ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Typische huil reactie. Weener - Leer is gewoon een verbinding waar niemand naar kraait, hooguit 500 mensen per dag. Hannover - berlijn praat je over 50-voudige of meer
De hoeveelheid files neemt inderdaad aanzienlijk toe de laatste tijd.
Ik woon in Breda en werk tegenwoordig in Utrecht (ma-do) en ik moet eigenlijk vlakbij de A2 zijn. Op maandagen is trein+fiets even snel als de auto, op dinsdagen en donderdagen sneller, en op woensdag scheelt het maar weinig.
Voordeel voor het OV is dan mijn woonplaats, ik sta sneller op een perron dan bij mijn auto.
Ik woon in Breda en werk tegenwoordig in Utrecht (ma-do) en ik moet eigenlijk vlakbij de A2 zijn. Op maandagen is trein+fiets even snel als de auto, op dinsdagen en donderdagen sneller, en op woensdag scheelt het maar weinig.
Voordeel voor het OV is dan mijn woonplaats, ik sta sneller op een perron dan bij mijn auto.
Ik werk in hartje Utrecht, dan zijn de parkeerkosten ook skyhigh en de A27 zijn een bron van files..
Ik woon in Breda en werk tegenwoordig in Utrecht (ma-do) en ik moet eigenlijk vlakbij de A2 zijn. Op maandagen is trein+fiets even snel als de auto, op dinsdagen en donderdagen sneller, en op woensdag scheelt het maar weinig.
Voordeel voor het OV is dan mijn woonplaats, ik sta sneller op een perron dan bij mijn auto.
Woonplaats is niet helemaal de goede term. Je bedoelt waar je huis woont. De relatie Breda - Utrecht is railtechnisch volkomen kut volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik werk in hartje Utrecht, dan zijn de parkeerkosten ook skyhigh en de A27 zijn een bron van files..
De A27 is verschrikkelijk. Die weg had 10 jaar terug al verdubbeld moeten zijn.
Bij mijn werk zijn niet eens voldoende parkeerplaatsen. Ik krijg het advies om de auto op een P&R-terrein te dumpen en dan te lopen (10 minuten, over het kanaal heen). Er ligt een woonwijk in de buurt, maar van collega's heb ik begrepen dat daar een beetje tokkievolk woont dat vindt dat de parkeerplaats voor de deur 'hun' parkeerplaats is.
De A27 is verschrikkelijk. Die weg had 10 jaar terug al verdubbeld moeten zijn.
Bij mijn werk zijn niet eens voldoende parkeerplaatsen. Ik krijg het advies om de auto op een P&R-terrein te dumpen en dan te lopen (10 minuten, over het kanaal heen). Er ligt een woonwijk in de buurt, maar van collega's heb ik begrepen dat daar een beetje tokkievolk woont dat vindt dat de parkeerplaats voor de deur 'hun' parkeerplaats is.
Ik kom vanuit de noordkant maar dan nog. Echt een ondergeschoven kindje die as
Spoorlijn Utrecht-Breda kon toch niet omdat de snelweg verbreed ging worden en men dan een spoorlijn ernaast niet meer nodig vond? Hoe zat dat ook alweer?
Ik heb er als student die dagelijks in de spits zit zo een paar honderd euro per maand voor over om gewoon met een auto te kunnen gaan. Jezelf als mens vervoeren of als vleesstier, ik heb snel gekozen
Er zijn wat inpassingsproblemen rond Gorinchem en een stukje onder Utrecht (Amelisweerd?) zou de spoorlijn ruimte opvreten die nodig is voor rijstroken, zoiets. En het tegelijkertijd aanleggen van een spoorlijn zou de verbreding van de weg vertragen.
Op maandag 10 oktober 2016 21:45 schreef Prins_Pils het volgende: Spoorlijn Utrecht-Breda kon toch niet omdat de snelweg verbreed ging worden en men dan een spoorlijn ernaast niet meer nodig vond? Hoe zat dat ook alweer?
Leugens! Bij de verbreding kon de spoorlijn juist extra goedkoop aangelegd worden maar er is toch voor gekozen het niet te doen. Enige écht missing link in het spoorwegnet.
Op maandag 10 oktober 2016 21:47 schreef James1988 het volgende: Er zijn wat inpassingsproblemen rond Gorinchem en een stukje onder Utrecht (Amelisweerd?) zou de spoorlijn ruimte opvreten die nodig is voor rijstroken, zoiets.
Ik ga voor geen goud met de auto elke dag aansluiten in de file, waar je een aantal jaar geleden nog om half 7 weg kon rijden op op tijd te zijn, is kwart voor 6 nu al te laat.
Nee, geef mij de trein maar, de keren dat het misgaat neem ik dan wel op de koop toe, krijg het ook nog eens volledig vergoed van mijn werkgever, in tegenstelling tot autokosten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Zelfs op dagen met treurnisfiles als vandaag ben ik met de auto nog sneller dan met het OV. Maar zowel mijn woon- als werkplaats hebben geen station, dat helpt ook niet echt.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Lijkt mij ook. Ik zou de spoorlijn dan thv afrit Houten laten afbuigen (zodat knooppunt Everdingen vermeden wordt) en halverwege tussen Lunetten en Houten laten aantakken op het bestaande spoor.
Heb je een paar fly-overs voor nodig, leuk voor b2py.
Op maandag 10 oktober 2016 21:45 schreef Prins_Pils het volgende: Spoorlijn Utrecht-Breda kon toch niet omdat de snelweg verbreed ging worden en men dan een spoorlijn ernaast niet meer nodig vond? Hoe zat dat ook alweer?
Op maandag 10 oktober 2016 21:53 schreef JDude het volgende: Zelfs op dagen met treurnisfiles als vandaag ben ik met de auto nog sneller dan met het OV. Maar zowel mijn woon- als werkplaats hebben geen station, dat helpt ook niet echt.
In Deventer was ik sneller met het OV toen ik nog in het Saxiongebouw werkte dan mijn collega met de auto maar de nieuwe plek, aan de Olstse kant van Deventer, was met de auto 5 minuten sneller als het verkeer normaal was. Bij hoogwater was ik een uur sneller
Nu in Hengelo ben ik in de ochtendspits iets sneller en in de middagspits is hij de ene keer en ik de andere keer sneller. En dan heb ik in Hengelo nog niet eens een fiets om het laatste stuk af te leggen, want dat zou er nog ruim een kwartier per enkele reis afhalen en ik ben ook erg benieuwd of ik nog wat win met de elektrificatie.
Leugens! Bij de verbreding kon de spoorlijn juist extra goedkoop aangelegd worden maar er is toch voor gekozen het niet te doen. Enige écht missing link in het spoorwegnet.
Ja dat leek mij ook, je bent immers toch al bezig..
Lijkt mij ook. Ik zou de spoorlijn dan thv afrit Houten laten afbuigen (zodat knooppunt Everdingen vermeden wordt) en halverwege tussen Lunetten en Houten laten aantakken op het bestaande spoor.
Heb je een paar fly-overs voor nodig, leuk voor b2py.
Op maandag 10 oktober 2016 21:46 schreef Xetran het volgende: Ik heb er als student die dagelijks in de spits zit zo een paar honderd euro per maand voor over om gewoon met een auto te kunnen gaan. Jezelf als mens vervoeren of als vleesstier, ik heb snel gekozen
Investeer dat in een 1e klas kaart. Scheelt een bult.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 10 oktober 2016 21:48 schreef _serial_ het volgende: Ik ga voor geen goud met de auto elke dag aansluiten in de file, waar je een aantal jaar geleden nog om half 7 weg kon rijden op op tijd te zijn, is kwart voor 6 nu al te laat.
Ja maar de trein die tien jaar geleden praktisch leeg om 7:07 van Rotterdam naar Utrecht reed, is nu ook gewoon bomvol. Niet alleen op de weg is het drukker geworden.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja maar de trein die tien jaar geleden praktisch leeg om 7:07 van Rotterdam naar Utrecht reed, is nu ook gewoon bomvol. Niet alleen op de weg is het drukker geworden.
NS gaat dit jaar de vervoersprognoses realiseren van het hoogste groeiscenario 2020, om maar even aan te vullen
Investeer dat in een 1e klas kaart. Scheelt een bult.
En die potentiële flexibiliteit en vrijheid van een auto opgeven? Is het niet waard denk ik.. En uberhaupt, kan je een studenten-OVC upgraden naar eerste klas?
NS gaat dit jaar de vervoersprognoses realiseren van het hoogste groeiscenario 2020, om maar even aan te vullen
Nu nog ijzer vinden om alle self loading cargo in te proppen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Investeer dat in een 1e klas kaart. Scheelt een bult.
Ik ben gezegend met tegenspitsrichting. De andere kant op de tijden dat ik forens is het vaak over grote afstanden staan, en 1e klas heeft daar geen zin met 12 zitplaatsen per treinstel...
Maar inderdaad, bij normaal materieel is het een goede investering. En als je ergens een keer heel laat wordt dan neem je een hotel.
Zie die Wikipediapagina waar eerder naar werd verwezen.
50K reizigers per dag vind ik echt best wel veel en het is ruim voldoende voor een flink station, Amsterdam Centraal verwerkt er wat, 250K per dag? Het zou tevens een zeer fijne kortsluitroute voor goederentreinen uit België naar Duitsland betekenen, of voor de transittreinen kan je gelijk halverwege ergens op de Betuweroute aanhaken. Lijkt me best handig. En een vette omreisroute voor de Benelux ook, of mogelijk zelfs Beneluxverdichting via een andere route, dat Utrecht weer een echt internationale verbinding krijgt ofzo, weetikveel. Er is veel mogelijk en volgens mij zit dat niet in de MKBA.
De spoorlijn Utrecht - Breda is echt een klassieker in de debatten van het MIRT (het investeringsprogramma van het Rijk). En elke keer is het antwoord hetzelfde: de lijn heeft geen toegevoegde waarde voor het netwerk.
De lijn trekt geen nieuwe reizigers aan, maar kanibaliseert de andere verbindingen. Voor de spits misschien prettig, maar om daarvoor ruim drie miljard euro uit te trekken? Dat helpt een paar duizend reizigers per dag een paar minuten minder lang in de trein te zitten. Tja... Voor dat geld kun je VEEL nuttiger investeringen doen. Zoals zo'n beetje heel PHS, waarmee diezelfde reistijd tussen Utrecht en Breda al behoorlijk afneemt, maar datzelfde doet op veel andere trajecten.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op maandag 10 oktober 2016 22:24 schreef Goverman het volgende: De spoorlijn Utrecht - Breda is echt een klassieker in de debatten van het MIRT (het investeringsprogramma van het Rijk). En elke keer is het antwoord hetzelfde: de lijn heeft geen toegevoegde waarde voor het netwerk.
De lijn trekt geen nieuwe reizigers aan, maar kanibaliseert de andere verbindingen. Voor de spits misschien prettig, maar om daarvoor ruim drie miljard euro uit te trekken? Dat helpt een paar duizend reizigers per dag een paar minuten minder lang in de trein te zitten. Tja... Voor dat geld kun je VEEL nuttiger investeringen doen. Zoals zo'n beetje heel PHS, waarmee diezelfde reistijd tussen Utrecht en Breda al behoorlijk afneemt, maar datzelfde doet op veel andere trajecten.
True. Er is op dit moment een groot spanningsveld tussen sprinters en IC's vanwege de diverse inhalingen onderweg en de tijd die een sprinter daardoor langer onderweg is. Als je de dienstregeling zo kunt maken dat IC's en sprinters elkaar zo min mogelijk in de weg zitten door hier en daar extra spoor aan te leggen is dat winst.
Op maandag 10 oktober 2016 21:34 schreef b2py het volgende: @Ardan, omdat Dennis vindt dat het net zo'n hoge prioriteit moet hebben als Hannover - Berlijn maar is nou eenmaal niet gerechtvaardigd.
Dat zeg ik niet. Maar nu wordt het op de langdurige procedure gegooid vanwege alle bezwaarmogelijkheden. Maar die procedure lijkt me in het geval van Hannover-Berlijn toch precies dezelfde? Blijkbaar is het dan toch een prioriteitskwestie, maar geef dat dan gewoon eerlijk aan...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 10 oktober 2016 21:57 schreef DeaDLocK2K het volgende: Nu in Hengelo ben ik in de ochtendspits iets sneller en in de middagspits is hij de ene keer en ik de andere keer sneller. En dan heb ik in Hengelo nog niet eens een fiets om het laatste stuk af te leggen, want dat zou er nog ruim een kwartier per enkele reis afhalen en ik ben ook erg benieuwd of ik nog wat win met de elektrificatie.
Misschien een minuutje eerder in Hengelo, maar voor de rest zit je daar toch in de knoop vast. En Zwolle-Heino kan misschien één of twee minuten sneller als het 140km/h ipv 100km/h wordt.
Waar moet je in Hengelo zijn eigenlijk?
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Per kilometer toch. Of krijg je met de trein wel de volle pond vergoed?
Als je een nieuwe auto rijdt, kost dat meer dan de 19ct die je krijgt.
Dat verschilt. In het onderwijs krijg je het eerste jaar 100% op basis van 2e klas OV. Netto. Later wordt dat kariger. Naar Deventer kreeg ik 100 per maand ofzo en dat is lang niet genoeg voor een trajectabonnement. Maar ik had daar wel het voordeel dat ik regelmatig van 10:00 tot 18:30 kon werken dus ik kon vaak met DalVrij en als je dan in de spits moet reizen een paar keer per week dan is dat maar zo. Bij een reorganisatie en gedwongen verplaatsing van werkplek volgt er meestal een goede regeling. Ik krijg nu 2 jaar weer 100%.
Op maandag 10 oktober 2016 22:24 schreef Goverman het volgende: De spoorlijn Utrecht - Breda is echt een klassieker in de debatten van het MIRT (het investeringsprogramma van het Rijk). En elke keer is het antwoord hetzelfde: de lijn heeft geen toegevoegde waarde voor het netwerk.
De toegevoegde waarde ten opzichte van de rest van het spoornetwerk is misschien beperkt, maar voor de regio kan dat wel eens aanzienlijk anders zijn. Denk aan automobilisten die voortaan de trein pakken (ontlasting van de A27) en groei van kernen langs de route. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de impact op het milieu: minder mensen op de weg betekent een lagere CO2-uitstoot.
Als ik over de A27 rij zie ik vaak een flinke kolonne vrachtwagens van Utrecht tot Breda, die daarna door lijken te gaan richting Antwerpen. Als je die vrachtwagens op goederentreinen zou kunnen krijgen, bespaar je zelfs nog meer CO2 en heeft ook het wegdek er een stuk minder onder te lijden.
quote:
De lijn trekt geen nieuwe reizigers aan, maar kanibaliseert de andere verbindingen. Voor de spits misschien prettig, maar om daarvoor ruim drie miljard euro uit te trekken? Dat helpt een paar duizend reizigers per dag een paar minuten minder lang in de trein te zitten. Tja...
Een paar minuten? Ik denk dat je makkelijk uit kan gaan van een tijdwinst van 20 tot 30 minuten op de verbinding Breda - Utrecht (ten opzichte van dienstregeling 2017). Op een dag zijn dat toch weer 40 tot 60 minuten extra die een papa kan doorbrengen met zijn kinderen.
Of die hij langer kan werken, waardoor hij sneller promotie maakt, zijn salaris groeit en de belastingafdracht meegroeit
quote:
Voor dat geld kun je VEEL nuttiger investeringen doen. Zoals zo'n beetje heel PHS, waarmee diezelfde reistijd tussen Utrecht en Breda al behoorlijk afneemt, maar datzelfde doet op veel andere trajecten.
In midden-Brabant ligt een gebied waar best wel een hoop mensen wonen, maar dat maar marginaal profiteert van de investeringen in PHS. Dat Breda - Utrecht tien minuten wordt versneld omdat de IC Zwolle - Roosendaal wordt verschoven is een mooie winst, maar ten opzichte van dezelfde route over de weg is het nog steeds mager.
Als er geen file staat kan Breda - Utrecht met de auto in 50 minuten worden afgelegd, terwijl dat met het OV minstens 70 minuten duurt (volgend jaar 60 minuten). Voor- en natransport is dan nog niet eens meegeteld, waardoor de reistijd nog snel oploopt.
Zelfs als er een flinke file staat op de A27 is voor veel mensen het OV dan gewoon geen aantrekkelijk alternatief, omdat ze alsnog langer onderweg zijn. Dit terwijl een goede OV-verbinding mensen juist zou moeten stimuleren om de auto te laten staan, waarvan we uiteindelijk allemaal profiteren.
Ik weet het niet zeker hoor, ik zit nooit in de streekbussen hier.
Een spoorlijn Breda - Utrecht zou er denk ik ook voor zorgen dat lijnen zoals de Brabantliner (400/401/402), de 387 en misschien ook de 388 worden opgeheven, en worden vervangen door wat regiobussen naar het dichtstbijzijnde station.
Als eerste was het tijd voor een fotoparade langs het Apeldoorns Kanaal. Het spits werd afgebeten door Syntus die hier de meeste fotografen al gepasseerd is.
Nadat de deelnemers per bus verder naar Beekbergen gebracht waren werd aldaar een line-up gehouden. Van links naar rechts zien we Arriva GTW 257 'Harry Sacksioni', Veolia GTW 358 'Pierre Cnoops', Breng GTW 5048 en Syntus Lint 40.
Twintig minuten na Breng passeerde Veolia hetzelfde punt. Als sneltrein 13 van Beekbergen naar Eerbeek passeert GTW 358 het inrijdsein van Loenen, dat overigens geen enkele seintechnische functie heeft.
De hele serie (nou ja, ongeveer de helft, de rest moet ik nog uploaden):
De toegevoegde waarde ten opzichte van de rest van het spoornetwerk is misschien beperkt, maar voor de regio kan dat wel eens aanzienlijk anders zijn. Denk aan automobilisten die voortaan de trein pakken (ontlasting van de A27) en groei van kernen langs de route. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de impact op het milieu: minder mensen op de weg betekent een lagere CO2-uitstoot.
Als ik over de A27 rij zie ik vaak een flinke kolonne vrachtwagens van Utrecht tot Breda, die daarna door lijken te gaan richting Antwerpen. Als je die vrachtwagens op goederentreinen zou kunnen krijgen, bespaar je zelfs nog meer CO2 en heeft ook het wegdek er een stuk minder onder te lijden.
Tja, dat zal allemaal wel. Maar dit soort dingen worden in haalbaarheidsstudies dus meegenomen en het nut blijkt (zelfs dan) dus beperkt. En als een stuk infra voor de regio ZO belangrijk is, waarom wordt er dan eenzijdig naar het Rijk gekeken? Waarom komt de provincie niet met een idee voor (co)-financiering? OF bijv. crowdfunding (in de 19e eeuw vrij gebruikelijk, in de vorm van obligaties). Kortom: uiteraard zullen degenen die niet met een zak geld hoeven te komen zeggen dat het een zeer nuttige investering is. Maar ja, het Rijk denkt primair aan Rijksbelangen. Omdat het een Rijkstaak uitvoert. Met publiek geld (opgebracht door Rijksbelastingen). Dat Brabant dat in dit geval anders ziet (of in het geval van bijvoorbeeld de Zuiderzeelijn de noordelijke provincies), dat is duidelijk. Maar goed, die hebben dan ook niet perse dezelfde belangen als het Rijk natuurlijk. [..]
quote:
Een paar minuten? Ik denk dat je makkelijk uit kan gaan van een tijdwinst van 20 tot 30 minuten op de verbinding Breda - Utrecht (ten opzichte van dienstregeling 2017). Op een dag zijn dat toch weer 40 tot 60 minuten extra die een papa kan doorbrengen met zijn kinderen.
Of die hij langer kan werken, waardoor hij sneller promotie maakt, zijn salaris groeit en de belastingafdracht meegroeit
Dat laatste effect zullen we misschien eens mee moeten nemen in de MKBA's .
Maar zonder gekheid, het grootste voordeel zit bij degene die van Uttrecht naar Breda moet (v.v.). Voor reizigers die een van beide stations als overstap of doorgang gebruiken is het nut al beperkt (want andere routering). En dan zijn er nog wat reizigers tussen Utrecht en Breda in die nu sneller naar een van beide stations willen. Ja, die groep zal er voordeel van hebben. Maar dan weer: trek je daar 3,5 miljard euro voor uit? Om ongeveer 50.000 mensen echt goed te bedienen... Dat is 70.000 per reiziger. Lijkt me een beetje veel. Natuurlijk heeft een dergelijke lijn wel netwerkvoordelen, maar ja, die zijn dus vrij beperkt. En dan is investeren in het vergroten van capaciteit op het bestaande net over het algemeen veel nuttiger en rendabeler. En er is meer draagvlak voor.
quote:
In midden-Brabant ligt een gebied waar best wel een hoop mensen wonen, maar dat maar marginaal profiteert van de investeringen in PHS. Dat Breda - Utrecht tien minuten wordt versneld omdat de IC Zwolle - Roosendaal wordt verschoven is een mooie winst, maar ten opzichte van dezelfde route over de weg is het nog steeds mager.
Als er geen file staat kan Breda - Utrecht met de auto in 50 minuten worden afgelegd, terwijl dat met het OV minstens 70 minuten duurt (volgend jaar 60 minuten). Voor- en natransport is dan nog niet eens meegeteld, waardoor de reistijd nog snel oploopt.
Zelfs als er een flinke file staat op de A27 is voor veel mensen het OV dan gewoon geen aantrekkelijk alternatief, omdat ze alsnog langer onderweg zijn. Dit terwijl een goede OV-verbinding mensen juist zou moeten stimuleren om de auto te laten staan, waarvan we uiteindelijk allemaal profiteren.
Er zijn een heleboel mensen die niet profiteren van PHS. Mensen in Enschede, Leeuwarden, Maastricht en Zwolle bijvoorbeeld. Vergis je niet: 10 minuten reistijdwinst tussen Utrecht en Breda is dus een derde van de winst die je met een rechtstreekse lijn zou kunnen halen. Maar het kost slechts een fractie van een nieuwe spoorlijn EN je bedient tegelijkertijd nog VEEL meer mensen (overigens ook Brabanders meer in de omgeving van Den Bosch/Eindhoven).
De modal shift effecten van nieuwe infra zijn vrij beperkt, wat je daar ook van vindt. Het rechtvaardigt eenvoudigweg geen investering van 3,5 mld. Euro. Dat in een OV-topic wordt gezegd dat een goede spoorlijn mensen uit het OV zou halen, wil niet zeggen dat dat in werkelijkheid gebeurt. Want het gebeurt niet in de mate die nodig is om een nieuwe spoorlijn rendabel te maken t.o.v aanleg van een extra rijstrook op de A27 of het aanpassen van de overige spoorlijnen en in de dienstregeling wat aanpassingen doen.
Sterker nog, wanneer het om MKBA saldi gaat, zijn investeringen in het hoofdwegennet (vooral verbredingen) eigenlijk nog altijd verreweg het meest rendabel. Vooral omdat de kosten relatief beperkt zijn, diezelfde wegen breder inzetbaar zijn en ze ook grotere vervoersstromen afwikkelen dan het OV. Dat zal hier vloeken in de kerk zijn (en dat is het binnen mijn directie ongetwijfeld ook), maar dat is wel wat er uit komt. Is dat een reden om te stoppen met OV-beleid? Integendeel! OV heeft namelijk een hele range aan functies. En het is een strategische asset (bijv bij gebrek aan brandstof voor het wagenpark, dan is er nog een alternatief).
Afijn, ik ga douchen
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Zie die Wikipediapagina waar eerder naar werd verwezen.
Die 90.000 reizigers per dag hè, dat is 50% meer dan de dagbelasting van Utrecht - Den Bosch. Lijkt me wat te hoog gegrepen. Ben ook niet overtuigd door het onderzoek Nijpels.
Edit, die 90k is wat verzonnen geloof ik. 50k lijkt me ook wat onrealistisch. De positieve reistijdeffecten verminderen ook bij verbreding A27 als daar de doorstroming gaat verbeteren na een verbreding. Ik lees trouwens net dat het probleem zichzelf oplost: https://www.nrc.nl/nieuws(...)j-gorinchem-a1525937
[ Bericht 13% gewijzigd door b2py op 11-10-2016 07:46:14 ]
De Brabantliner doet 90 minuten over Breda - Utrecht CS (trein 70), heeft ook last van files op de weg, en heeft volgens mij geen klaptafeltjes?
Oh? Ik had de 401 laatst op zaterdag maar toen was de reistijd gelijk aan de trein. Maar het zou kunnen dat de dienstregeling doordeweeks ruimer in z'n jasje zit omdat 'ie niet overal langs de file kan. Brabantliners hebben wel (kleine) klaptafeltjes, WiFi en zelfs heuse 5V-USB-stroomtappunten . Kom daar maar eens om in een schommelboot.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op dinsdag 11 oktober 2016 02:42 schreef dennistd het volgende: Afgelopen zaterdag organiseerde de NVBS ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan een jubileum-evenement met moderne dieseltreinen op Apeldoorn-Dieren:
[ afbeelding ] Als eerste was het tijd voor een fotoparade langs het Apeldoorns Kanaal. Het spits werd afgebeten door Syntus die hier de meeste fotografen al gepasseerd is.
[ afbeelding ] Nadat de deelnemers per bus verder naar Beekbergen gebracht waren werd aldaar een line-up gehouden. Van links naar rechts zien we Arriva GTW 257 'Harry Sacksioni', Veolia GTW 358 'Pierre Cnoops', Breng GTW 5048 en Syntus Lint 40.
[ afbeelding ] Twintig minuten na Breng passeerde Veolia hetzelfde punt. Als sneltrein 13 van Beekbergen naar Eerbeek passeert GTW 358 het inrijdsein van Loenen, dat overigens geen enkele seintechnische functie heeft.
Uiterlijk 2021 is er weer een treinverbinding tussen Groningen en Leer. Met een beetje geluk rijden de eerste treinen eind 2020 weer over de Friesenbrücke bij Weener.
Dat heeft de Deutsche Bahn maandag bekend gemaakt na afloop van een bijeenkomst van de zogenaamde Task Force in Berlijn
Oh wauw. Daar had ik wel even naar kunnen komen kijken.
Was erg gezellig Lintjes zijn trouwens zelfs via Deventer gereden van en naar Zutphen. Machinist had nog weggeleerd via Klarenbeek, maar toen kwamen ze erachter dat daar geen pad is overdag. Kon ie alsnog via Deventer verkennen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 10 oktober 2016 21:48 schreef _serial_ het volgende: Ik ga voor geen goud met de auto elke dag aansluiten in de file, waar je een aantal jaar geleden nog om half 7 weg kon rijden op op tijd te zijn, is kwart voor 6 nu al te laat.
Nee, geef mij de trein maar, de keren dat het misgaat neem ik dan wel op de koop toe, krijg het ook nog eens volledig vergoed van mijn werkgever, in tegenstelling tot autokosten.
Ik had een auto maar heb het afgelopen jaar flink moeten bezuinigen. Het heeft voor- en nadelen. Maar iets wat ik wel weg fijn vind is het uitzicht dat je op stations en in de trein hebt van een hoop jong vrouwelijk schoon. In de auto heb je dat dan weer niet en ben je haast eenzaam.
Op dinsdag 11 oktober 2016 13:35 schreef 0906 het volgende: Maar in de auto kun je wel helemaal jezelf zijn, autoradio lekker hard zetten, ongegeneerd eten en drinken,
Ik heb daar echt maar zelden last van. Mensen die eten heb ik heel vaak zoiets; Geefmijdatomnomnom. Maar sowieso is het hier nationale sport om je aan anderen te ergeren.
Jankerd. Ga lekker in je tractor zitten man. Met je suikerbietensmoothie en Eurythmics op je iPod
Gewoon volgas Radio Continu De lucht van het moment dat suikerbieten worden gerooid is overigens een stuk prettiger dan de zure lucht van zo'n dikke Reina die een patat speciaal met berenhap saté van de Smullers zit weg te werken
Op dinsdag 11 oktober 2016 14:50 schreef 0906 het volgende: Vrouwen die je in de trein ziet zijn by far lekkerder dan de chicks die je op een tankstation of wegrestaurant tegenkomt. my 2 cents.
Met een kort rokje op de eerste etage van een DDM, terwijl jij op het balkon staat als klapper
Was erg gezellig Lintjes zijn trouwens zelfs via Deventer gereden van en naar Zutphen. Machinist had nog weggeleerd via Klarenbeek, maar toen kwamen ze erachter dat daar geen pad is overdag. Kon ie alsnog via Deventer verkennen
Dat hadden ze wel eerder kunnen bedenken
Arriva kon een extra stelletje meesturen, dus die hadden het makkelijk
Kennen we nog die keren dat de HSL stilgelegd werd omdat er een zwaan op het spoor zat? Nu zit er eentje op de A2 en zijn er drie rijstroken dicht. De vertraging? 45 minuten
Op maandag 10 oktober 2016 21:47 schreef James1988 het volgende: Er zijn wat inpassingsproblemen rond Gorinchem en een stukje onder Utrecht (Amelisweerd?) zou de spoorlijn ruimte opvreten die nodig is voor rijstroken, zoiets. En het tegelijkertijd aanleggen van een spoorlijn zou de verbreding van de weg vertragen.
Ah leuk, ik kijk ook graag naar plaatjes maar heel die zuidkant is op de schop geweest en bij Amelisweerd gaat er echt niks gebeuren. Die verbreding van de A27 zie ik ook niet gebeuren. Het lijkt mij logischer gezien de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal dat je na Leidsche Rijn richting Breda buigt, daar zou ook nog het spoor vanuit Amsterdam richting Woerden op kunnen aanluiten .
[ Bericht 5% gewijzigd door bork op 11-10-2016 18:56:08 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
[..]Het lijkt mij logischer (..) dat je na Leidsche Rijn richting Breda buigt, daar zou ook nog het spoor vanuit Amsterdam richting Woerden op kunnen aanluiten .
Dit gebeurt bijna iedere dag, vraag me af wat de nieuwswaarde is. Of zat er een journalist in de trein
Loc 036 wilde niet omschakelen naar ETCS aldus de machinist die ik in de koffiekamer tegen kwam. Ook handmatige keuze wilde niet helpen en een reset ook niet. Dan denk je: dan slepen we met de tweede loc het hele geval af: mooi niet dus, als die opeens ook problemen krijgt die eveneens niet met een reset verholpen konden worden. Klassiek geval dus van 'een probleem komt nooit alleen'.
Op dinsdag 11 oktober 2016 20:23 schreef tripel7 het volgende: Ik stel voor ze tegelijk met het plan-v af te voeren richting sloper, traxx met wat v op sleeptouw richting sloop, mch vervolgens per bus weer terug.
Precies. Die locs van Siemens moeten we hebben, niet die troep van Bombardier
Het spoor tussen Alphen en Bodegraven is weer flink verzakt. Zodanig dat de NS de treinen er voorlopig langzamer laat rijden en ProRail de TU Delft inschakelt om te kijken naar een meer structurele oplossing dan iedere paar jaar het spoor op dat traject aan te pakken.
Volgens een bericht op Somda gaat in de nieuwe dienstregeling er niet meer gereden worden met VIRM, maar met ICM. Dat komt vrij doordat de Heerlentrein weer met VIRM gaat rijden en de nieuwe trein tussen Den Haag en Eindhoven met ICR. In Twente gaan weer vrijwel alle IC's met ICM rijden ipv de helft nu.
Volgens een bericht op Somda gaat in de nieuwe dienstregeling er niet meer gereden worden met VIRM, maar met ICM. Dat komt vrij doordat de Heerlentrein weer met VIRM gaat rijden en de nieuwe trein tussen Den Haag en Eindhoven met ICR. In Twente gaan weer vrijwel alle IC's met ICM rijden ipv de helft nu.