abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 18:21:14 #251
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166653331
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:38 schreef usernaamvergeten het volgende:
[ afbeelding ]

Weer wat speelgoed onderweg. Heel gedoe met dat Ebay en misleidend ook. Verhogen ze bij het afrekenen nog even de verzendkosten met 50% :')
Wat is het precies ? :@
  maandag 14 november 2016 @ 18:34:50 #252
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_166653607
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:38 schreef usernaamvergeten het volgende:
[ afbeelding ]

Weer wat speelgoed onderweg. Heel gedoe met dat Ebay en misleidend ook. Verhogen ze bij het afrekenen nog even de verzendkosten met 50% :')
Waarschijnlijk heb je niet gezien dat de op dat moment zichtbare verzendkosten, de verzendkosten binnen DE zijn. (ervanuit gaande dat het uit DE komt). En dat is natuurlijk een ander tarief dan NL.
Weet van alles een beetje maar net niets.
  maandag 14 november 2016 @ 20:02:21 #253
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166655718
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 18:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat is het precies ? :@
Een profielschaaf :) .
Tof ding trouwens!
pi_166661216
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 18:21 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat is het precies ? :@
Een Stanley 45 combinatieschaaf. Wordt meestal gebruikt om groeven te schaven.


quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 18:34 schreef -Richard- het volgende:
Waarschijnlijk heb je niet gezien dat de op dat moment zichtbare verzendkosten, de verzendkosten binnen DE zijn. (ervanuit gaande dat het uit DE komt). En dat is natuurlijk een ander tarief dan NL.
Nee, heb echt goed gekeken en ook gesproken met een medewerker van Ebay. Was een verzending met het Ebay Shipping Program, kennelijk wordt het definitieve bedrag pas berekend bij het betalen. Nogal misleidend al zeg ik het zelf, zeker omdat je je order dan al niet meer kan annuleren.

Had het ook nooit eerder meegemaakt, is ook een van de weinige keren dat ik een tweedehands item koop op Ebay. Dit gezeik heb je dus alleen als het met het Ebay Shipping Program wordt verstuurd, bij een gewone verzending niet.

Item komt uit de UK trouwens.

quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 20:02 schreef bleiblei het volgende:
Een profielschaaf :) .
Nee :P

Maar profielschaven heb ik wel hoor, stuk of 35-40 :@
  Knikkerking dinsdag 15 november 2016 @ 07:37:37 #255
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_166663756
Mooi ding ^O^ En jammer van die verzendkosten :{
Maar is het niet makkelijker om een bovenfrees hiervoor te gebruiken?

quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:05 schreef usernaamvergeten het volgende:

Maar profielschaven heb ik wel hoor, stuk of 35-40 :@
Wow 8-)

PICS!!!!!1 :P (lijkt me wel cool om te zien, zo'n grote collectie)
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:34:37 #256
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_166665584
Vraagje (dacht dat er een gereedschap vragen topic was, maar kon het niet vinden) over schuurmachines:

Ik wil een schuurmachine aanschaffen, want heb er nog geen. Liefst zo all-round mogelijk, dus zowel vlakken, afnemen als opschuren. Hiervoor is een vlakschuurmachine dus te beperkt, maar een band of rotatie schuurmachine zou het wel moeten kunnen. Ik verwacht geen hele grote oppervlakten te hoeven doen, maar beetje meubels, luidsprekers etc.

Mijn ervaring met Festool is erg goed, en daar hebben ze bijvoorbeeld de rotex 90 die zowel excentrisch, rotatie en delta kan schuren. Is dat dan meer allround dan bijvoorbeeld een bandschuurmachine?

Tips zijn welkom! :s)
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:09:54 #257
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166666409
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:05 schreef usernaamvergeten het volgende
[..]

Nee :P

Maar profielschaven heb ik wel hoor, stuk of 35-40 :@
Oei :@
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:12:31 #258
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166666471
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:34 schreef IrishBastard het volgende:
Vraagje (dacht dat er een gereedschap vragen topic was, maar kon het niet vinden) over schuurmachines:

Ik wil een schuurmachine aanschaffen, want heb er nog geen. Liefst zo all-round mogelijk, dus zowel vlakken, afnemen als opschuren. Hiervoor is een vlakschuurmachine dus te beperkt, maar een band of rotatie schuurmachine zou het wel moeten kunnen. Ik verwacht geen hele grote oppervlakten te hoeven doen, maar beetje meubels, luidsprekers etc.

Mijn ervaring met Festool is erg goed, en daar hebben ze bijvoorbeeld de rotex 90 die zowel excentrisch, rotatie en delta kan schuren. Is dat dan meer allround dan bijvoorbeeld een bandschuurmachine?

Tips zijn welkom! :s)
Ik vind een bandschuurmachine niet bepaald allround. Verre van zelfs.

Een deltaschuurmachine is wel behoorlijk allround al is vlakken met een allroundmachine niet echt te doen. Sowieso iets wat je idealiter niet met schuurmiddelen doet.

De rotex90 heb ik zelf niet,maar ik verwacht dat ie bijna voldoet aan je wensen (niet helemaal ivm. dat vlakken. Dat wil je echt niet doen met dat ding).
pi_166668298
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:34 schreef IrishBastard het volgende:
Vraagje (dacht dat er een gereedschap vragen topic was, maar kon het niet vinden) over schuurmachines:

Ik wil een schuurmachine aanschaffen, want heb er nog geen. Liefst zo all-round mogelijk, dus zowel vlakken, afnemen als opschuren. Hiervoor is een vlakschuurmachine dus te beperkt, maar een band of rotatie schuurmachine zou het wel moeten kunnen. Ik verwacht geen hele grote oppervlakten te hoeven doen, maar beetje meubels, luidsprekers etc.

Mijn ervaring met Festool is erg goed, en daar hebben ze bijvoorbeeld de rotex 90 die zowel excentrisch, rotatie en delta kan schuren. Is dat dan meer allround dan bijvoorbeeld een bandschuurmachine?

Tips zijn welkom! :s)
Vlakken met een bandschuurmachine gaat ook niet lukken. Wordt eerder een heuvellandschap.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_166675816
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 07:37 schreef Atmoz het volgende:
Maar is het niet makkelijker om een bovenfrees hiervoor te gebruiken?

Nee. Als je een deurtje wil maken van 20mm dik en er moeten groeven in voor het paneel, dat ga je zonder hulpstukken/mallen niet voor elkaar krijgen met een frees. Daarbij is het met de hand nauwkeuriger, meestal ook sneller (tenzij je veel repeterend werk doet), je hebt ook geen last van stof en gehoorbescherming is niet nodig.

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 07:37 schreef Atmoz het volgende:

PICS!!!!!1 :P (lijkt me wel cool om te zien, zo'n grote collectie)
Vooruit dan ;)


Van links naar rechts: ploegschaaf, bossingschaaf en boorschaven, 2 bakken met profielschaven, 1 bak met hollen en een bak met ronden.

De meesten zijn nog niet opgeknapt, dat is nogal veel werk. De vorm waarin de beitel is geslepen is na al die jaren niet meer gelijk aan de zool van de schaaf, het kost heel wat tijd om die weer passend te krijgen. De meeste vormen kan je niet slijpen op een werkbankslijper, die moet je dan handmatig vijlen naar de juiste vorm. Ondertussen telkens passen, het luistert heel nauw.

Pas als ik een specifieke schaaf voor een project nodig heb maak ik deze weer werkend.
  dinsdag 15 november 2016 @ 20:45:10 #261
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166678622
Gaaf O+ .
Heb je misschien ook een foto van geschaafd resultaat?
  Knikkerking dinsdag 15 november 2016 @ 21:24:35 #262
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_166679760
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 18:37 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Nee. Als je een deurtje wil maken van 20mm dik en er moeten groeven in voor het paneel, dat ga je zonder hulpstukken/mallen niet voor elkaar krijgen met een frees. Daarbij is het met de hand nauwkeuriger, meestal ook sneller (tenzij je veel repeterend werk doet), je hebt ook geen last van stof en gehoorbescherming is niet nodig.
Zit inderdaad wat in :Y)

quote:
Vooruit dan ;)
[ afbeelding ]

Van links naar rechts: ploegschaaf, bossingschaaf en boorschaven, 2 bakken met profielschaven, 1 bak met hollen en een bak met ronden.

De meesten zijn nog niet opgeknapt, dat is nogal veel werk. De vorm waarin de beitel is geslepen is na al die jaren niet meer gelijk aan de zool van de schaaf, het kost heel wat tijd om die weer passend te krijgen. De meeste vormen kan je niet slijpen op een werkbankslijper, die moet je dan handmatig vijlen naar de juiste vorm. Ondertussen telkens passen, het luistert heel nauw.

Pas als ik een specifieke schaaf voor een project nodig heb maak ik deze weer werkend.
Cool :7
Een hele collectie _O_
Anderen hebben voor iedere maat een freesje, jij voor iedere maat een "dedicated" schaaf :P

bleiblei, weet je nog?

quote:
1s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 08:40 schreef bleiblei het volgende:

Geen snelspanners? Ga je spijt van krijgen :P (heb ik iig wel. Jaren terug die klemmen gekocht, maar gebruik ze eigenlijk nooit omdat het zo een gedoe is).
O-)

Ik kreeg (eindelijk) een reactie van de webshop, dat die klemmen wat ik besteld had niet snel leverbaar waren. Dus heb maar weer eens naar je geluisterd :D



30 stuks van deze:


16 stuks Bessey Clippix klemmen:


En bij Gereedschappro toch maar voor deze "one-timer" gegaan:

(komt wel pas in aug. 2017 8)7)
  dinsdag 15 november 2016 @ 21:26:33 #263
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_166679819
Ik wil net zeggen, sterkte met wachten :D .
Mijn OTT die ik in April besteld heb, heb ik nog steeds niet -O- .

Die Clippix dingen zijn relaxed :Y .
Moet ik ook nog een stel extra van hebben.
pi_166680199
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 20:45 schreef bleiblei het volgende:
Gaaf O+ .
Heb je misschien ook een foto van geschaafd resultaat?



Nou moet ik je eerlijk bekennen dat ik nog niet heel vaak profielen heb geschaafd, niet elk stuk hout is geschikt. Je moet alles vantevoren bedenken, hout vol knoesten is ongeschikt en ook schaaf je bij voorkeur met de draad mee. Constructievuren is dus vaak niet geschikt. Verder werk ik ook veel met op straat gevonden hout, oude lattenbodems etc. Even op en neer naar de houthandel voor een mooi stukkie doe ik niet zo vaak, moet erheen met de fiets dus dan kan je niet echt makkelijk iets meenemen en het is best een eindje fietsen.


Hollen en ronden zijn dan weer makkelijker, je hebt geen vaste aanslag dus je kan alle kanten op schaven. Slijpen is ook veel makkelijker, kan gewoon met een werkbankslijper. Wel moet je zelf geleiding creëren, door eerst groeven of sponningen te schaven.
pi_166681054
Ik zei dat ook hoor Atmoz :(

Maareh, 30 kleine L-Boxxjes? Ik heb er nu acht en dat vind ik al veel :)
  Knikkerking dinsdag 15 november 2016 @ 22:27:07 #266
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_166681701
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 21:26 schreef bleiblei het volgende:
Ik wil net zeggen, sterkte met wachten :D .
Mijn OTT die ik in April besteld heb, heb ik nog steeds niet -O- .
Ja dju, echt lang he...
Eigenlijk niet normaal dat dat zo lang moet duren!

quote:
Die Clippix dingen zijn relaxed :Y .
Moet ik ook nog een stel extra van hebben.
Ervaring mee dus?
Ik heb ze gekickt omdat ik verder zeer tevreden ben over Bessey.
En het leken me inderdaad handige dingen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 21:40 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nou moet ik je eerlijk bekennen dat ik nog niet heel vaak profielen heb geschaafd, niet elk stuk hout is geschikt. Je moet alles vantevoren bedenken, hout vol knoesten is ongeschikt en ook schaaf je bij voorkeur met de draad mee. Constructievuren is dus vaak niet geschikt. Verder werk ik ook veel met op straat gevonden hout, oude lattenbodems etc. Even op en neer naar de houthandel voor een mooi stukkie doe ik niet zo vaak, moet erheen met de fiets dus dan kan je niet echt makkelijk iets meenemen en het is best een eindje fietsen.

