Hoi,
Ik ben de laatste maanden met twee heel interessante schrijvers in contact gekomen. De ene is Frans De Waal (een Nederlandse bioloog, psycholoog woonachtig in Amerika). De ander is Simon Baron Cohen (een Brits psychiater).
Het is lang geleden dat ik me nog zo 'verliefd' hebben weten voelen op zulk schrijf en denk talent dat beide personen aan de dag leggen. Ik vind ze beide zeer erudiet.
Het tweede boek van Simon Baron Cohen dat ik nu aan het lezen ben is deze:
Man / Vrouw - Het VerschilIk heb dit boek tweedehands nog op de kop kunnen tikken. Jammer genoeg is het volledig uit roulatie. Een herdruk ervan is ook niet gepland. Wat jammer is voor zo een goed boek. En ook een veel beter boek dan die onzin van Gray, die wel als zoete broodjes verkoop: 'Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus'.
Dit boek vertelt een veel gematigder en juister 'wetenschappelijk verhaal'.
In zijn essentie zit het verschil zo.
- Een mannenbrein is meer "systeem denkend".
- Een vrouwenbrein is meer "empathisch".
Dit verschil kan vanuit een biologisch en evolutionair perspectief goed gekaderd worden.
Waar mannen vroeger jagers waren, kwam een goed "systeem brein" prima van pas. Hoe beter je bijvoorbeeld een pijl kon maken en daarmee een hert doden, hoe hoger je slaag en overlevingskansen.
Voor de vrouwen, lag hun hoofdtaak en sterkte in het verzorgen van de jongeren. In het bijeenhouden van de groep, de kroost. Empathie (inlevingsvermogen) is daar evolutionair een sterke eigenschap.
De paar uitzonderingen te na gelaten, is niemand zijn brein zuiver mannelijk of vrouwelijk.
Statistisch bezien, bezitten de meeste mannen merendeels over een sterk ontwikkeld mannenbrein en zijn ze bijgevolg iets minder empathisch (vrouwelijk). Idem bij het merendeel van de vrouwen. Die zijn vaak bv iets minder sterk in ruimtelijk inzicht (wat terug een "systeem-denken" kwaliteit is)
Echter zijn hier ook uitzonderingen op. Deze komen minder voor. Maar ze bestaan ook. Een vrouw die schitterend in haar wiskundig talent (= systeem denken). Alsook een man die schitterend in zijn bekommernis en zorg voor anderen (= empathisch vermogen).
Kortom je hebt ook "vrouwelijke" mannen en "mannelijke" vrouwen. Waar het merendeel (binnen de statistische curve) wel 'mannelijke' mannen en 'vrouwelijke" vrouwen zijn natuurlijk.
Over individuen kun je nooit spreken. Wel over gemiddelden binnen een groep.
Er is nog een derde verhouding mogelijk. Dit is het uitgebalanceerd brein. In dit brein is de verhouding 'mannelijk' en 'vrouwelijk' met elkaar in evenwicht.
Hoe die kaarten precies verdeeld liggen, kan ieder voor zichzelf uit maken.
Hoe beschouw je jezelf ? Als je even naar jezelf kijkt ?
1. Hoofdzakelijk vrouwelijk (met merendeel 'vrouwelijke' eigenschappen)
2. Hoofdzakelijk mannelijk (met merendeel 'mannelijke' eigenschappen).
Of
3. Welke vrouwelijke / mannelijke eigenschappen ken je jezelf toe ?
Vraag hierbij is natuurlijk welke eigenschappen we als 'mannelijk' en welke als 'vrouwelijk' typeren.
Het wetenschappelijk onderzoek in dit boek volgend, komen we alvast op één onderscheid uit:
- Empathie is vrouwelijk.
- Systeem denken mannelijk.
Één aspect die dit alvast iets verder toelicht is deze. Autisme is een vorm van zeer krachtig systeem-denken (veel geniën hebben alvast vaak iets autistisch in zich). Ze zijn minder sociaal, minder empathisch (bv met de gevoelens van anderen) bezig. Nu ze zitten liefst in hun exacte autistische wereldje. Daar voelen ze zich thuis. Autisme komt veel meer voor bij mannen (systeem denkers) dan vrouwen. Simon Baron Cohen is overigens een expert op wat onderzoek naar autisme en asperger syndroom betreft. Daar heeft de man ook een boek over geschreven. Maar dit heb ik zelf nog niet gelezen.
[ Bericht 12% gewijzigd door JustTalkLove op 22-09-2016 22:18:16 ]