abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_166034544
Ik heb het idee dat mijn Cv-ketel niet helemaal naar behoren werkt.

Wat er namelijk veelal gebeurt is dat mijn cv-ketel ongeveer 4 x in het uur uit en aan gaat. Ik heb hoofdvloerverwarming op de begaande grond en op de 1e verdieping/zolder radiatoren. Radiatoren staan eigenlijk altijd dicht. In de winter is de temperatuur boven goed te doen. Beneden staat de kamerthermostaat ingesteld op 21 graden. Huis is goed geïsoleerd.

Waarom ik denk dat die niet goed werkt :

De kamerthermostaat geeft terwijl het gewoon 21 graden is door aan de ketel dat er verwarmd moet worden. Dit is te zien aan het vlammetje op de thermostaat en op de ketel omdat het radiator tekentje van de cv gaat branden. De ketel begint vervolgens te stoken tot ongeveer 40 / 43 graden (signaal van vlammetje is zichtbaar). vervolgens slaat mijn vloerverwarmingspomp aan en gaat rondpompen omdat die meet dat er warm water aangevoerd word. Na 5 minuten stopt de ketel opeens met stoken en rondpompen. Mijn vloerverwarming meet weer dat er koud water aangevoerd word en schakelt de pomp uit. toch blijft het tekentje van de radiator op de ketel branden dus er is gewoon vraag naar verwarming. Na ongeveer 10 minuten gaat de ketel weer aan (vlammetje is weer zichtbaar op het display) en herhaald het bovengenoemde zich. Dit ongeveer 4x in het uur.

Bedrijf dat de vloerverwarming heeft geïnstalleerd zegt mij dat de ketel niet op deze manier hoort te werken. Maar dat de ketel gewoon op laag vermogen moet verwarmen en niet steeds uit moet gaan. Ook adviseren hun mij om een aan/uit thermostaat te nemen i.p.v. een modulerende. Dit omdat je dan gewoon 55 a 60 graden kan instellen op de ketel en dus warmer water krijgt zodat de vloer ook warmer aanvoelt.

Als ik de kamerthermostaat naar 23 graden zet blijft de ketel wel netjes door verwarmen. Na een uur is ongeveer de uitstroomtemperatuur bij de ketel 55 tot 60 graden.

Met de vloerverwarmingsinstallatie is volgens hun niks mis (denk zelf ook dat het goed is) en er zit netjes een bypass ventiel tussen de aanvoer en retour.

Vandaag is het bedrijf geweest voor ketelonderhoud. Hun zeggen weer dat ik de modulerende thermostaat moet behouden. Want dit is zuiniger. Toen ik de vraag stelde over de werking van de ketel i.v.m. dat die zo vaak aan en uit gaat kon hij me daar geen antwoord op geven.

Mijn vraag is dus of iemand weet of de werking van mijn ketel normaal is. Ik zou namelijk zeggen dat de ketel gewoon netjes achter elkaar moet blijven doorstoken (op laag vuur i.v.m. de modulerende functie). En niet dat die constant aan en uit gaat waardoor ook mijn vloerverwamingspomp constant aan en uit gaat.

2e vraag : Welke thermostaat kan ik nou het beste gebruiken.

Gaat mij er om dat de vloer iets wat warm aanvoelt (wat nu niet het geval is) en dat de ketel normaal functioneert zodat de stookkosten normaal zijn.

Ketel: Nefit ProLine HRC 24/CW4

Thermostaat : Nefit moduline 100

Pompschakelaar aanwezig op vloerverwarming. Ingesteld op 35 Graden

Hoor graag wat jullie adviezen zijn en of jullie een idee hebben of de ketel nou wel of niet goed werkt.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 13:09:41 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_166034598
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 13:06 schreef remcog1986 het volgende:
Wat er namelijk veelal gebeurt is dat mijn cv-ketel ongeveer 4 x in het uur uit en aan gaat.
Staat hij niet op een winterstand? Wil wel eens het geval zijn als hij erg regelmatig gewoon aanslaat om niets
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_166036060
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 13:06 schreef remcog1986 het volgende:
1) Met de vloerverwarmingsinstallatie is volgens hun niks mis (denk zelf ook dat het goed is) en er zit netjes een bypass ventiel tussen de aanvoer en retour.

Vandaag is het bedrijf geweest voor ketelonderhoud. Hun zeggen weer dat ik de modulerende thermostaat moet behouden. Want dit is zuiniger. Toen ik de vraag stelde over de werking van de ketel i.v.m. dat die zo vaak aan en uit gaat kon hij me daar geen antwoord op geven.

2) Mijn vraag is dus of iemand weet of de werking van mijn ketel normaal is. Ik zou namelijk zeggen dat de ketel gewoon netjes achter elkaar moet blijven doorstoken (op laag vuur i.v.m. de modulerende functie). En niet dat die constant aan en uit gaat waardoor ook mijn vloerverwamingspomp constant aan en uit gaat.

3) 2e vraag : Welke thermostaat kan ik nou het beste gebruiken.

Gaat mij er om dat de vloer iets wat warm aanvoelt (wat nu niet het geval is) en dat de ketel normaal functioneert zodat de stookkosten normaal zijn.

Ketel: Nefit ProLine HRC 24/CW4

Thermostaat : Nefit moduline 100

Pompschakelaar aanwezig op vloerverwarming. Ingesteld op 35 Graden

Hoor graag wat jullie adviezen zijn en of jullie een idee hebben of de ketel nou wel of niet goed werkt.
1) Het schijnt dat je vloerverwarming hydraulisch neutraal gebalanceerd moet zijn om optimaal te werken. Zelf heb ik geen vloerverwarming, dus ik weet niet hoe je dat moet controleren, maar dat kan je wel vragen/voorlegggen aan de v v-firma.

2) Waarschijnlijk (maar weet ik verre van zeker) heb je te maken met "pendelen" : de laagste vermogensstand van je ketel is nog te hoog voor het vereiste vermogen om je benedenverdieping te verwarmen. Als je de radiatoren openzet, wat gebeurt er dan? Of de V-V temp. 5 graden hoger?

3) Modulerend zeker behouden, anders krijg je zeker pendelen (uit - max uit etc) en krijg je >> 4x uur het aan/uit schakelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166037635
De verdeler staat ingesteld op ongeveer 45 graden wat de vloer moet ingaan. Aangeleverde warme water moet de ketel dus makkelijk kwijt kunnen. Een radiator open zetten zou ik nog eens kunnen proberen. Denk zelf alleen dat dit niet uit moet maken want wanneer ik 23 graden instel op de kamerthermostaat en de ketel dus meer gaat verwarmen kan die ook zijn warme water en druk kwijt.

Modulerend ga ik idd behouden. Krijg al te horen van meerdere kanten dat dit de beste optie is.
pi_166038280
Waarom heb je de ketel op 60°C staan wanneer de vloerverwarming de toevoer knijpt naar 45° en er geen radiatoren open staan. Wanneer de thermostaat van de vloerverwarming begint te knijpen kan de ketel haar warmte niet meer kwijt.

Heb je al geprobeerd de keteltemperatuur op max 45° in te stellen? Doen. ;-)

En mocht je ketel een modulerende pomp hebben dan kun je mischien het vermogen van de pomp ook beperken. Je CV circuit is namelijk heel klein wanneer alle radiatoren dicht staan.

Maar eerst die ketel temperatuur omlaag.
pi_166041321
@ Emceeiteepro
Ik had hem zelf ingesteld op 60 graden. Bij onderhoud gister hebben ze deze terug gezet op 75 graden. Bedrijf van vloerverwarming zegt ook dat die op 60 graden mag staan. Dit om er voor te zorgen dat het warme water wat gemengd word met het koude water de temperatuur van 45 kan bereiken.
Maar ik lees idd overal dat 50/55 graden al een goede temperatuur is om je ketel op in te stellen.

De pompsnelheid kan ik volgens mij wel veranderen. Minimale pompsnelheid staat op 50% en maximale pompsnelheid op 100%.
Wat zou een goede maximale pompsnelheid zijn dan?
pi_166042888
Ik zou proberen of het maximaal vermogen verlagen zin heeft, bijvorbeeld op de laagste stand. Misschien de nadraaitijd verhogen, zodat de pomp wat langer blijft doorpompen.

Zit er op de vloerverwarmingspomp geen schakelaar om de hem sneller te zetten? Wellicht kan hij dan sneller de warmte opnemen van de cv.
.
pi_166042930
Zet hem eens op 50°. En de pomp op max 50%. Warm water wel op minimaal 60 houden. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
pi_166051632
Staat je pompschakelaar van je v.v. unit niet te hoog nu? 35° klinkt erg hoog (zal vanavond eens kijken waar die bij mij opstaat). De v.v. pomp slaat zo wel erg laat aan, misschien is de retour temp. van het water naar de CV nu zo snel op temp. dat de ketel daarom zo snel uitschakelt en gaat pendelen...
pi_166053044
CV- ketel heb ik nu ingesteld op max 50 graden. Pomp van de CV-ketel heb ik niks aan gedaan. Minimale pompsnelheid kan niet lager dan 50%. Wanneer ik de pompsnelheid controleer tijdens verwarmen blijft deze op 50% staan ivm een modulerende pomp.

@ Captor

Ik kan eventueel de pompschakelaar lager instellen. Maar het uitschakelen van de ketel gebeurt niet op het moment dat de retourleiding warm is geworden. Als ik de leidingen controleer is de retour namelijk al een aantal minuten gewoon koud.

Heb ook al een reactie gekregen dat er waarschijnlijk niks aan de hand is (iemand van een ander forum). Een modulerende ketel en thermostaat bekijkt natuurlijk zelf hoeveel er verwarmd moet worden. Hij vertelde mij dat de vraag naar warm water / verwarming waarwchijnlijk zo klein is dat daarom de ketel dit in stappen doet ipv achter elkaar door stoken. En wanneer het kouder gaat worden ik vanzelf zal gaan merken dat die langer achter elkaar gaat door stoken.

Even iets anders: Zijn er nog mensen die een klokthermostaat adviseren zodat de nachttemperatuur 2 graden lager ingesteld kan worden? Lees op het forum dat de meningen hier erg verschillend over zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door remcog1986 op 19-10-2016 12:05:01 ]
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:59:44 #11
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_166102475
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:54 schreef remcog1986 het volgende:
Even iets anders: Zijn er nog mensen die een klokthermostaat adviseren zodat de nachttemperatuur 2 graden lager ingesteld kan worden? Lees op het forum dat de meningen hier erg verschillend over zijn.
Daar zijn inderdaad discussies over, met verschillende meningen. Vaak wordt er gezegt dat het aankomt op hoe goed je huis is geisoleerd: goede isolatie met een modulerende HR ketel zou er voor zorgen dat je CV ketel efficienter op een lage stand je woning op temperatuur kan houden dan op een hoge stand weer opwarmen.

Als je puur kijkt naar de isolatie, dan is je energieverlies afhankelijk van de temperatuurverschil tussen binnen en buiten: hoe lager de temperatuur binnen, hoe minder energie je dus naar buiten verliest, en hoe minder energie je dus nodig hebt op uiteindelijk je woning weer op temperatuur te krijgen.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je de efficientiecurve van je CV ketel afzet tegen je energieverlies: als je je extra energieverlies kunt compenseren door efficienter te stoken, is het niet verlagen van je CV beter. Anders kun je beter wel je temperatuur omlaag draaien voor de nacht.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')