[ afbeelding ]
Hollen en ronden zijn dan weer makkelijker, je hebt geen vaste aanslag dus je kan alle kanten op schaven. Slijpen is ook veel makkelijker, kan gewoon met een werkbankslijper. Wel moet je zelf geleiding creëren, door eerst groeven of sponningen te schaven.
Gaaf hoor!
Je hebt er echt verstand van, mooi om te zien :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 22:08 schreef RB42 het volgende:
Ik zei dat ook hoor Atmoz :(
Oh, haha excuus, ik kon me alleen die vervelende bleiblei herinneren })
Die heeft me al genoeg euro's gekost O-)

quote:
Maareh, 30 kleine L-Boxxjes? Ik heb er nu acht en dat vind ik al veel :)
Heb er al 10, en vind ze best wel cool.
Wil deze (met doorzichtige deksel) gaan gebruiken om alles behalve schroeven in te doen. Dat zijn heeeeel veel dingen, dus waarschijnlijk over een maandje ofzo nog een grote bestelling. Als de prijs dan nog zo goed is, that is :)
  Lieve Belg dinsdag 15 november 2016 @ 22:43:38 #267
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_166682373
Altijd leuk om als hobby persoon te lezen wat hier soms voorbij komt :D
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_166682684
Waar koop je die l-boxxen atmoz?
  dinsdag 15 november 2016 @ 23:08:02 #269
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_166683140
Disston 12 hand(afkort)zaag met appelhouten handsvat. Moet 'em slijpen maar dan heb ik een topper!

Ziet er ook nog eens prachtig uit!


  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 23:38:16 #270
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_166683927
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 23:08 schreef Redcoon het volgende:
Disston 12 hand(afkort)zaag met appelhouten handsvat. Moet 'em slijpen maar dan heb ik een topper!

Ziet er ook nog eens prachtig uit!


[ afbeelding ]
Hoe slijp je die? Zo'n driehoek vijltje?

Enige ervaring met succesvol gereedschap slijpen is een kettingzaag

Nu is dit ook behoorlijk fool-proof

Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 16 november 2016 @ 06:52:20 #271
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_166686901
Heb twee zaagvijlen van Bahco, zijn inderdaad van die driekantige.

Verschil met normale driehoek vijlen is het punt waar de zijdes elkaar raken, die is bij zaagvijlen afgerond. Zo blijft de ruimte/verbinding tussen de tanden sterker.
pi_166687013
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 22:52 schreef ColtZ40 het volgende:
Waar koop je die l-boxxen atmoz?
Bij Werkzeug-Alarm zijn ze iets van ¤16 voor drie stuks. Evt. via eBay.de of hun eigen site.
  Knikkerking woensdag 16 november 2016 @ 07:58:42 #273
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_166687140
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 22:52 schreef ColtZ40 het volgende:
Waar koop je die l-boxxen atmoz?
+

quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 07:35 schreef RB42 het volgende:

Bij Werkzeug-Alarm zijn ze iets van ¤16 voor drie stuks. Evt. via eBay.de of hun eigen site.
Daar heb ik ze inderdaad ook vandaan ^O^
pi_166687592
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 23:08 schreef Redcoon het volgende:
Disston 12 hand(afkort)zaag met appelhouten handsvat. Moet 'em slijpen maar dan heb ik een topper!

Ziet er ook nog eens prachtig uit!


[ afbeelding ]
Mooie zaag!
pi_166689299
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 07:35 schreef RB42 het volgende:

[..]

Bij Werkzeug-Alarm zijn ze iets van ¤16 voor drie stuks. Evt. via eBay.de of hun eigen site.
Inmiddels al weer 22 :-( Volgens mij vanochtend de prijs aangepast helaas.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')