abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:24:45 #1
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_165663799
Een meisje dat ik ken is net begonnen aan een administratief-juridische mbo-opleiding. Eigenlijk wil ze wisselen van studie, omdat ze veel liever kapster of nagelstyliste wordt en daar een mbo-opleiding voor volgt. Ze vroeg aan mij wat verstandig is. Ik vind het een lastige. Enerzijds vind ik dat mensen vooral moeten doen wat ze leuk vinden. Anderzijds lijkt het me ook wel prettig voor haar om iets meer basis te hebben, voor het geval ze later toch iets 'intellectueel uitdagenders' wil.

Ik heb gezegd dat ze uiteindelijk het best haar gevoel kan volgen en moet kijken wat haar trekt. Omdat dat niet echt hielp, heb ik gezegd dat ik in haar plaats gewoon dat eerste jaar van die administratief-juridische opleiding zou afmaken en na het schooljaar wisselen van opleiding. Maar ik vind het zo'n mager advies, omdat ik het niet goed kan onderbouwen wat betreft carrierekansen enzo..

Wat zouden jullie in haar situatie adviseren en waarom?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_165663831
Ik denk dat een kapster / nagelstyliste minder snel geautomatiseerd worden dan een (mbo-)jurist.
pi_165663833
Dat ze haar gevoel moet volgen.... verder vind ik keuzes van anderen bijzonder oninteressant.
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:29:11 #4
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_165663836
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:28 schreef RunnerAdd het volgende:
Ik denk dat een kapster / nagelstyliste minder snel geautomatiseerd worden dan een (mbo-)jurist.
Daar heb je wel helemaal gelijk in ja.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:29:33 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165663842
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:24 schreef Federer-fan het volgende:
Ik heb gezegd dat ze uiteindelijk het best haar gevoel kan volgen en moet kijken wat haar trekt. Maar ik vind het zo'n mager advies.
Nee, is geen mager advies. Op dit soort dingen kun je gewoon weinig zeggen, die knoop moet ze zelf doorhakken.

Wat ik gek vindt, is dat er een MBO opleiding is voor kapster of nagelstyliste? Of lees ik nou de OP verkeerd?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_165663867
Er zijn heel heel veel kapsters. En die krijgen vroeg last van hun rug.
Dus ik zou allebei doen zodat je wat hebt om op terug te vallen
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:32:07 #7
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_165663871
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:29 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Nee, is geen mager advies. Op dit soort dingen kun je gewoon weinig zeggen, die knoop moet ze zelf doorhakken.
Oké, bedankt.
quote:
Wat ik gek vindt, is dat er een MBO opleiding is voor kapster of nagelstyliste? Of lees ik nou de OP verkeerd?
Ja, dat vond ik dus ook gek maar die is er inderdaad, in elk geval voor kapster.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:32:28 #8
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_165663875
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:32 schreef Allures het volgende:
Er zijn heel heel veel kapsters. En die krijgen vroeg last van hun rug.
Dus ik zou allebei doen zodat je wat hebt om op terug te vallen
Maar dan twee opleidingen tegelijk?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_165663883
Nagelstylist kun je trouwens ook met een cursusje worden. Kapster kun je ook op sommige plekken versneld doen.
Dus dan zou ze niet nog een hele mbo hoeven doen na die eerste
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:35:25 #10
3542 Gia
User under construction
pi_165663901
quote:
5s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:24 schreef Federer-fan het volgende:
Een meisje dat ik ken is net begonnen aan een juridische mbo-opleiding. Eigenlijk wil ze wisselen van studie, omdat ze veel liever kapster of nagelstyliste wordt en daar een mbo-opleiding voor volgt. Ze vroeg aan mij wat verstandig is. Ik vind het een lastige. Enerzijds vind ik dat mensen vooral moeten doen wat ze leuk vinden. Anderzijds lijkt het me ook wel prettig voor haar om iets meer basis te hebben, voor het geval ze later toch iets 'intellectueel uitdagenders' wil.

Ik heb gezegd dat ze uiteindelijk het best haar gevoel kan volgen en moet kijken wat haar trekt. Maar ik vind het zo'n mager advies.

Wat zouden jullie in haar situatie adviseren en waarom?
Mijn jongste volgde VMBO, praktijk gericht op de horeca. Na zijn examen, op zijn 15de, moest hij gaan kiezen of hij MBO-kok wilde doen, of toch iets anders. Hij dacht zelf aan de muzikantenopleiding. We zijn er wezen kijken, maar hij had al snel door dat je goed moest zijn om door te breken, of je kwam in het muziekonderwijs terecht.
Wij hebben hem toen geadviseerd om eerst een vak te leren waar hij op terug kon vallen en dan, als hij nog steeds wilde, de muzikantenopleiding.

En zo geschiedde. Deed eerst kok 2 en begon zelfs aan kok 3. Maar de werktijden waren niet helemaal zijn ding. :P
Hij wilde iets heel anders. Game development. Tja, echt heel wat anders. Maar als hij er gelukkig mee is.
Hij heeft in elk geval iets om op terug te vallen. En muzikant was hij al, hobby, waarmee hij ook anderen daar les in kan geven.

Ik zou dit meisje adviseren om lekker die kappersopleiding te doen. Is toch een vak waarmee je altijd wat bij kunt verdienen. Daarna kan ze altijd nog de juridische MBO doen, of wellicht HBO met de 21-jaar toets.
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:37:21 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_165663925
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:33 schreef Allures het volgende:
Nagelstylist kun je trouwens ook met een cursusje worden. Kapster kun je ook op sommige plekken versneld doen.
Dit is een goede tip.

Waarom blijft ze niet gewoon haar MBO doen, maar een cursus kapster of nagestyliste er bij.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  Moderator vrijdag 30 september 2016 @ 08:46:05 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_165664039
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:33 schreef Allures het volgende:
Nagelstylist kun je trouwens ook met een cursusje worden. Kapster kun je ook op sommige plekken versneld doen.
Dus dan zou ze niet nog een hele mbo hoeven doen na die eerste
Vind ik ook.
Mijn mentor van de middelbare school zei altijd "Je weet nooit of je als potentiële kapster allergie hebt voor een bepaalde soort haarverf, een slechte rug blijkt te hebben of andere kwalen. Zorg voor een gedegen keuze maar neem altijd een 2e optie"
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:56:09 #13
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_165664162
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:33 schreef Allures het volgende:
Nagelstylist kun je trouwens ook met een cursusje worden. Kapster kun je ook op sommige plekken versneld doen.
Dus dan zou ze niet nog een hele mbo hoeven doen na die eerste
Oké, bedankt voor de tip.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 30 september 2016 @ 08:58:04 #14
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_165664184
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 08:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn jongste volgde VMBO, praktijk gericht op de horeca. Na zijn examen, op zijn 15de, moest hij gaan kiezen of hij MBO-kok wilde doen, of toch iets anders. Hij dacht zelf aan de muzikantenopleiding. We zijn er wezen kijken, maar hij had al snel door dat je goed moest zijn om door te breken, of je kwam in het muziekonderwijs terecht.
Wij hebben hem toen geadviseerd om eerst een vak te leren waar hij op terug kon vallen en dan, als hij nog steeds wilde, de muzikantenopleiding.

En zo geschiedde. Deed eerst kok 2 en begon zelfs aan kok 3. Maar de werktijden waren niet helemaal zijn ding. :P
Hij wilde iets heel anders. Game development. Tja, echt heel wat anders. Maar als hij er gelukkig mee is.
Hij heeft in elk geval iets om op terug te vallen. En muzikant was hij al, hobby, waarmee hij ook anderen daar les in kan geven.

Ik zou dit meisje adviseren om lekker die kappersopleiding te doen. Is toch een vak waarmee je altijd wat bij kunt verdienen. Daarna kan ze altijd nog de juridische MBO doen, of wellicht HBO met de 21-jaar toets.
Dank je wel voor je ervaring en voor je tip.

Dacht eigenlijk na de eerste twee alinea's dat je advies ging zijn om juist die juridische mbo-opleiding te doen om op terug te vallen maar je bedoelde juist dat kapperswerk.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_165664323
Dat wat ze nu doet staat op de lijst voor automatisering. Kan ze denk ik beter kapster proberen te worden, of nagelstyliste.
  Moderator vrijdag 30 september 2016 @ 09:46:51 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_165664746
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2016 09:11 schreef DoubleDip het volgende:
Dat wat ze nu doet staat op de lijst voor automatisering. Kan ze denk ik beter kapster proberen te worden, of nagelstyliste.
niet helemaal. Incassomedewerkers, assistenten in de sociale zekerheid, schuldhulp etc. Mensenwerk.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')