abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165491298
Hoi,

Ik ben de laatste maanden met twee heel interessante schrijvers in contact gekomen. De ene is Frans De Waal (een Nederlandse bioloog, psycholoog woonachtig in Amerika). De ander is Simon Baron Cohen (een Brits psychiater).

Het is lang geleden dat ik me nog zo 'verliefd' hebben weten voelen op zulk schrijf en denk talent dat beide personen aan de dag leggen. Ik vind ze beide zeer erudiet.

Het tweede boek van Simon Baron Cohen dat ik nu aan het lezen ben is deze:
Man / Vrouw - Het Verschil

Ik heb dit boek tweedehands nog op de kop kunnen tikken. Jammer genoeg is het volledig uit roulatie. Een herdruk ervan is ook niet gepland. Wat jammer is voor zo een goed boek. En ook een veel beter boek dan die onzin van Gray, die wel als zoete broodjes verkoop: 'Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus'.

Dit boek vertelt een veel gematigder en juister 'wetenschappelijk verhaal'.

In zijn essentie zit het verschil zo.
- Een mannenbrein is meer "systeem denkend".
- Een vrouwenbrein is meer "empathisch".

Dit verschil kan vanuit een biologisch en evolutionair perspectief goed gekaderd worden.

Waar mannen vroeger jagers waren, kwam een goed "systeem brein" prima van pas. Hoe beter je bijvoorbeeld een pijl kon maken en daarmee een hert doden, hoe hoger je slaag en overlevingskansen.

Voor de vrouwen, lag hun hoofdtaak en sterkte in het verzorgen van de jongeren. In het bijeenhouden van de groep, de kroost. Empathie (inlevingsvermogen) is daar evolutionair een sterke eigenschap.

De paar uitzonderingen te na gelaten, is niemand zijn brein zuiver mannelijk of vrouwelijk.

Statistisch bezien, bezitten de meeste mannen merendeels over een sterk ontwikkeld mannenbrein en zijn ze bijgevolg iets minder empathisch (vrouwelijk). Idem bij het merendeel van de vrouwen. Die zijn vaak bv iets minder sterk in ruimtelijk inzicht (wat terug een "systeem-denken" kwaliteit is)

Echter zijn hier ook uitzonderingen op. Deze komen minder voor. Maar ze bestaan ook. Een vrouw die schitterend in haar wiskundig talent (= systeem denken). Alsook een man die schitterend in zijn bekommernis en zorg voor anderen (= empathisch vermogen).

Kortom je hebt ook "vrouwelijke" mannen en "mannelijke" vrouwen. Waar het merendeel (binnen de statistische curve) wel 'mannelijke' mannen en 'vrouwelijke" vrouwen zijn natuurlijk.

Over individuen kun je nooit spreken. Wel over gemiddelden binnen een groep.

Er is nog een derde verhouding mogelijk. Dit is het uitgebalanceerd brein. In dit brein is de verhouding 'mannelijk' en 'vrouwelijk' met elkaar in evenwicht.

Hoe die kaarten precies verdeeld liggen, kan ieder voor zichzelf uit maken.

Hoe beschouw je jezelf ? Als je even naar jezelf kijkt ?

1. Hoofdzakelijk vrouwelijk (met merendeel 'vrouwelijke' eigenschappen)
2. Hoofdzakelijk mannelijk (met merendeel 'mannelijke' eigenschappen).

Of

3. Welke vrouwelijke / mannelijke eigenschappen ken je jezelf toe ?

Vraag hierbij is natuurlijk welke eigenschappen we als 'mannelijk' en welke als 'vrouwelijk' typeren.

Het wetenschappelijk onderzoek in dit boek volgend, komen we alvast op één onderscheid uit:
- Empathie is vrouwelijk.
- Systeem denken mannelijk.

Één aspect die dit alvast iets verder toelicht is deze. Autisme is een vorm van zeer krachtig systeem-denken (veel geniën hebben alvast vaak iets autistisch in zich). Ze zijn minder sociaal, minder empathisch (bv met de gevoelens van anderen) bezig. Nu ze zitten liefst in hun exacte autistische wereldje. Daar voelen ze zich thuis. Autisme komt veel meer voor bij mannen (systeem denkers) dan vrouwen. Simon Baron Cohen is overigens een expert op wat onderzoek naar autisme en asperger syndroom betreft. Daar heeft de man ook een boek over geschreven. Maar dit heb ik zelf nog niet gelezen.

[ Bericht 12% gewijzigd door JustTalkLove op 22-09-2016 22:18:16 ]
pi_165491338
Enneh, wat wil je dat de rest toevoegt? Je dropt informatie zonder het gesprek een richting op te duwen...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2016 12:37:58 ]
pi_165491345
mooi verhaal
pi_165491365
Oude wijn in nieuwe zakken
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 22 september 2016 @ 12:16:44 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_165491466
Veel woorden, geen inhoud of clou. Je lijkt wel een vrouw.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_165491482
Leuk
  donderdag 22 september 2016 @ 12:26:35 #7
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_165491577
Goed verhaal. Wat wil je met dit topic? Heb je een specifieke vraagstelling? Een discussiepunt? Wil je een mening over iets? Of wil je gewoon een feitje droppen?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_165491605
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:26 schreef Samzz het volgende:
Goed verhaal. Wat wil je met dit topic? Heb je een specifieke vraagstelling? Een discussiepunt? Wil je een mening over iets? Of wil je gewoon een feitje droppen?
Ik neem aan een paar hatende feministen triggeren om te komen haten.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165491704
Topic niet gelezen maar mannen zijn sowieso beter dan vrouwen.

gr
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_165491775
Die Cohen is toch ook bekend naar onderzoek van autisme?
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_165492096
Wederom het bewijs dat mannen superieur zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_165492568
Zie! Ik had als man geboren moeten worden. :D Mijn brein is dus absoluut niet empathisch. :')

Ik ben niet iemand die: "Jezus wat errug!" gilt bij ernstig nieuws.
pi_165492629
quote:
4s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:28 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Zie! Ik had als man geboren moeten worden. :D Mijn brein is dus absoluut niet empathisch. :')

Ik ben niet iemand die: "Jezus wat errug!" gilt bij ernstig nieuws.
Ja dat is empathie kort samengevat :D
  donderdag 22 september 2016 @ 13:44:58 #14
416020 K44S
The bearded man
pi_165492890
Wist je dat een banaan met zijn "hoofd" naar de zon groeit? Vandaar dat deze zo krom is.
Dat een tomaat en komkommer eigenlijk een vrucht is (zelf stop ik dan niet zo snel een komkommer of tomaat bij een fruitsalade).
Dat je je elleboog niet kan likken?
Dat je ogen je neus wel zien maar je hersenen dit negeren?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_165493096
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:44 schreef K44S het volgende:
Wist je dat een banaan met zijn "hoofd" naar de zon groeit? Vandaar dat deze zo krom is.
Nee. Tegen de zwaartekracht in. Ze groeien eerst richting de aarde/bodem, en krommen later, omdat ze tegen de zwaartekracht in groeien. Staat los van de zon.

Negatieve geotropie.
  donderdag 22 september 2016 @ 14:09:01 #16
416020 K44S
The bearded man
pi_165493340
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:56 schreef zarGon het volgende:

[..]

Nee. Tegen de zwaartekracht in. Ze groeien eerst richting de aarde/bodem, en krommen later, omdat ze tegen de zwaartekracht in groeien. Staat los van de zon.

Negatieve geotropie.
Heeft op feesboek gestan!1!
  donderdag 22 september 2016 @ 14:18:19 #17
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_165493464
Mannen _O_

Vrouwen :')
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_165493470
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 14:09 schreef K44S het volgende:

[..]

Heeft op feesboek gestan!1!
:D
pi_165494795
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:44 schreef K44S het volgende:
Dat een tomaat en komkommer eigenlijk een vrucht is (zelf stop ik dan niet zo snel een komkommer of tomaat bij een fruitsalade).
Dat je je elleboog niet kan likken?
Dat je ogen je neus wel zien maar je hersenen dit negeren?
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:56 schreef zarGon het volgende:

[..]

Negatieve geotropie.
Kijk.
Dit is het soort gesprek van de mannen. De een probeert wereldwijs over te komen en de ander probeert hem af te troeven.
Het verschil met vrouwen die dan elkaar vaak gewoon negeren.
pi_165494883
quote:
12s.gif Op donderdag 22 september 2016 15:40 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

[..]

Kijk.
Dit is het soort gesprek van de mannen. De een probeert wereldwijs over te komen en de ander probeert hem af te troeven.
Het verschil met vrouwen die dan elkaar vaak gewoon negeren.
Ik zou je ook wel willen verbeteren aftroeven nu, maar je vrouwenbrein is zo geavanceerd en complex, dat je mijn simpele schaakmat niet zal bevatten.

Even aan de borsten van mijn vriendin zitten om deze tegenslag te verwerken.
pi_165494902
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:32 schreef Allures het volgende:

[..]

Ja dat is empathie kort samengevat :D
Nee, dat snap ik ook wel. Maar ik ben gewoon niet empathisch... Meestal vind ik iets aanstelleritis. (Bijv het "Oh wat erg" uitroepen bij bepaald nieuws, dan denk ik: "Shut up... het gebeurd toch zo vaak en zal altijd blijven gebeuren".) Enz.
pi_165495351
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 12:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Veel woorden, geen inhoud of clou. Je lijkt wel een vrouw.
Nou, nou, een beetje meer empathisch vermogen mag ook wel hoor.
pi_165495503
Een man gaat houden van wie hij neukt, een vrouw neukt van wie ze houdt. Klaar.

Slotje.
Whatever...
  donderdag 22 september 2016 @ 17:10:27 #25
416020 K44S
The bearded man
pi_165496404
quote:
9s.gif Op donderdag 22 september 2016 15:45 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik zou je ook wel willen verbeteren aftroeven nu, maar je vrouwenbrein is zo geavanceerd en complex, dat je mijn simpele schaakmat niet zal bevatten.

Even aan de borsten van mijn vriendin zitten om deze tegenslag te verwerken.
Groot gelijk vriend.

Biertje?

ZO doen wij mannen dat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')