abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166019039

AD - Wilders gaat voor vrijspraak met doordachte tactiek

Geert Wilders gaat vrijdag met een doorwrochte tactiek zijn strafproces in over zijn minder-Marokkanenuitspraak. Zijn gedachtegang die doorklinkt in de conceptpleitnota: de uitspraken moeten in 'context' worden gezien, kloppen misschien wel en collega-politici als premier Rutte zouden moeten getuigen.

De conceptpleitnota van raadsman Geert-Jan Knoops - die in handen kwam van het AD - maakt één ding haarfijn duidelijk: Geert Wilders geeft zich zeker niet gewonnen. De documenten geven een inkijkje in hoe zorgvuldig de PVV-leider zich met zijn advocaat op de zaak heeft gestort.

Ze pluisden aangiftes na. Deden bijna veertig verzoeken om getuigen te mogen horen. Vroegen de Haagse rechtbank 'een vijftal' vuistdikke ordners vol eerdere uitspraken van Wilders in het dossier te stoppen. En er werd een flinke zoektocht ondernomen naar deskundige hoogleraren die 'onderbouwingen' konden leveren voor Wilders' gewraakte uitspraken over Marokkanen.

En passant probeerde de PVV-leider overigens tal van collega-politici in zijn proces rond discriminatie, aanzetten tot haat en belediging in de beveiligde rechtbank te betrekken. En niet de minsten.

Getuigen
Premier Mark Rutte zou in het getuigenbankje moeten gaan zitten. Net als oud-minister Ivo Opstelten, minister Ronald Plasterk, eurocommissaris Frans Timmermans, vicepremier Lodewijk Asscher, maar ook de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan en nationaal terreurcoördinator Dick Schoof.

quote:
''Dan is er geen premier die er schande van spreekt''

Geert Wilders
Waarom Wilders zijn collega-politici het proces in wilde slepen, wordt niet nader toegelicht in de papieren. Duidelijk is wel dat juist deze mensen fel afstand namen van Wilders' uitlatingen. Rutte zei dat hij een 'vieze smaak' in de mond kreeg van de uitspraken, terwijl ze voor Asscher reden waren een 'stemadvies' te geven om af te zien van de PVV. Opstelten ('walgelijke uitspraken'), Timmermans ('verwerpelijk') en Plasterk ('afschuwelijke scène') haalden evenzeer uit.

Uitleg
Wilders zou bovendien van veel van hen wel eens uitleg willen, zoals de verantwoordelijke minister van justitie of premier, waarom hij wordt vervolgd, terwijl andere politici die kritiek uitten op Marokkanen dat niet overkwam. PvdA'ers Diederik Samsom en Hans Spekman werden na felle kritiek op Marokkaanse Nederlanders geen proces aangedaan. ,,Dan is er geen premier die er schande van spreekt,'' zei Wilders daar eerder over. Hij spreekt dan ook steevast van een 'politiek proces'.

Tot verhoren van de toppolitici komt het uiteindelijk niet, de Haagse rechters zijn er niet in meegegaan. Slechts zes van de 39 verzoeken zijn wel gehonoreerd. Deskundige rechtsgeleerden, antropologen en criminologen mogen komen opdraven. Voor enkele anderen doet Knoops vrijdag nog eens een verzoek. De politici blijft een gang naar het getuigenbankje bespaard.

Strategie
De verdere strategie van Wilders in een notendop: een politicus moet dit kunnen zeggen en eigenlijk vooral iemand als hij. Er was een 'maatschappelijke context' voor zijn minder-Marokkanenuitspraken. ,,De heer Wilders blijft zich uitspreken,'' is in de spreektekst van Knoops te lezen. ,,De grenzen van de wet respecterend, maar wel wijzend op problemen die hij ontwaart, ook als dat niet altijd in goede aarde valt bij sommigen.''

quote:

''De heer Wilders komt het recht toe om zijn politieke uitspraken te voorzien van de juiste context waarin zij geplaatst moeten worden''

Geert Jan Knoops
In alles wil de PVV-leider de rechtbank gaan overtuigen dat z'n uitspraken niet uit de lucht kwamen vallen. Het past in een trend van zijn beweringen over immigranten, het had 'contextuele factoren'. Knoops zal aandacht vragen voor ' het economische, sociale en politieke klimaat waarin de uitlating wordt gedaan'.

Om die reden werd 'een vijftal' ordners aan het dossier toegevoegd: onder meer verslagen van dertig debatten in de Tweede Kamer. De boodschap: de uitspraken in maart 2014 passen in een serie van onderbouwde beweringen over de criminaliteit onder Marokkanen. Er was niet iets 'nieuws' gezien z'n 'eerdere opvattingen ten aanzien van wat hij noemt het Marokkanenprobleem', die hij in het parlement uitsprak. Wilders denkt zelfs dat daarom zijn immuniteit 'doorwerkt' buiten het parlement, zo is te lezen in de aantekeningen van Knoops.

Onvertegenwoordigd
En de volgende slag die het tweetal lijkt te willen maken: klopt het niet gewoon dat Marokkanen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers? ,,Indien de gewraakte uitlatingen niet los van de context kunnen worden gezien en die context berust op feiten, komt ook de gewraakte uitspraak zelf in een ander juridisch licht te staan.''

Juist om die reden zal Knoops vrijdag nog eens hameren op het horen van getuigen die dit kunnen onderschrijven. Vooral Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid Dick Schoof lijkt daarbij nog niet gevrijwaard van een gang naar de rechtbank. Wilders zal er weer om vragen. Schoof zou iets moeten kunnen zeggen over 'het aandeel van Marokkaans-Nederlandse burgers' in 'terroristische groeperingen'. ,,De heer Wilders komt het recht toe om zijn politieke uitspraken te voorzien van de juiste context waarin zij geplaatst moeten worden.''

Die zoektocht naar getuigen verloopt overigens allerminst soepel, is op te maken uit de stukken. Het eerste probleem was namelijk dat veel deskundigen die iets zouden kunnen zeggen over criminaliteit onder Marokkanen zich in de media al 'op enigerlei wijze kwalificerend' hadden uitgesproken over de zaak.

De tweede reden was nog pijnlijker: twee deskundigen haakten af om gehoord te worden als getuige, omdat zij volgens Knoops bang waren te worden 'geframed'. ,,In die zin dat hij als deskundige wordt geplaatst in 'het kamp Wilders'.''

quote:
De goede rechtsgang wordt gemankeerd doordat deskundigen zich niet vrij achten te rapporteren

Geert-Jan Knoops
Veiligheid familie
Criminoloog en antropoloog Hans Werdmölder (schrijver van het boek Marokkanen in de marge) trok zich bovendien terug, omdat hij 'vreest voor de veiligheid van zijn familie'. Knoops schrijft hierover: ,,Dit is bijzonder ernstig. De goede rechtsgang wordt gemankeerd doordat deskundigen zich niet vrij achten te rapporteren. En dat juist in een zaak waar het gaat om de vrijheid van meningsuiting.''

De conceptpleitnota bergt ook het nodige venijn. Zo maakt het pleidooi melding van een pinnige briefwisseling over het proces tussen justitie en Knoops. Het Openbaar Ministerie zou 'er bij verschillende gelegenheden op hebben gezinspeeld' dat het team-Wilders 'vertragingstactieken zou hanteren'. Knoops verzet zich tegen dat beeld. ,,Deze insinuaties zijn zonder grondslag.''

Gescheiden machten
Op de lijst met getuigen die Wilders in het bankje had willen hebben, prijken daarnaast de namen van de burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan, en diens collega uit Nijmegen Hubert Bruls. Zij wekten de ergernis van Wilders door 'expliciet op te roepen' om aangifte te doen tegen de heer Wilders'. Knoops schrijft: ,,Ons rechtsbestel is nog altijd ingericht volgens de leer van de trias politica. Het is dan ook zeker niet uit te sluiten dat er een schending heeft plaatsgehad.'' Toch wees de rechtbank hun verhoor vooralsnog af.

Zo ontkwamen ook PvdA-kopstukken Diederik Samsom en Hans Spekman. Wilders had hen in de zaak willen betrekken, omdat zij eerder uitspraken over criminele Marokkanen deden. Ook strandde een poging om de verantwoordelijke te verhoren die binnen justitie besloot dat de PvdA'ers geen proces aan de broek kregen.

Overigens trapt Knoops vrijdag af met een vergelijking tussen Wilders en de beoogde Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump. ,,Wat men daar ook van vindt; de discussie wordt gezien als een politiek debat. Een debat dat gevoerd wordt tijdens speeches, etcetera. Maar het wordt niet gevoerd voor de strafrechter.''
pi_166019171
Beetje treurig hoeveel geld we moeten verspillen om Nederland weer een stukje onvrijer te maken, of om de islamitische en zelfhatende blanke medemens een showproces te geven zonder resultaat.
pi_166019348
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:40 schreef Glazenmaker het volgende:
Beetje treurig hoeveel geld we moeten verspillen om Nederland weer een stukje onvrijer te maken, of om de islamitische en zelfhatende blanke medemens een showproces te geven zonder resultaat.
Ja, we hadden een hoop centjes kunnen besparen door G terug te sturen naar Sukabumi.Maar gelukkig zit de Nederlandse maatschappij nog steeds anders in elkaar.
pi_166019519
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ja, we hadden een hoop centjes kunnen besparen door G terug te sturen naar Sukabumi.Maar gelukkig zit de Nederlandse maatschappij nog steeds anders in elkaar.
Ik heb geen idee wat je hier nou weer aan het brabbelen bent. Wat ik wel weet is dat jij een beetje negatief over Marokkanen denkt.
pi_166019596
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:40 schreef Glazenmaker het volgende:
Maar waar zou bij jou dan de grens liggen?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Forum Admin maandag 17 oktober 2016 @ 19:56:51 #6
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166019629
Ik merk dat veel mensen niet eens inhoudelijk naar de zaak kijken, als wilders maar monddood wordt gemaakt. Das ook best kansloos
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166019642
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik merk dat veel mensen niet eens inhoudelijk naar de zaak kijken, als wilders maar monddood wordt gemaakt. Das ook best kansloos
Dit inderdaad,diep en diep triest is het..
pi_166019696
quote:
Onzin, Wilders wordt niet monddood gemaakt wat de uitkomst van de rechtszaak ook is.
pi_166019714
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:00 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Onzin, Wilders wordt niet monddood gemaakt wat de uitkomst van de rechtszaak ook is.
Onzin.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Forum Admin maandag 17 oktober 2016 @ 20:01:17 #10
pi_166019725
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:00 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat een heleboel mensen dat het liefste zien, al had ie gezegd dat hij muntdrop lekkerder vind dan trekdrop. Soort persoonlijke kruistocht
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166019745
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik zeg.
Dat klopt daarom schreef ik het ook, wat jij schreef was onzin.
pi_166019747
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:55 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar waar zou bij jou dan de grens liggen?
Oproepen tot geweld.
  Forum Admin maandag 17 oktober 2016 @ 20:07:10 #13
pi_166019868
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:02 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat klopt daarom schreef ik het ook, wat jij schreef was onzin.
Dat jij moeite hebt met begrijpend lezen heb je wel vaker duidelijk gemaakt op dit forum. Zo ook nu.
pi_166019913
quote:
10s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:07 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat jij moeite hebt met begrijpend lezen heb je wel vaker duidelijk gemaakt op dit forum. Zo ook nu.
Nou dan mag jij gaan aangeven wie allemaal denken dat Wilders monddood wordt gemaakt of daarop hopen.
  Forum Admin maandag 17 oktober 2016 @ 20:09:21 #15
pi_166019922
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:08 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nou dan mag jij gaan aangeven wie allemaal denken dat Wilders monddood wordt gemaakt of daarop hopen.
Ja heb je even? Ik zeg hopen, niet denken. Of wil je hier nu serieus gaan ontkennen dat er mensen zijn die er zo over denken?
  maandag 17 oktober 2016 @ 20:18:31 #16
356891 Abed
hooggeleid
pi_166020111
Het gevang in met die gevaarlijke populist.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_166020146
quote:
9s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ja heb je even? Ik zeg hopen, niet denken. Of wil je hier nu serieus gaan ontkennen dat er mensen zijn die er zo over denken?

Nou, ik durf best wel te bekennen dat ik het hele gedoe rond Wilders wel erg de aandacht vind afleiden van de de gang van zaken. Er moet gewoon heel veel tijd en aandacht in het overtuigen van mensen die een wat beperktere blik hebben op gelijkheid, vrijheid en broederschap.
pi_166020156
quote:
9s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Nee jij merkt het schreef je:
quote:
Ik merk dat veel mensen niet eens inhoudelijk naar de zaak kijken, als wilders maar monddood wordt gemaakt.
Dan is het toch niet zo moeilijk even aan te geven hoe je dat merkt?
pi_166020187
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:18 schreef Abed het volgende:
Het gevang in met die gevaarlijke populist.
Wat heb jij opeens tegen trekpoppen van de zionisten?
  maandag 17 oktober 2016 @ 20:22:13 #20
356891 Abed
hooggeleid
pi_166020201
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:21 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wat heb jij opeens tegen trekpoppen van de zionisten?
opeens?
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_166020220
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:22 schreef Abed het volgende:

[..]

opeens?
Ja? Je bent anders toch wel pro-PvdA/links//moslims in Europa, et cetera?
pi_166020802
quote:
Veel mensen vinden dat die uitspraken een grens overschreden hebben. Dat lijkt me niet zo heel gek.
pi_166021696
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 20:02 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Oproepen tot geweld.
Daar ben ik het qua vrijheid van meningsuiting wel mee eens. Toch ligt voor mij de grens van een politicus wel genuanceerder en vind ik dit zelf te ver gaan.
pi_166022619
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Daar ben ik het qua vrijheid van meningsuiting wel mee eens. Toch ligt voor mij de grens van een politicus wel genuanceerder en vind ik dit zelf te ver gaan.
En de correcte respons daarop zou moeten zijn dat je niet op deze meneer stemt en je omgeving aanraad hetzelfde te doen.
pi_166030564
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:25 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En de correcte respons daarop zou moeten zijn dat je niet op deze meneer stemt en je omgeving aanraad hetzelfde te doen.
Maar dat 'minder minder minder' , dat toetsen aan een oproep tot geweld kan ik me wel in vinden. Ik denk dat daar best een grijs gebied ligt.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:31:09 #26
262 Re
Kiss & Swallow
pi_166030808
gewoon het bewust weglaten van "criminele" om de boel op scherp te stellen vind ik zelf best toetswaardig... daarmee heeft hij bewust een grens overschreden
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_166030815
Vind het wel frappant dat die Wilders processen altijd net voor de verkiezingen plaats vinden, extra zendtijd voor de heer Wilders. Dat plant het OM toch maar weer goed.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_166030834
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:31 schreef Boris_Karloff het volgende:
Vind het wel frappant dat die Wilders processen altijd net voor de verkiezingen plaats vinden, extra zendtijd voor de heer Wilders. Dat plant het OM toch maar weer goed.
Het zal wel weer een complot zijn ja :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_166030905
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het zal wel weer een complot zijn ja :')
Het is geen complot, daar geloof ik niet zo in. Ik vind het gewoon vreemd dat dit proces nu gevoerd gaat worden terwijl ze ook even zouden kunnen wachten tot na de verkiezingen. Op deze manier krijgt Wilders extra aandacht in de aanloop naar de verkiezingen en wat is 3/4 jaar als er al sinds 2014 gewacht word.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_166030933
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:36 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het is geen complot, daar geloof ik niet zo in. Ik vind het gewoon vreemd dat dit proces nu gevoerd gaat worden terwijl ze ook even zouden kunnen wachten tot na de verkiezingen. Op deze manier krijgt Wilders extra aandacht in de aanloop naar de verkiezingen en wat is 3/4 jaar als er al sinds 2014 gewacht word.
Zou een slechte zaak zijn als de rechtspraak rekening gaat houden met politieke gevolgen.
pi_166030962
quote:

[..]

Het is dan ook geen politiek proces :) Maar Wilders zal inderdaad wel weer krokodillentranen gaan huilen en het slachtoffer uithangen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_166031987
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:37 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Zou een slechte zaak zijn als de rechtspraak rekening gaat houden met politieke gevolgen.
Wilders op deze manier een extra platform geven in de aanloop naar de verkiezingen kan ook grote politieke gevolgen hebben, in die zin is dit tijdstip gewoon verkeerd. Nederland kan er behoorlijk onbestuurbaar door worden als we straks door het leven moeten gaan met een 3 partijen coalitie. Dat zal alleen maar meer mensen in de extreem linkse en rechtse hoek gaan drukken.
pi_166032153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 10:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Wilders op deze manier een extra platform geven in de aanloop naar de verkiezingen kan ook grote politieke gevolgen hebben, in die zin is dit tijdstip gewoon verkeerd. Nederland kan er behoorlijk onbestuurbaar door worden als we straks door het leven moeten gaan met een 3 partijen coalitie. Dat zal alleen maar meer mensen in de extreem linkse en rechtse hoek gaan drukken.
Dat kan maar dat hoort bij rechtszaken geen rol te spelen.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:05:32 #34
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_166032170
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 21:25 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Dat is wel erg liberaal. Vind je soms ook dat mensen zelf moeten nadenken en eigen verantwoordelijkheid moeten hebben?!
Dat kan niet hoor. De Staat hoort te bepalen voor iedereen wat wel en niet goed gevonden dient te worden.
Life is what you make it.
pi_166032717
Ik blijf dit een moeilijke vinden. Ben voor verregaande vrijheid van meningsuiting, ook als die mening kut is in mijn ogen.
Maar dit heeft wel een opruiend karakter gehad, zeker aangezien er beweerd wordt dat de "massa" instructies heeft gekregen te scanderen. Maar ook zonder die vermeende instructie's heeft dat scanderen een erg vieze bijsmaak.

Ben wel erg benieuwd wat hieruit gaat komen en of dat wat meer duidelijkheid zal scheppen over waar ligt de grens van vrijheid van meningsuiting. Heb op dit moment geen idee hoe dat uit zal vallen.
Denk wel dat het een goed iets is als daar meer duidelijkheid over komt, de grens duidelijker wordt. Want dat is best een discussiepunt in de maatschappij op dit moment op vele verschillende gebieden. Neem bv die schuimbekkende imam die preekt over het verdorven westen, valt redelijk in dezelfde lijn van doen (mits er niet letterlijk opgeroepen wordt tot geweld, maar wel een mate van opruiing is).

Ik ben in tweestrijd, aan de ene kant wil ik niet dat mensen zo bezig zijn (of dat nu Wilders of die imam is), maar aan de andere kant wil ik ook niet gelijk dat mensen daarvoor vervolgt kunnen worden. Eigenlijk wil ik het liefste dat ze zelf inzien hoe idioot ze bezig zijn en is dat wel mogelijk als we het echt af gaan schermen via de wet? Kunnen we dan nog wel hard reageren op dat soort personen, of komen we dan op een punt waar zowel de opruiers als degene die er hard tegenin gaan strafbaar zijn? Waardoor het debat gesmoord wordt en het lekker onderhuids doorbroed?
Of is het beter het wel te smoren waardoor het vuur niet verder aangewakkerd wordt?

Ik weet het echt niet zo snel nu, mijn visie om radicaal voor vrijheid te zijn botst nu met mijn visie voor fatsoenlijk met elkaar omgaan en elkaar ruimte geven.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 18 oktober 2016 @ 11:52:05 #36
3542 Gia
User under construction
pi_166033091
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:03 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar dat 'minder minder minder' , dat toetsen aan een oproep tot geweld kan ik me wel in vinden. Ik denk dat daar best een grijs gebied ligt.
Mwa, dat is een preek waarin homofilie bestempeld wordt als een besmettelijke ziekte die uitgeroeid moet worden, ook, of zelfs veel duidelijker. En toch werd El Moumni vrijgesproken.

http://www.nu.nl/algemeen(...)ie-voor-rechter.html

quote:
ROTTERDAM Mag een imam zeggen dat homoseksualiteit schadelijk is voor de samenleving en het bestempelen als besmettelijke ziekte? En zet hij daarmee anderen aan tot haat en discriminatie van homoseksuelen? Over deze vraag buigt de rechtbank in Rotterdam zich maandag in de zaak tegen de Rotterdamse imam K. el Moumni.
pi_166033968
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Mwa, dat is een preek waarin homofilie bestempeld wordt als een besmettelijke ziekte die uitgeroeid moet worden, ook, of zelfs veel duidelijker. En toch werd El Moumni vrijgesproken.

http://www.nu.nl/algemeen(...)ie-voor-rechter.html
[..]
Dat vond ik dan ook een rare vrijspraak en dan nog zit het allemaal op het randje. Het zou me ook niet verbazen als de ene rechter hier anders over oordeelt dan de andere.
pi_166034684
Ik ben voor de vrijheid van meningsuiting en vind dat de bescherming tegen haatzaaien, racisme en discriminatie grotendeels over een andere strafrechtelijke boeg moet. Maar zo lang de wet zo is moet ook Wilders zich daaraan houden, er wordt door politici regelmatig geopperd dat zijn in het politiek discours een bepaalde vrijheid zou toekomen. Onzin, een politicus heeft niet meer vrijheid van meningsuiting dan ik, en zeker niet dat dan caberetiers, schrijvers en cartoonisten, alleen de kamer, daar is al een uitzondering.

Maar als je de wet zo interpreteert dat 'minder, minder, minder' strafbaar is, dan plaats je dus eigenlijk het hele massa-immigratiebeleid buiten het politiek debat. 'Meer' mag wel, gelijk blijven mag wel, maar minder mag niet? Dat is gewoon een politieke keuze.

Ik wil ook gewoon minder Marokkanen.in Den Haag. Minder omdat spreiding beter is voor de integratie, minder omdat we van de dubbele nationaliteit afmoeten, minder omdat een goed geintegreerde Marokkaan ophoudt Marokkaan te zijn en gewoon Nederlander is, minder omdat illegale Marokkanen moeten worden uitgezet, minder omdat immigratie door Marokko wordt gebruikt om geld uit Nederland te importeren en omdat je met meer Marokkanen een realistische kans hebt op meer problemen.

Dat is gewoon een heel redelijk en beschaafd standpunt in een debat over massa-immigratie. Dat Wilders andere motieven heeft doet er niet toe. Een uitspraak is strafbaar of niet strafbaar. Het staat een ieder natuurlijk vrij aangifte tegen mij te doen vanwege bovenstaand stukje, maar ik zal niet vervolgd worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_166036919
Nog even afgezien van willen jullie meer of minder, onderdeel van die uitspraak is ook het "dan gaan we dat regelen".

Wie zegt dat hij dat kan. En wat wordt daarmee bedoeld? Dat is tot op heden (voor zover mij bekend) nog nergens ter sprake gekomen, alleen besproken is de "kwetsende" uitspraak minder minder.

Ik denk daarnaast als de partij meer in zou zetten op onderwerpen breder dan dierenleed / ouderenzorg / gezondheid / islamisering / overlast / geweld / nationalisering / Anti-EU / enz en dat beter weet te vermarkten dat het dan in betere aarde zou zijn gevallen.

Nu geef je de mensen die scanderen "one issue partij" alleen maar meer voer en krijg je al snel de schijn tegen.

Ik denk ook dat anderen niet vervolgd zijn omdat het niet 1 van hun main topics is.
Friettent dikke Willie, met Willie
pi_166036975
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik wil ook gewoon minder Marokkanen.in Den Haag. Minder omdat spreiding beter is voor de integratie, minder omdat we van de dubbele nationaliteit afmoeten, minder omdat een goed geintegreerde Marokkaan ophoudt Marokkaan te zijn en gewoon Nederlander is, minder omdat illegale Marokkanen moeten worden uitgezet, minder omdat immigratie door Marokko wordt gebruikt om geld uit Nederland te importeren en omdat je met meer Marokkanen een realistische kans hebt op meer problemen.
Zij zullen zelf zeggen dat de realistische kans nergens bewezen is, ze zullen hun paspoort niet inleveren, uitzetting is zowat iedereen op tegen, de fraude met PGB's en gelden die de grens over verdwijnen aanpakken heeft miljoenen gekost en we zijn er nog lang niet vanaf omdat er verdragen liggen tussen de verschillende overheden.

En met Turkije kunnen we niet teveel sollen, omdat die de achterdeur naar Syrië dichthouden. Dat is zelfs onderwerp geweest van dreigement van Erdogan geloof ik. Dat hij de deur open zou zetten als er geen nadere gesprekken kwamen over toetreding tot de EU.

Geen wetenschappelijke bron maar toch: http://www.geenstijl.nl/m(...)r_een_treinramp.html
pi_166037180
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 09:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het is dan ook geen politiek proces :) Maar Wilders zal inderdaad wel weer krokodillentranen gaan huilen en het slachtoffer uithangen.
Natuurlijk wel. Niemand anders wordt voor zoiets vervolgd.

Ik ben geen aanhanger van wilders en zou nooit op hem stemmen. Maar ik vind dat hij wel moet kunnen zeggen wat hij vindt, en een flink deel van zijn kiezers.

Sowieso weer zo'n domme actie van al die anti wilders types. Ze krijgen hem er op argumenten blijkbaar niet onder... Dus proces na proces... En wilders, die traineert het proces om er maximaal exposure mee te krijgen zo vlak voor de verkiezingen.

Ik vind dat je een politicus mort laten praten, tenzij hij of zij oproept tot geweld. Grappig ook dat er van de andere kant net zo goed aan haatzaaien wordt gedaan. Want als je op wilders stemt ben je een achterlijke tokkie. Terwijl die mensen gewoon hun grondrecht uitoefenen.

Zelf zal ik op een ander stemmen, dus duw me niet meteen in het pro wilders kamp. Ik vind het gewoon triest dat de 'elite' blijkbaar op deze manier omgaat met politieke rivalen.
Whatever...
pi_166037520
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 15:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik ben geen aanhanger van wilders en zou nooit op hem stemmen. Maar ik vind dat hij wel moet kunnen zeggen wat hij vindt, en een flink deel van zijn kiezers.

Sowieso weer zo'n domme actie van al die anti wilders types. Ze krijgen hem er op argumenten blijkbaar niet onder... Dus proces na proces... En wilders, die traineert het proces om er maximaal exposure mee te krijgen zo vlak voor de verkiezingen.

Ik vind dat je een politicus mort laten praten, tenzij hij of zij oproept tot geweld. Grappig ook dat er van de andere kant net zo goed aan haatzaaien wordt gedaan. Want als je op wilders stemt ben je een achterlijke tokkie. Terwijl die mensen gewoon hun grondrecht uitoefenen.

Zelf zal ik op een ander stemmen, dus duw me niet meteen in het pro wilders kamp. Ik vind het gewoon triest dat de 'elite' blijkbaar op deze manier omgaat met politieke rivalen.
Niks nieuws. In Nederland je kop boven het maaiveld uitsteken wordt in veel gevallen niet in dank afgenomen. Op kantoor ben je een zeurpiet, in de politiek een rivaal enz.
pi_166039446
quote:

[..]

Dat is hun eigen schuld. Men had simpelweg niet verwacht dat Wilders zetelaantallen door die Marokkanenuitspraak juist is gegroeid.

Dit is een politiek proces die met een beetje geluk Wilders in de kaart zal spelen, ongeacht de uitspraak van deze partijdige en bevooroordeelde rechters. Als je als regering het OM wilt inzetten om je politieke tegenstander te vloeren dan moet je niet raar staan te kijken dat je jezelf in de eigen voet schiet.
pi_166039634
quote:
Het is geen complot, daar geloof ik niet zo in.
Ik weet het niet. De Nederlandse staat heeft in de afgelopen decennia mensen gruwelijke dingen aangedaan waarbij er wel aantoonbaar sprake was van een complot (Oltmans, Spijkers, die klokkenluider van de bouwfraude) dus ik kan het niet uitsluiten, ik veronderstel op dit moment niet het een of het ander. Het hoeft natuurlijk geen complot te zijn om niet zuiver te zijn. Dat politici politie-agenten de opdracht geven om het doen van aangifte tegen een uitspraak bij een private bijeenkomst zo gemakkelijk mogelijk te maken (voorgedrukte formulieren, de mensenmassa's opzoeken) is sowieso geen zuivere koffie, daar kunnen we kort over zijn. We zullen nooit weten welke invloed dit heeft gehad op de beslissing van justitie om wel of niet te vervolgen. Of dat de rechtspraak zuiver verloopt kunnen we pas vaststellen wanneer de uitspraak is gedaan. We zullen het wel zien. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat Geert Wilders zelf er weinig vertrouwen in heeft nadat hij een rechtszaak omtrent Fitna tegen zich om de oren kreeg en nu een rechtszaak is aangespand wegens een relatief onschuldige uitspraak op een private bijeenkomst.
Even het geheugen opfrissen: in essentie verklaarde hij dat hij meer criminele Marokkanen die veroordeeld zijn voor een strafbaar feit het land uit wil zetten (al jarenlang het beleid, nu uitgevoerd door de VVD en de PvdA!) en dat hij minder kansarme Marokkanen wil laten immigreren. Je kan het daarmee eens of oneens zijn maar er is niets strafbaar aan. Bovendien was het een privaat feestje met gelijkgestemden en zette hij niet aan tot haat of iets dergelijks, niemand die daar in die zaal was hoefde door hem overtuigd te worden, ze dachten hier al hetzelfde over. Daarom scandeerden ze het luid.
Zwaar overtrokken allemaal.

Wedden dat als de PVV de eerstvolgende keer geen camera's toelaat op de verkiezingsavond dat de media - Nieuwsuur en Eenvandaag en zo voorop - gaan zeuren. Tja, hoe zou dat toch komen als hij een proces om zijn oren krijgt omwille van zo'n uitspraak op een private bijeenkomst. Dit zeg ik als SP/PvdD-stemmer die mijlenver van de PVV verwijderd staat.
Ben je het niet eens met iemand? Discussieer, start geen rechtszaak. Dat moet niet zo moeilijk zijn voor volwassen mensen? :|W

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 15:33 schreef W00fer het volgende:

[..]

Niks nieuws. In Nederland je kop boven het maaiveld uitsteken wordt in veel gevallen niet in dank afgenomen. Op kantoor ben je een zeurpiet, in de politiek een rivaal enz.
Zie Oltmans en Spijkers. Die werden vakkundig koudgemaakt door de Nederlandse staat. De Nederlandse staat probeerde dat in ieder geval. Respect voor wijlen Oltmans!

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-10-2016 17:22:23 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_166039728
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:07 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat is hun eigen schuld. Men had simpelweg niet verwacht dat Wilders zetelaantallen door die Marokkanenuitspraak juist is gegroeid.

Dit is een politiek proces die met een beetje geluk Wilders in de kaart zal spelen, ongeacht de uitspraak van deze partijdige en bevooroordeelde rechters. Als je als regering het OM wilt inzetten om je politieke tegenstander te vloeren dan moet je niet raar staan te kijken dat je jezelf in de eigen voet schiet.
Inmiddels is het weer wat gedaald, de VVD is weer lekker populistisch aan het doen in de laatste maanden, voorbereidende op de aankomende verkiezing, en mensen die op de PVV zouden stemmen zijn weer teruggelopen naar de VVD. :')
Schaapjes.

quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 15:20 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Daarom waardeer ik jouw bijdrages. Het is zeldzaam dat mensen afstand kunnen nemen van hun bias. Dit staat geheel los van mensen hun intelligentie, de slimste mensen hebben er net zoveel last van als de domste mensen. Het verschil tussen slim en wijs.

quote:
Het is bovendien dom want op die manier schakel je geen tegenstander uit terwijl je zelf minder geloofwaardig wordt en je op de korte termijn die tegenstander in het zadel helpt.

quote:
Gelijk heeft hij!

quote:
Bovendien hebben die mensen soms ook hele goede redenen om op Wilders te stemmen. Als je in een volkswijk woont, een kansarm baantje hebt, vooral de negatieve gevolgen van globalisering en de migratie van bepaalde laaggequalificeerde groepen arbeiders merkt etc.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-10-2016 17:28:39 ]
#NoDAPL
pi_166039820
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:32 schreef erodome het volgende:
Ik blijf dit een moeilijke vinden. Ben voor verregaande vrijheid van meningsuiting, ook als die mening kut is in mijn ogen.
Maar dit heeft wel een opruiend karakter gehad, zeker aangezien er beweerd wordt dat de "massa" instructies heeft gekregen te scanderen. Maar ook zonder die vermeende instructie's heeft dat scanderen een erg vieze bijsmaak.
ophitsen en provoceren moet ook gewoon kunnen lijkt mij. zeker als meningen en zelfs feiten daar ook gewoon onder kunnen vallen (wat soms wel het geval is, aangezien het zo enorm subjectief is).
..///
pi_166039905
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 11:32 schreef erodome het volgende:
Maar dit heeft wel een opruiend karakter gehad
Zoals jij in mijn reactie kan lezen ben ik het daar niet mee eens.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bovendien was het een privaat feestje met gelijkgestemden en zette hij niet aan tot haat of iets dergelijks, niemand die daar in die zaal was hoefde door hem overtuigd te worden, ze dachten hier al hetzelfde over. Daarom scandeerden ze het luid.
...
Ben je het niet eens met iemand? Discussieer, start geen rechtszaak. Dat moet niet zo moeilijk zijn voor volwassen mensen? :|W
#NoDAPL
pi_166039945
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:26 schreef wipes66 het volgende:

[..]

ophitsen en provoceren moet ook gewoon kunnen lijkt mij. zeker als meningen en zelfs feiten daar ook gewoon onder kunnen vallen (wat soms wel het geval is, aangezien het zo enorm subjectief is).
ja, dat kan zolang het niet tegen specifieke personen is gericht en zolang je niet oproept tot geweld richting specifieke groepen. Als hij had opgeroepen om moskees te verbranden - niet dat hij dat ooit zou doen (verre van) - dan had hij een probleem gehad. Oproepen om het huidige uitzettingsbeleid van criminele Marokkanen te versterken en minder kansarme Marokkanen naar hier te laten komen is hartstikke legaal, ongeacht wat voor uitspraak de rechters straks doen. Dat is precies wat hij deed. Hij riep niet op om Poldermarokkanen te vermoorden of zo. :')

Kan iemand mij trouwens uitleggen wat de logica ervan is om niet toe te staan om zijn collega-politici te laten getuigen terwijl zij de voorgedrukte aangifteformulieren hadden georganiseerd? Onafhankelijke rechters, niet in Nederland. Maar dat wisten we al veel langer. Niet onafhankelijk en soms (Puttense moordzaak, vuurwerkramp...) ronduit incompetent.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 18-10-2016 17:39:00 ]
#NoDAPL
pi_166040030
quote:

[..]

Dit is gewoon een tactiek, dat wordt uitgevoerd door zijn verdediging,het uitstel vragen tot de volgende verkiezingen eraan komt. Wat vaak verkocht wordt als; een advocaat die opstapt, nieuwe advocaat die tijd nodig heeft, Alle getuigen moeten gehoord worden etc. :P
pi_166040089
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 17:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inmiddels is het weer wat gedaald, de VVD is weer lekker populistisch aan het doen in de laatste maanden, voorbereidende op de aankomende verkiezing, en mensen die op de PVV zouden stemmen zijn weer teruggelopen naar de VVD. :')
Schaapjes.

[..

Het is zeldzaam dat mensen afstand kunnen nemen van hun bias. Dit staat geheel los van mensen hun intelligentie, de slimste mensen hebben er net zoveel last van als de domste mensen. Het verschil tussen slim en wijs.

[..]

[..]

[..]

Heeft mijnsinziens niets met enige intelligentie te maken. De ander verrot schelden en hem vervolgens als Tokkie betitelen duidt mij op een toch erg naïeve blinde vlek. Soort van ideologische hoogmoed.

Als je vier jaar scheld op het wanbeleid van dit slechtste kabinet ooit, maar vervolgens weer op dezelfde poppetjes gaat stemmen, dan heeft men ook een steekje los zitten.

Wie dus opnieuw op Pinoccio 1 (Rutte) + Pinoccio 2 (Asscher) stemt heeft idem teveel zaagsel in zijn hoofd zitten wat het ooit zo gezonde verstand belemmerd. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')