abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166310139
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.

Nieuwe update
Inmiddels is het duidelijk geworden dat de VVD en de PvdA hun kont afvegen aan het advies wat het volk gaf tijdens de volksraadpleging. Ze hebben moeite met de intrepretatie van het woord nee, nee beteken volgens hen blijkbaar iets anders. De partijen weigeren om met een intrekkingswet te komen ondanks dat bijna alle partijen aangaven te willen dat die intrekkingswet er komt, inclusief D66. De partijdiscipline was zeer strat en blijkbaar deden zelfs wat splintertjes van de PvdA/VVD mee.
Rutte gaat doen alsof hij stevig onderhandelt en komt met een kat in de zak terug (sorry katten). Mogelijk komen er wat cosmetische wijzigingen en als we veel geluk hebben dan komt er een minitieuze wijziging die er een heel kleine beetje toe doet maar ondertussen wordt het verdrag uitgevoerd zoals het is ondanks dat Nederland het verdrag nog niet heeft goedgekeurd. Een paar dagen later besloot de EU al om Oekraïners visavrij te laten reizen: de EU haar manier om haar middelvinger naar het Nederlandse volk op te steken. In de UK volgen ze dit alles, het is dus bepaald niet strategisch van de EU om dit te doen met het oog op het Brexit-referendum wat er binnenkort komt. Ironisch genoeg smeekten diezelfde EU-bobo's direct na het referendum de Nederlandse regering om een discussie over de uitslag over het Brexit-referendum heen te tillen uit angst dat het de kans op een Brexit groter zou maken.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_166310154
Game on!

Ik denk dat de meeste mensen geen idee hebben wat het inhoudt en degenen die er over beslissen ook niet.

De reikwijdte van dit soort zaken gaat een mens boven de pet. Wij hopen erop dat onze geachte afgevaardigden wel snappen wat het allemaal impliceert. Maar ook dat valt te betwijfelen. In zijn algemeenheid is de wereld te complex geworden voor onze kleine hersentjes.

Ik denk niet dat er een levend mens is die het totaalplaatje in deze voor ogen heeft. Wij zouden ons daarom moeten afvragen waarom we dit soort ingewikkelde dingen eigenlijk willen. Als zo'n verdrag niet op 1 A4 met een 10 punts letter is samen te vatten moeten we het niet willen m.i.

Your mileage may vary uiteraard. Schroomt niet om er iets anders van te vinden.
pi_166311103
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 20:16 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is waarschijnlijker 100%. Er is m.i. niemand die precies weet wat men afspreekt en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Behalve die paar ;'leugen en trol' roepende internethelden dan, die zijn helemaal involved in die internationale verdragen, die weten echt van de hoed en de rand ;)

En maar bitchen. Nog nooit een internationaal verdag gelezen, zitten een beetje belegen beliedsnota's te schuiven en te bedenken hoe ze mensen buiten spel kunnen zetten. En worden en passant zelf IRL overbodig gemaakt :)
  zondag 30 oktober 2016 @ 20:41:34 #4
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_166311152
Idd. in totaal heb ik nu ca 2100 pagina's willekeurig doorgebladerd waarvan de helft protectionistische teksten en de andere helft, uitzonderingen zijn.
Ik ga nog benieuwd zijn naar de aanvullingen die voor Wallonië zijn aangebracht en kennelijk zonder verder democratisch proces, alvast maar is getekend door de wederzijdse regeringen. Juncker en Tusk zullen weer een goede avond hebben.

Kern is dat bedrijven vrijelijk handel kunnen bedrijven op elkaars grondgebieden waarbij overheden (dwz hun burgers, geheel) gepasseerd kunnen worden. Wanneer in/volgens Canada iets in orde is, zal dat ook het geval zijn in de EU (en omgekeerd).

"Kleine" bedrijven (en dat zijn volgens bij onze NL normen al snel nationale ondernemingen) hebben hoegenaamd geen kans om zich te verweren. Een nationaal bedrijf heeft daarmee totaal geen enkel verweer wanneer een overzees bedrijf iets wil ondernemen en alleen grote bedrijven kunnen overigens iets ondernemen....... kortom CETA is (alleen) goed voor grote (internationaal opererende) bedrijven. Nationalisme is uit, Globalisme is de de norm.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_166312425
quote:
11s.gif Op zondag 30 oktober 2016 20:41 schreef Vallon het volgende:
Kern is dat bedrijven vrijelijk handel kunnen bedrijven op elkaars grondgebieden waarbij overheden (dwz hun burgers, geheel) gepasseerd kunnen worden. Wanneer in/volgens Canada iets in orde is, zal dat ook het geval zijn in de EU (en omgekeerd).

Kortom: de "vrije jongens" willen "gewoon" globaal handel met elkaar bedrijven zonder gestoord te worden door zoiets als "wetten" en ethische bezwaren jegens hun handel. Dus net zoals de bankiers van GS "het werk van God" uitvoeren. Het lijkt me dat "normale" mensen dat geen koosjer idee vinden. Er van uitgaande dat deze vrije jongens strikt vanuit eigenbelang handelen. Zonder veel oog te hebben voor de eventueel aangerichte schade van hun handel. Eigenlijk is het te zot voor woorden dat men, niet behorende tot de vrije jongens, daar in mee gaat. Food for thought.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 30-10-2016 21:26:47 ]
  maandag 31 oktober 2016 @ 04:15:05 #6
345377 GoCanucksGo
Have a good one, eh!
pi_166319979
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2016 17:33 schreef Janneke141 het volgende:
Mensen die bewust niet gestemd hebben omdat ze referenda gewoon kut vinden, zijn dat ook strategische niet-stemmers?
Ik vind onttrekken van stemmen omdat je referenda kut vindt in dit geval wel een zwak argument, zeker als het argument tegen referenda is dat je al een representatieve democratie hebt ("ik heb al gekozen in de landelijke verkiezingen"). Vooral omdat dit referendum mogelijk was door een wet die door gekozen partijen mogelijk is gemaakt. Als je het er niet mee eens bent is de enige logische optie dat je in maart stemt op een partij die de referendum-wet af wil schaffen.

Uiteindelijk geldt alleen dat de mensen die gestemd hebben, tegen hebben gestemd. Wordt interessant vandaag, zou interessant zijn als Rutte aangeeft niet te ratificeren, en meteen zijn ontslag indient. Ik denk dat dat in de minste schade voor de VVD zou resulteren.
pi_166320023
Zo meneer Rutte, voor 1 November was het toch?

Verdrag is van tafel kunnen we wel zeggen denk ik.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166320141
Die hele kut CETA geeft ook de USA gelegenheid om hun GMO voer, via Canada, naar Europa te verschepen.
Goed gedaan EU!
Lekker je komplete EU over laten nemen door Amerikanen!
Wat een stelletje dwazen!
pi_166320899
quote:
6s.gif Op maandag 31 oktober 2016 04:15 schreef GoCanucksGo het volgende:

[..]

Ik vind onttrekken van stemmen omdat je referenda kut vindt in dit geval wel een zwak argument, zeker als het argument tegen referenda is dat je al een representatieve democratie hebt ("ik heb al gekozen in de landelijke verkiezingen"). Vooral omdat dit referendum mogelijk was door een wet die door gekozen partijen mogelijk is gemaakt. Als je het er niet mee eens bent is de enige logische optie dat je in maart stemt op een partij die de referendum-wet af wil schaffen.

Uiteindelijk geldt alleen dat de mensen die gestemd hebben, tegen hebben gestemd. Wordt interessant vandaag, zou interessant zijn als Rutte aangeeft niet te ratificeren, en meteen zijn ontslag indient. Ik denk dat dat in de minste schade voor de VVD zou resulteren.
Ik denk inderdaad dat het ontslag van Mark Rutte onvermijdelijk is.
pi_166321003
XandervdWulp twitterde op zondag 30-10-2016 om 23:28:33 Nieuw geluid uit oppositie lijkt erop te wijzen dat het Rutte niet kwalijk zal worden genomen als hij toch meer tijd neemt. #referendum 1/3 reageer retweet
XandervdWulp twitterde op zondag 30-10-2016 om 23:28:55 ...om dan in Brussel binnen week of 6 écht concreet alternatief voor 'nee' te regelen en dat aan oppositie voor te leggen. 2/3 reageer retweet
XandervdWulp twitterde op zondag 30-10-2016 om 23:29:23 Deadline van 1 november is immers in NL zelf bedacht. Morgen horen we of Rutte inderdaad weer wat tijd koopt. 3/3 reageer retweet
Hij heeft nog onvoldoende tijd gehad. :r
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:28:27 #11
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_166321086
Oppositie helpt het over verkiezingen te tillen?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:29:48 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166321094
Rutte is natuurlijk druk bezig recht te doen aan de NEE stem, zoals hij beloofde.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_166321098
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:20 schreef maan_man het volgende:
XandervdWulp twitterde op zondag 30-10-2016 om 23:28:33 Nieuw geluid uit oppositie lijkt erop te wijzen dat het Rutte niet kwalijk zal worden genomen als hij toch meer tijd neemt. #referendum 1/3 reageer retweet
XandervdWulp twitterde op zondag 30-10-2016 om 23:28:55 ...om dan in Brussel binnen week of 6 écht concreet alternatief voor 'nee' te regelen en dat aan oppositie voor te leggen. 2/3 reageer retweet
XandervdWulp twitterde op zondag 30-10-2016 om 23:29:23 Deadline van 1 november is immers in NL zelf bedacht. Morgen horen we of Rutte inderdaad weer wat tijd koopt. 3/3 reageer retweet
Hij heeft nog onvoldoende tijd gehad. :r
Tijd kopen betekent dat de partijen die nu staan te roeptoeteren straks braaf gaan draaien in het voordeel van Rutte. Dat maakt opnieuw in één klap duidelijk dat het belang van die middenpartijen niet ligt bij de mening van de Nederlander, die zich in meerderheid heeft uitgesproken tégen dit verdrag maar dat ze braaf de belangen van Brussel opvolgen en dit verdrag toch gaan ratificeren. Ook dát wilde de initiatiefnemers van dit referendum aantonen.
pi_166321160
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:30 schreef Elzies het volgende:

[..]

