eerste rijs was wel tamelijk spectaculair. Proef het verschil niet echt btwquote:Op zondag 5 februari 2017 10:13 schreef Martijn1P het volgende:
Het ene speltbloem/ meel is het andere niet. Spelt rijst minder dan tarwe. 100% spelt zal altijd iets lager zijn dan tarwebrood...
Helaas wel jaquote:
Gewoon door gaan is t devies, soms duurt t proces wat langer.quote:Op woensdag 8 februari 2017 07:51 schreef Secricible het volgende:
Mag ik nog een keertje inbreken bij jullie?
Het bakken gaat hier aardig de laatste tijd. Afgelopen week de eerste keer met een voordeeg gewerkt, dat was wel heel lekker brood zeg!
Nu had ik bedacht een desemstarter te willen maken volgens de methode die op de site van Levine staat. Het enige verschil is dat ik gebruik heb gemaakt van Roggebloem ipv roggemeel.
Nu was de boel op dag 2 aardig omhoog gekomen, ik begreep dat dit de verkeerde bacteriën waren. Vervolgens dus doorgegaan naar dag 3, maar deze is niet omhoog gekomen. Wel wat kleine bubbeltjes, maar niet echt gestegen zoals zou moeten. Dus netjes dag 3 nog een keer gedaan gisteravond, vanochtend zag ik nog niet meer dan een paar bubbeltjes, dus nog niet gerezen. Hij heeft nog 12 uur voor de 24uur voorbij is, maar als hij vanavond weer niet is gestegen, wat dan? Weggooien die hap en opnieuw beginnen of wat?
doorgaan!quote:Op woensdag 8 februari 2017 07:51 schreef Secricible het volgende:
Mag ik nog een keertje inbreken bij jullie?
Het bakken gaat hier aardig de laatste tijd. Afgelopen week de eerste keer met een voordeeg gewerkt, dat was wel heel lekker brood zeg!
Nu had ik bedacht een desemstarter te willen maken volgens de methode die op de site van Levine staat. Het enige verschil is dat ik gebruik heb gemaakt van Roggebloem ipv roggemeel.
Nu was de boel op dag 2 aardig omhoog gekomen, ik begreep dat dit de verkeerde bacteriën waren. Vervolgens dus doorgegaan naar dag 3, maar deze is niet omhoog gekomen. Wel wat kleine bubbeltjes, maar niet echt gestegen zoals zou moeten. Dus netjes dag 3 nog een keer gedaan gisteravond, vanochtend zag ik nog niet meer dan een paar bubbeltjes, dus nog niet gerezen. Hij heeft nog 12 uur voor de 24uur voorbij is, maar als hij vanavond weer niet is gestegen, wat dan? Weggooien die hap en opnieuw beginnen of wat?
Hij hoeft nog niet verdubbeld te zijn hoor, gewoon doorgaan tot ie dat wel doetquote:Op woensdag 8 februari 2017 15:27 schreef Secricible het volgende:
Dan ga ik door. Gaat me er meer om dat ze zegt dat hij na 24uur minstens moet zijn verdubbeld. En dat doet hij nu dus niet
Heb hem inderdaad al verplaatst van mij het raam naar een warmere plek.
Okee, dat had ik dus niet begrepen uit die gebruiksaanwijzing. Morgen maar even pannenkoeken bakken danquote:Op vrijdag 10 februari 2017 21:02 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Je moet echt weggooien om goede desem te krijgen.
Ik heb een klein potje waar ik alles behalve ongeveer 15 gr weggooi, dan ongeveer 30 gr water en 30 gr meel erbij. Volgende dag herhalen. Als je niet regelmatig bakt kan je desem week in koelkast bewaren zonder voeren.
En begin gewoon met een recept om beetje idee van werken met desem te krijgen, zuurdesem heeft vele uren nodig voor eerste en tweede rijs
kijk gewoon eens bij Levine of Weekend bakery, dan zal je zien dat je klein beetje desem nodig hebt omdat je dag van te voren een voordeeg maakt met meestal minder dan 20'gram.quote:Op vrijdag 10 februari 2017 21:07 schreef qltel het volgende:
[..]
Okee, dat had ik dus niet begrepen uit die gebruiksaanwijzing. Morgen maar even pannenkoeken bakken dan
heeee, die site ga ik binnenkort eens beter bekijken. Duits lees ik toch vrijwel even makkelijk dan Nederlands.. Bedankt voor de tip!quote:Op vrijdag 10 februari 2017 21:11 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Andere optie voor recepten is natuurlijk https://www.ploetzblog.de, om beetje te integreren
Anstellgut heet het
kende je die nog niet?quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:01 schreef qltel het volgende:
[..]
heeee, die site ga ik binnenkort eens beter bekijken. Duits lees ik toch vrijwel even makkelijk dan Nederlands.. Bedankt voor de tip!
Nee, nog niet!quote:Op vrijdag 10 februari 2017 22:20 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
kende je die nog niet?![]()
hij is heel bekend in broodland en heeft al paar boeken gepubliceerd
Heb je hier een recept van? Zien er lekker uit! Wij bakken altijd overnight, maar wil wel weer eens wat nieuwsquote:Op zondag 29 januari 2017 09:59 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Zo, derde baksel - overnight rolls
[ link | afbeelding ]
Vriezer heeft weer wat voorraad
zie de OP!quote:Op maandag 13 februari 2017 20:29 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Heb je hier een recept van? Zien er lekker uit! Wij bakken altijd overnight, maar wil wel weer eens wat nieuws
moest even denken of er nog een nieuwe baktechniek was bijgekomen anders.quote:
Ja! Het is best wat werk. En het vormen lukte mij wat minder goed, de smaak is wel goed en daar gaat het in eerste instantie om.quote:Op zondag 26 februari 2017 17:33 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
moest even denken of er nog een nieuwe baktechniek was bijgekomen anders.
Dit recept vor de ficelle?
https://www.weekendbakery.com/posts/ficelle-with-sourdough/
Mooi!quote:Op zaterdag 11 maart 2017 11:56 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Pistoletjes met walnoten uit Levine1
[ link | afbeelding ]
Oh no, link is dood. Heeft iemand de verhoudingen van deze opgeslagen?quote:De alom populaire no-knead-broodjes (minilot eet ze elke dag):
http://www.myitaliansmorg(...)oof-overnight-rolls/
site lijkt (tijdelijk) offlinequote:Op zondag 12 maart 2017 10:55 schreef Trusten het volgende:
[..]
Oh no, link is dood. Heeft iemand de verhoudingen van deze opgeslagen?
quote:Op zondag 12 maart 2017 11:02 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
site lijkt (tijdelijk) offline
* 3g fresh yeast (1 g instant yeast, a pinch)
* 300g water (1 1/5 c)
* 200g bread flour (1 1/2 c)
* 120g all-purpose flour (4/5 c)
* 72g whole wheat flour (1/2 c)
* 1 1/2 teaspoon marine salt (7 gr)
Danku!quote:Op zondag 12 maart 2017 11:02 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
site lijkt (tijdelijk) offline
* 3g fresh yeast (1 g instant yeast, a pinch)
* 300g water (1 1/5 c)
* 200g bread flour (1 1/2 c)
* 120g all-purpose flour (4/5 c)
* 72g whole wheat flour (1/2 c)
* 1 1/2 teaspoon marine salt (7 gr)
Ik voorheen ook nauwelijks. Sinds ik in een lodge combo cooker bak heb k dit probleem niet meer (gietijzeren pan, ideale vorm voor brood). Zal wel te maken hebben met de beperkingen van een thuisoven.quote:Op maandag 13 maart 2017 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik blijf het probleem houden dat mijn korst op het witbrood niet hard wordt. Stoom of geen stoom. Brood is verder heerlijk (gebruik bloem van harde tarwe, gist, zout, water, verder niets) maar niet krokant
eerst stoom en dan zonder bij lagere temperatuur?quote:Op maandag 13 maart 2017 16:24 schreef Bleie het volgende:
Ik heb ook een simpele thuisoven, en krijg wel een knapperige korst. Brood van gisteren: 20 min met stoom op 220 graden en 20 min zonder stoom op 200. Wel op een pizzasteen, dat scheelt iets.
hoe zorg jij voor 20 minuten stoom?quote:Op maandag 13 maart 2017 16:24 schreef Bleie het volgende:
Ik heb ook een simpele thuisoven, en krijg wel een knapperige korst. Brood van gisteren: 20 min met stoom op 220 graden en 20 min zonder stoom op 200. Wel op een pizzasteen, dat scheelt iets.
Ik weet hetquote:Op maandag 13 maart 2017 16:45 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
. Profbakkers gebruiken ook toevoegingen zoals 'krokant brood poeder' (bestaat echt)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |