abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165491298
Hoi,

Ik ben de laatste maanden met twee heel interessante schrijvers in contact gekomen. De ene is Frans De Waal (een Nederlandse bioloog, psycholoog woonachtig in Amerika). De ander is Simon Baron Cohen (een Brits psychiater).

Het is lang geleden dat ik me nog zo 'verliefd' hebben weten voelen op zulk schrijf en denk talent dat beide personen aan de dag leggen. Ik vind ze beide zeer erudiet.

Het tweede boek van Simon Baron Cohen dat ik nu aan het lezen ben is deze:
Man / Vrouw - Het Verschil

Ik heb dit boek tweedehands nog op de kop kunnen tikken. Jammer genoeg is het volledig uit roulatie. Een herdruk ervan is ook niet gepland. Wat jammer is voor zo een goed boek. En ook een veel beter boek dan die onzin van Gray, die wel als zoete broodjes verkoop: 'Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus'.

Dit boek vertelt een veel gematigder en juister 'wetenschappelijk verhaal'.

In zijn essentie zit het verschil zo.
- Een mannenbrein is meer "systeem denkend".
- Een vrouwenbrein is meer "empathisch".

Dit verschil kan vanuit een biologisch en evolutionair perspectief goed gekaderd worden.

Waar mannen vroeger jagers waren, kwam een goed "systeem brein" prima van pas. Hoe beter je bijvoorbeeld een pijl kon maken en daarmee een hert doden, hoe hoger je slaag en overlevingskansen.

Voor de vrouwen, lag hun hoofdtaak en sterkte in het verzorgen van de jongeren. In het bijeenhouden van de groep, de kroost. Empathie (inlevingsvermogen) is daar evolutionair een sterke eigenschap.

De paar uitzonderingen te na gelaten, is niemand zijn brein zuiver mannelijk of vrouwelijk.

Statistisch bezien, bezitten de meeste mannen merendeels over een sterk ontwikkeld mannenbrein en zijn ze bijgevolg iets minder empathisch (vrouwelijk). Idem bij het merendeel van de vrouwen. Die zijn vaak bv iets minder sterk in ruimtelijk inzicht (wat terug een "systeem-denken" kwaliteit is)

Echter zijn hier ook uitzonderingen op. Deze komen minder voor. Maar ze bestaan ook. Een vrouw die schitterend in haar wiskundig talent (= systeem denken). Alsook een man die schitterend in zijn bekommernis en zorg voor anderen (= empathisch vermogen).

Kortom je hebt ook "vrouwelijke" mannen en "mannelijke" vrouwen. Waar het merendeel (binnen de statistische curve) wel 'mannelijke' mannen en 'vrouwelijke" vrouwen zijn natuurlijk.

Over individuen kun je nooit spreken. Wel over gemiddelden binnen een groep.

Er is nog een derde verhouding mogelijk. Dit is het uitgebalanceerd brein. In dit brein is de verhouding 'mannelijk' en 'vrouwelijk' met elkaar in evenwicht.

Hoe die kaarten precies verdeeld liggen, kan ieder voor zichzelf uit maken.

Hoe beschouw je jezelf ? Als je even naar jezelf kijkt ?

1. Hoofdzakelijk vrouwelijk (met merendeel 'vrouwelijke' eigenschappen)
2. Hoofdzakelijk mannelijk (met merendeel 'mannelijke' eigenschappen).

Of

3. Welke vrouwelijke / mannelijke eigenschappen ken je jezelf toe ?

Vraag hierbij is natuurlijk welke eigenschappen we als 'mannelijk' en welke als 'vrouwelijk' typeren.

Het wetenschappelijk onderzoek in dit boek volgend, komen we alvast op één onderscheid uit:
- Empathie is vrouwelijk.
- Systeem denken mannelijk.

Één aspect die dit alvast iets verder toelicht is deze. Autisme is een vorm van zeer krachtig systeem-denken (veel geniën hebben alvast vaak iets autistisch in zich). Ze zijn minder sociaal, minder empathisch (bv met de gevoelens van anderen) bezig. Nu ze zitten liefst in hun exacte autistische wereldje. Daar voelen ze zich thuis. Autisme komt veel meer voor bij mannen (systeem denkers) dan vrouwen. Simon Baron Cohen is overigens een expert op wat onderzoek naar autisme en asperger syndroom betreft. Daar heeft de man ook een boek over geschreven. Maar dit heb ik zelf nog niet gelezen.

[ Bericht 12% gewijzigd door JustTalkLove op 22-09-2016 22:18:16 ]
pi_165491338
Enneh, wat wil je dat de rest toevoegt? Je dropt informatie zonder het gesprek een richting op te duwen...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2016 12:37:58 ]
pi_165491345
mooi verhaal
pi_165491365
Oude wijn in nieuwe zakken
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 22 september 2016 @ 12:16:44 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_165491466
Veel woorden, geen inhoud of clou. Je lijkt wel een vrouw.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_165491482
Leuk
  donderdag 22 september 2016 @ 12:26:35 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165491577
Goed verhaal. Wat wil je met dit topic? Heb je een specifieke vraagstelling? Een discussiepunt? Wil je een mening over iets? Of wil je gewoon een feitje droppen?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_165491605
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:26 schreef Samzz het volgende:
Goed verhaal. Wat wil je met dit topic? Heb je een specifieke vraagstelling? Een discussiepunt? Wil je een mening over iets? Of wil je gewoon een feitje droppen?
Ik neem aan een paar hatende feministen triggeren om te komen haten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165491704
Topic niet gelezen maar mannen zijn sowieso beter dan vrouwen.

gr
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_165491775
Die Cohen is toch ook bekend naar onderzoek van autisme?
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_165492096
Wederom het bewijs dat mannen superieur zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_165492568
Zie! Ik had als man geboren moeten worden. :D Mijn brein is dus absoluut niet empathisch. :')

Ik ben niet iemand die: "Jezus wat errug!" gilt bij ernstig nieuws.
pi_165492629
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:28 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Zie! Ik had als man geboren moeten worden. :D Mijn brein is dus absoluut niet empathisch. :')

Ik ben niet iemand die: "Jezus wat errug!" gilt bij ernstig nieuws.
Ja dat is empathie kort samengevat :D
  donderdag 22 september 2016 @ 13:44:58 #14
416020 K44S
The bearded man
pi_165492890
Wist je dat een banaan met zijn "hoofd" naar de zon groeit? Vandaar dat deze zo krom is.
Dat een tomaat en komkommer eigenlijk een vrucht is (zelf stop ik dan niet zo snel een komkommer of tomaat bij een fruitsalade).
Dat je je elleboog niet kan likken?
Dat je ogen je neus wel zien maar je hersenen dit negeren?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_165493096
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:44 schreef K44S het volgende:
Wist je dat een banaan met zijn "hoofd" naar de zon groeit? Vandaar dat deze zo krom is.
Nee. Tegen de zwaartekracht in. Ze groeien eerst richting de aarde/bodem, en krommen later, omdat ze tegen de zwaartekracht in groeien. Staat los van de zon.

Negatieve geotropie.
  donderdag 22 september 2016 @ 14:09:01 #16
416020 K44S
The bearded man
pi_165493340
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:56 schreef zarGon het volgende:

[..]

Nee. Tegen de zwaartekracht in. Ze groeien eerst richting de aarde/bodem, en krommen later, omdat ze tegen de zwaartekracht in groeien. Staat los van de zon.

Negatieve geotropie.
Heeft op feesboek gestan!1!
  donderdag 22 september 2016 @ 14:18:19 #17
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_165493464
Mannen _O_

Vrouwen :')
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_165493470
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 14:09 schreef K44S het volgende:

[..]

Heeft op feesboek gestan!1!
:D
pi_165494795
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:44 schreef K44S het volgende:
Dat een tomaat en komkommer eigenlijk een vrucht is (zelf stop ik dan niet zo snel een komkommer of tomaat bij een fruitsalade).
Dat je je elleboog niet kan likken?
Dat je ogen je neus wel zien maar je hersenen dit negeren?
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:56 schreef zarGon het volgende:

[..]

Negatieve geotropie.
Kijk.
Dit is het soort gesprek van de mannen. De een probeert wereldwijs over te komen en de ander probeert hem af te troeven.
Het verschil met vrouwen die dan elkaar vaak gewoon negeren.
pi_165494883
quote:
12s.gif Op donderdag 22 september 2016 15:40 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

[..]

Kijk.
Dit is het soort gesprek van de mannen. De een probeert wereldwijs over te komen en de ander probeert hem af te troeven.
Het verschil met vrouwen die dan elkaar vaak gewoon negeren.
Ik zou je ook wel willen verbeteren aftroeven nu, maar je vrouwenbrein is zo geavanceerd en complex, dat je mijn simpele schaakmat niet zal bevatten.

Even aan de borsten van mijn vriendin zitten om deze tegenslag te verwerken.
pi_165494902
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:32 schreef Allures het volgende:

[..]

Ja dat is empathie kort samengevat :D
Nee, dat snap ik ook wel. Maar ik ben gewoon niet empathisch... Meestal vind ik iets aanstelleritis. (Bijv het "Oh wat erg" uitroepen bij bepaald nieuws, dan denk ik: "Shut up... het gebeurd toch zo vaak en zal altijd blijven gebeuren".) Enz.
pi_165495351
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Nou, nou, een beetje meer empathisch vermogen mag ook wel hoor.
pi_165495503
Een man gaat houden van wie hij neukt, een vrouw neukt van wie ze houdt. Klaar.

Slotje.
Whatever...
  donderdag 22 september 2016 @ 17:10:27 #25
416020 K44S
The bearded man
pi_165496404
quote:
9s.gif Op donderdag 22 september 2016 15:45 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik zou je ook wel willen verbeteren aftroeven nu, maar je vrouwenbrein is zo geavanceerd en complex, dat je mijn simpele schaakmat niet zal bevatten.

Even aan de borsten van mijn vriendin zitten om deze tegenslag te verwerken.
Groot gelijk vriend.

Biertje?

ZO doen wij mannen dat.
pi_165497054
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:40 schreef Vimbavimba het volgende:
Klopt. :) (En neef van de bekende acteur.)
  donderdag 22 september 2016 @ 21:55:51 #27
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_165503001
Het is allemaal wat tegenstrijdig. Het ene onderzoek zegt dat er weinig verschil is tussen de hersenen van mannen en vrouwen en de ander zegt dat er wel een redelijk verschil is.
pi_165503391
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:26 schreef Samzz het volgende:
Oh. Ik wist niet dat dit topic geplaatst was geraakt. Ik was deze namiddag snel even deze tekst aan het tikken. Omdat ik die zelf best interessant vond. Maar toen ik mijn topic aan het openen was, was de tekst ineens weg. Ik kreeg die niet terug, met de back toets. Ik had iets van. Computers :( En heb het toen maar zo gelaten. Maar nu zie ik dat mijn tekst wel gepost is geraakt. :o

Mijn tekst was niet af, daarmee stopte die zo plots. Ik herlees het even en sluit het mooier af. Met een vraag. Moment...
pi_165503932
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:40 schreef Vimbavimba het volgende:
Klopt. Ik heb daar een stukje (zonet) in mijn OT over gezet.
Die OT was niet compleet. Ik dacht deze namiddag dat die 'verloren' was gegaan...

quote:
10s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:02 schreef Harvest89 het volgende:
Wederom het bewijs dat mannen superieur zijn.
Wat ik niet begrijp, is deze onzin. Waarom zou de één superieur tegenover de ander zijn. Hallo ? Waarom denken sommige mensen soms zo... Ja... idioot. :?

Het systeem denken is niet superieur aan empathie. Natuurlijk is systeem denken leuk. We kunnen daarmee van alles uitvinden, aan wetenschap doen, etc. Zeker is dat handig. En ja, zeker zijn sommige wetenschappers echt geniën. Binnen hun systeem denken. Maar sommige zijn ook echt autisten. Of helemaal gevoelsarm. Wat is daar superieur aan ? Niets...

Het één is niet beter dan het andere. Dat is zoals zeggen, 'ik' ben een banaan, dus bananen zijn beter. Of bananen zijn gewoon beter, omdat ze banaan zijn. Zeer sterk in hun banaan kunnen zijn. Zie die banaan eens mooi recht komen hier. Wat een erectie. Wat een superioriteit en kracht. Euh ja... totaal niet weet je. We kunnen zo een banaan evengoed vrij idioot en belachelijk vinden. Daar is niets superieur aan. Idem met een pruim of peer of appel. Whatever.

Het één is niet beter dan het andere. Het is gewoon... anders.

Waarom is het zo moeilijk voor veel mensen soms, om zo te denken ?
Hallo... Is dit een vorm van autisme stoornis ofzo ? (sommige reacties blijven me verbazen)

En in geval het als 'grap' bedoeld was, miste ik:
1) De smiley die er niet stond (en dus de grap)
2) Vind ik deze grap totaal niet grappig.

Overigens dit schijnt ook een verschil te zijn tussen mannen en vrouwen: Hun humor. Vrouwelijke humor draait veelal rond zelfspot. Mannelijke humor rond de ander 'belachelijk' maken. Soort 'vals' superioriteitsgevoel (?) daarin aan de dag te leggen. Mannen en hun ... ego zeg maar.. Hun ego dat veelal ergens onderaan bengelt. Tussen hun benen ;)

Mannen kunnen wanneer een "mooie vrouw" op de proppen komt, elkaar daarin ook zo zitten afmaken. Elkaars als concurrenten aanzien en benaderen. Wat terug zo hatelijk is. Alfa willen spelen en zijn. Chimpansee politiek. Terwijl het ook anders kan (zie de bonobo's). Zo dat haantjesgedrag is vermoedelijk ook een meer 'mannelijke' kwaliteit en eigenschap. Gedrag dat meer gericht is op competitie, zelfverwezenlijking, het 'ik' en de ander uitschakelen. Waar vrouwelijk gedrag meer gericht is op samenwerking. Deze verschillen zijn alvast boeiend. Maar zeker niet superieur t.o.v. de andere.

[ Bericht 33% gewijzigd door JustTalkLove op 22-09-2016 22:36:45 ]
pi_165504248
Ik beschouw mezelf hoofdzakelijk mannelijk, met een paar vrouwelijke eigenschappen. Dat ik van mening ben dat ik als jongen geboren had moeten worden was en is geen grap.

Alleen: transgender ben ik dus niet. Ik heb niet het gevoel dat ik in het verkeerde lichaam ben geboren. Ja, ik vind wel dat ik te grote boobies heb. Ben maar 1m48, maar heb wel cup C. :') Over het algemeen wel redelijk oké met m'n lichaam.

Maar ik vind mezelf dus best mannelijk met veel dingen. Sowieso kleding en haar, maar ook dingen die ik graag doe/denk/wil.

I'm me. :)
pi_165504783
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 21:55 schreef schrijfveer het volgende:
Het is allemaal wat tegenstrijdig. Het ene onderzoek zegt dat er weinig verschil is tussen de hersenen van mannen en vrouwen en de ander zegt dat er wel een redelijk verschil is.
Ik was zelf vroeger ook die eerste mening toegedaan. Ondertussen schuif ik iets meer richting de andere kant op. Het wetenschappelijk onderzoek staat al veel verder.

Overigens, zou ik hierbij wel willen opmerken, dat een "vrouwelijk lichaam" gerust over een meer mannelijk brein en een "mannelijk lichaam" over een meer vrouwelijk brein kan beschikken !

één van de zaken die hierin een rol zou spelen, is de aanwezigheid van testosteron in de baarmoeder. Dit hormoon zou invloed hebben op hoe het brein van de foetus zich verder ontwikkelt. Zijnde meer mannelijk, vrouwelijk of in balans.

Uiteindelijk zijn wij mensen allemaal ergens de som van onze "hardware". Net zoals een computer (systeem) door zijn hardware bepaald wordt. Steek je daar een snelle processor in, kan die veel harder en beter werken, dan met een trage pentium.

Wij mensen zijn ergens ook een vorm van "psychologisch" systeem. Dat bepaald wordt door heel heel veel factoren. Enerzijds de hardware (waar onderzoek naar gedaan wordt), anderzijds het vrijkomen van bepaalde hormonen, neuro-transmitters, etc

Om je maar een "stom" voorbeeld te geven. Neem nu eventjes een onschuldige drug in (bv suiker, chocolade, etc) en voel hoe je lichaam verandert. Hoe de inname van die stofjes je systeem toestand beïnvloedt. En zo worden wij mensen op heel veel manieren geprikkeld en getriggerd tot... iets of ... niets.

Een focus die op 'systeem-denken' ligt is alvast een heel andere focus, dan eentje die op 'empathie' ligt. Anyway, ik heb het boek van Simon Baron Cohen nog niet uit. Maar het is wel heel boeiend. De man schrijft heel vlot en duidelijk. Net zoals een Frans De Waal overigens. Dat leest prettig.
pi_165505171
Vrouwen ftw!
pi_165506539
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2016 22:28 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik beschouw mezelf hoofdzakelijk mannelijk, met een paar vrouwelijke eigenschappen. Dat ik van mening ben dat ik als jongen geboren had moeten worden was en is geen grap.

Alleen: transgender ben ik dus niet. Ik heb niet het gevoel dat ik in het verkeerde lichaam ben geboren. Ja, ik vind wel dat ik te grote boobies heb. Ben maar 1m48, maar heb wel cup C. :') Over het algemeen wel redelijk oké met m'n lichaam.

Maar ik vind mezelf dus best mannelijk met veel dingen. Sowieso kleding en haar, maar ook dingen die ik graag doe/denk/wil.

Mannen plaatsen hun cupmaat niet op openbare fora, dat is toch echt iets vrouwelijks.

Daarbij mag je blij zijn dat je vrouw bent met je 1.48.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165506561
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 21:55 schreef schrijfveer het volgende:
Keb een vrouw eens alle verschillen horen uitleggen, alle stereotypen gaan gepaard met hersengebieden die bij de stereotype man / vrouw anders is.

Het verschil in gedrag is dus gewoon biologisch te verklaren, er zijn biologische verschillen.. Ook psychisch.

Logisch ook, 95% van de vrouw valt op een man en 95% van de mannen op een vrouw, daar zit toch een bepaalde basis programmering in.
  vrijdag 23 september 2016 @ 00:03:40 #35
365231 Fera
Fire & Blood
pi_165506648
Dat autisme zou duiden op een meer mannelijk brein is inmiddels toch weer achterhaald?
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_165506670
quote:
11s.gif Op vrijdag 23 september 2016 00:03 schreef Fera het volgende:
Dat autisme zou duiden op een meer mannelijk brein is inmiddels toch weer achterhaald?
Mannen hebben wel vaker autisme, dat is wel waar, dus ehm, de correlatie bestaat ja....
pi_165507567
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
_O- Een beetje wel ja :D
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_165507593
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2016 22:28 schreef Jaimy_Luca het volgende:

Hoe in godsnaam is dat relevant voor deze discussie!? _O-

Ben wel blij voor je hoor ^O^
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 23 september 2016 @ 06:12:41 #39
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165507730
SC weg :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_165507940
Mannen en vrouwen presteren even goed in wiskunde als ze het leren op voor hun passende wijze.

Mannen en vrouwen zijn evengoed empathisch, maar op andere wijze. Een sterk voorbeeld is dat mannen fysieke pijn kunnen ervaren bij het leed van anderen, zoals wanneer je iemand in z'n ballen geslagen ziet worden. Mannen nemen dan een verdedigende houding aan alsof het henzelf overkomt.

Seksistisch topic dit.
1 + 1 = blauw
pi_165508384
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 07:52 schreef Kamina het volgende:
Mannen en vrouwen presteren even goed in wiskunde als ze het leren op voor hun passende wijze.

Mannen en vrouwen zijn evengoed empathisch, maar op andere wijze. Een sterk voorbeeld is dat mannen fysieke pijn kunnen ervaren bij het leed van anderen, zoals wanneer je iemand in z'n ballen geslagen ziet worden. Mannen nemen dan een verdedigende houding aan alsof het henzelf overkomt.

Seksistisch topic dit.
De basis is gelijk, maar onder invloed van hormonen en X-Y chromosomen zijn er zeker verschillen. Die zijn biofysiologisch bij embryo's en worden al snel fysiek en ook niet altijd meer terug te draaien door minder of andere hormonen. Sommige zaken kun je veranderen door hormonen te geven voor/tijdens de pubertijd.
Whatever...
pi_165508978
Waarom vallen sommige Jaimy_Luca hier zo aan ? Een mannelijk trekje ?
Ik vind sommige reacties maar vrij idioot...

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 23:54 schreef ludovico het volgende:
Mannen plaatsen hun cupmaat niet op openbare fora, dat is toch echt iets vrouwelijks.
Vind je ? Op het internet bieden veel mannen graag hun piemel (erectie) voor een webcam aan. Net zoals vrouwen hun blote borsten graag aanbieden, om zo die piemels en wat geld in het laatje te lokken. Is hier iets wezenlijk mannelijk of vrouwelijk aan. Ik vind van niet.

Waarom plaatsen mannen hun penis maat niet zo snel op een fora ? Misschien omdat ze geen zin hebben in hun mannelijkheid (als we die afmeten volgens de lengte van hun penis) beoordeeld te worden ?

Ik vond het antwoord van Jaimy_Luca zeer passend. Ze heeft een cup c (grote borsten). Dat is toch (alvast seksueel) iets heel sterk vrouwelijk, niet ? Dat doet terzake in deze discussie. Misschien had ze gewoon kunnen schrijven, ik heb grote borsten. Maar ja, dan vroegen de meeste mannen wellicht, welke maat ? Ze was die mannen, daarin een stapje voor. Feit is borsten zijn iets vrouwelijks. Toch van het 'vrouwelijke' lichaam. Maar daarmee ben je van persoonlijkheid nog niet echt een 'vrouw'. Een mens met hoofdzakelijk vrouwelijke eigenschappen.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 23:54 schreef ludovico het volgende:
Daarbij mag je blij zijn dat je vrouw bent met je 1.48.
Prince was ook maar zo groot. En toch een echte rockster ! En ja, ook een man.
Had de zich dan vrouw moeten voelen ? Of ongelukkig zijn, dat hij met zijn 'korte' lengte geen vrouw was ? Ik vind deze uitspraak maar weinig 'empathisch' van je. Dat woordje "blij" stoort me erin. Wees gewoon blij met je lengte. Blij met hoe je bent en wie je bent. Of je nu vrouw of man bent.

quote:
14s.gif Op vrijdag 23 september 2016 03:07 schreef Puntenjager het volgende:
_O- Een beetje wel ja :D
Als vrouwelijkheid hier (in dit antwoord) staat voor: Durven nadenken over zaken. Zaken opentrekken, zonder daarom meteen een antwoord (invulling) te moeten geven. Ja, laat mij dan maar vrouw daarin zijn. Met alle plezier.

Ipv zo een idiote man, die liever anderen uitlacht, dan over zichzelf te 'durven' praten. Die zich als man superieur wil voelen tov die voor hem 'klagende', 'zagende' en ja (voor hem toch maar) inferieure vrouw. Hij is superieur. Hij is "beter". Hij verdient meer. Terwijl hij net de idioot is (die dit zelf niet inziet). De idioot die duidelijke zwart/wit antwoorden wenst. Een clou wil: Batman is goed en The Joker is slecht. Ja, daar houden idioten van. En dat in een wereld die grijs is. Zonder clou ! Je moet het maar durven, als man, om daarin zo blind te blijven. De wereld vanuit dergelijke clou te willen zien en ook voorgeschoteld te krijgen. Een autistisch systeem trekje ? Bij de man ? De blind man, die ook heel gemakkelijk zijn piemel voortdurend achterna holt. Want daar zit ook een clou. nou ja, gat in. Een doel om als 'man' te bereiken. Zijn mannen dan zoveel dommer en vrouwen wijzer ? Geen idee. Maar sommige zijn het wel. Het hangt er allemaal een beetje van af natuurlijk, hoe je zelf bent. Hoe je naar de wereld kijkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door JustTalkLove op 23-09-2016 10:08:05 ]
pi_165510036
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 september 2016 03:21 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Hoe in godsnaam is dat relevant voor deze discussie!? _O-

Ben wel blij voor je hoor ^O^
Ik had graag een iets meer mannelijk lichaam willen hebben. (Zeg maar gerust: cup a(a).)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_165510085
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 09:51 schreef JustTalkLove het volgende:
Simpel... Omdat ik het ben. Ik voel me overigens door geen enkele reactie aangevallen. En de SC is weg, geen idee wat daar nog meer over mij is gezegd. Boeit me ook geen reet. Ik ben ik.

[..]

Vind je ? Op het internet bieden veel mannen graag hun piemel (erectie) voor een webcam aan. Net zoals vrouwen hun blote borsten graag aanbieden, om zo die piemels en wat geld in het laatje te lokken. Is hier iets wezenlijk mannelijk of vrouwelijk aan. Ik vind van niet.

Waarom plaatsen mannen hun penis maat niet zo snel op een fora ? Misschien omdat ze geen zin hebben in hun mannelijkheid (als we die afmeten volgens de lengte van hun penis) beoordeeld te worden ?

Ik vond het antwoord van Jaimy_Luca zeer passend. Ze heeft een cup c (grote borsten). Dat is toch (alvast seksueel) iets heel sterk vrouwelijk, niet ? Dat doet terzake in deze discussie. Misschien had ze gewoon kunnen schrijven, ik heb grote borsten. Maar ja, dan vroegen de meeste mannen wellicht, welke maat ? Ze was die mannen, daarin een stapje voor. Feit is borsten zijn iets vrouwelijks. Toch van het 'vrouwelijke' lichaam. Maar daarmee ben je van persoonlijkheid nog niet echt een 'vrouw'. Een mens met hoofdzakelijk vrouwelijke eigenschappen.

[..]

Had de zich dan vrouw moeten voelen ? Of ongelukkig zijn, dat hij met zijn 'korte' lengte geen vrouw was ? Ik vind deze uitspraak maar weinig 'empathisch' van je. Dat woordje "blij" stoort me erin. Wees gewoon blij met je lengte. Blij met hoe je bent en wie je bent. Of je nu vrouw of man bent.

[..]

Als vrouwelijkheid hier (in dit antwoord) staat voor: Durven nadenken over zaken. Zaken opentrekken, zonder daarom meteen een antwoord (invulling) te moeten geven. Ja, laat mij dan maar vrouw daarin zijn. Met alle plezier.

Ipv zo een idiote man, die liever anderen uitlacht, dan over zichzelf te 'durven' praten. Die zich als man superieur wil voelen tov die voor hem 'klagende', 'zagende' en ja (voor hem toch maar) inferieure vrouw. Hij is superieur. Hij is "beter". Hij verdient meer. Terwijl hij net de idioot is (die dit zelf niet inziet). De idioot die duidelijke zwart/wit antwoorden wenst. Een clou wil: Batman is goed en The Joker is slecht. Ja, daar houden idioten van. En dat in een wereld die grijs is. Zonder clou ! Je moet het maar durven, als man, om daarin zo blind te blijven. De wereld vanuit dergelijke clou te willen zien en ook voorgeschoteld te krijgen. Een autistisch systeem trekje ? Bij de man ? De blind man, die ook heel gemakkelijk zijn piemel voortdurend achterna holt. Want daar zit ook een clou. nou ja, gat in. Een doel om als 'man' te bereiken. Zijn mannen dan zoveel dommer en vrouwen wijzer ? Geen idee. Maar sommige zijn het wel. Het hangt er allemaal een beetje van af natuurlijk, hoe je zelf bent. Hoe je naar de wereld kijkt.

vrijdag 23 september 2016 @ 11:36:30 #45
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_165510749
quote:

Gelukkig is Mahatma 'talklove' Gandhi hier om al die domme andere mannen te verlichten met zijn alomvattende wijsheid. _O_ Ook al zegt hij letterlijk niks in dit stukje proza van hem.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_165511687
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 06:12 schreef Samzz het volgende:
SC weg :).
Wat is SC ?
pi_165511724
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 11:36 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Gelukkig is Mahatma 'talklove' Gandhi hier om al die domme andere mannen te verlichten met zijn alomvattende wijsheid. _O_ Ook al zegt hij letterlijk niks in dit stukje proza van hem.
Misschien zegt het je niets, omdat je niet lezen (en zien) kan wat erin staat. Maar dat is mijn fout niet ;) Noch mijn 'gebrek'. Alomvattend en wijs ben ik niet. Jij wel ?

Punt is laten we ons niet beter voelen dan een ander. Ieder is zoals hij/zij is. Ik vind mannelijk niet beter dan vrouwelijk. Of omgekeerd. Wel vind ik het interessant om bij die verschillen eens stil te staan...

Het verschil m / v
pi_165511989
quote:

quote:

Op donderdag 22 september 2016 23:54 schreef ludovico het volgende:

Jezus man. :')
quote:
Erken op zijn minst dat mannen flink worden gediscrimineerd om hun lengte als ze klein zijn. :') Daar is genoeg wetenschappelijk onderzoek over te vinden.
quote:
Een doel om als 'man' te bereiken. Zijn mannen dan zoveel dommer en vrouwen wijzer ? Geen idee. Maar sommige zijn het wel. Het hangt er allemaal een beetje van af natuurlijk, hoe je zelf bent. Hoe je naar de wereld kijkt.
Wat heb je een prachtig stukje triest moraalridder betoog geschreven, gefeliciteerd jong.
pi_165512187
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:07 schreef JustTalkLove het volgende:
Hoi,

In zijn essentie zit het verschil zo.
- Een mannenbrein is meer "systeem denkend".
- Een vrouwenbrein is meer "empathisch".
Dit klinkt een beetje hetzelfde als dat "autisme is een mannelijker brein"-broodje aap.
quote:
Het wetenschappelijk onderzoek in dit boek volgend, komen we alvast op één onderscheid uit:
- Empathie is vrouwelijk.
- Systeem denken mannelijk.

Één aspect die dit alvast iets verder toelicht is deze. Autisme is een vorm van zeer krachtig systeem-denken (veel geniën hebben alvast vaak iets autistisch in zich). Ze zijn minder sociaal, minder empathisch (bv met de gevoelens van anderen) bezig. Nu ze zitten liefst in hun exacte autistische wereldje. Daar voelen ze zich thuis. Autisme komt veel meer voor bij mannen (systeem denkers) dan vrouwen. Simon Baron Cohen is overigens een expert op wat onderzoek naar autisme en asperger syndroom betreft. Daar heeft de man ook een boek over geschreven. Maar dit heb ik zelf nog niet gelezen.
Ik weet niet wat hij heeft onderzocht (de naam zegt me wel 'iets'), maar zijn bevindingen zijn crap.
Geef dat maar aan hem door, groetjes.

Autisten kunnen emotie en fact beter scheiden dan niet-autisten, daarom zijn het ook betere wetenschappers. De breinen van niet-autisten werken op een manier waardoor ze zelfs bij puur analytische vraagstukken hersengebieden aanspreken die met sociale aspecten te maken heeft, daar waar autistische breinen analytische problemen analytisch oplost (wat ze dan ook beter en sneller kunnen dan niet-autisten).

Autisten zijn juist empathischer, maar dit wordt gewoonlijk niet gezien juist (en dit is dus de grap) doordat niet-autisten minder empathisch zijn. Je kunt ten slotte een kleurenblinde niet uitleggen hoe de kleur die hij/zij (meestal een hij trouwens :P ) niet ziet, eruit ziet. Alleen in jouw voorbeeldje is het nu de kleurenblinde die meent dat de niet-kleurenblinde iets mankeert.
Autisten zijn, juist vanwege deze toegenomen empathie, vaker echte dierenliefhebbers (t/m de kattenvrouwtjes, maar dat gaat mij wat te ver :P ).

Het is logisch om aan te nemen dat autisme 50/50 gespreid is, daar autisme genetisch is en de helft van alle foetussen met autisme, als vrouw geboren worden.
Wel uit het zich meestal anders (dit heeft ook met de opvoeding te maken en omdat meisjes aan andere verwachtingen moeten voldoen, o.a.).

Ik merk zelf dat niet-autisten juist asociaal/asocialer zijn, ze hebben meer moeite met luisteren en willen dingen vooral op alleen maar hun manier, of op geen manier. Heel rigide, die niet-autisten. Ik vind het niet sociaal te zwijgen wanneer ik zie dat mijn baas iets fout doet, van fouten kun je ten slotte leren.

Ik weet trouwens niet waarom TS dat laatste stukje over autisme aan zijn OP heeft toegevoegd?
pi_165512319
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 22:19 schreef JustTalkLove het volgende:
Overigens dit schijnt ook een verschil te zijn tussen mannen en vrouwen: Hun humor. Vrouwelijke humor draait veelal rond zelfspot. Mannelijke humor rond de ander 'belachelijk' maken. Soort 'vals' superioriteitsgevoel (?) daarin aan de dag te leggen. Mannen en hun ... ego zeg maar.. Hun ego dat veelal ergens onderaan bengelt. Tussen hun benen ;)
't grappige is, is dat ik wel wat verschil qua humor heb gemerkt tussen vrouwen en mannen, maar humor verschilt per individu dermate veel, dat ik daar lastig wat op te zeggen heb.

Wel valt me op dat mannen wat meer lef hebben met hun humor, het is wat vaker grof.
Dit kan ook met hormonen te maken hebben, mannen zijn van nature wel wat agressiever, zullen wat eerder uithalen denk ik.

Bij vrouwen borrelt het wat meer.
quote:
Mannen kunnen wanneer een "mooie vrouw" op de proppen komt, elkaar daarin ook zo zitten afmaken. Elkaars als concurrenten aanzien en benaderen. Wat terug zo hatelijk is. Alfa willen spelen en zijn. Chimpansee politiek. Terwijl het ook anders kan (zie de bonobo's). Zo dat haantjesgedrag is vermoedelijk ook een meer 'mannelijke' kwaliteit en eigenschap. Gedrag dat meer gericht is op competitie, zelfverwezenlijking, het 'ik' en de ander uitschakelen. Waar vrouwelijk gedrag meer gericht is op samenwerking. Deze verschillen zijn alvast boeiend. Maar zeker niet superieur t.o.v. de andere.
Volgens mij is dit niet iets typisch mannelijks, wellicht uiten ze zich op een wat andere manier dan vrouwen. Zat haat bij vrouwen onderling. Wel heeft dit volgens mij idd met concurrentie te maken.
pi_165512626
Er is geen mannelijk en vrouwelijk brein. Het brein werkt ongeveer hetzelfde, maar onder invloed van hormonen en xy gedraagt het zich niet altijd helemaal hetzelfde.

Ik vergelijk het met het gebruik van andere olie in dezelfde motor. Kan voor- en nadelen hebben. Maar nog steeds draait het gewoon. Alleen met de ene olie heb je wat moeite met koud starten, de ander is wat minder hittebestendig.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')