Hoe zou jij nader tot elkaar graag zien?quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:58 schreef Knipoogje het volgende:
Het is alleen maar erger geworden omdat mensen binnen hun eigen echokamertjes blijven en de andere kant van het verhaal helemaal niet meer (willen) zien. Men surft van mening-bevestigende site naar mening-bevestigende site tot die mening dusdanig vastgeroest is, dat niets neutralersof genuanceerder meer het hersenpannetje binnenkomt.
Ik vind het erg vervelend. Er valt geen discussie meer te voeren omdat niemand meer nader tot elkander kan/wil komen.
En dat is inderdaad het punt. Dat gaat niet meer. Vroeger kwam je nader tot elkander in de zin van dat je uiteindelijk een argument moest toegeven. Maar dankzij internet heb je een oneindige stroom aan argumenten tegen het standpunt van de ander. Het is dus heel makkelijk geworden: Je hoeft nooit meer van mening te veranderen of uberhaupt het standpunt van de ander te begrjipen. Er zijn immers altijd duizenden te vinden die het met je eens zijn. Platte aarde? Genoeg medestanders te vinden.quote:Op vrijdag 4 november 2016 13:06 schreef john2406 het volgende:
Hoe zou jij nader tot elkaar graag zien?
Jou kant uit of de andere kant?
Mensen verwarren feiten en meningen nogal vaak. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:58 schreef Knipoogje het volgende:
Het is alleen maar erger geworden omdat mensen binnen hun eigen echokamertjes blijven en de andere kant van het verhaal helemaal niet meer (willen) zien. Men surft van mening-bevestigende site naar mening-bevestigende site tot die mening dusdanig vastgeroest is, dat niets neutralersof genuanceerder meer het hersenpannetje binnenkomt.
Ik vind het erg vervelend. Er valt geen discussie meer te voeren omdat niemand meer nader tot elkander kan/wil komen.
Wat een naïef geouwehoer. De gehele menselijke geschiedenis is doorbloed van propaganda, machtspolitiek, uitsluiting en genocide. Een halve eeuw van gehamer middels propaganda over hoe erg Hitler wel niet was veranderd de menselijke inborst niet. Als je de kans op de vijfduizendste herhaling van datgene wilt voorkomen moet je de daartoe aanleidende factoren proberen een negatie toe te brengen.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:42 schreef laurajh het volgende:
Aangezien de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen met de dag dichterbij komt, denk ik veel na over de negatieve aspecten van psychologische oorlogsvoering.
Hoe kan het dat men in de tweede helft van de twintigste eeuw niet heeft gerealiseerd hoe gevaarlijk propaganda kan zijn en waar het toe kan leiden?
Na de Tweede Wereldoorlog, waarin bijvoorbeeld Joden werden afgeschilderd als üntermensen en dat burgers dat daadwerkelijk interpreteerden als de waarheid, zou men toch beter moeten weten? Of de propaganda posters waar sterke mannen op staan afgebeeld die naar het front werden gestuurd? Het lijkt alsof deze traditie zich gewoon heeft doorgezet na de Tweede Wereldoorlog.
Zelfs in de huidige Amerikaanse verkiezingen gaat het er soms echt smerig aan toe en het is nog steeds merkbaar dat mensen zich sterk laten beïnvloeden door wat de media zegt. Ik blijf dit een vreemde gewaarwording vinden en ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Yep. Zeer zeker.quote:Op zaterdag 5 november 2016 12:59 schreef Molurus het volgende:
Niet dat ik nou zo'n groot fan ben van Wouter Bos, maar deze analyse is toch wel heel sterk:
quote:Op zaterdag 5 november 2016 13:15 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wat een naïef geouwehoer. De gehele menselijke geschiedenis is doorbloed van propaganda, machtspolitiek, uitsluiting en genocide. Een halve eeuw van gehamer middels propaganda over hoe erg Hitler wel niet was veranderd de menselijke inborst niet. Als je de kans op de vijfduizendste herhaling van datgene wilt voorkomen moet je de daartoe aanleidende factoren proberen een negatie toebrengen.
Klopt. Maar ik merk een langzaam opkomende trend. Dat men zich meer laat informeren door verschillende bronnen. En zo de eigen mening aanpast weg van wat msm je wilt laten geloven. Het establishment dwingt je alleen te kiezen tussen hun keuze versus nog één van hun keuzen (zoals in geval van VS de reps versus dems). Dan krijg je automatisch een verdeeldheid tussen toeschouwers. Met als resultaat een shitshow wat nergens op slaat.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:42 schreef laurajh het volgende:
Aangezien de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen met de dag dichterbij komt, denk ik veel na over de negatieve aspecten van psychologische oorlogsvoering.
Hoe kan het dat men in de tweede helft van de twintigste eeuw niet heeft gerealiseerd hoe gevaarlijk propaganda kan zijn en waar het toe kan leiden?
Na de Tweede Wereldoorlog, waarin bijvoorbeeld Joden werden afgeschilderd als üntermensen en dat burgers dat daadwerkelijk interpreteerden als de waarheid, zou men toch beter moeten weten? Of de propaganda posters waar sterke mannen op staan afgebeeld die naar het front werden gestuurd? Het lijkt alsof deze traditie zich gewoon heeft doorgezet na de Tweede Wereldoorlog.
Zelfs in de huidige Amerikaanse verkiezingen gaat het er soms echt smerig aan toe en het is nog steeds merkbaar dat mensen zich sterk laten beïnvloeden door wat de media zegt. Ik blijf dit een vreemde gewaarwording vinden en ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is.
Lekker naïef en geloven in het goede van de mens?quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:42 schreef laurajh het volgende:
Wellicht omdat het het optimum heeft bereikt?quote:Op zondag 6 november 2016 14:44 schreef Klopkoek het volgende:
De mens is van nature in staat tot het goede en is steeds minder gewelddadig geworden. Alleen de laatste 25 jaar niet meer.
Beetje propaganda tegen de elite en Pauw en Witteman dit.quote:Op zondag 6 november 2016 18:47 schreef Tamabralski het volgende:
Je ontkomt er niet aan. Elite stellen een fake match voor tussen zogenaamd tuvaluserende partijen. En iedereen doet weer mee ondanks alle wijsheid. Het is een psychologisch trucje wat gebruikt wordt. En propagandashows zoals Pauw-Witteman die lopen natuurlijk te stoken.
Populisme. Hier ga ik eens voor zitten.quote:
Welke analyse? Hooguit de gedachte dat politici het populisme zelf creeren.quote:Niet dat ik nou zo'n groot fan ben van Wouter Bos, maar deze analyse is toch wel heel sterk:
Hier ben ik het mee eens. Ik zit hier niet om mijn eigen evangelie te verkondigen, maar om nieuwe inzichten te verkrijgen. Althans, dat zat ik. De laatste jaren is Fok ook langzaam tot een bastion verworden van mensen die zich in hun loopgraven verschansen en elkaar met poep bekogelen. Die poep is dan de propaganda.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:58 schreef Knipoogje het volgende:
Met toenemende ongelijkheid in macht, kennis, technologie en inkomen is er ook meer ruimte voor complotten.quote:Op maandag 7 november 2016 08:13 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens. Ik zit hier niet om mijn eigen evangelie te verkondigen, maar om nieuwe inzichten te verkrijgen. Althans, dat zat ik. De laatste jaren is Fok ook langzaam tot een bastion verworden van mensen die zich in hun loopgraven verschansen en elkaar met poep bekogelen. Die poep is dan de propaganda.
Het debat is verziekt door allerlei complottheorieën, door een onfeitelijke benadering en door mensen die denken dat democratie hetzelfde is als "je zin krijgen" en dat, als je je zin niet krijgt, het niet meer democratisch is en dat er dan maar geweld tegen die verderfelijke elite ingezet moet worden.
Het ontbreekt vrijwel iedereen aan één ding: kritische zelfreflectie.
Hoe zie jij die complotten ontstaan als gevolg van die zaken? Ik ben wel benieuwd.quote:Op maandag 7 november 2016 08:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Met toenemende ongelijkheid in macht, kennis, technologie en inkomen is er ook meer ruimte voor complotten.
Dat denk ik ook. Vroeger was oom henk de enige van de familie die in marsmannetjes geloofde die de aarde wilden overnemen, maar nu heeft hij op internet nog duizend mensen gevonden die ook in marsmannetjes geloven waar hij vrijuit theorieen kan bedenken door allerlei ogenschijnlijk losstaande gebeurtenissen aan elkaar te relateren. En er zijn inmiddels hele nieuwssites over vol met wazige foto's en lijstjes met die relaties. En plots... Plots bestaan marsmannetjes voor ome Henk. Zoveel bewijs!quote:Op maandag 7 november 2016 08:46 schreef Mystikvm het volgende:
Zelf denk ik dat het vooral komt doordat de overvloed aan informatie en communicatiemiddelen er voor zorgt dat mensen zich liever in een kleine kring opsluiten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |