abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165708611
Originele OP van Keste010:

Met het risico dat ik een tendentieuze TT plaats stel ik er zelf maar bij dat ik absoluut geen kenner ben wat betreft gezondheidszorgpolitiek, maar ik begaf me laatst bij een discussie over marktwerking in de zorg die me tot denken heeft gezet. Ondanks dat ik me over het algemeen graag onder de marktwerking-bashers schaar wilde ik graag weten hoe er hier over de stijgende kosten van de zorg wordt gedacht voor ik een 'kant' kies. Allereerst het volgende bericht dat gisteren verscheen: http://www.telegraaf.nl/d(...)t_allerhoogst__.html

quote:
Zorgkosten zijn in Nederland het allerhoogst

De zorgkosten zijn naar verhouding in Nederland het allerhoogst van heel Europa. Van het bruto binnenlands product gaat 11,8 procent op aan zorg. Vooral in zuidelijk en oostelijk Europa besteedt men een veel kleiner deel van het bbp aan zorg.
Dat blijkt uit een onderzoek van de Oeso en de Europese Commissie naar gebruik en kosten van de zorg in 2012. Ook het bedrag in euro's per persoon is in Nederland erg hoog. In 2012 kostte de zorg 3829 euro per hoofd van de bevolking, het hoogste bedrag in de Europese Unie. In Zwitserland en Noorwegen (geen lid van de EU) is dit bedrag hoger. Het gewogen EU-gemiddelde in de EU ligt slechts op 2535 euro.
De grote vraag blijft natuurlijk waar de stijgende kosten vandaan komen. De neiging is snel om te kijken naar de vergrijzing, duurdere behandelingen en het doorbehandelen van patiënten voor wie weinig uitzicht is. Vaak wordt daar een moreel/ethisch argument tegenover gesteld, maar ik moest denken aan dit betoog waar de zorgkosten in 2010 werden ontleed en vergeleken met andere landen: http://www.volkskrant.nl/(...)is-te-duur~a1002066/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu Nederland inderdaad in Europa's top is gekomen qua uitgaven gezondheidszorg per hoofd van de bevolking is deze discussie inmiddels centraal komen te staan in de politiek, waaronder bij de aanloop naar de vorige Tweede Kamerverkiezingen. Daar viel het me nog op dat vooral werd gekeken naar de eerder genoemde factoren en dat weinig partijen het over de structuur van de zorg hebben. Waar moeten de oplossingen gezocht worden? Moet er daadwerkelijk meer uit de basisverzekering verdwijnen, het eigen risico opgehoogd worden? Of moet de DBC-structuur en/of de centrale positie van verzekeraars eens goed onder de loep genomen worden?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_165708692
ze moeten én de zorg leveren en ook nog eens winst maken en ook nog eens buffers aanleggen.
en de salarisverhogingen niet vergeten natuurlijk, wat natuurlijk niet geld voor mensen op de werkvloer.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_165708781
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2016 14:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik denk dat veel van dat soort zaken met elkaar samenhangen. Misschien zouden we het zelfs neo-liberalisme kunnen noemen.
Dat zou kunnen, maar ik ben geen afgestudeerde econoom om daar een harde oordeel over te geven. Het huidige borgstelsel is niet ideaal, maar dat was het vorige (ziekenfonds) ook niet. En bij het nationaal borgfonds ben ik bang dat de kosten alleen maar omhoog gaan. Waar zorgverzekeraars nu nog de macht hebben om de kosten te onderdrukken, zal dat met het zorgfonds verdwijnen.

Ik ben zelf van mening dat de kosten veel transparanter moeten worden. Dat mensen gaan beseffen hoe duur bepaalde behandelingen en medicatie zijn. Of dat alle behandelingen en medicatie weer landelijk dezelfde prijzen krijgen. Op het begin van de DBC's viel 90% in het A-segment. Dat is nu al lang niet meer zo.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 2 oktober 2016 @ 15:08:35 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_165708850
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 15:05 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar ik ben geen afgestudeerde econoom om daar een harde oordeel over te geven. Het huidige borgstelsel is niet ideaal, maar dat was het vorige (ziekenfonds) ook niet. En bij het nationaal borgfonds ben ik bang dat de kosten alleen maar omhoog gaan. Waar zorgverzekeraars nu nog de macht hebben om de kosten te onderdrukken, zal dat met het zorgfonds verdwijnen.
Dat de kosten alleen maar stijgen is wat er nu aan de hand is.
quote:
Ik ben zelf van mening dat de kosten veel transparanter moeten worden. Dat mensen gaan beseffen hoe duur bepaalde behandelingen en medicatie zijn. Of dat alle behandelingen en medicatie weer landelijk dezelfde prijzen krijgen. Op het begin van de DBC's viel 90% in het A-segment. Dat is nu al lang niet meer zo.
Dat verhaaltje begint belegen te worden. Er is geen goede marktwerking mogelijk in de zorg. je kan er niet voor kiezen om niet ziek te zijn. Inzicht in de kosten en eigen risico heeft dus geen gezond effect. Arme mensen zullen gaan zorgmijden, maar dat levert alleen doden of extra kosten op.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_165708972
quote:
7s.gif Op zondag 2 oktober 2016 15:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat de kosten alleen maar stijgen is wat er nu aan de hand is.

En dat zal alleen maar erger worden, want met het nationaal zorgfonds mag iedereen zelf kiezen bij welke zorgverlener die gaat. Zal leuk worden als we allemaal voor de duurste optie gaan. Het zorgfonds gaat toch wel betalen, dus de zorgverleners kunnen de prijzen gewoon omhoog gooien. Zolang de prijzen niet landelijk zijn, is niemand die ze tegenhoudt.

quote:
Dat verhaaltje begint belegen te worden. Er is geen goede marktwerking mogelijk in de zorg. je kan er niet voor kiezen om niet ziek te zijn. Inzicht in de kosten en eigen risico heeft dus geen gezond effect. Arme mensen zullen gaan zorgmijden, maar dat levert alleen doden of extra kosten op.
Je kunt er wel voor kiezen om de prijzen van zorg te onderdrukken. Zolang zorgverleners nog steeds de vrijheid hebben om hun prijzen te bepalen, zal de zorg steeds meer onbetaalbaar worden. Of denk je serieus dat zorgverleners iets geven om het feit dat steeds meer mensen het niet kunnen betalen. Dat doet hooguit het personeel die ermee te maken hebben. De rest geeft vooral om hun eigen chique auto.
pi_165709056
quote:
15s.gif Op zondag 2 oktober 2016 15:16 schreef Morrigan het volgende:

[..]

En dat zal alleen maar erger worden, want met het nationaal zorgfonds mag iedereen zelf kiezen bij welke zorgverlener die gaat. Zal leuk worden als we allemaal voor de duurste optie gaan. Het zorgfonds gaat toch wel betalen, dus de zorgverleners kunnen de prijzen gewoon omhoog gooien. Zolang de prijzen niet landelijk zijn, is niemand die ze tegenhoudt.

[..]

Je kunt er wel voor kiezen om de prijzen van zorg te onderdrukken. Zolang zorgverleners nog steeds de vrijheid hebben om hun prijzen te bepalen, zal de zorg steeds meer onbetaalbaar worden. Of denk je serieus dat zorgverleners iets geven om het feit dat steeds meer mensen het niet kunnen betalen. Dat doet hooguit het personeel die ermee te maken hebben. De rest geeft vooral om hun eigen chique auto.
Wat is jouw mening over de 1: de maatschappen en 2: het misbruik wat er gemaakt wordt van de getrapte tijdvakken van DBC's middels het "stoplichtsysteem" van de heer Schippers-Spijkers? Naar mijn idee zijn i.i.g. deze 2 verschijnselen de reden dat de kosten sky-high gaan. Er zijn er meer natuurlijk.

Het is verder geen natuurwet dat het alsmaar duurder wordt. Dat doet de "marktwerking" m.i. Het is i.i.g. niet de vergrijzing die vaak als verklaring gebruikt wordt.

Zo'n zorgfonds verdient een kans. Ik ben van mening dat het nooit slechter kan worden als je de verzekeraars buiten spel zet. Laat hen maar weer onzin met een verlengsnoer gaan verkopen aan mensen met geld teveel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 02-10-2016 15:28:05 ]
pi_165709226
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 15:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat is jouw mening over de 1: de maatschappen en 2: het misbruik wat er gemaakt wordt van de getrapte tijdvakken van DBC's middels het "stoplichtsysteem" van de heer Schippers-Spijkers? Naar mijn idee zijn i.i.g. deze 2 verschijnselen de reden dat de kosten sky-high gaan. Er zijn er meer natuurlijk.

Het is verder geen natuurwet dat het alsmaar duurder wordt. Dat doet de "marktwerking" m.i. Het is i.i.g. niet de vergrijzing die vaak als verklaring gebruikt wordt.
Ik ben ook van mening dat het invloed heeft op de prijs. Veel meer dan vergrijzing. Mensen worden misschien wel ouder, maar ook steeds gezonder. Het is echt niet zo dat ouderen continu (medische) zorg nodig hebben. Dat merk ik ook bij mijn oma. Die is inmiddels 82 jaar, maar woont gewoon nog zelfstandig. Overigens zijn baby's ook een enorme kostenpost, maar dat wordt vaak even vergeten. ;)
  zondag 2 oktober 2016 @ 15:52:01 #8
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_165709581
Het ziekenfonds had op zich prima prijs/kwaliteit. Tandarts en fysio werd nog gewoon vergoed. Niets mis met de efficiëntie (op wachtlijsten voor niet noodzakelijke hulp na).

Het probleem zat bij de particuliere verzekeringen, wat slecht gereguleerd en wildwest was. Maar met de hedendaagse acceptatieplicht e.d. wordt ook al voeten getreden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 2 oktober 2016 @ 16:14:53 #9
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165710184
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 15:52 schreef Klopkoek het volgende:
Het ziekenfonds had op zich prima prijs/kwaliteit. Tandarts en fysio werd nog gewoon vergoed. Niets mis met de efficiëntie (op wachtlijsten voor niet noodzakelijke hulp na).

Het probleem zat bij de particuliere verzekeringen, wat slecht gereguleerd en wildwest was. Maar met de hedendaagse acceptatieplicht e.d. wordt ook al voeten getreden.
Hahahaha. Het ziekenfonds was een failliet systeem. Particuliere verzekeringen waren betaalbaar en zorgden voor een echte zorgmarkt. Dat hield de kosten nog een beetje laag. Door onze frauduleuze overheid werden de particulier verzekerden in het ziekenfonds gedwongen en kwam die minister met zijn idiote idee van marktwerking dmv verzekeringsmaatschappijen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 2 oktober 2016 @ 16:31:29 #10
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_165710584
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Hahahaha. Het ziekenfonds was een failliet systeem. Particuliere verzekeringen waren betaalbaar en zorgden voor een echte zorgmarkt. Dat hield de kosten nog een beetje laag. Door onze frauduleuze overheid werden de particulier verzekerden in het ziekenfonds gedwongen en kwam die minister met zijn idiote idee van marktwerking dmv verzekeringsmaatschappijen.
Zeg jij. Wat een hoop nonsens weer.

Gisteren beweerde je foutief dat brillen nog maar 10% kosten van wat het eerst was.

Particuliere verzekeringen waren alles behalve betaalbaar, in het bijzonder voor risicogroepen. Je liegt dat je barst.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_165710741
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:31 schreef Klopkoek het volgende:
Zeg jij. Wat een hoop nonsens weer.
Wilde ik ook posten. Maar ik vond het te vermoeiend. Het lijkt alsof hij vanuit een parallel universum spreekt. En hij is ook niet vies van een stukje geschiedvervalsing. Zijn laatste 12 woorden van die post kloppen dan weer als een bus.
pi_165710886
In het verleden werden ziekenhuizen nog met staatssteun gebouwd, in 2008 is dat afgeschaft, en zie hier weer een enorme stijging van de zorgkosten die eerst uit de agemene pot kwamen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_165710912
Tevens waarom heeft iedereen een abbo op de huisarts a¤16- per kwartaal ook al komt hij er nooit?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_165711433
Hoorde gisteren dat de zorgpremie in België maar 16 per maand is. :o
De zorg zou er prima geregeld zijn :@
pi_165712222
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:46 schreef halfway het volgende:
Tevens waarom heeft iedereen een abbo op de huisarts a¤16- per kwartaal ook al komt hij er nooit?
Misschien omdat huisarts niet onder eigen risico valt.
pi_165712237
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 16:14 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Particulier verzekeren was alleen betaalbaar als je gezond was.
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:07:24 #17
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_165712440
quote:
12s.gif Op zondag 2 oktober 2016 17:53 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het was ook onbetaalbaar wanneer je wel gezond was maar door familiegeschiedenis bij de risicogroepen behoorde.

Maakten ze goede winst op.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_165712709
quote:
12s.gif Op zondag 2 oktober 2016 17:53 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Toen ik 35 was ging ik over naar de particuliere verzekering wegens salaris. Maar volgens mij heb ik daar nooit meer dan 127 gulden voor betaald. Wat nu 58 euro is. Je zou kunnen zeggen dat toen alleen de "grootverdieners" dat betaalden in die tijd. En dat iedereen nu zonder meer het dubbele betaalt als we de toeslagen even buiten beschouwing laten.
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:22:29 #19
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_165712750
Kijk maar, waarom het zo duur is.

tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_165712772
quote:
9s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:22 schreef PandaDrop het volgende:
kijk maar, waarom het zo duur is.

Dat is i.d.d. het "stoplichtsysteem" van de echtgenoot van mevrouw Schippers.
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:32:38 #21
379943 Paper_Tiger
pi_165712950
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:20 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Toen ik 35 was ging ik over naar de particuliere verzekering wegens salaris. Maar volgens mij heb ik daar nooit meer dan 127 gulden voor betaald. Wat nu 58 euro is. Je zou kunnen zeggen dat toen alleen de "grootverdieners" dat betaalden in die tijd. En dat iedereen nu zonder meer het dubbele betaalt als we de toeslagen even buiten beschouwing laten.
Mijn ouders betaalden toen ze in de 50 waren ongeveer fl 4000 per jaar met een eigen risico van fl 2000. Van het salaris werd niets ingehouden. Nu betaal je ¤350 per maand van je salaris en nog eens ¤90 premie van je motto salaris. ¤5280 per naar voor een persoon. Mijn vriendin betaalt ook nog eens dt bedrag.

Wat een uit de hand gelopen farce.
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:44:16 #22
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_165713143
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:23 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is i.d.d. het "stoplichtsysteem" van de echtgenoot van mevrouw Schippers.
Hoogervorst wilde een cultuuromslag en dat iedereen commercieel ging denken. Daarop werd personeel geselecteerd.

Dan krijg je dit soort toestanden dus.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:46:37 #23
379943 Paper_Tiger
pi_165713184
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoogervorst wilde een cultuuromslag en dat iedereen commercieel ging denken. Daarop werd personeel geselecteerd.

Als hij dat echt dacht zou iedereen een particuliere verzekering hebben.
pi_165713234
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe lang we dit nog gaan pikken. We worden belazerd waar we bij staan.

Ik zeg zorgfonds: veel beter voor 98% van ons.
https://nationaalzorgfonds.nl/

Slechts 173.000 mensen gingen u voor. Het gaat belachelijk langzaam m.i. Het zal wel weer zo zijn dat het het gros niets interesseert.
  zondag 2 oktober 2016 @ 18:52:51 #25
379943 Paper_Tiger
pi_165713300
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2016 18:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe lang we dit nog gaan pikken. We worden belazerd waar we bij staan.

Ik zeg zorgfonds: veel beter voor 98% van ons.
https://nationaalzorgfonds.nl/

Slechts 173.000 mensen gingen u voor. Het gaat belachelijk langzaam m.i. Het zal wel weer zo zijn dat het het gros niets interesseert.
Ik lees daar nergens wat me dat gaat kosten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')