,5% hypothecaire zekerheid + verpanding
pi_166583728
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 13:52 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Eens. Ik doe ook mee.
voor 4.63% na kosten, zou toch wel een dieptepunt zijn qua rendement.........of zijn de zekerheden indrukwekkend?
Pecunia non olet
pi_166583788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 15:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

voor 4.63% na kosten, zou toch wel een dieptepunt zijn qua rendement.........of zijn de zekerheden indrukwekkend?
geen zekerheden. vind het ook belachelijk lage rente
pi_166583840
quote:

[..]

Is mijn derde investering bij FNC met deze rente. Ik heb zelf liever een A met 4.6% dan een E met 13.8%.
pi_166583907
quote:

[..]

Puur op de cijfertjes gebaseerd lijkt het risico mij zeer gering en door de korte looptijd is een rendement van net geen 5% prima voor mij om er een bedragje in te stoppen.
pi_166583914
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 15:15 schreef djh77 het volgende:

[..]

geen zekerheden. vind het ook belachelijk lage rente
Van FNC site:
"Bij Funding Circle kunnen alleen kredietaanvragen worden gedaan door bedrijven waarvan de directeuren en eigenaren bereid zijn om met hun persoonlijke vermogen garant te staan voor de aflossing van het krediet."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')