abonnement Unibet Coolblue
pi_165993264
Het kabinet draait na twintig jaar de privatisering van ProRail terug. Het bedrijf wordt ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur, melden Haagse bronnen aan de NOS. ProRail wordt een zelfstandig bestuursorgaan (zbo), zoals Staatsbosbeheer, en komt daarmee stevig aan de leiband van de overheid. ProRail is verbijsterd over de beslissing, die het kabinet vrijdag op voorstel van staatssecretaris Dijksma heeft genomen en waarschijnlijk komende week bekendmaakt.

Het kabinet wil dat het onderhoud van het spoor verbetert, zodat de overlast door computerstoringen en sein- en wisselstoringen fors afneemt. Bovendien wil het kabinet beter zicht hebben op de financiën van ProRail.

ProRail krijgt jaarlijks 2,5 miljard euro voor aanleg en onderhoud van het spoor. Het grootste deel komt van het Rijk. Doordat het bedrijf nu zelfstandig is, heeft het Rijk alleen als aandeelhouder invloed. Het kabinet wil voorkomen dat het zoals vorig jaar geconfronteerd wordt met onverwachte tekorten.

Duurdere treinkaartjes

ProRail noemt het besluit onverstandig en overhaast, omdat er nog onderzoek wordt gedaan naar de gevolgen van zo'n reorganisatie. Het wijst op de grote gevolgen voor de hele spoorsector en het personeel van ProRail.

Volgens een uitgelekt onderzoek van ProRail kan het ongedaan maken van de privatisering leiden tot duurdere treinkaartjes. In het rapport staat dat het bedrijf als zelfstandig bestuursorgaan btw-plichtig wordt en allerlei belastingen moet betalen. Bronnen rond het kabinet vegen dat argument van tafel: "Het is natuurlijk niet voor het eerst dat het kabinet met dit bijltje hakt. Dat wordt natuurlijk goed geregeld", zegt een bron tegen de NOS.
Onder het personeel van ProRail heerst grote onzekerheid over de gevolgen voor hun arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil het personeel zoveel mogelijk tegemoetkomen. Zo blijven medewerkers aangesloten bij het pensioenfonds voor spoorwegpersoneel. Een overstap naar ambtenarenfonds ABP zou nadelig uitpakken.

In een brandbrief waarschuwde de spoorsector het kabinet twee weken geleden nog voor overhaaste beslissingen. "In het belang van ruim één miljoen dagelijkse spoorreizigers, de Nederlandse industrie en de spoorsector doen wij een beroep op u om niet over één nacht ijs te gaan." De brief is ondertekend door acht organisaties waaronder de NS, Koninklijk vervoer Nederland, FNV Spoor en reizigersorganisatie Rover.

Verstoorde relatie

Ondanks de kritiek zet staatssecretaris Dijksma door. Zij wil een einde maken aan de verstoorde relatie met de spoorbeheerder. Voormalig staatssecretaris Mansveld moest bij herhaling in de Tweede Kamer uitleggen dat ProRail weigerde informatie en documenten ter beschikking te stellen, zelfs als het over de dreigende tekorten voor spooronderhoud ging. Bronnen bij het ministerie melden dat ook de huidige staatssecretaris Dijksma een paar keer in aanvaring met ProRail is gekomen, omdat het bedrijf weigerde informatie te delen.

http://nos.nl/artikel/213(...)blemen-op-spoor.html

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-10-2016 17:14:21 ]
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:20:51 #2
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165993426
Jeej *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_165993446
Ik vraag me wel af wat voor gevolgen dit gaat hebben. Denk niet dat de klant hier wat van gaat merken.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 16 oktober 2016 @ 17:24:08 #4
862 Arcee
Look closer
  † In Memoriam † zondag 16 oktober 2016 @ 17:24:14 #5
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_165993507
Nou de zorg nog.....
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:26:49 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165993561
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:24 schreef Snowsquall het volgende:
Nou de zorg nog.....
...en het UWV...
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_165993593
Hahaha dubbel vagijntje :')
nee echt niet !
pi_165994029
En daar gaan we, weer een bedrijf dat echt naar de klote gaat ....
stupidity has become as common as common sense was before
pi_165994032
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

...en het UWV...
En de Ptt
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Donald Duck held zondag 16 oktober 2016 @ 17:47:47 #10
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_165994034
Dat is een grote beslissing voor een regering die nog maar een paar maanden te gaan heeft.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_165994092
quote:
7s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

...en het UWV...
Prorail gaat nu juist precies zo georganiseerd worden zoals het UWV...
pi_165994139
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:47 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is een grote beslissing voor een regering die nog maar een paar maanden te gaan heeft.
Vooral voor de VVD is dit idd behoorlijk gezichtsverlies ook. Ze geven nu in feite toe dat een van hun kernwaarden niet klopt...
pi_165994243
Sommige zaken kunnen nu eenmaal beter collectief georganiseerd worden. Het spoorwegnet lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van.
pi_165994266
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:21 schreef vigen98 het volgende:
Ik vraag me wel af wat voor gevolgen dit gaat hebben. Denk niet dat de klant hier wat van gaat merken.
ProRail is nu officieel een privaat bedrijf (net zoals de NS) met als enige aandeelhouder de Staat. Ze kunnen dus relatief zelfstandig opereren, met dien verstande dat de staat als aandeelhouder wel het nodige in de melk te brokkelen heeft.

Als zbo komen ze iets directer onder controle te staan van het ministerie. ProRail weigerde bijvoorbeeld documenten ter beschikking te stellen, maar als zbo kan het ministerie ze gewoon opvragen (en wij als gewone burger overigens ook onder de Wet Openbaarheid van Bestuur).

In de praktijk zal het dus niet extreem veel uitmaken, alleen dat de politiek er wat meer controle over kan uitoefenen. Verder blijft het gewoon een natuurlijk monopolie onder controle van de Staat der Nederlanden.
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:57:56 #15
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165994284
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:50 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Prorail gaat nu juist precies zo georganiseerd worden zoals het UWV...
...en dat is ook al geen succes. het moet gewoon weer een staatsbedrijf worden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 16 oktober 2016 @ 18:07:10 #16
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_165994489
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Ze zijn eindelijk wakker in de tweede kamer.

:Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  zondag 16 oktober 2016 @ 18:18:45 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165994784
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:52 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Vooral voor de VVD is dit idd behoorlijk gezichtsverlies ook. Ze geven nu in feite toe dat een van hun kernwaarden niet klopt...
Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:33:47 #18
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_165996375
Dit wordt een drama. Ik voorspel nu alvast miljardentegenvallers, ministers die moeten vertrekken en (nieuwe) enquêtecommissies.
pi_165996424
Ah de overheid gaat zich er mee bemoeien. Nee, dan komt het vast heel snel helemaal goed!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_165996451
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Monopolies moet je niet willen privatiseren, en infrastructuur valt daar al vrij snel onder. Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
1 van de vele denkfouten van liberalen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:37:27 #21
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_165996484
Dat wordt minder verdienen voor de ProRail directie en declaraties worden tegen het licht gehouden. Balen -O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_165996512
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 17:56 schreef Jigzoz het volgende:
Sommige zaken kunnen nu eenmaal beter collectief georganiseerd worden. Het spoorwegnet lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van.
QFT.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165996673
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2016 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
Dat is inderdaad een denkfout van de VVD geweest.
Het intrappen van een open deur m.i. Zij doen dat voortdurend. En dat is niet zo gek als men helemaal gek is met marktwerking. Vooral daar waar het niet werkt. Ze hebben geen flauw benul doorgaans. Dat vergt een zekere wil tot nadenken. En die wil lijkt volledig te ontbreken. Ze hopen altijd dat anderen (zoals "vooraanstaande" Amerikaanse economen") dit voor ze bedenken. Het is luiheid troef. En deze lapzwansen gaan gemakkelijk door het leven omdat er altijd wel weer iemand intrapt om ze een baantje te geven.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165997665
quote:
15s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 22:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Vereenzamende ouderen zijn een groot probleem. Kinderen die het te druk claimen te hebben en te ver weg stellen te wonen. Buren die langs elkaar heen leven. En er zijn ook maar weinig maatschappelijke organisaties die zich met eenzame ouderen bezig houden. Ik zou het uitermate slecht vinden als die categorie ouderen dan langzaamaan het gevoel krijgen een voltooid leven te hebben terwijl er in werkelijkheid spraken is van een sociaal-maatschappelijk probleem.
Eens! Voordat zo'n drastische maatregel wordt genomen is het goed om te kijken naar sociale, economische en maatschappelijke problemen die wellicht de oorzaak kunnen zijn.
  zondag 16 oktober 2016 @ 20:17:15 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_165997715
Goede zaak omdat Prorail per definitie een monopolist is en zodoende het marktmechanisme niet gaat werken. Dan is een zelfstandig bedrijf waar de burger nauwelijks wat over te zeggen heft niet handig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')