Allen gegroet,quote:Ontvangers van een bijstandsuitkering die samenwonen met een andere volwassene, mogen worden gekort op hun uitkering. Dat heeft de Centrale Raad van Beroep bepaald, de hoogste rechter op het gebied van sociale zekerheid.
In dertien zaken moest de Raad beoordelen of de kostendelersnorm door de beugel kan, die sinds begin vorig jaar geldt. Die norm bepaalt dat mensen bij samenwonen mogen worden gekort op hun uitkering; met hoe meer mensen ze een woning delen, hoe lager de uitkering.
De rechter beoordeelt dit als redelijk, aangezien mensen die samenwonen hun woonlasten kunnen delen. Volgens de Raad blijft "de vangnetfunctie van de bijstand gewaarborgd, blijft het lonend om te werken en wordt een bijdrage geleverd om de schatkist van de overheid op orde te brengen".
Mantelzorg
Mensen die een huis delen om mantelzorg te kunnen geven of ontvangen, kunnen eveneens een verlaging van hun bijstandsuitkering verwachten. Ook zij kunnen immers kosten delen, stelt de rechter. Wie voor de zorg extra kosten moet maken, kan een beroep doen op de bijzondere bijstand.
Een uitzondering op het verlagen van de uitkering bij samenwonen kan worden gemaakt als sprake is van commerciële huur of als iemand kostganger is, mits dit een puur zakelijke relatie is.
Voor familieleden die woonruimte aan elkaar verhuren geldt deze uitzondering niet; dit om schijnconstructies te voorkomen.
De rechtbank in Utrecht, waar de Centrale Raad van Beroep is gevestigd. ANP
nos.nl
Een paar SP'ers hebben een tijdje geleden wat voorbeelden opgeduikeld van twee bijstandsgerechtigden waarvan de een introk bij de andere om voor diegene te kunnen zorgen, en als dank gekort werd op de uitkering. En toen heette de kostendelersnorm ineens de mantelzorgboete.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:11 schreef hottentot het volgende:
Tekst van TS niet gelezen, maar tenzij iemand een parasiet is kan niemand hier op tegen zijn.
Wel erg krom, dat gaat vast ook geld kosten want mantelzorg zal in die gevallen wel minder vaak gegeven worden.quote:Mensen die een huis delen om mantelzorg te kunnen geven of ontvangen, kunnen eveneens een verlaging van hun bijstandsuitkering verwachten.
Sterker nog, anders zou je mensen in de bijstand kunnen aanmoedigen mantelzorger te worden, maar dat kun je nu ook al vergeten, zeker als ze er ook nog eens van die controles als bij de AOW op uitvoeren: u eet 4 dagen per week bij mevrouw Jansen, u deelt huishoudelijke kosten.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wel erg krom, dat gaat vast ook geld kosten want mantelzorg zal in die gevallen wel minder vaak gegeven worden.
Vind ik ook.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wel erg krom, dat gaat vast ook geld kosten want mantelzorg zal in die gevallen wel minder vaak gegeven worden.
En als je wel samenwoont scheelt het van één woning huur en de andere vaste lasten.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:35 schreef Flow3r het volgende:
Mantelzorg kan nog steeds gegeven worden, daarvoor hoef je toch niet samen te wonen?
Als men verstandig is laat men dat niet geheel afhangen van die verlaging.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ter illustratie: hoewel ikzelf regelmatig in de trein 1e klas reis is er volgens mij nog maar amper controle in de 2e klas. Het risico op controle blijft en zwartrijders zullen dan worden bekeurd.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:19 schreef egeltje1985 het volgende:
Dit heeft vooral tot gevolg dat men zich niet meer bij elkaar op het adres inschrijft. Controle daarop is er amper (op wat verlinken door buren na).
Als iemand 's nachts niet alleen kan zijn is samenwonen wel handig.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:35 schreef Flow3r het volgende:
Mantelzorg kan nog steeds gegeven worden, daarvoor hoef je toch niet samen te wonen?
Dat kan verplicht worden, participatiemaatschappijquote:Op dinsdag 1 november 2016 17:15 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal, maar als iemand alleen een schoonmaker nodig heeft of iemand die de was komt strijken of boodschappen doet , kan dat primaquote:Op dinsdag 1 november 2016 17:42 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als iemand 's nachts niet alleen kan zijn is samenwonen wel handig.
Dan maar je huis onderverhuren en alsnog samenwonen hè...quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een paar SP'ers hebben een tijdje geleden wat voorbeelden opgeduikeld van twee bijstandsgerechtigden waarvan de een introk bij de andere om voor diegene te kunnen zorgen, en als dank gekort werd op de uitkering. En toen heette de kostendelersnorm ineens de mantelzorgboete.
In een dergelijke situatie kan ik me voorstellen dat dit lullig voelt (alhoewel ik dan nog steeds niet snap waar het geld blijft), maar in alle andere gevallen is dit niet meer dan logisch.
quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:43 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Dat kan verplicht worden, participatiemaatschappij
Ik denk dat men doelt op mensen die 24/7 zorg- en hulpbehoevend zijn, zoals een zwaar gehandicapt kind of een hoogbejaarde ouder.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:44 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Dat is een ander verhaal, maar als iemand alleen een schoonmaker nodig heeft of iemand die de was komt strijken of boodschappen doet , kan dat prima
Dan is samenwonen handig en dat scheelt dan weer een woning, ze delen de kosten , ik zie het probleem niet?quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:35 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik denk dat men doelt op mensen die 24/7 zorg- en hulpbehoevend zijn, zoals een zwaar gehandicapt kind of een hoogbejaarde ouder.
mantelzorg verplichten? Dat lijkt me niet haalbaar. En niet wenselijk.quote:Op dinsdag 1 november 2016 18:40 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Dan is samenwonen handig en dat scheelt dan weer een woning, ze delen de kosten , ik zie het probleem niet?
Er werd gesteld dat mantelzorg dan minder gegeven zou worden, maar dat valt te verplichten, zoals werk met behoud van uitkering ook verplicht wordt, dat werd eerst ook minder gedaan.
Het lijkt me dat iemand die 24/7 zorg nodig heeft sowieso niet alleen kan wonen.
Alsof men niet toch al zorgt voor een kind of ouderquote:Op dinsdag 1 november 2016 18:50 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
mantelzorg verplichten? Dat lijkt me niet haalbaar. En niet wenselijk.
quote:wandelen, koffie schenken, spelletjes, koken.
Ik denk inderdaad ook dat dit in bepaalde situaties uiteindelijk juist duurder wordt. Mensen die voorheen in dezelfde woning woonden, maar door de kostendelersnorm niet meer de vaste lasten kunnen betalen, worden indirect gedwongen om uit elkaar te gaan. Gevolg: de meerderjarige bewoner(s) verhuizen naar een eigen sociale huurwoning (langere wachtlijsten voor de sociale huurwoningen), waar ze mogelijk recht hebben op een hoger bedrag aan bijstand en toeslagen dan toen ze nog samenwoonden, de meerderjarigen die hulp- en zorgbehoevend zijn verplaatsen naar een zorginstelling -lekker goedkoop ook-, etc.quote:Op dinsdag 1 november 2016 17:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan maar je huis onderverhuren en alsnog samenwonen hè...
Of niet samenwonen, kan natuurlijk ook, die 600 euro van de overheid die je extra krijgt (1 persoon bijstand = 1000 euro, 2 persoons = 1400 euro, cq, als je gaat samenwonen word je 600 euro gekort) daar is de huurtoeslag niet eens bij opgeteld...... Netto kost een huis, op dit moment, 0.0 voor een bijstandsgerechtigde, sterker nog, als je gaat samenwonen dan lever je spendeer ruimte in en hou je een huis bezet terwijl er een ander zou kunnen wonen, dat terwijl je liever zou samenwonen met een ander persoon.
Sorry, maar als jij er 900 euro op achteruit gaat als je gaat samenwonen, en je huur is minder dan 900 euro (moet wel onder de 700 euro zijn i.v.m. sociale huurgrens) , dan kun je beter blijven teren op de diepe zakken van de overheid. (en dan heb je je huis niet eens onderverhuurd!)
En dan klinkt het allemaal leuk in dit topic, dat dit idee geld bespaard, maar dat doet het niet, mensen kiezen massaal voor de inefficiënte optie die de overheid meer geld kost vanwege dit beleid.
Zorg ervoor dat je samenwonende max 500 euro kort aan bijstand/toeslagen. Want zodra die totale korting meer is dan de huurprijs + prijs voor eventueel aantrekkelijk onderverhuren blijven mensen (op papier) uit elkaar wonen en meer kosten voor de samenleving.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |