abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 18:31:25 #1
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_165692667
Vervolg op Noorwegen 8.

Een paar handige links:
* Vliegen binnen Noorwegen doe je met www.norwegian.no, www.sas.no of www.wideroe.no (een dochter van de SAS). Prijzen zijn altijd inclusief alle belastingen!

* Treinroutes en prijzen vind je hier: www.nsb.no Let hier erop dat je 'minipris'-tickets kan boeken vanaf 90 dagen voor vertrek, die kosten slechts 199, 299 of 399 NOK ongeacht de reisafstand!

* Bussen: www.lavprisekspressen.no, www.nor-way.no

* De boot: www.hurtigruten.no

Algemene touristische informatie: www.visitnorway.com

Het weer kan je overigens hier, hier en hier bekijken

Natuurlijk is het ook handig om te weten hoe je van Nederland naar Noorwegen toe komt.
* Met de auto -voor routes zie www.anwb.nl of www.viamichelin.com-, eventueel in combinatie met de boot (www.colorline.no, www.stenaline.no, www.dfds.no).
* Met de bus, bijvoorbeeld met www.eurolines.com.
* Of met het vliegtuig. De low-budget maatschappijen Ryanair en Norwegian hebben vaak scherpe aanbiedingen vanaf Schiphol en Düsseldorf/Weeze. Maar ook de KLM en de SAS brengen je graag per vliegtuig naar Noorwegen toe. (en de KLM is vaak goedkoper als je vanuit Duitsland vertrekt, maar dan wel www.klm.de gebruiken ipv www.klm.nl)

* reisverslag 2014 - Candaasje TRV / Noorwegen #9 Snakker du norsk?

[ Bericht 6% gewijzigd door Fogel op 11-05-2017 22:27:21 ]
Het is patat.
  zaterdag 1 oktober 2016 @ 18:33:24 #2
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_165692697
Laatste bericht van het vorige topic.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 23:36 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Ik ga binnenkort naar Noorwegen, omgeving van Flekkefjord, voor 7 dagen. Iemand nog tips voor een reisgids of tips voor hikes/bezienswaardigheden daar in de buurt?
Mij lijken de draisines op de Flekkefjordbanen wel leuk. De Kjeragbolten en Preikestolen wil ik ook wel zien, alhoewel dat al een 3 uur rijden is vanaf Flekkefjord.
Iemand dus nog tips voor de zuidkust?
Het Lindesnes Lighthouse is het zuidelijkste puntje van Noorwegen. Ik heb me laten vertellen dat je daar een mooie zonsondergang hebt, moet het natuurlijk wel helder zijn.
Het is patat.
pi_165745254
Ben wellicht van plan volgend jaar naar Noorwegen te gaan.

B en B's aan te raden of niet?
Hoe zit het met de kosten in het land zelf? Duur t.o.v. Nederland ?
U MAD?
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 10:57:07 #4
159909 -Peach
Prunus persica
pi_165745495
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:34 schreef de_boswachter het volgende:
Ben wellicht van plan volgend jaar naar Noorwegen te gaan.

B en B's aan te raden of niet?
Hoe zit het met de kosten in het land zelf? Duur t.o.v. Nederland ?
B en B's zijn zeker aan te raden (via Airbnb alleen maar goede ervaringen gehad) en ook best betaalbaar. Noren zijn behoorlijk gesloten, maar degenen die een ruimte via Airbnb aanbieden zijn veel meer open voor contact en wij hebben heel wat leuke mensen ontmoet.

Qua kosten is het een relatief duur land, zeg maar 1,5-2x de NL-prijs (alcohol gemiddeld x3). Benzine was dit jaar wel ongeveer dezelfde prijs.
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
  Moderator dinsdag 4 oktober 2016 @ 10:59:08 #5
45833 crew  Fogel
pi_165745521
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 10:34 schreef de_boswachter het volgende:
Ben wellicht van plan volgend jaar naar Noorwegen te gaan.

B en B's aan te raden of niet?
Hoe zit het met de kosten in het land zelf? Duur t.o.v. Nederland ?
Alles dat leuk of lekker is, is een stuk duurder dan in Nederland.
Bij een supermarktbezoek moet je rekenen op zo'n grofweg 60% meer (geen alcohol of tabak kopen).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_165745677
Biertje in een restaurant 10 euro :)
pi_165759296
Wij hebben afgelopen zomer zowel via Airbnb als Booking geboekt en is ons zeer goed bevallen. Eigenlijk was iedereen bij ons enorm vriendelijk! We hadden hotelletjes, hutjes en appartementjes, dus eigenlijk van alles wat.

En boodschappen vond ik idd erg duur! Maar goed, we hadden ook al e.e.a. meegenomen vanuit NL.
  maandag 6 maart 2017 @ 08:56:27 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_169324920
Hallo

Ik wil een paar weken door Noorwegen te fietsen. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat je niet door tunnels mag op de fiets. Je kan dan wel met de bus er doorheen, maar ik kan eigenlijk niet echt vinden waar de bushaltes zijn.

Voorbeeld van een etappe:

https://www.google.nl/map(...)e4d134d8a5eb!1m0!3e0"

Hier moet ik door de Atlanterhavstunnelen heen op het eind, maar dat mag dus niet op de fiets.... Volgens de website kan je dus wel met de bus...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 7 maart 2017 @ 22:06:00 #9
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_169361693
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 08:56 schreef kanovinnie het volgende:

Hier moet ik door de Atlanterhavstunnelen heen op het eind, maar dat mag dus niet op de fiets.... Volgens de website kan je dus wel met de bus...
De website verwijst naar nettbuss.no maar ik kon niet zo snel vinden dat je alleen het stukje in de tunnel meereist.

Ik heb wel deze gevonden: http://www.frammr.no/Ruter/Reiseplanleggar van Vevang naar Kårvåg, dat is gewoon het lokale busvervoer. Alleen hij loopt tot 30 april en ik weet niet of je fiets mee mag nemen, maar daar zou je een belletje/mailtje aan kunnen wagen. :Y

[ Bericht 19% gewijzigd door Evi_90 op 07-03-2017 22:11:56 ]
Het is patat.
  Moderator woensdag 8 maart 2017 @ 16:55:58 #10
45833 crew  Fogel
pi_169374487
quote:
0s.gif Op maandag 6 maart 2017 08:56 schreef kanovinnie het volgende:
Hallo

Ik wil een paar weken door Noorwegen te fietsen. Ik loop alleen tegen het probleem aan dat je niet door tunnels mag op de fiets. Je kan dan wel met de bus er doorheen, maar ik kan eigenlijk niet echt vinden waar de bushaltes zijn.

Voorbeeld van een etappe:

https://www.google.nl/map(...)e4d134d8a5eb!1m0!3e0"

Hier moet ik door de Atlanterhavstunnelen heen op het eind, maar dat mag dus niet op de fiets.... Volgens de website kan je dus wel met de bus...
Heb de vraag even voorgelegd bij de lokale leider van http://www.syklistene.no/om-oss/.

-edit- Hij wist het niet, maar verwees me naar Statens Vegvesen (soort van Rijkswaterstaat). Wordt vervolgd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fogel op 08-03-2017 21:55:10 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169599153
Voor m'n werk moet ik zondag in Noorwegen zijn en maandag begin ik aan de terugreis met de auto. Ik rijd vanaf Haugesund naar Zweden en dan weer naar huis. Ik heb niet enorm veel tijd maar wil wel graag de mooiste route daar rijden en mooie natuur zien.

Heeft iemand misschien tips? Must see plekken? Een betere route of kan ik het beste op de E134 blijven? Een omweggetje is zeker mogelijk! Heb al een beetje rond zitten kijken op visitnorway.nl. Als ik het eerste stuk op de E134 blijf kan ik bijvoorbeeld langs de Låkafossen waterval.

Zou ook heel graag nog langs de Preikestolen gaan, maar dat is denk ik even te veel qua omweg.
  Moderator vrijdag 17 maart 2017 @ 22:15:29 #12
45833 crew  Fogel
pi_169600495
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 21:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Voor m'n werk moet ik zondag in Noorwegen zijn en maandag begin ik aan de terugreis met de auto. Ik rijd vanaf Haugesund naar Zweden en dan weer naar huis. Ik heb niet enorm veel tijd maar wil wel graag de mooiste route daar rijden en mooie natuur zien.

Heeft iemand misschien tips? Must see plekken? Een betere route of kan ik het beste op de E134 blijven? Een omweggetje is zeker mogelijk! Heb al een beetje rond zitten kijken op visitnorway.nl. Als ik het eerste stuk op de E134 blijf kan ik bijvoorbeeld langs de Låkafossen waterval.

Zou ook heel graag nog langs de Preikestolen gaan, maar dat is denk ik even te veel qua omweg.
Via Eidfjord naar Flåm, verder naar Lærdalsøyri, Årdal nog meepakken en dan via de E16 verder richting Oslo en Zweden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169603160
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 maart 2017 22:15 schreef Fogel het volgende:

[..]

Via Eidfjord naar Flåm, verder naar Lærdalsøyri, Årdal nog meepakken en dan via de E16 verder richting Oslo en Zweden.
Oef, dat ziet er echt prachtig uit ja! Maar dat is 3 uur langer dan de 'snelste' route, dus dat is me dan weer net even te (moet het wel aan de baas kunnen verantwoorden ;)). Ik ben wel een keer vanaf Bergen naar Amsterdam gereden en ben toen via de E16, de Nærøyfjorden en de RV50 gereden. Weet niet of ik daarna de E7 of de RV40 heb gereden. Koos wel meestal voor de kleinere wegen. Ben ook 2x naar Trondheim geweest. Wow wat is het toch mooi daar zeg! Zo blij dat ik er nu weer heen mag :)

Maar goed, daar weet jij alles van natuurlijk!


RV50 als ik het goed heb.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 06:39:55 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169603842
Haukeliseter Fjellstue kan je, bij helder weer, happie eten met zeer ruim uitzicht. Ligt op je route volgens mij. Zondag sneeuwdag :)

520 van Sauda naar Røldal is ook mooi route-alternatief in de zomer. Nu afgesloten, zie ik.

Bon voyage. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169605363
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 06:39 schreef Hyperdude het volgende:
Haukeliseter Fjellstue kan je, bij helder weer, happie eten met zeer ruim uitzicht. Ligt op je route volgens mij. Zondag sneeuwdag :)

520 van Sauda naar Røldal is ook mooi route-alternatief in de zomer. Nu afgesloten, zie ik.

Bon voyage. :)
De 520 is inderdaad dicht, die route overwoog ik ook. Zegt niet altijd wat als zo een route in de winterafsluiting zit. Vorig jaar ook de Sint Bernardpas gereden ondanks dat 'ie dicht was, ging prima. Was de enige met een dikke bus, de rest allemaal in 4x4's 😉 Weg was gewoon schoon.

Haukeliseter Fjellstue kom ik dan wel langs inderdaad. Denk dat ok de E134 maar gewoon volg en als ik een mooi zijweggetje zie ga ik misschien even die kant op. Ligt inderdaad wel aan het weer want er wordt wel sneeuw voorspeld (yes!).

Thanks!
  Moderator zaterdag 18 maart 2017 @ 11:20:54 #16
45833 crew  Fogel
pi_169605484
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 00:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Oef, dat ziet er echt prachtig uit ja! Maar dat is 3 uur langer dan de 'snelste' route, dus dat is me dan weer net even te (moet het wel aan de baas kunnen verantwoorden ;)). Ik ben wel een keer vanaf Bergen naar Amsterdam gereden en ben toen via de E16, de Nærøyfjorden en de RV50 gereden. Weet niet of ik daarna de E7 of de RV40 heb gereden. Koos wel meestal voor de kleinere wegen. Ben ook 2x naar Trondheim geweest. Wow wat is het toch mooi daar zeg! Zo blij dat ik er nu weer heen mag :)

Maar goed, daar weet jij alles van natuurlijk!

[ afbeelding ]
RV50 als ik het goed heb.
Uhm, tja, op zo'n rit is 3 uur niet zo heel veel :P
Maargoed, er is genoeg moois te zien. Je kan overwegen om even bij "The Viking Village on Bukkøy" te gaan kijken. Je zit waarschijnlijk buiten het normale seizoen en dan is er weinig te beleven en de gebouwen zijn misschien niet open maar dan nog is het wel de moeite waard om even te bekijken. Is wel een stuk lopen, maar het is daar best mooi.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169605860
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 11:20 schreef Fogel het volgende:

[..]

Uhm, tja, op zo'n rit is 3 uur niet zo heel veel :P
Maargoed, er is genoeg moois te zien. Je kan overwegen om even bij "The Viking Village on Bukkøy" te gaan kijken. Je zit waarschijnlijk buiten het normale seizoen en dan is er weinig te beleven en de gebouwen zijn misschien niet open maar dan nog is het wel de moeite waard om even te bekijken. Is wel een stuk lopen, maar het is daar best mooi.
Jaaa daar heb je gelijk in! Maar het ritje naar Oslo is 7 uur (volgens Google) en dan is de omweg van 3 uur extra wel een stuk langer. Ritje Oslo - Amsterdam heb ik al zo vaak gedaan, dat is niet heel interessant meer ;) Als het vakantie was zou ik dat soort detours meteen nemen! Maar zit nu helaas met een grote bus van de baas, dus dan moet ik niet al te veel gaan afwijken ;) Kom vast nog wel een keer in Bergen en dan neem ik weer een andere route dan vorige keer. En graag nog een keer voor vakantie, helaas deze winter niet van gekomen.

Het viking dorp lijkt me leuk! Daar ga ik zeker even kijken. Dicht of niet, maakt niet uit, hoop dat ik er even doorheen kan lopen. Met mijn werkritjes naar nieuwe gebieden probeer ik altijd korte maar leuke uitstapjes te maken. Even door een mooi gebied lopen, langs uitkijkpunten, etc. Voelt het een beetje als vakantie! Vertrek morgen en ben waarschijnlijk dinsdag terug, dus is echt een bliksembezoekje ;)
pi_169612532
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 11:20 schreef Fogel het volgende:

[..]

Uhm, tja, op zo'n rit is 3 uur niet zo heel veel :P
Maargoed, er is genoeg moois te zien. Je kan overwegen om even bij "The Viking Village on Bukkøy" te gaan kijken. Je zit waarschijnlijk buiten het normale seizoen en dan is er weinig te beleven en de gebouwen zijn misschien niet open maar dan nog is het wel de moeite waard om even te bekijken. Is wel een stuk lopen, maar het is daar best mooi.
Toch nog een vraagje wat jij denkt dat het mooiste is (ik houd van hoogteverschillen). Bij Edland kun je op de E314 blijven, maar kan ook de RV362 pakken (keuze van Google) en de snelste route pakken. Maar als ik de RV362 pak kan ik ook nog de RV37 pakken naar Rjukan. Jammer dat de FV651 dicht is, anders had ik die sowieso gepakt. Wat zou jij kiezen in die regio? Daarvoor is het vooral de E314 die ik kan nemen, maar hier kun je wel meerdere kanten op gaan.
  zaterdag 18 maart 2017 @ 19:32:55 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169613148
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 11:07 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

De 520 is inderdaad dicht, die route overwoog ik ook. Zegt niet altijd wat als zo een route in de winterafsluiting zit. Vorig jaar ook de Sint Bernardpas gereden ondanks dat 'ie dicht was, ging prima. Was de enige met een dikke bus, de rest allemaal in 4x4's 😉 Weg was gewoon schoon.

Haukeliseter Fjellstue kom ik dan wel langs inderdaad. ...
Noren zijn net Zwitsers.
Minus de humor.
Dicht = dicht, vermoed/vrees ik.

Ben bij de Haukelitunneln wel eens omgeleid over de oude weg over de fjell. 15-20 min. extra gok ik. Weg zal ook wel niet open zijn in de winter. DICHT :(
Zo ziet het er uit in juni:

:)

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 18-03-2017 19:39:58 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169616014
Is Skol ook proost in het Noors?
pi_169618191
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 19:32 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Noren zijn net Zwitsers.
Minus de humor.
Dicht = dicht, vermoed/vrees ik.

Ben bij de Haukelitunneln wel eens omgeleid over de oude weg over de fjell. 15-20 min. extra gok ik. Weg zal ook wel niet open zijn in de winter. DICHT :(
Zo ziet het er uit in juni:
[ afbeelding ]
:)
Ja ben ik ook bang voor! Dat risico ga ik dan niet nemen, anders moet ik de 520 weer een heel stuk terugrijden (wat uiteraard geen straf is ;)). Heb ook weleens in mei door Noorwegen gereden en verbaasde me toen ook over de sneeuw. Supergaaf, heerlijk rustig ook! Was alleen schrikken dat ik ergens in de bergen bij een tunnel uit kwam waar een rolluik voor zat.. Toen geleerd dat die dus open gaan als je aankomt haha. Was even bang dat ik de hele berg weer afkon en een andere route moest pakken..
  Moderator zaterdag 18 maart 2017 @ 23:26:12 #22
45833 crew  Fogel
pi_169618781
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 18:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Toch nog een vraagje wat jij denkt dat het mooiste is (ik houd van hoogteverschillen). Bij Edland kun je op de E314 blijven, maar kan ook de RV362 pakken (keuze van Google) en de snelste route pakken. Maar als ik de RV362 pak kan ik ook nog de RV37 pakken naar Rjukan. Jammer dat de FV651 dicht is, anders had ik die sowieso gepakt. Wat zou jij kiezen in die regio? Daarvoor is het vooral de E314 die ik kan nemen, maar hier kun je wel meerdere kanten op gaan.
Ik ken die wegen helaas niet, maar in Rjukan kan je wel een uniek (?) iets meepakken, een zonnespiegel!
http://www.visitrjukan.com/severdigheter/solspeilet
Ding is daar op de bergen neergezet omdat het centrum geen zon krijgt tussen october en maart. En nu wegens die spiegel dus wel.
Ze vieren jaarlijks een "zonfeest", dit jaar 1 april, maar de eerste was 14/3/1925. Dus misschien kan je nog wat zonnespiegelactie meekrijgen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 18 maart 2017 @ 23:26:25 #23
45833 crew  Fogel
pi_169618788
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 21:38 schreef MCH het volgende:
Is Skol ook proost in het Noors?
Nee, skål.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169618849
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 23:26 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik ken die wegen helaas niet, maar in Rjukan kan je wel een uniek (?) iets meepakken, een zonnespiegel!
http://www.visitrjukan.com/severdigheter/solspeilet
Ding is daar op de bergen neergezet omdat het centrum geen zon krijgt tussen october en maart. En nu wegens die spiegel dus wel.
Ze vieren jaarlijks een "zonfeest", dit jaar 1 april, maar de eerste was 14/3/1925. Dus misschien kan je nog wat zonnespiegelactie meekrijgen.
Dat had ik niet eens gezien! Dan is de keuze gemaakt, thanks! Zal wat pics van de trip maken. Ga misschien ook nog een time lapse maken met de GoPro.
  One tough cookie zondag 19 maart 2017 @ 00:04:58 #25
169210 liesje1979
pi_169619761
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 23:26 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik ken die wegen helaas niet, maar in Rjukan kan je wel een uniek (?) iets meepakken, een zonnespiegel!
http://www.visitrjukan.com/severdigheter/solspeilet
Ding is daar op de bergen neergezet omdat het centrum geen zon krijgt tussen october en maart. En nu wegens die spiegel dus wel.
Ze vieren jaarlijks een "zonfeest", dit jaar 1 april, maar de eerste was 14/3/1925. Dus misschien kan je nog wat zonnespiegelactie meekrijgen.
Wat een leuk idee, En het geeft een grappig effect. :D

Ik zou gek worden zonder zon tussen oktober en maart.
pi_169620981
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 23:26 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nee, skål.
Hetzelfde dus.
pi_169621536
Eind april ga ik van Oslo naar Bergen en later weer terug van Bergen naar Oslo.
Ligt er dan nog veel sneeuw of is het dan al redelijk sneeeuwvrij ?

  Moderator zondag 19 maart 2017 @ 14:42:00 #28
45833 crew  Fogel
pi_169627450
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 23:28 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Dat had ik niet eens gezien! Dan is de keuze gemaakt, thanks! Zal wat pics van de trip maken. Ga misschien ook nog een time lapse maken met de GoPro.
Zou tof zijn ja :)
goede reis!
quote:
11s.gif Op zondag 19 maart 2017 00:04 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Wat een leuk idee, En het geeft een grappig effect. :D
[ afbeelding ]
Ik zou gek worden zonder zon tussen oktober en maart.
Gewoon even de berg op en daar in de zon gaan liggen ;)

quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 06:16 schreef Neede_Radical het volgende:
Eind april ga ik van Oslo naar Bergen en later weer terug van Bergen naar Oslo.
Ligt er dan nog veel sneeuw of is het dan al redelijk sneeeuwvrij ?

[ afbeelding ]
Kan je niks van op aan natuurlijk. Je kan in een sneeuwstorm terecht komen of perfect zonnig weer krijgen. Ik reed een aantal jaar geleden in juni of juli bij Aurdal de berg over ipv door de tunnel en daar lag 3 a 4 meter sneeuw naast weg, niet erop. Geen last van en het zag er mooi uit.
Maargoed, eind april nog steeds kans op sneeuw in de bergen, al zal het waarschijnlijk niet lang blijven liggen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 19 maart 2017 @ 15:02:38 #29
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169627997
Vlak bij Rjukan heb je ook de "zwaarwater" fabriek van Norsk Hydro.
Nu een museum
http://english.nia.eyego.no/

Mogelijk bekend van zo'n oude BBC-zondagmiddagfilm. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Heroes_of_Telemark
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169659044
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 15:02 schreef Hyperdude het volgende:
Vlak bij Rjukan heb je ook de "zwaarwater" fabriek van Norsk Hydro.
Nu een museum
http://english.nia.eyego.no/

Mogelijk bekend van zo'n oude BBC-zondagmiddagfilm. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Heroes_of_Telemark
Heb 'm op de foto gezet voor je 😄
  maandag 20 maart 2017 @ 19:24:04 #31
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169659469
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:09 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Heb 'm op de foto gezet voor je 😄



Viel Schnee?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169665295
Ben me aan het orienteren op een Noorwegen reis. Ik boekte normaal gesproken altijd b&b's en hotels via Booking.com maar valt me op dat er

1: amper b&b's op staan
2: hotels etc. pleuris duur zijn

Iemand tips?
U MAD?
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 22:04:53 #33
45833 crew  Fogel
pi_169665661
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:54 schreef de_boswachter het volgende:
Ben me aan het orienteren op een Noorwegen reis. Ik boekte normaal gesproken altijd b&b's en hotels via Booking.com maar valt me op dat er

1: amper b&b's op staan
2: hotels etc. pleuris duur zijn

Iemand tips?
Als je in de zomer gaat, wachten tot de zomeraanbiedingen komen. Bij Thon en Scandic kan je dan voor ca 600NOK per nacht terecht, inclusief ontbijt.

Verder is het door heel Noorwegen mogelijk om hutten te boeken, afhankelijk van hoe spartaans je het wil hebben kan dat al vanaf 150 a 200NOK per nacht. Maar reken op rond de 500 per nacht al je een beetje fatsoenlijk wil zitten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169666442
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:04 schreef Fogel het volgende:

[..]

Als je in de zomer gaat, wachten tot de zomeraanbiedingen komen. Bij Thon en Scandic kan je dan voor ca 600NOK per nacht terecht, inclusief ontbijt.

Verder is het door heel Noorwegen mogelijk om hutten te boeken, afhankelijk van hoe spartaans je het wil hebben kan dat al vanaf 150 a 200NOK per nacht. Maar reken op rond de 500 per nacht al je een beetje fatsoenlijk wil zitten.
Heb je daar speciale websites voor? Zo'n hutten lijkt me ook wel wat. Hoeveel kroon is een euro?
U MAD?
pi_169668536
quote:
14s.gif Op maandag 20 maart 2017 19:24 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

[ afbeelding ]


Viel Schnee?
Daar niet maar op de hoogvlaktes lag nog heel veel! Wegen gelukkig grotendeels schoon. Stond er van te kijken hoeveel er lag.
  Moderator maandag 20 maart 2017 @ 23:48:22 #36
45833 crew  Fogel
pi_169669037
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 22:30 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Heb je daar speciale websites voor? Zo'n hutten lijkt me ook wel wat. Hoeveel kroon is een euro?
Als je berghutten wil moet je bij https://english.dnt.no/ zijn. Voor gewone hutten kan je op de bonnefooi gaan op zich, meestal staat er wel ergens een bord langs de weg dat er iets beschikbaar is. Campings hebben vaak ook trekkershutten.
Maar ik ben zelfs niet zo'n huttenpersoon, huur er af en toe een van het werk en verder hou ik het bij hotels meestal.

1 Euro kost nu ongeveer 9,1 Kroon. Da's best gunstig voor jullie, de "normaal" ligt rond de 8, maar da's inmiddels alweer een poos geleden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169701882
Wat een mooi land is het toch, phoe! Al vanaf dat ik de boot afreed in Stavanger wilde ik overal stoppen om foto's te maken. Maar moest eerst nog naar de klant. Dat liep helaas wat uit dus had wat minder tijd voor de route en wilde wel alles in het daglicht rijden.

Ik ben begonnen bij het Vikingdorp in Avaldsnes. Via de E314 naar Rjukan en uiteindelijk door naar huis. De timelapse is van Avaldsnes tot Kongsberg. Zo zonde, heb de GoPro in een hele lange tunnel even uitgezet en vergeten daarna aan te zetten.. Jammer want dat was net het stukje met de meeste sneeuw en de hoogste plek (geen bomen). Naja, daar heb ik gelukkig wel wat foto's gemaakt.

Vandaar dus een wat incomplete, maar toch lange timelapse. Als ik 'm 'sneller' (korter) maak is het nog lastiger te volgen. Heb nu 1 foto per frame (25fps). Totaal heb ik er ongeveer 7 uurtjes over gedaan met wat pauzes tussendoor. Geregeld gestopt om foto's te maken (uit de timelapse geknipt) en het was ongeveer 385km. De wegen waren over het algemeen goed, alleen het stukje wat mist had wat sneeuw op de weg. GoPro is al wat ouder (Hero 3 Silver) en heeft beetje moeite met het hoge contrast (lichte lucht, donkere bergen). Maar toch leuk om een keertje te maken! Had dit eigenlijk bij alle mooie omwegen moeten doen die ik heb gemaakt :P Hij staat wat hoog omdat ik niet het dashboard er op wilde. Hij zat in de auto achter het raam, zodat ik 'm kon opladen en er geen water/sneeuw op zou blijven liggen. Het waren totaal ongeveer 8600 foto's (ja, dat vindt de computer leuk om in Final Cut Pro te bewerken :'( ).

Foto's volgen!



[ Bericht 4% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 22-03-2017 17:31:03 ]
  woensdag 22 maart 2017 @ 19:04:02 #38
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169705229
Heb je ook zo'n filmpje van Kolding tot Hamburg :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169705352
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:04 schreef Hyperdude het volgende:
Heb je ook zo'n filmpje van Kolding tot Hamburg :P
Haha nee, snelweg vind ik wat minder interessant ;)
Overigens alleen heen via Hamburg - Kolding gereden (boot vanaf Hirtshals). Terug met de bootjes van Helsingborg - Helsingor en Rødby - Puttgarden.
  woensdag 22 maart 2017 @ 19:52:51 #40
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169706553
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:10 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha nee, snelweg vind ik wat minder interessant ;)
Overigens alleen heen via Hamburg - Kolding gereden (boot vanaf Hirtshals). Terug met de bootjes van Helsingborg - Helsingor en Rødby - Puttgarden.
Brug bij Rendsburg wel eens bekeken? Met zo'n 'kabelbaantje' ^O^

Leuk als je onderweg naar Noorwegen even langer wil pauzeren. Blijft toch Noorwegen-topic :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 22 maart 2017 @ 19:58:47 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169706691
Ik wil zomer :)

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169706923
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:52 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Brug bij Rendsburg wel eens bekeken? Met zo'n 'kabelbaantje' ^O^
[ afbeelding ]
Leuk als je onderweg naar Noorwegen even langer wil pauzeren. Blijft toch Noorwegen-topic :P
Die is mooi inderdaad! Nooit gezien. Wel vaak langs gereden blijkbaar haha :D

quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 19:58 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil zomer :)

[ afbeelding ]
:9~
  woensdag 22 maart 2017 @ 20:11:35 #43
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169707085
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 20:06 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:


Die is mooi inderdaad! Nooit gezien. Wel vaak langs gereden blijkbaar haha :D

...
Is trouwens de Bismarck op die foto. :)

Nog een Bom :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169707642
Die ligt er niet meer gok ik? ;) De boot, niet de bom :7
  Moderator woensdag 22 maart 2017 @ 22:02:16 #45
45833 crew  Fogel
pi_169711056
quote:
Toffe timelapse! De weg zag er ook prima begaanbaar uit :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169711875
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:02 schreef Fogel het volgende:

[..]

Toffe timelapse! De weg zag er ook prima begaanbaar uit :)
Thanks! Zeker goed te doen. Alleen het stuk wat mist in de timelapse had wat besneeuwde plekken en kon best glad zijn. Maar beetje normaal rijden en goed opletten en het gaat prima.

Kon niet kiezen tussen de foto's dus heb er aardig wat geselecteerd, zet ze wel in een spoiler. Had er nog veel meer hoor, wilde alles op de foto zetten haha. Dit zijn alleen de pics van m'n camera (Sony A7II), die op m'n telefoon zijn vooral van de route en lijken dus op die van de timelapse. Ik vind zelf de foto's in de sneeuw erg gaaf. Je ziet geen verschil tussen de lucht en de sneeuw, geeft een tof effect.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 22 maart 2017 @ 22:31:50 #47
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169711968
Mooi!
Volgens mij zie ik Kirk Douglas om de hoek kijken bij die fabriek/centrale. :P
In de sneeuw rijden tussen die stokken is altijd mooi.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator woensdag 22 maart 2017 @ 22:34:30 #48
45833 crew  Fogel
pi_169712048
Tof dat je nog naar dat vikingdorp bent geweest. En Vermork ook :D
Zonnespiegel ook gezien?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_169712113
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:31 schreef Hyperdude het volgende:
Mooi!
Volgens mij zie ik Kirk Douglas om de hoek kijken bij die fabriek/centrale. :P
In de sneeuw rijden tussen die stokken is altijd mooi.
Ja door sneeuw rijden doe ik ook zo graag! Hele andere setting zo. Vooral omdat ik vooral snelweg zie normaal.. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:34 schreef Fogel het volgende:
Tof dat je nog naar dat vikingdorp bent geweest. En Vermork ook :D
Zonnespiegel ook gezien?
Pff dat heb ik dus gemist haha. Toen ik uit een tunnel kwam zag ik meteen die centrale dus was daar op gefocust, stom he?
Vikingdorp was wel even leuk, maar was op dat moment niet zoveel natuurlijk. Staan maar een paar gebouwtjes. Moest er wel een stukje voor lopen, dus had m'n beweging ook meteen gehad! En was ongeveer de enige daar, dat was ook wel geinig.
  Moderator woensdag 22 maart 2017 @ 22:40:59 #50
45833 crew  Fogel
pi_169712244
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:36 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Ja door sneeuw rijden doe ik ook zo graag! Hele andere setting zo. Vooral omdat ik vooral snelweg zie normaal.. ;)

[..]

Pff dat heb ik dus gemist haha. Toen ik uit een tunnel kwam zag ik meteen die centrale dus was daar op gefocust, stom he?
Vikingdorp was wel even leuk, maar was op dat moment niet zoveel natuurlijk. Staan maar een paar gebouwtjes. Moest er wel een stukje voor lopen, dus had m'n beweging ook meteen gehad! En was ongeveer de enige daar, dat was ook wel geinig.
Toen ik er was waren er ook mensen verkleed als vikings, en we kregen een rondleiding in die gebouwen. In het "langhus" kregen we ook wat te eten en drinken. Prima geregeld.
Jammer dat je de spiegels hebt gemist, maar nu weet je er van, kan je de volgende keer even langs ;)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  woensdag 22 maart 2017 @ 22:43:43 #51
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169712318
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Toen ik er was waren er ook mensen verkleed als vikings, en we kregen een rondleiding in die gebouwen. In het "langhus" kregen we ook wat te eten en drinken. Prima geregeld.
Jammer dat je de spiegels hebt gemist, maar nu weet je er van, kan je de volgende keer even langs ;)
Zoveel zon viel er, volgens mij, niet te spiegelen; afgaande op de foto's. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169712330
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:40 schreef Fogel het volgende:

[..]

Toen ik er was waren er ook mensen verkleed als vikings, en we kregen een rondleiding in die gebouwen. In het "langhus" kregen we ook wat te eten en drinken. Prima geregeld.
Jammer dat je de spiegels hebt gemist, maar nu weet je er van, kan je de volgende keer even langs ;)
Ja daarom, dat had het wel wat leuker gemaakt! Maar toch blij dat ik even geweest ben, leuk om die huisjes te zien.
Haha ja eerst kwamen we wel vaak in Scandinavië met werk, nu helaas niet meer. Dus blij dat ik 'm in ieder geval mocht doen.
pi_169712348
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:43 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zoveel zon viel er, volgens mij, niet te spiegelen; afgaande op de foto's. :P
Haha het viel daardoor niet op nee :P
  woensdag 22 maart 2017 @ 22:49:59 #54
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169712458
In Italië heb je ook zo'n zonneding. Net iets minder uithoek.
En zongarantie.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_169712868
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 22:49 schreef Hyperdude het volgende:
In Italië heb je ook zo'n zonneding. Net iets minder uithoek.
En zongarantie.
Weleens op tv gezien inderdaad!
  donderdag 23 maart 2017 @ 11:41:30 #56
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_169719069
Mooi om de Hydro eens op de foto's te zien.
Ik heb de Britse film met Kirk Douglas nooit gezien maar op Netflix staat de serie "Kampen om tungtvannet" (The Heavy Water War). Die is ook goed. :Y
Het is patat.
  donderdag 23 maart 2017 @ 19:22:24 #57
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_169727412
quote:
2s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:41 schreef Evi_90 het volgende:
Mooi om de Hydro eens op de foto's te zien.
Ik heb de Britse film met Kirk Douglas nooit gezien maar op Netflix staat de serie "Kampen om tungtvannet" (The Heavy Water War). Die is ook goed. :Y
Of voor mensen zonder Netflix, zoals ik, vanavond op Nat Geo om 2100 uur. :)


https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Heavy_Water_War
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 7 mei 2017 @ 22:45:18 #58
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_170762070
:W

Over een paar weken gaan wij richting Noorwegen. Zaterdagmiddag of zondagochtend vroeg rijden we richting Denemarken (Fredrikshaven), maandagavond de boot naar Oslo.
Voor de eerste week hebben we al een toffe camping gevonden ( deze ). Het plan is om daar iig een week te blijven. Week 2 en week 3 moeten we nog invullen.

Voor nu vooral onze kampeerspullen checken gezien alles mogelijk is aan weer daar :P goede slaapmat met betere isolatie aangeschaft en betere slaapzakken :)
pi_170771573
Tip voor douche-eendje: Olden - Gytri . Ligt een stuk westelijker dan Odstappen, maar ook de rit ernaartoe vonden wij mooi om te maken. :) (Wij kwamen vanuit de Sognefjorden, maar zijn via Lom gereden. Dus dan ga je een heel eind over dezelfde weg die je van Olstappen moet nemen.)

Het eerst stuk van Olden dacht ik wel even "Nou moe..was dat DE tip?'; er lag bij het 'plaatsje' een groot cruise-schip voor anker en die paar huizen/winkels waren ook niet zo bijzonder, maar we moesten verder rijden naar de camping (camping Olden, en direct naast ligt er nog eentje) en toen viel mijn mond echt open van verbazing. De camping ligt aan een fjord met uitzicht op een gletsjer. En wij stonden met onze tent naast een rivier. En we konden gewoon gratis een roeibootje lenen van de campingbaas. En wandelen naar een waterval boven de camping. En wandelen naar de Briksdalsbreen en de Bodalsbreen (de eerste is toeristisch tot en met, maar mooooooi). En op de camping staan twee geiten die van restjes groenvoer en aaitjes houden. O+ O+ O+

Ik was helemaal vergeten dat al mijn foto's in mijn reisverslag (zie de OP) het niet meer doen, dus dat ga ik zo even repareren. Maar daar staan dan zo weer enkele foto's van Olden en omgeving in :)
  Moderator maandag 8 mei 2017 @ 12:58:20 #60
45833 crew  Fogel
pi_170771610
Tip voor als je dan toch al relatief in de buurt bent:

http://www.kongevegenover(...)gen/english-summary/


[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 08-05-2017 20:39:35 ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  maandag 8 mei 2017 @ 14:05:58 #61
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_170772852
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 12:58 schreef Fogel het volgende:
Tip voor als je dat toch al relatief in de buurt bent:

http://www.kongevegenover(...)gen/english-summary/
[ afbeelding ]
Ow wauw Fogel, dat is tof :o

Deze vakantie gaat nog een leuk puzzeltje worden. We willen met de auto via Zweden terug maar ik heb dan mn rijbewijs nog niet :'). Maar even kijken wat haalbaar is voor MrEend met rijden.
  Moderator maandag 8 mei 2017 @ 21:45:47 #62
45833 crew  Fogel
pi_170785758
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:05 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ow wauw Fogel, dat is tof :o

Deze vakantie gaat nog een leuk puzzeltje worden. We willen met de auto via Zweden terug maar ik heb dan mn rijbewijs nog niet :'). Maar even kijken wat haalbaar is voor MrEend met rijden.
Via Røros, Trondheim, Åre, Stockholm richting Malmø kan een leuke route zijn.
Evt bij Røros al "rechtsaf" slaan.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 9 mei 2017 @ 00:20:19 #63
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_170790079
Ey foog wanneer gaan we nogeens naar Svalbard? Wel in GOED koud he. Hoeft niet 24/7 donker te zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_170791169
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 14:42 schreef Fogel het volgende:

Kan je niks van op aan natuurlijk. Je kan in een sneeuwstorm terecht komen of perfect zonnig weer krijgen. Ik reed een aantal jaar geleden in juni of juli bij Aurdal de berg over ipv door de tunnel en daar lag 3 a 4 meter sneeuw naast weg, niet erop. Geen last van en het zag er mooi uit.
Maargoed, eind april nog steeds kans op sneeuw in de bergen, al zal het waarschijnlijk niet lang blijven liggen.
Ben er inderdaad achtergekomen dat je er niks van op aan kunt nee :)
De heenweg over de Hardangervidda een mooie sneeuwvrije weg met aan de kanten metershoge sneeuw,
De terugweg was het kolonnerijden met 12 auto's doordat er een sneeuwstorm was. Kostte 5.5 uur maar ach, heb je dat ook eens meegemaakt.
pi_170850353
Hoi, nieuw hier en aangemeld omdat ik me wil voorbereiden op een reis naar noorwegen aan het eind van de zomer. Ik ga met de auto en ben aan het kijken waar ik allemaal heen wil en waar ik het best kan overnachten. Al veel interessante dingen gezien hierboven dus ga ik eerst eens goed bekijken. Is er in augustus ook nog sneeuw te verwachten??? Daar had ik niet op gerekend eigenlijk
pi_170855505
Wij waren in juni in Noorwegen en geen sneeuw. (wel een hittgolf). Maar het hangt er ook vanaf waar je naartoe gaat; boven de poolcirkel zal de kans op sneeuw wat groter zijn ;)

Zo, ik heb eindelijk alle foto's teruggezocht en mijn verslag uit 2014 weer 'hersteld'. Ik zal het zo in de volgende post plaatsen. Als een modje dan het linkje in de OP wil aanpassen? O-)
pi_170855594
Het begin van de reis

Dag 1 en dag 2
Dit jaar hebben we de boot het cruiseschip vanuit Kiel naar Oslo genomen. Achteraf gezien betaal je natuurlijk voor een hoop luxe die je niet gebruikt maar voor een eerste keer naar Noorwegen was het wel een relaxte manier van reizen: na een nacht lekker geslapen te hebben en na een warme douche kom je de volgende morgen fris en fruitig in Noorwegen aan.

Ons 'rijtuig' stond klaar

Een volgende keer reizen we vermoedelijk wel via Zweden. Al is het maar omdat het er op de grensovergang schijnt te stikken van de rendieren. Maar hoe en wat moeten we dan maar eens uitzoeken. :)

Vanuit Oslo zijn we via de Rv7 (via Gol) naar Sogndal gereden. Het begon droog, maar na een paar uur rijden kwam het met bakken naar beneden. We zagen zo weinig (en klommen zo langzaam over een grote afstand) dat we pas toen het een beetje begon op te klaren doorhadden dat we in het hooggebergte reden. Dat verklaarde ook opeens die <14 graden Celsius.. ;)
Het was een heel mooie reis; je waant je eigenlijk overal in een ansichtkaart. O+ De natuurpracht begint iets na Oslo en het stopt niet, al die kilometers lang. Dus ondanks dat je niet zo hard kan (en mag) rijden, is het toch gewoon heerlijk reizen!

Omgeving Sognefjord)

Dag 3 en dag 4: Aankomst op de eerste camping
Camping Kjørnes nabij het plaatsje Sogndal was de eerste bestemming. Een dure camping, (Wel erg nieuw en netjes, hoewel ik het idee van badkamertjes niet helemaal geslaagd vind. Er zijn maar weinig losse wc's dus elke keer als je gaat douchen is het maar hopen dat je voorganger niet net een grote boodschap gedaan heeft :{ ) maar de ligging is erg gunstig ten opzichte van uitstapjes. En het blijft 's avonds naast natuurlijk lang licht, ook lang warm doordat de bergen rond de camping niet zo enorm hoog zijn. :)


Door het tegenlicht is de tweede foto wat donkerder, maar we hebben hier geen zaklamp nodig gehad om toch tot 0:00 's nachts te kunnen lezen. De berg links en de zon waren 's avonds onze klok; de zon volgde vanaf de top de lijn van de berg; beginnend om iets na zessen avonds en iets voor tienen achter de andere bergen eindigend.

We hadden een mooi plekje met vrij uitzicht over de fjord, zoals je kunt zien op de foto's want deze zijn vanaf onze plek genomen. De volgende dag hebben we heerlijk luierend door gebracht, waarbij we wel al telkens de schaduw moesten opzoeken (geen bomen op de camping..) omdat de temperatuur al flink begon te stijgen.

Dag 5: Rondje Lustrafjorden - watervallen!
Het werd wel eens tijd om iets te gaan doen. Het was prachtig weer (30 graden!) en we besloten om een tocht langs de Lustrafjorden te maken, om zo een waterval in Mørkridsdalen en de Feigumfossen te bezoeken. De staafkerk in Urnes stond in eerste instantie ook wel op de planning, maar we waren niet al te vroeg vertrokken en hadden geen zin om ons te haasten. Daarbij waren we ook wel aardig verzadigd wat indrukken betreft: de Lustrafjorden zijn echt heel mooi (zeker met een zonnetje erbij!) en de watervallen ook erg indrukwekkend. De Feigumfossen zijn heel hoog (meer dan 220m vrije val), en zeker toen wij er waren ook 'goed gevuld', want het was de week ervoor slecht weer geweest en de gletsjers smelten deze zomer in razend tempo. (Vertelde een 'local' die speciaal even kwam kijken bij de waterval omdat ze hem nog nooit zo groot had gezien.)

De waterval in Mørkridsdalen, ook de camera kreeg gelijk een verfrissende douche

De Feigumfosse, gezien vanaf de overzijde.


Feigumfossen van dichterbij. De grootsheid komt niet helemaal over....


Dag 6: Nigardsbreen - een spectaculair stuk ijs!
Mocht je ooit een gletsjerwandeling willen maken, dan is Nigardsbreen een goede optie. En nu ook een van de weinigen, kwamen wij deze vakantie pas later achter. We zijn er wel naartoe gelopen maar hebben geen gletsjertocht met een gids gemaakt. Dat wilden we misschien later nog eens doen, niet wetende dat er niet zoveel 'breen' meer over is in veel gebieden..

De 'tocht' naar de gletsjer is vrij makkelijk maar wel leuk; een beetje klimmen en klauteren over grote en veel vlakke rotsblokken. Zonder gids kun je de gletsjer niet aanraken (tenzij je alle veiligheidswaarschuwingen negeert), maar dat is maar goed ook: genietend van de wind, de zon, het geluid van het water dat met geweld onder de gletsjer vandaan kwam en een bammetje met kruidenboter, hoorden we opeens een harde knal: Bleek er een flink stuk ijs afgebroken te zijn.

En iets met foto's en meer dan 1000 woorden ;) :
Vanaf de parkeerplaats konden we de gletsjer al zien
Onderweg naar de gletsjer.

Yours truly, klauterend, met charmant opgerolde broekspijpen 8-)

De rivier wordt gevormd door smeltwater. Best een heftig (maar gaaf) hangbruggetje om te nemen!

Hier komt dus dat water vandaan. (Het ijs is duizenden jaren oud, zuurstofarm en daarom blauw, heb ik mij laten vertellen. Door de weinige sneeuwval in de winter en de warmte nu, ligt er geen dik sneeuwdek bovenop.) Als je goed kijkt zie je links allemaal gekleurde stipjes op het ijs, dat zijn mensen onder begeleiding van gidsen.

Dag 7: Nærøyfjorden en de Aurlandvegen - Over toeristenvallen en prachtige wegen.

De Nærøyfjorden staan natuurlijk op de UNESCO lijst, en toegegeven ze zijn echt wel mooi. Maar helaas heeft de Loney Planet toch gelijk wat betreft het stinkende cruiseschip dat er voor anker ligt en wordt er geen wandeling aangegeven die je kunt maken om er wat meer van te kunnen zien. (Ze zullen er vast zijn hoor, maar ze beginnen dan denk ik niet in Gudvangen. Volgende keer toch maar meer wandeltochtboekjes aanschaffen.) Daarbij hielp het inladen met groot materieel van een enorme hoeveelheid stenen in containers ook niet echt voor de romantische sfeer zoals je die verwacht, gekeken naar alle mooie plaatjes op internet. En Gudvangen zelf stelt geen klap voor.

Je kunt wel kajakken. Maar voor omgerekend zo'n 80 euro per persoon (ik dacht dat het 650 NOK was, zo even uit het blote hooft) moet je nog wel zelf peddelen.....

Kortom: het viel een beetje tegen. Gelukkig zijn we nog even een weggetje ingereden naar het plaatsje Bakka, en zijn we daar via een wandelpad wel een stukje omhoog geklommen. Omdat het nog steeds zo'n 30 graden was - en ik kan dus even goed omgaan met hitte als een ijsbeer... - waren we al halverwege de tocht naar boven door onze voorraad water heen. Omdat het niet verantwoord is nog 1 tot 2 uur verder te moeten klimmen naar de top en daarna nog terug te moeten zonder water, hebben we de toch afgebroken na nog wel even van het uitzicht genoten te hebben:

Op de terugweg met de auto hebben we gekozen om nu niet de Laerdaltunnel (26km lang..) te nemen, maar de Aurlandsvegen. (Dat is een toeristische route.) En echt, dat was de moeite waard! Eeuwige sneeuw, prachtige meren...... mocht je ooit in de buurt komen, laat die tunnel links liggen en kies deze weg!




Dag 8: Austedalsbreen - waar Thor ons inhaalde...
De tocht naar de Austedalsbreen voert je twee uur hen en twee uur terug door een heel mooie vallei vanuit het 'plaatsje' Tungestølen. De weg ernaartoe is een 'tolweg' waarbij je zelf je ticket mag schrijven na wat geld in een bakje te hebben gedaan. Echt op goed vertrouwen dus.

Vanuit de auto alvast een 'voorproefje' van het uizicht!

Eenmaal in de vallei is het af en toe een stukje klimmen, maar wordt dit afgewisseld door vlakkere paden langs stroompjes en lage berkenboompjes. Wat wel prettig is, want het was nog steeds zo'n 30 graden. De gletsjer zelf is minder bijzonder om te zien dan de Nigardsbreen, maar nog steeds indrukwekkend.

nAustedalsbreen. Nog niet zo heel lang geleden was de gletsjer een heel stuk groter dan hij nu is.
Terugblik op de vallei waar we helemaal doorheen zijn gelopen.

De terugtocht begon goed, maar al snel begonnen er wat wolken te verschijnen en te miezeren. Na even onder een grote rots te hebben geschuild werd het weer droog, en zijn we weer verder gaan lopen. We waren denk ik nog geen kwartier verder toen het opeens de sluizen werden opengezet en de hel losbrak. :X Dikke druppels die meer op hagelstenen leken, flinke wind, en voortdurende het geluid van onweer. En natuurlijk was er geen beschutting te bekennen.....
Doorweekt kwamen we uiteindelijk na een nu gevoelsmatig erg lange en vooral natte tocht bij de auto aan. Al onze kleding was zo nat dat ik al snel enkel nog in mijn ondergoed stond. Niet gezien hebbende dat er naast ons een autootje stond met een Italiaans echtpaar. Oh, eh, haaaai! *)

Goed, terug richting camping dan maar. Ik was inmiddels gekleed in een droog fleecevest en de blauwgeruite zwembroek van mijn vriend (fokking charmant! :') Vergeten droge kleding mee te nemen door de warmte..) toen we opeens niet meer verder konden; de rivier was buiten haar oevers getreden en stroomde over de weg heen. De stroming was sterk en er lagen veel rotsblokken, dus de oversteek durfden we met onze auto (alleen aandrijving bij het rechtervoorwiel) niet te maken.
Ok, goed, het lijkt op de foto zo niet zo erg. Maar geloof me; zelfs een Noorse met een 4x4 durfde de gok niet te nemen. Niet alleen een sterke stroming, maar ook veel puin.

Gelukkig kwam er aan de andere kant een man in een busje aan, die ons kon vertellen dat we terug moesten rijden en op zoek moesten naar een man met een gele auto: de weg was van deze man en hij kon het oplossen. Dus de auto omgekeerd en weer teruggereden. Dat was nog best een end. Onderweg kwamen we een echtpaar tegen dat onderweg was naar het volgende dorp om te telefoneren (geen bereik in de vallei..), en die zijn met ons meegereden om de desbetreffende man met gele auto te vinden.
Uiteindelijk de beste man gevonden , en die heeft met behulp van een tractor met enorme sneeuwschep een dam weten te maken om de rivier wat om te leiden. We konden onze weg weer vervolgen! (Hij liep eerst nog een beetje te mopperen, het zou wel meevallen. Maar deze toeristen bleken toch wel gelijk te hebben ;) )

Dag 9: Sognefolkmuseum - een wel erg uitgestorven oord...
Om even bij te kunnen komen van al die wilde avonturen, deze dag een wat rustigere activiteit ingelast: het bezoeken van het enige echte Sognefolk openluchtmuseum!
Het was best aardig, maar veel dingen kon je alleen achter glas bekijken en we waren een tijdlang de enigen op het terrein. Uitgestorven boel dus, en dat was jammer, want alle huisjes - sommigen nog uit 1600! - en het terrein zelf hadden best potentieel. (Ik denk dan bijvoorbeeld aan het Archeon hier, waar medewerkers de oude tijden echt laten herleven..)

Grappig detail: een 'anti-geiten trap'. Doordat ze trap zo krom loopt kunnen de geiten er niet tegenop.


Dag 10: Reis over de toeristische weg 55, richting Olden via Lom
Omdat we rijden allebei leuk vinden en we toch tijd genoeg hadden (lange dagen, zo zonder echte duisternis!), zijn we omgereden via route55 richting onze volgende bestemming in Gytri (nabij Olden.) Het was vandaag voor de verandering een beetje bewolkt en druilerig weer, maar goed, dat hinderde ons niet om het museum in Lom te bezoeken, met daarnaast de staafkerk.

Het museum had de oudste boog van Noorwegen liggen (3000 jaar oud), en dat was wel even leuk om te zien, gezien wij zelf aan traditioneel boogschieten doen en onze bogen en pijlen ook zelf maken.


En mammoetjes knuffelen is natuurlijk altijd leuk, ook al zijn ze dan niet echt :P .


Dag 11: Aankomst in Gytri, nabij Olden - waar je hart een sprongetje maakt!
We hebben overnacht met ons kleine tentje - dat we speciaal mee hadden genomen voor korte verblijven, naast onze 'gewone' tent, in het plaatsje Erdal, vlak naast Hjelle. De dag erna kwamen we aan in Olden. Hoewel Olden zelf een beetje 'mweah' is (vind ik, maar ik hou dan ook niet van cruiseschepen die mijn uitzicht blokkeren..) lag de camping waar wij overnachtten op een locatie die je eigenlijk niet meer kunt toppen. De camping (camping Gryta) lag in een wat verscholen dal aan de Oldenvatnet met uitzicht op de Melkevollbreen.

Als er een camping is die ik zal aanraden, is het deze wel. (camping Olden, direct ernaast, schijnt ook heel prima te zijn trouwens.) Een heel vriendelijke eigenaar, geen al te bizarre prijzen voor Noorse maatstaven, sanitair dat elke dag wordt schoongemaakt en heerlijke douches. Dit alles naast dus dat echt adembenemende uitzicht, het gratis kunnen lenen van een roeibootje en last but not least: de twee geiten. Daar was ik al snel dikke vrienden mee :P .
Geiten!

De camping(s) zie je onderaan, aan het water liggen.

En als je naar de rand van het water loopt op de camping en naar rechts kijkt, of zoals wij in een roeibootje stapt, of met de auto het dal in komt rijden, zie je dit..... (alleen dan niet zo gruwelijk overbelicht....)

Vanaf onze plek genomen.
We hebben ook nog wilde dieren gezien vlak voor onze tent. Iets van een zwart-wit-marter-achtig beestje en een 'ekte' beer die van de zon en de prachtige paarse bloemen (vol met hommels) genoot 8-) :P


Dag 12: Gytri-fossen
Het was nog steeds wat bewolkt, maar om toch wat te doen (maar niet teveel :P ), zijn we naar de waterval gelopen die achter de camping, hoger in de bergen, te zien is. Best nog een aardige klim (niet moeilijk, maar het pad stijgt wel voortdurend) maar wel leuk om te doen. Uit het boekje dat er lag konden we opmaken dat sommige mensen dit elke dag doen!


Dag 13: Geiranger en Dalsnibba
De wolken hingen vandaag wel erg laag: veel van de bergen om ons heen was niet eens te zien. Maar alweer een dag niks doen zagen we niet zitten, dus we zijn naar Geiranger gereden. (Dat was geloof ik dik een uur rijden). Helaas was het daar ook bewolkt (en nat..), dus veel uitzicht hadden we ook niet. Ook niet op de Trollstigen, waar het wemelde van de bussen en campers.

Bewolkt...

Toch hebben we wel een leuke dag gehad; we hebben lekker de toerist uitgehangen en dit is mijn aanwinst:Niet dat ik een eland heb gezien, maar wel de bordjes! ;)

Op de terugweg hebben we nog wel het uitzichtpunt Dalsnibba aangedaan. Dat is een uitzichtpunt waar je met de auto naartoe kunt rijden. En als het dan een beetje bewolkt is, ziet dat er onderweg best grappig uit, zo'n weg door/naar de wolken:
Ook hier kwamen we weer eens ogen tekort. Het was nu aardig opgeklaard, in elk geval was het droog, wel nog bewolkt.





Dag 14: Bødalsbreen
Met een weer stijgende temperatuur en een fijn zonnetje erbij, een wandeling naar de Bødalsbreen gemaakt. (Jup, dat is weer een gletsjer. Deze ligt in het dal naast het dal waar de camping ligt. ) De weg ernaartoe was een slecht onderhouden tolweggetje, maar het pad boven was erg makkelijk te lopen.


Onderweg, hier nog wel een goede weg
[i]Nieuwsgierige schapen op de weg....

.... en eenmaal boven op het wandelpad wantrouwende koeien, die uiteindelijk ons wel durfden te passeren - hetzij op een drafje.

Wederom een prachtige vallei, met besneeuwde toppen, berkenboompjes, stroompjes (een beetje moerasachtig hier en daar), een rivier, watervallen en - hoe kan het ook anders - een gletsjer.

De gletsjer
Terugblik richting de vallei. De foto vertekend heel erg; wat je ziet is in het echt geen grappig klein waterstroompje, maar een woeste rivier die over de rotsen naar beneden klettert. Maar sowieso is al gebleken dat een foto bij lange na niet kan laten zien hoe groots en indrukwekkend al die woeste natuurpracht is...

Omdat wij wat later op de dag gingen wandelen, hadden wij op de terugweg de hele vallei voor ons alleen. :9~ O+ :@ Heerlijk!

Dag 15: Briksdalsbreen
Ik was ze deze vakantie nog niet in enorme aantallen tegengekomen, maar ik heb ze gespot: de bussen vol met Japanse toeristen! :D .
Met speciale autootjes gingen ze naar de gletsjer - gewapend met een zeiltje om niet nat te worden van de waterval die ze onderweg passeerden - en ik kon niet anders dan grinniken; het leek wel een beetje op de Efteling zo.
Onder in beeld (links voor de kijker) zie je een karretje met Japanners

Gelukkig deed het hoge toeristengehalte niks af aan de schoonheid van de waterval (10.000 liter per seconde!) en de Briksdalsbreen (gletsjer). De wandeling zelf was warm (want 25 graden met geen wolkje te bekennen, dus erg zonnig) maar goed te doen.

De gletsjer vanaf een 'rustpuntje' gezien


Bovenaan was er nog een waterval te zien. Het meeste water (dat weer doorstroomde naar de vorige waterval) leek hier vandaan te komen


De gletsjer dichterbij

Dag 16: Schuitje varen...
Omdat de temperaturen weer erg opliepen (en met volle zon en geen schaduwplekken gebeurt dat natuurlijk al snel) een van de roeibootjes van de camping gepakt en even lekker op het water geweest. Met je voeten over de rand bungelen in ijskoud water (rechtstreeks afkomstig van de gletsjers...) is heerlijk verkoelend.


Dag 17: Kjenndalsbreen
Goed, toegegeven; heel zware wandeltochten hebben we deze vakantie niet gemaakt. Skåla stond nog wel op de misschien-lijst, maar er was al zoveel te zien en het was telkens zo warm, dat we ons maar rustig hebben gehouden. Echter, zo rustig als bij de Kjenndalsbreen is wel weer het andere uiterste...
Wij dachten nog even een lekker stukje te wandelen, onze laatste echte dag in Olden, maar de parkeerplaats bleek al zo dichtbij de gletsjer te zijn dat ik denk dat ik het nog overdrijf als ik zeg dat we 15 minuten bezig zijn geweest met lopen.

Wel een erg gave gletsjer om te zien! (Ik kreeg het alleen echt niet op de foto, die grootsheid.)



Dag 18: Vertrek richting Bergen
En toen was het alweer tijd het boeltje bij elkaar te rapen, de geiten en de eigenaar gedag te zeggen en weg te rijden. We hadden nog geen concreet plan, maar wilden kijken of we ergens aan de kust in de omgeving van Bergen konden overnachten.
Na een wat traag lopende, warme reis over de E39 (oversteek in Lavik) en een beetje een tegenvallende omgeving na al het woeste natuurschoon rondom Jostedalbreen Nasjonalpark, uiteindelijk iets boven Romarheim de auto met zijn neus richting het oosten gezet. De kust ging hem toch niet meer echt worden en Bergen was met 35 graden ook niet echt aanlokkelijk om een (half) dagje te bezoeken. Ik was ook redelijk suf van de warmte. (Had ik al verteld dat we de airco voor de vakantie niet hadden laten maken want we gingen immers naar Noorwegen?)

Via een klein weggetje (569) richting Dalen gereden (wel mooie route O+ ), en vandaar weer over de E16 en route13 en 7 naar Eidfjord aan de Hadangerfjord. De camping in Eidfjord was niks; het was echt een plek waar iedereen maar 1 nachtje stond, dus het toiletgebouw was niet fris en de sfeer was niet prettig; niemand leek ook maar iets met een ander te maken willen hebben. Alleen de campingkat kwam mij 's nachts vol enthousiasme begroeten O+ .

Nog wel een dingetje: Hoewel ik al wist dat Noren fan zijn van tunnels, viel mijn kind toch nog even op de grond: tunnels die omhoog 'spiralen en tunnels met daarin een of zelfs twee rotondes.... :o

Dag 19: Overnachting, nog 40km. tot Oslo
De volgende dag ons kleine tentje weer ingepakt, en richting Oslo gereden. e
Vlak bij Oslo nog een heel mooie camping (Rørvik Camping) gevonden aan een meer, naast Sundvollen. Ook hier nog steeds een graadje of 35, dus lekker nog even gezwommen.

Dag 20: Vertrek boot
Na nog een ontbijtje op het strandje aan het meer werd het weer tijd om naar de boot te gaan. Na een heerlijke tijd, toch ook wel weer lekker naar huis. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Candaasje op 12-05-2017 07:09:04 ]
  Moderator donderdag 11 mei 2017 @ 22:32:22 #68
45833 crew  Fogel
pi_170867981
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 17:17 schreef Candaasje het volgende:
Zo, ik heb eindelijk alle foto's teruggezocht en mijn verslag uit 2014 weer 'hersteld'. Ik zal het zo in de volgende post plaatsen. Als een modje dan het linkje in de OP wil aanpassen? O-)
Check. Mooi verslag :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 16 mei 2017 @ 12:09:51 #69
160961 Evi_90
Met de groeten van Johannes V.
pi_170978666
Mooi verslag, ik zou zo weer terug willen! O+ Vooral Brikdalsbreen, wat een plaatje!
Het is patat.
  Moderator zondag 21 mei 2017 @ 20:56:36 #70
45833 crew  Fogel
pi_171104286
Tip voor mensen die in de buurt van Molde zijn: Bezoek Trollkirka!
Het is ca 3km sjouwen vanaf de parkeerplaats en ongeveer 500 meter omhoog.
Ga voorbereid op pad, neem eten en drinken mee en vooral ook een zaklamp (hoofdlamp is het handigst). Water kan je eventueel rechtstreeks uit de rivier drinken, lekker koel en smaakt prima.

De ingang:


Door de grot loopt een rivier (waar je ook deels doorheen moet, dus neem goede schoenen die tegen water kunnen mee).


Na een meter of 70 ben je aan het einde en zie je een waterval met daglicht erboven.


Van bovenaf ziet het er zo uit:


In een ander deel van de grot vind je een andere waterval met wit marmer als achtergrond:


Als je heel goed kijkt zie je mijn auto daar beneden ergens staan :P

Onderweg naar de grot was het ook niet helemaal vervelend qua uitzicht
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_171104353
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 20:56 schreef Fogel het volgende:
Tip voor mensen die in de buurt van Molde zijn: Bezoek Trollkirka!
Het is ca 3km sjouwen vanaf de parkeerplaats en ongeveer 500 meter omhoog.
Ga voorbereid op pad, neem eten en drinken mee en vooral ook een zaklamp (hoofdlamp is het handigst). Water kan je eventueel rechtstreeks uit de rivier drinken, lekker koel en smaakt prima.

De ingang:
[ afbeelding ]

Door de grot loopt een rivier (waar je ook deels doorheen moet, dus neem goede schoenen die tegen water kunnen mee).
[ afbeelding ]

Na een meter of 70 ben je aan het einde en zie je een waterval met daglicht erboven.
[ afbeelding ]

Van bovenaf ziet het er zo uit:
[ afbeelding ]

In een ander deel van de grot vind je een andere waterval met wit marmer als achtergrond:
[ afbeelding ]

Als je heel goed kijkt zie je mijn auto daar beneden ergens staan :P
[ afbeelding ]
Onderweg naar de grot was het ook niet helemaal vervelend qua uitzicht
[ afbeelding ]
Leuk, ik wist niet dat je zo avontuurlijk bent Fogel :)
pi_171104998
Oh wat gaaf! Wauw!
pi_171107363
Mooi verslag Candaasje! Wat hadden jullie toen geluk met het weer! Het was toen van eind april tm september boven de 20 graden ofzo. Ik was hoogzwanger en heb zitten schelden op de hitte haha.

En jeetje wat zijn die gletsjers klein geworden de laatste 20 jaar ;(
En rijden er nog steeds paard en wagens naar de Briksdalsbreen, of alleen karretjes?

Ik hoop van de zomer ook weer in Noorwegen op vakantie te gaan. Ik woon in Oslo en ben vaak in ons vakantiehuis, maar echt rondreizen heb ik al heel lang niet meer gedaan.
pi_171119665
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 22:35 schreef Roomsnoes het volgende:
Mooi verslag Candaasje! Wat hadden jullie toen geluk met het weer! Het was toen van eind april tm september boven de 20 graden ofzo. Ik was hoogzwanger en heb zitten schelden op de hitte haha.
Ja, we hadden zeker geluk! :D Ik vond het wel grappig dat ik voor de verandering eens niet de enige was die last had van de hitte. (We gingen de jaren ervoor vaak naar Italië, en daar zijn ze hitte wel gewend en heeft iedereen een mooi bruin kleurtje... ik nooit, ik val flauw en eindig met rode knieën en witte benen :P ) Maar kan me wel voorstellen dat het hoogzwanger erg pittig was!

quote:
En jeetje wat zijn die gletsjers klein geworden de laatste 20 jaar ;(
En rijden er nog steeds paard en wagens naar de Briksdalsbreen, of alleen karretjes?
Ik heb geen paard en wagen gezien, misschien iets voor meer richting het hoogseizoen?
En ze smelten hard ja ;( .

quote:
Ik hoop van de zomer ook weer in Noorwegen op vakantie te gaan. Ik woon in Oslo en ben vaak in ons vakantiehuis, maar echt rondreizen heb ik al heel lang niet meer gedaan.
Wij willen ook weer een keertje terug. Ik vond het zo ontzettend mooi. O+ Dit jaar wordt het Canada, dus ik vrees dat volgend jaar het even erg low-budget wordt :P . Wellicht het jaar erna weer ^^
  woensdag 14 juni 2017 @ 21:24:08 #75
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171698010
Kik. :P

Ga dit jaar weer. Hopelijk beter weer dan vorig jaar. 8-)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 15 juni 2017 @ 09:59:00 #76
159909 -Peach
Prunus persica
pi_171705223
Wij gaan ook weer :) we hebben net een snelcursus Noors achter de rug, basisniveau. Even kijken of we er wat van bakken B-)
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_171705240
Ik ben er al O+ :)
  maandag 19 juni 2017 @ 14:13:11 #78
61345 Brett-Anderson
ACCOUNT DISABLED
pi_171789792
Zou eigenlijk nu wel met al die droge warme dagen naar Alesund of Tromso toe willen. Het zit er echter niet in met zomerpiekprijzen. Dat is toch al zo'n dilemma, want de maanden waarin ik er naar toe wil zijn daar dan het duurst. Tussen 1 juni en half augustus gaan blijft mijn voorkeur, maar misschien gaat me nog wat lukken rond September.

Waar zijn eigenlijk al die lijntjes van ryanair gebleven? Valt me telkens op dat ik bestemmingen als Haugesund, Rygge en Torp of bv Knock zie en je er gebruik van wilt maken zijn ze verdwenen. Ik heb hier al wel eens vernomen dat die Rygge en Torp niet gigantisch rendabel waren, maar ook Haugesund is alweer foetsie. Nu zie ik bijvoorbeeld ook dat Aarhus vanaf Eindhoven in de planning staat vanaf november. Vreemd dat het zo lang moet duren en waarom in zo'n koele maand, het is toch geen kerstmarkt bestemming hûh ;), mij benieuwen hoe lang die te boeken valt.
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
  maandag 19 juni 2017 @ 15:13:48 #79
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_171790969
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 14:13 schreef Brett-Anderson het volgende:
Zou eigenlijk nu wel met al die droge warme dagen naar Alesund of Tromso toe willen. Het zit er echter niet in met zomerpiekprijzen. Dat is toch al zo'n dilemma, want de maanden waarin ik er naar toe wil zijn daar dan het duurst. Tussen 1 juni en half augustus gaan blijft mijn voorkeur, maar misschien gaat me nog wat lukken rond September.

...
Vanaf Eelde kan je redelijk makkelijk naar Kopenhagen. Van daaruit overstappen een optie?
Geen idee van de kosten. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 20 juni 2017 @ 11:32:23 #80
61345 Brett-Anderson
ACCOUNT DISABLED
pi_171808673
Hmm, dat is een idee! Zal vast minder kosten dan de € 400-500 die je momenteel moet aftikken bij Norwegian.

Ik heb begrepen dat de Noorse regering de luchthavenbelasting op Rygge heeft verhoogd en dat Ryan Air heeft gereageerd door gewoon de stekker eruit te trekken. Geen echte smooth move van Noorwegen om dat te doen, die luchthaven is nu gesloten en goed voor toerisme lijkt me dat ook al niet. Was verder een goedkope snelle weg om Noorwegen in te komen en van daaruit de trein nemen met een vooruitgeboekd kaartje naar verscheidene plaatsen.
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
  Moderator dinsdag 20 juni 2017 @ 18:22:49 #81
45833 crew  Fogel
pi_171816752
Je hebt het verkeerd begrepen; De passagiertoeslag is voor het hele land en voor alle maatschappijen.
Dat Ryanair vervolgens niet meer op Rygge wil vliegen, tja, jammer dan.
Nog steeds genoeg mogelijkheden om relatief goedkoop naar Noorwegen te vliegen als je een beetje kan plannen. Oslo retour voor 100 euro zie ik met enige regelmaat voorbij komen bijvoorbeeld (zowel met KLM, SAS als Norwegian).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_172467120
1-0 _O_

pi_172467798
Jullie kunnen er echt niks van :D
pi_172978092
Hoi.

Nog tips om vanuit Oslo of Trondheim in een dag super vette dingen in Noorwegen te zien?
Gino ♥
  Moderator maandag 7 augustus 2017 @ 20:04:44 #85
45833 crew  Fogel
pi_172978483
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2017 19:51 schreef Tjacka het volgende:
Hoi.

Nog tips om vanuit Oslo of Trondheim in een dag super vette dingen in Noorwegen te zien?
Ligt aan je definitie van super vet natuurlijk. Wat voor soort dingen denk je aan? En heb je een auto of moet het per OV?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_172980237
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 20:04 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ligt aan je definitie van super vet natuurlijk. Wat voor soort dingen denk je aan? En heb je een auto of moet het per OV?
Het moet per OV.

Nouja de natuur staat Noorwegen wel bekend om toch? Dat zou wel fijn zijn.
Gino ♥
pi_173027309
Fogel? :@
Gino ♥
pi_173027689
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 21:10 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Het moet per OV.

Nouja de natuur staat Noorwegen wel bekend om toch? Dat zou wel fijn zijn.
Trein van Oslo naar Bergen met evt onderweg de Flämbaan (als ik dat zo goed schrijf) erbij? Ik kan je begin volgend jaar vertellen hoe die rit mij is bevallen. :)

Reken wel op 8 uur enkele reis maar Bergen schijnt ook een mooie stad te zijn om wat tijd door te brengen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_173028401
Bergen was idd leuk! Flamsbana ook. Wij hadden de 1e trein genomen. Op dat moment kwam er net een cruisboot het fjord in varen. Wij hadden een coupe voor onszelf (voorin zaten twee bussen aziaten opgepropt, dat was wel hilarisch bij de waterval, haha. Maffe mensen!). De trein die we op de terugweg passeerden puilde uit en ook het perron stond propvol toen we terug kwamen in Flam!

Dus het kan druk zijn. Ga je die kant op, zou ik zeker aanraden een plek te reserveren...
pi_173035482
quote:
0s.gif Op woensdag 9 augustus 2017 21:39 schreef MissRelin het volgende:
Bergen was idd leuk! Flamsbana ook. Wij hadden de 1e trein genomen. Op dat moment kwam er net een cruisboot het fjord in varen. Wij hadden een coupe voor onszelf (voorin zaten twee bussen aziaten opgepropt, dat was wel hilarisch bij de waterval, haha. Maffe mensen!). De trein die we op de terugweg passeerden puilde uit en ook het perron stond propvol toen we terug kwamen in Flam!

Dus het kan druk zijn. Ga je die kant op, zou ik zeker aanraden een plek te reserveren...
Nog aanraders voor Bergen?

Het plan is om in januari (sneeuw O+ ) vanuit Oslo de trein naar Bergen te pakken (zonder Flamsbana want dat lukt qua tijd/licht niet), dag/paar dagen Bergen, dan boot van Hurtigruten nemen naar Kirkeness, slapen in ijshotel en van daaruit terugvliegen naar Oslo voor een paar dagen.

Hurtigruten en ijshotel zijn al geboekt, de rest moeten we er nog omheen bouwen. Zin an *O*
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator donderdag 10 augustus 2017 @ 11:20:34 #91
45833 crew  Fogel
pi_173036666
quote:
1s.gif Op maandag 7 augustus 2017 21:10 schreef Tjacka het volgende:

[..]

Het moet per OV.

Nouja de natuur staat Noorwegen wel bekend om toch? Dat zou wel fijn zijn.
Je kan overwegen om Hurtigruten van Trondheim naar Bergen te pakken, die gaat in de zomer via Geiranger.

In Trondheim zelf kan je bymarka in, eventueel de trein naar Steinkjer pakken, is een mooie route (maar in Steinkjer zelf is geen donder te doen).
In Oslo kan je ook het bos in, rondje rond Sognsvann lopen of naar Frognerseteren (bij Holmenkollen).
Is niet spectaculair, maar wel mooi en makkelijk bereikbaar.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_173073183
Wij hebben gewoon lekker rondgelopen in Bergen, door de oude wijk, met treintje om hoog. Niet echt iets specifieks wat superleuk was...
pi_174495322
*schop*

Januari reis naar Noorwegen begint steeds meer vorm te krijgen. *O*

De planning:
Dag1: middag aankomst in Oslo (hotel geboekt)
Dag2 : trein naar Bergen (over een week of twee boeken met minipris O+)
Dag3-4: Bergen (iemand aanraders voor goed hotel en must sees?)
Dag 4-10: met Hurtigruten cruisen naar Kirkenes (onderweg geen excursies geboekt want duur en zelf stadjes verkennen is ook leuk)
Dag10: overnachting in Snow hotel O+ (nachtelijke tocht met Huskies geboekt en de volgende ochtend een King Crab safari)
Dag11 : ochtend King crab en avondvlucht naar Oslo
Dag 12-13: Oslo (iemand hoteltips? Must sees?)
Dag 14: avondvlucht naar huis

Vragen zijn dus:
Heeft iemand aanraders voor hotels in Bergen en Oslo. Liefst budget (wel eigen kamer en sanitair voor 2 personen), want de rest van de reis is al duur zat. Prijs rond de 100 euro per nacht, minder is altijd fijn.
Welke bezienswaardigheden, musea etc raden jullie aan in Bergen/Oslo/Trondheim/Tromsö/Kirkenes in januari?
En is de Noordkaap really worhth it?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator woensdag 18 oktober 2017 @ 16:43:43 #94
45833 crew  Fogel
pi_174495629
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:25 schreef Cat-astrophe het volgende:

Vragen zijn dus:
Heeft iemand aanraders voor hotels in Bergen en Oslo. Liefst budget (wel eigen kamer en sanitair voor 2 personen), want de rest van de reis is al duur zat. Prijs rond de 100 euro per nacht, minder is altijd fijn.
Welke bezienswaardigheden, musea etc raden jullie aan in Bergen/Oslo/Trondheim/Tromsö/Kirkenes in januari?
En is de Noordkaap really worhth it?
https://www.thonhotels.no en https://www.scandichotels.no hebben een aantal hotels centraal in Oslo en dat zou voor ca 100euro moeten lukken. Beide ketens hebben OK hotels, verwacht geen luxe maar wel een eigen kamer en eigen sanitair. Bij sommige hotels zit avondeten ook inbegrepen, maar dat is dan een lichte maaltijd, bv soep met brood of een of andere simpele stoofpot.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De ketens zitten ook in Bergen.
In Bergen ben je zo klaar, rondje door het centrum, Fløybanen naar boven, even rondkijken en je bent wel klaar. En neem een paraplu mee.

In Oslo: pak tramlijn 12 vanaf centraal station en rij via Aker Brygge naar Frogner, stap uit bij Frognerparken en loop de beeldentuin van Vigeland in. Onderweg daarheen zie je een (naar mijn mening) mooi deel van Oslo.
Ga na het park naar Nydalen en loop vanaf daar langs Akerselva (de rivier) richting centrum.

Trondheim: Loop naar Nidarosdomen (de cathedraal) en bekijk die van buiten, evt ook van binnen (tegen betaling), loop via Borggården (waar je ook twee musea in kan) naar Nidelven, sla linksaf en loop de oude stadsbrug over. Even ronddwarrelen op Bakklandet alwaar vele koffietenten (ik vind Dromedar de beste) en kroegen zijn (ga naar Antikvariatet en loop naar het achterste deel). Bakklandet Skydsstasjon is een leuke plek om te lunchen.

Tromsø/Kirkenes zijn donker en koud, lekker in je hut op de boot onder de dekens blijven :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_174496029
Maar... maar... in Kirkenes worden we van de boot af geschopt ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 18 oktober 2017 @ 19:20:23 #96
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174498240
http://www.dethanseatiskehotel.no. In Bergen

Chk de filmpje. €27 boven je budget in jan. Maar dat is het wel waard, vlgns. mij
Radisson Blu er vlakbij is prima voor een ketenhotel.
Je kan daar in de buurt ook wel wat verder zoeken. Redelijk rustig en vlakbij centrum. Aan de andere kant van het water is het meer winkels en kantoren.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174498450
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 19:20 schreef Hyperdude het volgende:
http://www.dethanseatiskehotel.no. In Bergen

Chk de filmpje. €27 boven je budget in jan. Maar dat is het wel waard, vlgns. mij
Radisson Blu er vlakbij is prima voor een ketenhotel.
Je kan daar in de buurt ook wel wat verder zoeken. Redelijk rustig en vlakbij centrum. Aan de andere kant van het water is het meer winkels en kantoren.
Mijn hart, wat doe je O+
Ik wil dit! Nu mijn reisgenoot nog overtuigen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 18 oktober 2017 @ 19:31:41 #98
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174498458
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 19:31 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Mijn hart, wat doe je O+
Ik wil dit! Nu mijn reisgenoot nog overtuigen.
Sorry 8-)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_174498748
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 19:31 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Sorry 8-)
Volgens mij is het al gelukt _O- *O* O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  woensdag 18 oktober 2017 @ 20:20:56 #100
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174499528
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 19:46 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Volgens mij is het al gelukt _O- *O* O+
^O^


Hotel Gabelshus in Oslo beviel ook goed. Maar er zijn wel hippere alternatieven iets meer in het centrum.
https://www.nordicchoiceh(...)ion-hotel-gabelshus/
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')