abonnement Unibet Coolblue
pi_166401127
Help, ik heb een dringende vraag met betrekking tot risicoaansprakelijkheid van dieren.
Ik volg momenteel de master Civiel Recht. Een actueel onderwerp is de aansprakelijkheid bij dieren, nu heeft in mijn vriendenkring iemand als gevolg van een val van een paard letselschade opgelopen. Ik heb me erin verdiept, echter kom ik er niet helemaal uit.

X heeft een paard. Y heeft een dochter, Z, die van paardrijden houdt. Het paard van Z is echter overleden.
X verkoopt zijn paard niet aan Y, maar gaat ermee akkoord dat Y het paard gebruikt en verzorgt. Y neemt het paard mee en stalt het. Hiervoor wordt geen vergoeding betaald door Y aan X. Wel moet Y alle kosten van verzorging voor het paard voor zijn rekening nemen.

Nu rijdt Z (dochter van Y) het paard dagelijks, ook geeft zij het paard eten en verzorgt hem. OP een dag rijdt z het paard, echter schrikt het paard en steigert. Z wordt hierdoor op de grond geworpen en loopt letselschade op.

Mijn vraag is of in casu X, als bezitter aansprakelijk gesteld kan worden als bezitter voor de metselschade (art. 6:179 BW). Of is X door de feitelijke macht van Y EN Z geen bezitter meer, daar zij het paard verzorgen en rijden.
En kan anders de vader van Z (Y) aansprakelijk gesteld worden, daar hij afspreekt dat hij het paard zal verzorgen en de kosten voor het paard betaald voor zijn dochter Z. Dit is niet het meest voor de hand liggend (vader aansprakelijk stellen), echter mijn vraag is of dit kans van slagen heeft.

Alle adviezen en antwoorden zijn welkom, bedankt! :)
pi_166401304
Achterlijke dodo ben je dan ook, alle kosten van het paard op je nemen, maar geen eigenaar zijn. :')
Your opinion of me is none of my business.
pi_166401394
Feitelijke macht zegt niets over het al dan niet zijn van bezitter.

Bezitten is "voor zichzelf houden". Dat doen Z en Y niet, aangezien ze X als eigenaar respecteren (althans, het blijkt niet dat Z en Y op gegeven moment voor zichzelf zijn gaan houden). X is middellijk bezitter van het paard. Y is middellijk houder, Z op het moment van schade onmiddellijk houder.
pi_166401436
Ligt aan de situatie, gebeurde dit op de openbare weg op op privéterrein?
pi_166401455
quote:
7s.gif Op donderdag 3 november 2016 21:49 schreef LompeHork het volgende:
Ligt aan de situatie, gebeurde dit op de openbare weg op op privéterrein?
LOL,WHAT?!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_166401473
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 21:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

LOL,WHAT?!
:+

Bestuurder is sowieso aansprakelijk op de openbare weg. Dan heeft een eigenaar daar bizar genoeg niets mee te maken.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 22:08:36 ]
pi_166401643
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub

@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
pi_166401798
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub

@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
Dan moet de houder zich expliciet als bezitter manifesteren. Anders geldt gewoon de houderschapsinterventie van 3:111.
pi_166402081
@ Pokkelmans ah toppie!

Naar het oordeel van de Rechtbank hield de verzorger het paard voor zichzelf en werd derhalve als bezitter aangemerkt (verzorging, kosten e.d.). In casu zijn de omstandigheden identiek, zou dit aansluiten bij de constatering dat dochter en/of vader zich als (mede)bezitter manifesteren (doorbreking houderschapsinterventie)?
pi_166402163
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.

Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?

Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.

Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 22:13:00 ]
pi_166402501
@ Unites Ik heb de afgelopen dagen tientallen vergelijkbare casus doorgespit, daaruit haal ik dat er wel degelijk iemand aansprakelijk gesteld kan worden op grond van art 6:179 BW.

Mijn excuses. De plaats is inderdaad van belang, dit vond plaats op het privéterrein van de vader (dochter berijdt het paard in haar vrije tijd).

Antwoord op je laatste vraag is dat ik vanuit het oogpunt van de eiseres kijk. Dieren hebben in juridische termen een 'eigen energie' waarvoor de bezitter risico-aansprakelijk is.
  donderdag 3 november 2016 @ 22:41:34 #12
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_166403207
Ik ben geen hulp, excuus daarvoor, maar vind het wel interessant.

Wat is eigenlijk de eis? Moeten de medische kosten vergoed worden?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_166403629
@ Strani eis is dat de dochter de medische kosten vergoed wil krijgen
pi_166403805
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 22:10 schreef Dani097 het volgende:
@ Pokkelmans ah toppie!

Naar het oordeel van de Rechtbank hield de verzorger het paard voor zichzelf en werd derhalve als bezitter aangemerkt (verzorging, kosten e.d.). In casu zijn de omstandigheden identiek, zou dit aansluiten bij de constatering dat dochter en/of vader zich als (mede)bezitter manifesteren (doorbreking houderschapsinterventie)?
Heb je een link voor me naar die uitspraak?

De enige uitzonderingen op houderschapsinterventie zijn handelingen van de bezitter (bijvoorbeeld bij een levering brevi- of longa manu) of een expliciete tegenspraak door de houder van het recht van de bezitter.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2016 22:58:05 ]
pi_166404881
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 22:12 schreef Unites het volgende:
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.

Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?

Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.

Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.
Volgensmij geld een paard vanuit vroeger nog altijd als een vervoersmiddel, en op de openbare weg zal daarom de verkeerswet gelden.
  Boks-Chick vrijdag 4 november 2016 @ 00:54:11 #16
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_166406362
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2016 22:12 schreef Unites het volgende:
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.

Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?

Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.

Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.
Dit, en wat ook een belangrijk onderdeel is, is welke kleding de ruiter droeg. (veiligheids)cap of niet, gezadeld met juist materieel of niet, juiste kleding en schoeisel? Was de ruiter bevoegd (ruiterbewijs etc) om zich daar te bevinden tijdens het rijden waar het ongeval plaatsvond?
(deze laatste maakt idd LH zijn vraag alleen nog maar relevanter). Ook telt nog eens mee of Z wel voldoende kon rijden. Want:

Y heeft het paard van X ahw onder zijn hoede genoemen. Hoe en op welke wijze is Y met X overeengekomen dat Y zijn dochter op het paard van X laat rijden? En is afgesproken onder welke omstandigheden en op welke locaties? In hoeverre was X op de hoogte c.q. in staat te oordelen of Z uberhaupt op het paard kán rijden? etc./
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 4 november 2016 @ 00:58:40 #17
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_166406419
Ik denk dan ook dat er niet zomaar eenduidige jurisprudentie zal zijn. Elk geval is zo enorm verschillend en afhankelijk. Is het een beginnende ruiter die door de manege-eigenaar of -instructeur op een als lastig bekend staande pony is gezet, en nu heeft de ruiter letsel door het wangedrag van de pony, dan kan de rechter er redelijk snel uit zijn. Maar in dit geval welke je nu beschrijft zijn er zo veel mitsen en maren en onder voorbehouden en niet vastgelegde onderdelen in de ''overeenkomst''...

m.i. is het nu vooral dat - zeker wanneer Z al langere tijd zonder problemen op het paard heeft gereden - het dikke pech zal zijn (net als wanneer ik uitglij met mijn fiets of de laatste tree van een trap mis) en wordt het een verzekeringskwestie.
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 4 november 2016 @ 01:00:58 #18
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_166406448
hier staat trouwens nog wel wat handige basisinfo, wellicht kan je de FNRS eens bellen:

http://fnrsvoorruiters.nl(...)fnrs-ruiterpaspoort/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
lolwut
  vrijdag 4 november 2016 @ 01:09:06 #19
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_166406551
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub

@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
Zie het als een huurwoning. Huurder gooit molotovs op straat en verwond mensen. Die mensen willen nu de verhuurder aansprakelijk stellen. Is dit logisch?
  vrijdag 4 november 2016 @ 07:26:53 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_166407353
Schopje --> WGR gedaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_166407366
Heb het 3x gelezen en snap er geen reet van?
Op paard stappen is eigen risico en valt beest dood neer dan is het risico van eigenaar of verzekering.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2016 07:30:56 ]
  vrijdag 4 november 2016 @ 07:46:25 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_166407453
Is er een lease-contract?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_166407470
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2016 07:46 schreef Samzz het volgende:
Is er een lease-contract?
Ga je het nu nog ingewikkelder maken?
pi_166407489
De zorgverzekering betaalt voor de letselschade en die weten wel wanneer ze poen kunnen halen ergens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2016 07:52:46 ]
  vrijdag 4 november 2016 @ 07:53:02 #25
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_166407495
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 november 2016 07:48 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ga je het nu nog ingewikkelder maken?
Dat ligt aan het antwoord en de inhoud/rechtmatigheid van het contract.

In beginsel is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor gedragingen van een dier.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')