abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 10 oktober 2016 @ 21:28:18 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165882432


danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( :r )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
avatar12.jpg Igen: Elektrische tractie ftw!
lock.gif MTL, Speelt wel eens met echte treintjes *O*


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!


Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165882484
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:19 schreef b2py het volgende:

[..]

Typische huil reactie. Weener - Leer is gewoon een verbinding waar niemand naar kraait, hooguit 500 mensen per dag. Hannover - berlijn praat je over 50-voudige of meer
Ik vermoed dat 500 al veel is daar. :D
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:33:54 #3
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165882658
De hoeveelheid files neemt inderdaad aanzienlijk toe de laatste tijd.

Ik woon in Breda en werk tegenwoordig in Utrecht (ma-do) en ik moet eigenlijk vlakbij de A2 zijn. Op maandagen is trein+fiets even snel als de auto, op dinsdagen en donderdagen sneller, en op woensdag scheelt het maar weinig.

Voordeel voor het OV is dan mijn woonplaats, ik sta sneller op een perron dan bij mijn auto. :P
pi_165882695
@Ardan, omdat Dennis vindt dat het net zo'n hoge prioriteit moet hebben als Hannover - Berlijn maar is nou eenmaal niet gerechtvaardigd.
pi_165882773
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:33 schreef James1988 het volgende:
De hoeveelheid files neemt inderdaad aanzienlijk toe de laatste tijd.

Ik woon in Breda en werk tegenwoordig in Utrecht (ma-do) en ik moet eigenlijk vlakbij de A2 zijn. Op maandagen is trein+fiets even snel als de auto, op dinsdagen en donderdagen sneller, en op woensdag scheelt het maar weinig.

Voordeel voor het OV is dan mijn woonplaats, ik sta sneller op een perron dan bij mijn auto. :P
Ik werk in hartje Utrecht, dan zijn de parkeerkosten ook skyhigh en de A27 zijn een bron van files..
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:37:38 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165882794
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:33 schreef James1988 het volgende:
De hoeveelheid files neemt inderdaad aanzienlijk toe de laatste tijd.

Ik woon in Breda en werk tegenwoordig in Utrecht (ma-do) en ik moet eigenlijk vlakbij de A2 zijn. Op maandagen is trein+fiets even snel als de auto, op dinsdagen en donderdagen sneller, en op woensdag scheelt het maar weinig.

Voordeel voor het OV is dan mijn woonplaats, ik sta sneller op een perron dan bij mijn auto. :P
Woonplaats is niet helemaal de goede term. Je bedoelt waar je huis woont. De relatie Breda - Utrecht is railtechnisch volkomen kut volgens mij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_165882832
quote:
6s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Woonplaats is niet helemaal de goede term. Je bedoelt waar je huis woont. De relatie Breda - Utrecht is railtechnisch volkomen kut volgens mij.
Net zo vlot via Rotterdam als Den Bosch
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:39:16 #8
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165882855
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik werk in hartje Utrecht, dan zijn de parkeerkosten ook skyhigh en de A27 zijn een bron van files..
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:40:19 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165882889
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:37 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik werk in hartje Utrecht, dan zijn de parkeerkosten ook skyhigh en de A27 zijn een bron van files..
De A27 is verschrikkelijk. Die weg had 10 jaar terug al verdubbeld moeten zijn.

Bij mijn werk zijn niet eens voldoende parkeerplaatsen. Ik krijg het advies om de auto op een P&R-terrein te dumpen en dan te lopen (10 minuten, over het kanaal heen). Er ligt een woonwijk in de buurt, maar van collega's heb ik begrepen dat daar een beetje tokkievolk woont dat vindt dat de parkeerplaats voor de deur 'hun' parkeerplaats is.
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:40:20 #10
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165882890
Ik vind het altijd leuk om met 140 langs een file te scheuren :)
doei
pi_165882954
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:40 schreef James1988 het volgende:

[..]

De A27 is verschrikkelijk. Die weg had 10 jaar terug al verdubbeld moeten zijn.

Bij mijn werk zijn niet eens voldoende parkeerplaatsen. Ik krijg het advies om de auto op een P&R-terrein te dumpen en dan te lopen (10 minuten, over het kanaal heen). Er ligt een woonwijk in de buurt, maar van collega's heb ik begrepen dat daar een beetje tokkievolk woont dat vindt dat de parkeerplaats voor de deur 'hun' parkeerplaats is.
Ik kom vanuit de noordkant maar dan nog. Echt een ondergeschoven kindje die as
pi_165883001
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:33 schreef James1988 het volgende:
De hoeveelheid files neemt inderdaad aanzienlijk toe de laatste tijd.
Ja, zoals een miljard keer gezegd, 1% meer auto's extra op de weg kan de filedruk vertienvoudigen maar dat is altijd tegen dovemansoren gezegd
Bier.
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:43:37 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165883009
quote:
6s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Woonplaats is niet helemaal de goede term. Je bedoelt waar je huis woont.
Ja ok, goed punt.
quote:
De relatie Breda - Utrecht is railtechnisch volkomen kut volgens mij.
Een schitterende net-niet-aansluiting in Den Bosch, ja. Dat wordt volgend jaar wel stukken beter (10 minuten winst).

Vanochtend had ik 'm een keer wel, maar toen ging half Brabant die trein in en kon ik staan. :{

ICM is fijn materieel, maar even doorlopen naar een rustiger plekje in de trein is er niet bij met die korte units.
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:45:04 #14
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165883050
Spoorlijn Utrecht-Breda kon toch niet omdat de snelweg verbreed ging worden en men dan een spoorlijn ernaast niet meer nodig vond? Hoe zat dat ook alweer?
doei
pi_165883078
Ik heb er als student die dagelijks in de spits zit zo een paar honderd euro per maand voor over om gewoon met een auto te kunnen gaan. Jezelf als mens vervoeren of als vleesstier, ik heb snel gekozen
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:47:22 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165883115
Er zijn wat inpassingsproblemen rond Gorinchem en een stukje onder Utrecht (Amelisweerd?) zou de spoorlijn ruimte opvreten die nodig is voor rijstroken, zoiets. En het tegelijkertijd aanleggen van een spoorlijn zou de verbreding van de weg vertragen.
pi_165883119
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:45 schreef Prins_Pils het volgende:
Spoorlijn Utrecht-Breda kon toch niet omdat de snelweg verbreed ging worden en men dan een spoorlijn ernaast niet meer nodig vond? Hoe zat dat ook alweer?
Leugens! Bij de verbreding kon de spoorlijn juist extra goedkoop aangelegd worden maar er is toch voor gekozen het niet te doen. Enige écht missing link in het spoorwegnet.
Bier.
pi_165883141
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:47 schreef James1988 het volgende:
Er zijn wat inpassingsproblemen rond Gorinchem en een stukje onder Utrecht (Amelisweerd?) zou de spoorlijn ruimte opvreten die nodig is voor rijstroken, zoiets.
Ja, dan kan 'ie onder de grond ofzo.
Bier.
pi_165883180
Ik ga voor geen goud met de auto elke dag aansluiten in de file, waar je een aantal jaar geleden nog om half 7 weg kon rijden op op tijd te zijn, is kwart voor 6 nu al te laat.

Nee, geef mij de trein maar, de keren dat het misgaat neem ik dan wel op de koop toe, krijg het ook nog eens volledig vergoed van mijn werkgever, in tegenstelling tot autokosten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:53:18 #20
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_165883387
Zelfs op dagen met treurnisfiles als vandaag ben ik met de auto nog sneller dan met het OV. Maar zowel mijn woon- als werkplaats hebben geen station, dat helpt ook niet echt.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:55:37 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165883476
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Ja, dan kan 'ie onder de grond ofzo.
Lijkt mij ook. Ik zou de spoorlijn dan thv afrit Houten laten afbuigen (zodat knooppunt Everdingen vermeden wordt) en halverwege tussen Lunetten en Houten laten aantakken op het bestaande spoor.

Heb je een paar fly-overs voor nodig, leuk voor b2py. ;)
pi_165883552
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:45 schreef Prins_Pils het volgende:
Spoorlijn Utrecht-Breda kon toch niet omdat de snelweg verbreed ging worden en men dan een spoorlijn ernaast niet meer nodig vond? Hoe zat dat ook alweer?
Lagere MKBA dan de HSL-Oost :')
pi_165883555
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:53 schreef JDude het volgende:
Zelfs op dagen met treurnisfiles als vandaag ben ik met de auto nog sneller dan met het OV. Maar zowel mijn woon- als werkplaats hebben geen station, dat helpt ook niet echt.
In Deventer was ik sneller met het OV toen ik nog in het Saxiongebouw werkte dan mijn collega met de auto maar de nieuwe plek, aan de Olstse kant van Deventer, was met de auto 5 minuten sneller als het verkeer normaal was. Bij hoogwater was ik een uur sneller :P

Nu in Hengelo ben ik in de ochtendspits iets sneller en in de middagspits is hij de ene keer en ik de andere keer sneller. En dan heb ik in Hengelo nog niet eens een fiets om het laatste stuk af te leggen, want dat zou er nog ruim een kwartier per enkele reis afhalen en ik ben ook erg benieuwd of ik nog wat win met de elektrificatie.
Bier.
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:57:39 #24
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_165883559
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:47 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Leugens! Bij de verbreding kon de spoorlijn juist extra goedkoop aangelegd worden maar er is toch voor gekozen het niet te doen. Enige écht missing link in het spoorwegnet.
Ja dat leek mij ook, je bent immers toch al bezig..
doei
pi_165883578
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. Ik zou de spoorlijn dan thv afrit Houten laten afbuigen (zodat knooppunt Everdingen vermeden wordt) en halverwege tussen Lunetten en Houten laten aantakken op het bestaande spoor.

Heb je een paar fly-overs voor nodig, leuk voor b2py. ;)
Wat, beton waar waar? :D
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:58:35 #26
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165883609
quote:
7s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:46 schreef Xetran het volgende:
Ik heb er als student die dagelijks in de spits zit zo een paar honderd euro per maand voor over om gewoon met een auto te kunnen gaan. Jezelf als mens vervoeren of als vleesstier, ik heb snel gekozen
Investeer dat in een 1e klas kaart. Scheelt een bult.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 oktober 2016 @ 21:59:22 #27
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_165883645
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:48 schreef _serial_ het volgende:
Ik ga voor geen goud met de auto elke dag aansluiten in de file, waar je een aantal jaar geleden nog om half 7 weg kon rijden op op tijd te zijn, is kwart voor 6 nu al te laat.
Ja maar de trein die tien jaar geleden praktisch leeg om 7:07 van Rotterdam naar Utrecht reed, is nu ook gewoon bomvol. Niet alleen op de weg is het drukker geworden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:00:21 #28
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165883694
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:57 schreef b2py het volgende:

[..]

Wat, beton waar waar? :D
Jij zorgt wel voor de verflaag? :P
pi_165883706
Wikipedia dus betrouwbaarheid moet je zelf bepalen maar in 2008 was het voor het eerst dat er sinds 1999 over gepraat werd :P
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Utrecht_-_Breda
Bier.
pi_165883718
quote:
3s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:59 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja maar de trein die tien jaar geleden praktisch leeg om 7:07 van Rotterdam naar Utrecht reed, is nu ook gewoon bomvol. Niet alleen op de weg is het drukker geworden.
NS gaat dit jaar de vervoersprognoses realiseren van het hoogste groeiscenario 2020, om maar even aan te vullen
pi_165883740
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

Investeer dat in een 1e klas kaart. Scheelt een bult.
En die potentiële flexibiliteit en vrijheid van een auto opgeven? Is het niet waard denk ik.. En uberhaupt, kan je een studenten-OVC upgraden naar eerste klas?
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:03:22 #32
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165883835
De lijn zou levensvatbaar zijn volgens het onderzoek van Nijpels, maar niet voor 2020.

Verbreding van de A27 begint pas in 2018, dus als ze de bouw van de spoorlijn meteen meepakken is die gereed in 2021? O-)
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:03:28 #33
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_165883839
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:00 schreef b2py het volgende:

[..]

NS gaat dit jaar de vervoersprognoses realiseren van het hoogste groeiscenario 2020, om maar even aan te vullen
Nu nog ijzer vinden om alle self loading cargo in te proppen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_165883841
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:00 schreef James1988 het volgende:

[..]

Jij zorgt wel voor de verflaag? :P
Conserveren is belangrijk eah :D
pi_165883869
quote:
14s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:58 schreef Duvel het volgende:

[..]

Investeer dat in een 1e klas kaart. Scheelt een bult.
Ik ben gezegend met tegenspitsrichting. De andere kant op de tijden dat ik forens is het vaak over grote afstanden staan, en 1e klas heeft daar geen zin met 12 zitplaatsen per treinstel...

Maar inderdaad, bij normaal materieel is het een goede investering. En als je ergens een keer heel laat wordt dan neem je een hotel.
Bier.
pi_165884009
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:03 schreef James1988 het volgende:
De lijn zou levensvatbaar zijn volgens het onderzoek van Nijpels, maar niet voor 2020.

Verbreding van de A27 begint pas in 2018, dus als ze de bouw van de spoorlijn meteen meepakken is die gereed in 2021? O-)
De MKBA is 0.3, wat is dat voor onderzoek van Nijpels?
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:14:35 #37
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165884390
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:06 schreef b2py het volgende:

[..]

De MKBA is 0.3, wat is dat voor onderzoek van Nijpels?
Zie die Wikipediapagina waar eerder naar werd verwezen.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 oktober 2016 @ 22:16:55 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165884513
quote:
9s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:03 schreef JDude het volgende:

[..]

Nu nog ijzer vinden om alle self loading cargo in te proppen.
Vanaf december komt er wat lucht
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_165884666
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:14 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zie die Wikipediapagina waar eerder naar werd verwezen.
50K reizigers per dag vind ik echt best wel veel en het is ruim voldoende voor een flink station, Amsterdam Centraal verwerkt er wat, 250K per dag? Het zou tevens een zeer fijne kortsluitroute voor goederentreinen uit België naar Duitsland betekenen, of voor de transittreinen kan je gelijk halverwege ergens op de Betuweroute aanhaken. Lijkt me best handig. En een vette omreisroute voor de Benelux ook, of mogelijk zelfs Beneluxverdichting via een andere route, dat Utrecht weer een echt internationale verbinding krijgt ofzo, weetikveel. Er is veel mogelijk en volgens mij zit dat niet in de MKBA.
Bier.
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:20:19 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165884684
Maar ehh, bouwen die lijn. 3 kV op de bovenleiding, ETCS erop, 200 km/u als ontwerpsnelheid ^O^
  maandag 10 oktober 2016 @ 22:24:07 #41
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_165884863
De spoorlijn Utrecht - Breda is echt een klassieker in de debatten van het MIRT (het investeringsprogramma van het Rijk). En elke keer is het antwoord hetzelfde: de lijn heeft geen toegevoegde waarde voor het netwerk.

De lijn trekt geen nieuwe reizigers aan, maar kanibaliseert de andere verbindingen. Voor de spits misschien prettig, maar om daarvoor ruim drie miljard euro uit te trekken? Dat helpt een paar duizend reizigers per dag een paar minuten minder lang in de trein te zitten. Tja... Voor dat geld kun je VEEL nuttiger investeringen doen. Zoals zo'n beetje heel PHS, waarmee diezelfde reistijd tussen Utrecht en Breda al behoorlijk afneemt, maar datzelfde doet op veel andere trajecten.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_165884971
Als die lijn voor 200km/u aangelegd wordt zal je wel degelijk een modal shift zien, helemaal als we straks weer een materieeloverschot hebben.
Bier.
pi_165884986
En trouwens, andere lijnen zijn veel te druk dus ontlasting daarvan is alleen maar een goed iets.
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 10 oktober 2016 @ 22:27:45 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_165885034
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:24 schreef Goverman het volgende:
De spoorlijn Utrecht - Breda is echt een klassieker in de debatten van het MIRT (het investeringsprogramma van het Rijk). En elke keer is het antwoord hetzelfde: de lijn heeft geen toegevoegde waarde voor het netwerk.

De lijn trekt geen nieuwe reizigers aan, maar kanibaliseert de andere verbindingen. Voor de spits misschien prettig, maar om daarvoor ruim drie miljard euro uit te trekken? Dat helpt een paar duizend reizigers per dag een paar minuten minder lang in de trein te zitten. Tja... Voor dat geld kun je VEEL nuttiger investeringen doen. Zoals zo'n beetje heel PHS, waarmee diezelfde reistijd tussen Utrecht en Breda al behoorlijk afneemt, maar datzelfde doet op veel andere trajecten.
True. Er is op dit moment een groot spanningsveld tussen sprinters en IC's vanwege de diverse inhalingen onderweg en de tijd die een sprinter daardoor langer onderweg is. Als je de dienstregeling zo kunt maken dat IC's en sprinters elkaar zo min mogelijk in de weg zitten door hier en daar extra spoor aan te leggen is dat winst.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport maandag 10 oktober 2016 @ 23:02:43 #45
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165886300
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:34 schreef b2py het volgende:
@Ardan, omdat Dennis vindt dat het net zo'n hoge prioriteit moet hebben als Hannover - Berlijn maar is nou eenmaal niet gerechtvaardigd.
Dat zeg ik niet. Maar nu wordt het op de langdurige procedure gegooid vanwege alle bezwaarmogelijkheden. Maar die procedure lijkt me in het geval van Hannover-Berlijn toch precies dezelfde? Blijkbaar is het dan toch een prioriteitskwestie, maar geef dat dan gewoon eerlijk aan...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport maandag 10 oktober 2016 @ 23:04:09 #46
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_165886343
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Nu in Hengelo ben ik in de ochtendspits iets sneller en in de middagspits is hij de ene keer en ik de andere keer sneller. En dan heb ik in Hengelo nog niet eens een fiets om het laatste stuk af te leggen, want dat zou er nog ruim een kwartier per enkele reis afhalen en ik ben ook erg benieuwd of ik nog wat win met de elektrificatie.
Misschien een minuutje eerder in Hengelo, maar voor de rest zit je daar toch in de knoop vast. En Zwolle-Heino kan misschien één of twee minuten sneller als het 140km/h ipv 100km/h wordt.

Waar moet je in Hengelo zijn eigenlijk?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_165886457
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2016 21:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Per kilometer toch. Of krijg je met de trein wel de volle pond vergoed?

Als je een nieuwe auto rijdt, kost dat meer dan de 19ct die je krijgt.
Dat verschilt. In het onderwijs krijg je het eerste jaar 100% op basis van 2e klas OV. Netto. Later wordt dat kariger. Naar Deventer kreeg ik 100 per maand ofzo en dat is lang niet genoeg voor een trajectabonnement. Maar ik had daar wel het voordeel dat ik regelmatig van 10:00 tot 18:30 kon werken dus ik kon vaak met DalVrij en als je dan in de spits moet reizen een paar keer per week dan is dat maar zo. Bij een reorganisatie en gedwongen verplaatsing van werkplek volgt er meestal een goede regeling. Ik krijg nu 2 jaar weer 100%.
Bier.
  maandag 10 oktober 2016 @ 23:41:14 #48
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_165887114
James, waarom neem jij de brabantliner eigenlijk niet?
  maandag 10 oktober 2016 @ 23:46:40 #49
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165887189
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 22:24 schreef Goverman het volgende:
De spoorlijn Utrecht - Breda is echt een klassieker in de debatten van het MIRT (het investeringsprogramma van het Rijk). En elke keer is het antwoord hetzelfde: de lijn heeft geen toegevoegde waarde voor het netwerk.
De toegevoegde waarde ten opzichte van de rest van het spoornetwerk is misschien beperkt, maar voor de regio kan dat wel eens aanzienlijk anders zijn. Denk aan automobilisten die voortaan de trein pakken (ontlasting van de A27) en groei van kernen langs de route. Daarnaast is er natuurlijk ook nog de impact op het milieu: minder mensen op de weg betekent een lagere CO2-uitstoot.

Als ik over de A27 rij zie ik vaak een flinke kolonne vrachtwagens van Utrecht tot Breda, die daarna door lijken te gaan richting Antwerpen. Als je die vrachtwagens op goederentreinen zou kunnen krijgen, bespaar je zelfs nog meer CO2 en heeft ook het wegdek er een stuk minder onder te lijden.

quote:
De lijn trekt geen nieuwe reizigers aan, maar kanibaliseert de andere verbindingen. Voor de spits misschien prettig, maar om daarvoor ruim drie miljard euro uit te trekken? Dat helpt een paar duizend reizigers per dag een paar minuten minder lang in de trein te zitten. Tja...
Een paar minuten? Ik denk dat je makkelijk uit kan gaan van een tijdwinst van 20 tot 30 minuten op de verbinding Breda - Utrecht (ten opzichte van dienstregeling 2017). Op een dag zijn dat toch weer 40 tot 60 minuten extra die een papa kan doorbrengen met zijn kinderen.

Of die hij langer kan werken, waardoor hij sneller promotie maakt, zijn salaris groeit en de belastingafdracht meegroeit ;)

quote:
Voor dat geld kun je VEEL nuttiger investeringen doen. Zoals zo'n beetje heel PHS, waarmee diezelfde reistijd tussen Utrecht en Breda al behoorlijk afneemt, maar datzelfde doet op veel andere trajecten.
In midden-Brabant ligt een gebied waar best wel een hoop mensen wonen, maar dat maar marginaal profiteert van de investeringen in PHS. Dat Breda - Utrecht tien minuten wordt versneld omdat de IC Zwolle - Roosendaal wordt verschoven is een mooie winst, maar ten opzichte van dezelfde route over de weg is het nog steeds mager.

Als er geen file staat kan Breda - Utrecht met de auto in 50 minuten worden afgelegd, terwijl dat met het OV minstens 70 minuten duurt (volgend jaar 60 minuten). Voor- en natransport is dan nog niet eens meegeteld, waardoor de reistijd nog snel oploopt.

Zelfs als er een flinke file staat op de A27 is voor veel mensen het OV dan gewoon geen aantrekkelijk alternatief, omdat ze alsnog langer onderweg zijn. Dit terwijl een goede OV-verbinding mensen juist zou moeten stimuleren om de auto te laten staan, waarvan we uiteindelijk allemaal profiteren.
  maandag 10 oktober 2016 @ 23:51:39 #50
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_165887240
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 23:41 schreef Darkwing_Duck het volgende:
James, waarom neem jij de brabantliner eigenlijk niet?
De Brabantliner doet 90 minuten over Breda - Utrecht CS (trein 70), heeft ook last van files op de weg, en heeft volgens mij geen klaptafeltjes?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')