Tijd kopen betekent dat de partijen die nu staan te roeptoeteren straks braaf gaan draaien in het voordeel van Rutte. Dat maakt opnieuw in één klap duidelijk dat het belang van die middenpartijen niet ligt bij de mening van de Nederlander, die zich in meerderheid heeft uitgesproken tégen dit verdrag maar dat ze braaf de belangen van Brussel opvolgen en dit verdrag toch gaan ratificeren. Ook dát wilde de initiatiefnemers van dit referendum aantonen.
De initiatiefnemers zijn een stel etterbakken die om verschillende redenen, die niks recgtstreeks met het verdrag te maken hebben, actie hebbenngevoerd voor een nee, geenpeil heeft een hoop onrust willen zaaien en absoluut niks willen aantonen.
pi_166321168
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik denk inderdaad dat het ontslag van Mark Rutte onvermijdelijk is.
Ergens volgend jaar zal hij zijn ontslag inderdaad aanbieden.
pi_166321191
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:28 schreef nixxx het volgende:
Oppositie helpt het over verkiezingen te tillen?
Zou inderdaad een leuk verkiezingsonderwerp zijn voor bepaalde partijen.
pi_166321210
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:29 schreef Perrin het volgende:
Rutte is natuurlijk druk bezig recht te doen aan de NEE stem, zoals hij beloofde.
Dat is inderdaad waar hij aan werkt. Een aanvullende juridisch bindende verklaring waarin tegemoet gekomen wordt aan de voornaamste bezwaren. Als hij het CDA meekrijgt dan komt er een mooi compromis.
pi_166321240
quote:
2s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar hij aan werkt. Een aanvullende juridisch bindende verklaring waarin tegemoet gekomen wordt aan de voornaamste bezwaren. Als hij het CDA meekrijgt dan komt er een mooi compromis.
Vraag is of dat verkeerd is? Oekranie als neutrale zone tussen rusland en europa is een goed idee en indien nederland niet ratificeert gaat europa toch door in een andere vorm, dus nu onderhandelen levert het meeste op.
pi_166321247
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:34 schreef icloud het volgende:

[..]

De initiatiefnemers zijn een stel etterbakken die om verschillende redenen, die niks recgtstreeks met het verdrag te maken hebben, actie hebbenngevoerd voor een nee, geenpeil heeft een hoop onrust willen zaaien en absoluut niks willen aantonen.
Blijkt ook wel uit het feit dat ze na het Nee zelf ook geen idee hadden van hoe nu verder...
pi_166321248
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:34 schreef icloud het volgende:

[..]

Integendeel. Ten eerste is dit referendum rechtsgeldig. Ten tweede heeft het wel terdege de juiste discussie losgemaakt.
pi_166321259
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:40 schreef icloud het volgende:

[..]

Vraag is of dat verkeerd is? Oekranie als neutrale zone tussen rusland en europa is een goed idee en indien nederland niet ratificeert gaat europa toch door in een andere vorm, dus nu onderhandelen levert het meeste op.
Wat mij betreft mogen de Oekraïeners zelf hun keuze maken. De keuze voor Europa kan ik wel toejuichen :).
pi_166321264
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Integendeel. Ten eerste is dit referendum rechtsgeldig. Ten tweede heeft het wel terdege de juiste discussie losgemaakt.
Welke discussie dan?
pi_166321278
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:40 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat niet om de discussie, het gaat er om of de nee stem serieus iets kan opleveren, met de huidige houding van europa is het antwoord nee.
  maandag 31 oktober 2016 @ 09:44:09 #24
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166321290
quote:
2s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En hoe weet Rutte wat de 'voornaamste bezwaren' zijn? Daarnaast: er waren toch maar twee keuzes, JA of NEE? Ik heb geen JA, MITS gezien.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_166321308
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2016 09:44 schreef Perrin het volgende:

[..]

En hoe weet Rutte wat de 'voornaamste bezwaren' zijn? Daarnaast: er waren toch maar twee keuzes, JA of NEE? Ik heb geen JA, MITS gezien.
Geenpeil heeft ook geen idee waarom mensen nee hebben gestemt of wat hun bezwaren zijn, tot zover geenpeil als serieuze organisatie.........
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')