Maar wat is nou het bruto inkomen waar je hypotheek op gebaseerd is?quote:Op woensdag 21 september 2016 02:23 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik ben er nog hoor alleen nog niets vernomen van BLG.
Nee wij betalen pas na goedkeuring van een aanvraag (dus stel ze wijzen hem af dan hebben wij geen kosten).
@Shaolin Er is nooit BKR geweest en ja het is familie.
Is niet verboden maar AFM is er zacht gezegd niet blij mee en probeert het te ontmoedigen. https://www.afm.nl/nl/nie(...)dviesmodel-rabo.aspxquote:Op woensdag 21 september 2016 07:43 schreef soepkoe het volgende:
[..]
wat bedoel je precies met er is nooit BKR geweest?
heb je ondertussen al meer duidelijkheid gekregen over de afwijzing?
bijzonder dat je alleen hoeft te betalen in geval je de hypotheek ook kan afnemen, dat is bij wet namelijk verboden.
Ik ben met je eens dat er nog een hoop kosten bij komen bij een koopwoning, maar om te denken dat je bij 700,- huur nog verzekerd bent van huurtoeslag is wel een beetje naïef. Zeker in de categorie inkomen net onder modaal heb je nergens recht op. Je kan wel gebruik maken van de hypotheekrente-aftrek als koper en bovendien bouw je min of meer vermogen op door aflossing van je hypotheek.quote:Op dinsdag 20 september 2016 13:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik ben het er mee eens dat gezien de huidige lage rentestanden de hypotheekregels wat aan de strenge kant zijn, maar de normen houden er nu eenmaal rekening mee dat er in de toekomst gezinsuitbreiding komt of het inkomen niet mee stijgt met de inflatie of zelfs (tijdelijk) wat terug valt. Ook dan moet je de hypotheek kunnen betalen.
Daarnaast is de denkwijze verkeerd dat wanneer je 700 euro huur kan betalen, ook makkelijk 500 euro hypotheek kan betalen. Ja, die hypotheek is geen probleem. Maar daarnaast heeft een woningeigenaar nog een hoop andere kosten die een huurder niet heeft, waaronder hogere lokale lasten, onderhoudskosten en verzekeringen. Op lange termijn loopt dit aardig in de papieren. Je hoeft niet elk jaar alles te laten schilderen en een nieuwe ketel, nieuwe keuken of badkamer, nieuwe dakbedekking etc, maar op de lange termijn zit je zo aan 150 tot 200 euro onderhoudskosten per maand en dan doe je niks geks.
Bij een huur van 700 euro ben je in geval van een grote inkomensterugval ook nog 'verzekerd' van huurtoeslag waardoor de kans dat je ineens gedwongen moet verhuizen vrij klein is. Bij een koopwoning zit je meteen financieel klem.
uit je eigen link:quote:Op woensdag 21 september 2016 21:39 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Is niet verboden maar AFM is er zacht gezegd niet blij mee en probeert het te ontmoedigen. https://www.afm.nl/nl/nie(...)dviesmodel-rabo.aspx
heb je een bron? Ik ben benieuwd. Ik weet niet anders dan dat er kosten voor advies in rekening gebracht moeten worden en dat deze ook kostendekkend moeten zijn. Dat er verplicht een kostprijsberekening gemaakt moet worden die aantonen dat het kostendekkend is. Dit om te voorkomen dat grote partijen gratis advies geven om maar rentemarge te kunnen krijgen (dus toch versleutelen in de rente..)quote:Op woensdag 21 september 2016 21:48 schreef Spiegelei het volgende:
Ja heb ik gelezen. Dat is het standpunt van AFM, maar het is strikt genomen niet verboden . Dat is het enige wat ik wil zeggen.
Vreemd verhaal. De reden van de afwijzing is nog onbekend maar vanwege die afwijzing is de tussenpersoon wel direct gestopt met zaken doen met die partij...sure.quote:Op maandag 19 september 2016 16:35 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Die was met stomheid geslagen en hun zijn overigens ook direct gestopt met zakendoen met BLGBLG heeft nog niet uitgebreid gereageerd dus mijn vraag was of iemand dit weleens heeft meegemaakt hier toevallig.
Is altijd zo. Ze sturen eerst een standaard email/brief met afwijzing en daarna volgt pas ene uitleg. BLG wilde ''naar wat ik vernam'' vaker zaken doen met dit kantoor, maar die doen nu dus totaal geen zaken meer met ze, juist door deze rare afwijzing en het extreem lange wachten. Morgen ga ik even bellen hiervoor.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Vreemd verhaal. De reden van de afwijzing is nog onbekend maar vanwege die afwijzing is de tussenpersoon wel direct gestopt met zaken doen met die partij...sure.
Volgens mij krijgen we niet het volledige verhaal te horen.
En dat is dus dik 50k bruto. Daar kun je makkelijk een gewone ypotheek bij een bank voor krijgen.quote:Op maandag 19 september 2016 17:14 schreef lvw88 het volgende:
25k NETTO per jaar? dat is 2000 per maand.. bruto ruim 30.000 per jaar. Dat moet makkelijk te krijgen zijn. iets klopt niet aan de bedragen.
Dat staat er toch.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:01 schreef soepkoe het volgende:
[..]
heb je een bron? Ik ben benieuwd. Ik weet niet anders dan dat er kosten voor advies in rekening gebracht moeten worden en dat deze ook kostendekkend moeten zijn. Dat er verplicht een kostprijsberekening gemaakt moet worden die aantonen dat het kostendekkend is. Dit om te voorkomen dat grote partijen gratis advies geven om maar rentemarge te kunnen krijgen (dus toch versleutelen in de rente..)
Nou ja, het zal wel. Ik vind het een heel vaag verhaal allemaal en heb toch de indruk dat alles toch net even anders in elkaar steekt dan hoe jij het hier presenteert.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:11 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Is altijd zo. Ze sturen eerst een standaard email/brief met afwijzing en daarna volgt pas ene uitleg. BLG wilde ''naar wat ik vernam'' vaker zaken doen met dit kantoor, maar die doen nu dus totaal geen zaken meer met ze, juist door deze rare afwijzing en het extreem lange wachten. Morgen ga ik even bellen hiervoor.
Heb je wel de hele zin gelezen?quote:Op woensdag 21 september 2016 21:42 schreef Daboman het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat er nog een hoop kosten bij komen bij een koopwoning, maar om te denken dat je bij 700,- huur nog verzekerd bent van huurtoeslag is wel een beetje naïef.
Je krijgt echt niet zomaar huurtoeslag. Je inkomen is niet de enige factor, de hoogte van de huur zelf is ook van belang. En de huurvorm. En of je woning is aangemerkt als sociale huurwoning. En waarschijnlijk vergeet ik hier nog wel het e.e.a.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Heb je wel de hele zin gelezen?
Je bent 'verzekerd' van huurtoeslag wanneer je een grote inkomensterugval voor de kiezen krijgt.
En dankzij de huurtoeslag zal je zelfs in de bijstand die huur van 700 euro nog kunnen betalen, en je boodschappen, energiekosten en zorgverzekering(mits je al je overbodige uitgaven schrapt). Daardoor is dus geen sprak van huisuitzetting.
En als zaken al lijden tot huisuitzetting, dan zijn je schulden als gevolg daarvan in geval van huur véél lager dan in geval van een koophuis waarop nog weinig is afgelost.
Nee, of het een sociale huurwoning is doet er niet toe, je inkomen doet er toe, en de hoogte van de huur, en ¤ 700 per maand is lager dan de maximumhuur voor huurtoeslag.quote:Op woensdag 21 september 2016 23:04 schreef Daboman het volgende:
[..]
Je krijgt echt niet zomaar huurtoeslag. Je inkomen is niet de enige factor, de hoogte van de huur zelf is ook van belang. En de huurvorm. En of je woning is aangemerkt als sociale huurwoning. En waarschijnlijk vergeet ik hier nog wel het e.e.a.
Klopt, de hoogte van de huur is dus de grens dus die "en of je woning is aangemerkt als sociale huurwoning is" al niet.quote:Op donderdag 22 september 2016 08:20 schreef Lienekien het volgende:
De definitie van een sociale-huurwoning is een zelfstandige woning waarvan de huur onder een bepaalde grens ligt, n.l. die waaronder je nog huurtoeslag ontvangt, gesteld dat je ook aan de andere voorwaarden voldoet. Dus het maakt wel uit of het een sociale-huurwoning is. (Dit kan dus ook een particuliere woning zijn.)
Okee blijkbaar hebben ze dat eruit gegooid, maar ik geef meerdere argumenten voor mijn punt dat het verkrijgen van huurtoeslag niet puur en alleen gebaseerd is op inkomen. Er gelden nog wel meer voorwaarden, je mag ook geen vermogen hebben en de huur mag niet voor een tijdelijke woonruimte zijn.quote:Op donderdag 22 september 2016 05:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, of het een sociale huurwoning is doet er niet toe, je inkomen doet er toe, en de hoogte van de huur, en ¤ 700 per maand is lager dan de maximumhuur voor huurtoeslag.
Het moet uiteraard wel een zelfstandige woning zijn.
Dus ja, als TS en zijn partner een inkomensachteruitgang hebben waardoor hun gezamenlijke bruto jaarinkomen onder de 29k komt hebben ze recht op huurtoeslag.
En in het geval van TS hoeft er niet veel te gebeuren voor die situatie zich voordoet.
Het hebben van vermogen zal het probleem bij TS ook niet zijn.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:23 schreef Daboman het volgende:
[..]
Okee blijkbaar hebben ze dat eruit gegooid, maar ik geef meerdere argumenten voor mijn punt dat het verkrijgen van huurtoeslag niet puur en alleen gebaseerd is op inkomen. Er gelden nog wel meer voorwaarden, je mag ook geen vermogen hebben en de huur mag niet voor een tijdelijke woonruimte zijn.
http://www.belastingdiens(...)den_huurtoeslag_2016
Op basis van de informatie die we hebben van TS kan dus niet worden geconcludeerd of ze recht hebben op huurtoeslag, want we weten niet of ze tijdelijk wonen en of ze vermogen hebben.
2000 netto per maand is ongeveer 35K bruto nou dat x 4,5. Zou voldoende moeten zijn.quote:Op maandag 19 september 2016 17:14 schreef lvw88 het volgende:
25k NETTO per jaar? dat is 2000 per maand.. bruto ruim 30.000 per jaar. Dat moet makkelijk te krijgen zijn. iets klopt niet aan de bedragen.
netto 25K is geen 50K bruto. Eerder richting de 35K - 39K Bruto range.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:11 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En dat is dus dik 50k bruto. Daar kun je makkelijk een gewone ypotheek bij een bank voor krijgen.
Ik geloof niet dat het netto 25k is, maar bruto. Anders kun je morgen naar een geowne bank gana en een hypotheek binnen een week krijgen..... Er zit een luchtje aan dit verhaal.
TS: of jij snapt het echt niet en er klopt aan jouw kant iets niet, of je wordt genaaid door je adviseur/bank. Ga eens praten bij de rabo, ing of abn amro. Als je bruto 50k verdient kun je dit huis waarschijnlijk wel betalen. Zeker als je wat spaargeld hebt
Neuh, je haalt de 33.000 net niet: ¤ 32.707 als er geen sprake is van pensioen en andere toestanden.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:45 schreef nils7 het volgende:
[..]
2000 netto per maand is ongeveer 35K bruto nou dat x 4,5. Zou voldoende moeten zijn.
[..]
netto 25K is geen 50K bruto. Eerder richting de 35K - 39K Bruto range.
Die zekerheid is er dus niet, dan zijn we het misschien toch eens dat die garantie er niet is aangezien je zelf ook voor het woord "waarschijnlijk" koos.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het hebben van vermogen zal het probleem bij TS ook niet zijn.
Want daar gaat het in dit geval om hè; TS met een huurwoning van 700 per maand en die geen hypotheek kan krijgen op basis van zijn inkomen en het inkomen van de garantsteller, als TS en zijn partner een vermogen hadden dat in het geval van huurtoeslag een probleem zou opleveren dan had hij ook geen probleem gehad een hypotheek te krijgen, want samen zouden ze ¤ 48.874 aan vermogen mogen hebben om nog recht op huurtoeslag te hebben.
Het ging op het punt dat als hij nu voor ¤ 700 huurt en er ontstaat een inkomensterugval, tot onder de huurtoeslaggrens is, dat er dan recht op huurtoeslag is, en dan is waarschijnlijk ook zo.
Ik denk het niet, zou dat wel ingelegd (kunnen) worden, is dat hele vraagstuk met garantstelling overbodig. Maar zeker is het (ontbreken van) E.V. niet.quote:Op donderdag 22 september 2016 12:29 schreef Daboman het volgende:
Ik mis in dit hele topic nog steeds of er nou wel of niet eigen vermogen is ingelegd, terwijl dat wel een van de belangrijkste factoren is.
Dit dus, lekker met een wajong uitkering een huis kopen, wie wil dat nou nietquote:Op dinsdag 20 september 2016 08:52 schreef Fe2O3 het volgende:
Er klopt geen poep van het hele verhaal, en elders op het forum rept TS ook dat hij verwacht dat de kk worden geschonken door familie, dus dat zal ook wel niet eens op de bankrekening staan.
Partner van TS zit nu in de ziektewet? en misschien wajong. Wordt dat afgewezen dan krijgt partner helemaal niks en valt er 15k inkomen weg (die nu niet mee gerekend wordt, maar er wordt blijkbaar ook geen cent gespaard -> dus het wordt wel uitgegeven).
Geheel terecht dat de verstrekker dan alarmbellen ziet, en de zooi afwijst.
Nou nee, ik koos het woord "waarschijnlijk" omdat de kans dat er dingen niet kloppen in het verhaal van TS groot is.quote:Op donderdag 22 september 2016 12:29 schreef Daboman het volgende:
[..]
Die zekerheid is er dus niet, dan zijn we het misschien toch eens dat die garantie er niet is aangezien je zelf ook voor het woord "waarschijnlijk" koos.
LOL, meer dan 160K hypotheek op een gezamenlijk inkomen van nog geen 33K. Als consument moet je het maar durven. Is er na aftrek van alle aftrekposten nog wel ruimte om alle HRA tegen 40,2% af te trekkenquote:Op donderdag 22 september 2016 11:42 schreef Leandra het volgende:
Neuh, je haalt de 33.000 net niet: ¤ 32.707 als er geen sprake is van pensioen en andere toestanden.
Berekening via Raet.
Maar met dat salaris zou TS zelf idd behoorlijk wat meer hypotheek moeten kunnen krijgen dan ¤ 80.000
Edit: volgens de hypotheker berekening met een partner met ¤ 0 inkomen zou je zelfs het dubbele van dat bedrag moeten kunnen krijgen.
Er was en zijn inkomen en haar uitkering. Telt haar inkomen dan ook voor de huursubsidie grens niet mee? (niet bekend mee)quote:Op donderdag 22 september 2016 15:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, ik koos het woord "waarschijnlijk" omdat de kans dat er dingen niet kloppen in het verhaal van TS groot is.
Op basis van de dingen die we weten zou hij gewoon huurtoeslag krijgen als het gezinsinkomen onder de huurtoeslaggrens komt.
Waarom zou dat niet mogen? Ik heb ook WAO en een vrijstaand huis.quote:Op donderdag 22 september 2016 14:55 schreef LievePoetin het volgende:
Dit dus, lekker met een wajong uitkering een huis kopen, wie wil dat nou niet
Dat wel, tenzij ze niet officieel samenwonen.quote:Op donderdag 22 september 2016 18:42 schreef hottentot het volgende:
[..]
Er was en zijn inkomen en haar uitkering. Telt haar inkomen dan ook voor de huursubsidie grens niet mee? (niet bekend mee)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |