abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166602639
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:14 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Dan misschien eerst even overeenstemming zoeken over het concept (in dit geval: nut) waar je eigenlijk over discussieert.

Volgens mij heb ik boven een vrij duidelijke invulling gegeven aan het begrip "nut".

Als iemand vervolgens beweert "ja maar ik versta iets anders onder nut, en ik geloof dat het leven wel nut heeft", prima, maar dat is dan ten eerste al geen argument tegen wat ik beweer (want diegene heeft het over iets heel anders) en ten tweede, wat dan?

Het zou een hoop schelen als mensen nou eens gewoon duidelijk maken wat ze bedoelen, in plaats van vage ongedefinieerde ambigue kreten te laten vallen en daarna halsstarrig te beweren dat uitspraken van anderen ook een geloof zijn.
Die overeenstemming krijg je dus waarschijnlijk niet als het over geloof gaat en je zet een gelovige tegenover een niet gelovige.
pi_166602735
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:08 schreef misterxvany het volgende:
Veel gelovigen zeggen dat alleen god het nut weet, niet dat hij of het hiernamaals het nut is
Dus als een gelovige zegt "het nut van het leven is x" dan liegt hij, want alleen god kan dat immers weten, niet een gelovige.

quote:
Of bestaat jantje uit schubbekutteveen ook niet omdat wij hem niet kennen?
Geen idee, ik kem hem niet dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_166602753
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:16 schreef Jaroon het volgende:
Die overeenstemming krijg je dus waarschijnlijk niet als het over geloof gaat en je zet een gelovige tegenover een niet gelovige.
Daarom mijn suggestie dat gelovigen wat beter duiden of definiëren wat ze nu eigenlijk geloven of beweren. In plaats van enkel wat vage nietszeggende stellingen te droppen en dan claimen dat het tegenovergestelde daarvan ook een geloof is.
pi_166602834
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:22 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Daarom mijn suggestie dat gelovigen wat beter duiden of definiëren wat ze nu eigenlijk geloven of beweren. In plaats van enkel wat vage nietszeggende stellingen te droppen en dan claimen dat het tegenovergestelde daarvan ook een geloof is.
Dat is hun geloof. Daarom heet het geloof.
pi_166602876
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:25 schreef Jaroon het volgende:
Dat is hun geloof. Daarom heet het geloof.
WAT is hun geloof? Wat geloven ze nu precies?

Of is het ook een geloof dat je dat niet hoeft te concretiseren, zonder dat de stellingname dat je erin gelooft daarmee iedere betekenis verliest :')
pi_166602903
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:27 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Of is het ook een geloof dat je dat niet hoeft te concretiseren, zonder dat de stellingname dat je erin gelooft daarmee iedere betekenis verliest :')
Dat is voor henzelf op sommige punten ook niet geheel duidelijk. Nee. Het is niet heel concreet.
pi_166606337
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 10:37 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Nee, want dat laatste is helemaal geen antwoord, maar slechts een verplaatsing van het probleem.

"Wat is de zin van het leven? God!" - je moet volgens mij vrij zwakzinnig zijn als je dit als bevredigend antwoord accepteert zonder dat dan de logische vervolgvraag "wat is dan het nut van God?" bij je oprijst.

Alles, dus letterlijk alles: het universum, of een eventueel multiversum, en eventuele goden, inclusief eventuele vliegende spaghettimonsters, dus echt alles bij elkaar, heeft per definitie geen nut. Dat heeft niks met geloof te maken maar gewoon met gezond verstand en de definitie van nut.

[..]

Alvorens daarover valt te discussiëren moet een aanhanger van het hiernamalisme eerst maar eens duidelijk maken wat dat nu precies is. Daar heb ik nog nooit een helder antwoord of gekregen. Mensen die geloven in een hiernamaals hebben zelf, als ze dat heel eerlijk bij zichzelf nagaan, eigenlijk al amper een besef van waar ze nu precies in geloven.
Even afgezien van dat niemand het natuurlijk kan hard maken, dat geldt voor beide kanten.
Hoe kun je nu spreken over het verplaatsen van een probleem als het helemaal niet draait om een probleem? Dat we doodgaan is de enige zekerheid van ons leven.

Dat de een gelooft in een voortbestaan na de dood en dat de ander weer gelooft dat het bestaan na dit leven ophoudt zijn louter individuele geloofsopvattingen, waar beide partijen hun gelijk of ongelijk nooit zullen kunnen aantonen. Dus spreek je over geloof.

Ik geloof overigens ook niet dat wanneer Elzies zijn laatste adem uitblaast ik als een niet-stoffelijke variant van diezelfde Elzies zal voortleven. Ik geloof idem niet een verpersoonlijkte monotheïstische God. Maar ik ben mans genoeg om te erkennen dat ik dit nooit met zekerheid kan aantonen en hiermee het volste recht kan claimen dat een andersdenkende binnen dit onbeantwoorde vraagstuk per definitie ongelijk heeft. Degene die dat wel doen zijn buiten hun eigen arrogantie ook erg naïef. Vaak zijn het dezelfde volgzame schaapjes van de ideeën van anderen, waar ook religieuzen op hun eigen wijze achteraan hobbelen. :)

Diehard atheïsten doen het voorkomen dat ze dat recht wel hebben, terwijl de simpele waarheid is dat ook zij een individuele geloofsopvatting hanteren. Zo simpel is het.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elzies op 12-11-2016 15:43:09 ]
pi_166606730
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Hoe kun je nu spreken over het verplaatsen van een probleem als het helemaal niet draait om een probleem? Dat we doodgaan is de enige zekerheid van ons leven.

Dat de een gelooft in een voortbestaan na de dood en dat de ander weer gelooft dat het bestaan na dit leven ophoudt zijn louter individuele geloofsopvattingen, waar beide partijen hun gelijk of ongelijk nooit zullen kunnen aantonen. Dus spreek je over geloof.

Ik geloof overigens ook niet dat wanneer Elzies zijn laatste adem uitblaast ik als een niet-stoffelijke variant van diezelfde Elzies zal voortleven. Ik geloof idem niet een verpersoonlijkte monotheïstische God. Maar ik ben mans genoeg om te erkennen dat ik dit nooit met zekerheid kan aantonen en hiermee het volste recht kan claimen dat een andersdenkende binnen dit onbeantwoorde vraagstuk per definitie ongelijk heeft. Degene die dat wel doen zijn buiten hun eigen arrogantie ook erg naïef. Vaak zijn het dezelfde volgzame schaapjes van de ideeën van anderen, waar ook religieuzen op hun eigen wijze achteraan hobbelen. :)

Diehard atheïsten doen het voorkomen dat ze dat recht wel hebben, terwijl de simpele waarheid is dat ook zij een individuele geloofsopvatting hanteren. Zo simpel is het.
^O^
pi_166607549
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:22 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Maar ik zeg niet dat het tegenovergestelde ook een vorm van geloof is, ik zeg dat een waarheidsclaim neerleggen over iets waar geen zekerheid over is, wat buiten onze waarneming valt, een vorm van geloof is.

Vind het lastig om hierover te praten met mensen die ongelovig zijn, dat lijkt voor hun een zeer gevoelig punt te zijn. Maar het is heel erg menselijk om naar aanleiding van persoonlijke ervaring en kennis conclusie's te trekken en erg vaak gaan wij mensen daarin soms een stapje te ver en doen we een waarheidsclaim die we eigenlijk niet kunnen stellen.

Nu zullen de meeste ongelovigen zeggen het lijkt me bar onwaarschijnlijk dat er "iets" na de dood is, dat is geen waarheidsclaim en dat is dus geen vorm van geloof. Dat is dat ontbreken van geloof in de waarheidsclaims van anderen. Maar er is ook een groep die echt heel stellig is, die er wel een waarheidsclaim van maakt, er is niets na de dood, punt. En dat is waar ik op doel als ik zeg dat niet geloven in een hiernamaals ook een geloof kan zijn.

Zelfde met dat "nut", stellig zijn dat er een nut is of stellig zijn dat er geen nut is zijn beide waarheidsclaimen en een vorm van geloof. We weten het gewoon niet.
Nu is het niet zo dat elk geloof en elke gelovige ook gelooft in een nut voor dit leven of daarna. In mijn geloof bv is er niet echt een "nut", er is de natuur en dat loopt zoals het loopt. Er is op z'n hoogst een persoonlijk nut, jezelf naar een hoger plan tillen, zoveel mogelijk uit het leven halen, maar geen "goddelijk" nut. Voor mij persoonlijk doet dat hele "nut" verhaal er dus niet zo toe, is daar geen algemene, universele waarheid in. Maar ben ik me er ook van bewust dat ik dat niet zeker kan weten en zal ik mijn idee daarvan niet in steen beitelen. Maarja, dat gaat ook op voor dat is er wat na die dood of niet, ook dat heb ik als gelovige niet in steen gebeiteld, zijn daar binnen mijn geloof verschillende ideeen over, die gaan van "niets" tot diverse vormen van "iets" na de dood (van reincarnatie tot hiernamaals), afhankelijk van het persoon gaat dat van waarheidsclaim tot gewoon wat filosoferen erover zonder waarheidsclaim.

Toch word ik als "gelovige" vaak aangesproken op waarheidsclaims die andere gelovigen neerleggen, dat steekt soms wel een beetje. Zeker aangezien er als er over geloof wordt gesproken er eigenlijk vrijwel altijd over het abrahamisme wordt gesproken, terwijl (gods) geloof zoveel breder is dan dat alleen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166607580
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 12:27 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Hoezo verliest het daardoor zijn betekenis? Dat snap ik dus niet?
Dit gaat meer over jouw persoonlijke visie op geloof dan over geloof op zichzelf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166609366
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:52 schreef erodome het volgende:
Hoezo verliest het daardoor zijn betekenis? Dat snap ik dus niet?
Dit gaat meer over jouw persoonlijke visie op geloof dan over geloof op zichzelf.
Als ik zeg: "ik geloof heilig in xyz!" en jij vraagt: "oh, okee, wat is xyz?" en ik zeg "tja geen idee, dat weet ik verder ook niet". Wat betekent "ik geloof in xyz" dan precies?

En ik druk ik het wat extreem uit, maar als je doorvraagt bij gelovigen om eens duidelijk te maken WAT ze nou precies geloven, komt er in essentie altijd een variant van bovenstaande uit. Men weet het eigenlijk niet precies.

Vage ambigue of zelfs tegenstrijdige concepten als goden of hemel of leven na de dood klinken allemaal wel mooi, en ze hebben er prettige associaties mee of zo. En dus zeggen ze dat te geloven zonder nou echt duidelijk te kunnen maken wat "dat" dan eigenlijk is.
  zaterdag 12 november 2016 @ 18:13:00 #287
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166609528
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik geloof overigens ook niet dat wanneer Elzies zijn laatste adem uitblaast ik als een niet-stoffelijke variant van diezelfde Elzies zal voortleven.
Dat is dus een geloof. Volgens jou.

Elzies is een gelovige. Wat een verrassing!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166609687
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Iemand die niks bezit is dus ook een bezitter ?
pi_166612214
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:05 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Als ik zeg: "ik geloof heilig in xyz!" en jij vraagt: "oh, okee, wat is xyz?" en ik zeg "tja geen idee, dat weet ik verder ook niet". Wat betekent "ik geloof in xyz" dan precies?

En ik druk ik het wat extreem uit, maar als je doorvraagt bij gelovigen om eens duidelijk te maken WAT ze nou precies geloven, komt er in essentie altijd een variant van bovenstaande uit. Men weet het eigenlijk niet precies.

Vage ambigue of zelfs tegenstrijdige concepten als goden of hemel of leven na de dood klinken allemaal wel mooi, en ze hebben er prettige associaties mee of zo. En dus zeggen ze dat te geloven zonder nou echt duidelijk te kunnen maken wat "dat" dan eigenlijk is.
Geloof kan wel een overtuiging zijn. Ik kan wel zeggen dat ik geloof in blauwe kabouters. Dan heeft een discussie met mij daarover weinig zin......als je het niet gelooft.
pi_166618598
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:49 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Geloof kan wel een overtuiging zijn. Ik kan wel zeggen dat ik geloof in blauwe kabouters. Dan heeft een discussie met mij daarover weinig zin......als je het niet gelooft.
Inderdaad en het kan voor diegene de waarheid zijn om het zo maar te noemen. En dan? Hoe the fuck overtuig je mensen dan dat dat die waarheid is? Het enige wat ik kan stellen is dat de God van de bijbel de enige ware God is omdat Hij alles met liefde doet. Een andere gelovige die in dezelfde God gelooft kan op een andere manier zijn waarheid hebben en weer andere standpunten weerleggen wat een rare discussie over onnozele zaken teweeg brengt. Wat heeft het dan voor nut om als 'gelovige' ahum wetende een bepaalde 'waarheid' in pacht te hebben in gesprek te gaan met niet gelovigen wetende dat ze niet willen geloven omdat God nooit te bewijzen is.

Dan krijg je alleen maar rare gesprekken omdat ze alles kunnen weerleggen omdat het een geloof blijft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Faz3D op 13-11-2016 03:18:13 ]
pi_166619769
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:13 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Geloof dat er niets meer is na dit leven is inderdaad een individuele geloofsopvatting. Want ik kan niet met harde argumenten aantonen dat dit waar is. Vergelijkbaar dat iemand die wel gelooft in een hiernamaals dat ook niet kan. De dood blijft hiermee een onbeantwoorde levensvraag, een mysterie.

Dat maakt ons allemaal tot geloofsrakkers, geen atheïst of aanhanger van de evolutietheorie uitgezonderd.
pi_166623880
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:49 schreef Jaroon het volgende:
Ok, maar dat is tenminste een duidelijke overtuiging. Dan hebben we in ieder geval iets om over te praten. Of we het daar vervolgens over eens zijn is een andere kwestie (is ook niet per se nodig). Als jij zegt: ik geloof in kleinse mensjes van een centimeter of 20 groot, die puntmutsen dragen, wonen in paddestoelen, en blauw zijn, kijk dat is tenminste concreet. Dan gaat het ergens over.

Echter als je zegt: ik geloof in leven na de dood, maar je weet niet wat "leven" (en dus ook de dood) nou eigenlijk precies is, en je weet ook niet wat er dan doorleeft, of hoe, tja wat zeg je dan precies? :?

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Kan iemand die gelooft in een hiernamaals of in een leven na de dood, eens concreet aangeven wat daarmee nou precies bedoeld wordt?
pi_166623912
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:26 schreef Elzies het volgende:
Geloof dat er niets meer is na dit leven is inderdaad een individuele geloofsopvatting. Want ik kan niet met harde argumenten aantonen dat dit waar is. Vergelijkbaar dat iemand die wel gelooft in een hiernamaals dat ook niet kan. De dood blijft hiermee een onbeantwoorde levensvraag, een mysterie.

Dat maakt ons allemaal tot geloofsrakkers, geen atheïst of aanhanger van de evolutietheorie uitgezonderd.
Ben ik een geloofsrakker omdat ik niet in roze eenhoorns geloof?
pi_166625346
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 13:43 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Je bent een geloofsrakker omdat je ergens in gelooft wat je nooit en te nimmer eenduidig kunt aantonen.

Deze discussies hebben mij tot het inzicht gebracht dat de zogenaamde diehard atheïsten en evolutionisten nog radicaler zijn in hun eigen geloofsopvattingen dan de gemiddelde Jehova Getuige. Een Jehova Getuige zal ik nooit van zijn ongelijk kunnen overtuigen, maar die legt zich tenminste neer bij de opvatting dat de hele wereld anders denkt dan hij/zij en zijn geloofsgenoten.

Een diehard atheïst en evolutionist zijn buiten dat ze niet te overtuigen zijn letterlijk gefrustreerde aasgieren die parasiteren op een denkwijze die niet overeenkomt met de geloofsopvattingen die ze zelf hanteren. Schuimbekkend vallen ze ieders andersdenkende aan zonder ook met één simpel onderbouwd argument te komen die in deze hun gelijk aantoont.

Terwijl de onderliggende altijd onbeantwoorde vraag zo simpel is. Niemand weet met de volle 100% zekerheid of er een soort van voortbestaan is na dit leven of niet. Of je nu gelooft in het grote niets of in een hiernamaals, beide zijn en blijven individuele geloofsopvattingen.
pi_166626074
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:03 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je bent een geloofsrakker omdat je ergens in gelooft wat je nooit en te nimmer eenduidig kunt aantonen.

Deze discussies hebben mij tot het inzicht gebracht dat de zogenaamde diehard atheïsten en evolutionisten nog radicaler zijn in hun eigen geloofsopvattingen dan de gemiddelde Jehova Getuige. Een Jehova Getuige zal ik nooit van zijn ongelijk kunnen overtuigen, maar die legt zich tenminste neer bij de opvatting dat de hele wereld anders denkt dan hij/zij en zijn geloofsgenoten.

Een diehard atheïst en evolutionist zijn buiten dat ze niet te overtuigen zijn letterlijk gefrustreerde aasgieren die parasiteren op een denkwijze die niet overeenkomt met de geloofsopvattingen die ze zelf hanteren. Schuimbekkend vallen ze ieders andersdenkende aan zonder ook met één simpel onderbouwd argument te komen die in deze hun gelijk aantoont.

Terwijl de onderliggende altijd onbeantwoorde vraag zo simpel is. Niemand weet met de volle 100% zekerheid of er een soort van voortbestaan is na dit leven of niet. Of je nu gelooft in het grote niets of in een hiernamaals, beide zijn en blijven individuele geloofsopvattingen.
Waarom geloof jij dan niet in kaboutertjes, ze hebben immers rode puntmutsjes?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_166626613
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:03 schreef Elzies het volgende:
Dus ongeacht wat voor evident niet bestaande onzin ik ook verzin, zolang je het niet-bestaan ervan niet eenduidig kunt aantonen, is het een geloof?

Is de overtuiging dat er geen theepot om de zon vliegt, een geloof?
Is de overtuiging dat het Vliegend Spaghettimonster niet bestaat, een geloof?

Welke overtuiging is dan eigenlijk geen geloof?

quote:

Je beeld is ietwat overtrokken :')
Ik ben een hardcore atheïst, maar ik schuimbek nooit. Noch ben ik gefrustreerd. En ik leg me zeker neer bij het feit dat velen in deze wereld anders denken dan ik, dat is helemaal prima. Wat trouwens niet wil zeggen dat daar geen interessante discussies over gevoerd kunnen worden.

quote:
Alvorens je die uitspraak kunt doen moet je eerst even goed definiëren wat leven is. Want waar hebben we het anders over?
  zondag 13 november 2016 @ 16:10:07 #297
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166626786
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 13:43 schreef lnloggen het volgende:

[..]

Blijkbaar.

Veel mensen, waaronder Elzies, verwarren (bewust of onbewust) het waarheidsgehalte van een claim (het wel of niet waar zijn) met de acceptatie of verwerping van een waarheidsclaim. Iets is per definitie waar of onwaar; een dichotomie. Rond bijv. het al dan niet bestaan van een hiernamaals, heb je naast 'het bestaat' en 'het bestaat niet' nog een derde positie; die van 'geen oordeel'. Preciezer is om het op te splitsen in twee losstaande claims:

Claim 1: Er bestaat een hiernamaals
A Ja, dat geloof ik
B Nee, dat geloof ik niet

Claim 2: Er bestaat geen hiernamaals
A Ja, dat geloof ik
B Nee, dat geloof ik niet

Elzies, en veel anderen, stellen dat het niet mogelijk is om bij beide claims voor positie B te kiezen. Een voorbeeld dat duidelijk maakt dat dat wel mogelijk is, is een rechtzaak. Het is 100% waar dat de verdachte of schuldig is, of onschuldig. Je kunt als jury denken dat een verdachte schuldig is, onschuldig is, of dat er onvoldoende bewijs is om een van de twee te kunnen kiezen. In dat laatste geval wordt er altijd uitgegaan van onschuld als default positie, maar het is in feite tweemaal positie B.

Voor wat betreft god(en), zit elke atheist in principe in het vakje "Er bestaat een god: Nee, dat geloof ik niet". Het hangt dan af van de definitie van de god(en) in welk vakje de atheist zit bij de claim "Er bestaat geen god".
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_166627391
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 16:10 schreef GrumpyFish het volgende:

Voor wat betreft god(en), zit elke atheist in principe in het vakje "Er bestaat een god: Nee, dat geloof ik niet". Het hangt dan af van de definitie van de god(en) in welk vakje de atheist zit bij de claim "Er bestaat geen god".
Even omdraaien: "Er bestaat geen god: dat geloof ik".

Tadaa! *O*

Daarnaast heeft het geloof in het hiernamaals maar twee keuzes. Als je geen van beiden gelooft moet je je heel goed achter de oren krabben wat het dan is.

[ Bericht 5% gewijzigd door misterxvany op 13-11-2016 16:40:21 ]
Als je geen excuses krijgt dan moet je hem maar jatten.
pi_166627850
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 16:03 schreef lnloggen het volgende:

Alvorens je die uitspraak kunt doen moet je eerst even goed definiëren wat leven is. Want waar hebben we het anders over?
Definieer jij dat maar eens, dan zal ik zien wat ik daarmee kan. Serieus bedoeld.

Nu leg ik geen waarheidsclaim neer over een eventueel hiernamaals (of mijn gelovig wereldbeeld), maar heb heb wel een aantal eventuele mogelijkheden ervoor die ik om en nabij waarschijnlijk acht.
Wil daar best meer over uitleggen als je beloofd in te zien dat het een filosofische discussie is en geen waarheidsclaimen zijn en ook op die manier het te benaderen.

Waarschuw je wel vooraf, het is soms voor mij lastig om zaken goed te beschrijven. het zijn vaak vage ideeen, gevoelens van "weten" zonder duidelijke vorm. Ik ben geen wetenschapper, ik ben niet eens een uitermate intelligent persoon (gewoon gemiddeld). Als je dat kan accepteren zonder een "aarrgghhh" gevoel dan wil ik er wel wat dieper over proberen te praten. Natuurlijk mag je doorvragen, maar ik heb moeite met wat soms gebeurd, dat je (ik) het gevoel hebt in een hoek te worden gedreven, "gepakt" te worden op het wat lastiger uit te kunnen leggen, "gepakt te worden op definitie's. Ik vraag je dus om als je dit wil even mee te gaan in mijn gedachtewereld, proberen dat te begrijpen ipv te oordelen/naar onregelmatigheden te zoeken.

Ben je hier ok mee, begin dan eens met wat vragen waar je benieuwd naar bent. Misschien vanuit jouw wereldbeeld, jouw definitie's, zodat ik daarop kan antwoorden. Dan zal ik oprecht proberen te antwoorden. Alhoewel ik niet heel erg van de waarheidsclaims ben zoals gezegd, dit dus over een persoonlijk (gelovig) wereldbeeld gaat wat niet in steen in gebeiteld.
  zondag 13 november 2016 @ 17:20:11 #300
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_166628869
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 16:32 schreef misterxvany het volgende:

[..]

Even omdraaien: "Er bestaat geen god: dat geloof ik".

Tadaa! *O*
Geen idee wat je hiermee wil. Ik vermoed dat je niet snapt wat ik heb uitgelegd.
quote:
Daarnaast heeft het geloof in het hiernamaals maar twee keuzes. Als je geen van beiden gelooft moet je je heel goed achter de oren krabben wat het dan is.
Ten opzichte van X zijn er inderdaad maar twee mogelijkheden:
1. X is waar
2. X is niet waar
Meer opties zijn er niet. Slechts één ervan klopt. Het zijn echter twee verschillende claims, waarbij je bij beiden een positie van geloof kunt innemen, of van ongeloof. Ongeloof bij claim 1, betekent niet per definitie dat je bij claim 2 de positie van geloof inneemt. Je kunt bijv. ook een positie innemen dat er onvoldoende bewijs is om voor een van de twee posities te kiezen. Of wellicht is de claim niet coherent genoeg geformuleerd waardoor er niets over te zeggen valt.

Je kunt mij niet dwingen een positie in te nemen voor of tegen claim X. Het is een denkfout om te stellen dat dat wel moet. En vaak wordt het opzettelijk zo gespeeld door bijv. religieuzen om de positie van atheist ook weg te kunnen zetten als "ja, maar jij gelooft dat god niet bestaat; bewijs maar" om zo de bewijslast om te kunnen draaien.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')