quote:
Op donderdag 6 oktober 2016 23:54 schreef Sirolf het volgende:[..]
Het doel van 3FM Serious Request is nu juist altijd geweest om een stille ramp op de kaart te zetten, en daar een concreet verschil in te maken (dus niet alleen 'geld voor onderzoek'). Voor de ziektes die je noemt zijn al flink wat losse goede doelen met flinke reclamecampagnes en evenementen. Wellicht dat daar in de toekomst een andere beslissing over komt, maar vooralsnog zijn er genoeg stille rampen die van de rest geen aandacht krijgen.
Daarnaast twijfel ik er niet aan dat de PVV-schreeuwers ook dan een manier vinden om te zeuren, bijvoorbeeld "waarom zamelen jullie geld in voor mensen die niet tegen suiker kunnen als ik niet eens suiker kan kopen en langs de voedselbank moet?!?!?!?!?!?!!!!!1111oneone"...

Dat iets altijd zo geweest is, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het dus ook maar altijd zo moet blijven.
Dan maar een keer geen stille ramp. Er is gewoon veel gezeik rondom SR, die zich vooral (deels terecht) toespitst op het feit dat er geld in een soort bodemloze put gaat. Een paar miljoen voor Zeepjes in Afrika verdampt in de loop der tijd gewoon. Geld dat je ophaalt voor onderzoek naar Kanker zorgt voor een investering in kennis die blijvend is en die daarnaast iedereen raakt. Je zorgt er in ieder geval voor dat je het overgrote deel van de zeiksnorren de mond snoert, want wie gaat er nu een grote bek geven over een actie die miljoenen ophaalt voor het KWF bijvoorbeeld?
Ik denk dat dit de populariteit van SR aanzienlijk zal doen toenemen, ook omdat het dus mensen in Nederland raakt, in plaats van alleen mensen in verweggistan. Overigens is het natuurlijk diep triest wat op sommige plekken in de wereld gebeurt, maar feit blijft dat het voor veel Nederlanders een ver van hun bed show is waar ze zich moeilijk een voorstelling bij kunnen maken en zich dus ook moeilijk mee kunnen identificeren. Ik geloof bijvoorbeeld ook dat het thema van SR15 (vluchtelingen, syrie) heeft bijgedragen aan de lage opbrengst en aandacht voor SR, omdat mensen vorig jaar gewoon klaar waren met het hele vluchtelingengedoe waar Nederland rond die tijd al maanden mee werd platgegooid.