abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:08:01 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165445042
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 08:57 schreef HyrulePrincess het volgende:

[..]

Katja drop tegenwoordig ook :)
Alles van katja is tegenwoordig vegan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165445254
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alles van katja is tegenwoordig vegan.
Vegetarisch, volgens mij zijn ze niet allemaal vegan toch maar alleen de haringen. Of hebben ze weer aanpassingen gedaan? :)
pi_165445353
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 08:46 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat zijn geen echte mannen dan :P
Zien ze sperma ook als iets dierlijks? :D
Insert random grapje over of ze worst zou lusten.
Whatever...
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:42:04 #54
45206 Pietverdriet
pi_165445445
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:26 schreef HyrulePrincess het volgende:

[..]

Vegetarisch, volgens mij zijn ze niet allemaal vegan toch maar alleen de haringen. Of hebben ze weer aanpassingen gedaan? :)
Is dat niet vegan vanwege de bijenwas die als glansmiddel gebruikt wordt? Goed de yoghurtgums bevatten yoghurtpoeder
  dinsdag 20 september 2016 @ 09:43:10 #55
45206 Pietverdriet
pi_165445458
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Insert random grapje over of ze worst zou lusten.
Zelfs geen tofuworst, want soya is de duivel
pi_165445461
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is dat niet vegan vanwege de bijenwas die als glansmiddel gebruikt wordt? Goed de yoghurtgums bevatten yoghurtpoeder
Ja meeste dropjes hebben nog bijenwas inderdaad :) Maar ze zijn dus sowieso vegetarisch!
pi_165446562
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 09:43 schreef HyrulePrincess het volgende:

[..]

Ja meeste dropjes hebben nog bijenwas inderdaad :) Maar ze zijn dus sowieso vegetarisch!
Of Schellak
Whatever...
  dinsdag 20 september 2016 @ 11:19:41 #58
45206 Pietverdriet
pi_165446897
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:01 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Of Schellak
Hmm, dus eigenlijk mag een strikte veganist ook geen electronische of electrische apparaten gebruiken waar spoelen in zitten (lader van laptop, mobieltje, voeding in computer, tv, cd speler etc etc) want die koperdraden zijn met schellak behandeld
En ook kunsstof met weekmakers (visolie)
pi_165449370
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hmm, dus eigenlijk mag een strikte veganist ook geen electronische of electrische apparaten gebruiken waar spoelen in zitten (lader van laptop, mobieltje, voeding in computer, tv, cd speler etc etc) want die koperdraden zijn met schellak behandeld
In feite is het onmogelijk om echt veganistisch te leven. Al was het maar dat er dieren doodgaan bij het oogsten, voedsel niet beschikbaar is voor het wild Etc.

Het is een onmogelijk ideaal, beetje net als de gereformeerde kerk... Hel en verdoemenis als je je niet aan de regels houdt, maar ze zij tegelijk ook onmogelijk om je aan een houden.

Gevolg : schizoide en angstgestuurd gedrag. Enge types en psychisch instabiele mensen (of die worden hierdoor aangetrokken... Da kan okk)
Whatever...
  dinsdag 20 september 2016 @ 14:22:38 #60
45206 Pietverdriet
pi_165450359
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 13:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

In feite is het onmogelijk om echt veganistisch te leven. Al was het maar dat er dieren doodgaan bij het oogsten, voedsel niet beschikbaar is voor het wild Etc.

Het is een onmogelijk ideaal, beetje net als de gereformeerde kerk... Hel en verdoemenis als je je niet aan de regels houdt, maar ze zij tegelijk ook onmogelijk om je aan een houden.

Gevolg : schizoide en angstgestuurd gedrag. Enge types en psychisch instabiele mensen (of die worden hierdoor aangetrokken... Da kan okk)
Nog maar te zwijgen van larven, aaltjes etc in de groenten en fruit
  Moderator dinsdag 20 september 2016 @ 14:24:18 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165450393
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nog maar te zwijgen van larven, aaltjes etc in de groenten en fruit
Of simpelweg dierlijke mest gebruikt bij de productie van hun eten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_165450520
girlnextdoor vraagt of er iemand ervaring heeft met veganisme. Ze geeft aan dat ze gelooft dat het erg gezond is. Het lijkt me verstandig dat als je dit wilt ontkrachten dat je met wetenschappelijk onderbouwde argumenten komt en niet met je gut-feeling dat, omdat er variatie verloren gaat, het ongezond is. Voedingsadvies is complexe materie die verschilt per persoon en verregaande gevolgen kan hebben.

Verder zie ik een hoop respectloze, seksistische en domme reacties waar girlnextdoor niets aan heeft.

Beste girlnextdoor,

Toch maar even on-topic reageren dan:

Wat is veganisme?
Veganisme heeft voornamelijk te maken met ethiek, het is dus geen "dieet", maar een levenswijze. De officiele definitie is: "Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose." Daarmee kan ik meteen tegen iedereen hierboven zeggen: het onmogelijk noemen van een streven slaat nergens op.

Waar veganisme vaak als extreem wordt afgeschilderd, wordt er geen rekening gehouden met het ethische aspect. Een stuk kaas eten is qua ethiek net zo verwerpelijk als een stuk vlees. Er worden ook dieren voor opgesloten, gebruikt en gedood. Ook maakt het vanuit het perspectief van het dier niet uit wat voor keurmerken hieraan verbonden zijn, zoals biologisch, beter leven, etc. Het dier wil niet dood, heeft geen besef van andere boerderijen en het gebruik van een dier is nog altijd niet ethisch.

Naast deze kwestie zijn er nog een aantal bijkomende voordelen. Deze voordelen zijn voor sommige mensen reden genoeg om veganist te worden. Bijvoorbeeld:

Gezondheidsvoordelen:
In steeds meer onderzoeken wordt gesteld dat een gevarieerd en, qua voedingsstoffen, compleet veganistisch dieet voordelen biedt ten opzichten van het gemiddelde westerse dieet.
Het volgende artikel laat tientalle peer-reviewed onderzoeken zien die de conclusie dat plantaardig eten gezond is ondersteunen. Quote:
"The major benefits for patients who decide to start a plant-based diet are the possibility of reducing the number of medications they take to treat a variety of chronic conditions, lower body weight, decreased risk of cancer, and a reduction in their risk of death from ischemic heart disease."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662288/

De American Dietitic Association zegt: “Een uitgebalanceerd plantaardig dieet is gezond, bevat voldoende voedingsstoffen en kan gezondheidsvoordelen opleveren in het voorkomen en behandelen van bepaalde ziektes.”

Ook Jaap Seidell laat zich - in tegenstelling tot wat RTL Late Night 19 september 2016 toonde - positief uit: “Veganisten eten vrijwel altijd gezonder dan vleeseters. Van bijna alle gunstige voedingsstoffen krijgen zij meer binnen.” (Trouw, 6 augustus 2016)

Millieu:
Het gevolg van minder vraag in een bepaalde regio / bevolkingsgroep laat zich moeilijk meten, maar als je puur naar de verschillende producten kijkt, zijn er aanzienlijk minder grondstoffen nodig voor plantaardige producten dan voor dierlijke producten. Zo gaan er tientalle kilo’s plantaardige voeding in slechts enkele kilo’s rundvlees. Voor al dat plantaardige eten dat die dieren nodig hebben om snel te kunnen groeien, wordt in een rap tempo vruchtbare grond ontruimd van regenwouden en andere natuurgebieden. Dit, naast het transport, het verlies van biodiversiteit en de gassen die de dieren produceren, schaadt het millieu aanzienlijk. Zie ook het rapport van de VN uit 2006: http://www.un.org/apps/news/story.asp?newsID=20772#.V-EblvntlBc
en het recentere rapport van Worldwatch dat 51% van de oorzaak van de opwarming van de aarde toeweidt aan dierlijke producten: http://www.worldwatch.org/node/6294

Wereldvoedsel problemen:
Volgens Plentyfood (http://www.plentyfood.org/), met ondersteunende onderzoeken en logische beredenering, is er meer dan voldoende voedsel om alle mensen op de wereld te eten te geven. Helaas stoppen wij zo veel van dat voedsel in de dieren die we daarna als kaas en vlees op eten dat er niet genoeg overblijft en er ⅛ van de wereldbevolking honger lijdt.

Als je meer wilt weten kun je op de website van deNederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) kijken.

Je kunt veganisme, begeleid, ook een maandje proberen als je dat leuk vind. Daarvoor verwijs ik je door naar de VeganChallenge (een inititatief van de NVV).

Om niet het idee te geven dat ik reclame maak voor de laatste twee moet je zelf maar even op internet zoeken. De VeganChallenge biedt onder andere elke dag gevarieerde recepten, coaching en een grote community.

Als je liever persoonlijk contact hebt kun je me op dit forum een persoonlijk bericht sturen (ik weet trouwens niet zeker of dat kan). Ik sta open voor discussie en vragen en help je graag je keuze te maken in de ingewikkelde wereld van voedsel. Heel veel succes!
pi_165451102
Hahaha, veganist
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_165451370
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 14:58 schreef ludovico het volgende:
Hahaha, veganist
Scherp
  Moderator dinsdag 20 september 2016 @ 15:17:29 #65
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165451510
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 14:29 schreef Qternocq het volgende:
Ik sta open voor discussie en vragen
Dat zegt elke veganist of geloofsextremist ook _O-

Verder kom je zelf ook niet verder dan een Trouw artikeltje of veganistisch nou gezonder is of niet. Er wordt wel meer in kranten geschreven.
pi_165451678
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 15:17 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat zegt elke veganist of geloofsextremist ook _O-

Verder kom je zelf ook niet verder dan een Trouw artikeltje of veganistisch nou gezonder is of niet. Er wordt wel meer in kranten geschreven.
Gelukkig kom jij met sterke argumenten, inhoudelijke onderbouwingen en wetenschappelijke bronnen
pi_165451769
Beste derLudolf,

Ik begrijp niet zo goed wat het doel is van je reactie. Ik probeer girlnextdoor te informeren en te reageren op haar vraag. Jij hebt blijkbaar een ander doel.

Ik probeer zo inhoudelijk mogelijk te zijn. Daarbij is het lastig om alle onderzoeken te citeren, maar het artikel waar ik een link van plaatste doet daarin aardig zijn best. Het citeert enkele tientallen serieuze onderzoeken. Dat is natuurlijk iets anders dan een "Trouw artikeltje" waar ik slechts een citaat uit plaatste vanwege de recente uitspraken van Seidell.

Verder link ik naar plentyfood, worldwatch, verenigde naties en citeer ik de American Dietitic Association. Waar heb je het over?
  Moderator dinsdag 20 september 2016 @ 16:01:14 #68
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165452411
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2016 15:27 schreef Qternocq het volgende:
Beste derLudolf,

Ik begrijp niet zo goed wat het doel is van je reactie. Ik probeer girlnextdoor te informeren en te reageren op haar vraag. Jij hebt blijkbaar een ander doel.

Ik probeer zo inhoudelijk mogelijk te zijn. Daarbij is het lastig om alle onderzoeken te citeren, maar het artikel waar ik een link van plaatste doet daarin aardig zijn best. Het citeert enkele tientallen serieuze onderzoeken. Dat is natuurlijk iets anders dan een "Trouw artikeltje" waar ik slechts een citaat uit plaatste vanwege de recente uitspraken van Seidell.

Verder link ik naar plentyfood, worldwatch, verenigde naties en citeer ik de American Dietitic Association. Waar heb je het over?
Tja ik zou niet al die bronnen onafhankelijk willen noemen.

Verder zegt TS dat het d'r om gezondheid gaat niet om het milieu :)
pi_165453603
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 september 2016 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

eigenlijjk moet je ze meteen doodschieten want ze houden zicht niet 100.000 % aan de regels
dus :+

stelletje zeikwijven hiero :')

Jullie zijn erger dan de Veganisten :D
pi_165453712
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2016 22:41 schreef girlnextdoor. het volgende:
Hoi mede-FOK!kers,

Heeft er hier iemand ervaring met veganisme? Ik probeer er meer informatie over in te winnen.

Ik ga komende week op mezelf wonen, en vind dat een mooie gelegenheid om ook eens de eet- en leefgewoonten onder de loep te nemen. Ik zie steeds vaker de term veganisme voorbij komen, en geloof ook wel dat dat erg gezond is. Door de interesse wil ik me er graag in gaan verdiepen.

Graag serieuze reacties hierop ;)
Gewoon lekker proberen zoveel mogelijk als je dat wil Veganistisch te eten.

Als je het goed doet is het niet ongezond, dus je moet wél heel goed weten hoe en wat..

(Mijn nichtje at vanaf haar 6e jaar Vegetarisch (niet door haar ouders die aten en eten nog
gewoon vlees, alleen mijn Bolle zwager is nu op advies van zijn dochter en mét eet adviezen
van zijn dochter Vegetarisch gaan eten, want hij moest afvallen voor een operatie, dat afvallen
is inmiddels gelukt en de operatie ook, maar hij blijft lekker Vegetarisch eten want hij wil niet
meer zo dik worden en het bevalt hem prima dat eten...)

Maar dit terzijde :+

Nichtje is vanaf haar 18e Veganistisch gaan eten, is inmiddels 10 jaar ouder, beelschoon kerngezond en agfestudeerd Biologe, dus ze is ook niet dom....
pi_165453714
zo
  dinsdag 20 september 2016 @ 17:25:12 #72
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_165453992
Iedereen moet lekker zelf weten hoe hij eet.

Zei geen enkele veganist ooit.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  dinsdag 20 september 2016 @ 18:20:36 #73
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_165455078
Hoho, niet te snel.
Begin eerst als flexitariër, daarna vegetariër en daarna als veganist.
En als je klaar ben doe je het weer omgekeerd.

Ik ben al sinds mij geboorte vegetariër, vlees eten is geen optie voor mij omdat ik essentiele bacteriën mist om vlees te verteren. Als ik bijv. mosselen at, was ik de volgende dag ziek. Ik wist toen niet dat het dierlijk was. (Ik was 5 jaar oud).
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_165455143
quote:
9s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:20 schreef PandaDrop het volgende:
Hoho, niet te snel.
Begin eerst als flexitariër, daarna vegetariër en daarna als veganist.
Nouhou.... dat is niet eens zo'n rare opmerking, als TS nu gewoon vlees eet of Flexitariër is kan
hij of zij wat was het eigenlijk? beter rustig aan beginnen met dingen schrappen uit het eetpatroon :o
pi_165455182
quote:
9s.gif Op dinsdag 20 september 2016 18:20 schreef PandaDrop het volgende:
Ik ben al sinds mij geboorte vegetariër, vlees eten is geen optie voor mij omdat ik essentiele bacteriën mist om vlees te verteren. Als ik bijv. mosselen eet, ben ik morgen ziek. Ik wist toen niet dat het dierlijk was. (Ik was 5 jaar oud).
Bijzonder........ ik wist niet dat dat bestond....

Hoe kwamen ze daar achter dan? Iedere keer als je iets ''dierlijks'' at werd je ziek?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')