Geloof maar raak verder. Dit soort onzin vind ik niet zo boeiend.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als bovennatuurlijk. Er bestaan gewoon verschillende constante in dit leven waar niemand een definitief antwoord op kan geven en dit voor henzelf invullen.
De vraag of er wel of geen hiernamaals is kun je er eentje van noemen. Geen enkele sterveling weet het definitieve antwoord. Je kunt weliswaar niet geloven in een versie van het hiernamaals, maar tegelijkertijd kun je wel geloven dat er na de dood er niets meer is.
Maakt geen verschil of iemand met een Bijbel- of met de laatste editie van Dick Swaab in zijn hand zijn eigen individuele geloofsopvatting verkondigd.
Zo is het. Ieder zijn geloof. Doe je de groetjes aan satan?quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geloof maar raak verder. Dit soort onzin vind ik niet zo boeiend.
Ik geloof niet in satan. O, dat is dan vast ook een geloof.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:35 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zo is het. Ieder zijn geloof. Doe je de groetjes aan satan?
Er is een groot verschil tussen niet geloven in iets en geloven in niets.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:24 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als bovennatuurlijk. Er bestaan gewoon verschillende constante in dit leven waar niemand een definitief antwoord op kan geven en dit voor henzelf invullen.
De vraag of er wel of geen hiernamaals is kun je er eentje van noemen. Geen enkele sterveling weet het definitieve antwoord. Je kunt weliswaar niet geloven in een versie van het hiernamaals, maar tegelijkertijd kun je wel geloven dat er na de dood er niets meer is.
Maakt geen verschil of iemand met een Bijbel- of met de laatste editie van Dick Swaab in zijn hand zijn eigen individuele geloofsopvatting verkondigd.
Als je niet in satan gelooft, waarom noem je jezelf dan satanist?quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof niet in satan. O, dat is dan vast ook een geloof.
Klein dingetje nog: lees een keer een boek of zo. Op een forum gaan zitten wachten tot andere mensen je basale kennis gaan bijbrengen is wel heel erg lui.
I rest my case.....quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen niet geloven in iets en geloven in niets.
Ik geloof niet in iets na de dood.
Ja, serieus. Je onwetendheid is van brugklasniveau. Je hebt geen mening, maar simpelweg een gebrek aan kennis.quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:40 schreef Elzies het volgende:
[..]
Als je niet in satan gelooft, waarom noem je jezelf dan satanist?
Lees eens een keer een boek. Tja, als dat het enige weerwoord is. Amusant.
Goed lezen hè? Er staat ik geloof niet. Dat betekent dus afwezigheid van geloof. Semantische truukjes hoef je hier niet uit te halen.quote:
quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, serieus. Je onwetendheid is van brugklasniveau. Je hebt geen mening, maar simpelweg een gebrek aan kennis.
Je gaat ook meteen uit van die gemakzucht en passiviteit. Activiteiten die op zich zinloos zin (vissen, tvkijken, punniken) kunnen prima een bron van inspiratie en zelfverbetering zijn. Nóg mooiere kleden maken, andere manieren van je haakje in het water gooien of tegelijk tvkijken en kruidwoordpuzzelen ofzo.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zinloosheid biedt tegelijkertijd ook gemakzucht en vooral passiviteit. Het dempt de nieuwsgierigheid en de wil om nieuwe invalshoeken te ontdekken.
Maar als iemand gelukkig is binnen zijn eigen veilige denkhokje en daar prima in gedijt gedurende zijn korte bestaan, wie ben ik dan om dat te bekritiseren?
Niet geloven in iets na de dood?quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Er is een groot verschil tussen niet geloven in iets en geloven in niets.
Ik geloof niet in iets na de dood.
En een ander op z'n gevoel aanspreken dat hij niet serieus op te vatten is? Is dat dan normaal?quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, serieus. Je onwetendheid is van brugklasniveau. Je hebt geen mening, maar simpelweg een gebrek aan kennis.
Gevoel? Volgens mij is de post zeer feitelijk en absoluut niet emotioneel.quote:Op zondag 30 oktober 2016 20:40 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En een ander op z'n gevoel aanspreken dat hij niet serieus op te vatten is? Is dat dan normaal?
Okee, over iemand oordelen over zijn basale kennis en onwetendheid is dus feitelijk?quote:Op zondag 30 oktober 2016 20:50 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Gevoel? Volgens mij is de post zeer feitelijk en absoluut niet emotioneel.
Neem nog een biertje.quote:Op zondag 30 oktober 2016 20:59 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Okee, over iemand oordelen over zijn basale kennis en onwetendheid is dus feitelijk?
Volgens mij ben jij een beetje dom
Symbolen hebben ook altijd een symbolische betekenis bijv de regenboog.
En denk ook eens aan de natuur, in genisis 1 staat dat de satan verleidde door middel van een slang die sprak. Dus het kwade gevoel zit in een slang. Want welk beest freet zichzelf op? In de zin van een symbolische betekenis?
Dan heb je een kwaad gevoel en een goed gevoel, wat jij uitspreekt is een kwaad gevoel. Dan ben ik benieuwd wat je alledaagse bezigheid is om het zo maar te zeggen.
Want de rechtvaardigen hangen altijd het goede aan, zo kan je ook gelijk aan mensen zien of hun het goede aanhangen. Ook door middel van geschreven tekst om het zo maar te zeggen.
Gij zult niet oordelenen dan heb je een goede en een kwade manier van oordelen
Waarheid is hard, gerechtvaardigen hangen alleen maar het goede aan (meestal).quote:
Lief kind, jij vindt oordelen over iemands kennis en onwetendheid niet feitelijk. Daarna noem je mij een beetje dom en je vraagt je af wat mijn alledaagse bezigheid is.quote:Op zondag 30 oktober 2016 21:15 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Waarheid is hard, gerechtvaardigen hangen alleen maar het goede aan (meestal).
Dusja, proost!
Dus je bedoeld eigenlijk het volgende, je zegt dat ik onder invloed ben. En zo mij het idee geeft dat ik niet serieus te noemen ben. Dusja.....
Dan laten we het erbij.quote:Op zondag 30 oktober 2016 21:19 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Lief kind, jij vindt oordelen over iemands kennis en onwetendheid niet feitelijk. Daarna noem je mij een beetje dom en je vraagt je af wat mijn alledaagse bezigheid is.
Laat dan maar, toch?
Wat bedoel je?quote:Op zondag 30 oktober 2016 20:40 schreef Faz3D het volgende:
[..]
En een ander op z'n gevoel aanspreken dat hij niet serieus op te vatten is? Is dat dan normaal?
Jouw satanisme is van een brugklasniveau. Zelfs als twaalf jarige moest ik al hard lachen om de onzin die La Vey in zijn Satanische Bijbel verkondigde. Leentjebuur spelen bij Crowley en Levi en dan later de satanische atheïst proberen uit te hangen. Ik ga me toch ook geen moslim noemen om vervolgens de Koran en het Paradijs te verwerpen?quote:Op zondag 30 oktober 2016 13:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als de afwezigheid van een geloofsopvatting. Het verwerpen van een andere geloofsopvatting maakt altijd deel uit van een nieuw te vormen geloofsopvatting.quote:Op zondag 30 oktober 2016 14:57 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Goed lezen hè? Er staat ik geloof niet. Dat betekent dus afwezigheid van geloof. Semantische truukjes hoef je hier niet uit te halen.
Ik vind vissen, tv kijken of punniken geen zinloze bezigheid. Dat zijn activiteiten die je doet met een doel. Ook al behelst het weinig lichamelijke activiteit of al teveel denkniveau. Maar binnen een informatieve wereld kan ont-stressen juist een zinvolle activiteit zijn.quote:Op zondag 30 oktober 2016 17:22 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Je gaat ook meteen uit van die gemakzucht en passiviteit. Activiteiten die op zich zinloos zin (vissen, tvkijken, punniken) kunnen prima een bron van inspiratie en zelfverbetering zijn. Nóg mooiere kleden maken, andere manieren van je haakje in het water gooien of tegelijk tvkijken en kruidwoordpuzzelen ofzo.
Zo is het ook met het leven: hoewel het zinloos is zegt dat nog niet dat je er geen zin in kan hebben.
het semantische truukje is dat je net doet of 'ik geloof niet in...' een stelling is met evenveel relevantie als de stelling ' ik geloof in....'quote:Op maandag 31 oktober 2016 08:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als de afwezigheid van een geloofsopvatting. Het verwerpen van een andere geloofsopvatting maakt altijd deel uit van een nieuw te vormen geloofsopvatting.
Ik geloof in een hiernamaals.
Ik geloof niet in een hiernamaals waarmee ik geloof dat er na de dood niets is.
Beide zijn eigen individuele geloofsopvattingen voor een stelling waarvoor geen eenduidig antwoord bestaat.
Zit geen enkel semantisch trucje achter verscholen.
Ik vereenzelvig een geloofsopvatting niet louter tot een religieuze overtuiging. Dat zou de discussie vergemakkelijken tot iets waar je inderdaad wel of niet in kunt geloven.quote:Op maandag 31 oktober 2016 09:58 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
het semantische truukje is dat je net doet of 'ik geloof niet in...' een stelling is met evenveel relevantie als de stelling ' ik geloof in....'
Dat is het niet. Dit is omdat er honderduizendmiljardbiljard dingen zijn waar je NIET in gelooft.. Ontelbaar veel. Oneindig veel.
Maar er zijn maar een beperkt aantal dingen waar je WEL in gelooft. Dus het heeft (taalkundige) waarde om te zeggen: 'Ik geloof in Jezus Christus die gestorven is voor onze zonden.' Dan weten anderen wat dat betekent. De spreker gelooft ergens in.
Een niet-gelover in iets heeft geen reden om dat te zeggen. (af te bakenen waar ie allemaal NIET in gelooft) Hij zou er tot zijn dood mee bezig zijn en dan nog niet klaar zijn, nogmaals er zijn oneindig veel dingen waar iemand niet in gelooft)
Dus:
"Ik geloof niet in Jezus Christus" is een element uit een verzameling (dingen waar je niet in gelooft) met oneindig veel elementen
(" ik geloof niet dat Blue Wonder Alles-Reiniger kanker kan genezen" , "ik geloof niet dat Neptunus een god is", "ik geloof niet dat er een onzichtbare theepot rond Jupiter vliegt" etc etc )
Het is nietszeggend.
Pas als iemand een positieve claim doet " Ik geloof in.. <vul maar iets in> " wordt het potentieel interessant. Wat gelooft ie? Wat voor argumenten heeft die persoon? Is het ook interessant voor mij?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |