girlnextdoor vraagt of er iemand ervaring heeft met veganisme. Ze geeft aan dat ze gelooft dat het erg gezond is. Het lijkt me verstandig dat als je dit wilt ontkrachten dat je met wetenschappelijk onderbouwde argumenten komt en niet met je gut-feeling dat, omdat er variatie verloren gaat, het ongezond is. Voedingsadvies is complexe materie die verschilt per persoon en verregaande gevolgen kan hebben.
Verder zie ik een hoop respectloze, seksistische en domme reacties waar girlnextdoor niets aan heeft.
Beste girlnextdoor,
Toch maar even on-topic reageren dan:
Wat is veganisme?
Veganisme heeft voornamelijk te maken met ethiek, het is dus geen "dieet", maar een levenswijze. De officiele definitie is: "Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose." Daarmee kan ik meteen tegen iedereen hierboven zeggen: het onmogelijk noemen van een streven slaat nergens op.
Waar veganisme vaak als extreem wordt afgeschilderd, wordt er geen rekening gehouden met het ethische aspect. Een stuk kaas eten is qua ethiek net zo verwerpelijk als een stuk vlees. Er worden ook dieren voor opgesloten, gebruikt en gedood. Ook maakt het vanuit het perspectief van het dier niet uit wat voor keurmerken hieraan verbonden zijn, zoals biologisch, beter leven, etc. Het dier wil niet dood, heeft geen besef van andere boerderijen en het gebruik van een dier is nog altijd niet ethisch.
Naast deze kwestie zijn er nog een aantal bijkomende voordelen. Deze voordelen zijn voor sommige mensen reden genoeg om veganist te worden. Bijvoorbeeld:
Gezondheidsvoordelen:
In steeds meer onderzoeken wordt gesteld dat een gevarieerd en, qua voedingsstoffen, compleet veganistisch dieet voordelen biedt ten opzichten van het gemiddelde westerse dieet.
Het volgende artikel laat tientalle peer-reviewed onderzoeken zien die de conclusie dat plantaardig eten gezond is ondersteunen. Quote:
"The major benefits for patients who decide to start a plant-based diet are the possibility of reducing the number of medications they take to treat a variety of chronic conditions, lower body weight, decreased risk of cancer, and a reduction in their risk of death from ischemic heart disease."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662288/De American Dietitic Association zegt: “Een uitgebalanceerd plantaardig dieet is gezond, bevat voldoende voedingsstoffen en kan gezondheidsvoordelen opleveren in het voorkomen en behandelen van bepaalde ziektes.”
Ook Jaap Seidell laat zich - in tegenstelling tot wat RTL Late Night 19 september 2016 toonde - positief uit: “Veganisten eten vrijwel altijd gezonder dan vleeseters. Van bijna alle gunstige voedingsstoffen krijgen zij meer binnen.” (Trouw, 6 augustus 2016)
Millieu:
Het gevolg van minder vraag in een bepaalde regio / bevolkingsgroep laat zich moeilijk meten, maar als je puur naar de verschillende producten kijkt, zijn er aanzienlijk minder grondstoffen nodig voor plantaardige producten dan voor dierlijke producten. Zo gaan er tientalle kilo’s plantaardige voeding in slechts enkele kilo’s rundvlees. Voor al dat plantaardige eten dat die dieren nodig hebben om snel te kunnen groeien, wordt in een rap tempo vruchtbare grond ontruimd van regenwouden en andere natuurgebieden. Dit, naast het transport, het verlies van biodiversiteit en de gassen die de dieren produceren, schaadt het millieu aanzienlijk. Zie ook het rapport van de VN uit 2006:
http://www.un.org/apps/news/story.asp?newsID=20772#.V-EblvntlBcen het recentere rapport van Worldwatch dat 51% van de oorzaak van de opwarming van de aarde toeweidt aan dierlijke producten:
http://www.worldwatch.org/node/6294Wereldvoedsel problemen:
Volgens Plentyfood (
http://www.plentyfood.org/), met ondersteunende onderzoeken en logische beredenering, is er meer dan voldoende voedsel om alle mensen op de wereld te eten te geven. Helaas stoppen wij zo veel van dat voedsel in de dieren die we daarna als kaas en vlees op eten dat er niet genoeg overblijft en er ⅛ van de wereldbevolking honger lijdt.
Als je meer wilt weten kun je op de website van deNederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) kijken.
Je kunt veganisme, begeleid, ook een maandje proberen als je dat leuk vind. Daarvoor verwijs ik je door naar de VeganChallenge (een inititatief van de NVV).
Om niet het idee te geven dat ik reclame maak voor de laatste twee moet je zelf maar even op internet zoeken. De VeganChallenge biedt onder andere elke dag gevarieerde recepten, coaching en een grote community.
Als je liever persoonlijk contact hebt kun je me op dit forum een persoonlijk bericht sturen (ik weet trouwens niet zeker of dat kan). Ik sta open voor discussie en vragen en help je graag je keuze te maken in de ingewikkelde wereld van voedsel. Heel veel succes!