Ik vind het wel een interessante discussie. Misschien zien sommige mensen 'tips en ervaringen' iets breder dan 'joepei, wat goed dat je dat overweegt want is zo goed voor de aarde, kusjekroel'.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:42 schreef FANN het volgende:
[..]
Oké nou ik denk dat TS ook niet veel aan ''jullie'' heeft eigenlijk, ze vraagt ervaringen en tips
krijg je dit gezeik...
Konijn heeft nu juist erg weinig voedingswaarde, je kan verhongeren door je iedere dag helemaal vol te eten aan konijn, trappers in noord amerika hebben dat gedaan.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:37 schreef FANN het volgende:
Poe poe poe...
nah als ik moet overleven vreet ik ook een konijn op hoor..
Ik heb alles gelezen en het was heel leerzaam en interessant, todat Ludolf over dat kuiken begon,quote:Op woensdag 21 september 2016 22:48 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik vind het wel een interessante discussie. Misschien zien sommige mensen 'tips en ervaringen' iets breder dan 'joepei, wat goed dat je dat overweegt want is zo goed voor de aarde, kusjekroel'.
Volgens mij leg ik best netjes uit wat ik positief en negatief vind en waarom. Als TS iets wil leren over de natuur en eten, dan kan ze het best eens een bushcraftcursus doen, tijdje in de natuur leven. Dat is ook gezond.
Beetje makkelijk om zoiets af te doen als gezeik.
Wat anderen zeggen kan ik ook niet altijd mee, maar juist in dit topic valt het erg mee en heeft de veganist met onuitspreekbare nick een prima aandeel in het verhaal
Ow..... nou dan ga ik vissen vangen ofzo Piet, ik zie het tegen die tijd wel,maar je begrijpt watquote:Op woensdag 21 september 2016 22:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Konijn heeft nu juist erg weinig voedingswaarde, je kan verhongeren door je iedere dag helemaal vol te eten aan konijn, trappers in noord amerika hebben dat gedaan.
Ja, maar begrijp jij wat ik bedoel?quote:Op woensdag 21 september 2016 22:53 schreef FANN het volgende:
[..]
Ow..... nou dan ga ik vissen vangen ofzo Piet, ik zie het tegen die tijd wel,maar je begrijpt wat
ik bedoel toch?
Ja, ik begrijp je, niet te eenzijdig eten....quote:Op woensdag 21 september 2016 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar begrijp jij wat ik bedoel?
Ik ben geen 100% veganist, maar ik eet sinds een aantal weken zo min mogelijk vleesch en dierlijke producten (zoals zuivel). Dit vanwege de inmiddels bekende argumenten: gezondheid, dierenleed, milieu.quote:Op zondag 18 september 2016 22:41 schreef girlnextdoor. het volgende:
Hoi mede-FOK!kers,
Heeft er hier iemand ervaring met veganisme? Ik probeer er meer informatie over in te winnen.
Ik ga komende week op mezelf wonen, en vind dat een mooie gelegenheid om ook eens de eet- en leefgewoonten onder de loep te nemen. Ik zie steeds vaker de term veganisme voorbij komen, en geloof ook wel dat dat erg gezond is. Door de interesse wil ik me er graag in gaan verdiepen.
Graag serieuze reacties hierop
Nee, weten wat je eet en waarom.quote:Op woensdag 21 september 2016 22:58 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja, ik begrijp je, niet te eenzijdig eten....
Let alleen wel op of je (tuin)bonen verdraagdquote:Op donderdag 22 september 2016 07:56 schreef Mieshka het volgende:
[..]
Ik ben geen 100% veganist, maar ik eet sinds een aantal weken zo min mogelijk vleesch en dierlijke producten (zoals zuivel). Dit vanwege de inmiddels bekende argumenten: gezondheid, dierenleed, milieu.
Zelf heb ik geen enkele behoefte aan perfectie, dus als het buitenshuis onhandig is of als ik daar gewoon zin in heb, eet ik vegetarisch. Vis zou ik ook nog wel kunnen eten. Maar vlees heb ik echt geen behoefte meer aan.
Al eet je 1 dag per week vegan dan helpt dat ook al voor eerdergenoemde doelen (alle beetjes helpen).
Het is voor mij wel wat extra opletten omdat ik niet tegen tarwe kan, maar dat is misschien ook een voordeel want ik ben al gewend aan etiketten lezen en opletten wat in eten zit.
Het boek 'De Vegarevolutie' van Lisa Steltenpool is interessant leesvoer voor de (wannabe)(flex)veganist. Handige info, tips en recepten. Erg bruikbaar.
Verder kun je eens een tijdje invoeren wat je allemaal eet in de app Myfitnesspal, dan zie je of je iets tekort komt. In mijn geval eiwit, dat los ik dan op met een schepje plantaardig eiwitpoeder ergens door. Bij Kruidvat hebben ze multivitaminen voor vegans.
Pinterest is ook een aanrader, daar barst het van de vega(n) recepten.
Peulvruchten zijn een aanrader om regelmatig te eten, want eiwit en vult goed. Geldt ook voor quinoa. Verder Alpro en de huismerkneppers hiervan (bijv. AH heeft ook huismerk sojamelk en -yoghurt en amandelmelk enzo). Bij AH diverse groentespreads en pinda/notenpasta's voor op brood en crackers.
Veel dierlijke producten zijn makkelijk vervangbaar of weg te laten, het hoeft niet ingewikkeld en je kunt superlekker eten!
Hoe kun je dat stellen, als t je zelf zonder eiwitpoeder en multivitaminen om de tekorten op te vangen blijkbaar niet lukt?quote:Op donderdag 22 september 2016 07:56 schreef Mieshka het volgende:
Veel dierlijke producten zijn makkelijk vervangbaar of weg te laten, het hoeft niet ingewikkeld en je kunt superlekker eten!
Ik denk dat de gemiddelde "gewone" eter ook regelmatig wat tekorten heeft. Ik ken mensen die veel vlees eten maar nauwelijks groente en fruit; die hebben waarschijnlijk grotere (en heel andere) tekorten dan de meeste veganisten. Het verschil is dat veganisten vaak bewuster met eten bezig zijn eerder geneigd zullen zijn om hun bloedwaardes te laten meten; vleeseters hoeven dat niet "want ik ben toch geen veganist? ik eet gewoon normaal!"quote:Op donderdag 22 september 2016 09:02 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Hoe kun je dat stellen, als t je zelf zonder eiwitpoeder en multivitaminen om de tekorten op te vangen blijkbaar niet lukt?
Ik vervang een deel van de dierlijke producten dus (soms) door plantaardig eiwitpoeder en multivitaminen. Makkelijk te vervangen dus.quote:Op donderdag 22 september 2016 09:02 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Hoe kun je dat stellen, als t je zelf zonder eiwitpoeder en multivitaminen om de tekorten op te vangen blijkbaar niet lukt?
Dat is ook normaal he...quote:Op donderdag 22 september 2016 10:13 schreef Qternocq het volgende:
De meeste mensen groeien immers op met het idee dat dierlijke producten eten normaal is
We hebben al eerder geconcludeerd dat je daarom beter een veganist kunt vergelijken met iemand die vlees eet, maar wel bewust met voeding bezig is.quote:Op donderdag 22 september 2016 09:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemiddelde "gewone" eter ook regelmatig wat tekorten heeft. Ik ken mensen die veel vlees eten maar nauwelijks groente en fruit; die hebben waarschijnlijk grotere (en heel andere) tekorten dan de meeste veganisten. Het verschil is dat veganisten vaak bewuster met eten bezig zijn eerder geneigd zullen zijn om hun bloedwaardes te laten meten; vleeseters hoeven dat niet "want ik ben toch geen veganist? ik eet gewoon normaal!"
Maar dat maakt t wel ingewikkeld. Want je moet precies uitzoeken welke tekorten je hebt en hoeveel je dsn moet bijslikken.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:04 schreef Mieshka het volgende:
[..]
Ik vervang een deel van de dierlijke producten dus (soms) door plantaardig eiwitpoeder en multivitaminen. Makkelijk te vervangen dus.
Jij ook bedankt voor de discussies en inzichten.quote:Op donderdag 22 september 2016 10:13 schreef Qternocq het volgende:
Beste allemaal,
Ik wil iedereen graag bedanken voor een uitdagende discussie. Ik vrees dat het er gisteren voor gezorgd heeft dat ik maar weinig werk gedaan kreeg en ik heb een belangrijke deadline morgen. Ik denk dat ik er ook voor ga kiezen om het hier bij te laten.
Erodome, jouw verhaal staat opgeslagen in een draft. Ik ga het lezen en kom er op terug via DM (ik heb nog geen rechten om die te sturen, omdat ik pas twee dagen ingeschreven sta). Bedankt voor je waardering en respect.
Ik wil wel nog een samenvatting en wat tips geven. Ik denk dat het nutteloos is om opnieuw alle argumenten die jullie gaven te ontkrachten / aan te vechten, de meesten die mee deden hebben het waarschijnlijk wel gelezen. Als ik geen reactie meer krijg op een ontkrachting ga ik er vanuit dat men het er (deels) mee eens is, of niet verder in discussie wilt.
Op de vraag om advies zijn inmiddels 11 pagina's aan reacties gekomen. Ik heb het idee dat girlnextdoor (topicstarter) nog maar weinig heeft gelezen, want ik heb geen reacties meer van haar gezien. Sommige tips waren (denk ik) heel waardevol en andere waren gevuld met vooroordelen en cynisme. Het meeste van wat hier stond zal haar echter niet geholpen hebben.
Waarom is er nou zo'n heftige discussie ontstaan? Waarom voelen mensen zich genoodzaakt nare dingen te zeggen? Of sterker nog (en misschien minder kwetsend, maar voor mij even schokkend) paniek bij planten in de discussie te betrekken. Voor zover ik weet heeft dat te maken met cognitieve dissonantie. Een ingewikkelde term die Melanie Joy uitstekend uitlegt naast de termen 'Carnisme' en 'Speciesisme'. Als je twintig minuten over hebt wil ik je vragen die te investeren in dit filmpje: Ik heb veel bronnen gegeven bij mijn argumenten, en dit is de makkelijkste, je hoeft alleen maar te kijken. Het is geen onzinnige propaganda, het is iemand die haar standpunten kritisch onderbouwt en haar persoonlijke ervaring uitlegt aan de hand van heldere voorbeelden.
Wat voor veel mensen nog steeds niet 100% duidelijk is, is wat de gedachte achter veganisme is. Ik las net nog dat iemand schreef: "Zodra de discussie moeilijk wordt begint hij over ethiek". Dat komt omdat sommige onderwerpen veel minder relevant zijn (planten voelen paniek, dieren kunnen veel ruimte hebben in 0,0000001% van de gevallen, etc) en ik terug wil komen op de essentie. Het is niet ethisch te verantwoorden dat je dieren gevangen houdt en dood voor eigen plezier.
We hebben het bij mensen niet over overleven. Het gaat vooral om gemak, gewoonte, en hebzucht. Drogredenen om een gruwelijke industrie in stand te houden. Feit is namelijk dat we zonder dierlijke producten kunnen leven, waarmee dierlijke producten niet meer zijn dan een keuze waarbij het dier geen enkele keuze wordt geboden. Evenmin als de natuur, het milieu en de uitgehongerde medemens. Best egoïstisch als je het mij vraagt.
En ook een beetje logisch. De meeste mensen groeien immers op met het idee dat dierlijke producten eten normaal is. Ik ben blij dat ik erover ben ga nadenken en mijn eigen conclusie heb getrokken, ondanks de wereld die me wil overtuigen van het tegendeel. Kijk om je heen. Overal wordt reclame gemaakt voor hamburgers, kip, kaas en melk. Niet voor appels.
En dat is duidelijk te zien aan de reacties. Alles wordt uit de kast getrokken, terwijl ik iemand probeer te helpen door een vraag te beantwoorden.
Met vriendelijke groet
Hij verdraaid toch niks?quote:Op donderdag 22 september 2016 10:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Dat is ook normaal he...![]()
Het is niet dat de meerderheid veganist is..
Alweer dat verdraaien van de werkelijkheid...
Het was te vroeg voor mij blijkbaarquote:Op donderdag 22 september 2016 11:26 schreef FANN het volgende:
[..]
Hij verdraaid toch niks?
Hij zegt...
De meeste mensen groeien immers op met het idee dat dierlijke producten eten normaal is.
Dat is toch ook zo?
Als je in India was geboren had je meer kans gehad dat je ouders vegetariërs waren en was
je misschien wél opgegroeid met het idee dat het helemaal niet zo normaal is dat je vlees
eet en misschen had je dan nu geen vlees gegeten.
of je hebt een vitaminetekort...quote:Op donderdag 22 september 2016 11:28 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het was te vroeg voor mij blijkbaar![]()
Nee ik heb een hoofdtekort.. moet gewoon nog eentje bij..quote:Op donderdag 22 september 2016 11:30 schreef FANN het volgende:
[..]
of je hebt een vitaminetekort...
vitamine A is goed voor de oogjes...
vitamine A zit in worteltjes
Je kan ook dat ene hoofd wat je al hebt verbeteren....quote:Op donderdag 22 september 2016 11:36 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Nee ik heb een hoofdtekort.. moet gewoon nog eentje bij..
Helpt dat ook tegen een zieke buur.. een schade afhandeling.. de sloot uitmaaien en fokken tegelijk?quote:Op donderdag 22 september 2016 11:38 schreef FANN het volgende:
[..]
Je kan ook dat ene hoofd wat je al hebt verbeteren....![]()
Vitamine C is misschien wel de bekendste vitamine. Vitamine C is een krachtige antioxidant die de kwaliteit van de cellen in je lichaam verbetert. Hieronder vallen natuurlijk ook de hersencellen, dus het is voor je hersenen belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt. Op die manier kunnen je hersenen optimaal hun werk doen.
Er zijn sterke aanwijzingen dat vitamine C uit groente en fruit beter opgenomen worden door je lichaam dan vitamine C uit voedingssupplementen. Vitamine C vind je vooral in sinaasappels, citroenen, kiwi’s en aardbeien.
Ik ben bang van niet, maar een biefstuk helpt dat ook weet niks...quote:Op donderdag 22 september 2016 11:39 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Helpt dat ook tegen een zieke buur.. een schade afhandeling.. de sloot uitmaaien en fokken tegelijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |